چین در قامت شوروی ؛ آیا جهان به سمت دوران جنگ سردی جدید پیش می رود!؟

حسین رجائی، کارشناس بین الملل،   3990504012 ۶۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
چین در قامت شوروی ؛ آیا جهان به سمت دوران جنگ سردی جدید پیش می رود!؟

دیروز همزمان با اینکه دولت آمریکا در اقدامی بی سابقه، یک کنسولگری چین را درون کشورش می بست، وزیر خارجه این کشور نیز سخنان بی سابقه ای علیه دولت چین مطرح کرد که عصاره آن، این جمله وی است: "اگر جهان آزاد چین کمونیستی را تغییر ندهد، چین ما را تغییر خواهد داد". از زمان پایان جنگ سرد تاکنون، بکارگیری چنین ادبیاتی از سوی مقامات آمریکایی بی سابقه است. دوقطبی سازی نهفته در دو عبارت "جهان آزاد" و "چین کمونیستی" یادآور گفتمان دیگرساز دروان جنگ سرد است. گفتمانی که در آن ایالات متحده سعی می کرد دو قطبی از یک "جهان آزاد" به رهبری آمریکا و "جهان کمونیستی" به رهبری شوروری برسازد. برساختن دو جهان خیر و شر، حربه ای بود که علاوه بر رونالد ریگان، یکبار هم جورج بوش پسر سعی کرد بواسطه آن جایگاه هژمونیک ایالات متحده را تثبیت کند. با این تفاوت که "تروریسم" را جایگزین "کمونیسم" نمود.

گرچه برچسب های "امپراتوری کمونیستی"، "امپراتوری شیطانی" و "جهان شر"، عباراتی بودند که آمریکایی ها برای توصیف اتحاد جماهیر شوروی و متحدانش از آن دائماً استفاده می کردند، ولی هیچگاه پیکان حملات خود را در این خصوص متوجه جمهوری خلق چین ننمودند. دلیلش هم این بود که در دوره ریاست جمهوری ریچارد نیکسون، به تدبیر وزیرخارجه مشهورش هنری کسینجر، سیاست جذب چین و دور کردن هرچه بیشتر آن از شوروری پی گرفته شد و دوران جدیدی از روابط چین و آمریکا آغاز گشته بود. با این تفاسیر، اکنون این سوال بسیار مهم مطرح است که چرا آمریکا بعد از چندین دهه، ناگهان بر وجه کمونیستی چین تأکید نموده است!؟

بر مبنای نظریه راهبردی "موازنه قدرت" در حوزه روابط بین الملل، جنگ بین قدرت های بزرگ زمانی درمی گیرد که احساس شود توازن موجود قدرت در بین آن ها در حال بر هم خوردن است. برپایه نظریه "نبرد هژمونیک"هم، ابرقدرت حاضر زمانی وارد جنگ هژمونیک می شود که احساس کند یک قدرت نوظهور به سرعت در حال کم کردن فاصله با اوست و این احتمال وجود دارد که بزودی خود را همردیف با ابرقدرت مطرح کرده و جایگاه هژمونیک آن را به چالش بکشد. البته برخی از اندیشمندان حذف نرم و بدون جنگ و خونریزی شوروی از رقابت با ایالات متحده را موردی از نقض این نظریه می دانند. شاید چین هم با تأسی از همین مثال نقض، در طول دهه های گذشته، بی سر و صدا و بدون چالش جدی با ابرقدرت، به بالای نردبان قدرت خزیده است. وقایع سال های اخیر اما، بیانگر آن است که دوران توسعه نرم و بدون مزاحم چین به پایان رسیده است.

هرقدر که چین بر روی نوار پرشتاب صعود است، جایگاه ایالات متحده در جهان رو به افول است. همین صعود و افول همزمان، چین را آنقدر به ابرقدرت حاضر نزدیک کرده که آمریکا دیگر نتواند نسبت به آن بی تفاوت بماند و در نتیجه، "مهار چین" را به مهم ترین دستورکار سیاست خارجی خود بدل نماید. چرخه جهانی قدرت، با گذار از ثبات هژمونیک، اکنون به مرحله ای رسیده است که مفاهیم لیبرالیستی چون همکاری، وابستگی متقابل و دستاورد مطلق، به تدریج کارکرد خود را در تبیین واقعیت از دست می دهد و بی اعتمادی و جنگ قدرت را، در یک فضای کاملاً رئالیستی به اوج می رساند.

دولت باراک اوباما کوشید با اتخاذ راهبرد چرخش تمرکز سیاست خارجی آمریکا به سوی شرق آسیا با بحران افزایش قدرت چین مقابله کند. در دولت ترامپ اما، رقیب آنقدر نزدیک شده بود که کار با جنگ بی سابقه تجاری آغاز شده و سرآخر هم به جنگ لفظی شدید بر سر بحران کرونا برسد. به نظر می رسد برای دو طرف این رقابت، ورود به دروان تشدید تنش گزینه ای گریزناپذیر باشد. افزایش حضور نظامی آمریکا در دریای چین جنوبی و تنگه مالاکا، بحرانی شدن مسئله هنگ کنگ، اقدامات آمریکا و کانادا علیه شرکت هوآوی و توسعه فناوری نسل پنجم اینترنت آن و افزایش تنش با متحدان آمریکا همانند هند و استرالیا، نمودهایی از این دوره جدید است. 

اکنون اما، گویی ایالات متحده میخواهد مرحله جدیدی از این نبرد هژمونیک را کلید بزند. مرحله ای که وضعیت فانتزیک "رقابت" را به موقعیت تراژیک "جنگ" رهنمون میسازد. مرحله ای که قبلاً دوبار در جریان مبارزه با "کمونیسم شوروی" و جنگ علیه "تروریسم"، آن را آزموده است. مرحله "نبرد ایدئولوژیک". وقتی حتی جنگ تجاری هم جواب نداده است و چین اکنون تنها دولتی در دنیاست که بحران کرونا را بدون سقوط اقتصادش سپری می کند، گویی دیگر برای آمریکا چاره ای باقی نمانده است. دروان مماشات با رقیب به سر آمده و برای حذف آن باید هزینه بپردازد. آمریکا یکبار در نبردی ایدئولوژیک، رقیبی کمونیستی را از دور خارج کرده است. هرچند این کمونیست به ویژه از منظر اقتصادی با آن کمونیست، زمین تا آسمان تفاوت دارد ولی حداقلش این است که آمریکا را امیدوار می کند تا با راه اندازی یک دوقطبی سازی گفتمانی جدید، لشکری از کشورهای لیبرال را مجدداً با خود همراه کند. همانگونه که در دوران جنگ سرد و در جنگ علیه با تروریسم انجام داد. اکنون لحظه ای است که به قول آقای پمپئو: "ایالات متحده دیگر نمی تواند اختلافات ایدئولوژیک خود را با حزب کمونیست چین نادیده بگیرد". 

سخن آخر این که، این دوره جدید تاریخی، واجد فرصت های بسیاری برای ایران اسلامی ماست. فرصت هایی که پرداختن به آن مجال دیگری می طلبد. تهیه و تصویب سند همکاری های 25 ساله ایران و چین، نمودی از این فرصت هاست.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۳۵۷۵۴۰۹:۴۳:۰۶ ۱۳۹۹/۵/۴
امریکا خیلی بهتر از چین هست و این رو از تمام شواهد تاریخی میشه فهمید
ناشناس۱۵۳۵۸۳۱۱۰:۲۹:۳۸ ۱۳۹۹/۵/۴
تاریخ ایران از کودتای 28 مرداد 32 تا تحریمهای ظالمانه بعد از انقلاب تا ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی خباثت امریکا و انگلیس را نشان می دهد.
ناشناس۱۵۳۶۱۰۲۱۳:۰۳:۵۵ ۱۳۹۹/۵/۴
امسال سال فتح مبین جبهه اسلام علیه جبهه کفر است.
ناشناس۱۵۳۶۳۰۰۱۵:۲۱:۱۱ ۱۳۹۹/۵/۴
آری ان شاءالله مسلمانان ترکستان شرقی رژیم کمونیستی چین را شکست خواهند داد .
ناشناس۱۵۳۶۱۰۴۱۳:۰۵:۲۵ ۱۳۹۹/۵/۴
امروز در تمامی عرصه‌ها صاحب قدرت هستیم و این دشمن ماست که امروز هر چه هزینه می‌کند جز به زوال قدرت نمی‌رسد. این مربوط به فلسفه سیاسی آمریکاست که شکست خورده است.
ناشناس۱۵۳۶۷۰۰۲۱:۲۰:۴۷ ۱۳۹۹/۵/۴
مطمئن هستی که در تمام عرصه ها حرف اول را میزنید ؟! فعلا دلار ۷۰ ریالی که شده ۲۵۰۰۰۰ ریال درست کنید بعد از این شعارهای..! بده !
ناشناس۱۵۳۵۸۳۶۱۰:۳۳:۴۷ ۱۳۹۹/۵/۴
امریکا شیطان بزرگ عامل اصلی جنگ افروزی و ترور و تهدید و تحریم و ناامنی در منطقه و جهان است.
ناشناس۱۵۳۵۸۵۱۱۰:۴۱:۲۰ ۱۳۹۹/۵/۴
هنوز هم شخصا اعتقاد دارم که ویروس کرونا یک اهرم دستکاری شده و یا حداقل استخراج ان از خفاش و پخش ان اقدامی عمدی در جنگ سرد ابر قدرتی بود. امریکا هم این را می داند و به همین دلیل است که به چین خیلی سخت گرفته. کرونا باعث شد که کشورهای غربی و امریکا تریلیون ها دلار ضرر و رشد منفی کنند ولی روسیه و چین کمترین صدمه را از ان دیدند. البته دوستان خواهند گفت اگر اینجور است پس چرا خود چین و روسیه هم تلفات و مبتلا دارند. خوب. اگر مبتلا و تلفات انها صفر بود که دیگر تابلو بود! کشورهای بزرگ اگر لازم باشد حتی از خود هم قربانی می دهند تا بتوانند ضربه بسیار بزرگتر را به رقیب خود وارد کنند.
ناشناس۱۵۳۵۹۴۲۱۱:۳۲:۳۴ ۱۳۹۹/۵/۴
امریکا در اوکراین و قزاقستان و گرجستان 200 آزمایشگاه بیولوژیک دارد و به ساخت و تکثیر اینگونه ویروس ها مشغول است.
ناشناس۱۵۳۶۳۴۵۱۵:۴۵:۲۹ ۱۳۹۹/۵/۴
امریکا این همه آزمایشگاه بیولوژیک داره ولی روسیه و چین اصلا نمی دانند آزمایشگاه و جنگ بیولوژیک چی هست؟!
ناشناس۱۵۳۶۴۶۵۱۷:۴۰:۳۰ ۱۳۹۹/۵/۴
این آمار را از کجا آوردی که اینقدر رُند است
ناشناس۱۵۳۵۹۲۱۱۱:۲۱:۴۹ ۱۳۹۹/۵/۴
در دنیای کنونی باید با همه کشورها رابطه عاقلانه و مسالمت آمیز داشت . هر کشوری اولویتش منافع خودش است.
ناشناس۱۵۳۵۹۲۷۱۱:۲۴:۲۰ ۱۳۹۹/۵/۴
بله کاملا در عراق و افغانستان و یمن و لیبی و فلسطین و بحرین میتوان فهمید!!
ناشناس۱۵۳۶۳۵۳۱۵:۵۰:۱۹ ۱۳۹۹/۵/۴
حداقلش اینه که اختراعات و اکتشافات دانشمندان امریکائی کیفیت زندگی بشر رو صدها پله ارتقا داده.همین امروز تمام استانداردها و گایدلاین های علوم پزشکی و فنی امریکائی هستند
ناشناس۱۵۳۶۴۵۷۱۷:۳۳:۱۸ ۱۳۹۹/۵/۴
کجای تاریخ چین به ما حمله کرده یا یک گوشه مملکتمون رو جدا کرده.چند دولت دموکراتیک مارو براندازی کرده؟
ناشناس۱۵۳۶۷۴۸۲۲:۰۹:۳۸ ۱۳۹۹/۵/۴
یه سر به بازار بزن جنگ فقط با توپ و تفنگ نیست الان جنگ اقتصاد و چپاول سرمایه مردم و تخریب کارخانجات ازهمه لوازم پوشاک کفش گرفته تا بقیه با جنس بنجل چینی
ناشناس۱۵۳۷۰۱۸۰۸:۵۹:۳۰ ۱۳۹۹/۵/۵
حمله چنگیزخان مغول
حسین۱۵۳۷۱۷۲۱۱:۱۶:۵۵ ۱۳۹۹/۵/۵
چین کل ایران رو از دست مسئولان بی کفایت ما در می آورد.
Sa۱۵۳۶۹۸۳۰۸:۰۷:۱۰ ۱۳۹۹/۵/۵
اگر آمریکا خیلی بهتر بود که اون طور پایگاهش داغون نمی شد
ناشناس۱۵۳۷۱۶۹۱۱:۱۵:۴۴ ۱۳۹۹/۵/۵
نه آمریکا و نه چین دلشون به حال ما نسوخته آنها هم که فکر میکنند چین منافع خود در آمریکا را فدای ایران میکنند در خواب .. به سر میبرند. ما باید سیاستهای خود را تغییر دهیم تا بتوانیم در موقع مناسب منافع خود را تامین کنیم نه اینکه بازیچه آمریکا چین و دیگر کشورها در داد و ستدهای سیاسی شویم.
ناشناس۱۵۳۷۲۴۸۱۲:۲۵:۲۶ ۱۳۹۹/۵/۵
یک بی خردی آمریکا را به لبه پرتگاه سقوط برده است
ناشناس۱۵۳۷۲۵۳۱۲:۲۸:۰۹ ۱۳۹۹/۵/۵
شواهد تاریخی میگه رفتار آمریکا هیچگاه با منافع ملت ایران همسو نبوده است
ناشناس۱۵۳۵۷۶۴۰۹:۴۹:۵۴ ۱۳۹۹/۵/۴
حالا بیایید و زمین و زمان را به هم گره بزنید تا بگویید که امضای سند 25 ساله با چین به نفع کشور ماست. یک سوال دارم. کدام سرمایه گذاری مشترک چین باعث بهبود شرایط اقتصادی یک کشور شده است. هیچ شکی نیست که در جنگ اقتصادی امریکا با چین بازنده چین است این کشور با جمعیت یک و نیم میلیاردی مجوبور است تولید کند تا بتواند شکم جمعیت اش را سیر کند. اگر امریکا و متحدانش چین را تحریم کنند قحطی این کشور را در بر می گیرد. از نظر تکنولوژی و نظامی هم مطمئنا بلوک غرب بسیار پیشرفته تر از چین است. فقط یک مقایسه بکنید این اتومبیل های چینی که از مدل های کره ای ژاپنی و غربی کپی بی کیفیت تولید می کنند.
ناشناس۱۵۳۵۸۳۴۱۰:۳۱:۴۷ ۱۳۹۹/۵/۴
چین بعد از اتحادیه اروپا بزرگترین قدرت اقتصادی دنیاست و کرونا نشان داد که امریکا و کشورهای غربی مدعی پیشرفت و تکنولوژی چقدر عقب افتاده اند.
رقیه۱۵۳۶۶۰۷۱۹:۴۶:۳۹ ۱۳۹۹/۵/۴
اتفاقا چین اتحادیه اروپارا پشت سرگذاشته و بهمراه آمریکا،قدرت اول جهان میباشد.ضمنا چین، روسیه هم رو پشتیبان خود بهمراه دارد.
ناشناس۱۵۳۵۸۵۸۱۰:۴۴:۴۱ ۱۳۹۹/۵/۴
دیدگاه شما یک طرفه است. شاخصهای اقتصادی نشان می دهد هیچکدام از اقتصادهای چین و آمریکا نمی توانند یکدیگر را حذف کنند. در این جنگ کشورهای دیگر نیز توانمندی اثرگذاری ندارند. اما مهمترین نکته این است که سرعت رشد اقتصاد چین از آمریکا بیشتر است و با توجه به پتانسیل جمعیتی تا چند سال آینده چین آمریکا را پشت سر خواهد گذاشت. از نظر تکنوژیکی نیز اقتصاد چین به احتمال زیاد تا چند سال آینده سرآمد جهان خواهد شد.
ناشناس۱۵۳۵۸۶۶۱۰:۴۹:۰۳ ۱۳۹۹/۵/۴
تو سطح ویژه و کم بدیلی ای کوتاه بین هستین! چین قدرت دوم اقتصادی دنیاست و پتانسیل قدرت اول شدن هم داره. اون دوران که چین با تحریم دچار قحطی میشد گذشته و دنیا هم دیگه به دو بلوک مجزای شرق و غرب تقسیم نمیشه. بجای مقایسه های دم دستی ماشین، یکم درباره جهان نوین مطالعه کنین!
ناشناس۱۵۳۶۳۲۰۱۵:۳۱:۱۵ ۱۳۹۹/۵/۴
چینی ها به محض این که سوار شدند به هیچ کس رحم نخواند کرد چون ..,.. انصاف ندارند،نمونه اش مسلمانان چین و تبتی ها و مغولستان داخلی. ببینید چین چطور ایران را نابود و مردم ..,.
ناشناس۱۵۳۵۷۶۵۰۹:۵۰:۴۶ ۱۳۹۹/۵/۴
هرگز از چین انتظار نمی رفت که اینقدر ساده به تله امریکا وارد بشه. انهم به خاطر این است که از زمانی که شی امده چین مغرور شده و از خرد جمعی استفاده نمی کنه. دوستان وقتی میگن امریکا بیشتر برای انها یک کشور به نظر می رسد. ولی امریکا یک بلوک جهانی است. تمام همسایگان چین از سیاستهای اشتباه شی به دامن بلوک امریکا رفتند. الان ژاپن و کره جنوبی و تایوان و هنگ کنگ و ویتنام و سنگاپور و تایلند و استرالیا و اندونزی و از همه مهمتر هند مواضع به شدت ضد چینی دارند که حتی از خود امریکا هم علیه چین داغترند. این اشتباه تحلیلگران داخلی ماست که تصور می کنند امریکا یک کشور و چین یک کشور است. ولی در واقع امریکا یک بلوک جهانی است که با کمترین هزینه و به خاطر اشبتاهات چین تمام اسیا و کشورهای همسایه چین را علیه چین بسیج کرده . چین متوجه اشتباه خود شده ولی می داند که تا انتخابات امریکا باید صبر کند. اطمینان داشته باشید بعد از انتخابات امریکا چه ترامپ باشد و چه بایدن به طرف حل مسایل خود با امریکا خواهد رفت.
ناشناس۱۵۳۵۷۷۴۰۹:۵۶:۰۹ ۱۳۹۹/۵/۴
افراد و تحلیلگرانی که الان به شدت از نزدیکی بیش از پیش ایران به چین تحت عنوان خنثی کردن توطئه امریکا حمایت می کنند همان تحلیلگرانی هستند که اعتقاد داشتند و پیش بینی می کردند که در بحث تحریم و فروش نفت و همکاری بانکی دنیا فقط امریکا و چند کشور متحد او نیست؟! حرفی نیست. ولی اگر این تحلیلگران توانستند حتی یک کشور یا حتی یک شرکت و بانک کوچک حتی از چین و روسیه پیدا کنند که حاضر باشد رسما اعلام کند که با ایران معامله دارد و از ایران نفت می خرد و پول معتبر بین المللی به ایران می دهد ما هم تمام پیش بیینی های آنها را در مورد مفید و ضروری بودن همکاری بیشتر ایران و چین را باور می کنیم.. نه با دانش و درستی نظرات کارشناسی و تخصصی خود؟!
ناشناس۱۵۳۵۷۸۰۰۹:۵۹:۱۸ ۱۳۹۹/۵/۴
هرگز اشتباه نکنید. چین هرگز هماورد شوروی نیست. شوروی یک بلوک بود که دهها کشور متحد ان بودند و به علاوه یک قدرت مطلق تکنولوژی هوا فضا و موشکی و اتمی بود. چین حتی یک کشور همسایه خود را هم متحد ندارد. حتی کره شمالی بعد از مسلح شدن به بمب اتمی که بیشترین کمک را در این راه به او روسیه و پوتین کرد حاضر نیست کاملا فرامین چین را اجرا کند. چین هیچ شانسی در برابر رقابت با امریکا و بلوک او ندارد. فقط بعد از انتخابات امریکا تمام قد در برابر خواستهای امریکا عقب نشینی خواهد کرد تا بتواند اقتصاد خود را بچرخاند.
ناشناس۱۵۳۵۹۴۷۱۱:۳۶:۲۶ ۱۳۹۹/۵/۴
چین بزرگترین قدرت نظامی دنیا و دومین قدرت اقتصادی جهان است و نیازی به متحد ندارد.
ناشناس۱۵۳۶۸۰۵۲۳:۰۲:۵۲ ۱۳۹۹/۵/۴
بعد چه چیزی باعث میشه فکر کنید قدرت شماره یک اقتصادی به متحد نیاز داره؟!
ناشناس۱۵۳۵۷۹۶۱۰:۰۵:۳۵ ۱۳۹۹/۵/۴
از رابطه با غرب که چیزی عایدمان نشد با چین شاید
ناشناس۱۵۳۶۷۲۷۲۱:۴۵:۱۲ ۱۳۹۹/۵/۴
چهل سال داریم به غرب مرگ میگیم کدوم رابطه ؟
ناشناس۱۵۳۷۲۰۷۱۱:۴۱:۵۲ ۱۳۹۹/۵/۵
از رابطه باچین فعلا جنوب کشورمون درگیره تا بعد ببینیم چی نصیبمون میشه
ناشناس۱۵۳۵۸۳۹۱۰:۳۴:۴۲ ۱۳۹۹/۵/۴
ان شاءالله کرونا ویروس باعث نابودی امپراطوری شیطان بزرگ و ایجاد نظم نوین جهانی خواهد شد.
امیر۱۵۳۶۰۵۲۱۲:۳۶:۱۷ ۱۳۹۹/۵/۴
فرض که این اتفاق افتاد امریکا و اروپا به خاک سیاه نشست و چین و روسیه شدن آقای دنیا! بنظر خودت اون دنیا چطور جاییه وجدانا سعی کن واقعا تصورش کنی.
ناشناس۱۵۳۵۸۴۹۱۰:۴۰:۱۹ ۱۳۹۹/۵/۴
ترامپ نسخه چین را بپیچد علی برکت الله
ناشناس۱۵۳۵۹۴۹۱۱:۳۸:۰۷ ۱۳۹۹/۵/۴
فعلا"کرونا ویروس نسخه امریکا و ترامپ را پیچیده است علی برکت الله.
ناشناس۱۵۳۵۸۶۳۱۰:۴۷:۰۸ ۱۳۹۹/۵/۴
رشد چین رشدی حبابی است که هوای انرا سرمایه داری غرب تامین کرده وچین بهای انرا به بهای استفاده از نیروی کار وتحریب منابع طبیعی آن کشور میپردازد در صورت ادامه جنگ سرد چین با پوسته ایدلوژیک و هسته سرمایه داری توان مقابله طولانی مدت با غرب را ندارد و بهمین خاطر بر روی منابع کشورهای توسعه نیافته ‌فقیر تکیه دارد تا با تخلیه منابع آنها به حیات خود ادامه دهد
م.ا.نیا۱۵۳۵۸۶۷۱۰:۴۹:۲۷ ۱۳۹۹/۵/۴
با روی کار آمدن آقای ترامپ بوضوح نظاره گر آغازجنگ سرد دیگری این بارعلیه اژدهای زرد هستیم. تازه این آغاز کار است.هر روز که میگذرد به دامنه تنش در روابط فی مابین افزوده میگردد. " ناپلئون بناپارت " چه بجا گفته بود : چین یک اژدهای خفته است و اگر بیدار شود جهان را خواهد بلعید.سال 1812. این اژدها هم اکنون بیدار شده است، نه باحربه شعار، نه باحربه ایدئولوژیک ، نه باحربه قوه قهریه، بلکه با حربه اقتصادی نرم و بدون سر و صدا، با خونسردی و چراغ خاموش به جهان گستری در حوزه تولید،صدور و سرمایه گذاری خارجی در بیش از 80 کشورجهان از قاره " آسیا ، آمریکا ،اروپا ،آفریقا و.. پرداخنه وقصد داردبا احیای جاده ابریشم مدرن" یک جاده-یک کمربند" ریلی- دریایی این هژمونی را آهسته و پیوسته به 171 کشورگسترش دهد. عمق استراتژیک کشور چین به گستره جهان امروز است.بر خلاف اتحادجماهیری شوروی سابق که فاقد پناسیل های مالی- نرم افزاری و.. بود. آمریکای رو به زوال دوران " ترامپیسم " به آسانی قادر به حذف و مهار چین نیست. نه با جنگ های سرد لابراتوری. تعرفه ای. تجاری، ایجاد آشوب در هنگ کنگ . فروش اسلحه به تایوان، و نه با لشکر کشی به آبهای دریای چین. در تقابل سخت افزاری هم بدون شک هردو کشور نابود میشوند.چون بگواه تاریخ آمریکا و اروپا همیشه به کشورهای ضعیف حمله نظامی میکنند.نه به کشورهای مقتدر و دارای اهرمهای باز دارندگی .. همچو کشور چین عصر حاضر .و *آمریکا بجای انحصارطلبی و یک جانبه گرائی ناگزیر است به چند جانبه گرایی در دوران پسا کرونا تن در دهد.
ناشناس۱۵۳۵۹۱۸۱۱:۲۱:۰۸ ۱۳۹۹/۵/۴
در هر صورت تجارات چین با امریکا 700میلیارد دلاره چین فقط داره با کارت ایران بازی میکنه کدوم ادم عاقلی 700میلیارد دلارو بیخیال میشه بیاد به 20میلیارد دلار دلخوش باشه
مهدی۱۵۳۶۵۵۲۱۹:۰۴:۵۸ ۱۳۹۹/۵/۴
دوره 700 میلیارد دلار به سر آمده. اینور 20 شروعشه. نفت ارزان هم هست.
ناشناس۱۵۳۶۸۹۰۰۱:۳۵:۳۲ ۱۳۹۹/۵/۵
شروع غارت ایران و منابعش
ناشناس۱۵۳۵۹۸۶۱۱:۵۷:۰۱ ۱۳۹۹/۵/۴
دوران جنگ سرد تمام شده رقابت قدرت‌های بزرگ امروز ایدئولوژیک نیست، بلکه اقتصادی است و تاکتیک دیپلماسی و نظامی همه قدرت‌ها در جهت افزایش توان رقابت اقتصادی هست. نه چین مظهر کلاسیک کمونیست هست و نه آمریکا مظهر کلاسیک امپریالیسم
ناشناس۱۵۳۶۰۷۵۱۲:۴۶:۱۶ ۱۳۹۹/۵/۴
مطمئن باشید از لحاظ نظامی چین در مقابل آمریکا عددی نیست حتی اقتصادش هم هیچی نیست و غربیها از چین بعنوان یه کارخانه آلوده با کارگران ارزان استفاده میکنند مطمئن باشید اگر غرب سرمایه و بازارش را از چین خارج کنه چین تن به هر کاری خواهد داد فروش ایران مقدمه آن خواهد بود. از همه این مسائل که بگذریم یک کشور را مثال بزنید که متحد چین یا روسیه باشه و مردمش با عزت و آبرو نه با فقر و فلاکت زندگی کنند
ناشناس۱۵۳۶۱۵۰۱۳:۳۴:۲۸ ۱۳۹۹/۵/۴
چین متحدی جز روسیه ندارد. نفوذ (قدرت) نرم آن در جهان بسیار ناچیز است. کشوری به صرف داشتن اقتصاد توانمند و بدون مولفه های ذکر شده امکان تبدیل شدن به یک ابرقدرت را ندارد. شوروی کمونیستی یک ایدئولوژی تهاجمی با میلیون ها فدایی کمونیست را در سراسر جهان رهبری می کرد. چین کنونی آن را هم ندارد.
ناشناس۱۵۳۶۳۰۸۱۵:۲۴:۴۹ ۱۳۹۹/۵/۴
جا دارد یادی کنیم از مسلمانان فراموش شده چین که در معرض بی رحمانه ترین حملات فرهنگی و سرکوبگرانه کمونیست ها قرار گرفته اند و ..
ناشناس۱۵۳۷۱۷۷۱۱:۲۱:۲۳ ۱۳۹۹/۵/۵
این مسلمانان فراموش شده همان سربازان داعش هستند که اگر فرصت کنند میخواهند پرچم داعش همه جا برافراشته باشد
ناشناس۱۵۳۶۳۳۲۱۵:۳۸:۴۵ ۱۳۹۹/۵/۴
چین در تلاش است با فشار .. و ثبت مشخصات مردم و اعمال محدودیت حتی رفت و آمد مسلمانان به مساجد و شرکت در نماز جماعت و جمعه را قطع کند و کاملا تعطیل کند. آیا روابط گرم با چنین کشوری خطرناک نیست؟؟
ناشناس۱۵۳۶۳۳۵۱۵:۳۹:۵۱ ۱۳۹۹/۵/۴
شرم آور است که در برابر.. ستم چینی ها علیه اقلیات مسلمان سکوت کرده ایم ..
ناشناس۱۵۳۶۳۴۶۱۵:۴۵:۵۰ ۱۳۹۹/۵/۴
آذر ماه سال گذشته چین بزرگ ترین مسجد این کشور را تعطیل و به دفتر حزب کمونیست تبدیل نمود.ما هم حامی مستضعفان هستیم
ناشناس۱۵۳۶۳۴۷۱۵:۴۵:۵۶ ۱۳۹۹/۵/۴
خدا نکنه این کمونیست های همه چیزخور بشن ارباب دنیا!باز صد رحمت ..
ناشناس۱۵۳۶۳۶۶۱۶:۱۲:۱۶ ۱۳۹۹/۵/۴
آمریکا در یک اشتباه محض فکر می‌کند در شرایط فعلی هم می تواند همچنون جنگ سرد با شوروی با یک جنگ سرد دیگر چین را از سر راه یکه تازی خود بردارد غافل از اینکه. ۱ _ شوروی را خطاهای فاحش سیاستمداران شوروی درخصوص اقتصاد و مالکیت ومهمتر از آن مبارزه بی‌حاصل با دین و خدا بود که به زانو درآورد نه آمریکا . ۲_ آن زمان کشور و سیاستمداران دور اندیش و نکته سنجی همچون رهبران فعلی ایران اسلامی در بلکوک شرق وجود نداشت واگر هم داشت نقش موثری نمی‌توانستند ایفا کنند و لذا شوروی از خودش شکست خورد نه از آمریکا ولی امروز جمهوری اسلامی در پیشبرد منطقی جریانات جهانی نقش بسیار تعیین کننده ای دارد. ۳_ آمریکا هم امروز از جنبه ای دیگر به بن‌بست رسیده و کاملآ کرک و پرش ریخته و آمریکای حتی ۳۰-۴۰ سال پیش نیست . ۴_ مردم جهان هم امروز با مردم ۴۰_۵۰ سال پیش متفاوتند و خیلی از مردم جهان آمریکا را کعبه آمال خود نمی‌دانند و دنبال راه جدیدی خارج از سیاست های آمریکا هستند و پیام های انقلاب اسلامی در جهان روز به روز برای جهانیان جذاب تر و قابل اتکا تر می شود .
ناشناس۱۵۳۶۸۲۸۲۳:۳۳:۲۷ ۱۳۹۹/۵/۴
نخیر شما خوش خیالی
ناشناس۱۵۳۶۳۷۹۱۶:۲۱:۴۴ ۱۳۹۹/۵/۴
چینی ها دارن دختران پاکستانی رو اول ازدواج می کنن بعد با خودشون می برن چین و اونا رو وادار به کارهای غیر اخلاقی می کنند ..
ناشناس۱۵۳۶۴۱۵۱۶:۵۲:۳۰ ۱۳۹۹/۵/۴
چین و روسیه دو کشور بد نام هستند و قرار داد با آنها اصلا افتخار برای ما نیست.هنوز شهر های ما در اسارت آنهاست.کیفیت اجناس آنها پایین است.سابقه مسلمان کشی و کلا قتل عام انسانها را دارند.در هر دو جنگ جهانی روسها به ایران حمله کردند‌.مسلمانهای سین کیانگ هنوز توسط چینی ها قتل عام میشوند که قبلا جزو ایران بودند و از ما گرفته شده است.
پیمان۱۵۳۶۵۵۴۱۹:۰۸:۴۴ ۱۳۹۹/۵/۴
چین امروز آمریکای ۵۰ سال قبل هست و آمریکای امروز انگلیس ۵۰ سال قبل، بهتره الان منافع ملی خود را با منافع جهانی چین گره بزنیم
ناشناس۱۵۳۶۶۰۴۱۹:۴۳:۴۲ ۱۳۹۹/۵/۴
آینده مشخص نیست اما آنچه برای ایران فعلا مهم است توسعه اقتصادی است. واقعیت این است که ترامپ تا روزی که در کاخ سفید است چه با مذاکره و حتی با توافق هرگز تحریمها را برنخواهد داشت. باید برای اوضاع فعلی فکر دیگری کرد. اروپا هم به ما کمکی نخواهد کرد.
ناشناس۱۵۳۶۶۱۵۱۹:۵۴:۵۸ ۱۳۹۹/۵/۴
این همه روضه خوند تا بگه الان وقت قرارداد 25 ساله است
ناشناس۱۵۳۶۶۶۷۲۰:۵۵:۵۲ ۱۳۹۹/۵/۴
ماشاالله با این همه نظرات معلوم میشه همه تحلیل گر هستند و متخصص علوم سیاسی و روابط بین الملل .توی دانشگاه های مطرح دنیا همچین تزهایی مطرح نمیشه.به نظرم ما توی همه زمینه ها متخصص زیاد داریم باید صادرشون کنیم.
ایرانی۱۵۳۶۷۸۴۲۲:۳۶:۴۷ ۱۳۹۹/۵/۴
چین و شوری هر چقدر هم خوب باشند و اصلا فرشته هم باشند . از نظر بیشتر مردم ایران کشورهای بدنام و بد سابقه هستند . همین مورد رابطه های طولانی مدت با این دوکشور را غیر عقلانی می کند .( گاهی اوقات بازی کردن با کارت آنان می تواند سودمند باشد همانگونه که آنها با کارت ما بارها بازی کرده اند )اما در کل فاجعه بار بودن ، پناه بردن از دست مار و عقرب به دهان اژدها را باید به یاد داشته باشیم . و این را بدانیم که هیچ گربه ای به خاطر رضای خدا موش نمی گیرد . خصوصا .. کمونیستی که با اصل تفکر دینی اصلا میانه خوبی ندارند وسعی در عقیم نمودن صاحبان تفکر دینی کرده و می کنند !
ناشناس۱۵۳۶۸۳۷۲۳:۴۲:۰۳ ۱۳۹۹/۵/۴
در طول تاریخ امپراتوریهای زیادی آمدند و رفتند. 100 سال پیش امپراتوری بریتانیا آنقدر بزرگ بود که آفتاب توش غروب نمیکرد! امپراتوری آمریکا هم رو به افوله و البته چین هم بعد از یک مدت صدر نشینی، رو به افول خواهد رفت.
ناشناس۱۵۳۶۸۵۰۰۰:۰۷:۱۰ ۱۳۹۹/۵/۵
مرگ برچین وروسیه وای برکسانیکه که صدای ما را نمیشنوند
شرق گرا۱۵۳۶۹۲۸۰۴:۲۴:۴۲ ۱۳۹۹/۵/۵
اگر ما برای نجات از دست آمریکا و متحدانش به دامن چین و روسیه پناه ببریم آنوقت باید عرض کنم اعتراف کرده ایم که علاقه ای به مستقل بودن نداریم و لذا برای اینکه نابود نشویم باید کلیه امکانات خود را در اختیار چین و روسیه قرار دهیم تا بتوانیم با استفاده از فروش نفت و گاز و محصولات پتروشیمی مایحتاج عمومی خود را تهیه و پروژه های خود را پیش ببریم .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین