آخرین آمار کرونا در ایران
دکتر سیما سادات لاری، امروز دوشنبه، به ارائه تازه ترین آمار بیماری کرونا در کشور پرداخت و گفت: از دیروز تا امروز ۱۶ تیر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۶۱۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۴۶۸ مورد بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۴۳ هزار و ۵۱ نفر رسید.
لاری افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۶۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۱ هزار و ۷۳۱ نفر رسید. خوشبختانه تا کنون ۲۰۴ هزار و ۸۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.
بنابر اعلام این مقام وزارت بهداشت، ۳۲۰۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تا کنون یک میلیون و ۸۲۰ هزار و سه آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.
سعید خال، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) با اشاره به شیوع مجدد بیماری کرونا همچنین افزایش آمار فوتیها به تسنیم گفت: این آمارها، نگرانکننده است حتی اعداد و ارقامی که شاهد هستیم در ۷۵ روز گذشته بیسابقه بوده است و اگر رعایت نشود، تهران به شرایط سخت باز خواهد گشت و این چیزی نیست جز زحمت برای کادر درمان؛ آرامستانهای سراسر کشور شرایط خاصی دارند و اعداد و ارقامی که در تهران وجود دارد، قابل قیاس با کل کشور نیست.
***
شریعتمداری: آمریکا ظریف را فریب داد
حسین شریعتمداری، مدیرمسئول کیهان درسرمقاله این روزنامه نوشت: «اگر آقای ظریف اقدامات و عملکرد وزارتخانه تحت مسئولیت خود را قابل دفاع میدانند چرا از خودشان مایه نمیگذارند و با ارائه اسناد متقن و دلایل محکم از آن دفاع نمیکنند؟ و چنانچه عملکرد وزارت خارجه را ناموفق ارزیابی میکنند چرا آن را به حضرت آقا نسبت میدهند؟! یعنی دقیقاً همان راهکاری که جناب رئیسجمهور نیز بارها برای توجیه ناکارآمدیهای دولت به آن متوسل شدهاند!
نگارنده با اهانت برخی از نمایندگان به جناب ظریف و دروغگو نامیدن ایشان موافق نیست ولی تاکید حضرت آقا بر صادق و شجاع بودن ایشان نیز نمیتواند نشانه عملکرد قابلقبول وزارت خارجه باشد، چراکه یک انسان میتواند مؤمن و راستگو و حتی شجاع باشد ولی در مسئولیتی که بر عهده گرفته کارآمد نباشد و مثلاً به راحتی سرش را کلاه گذاشته و فریبش بدهند یعنی همان ترفندی که آمریکا در مقابل تیم مذاکرهکننده کشورمان به کار گرفت و برجام سراسر خسارت و فاجعه را به آنان تحمیل کرد.
به عنوان مثال -و فقط یکی از دهها نمونه دیگر- حضرت آقا در آغاز سال ۹۴ تأکید فرمودند که؛ لغو تحریمها پس از اجرای توافق، خدعه آمریکایی است ولی آقایان همه امتیازها را دادند و درمقابل وعده نسیه لغو تحریمها را گرفتند و نتیجه آنکه نه فقط تحریمها لغو نشد بلکه دهها تحریم دیگر هم به آن اضافه شد! و بیتوجهی تیم مذاکرهکننده کشورمان به هشدار حضرت آقا باعث شد آمریکا کلاه گشادی را که تدارک دیده بود به آسانی بر سر تیم مذاکرهکننده مؤمن و شجاع و راستگوی کشورمان بگذارد!
یعنی بازهم به توصیه رهبری که فریب لبخند دشمن را نخورید توجه نکردند و شد آنچه نباید میشد! و یا حضرت آقا ۱۱ شرط برای توافق تعیین و ابلاغ فرمودند، آقایان به کدامیک از آنها عمل کردهاند که حالا ناکامی و ناتوانی خود را به حساب حضرت ایشان مینویسند؟!»
***
رئیسی: مدیرانی که مسئولیت خود را انجام ندهند مواخذه میشوند
حجت الاسلام رئیسی در جلسه شورای عالی قوه قضاییه گفت: وارد کننده یا صادرکننده متخلف فرقی نمیکند هم برخورد با آنها هم افشاء نام آنها یک ضرورت است که مسئولین بانک مرکزی باید آنرا دنبال کنند. مسئولان بانک مرکزی اعلام کردند که دنبال معرفی صادرکنندگان متخلف هستند، اما من معتقدم وارد کنندهای که ارز دریافت کرده و کالا وارد نکرده هم باید معرفی شود.
رئیس قوه قضائیه در واکنش به گزارش برخی اعضا درباره حوادث اخیر کشور گفت: مدیری که مسئولیت داشت باید پاسخگو باشد و مورد مواخذه قرار بگیرد. نمیتوانیم همیشه منفعلانه برخورد کنیم تا باز هم یک مورد مشابه ساختمان پلاسکو شکل بگیرد. در زمینه حوادث مختلفی که در این مدت داشتیم و همه را اسم نمیآورم، باید عوامل را شناسیایی کنیم که آیا پیش بینی لازم، پیشگیری لازم و اقدام لازم را کرده اند؟
حجت الاسلام رئیسی افزود: من این را به سازمان بازرسی، سازمان قضائی نیروهای مسلح و دادستان تهران هم گفته ام که سیاست دستگاه قضائی پیگیری و مواخذه مدیری است که مسئولیت قانونی و شرعی دارد که ببینیم کار را در زمان خودش انجام داده یا نه و گرنه هر روز باید به ما یک گزارش بدهند که این اتفاقات افتاد. باید نسبت این قصور یا تقصیر خصوصا ترک فعلها حساس بود چرا که ما مواردی داریم که ترک فعلها قابل پیگیری قانونی است و بسیاری ترک فعلها خسارتش از فعلها بیشتر است. مردم انتظار دارند که هر کس نسبت به مسئولیتش پاسخگو باشد.
***
ادامه رشد فعلی بورس، باعث افزایش تورم و بالا رفتن نرخ ارز میشود
۲۵ پژوهشگر مالی و اقتصادی در نامهای خطاب به دولت و بانک مرکزی، با اشاره به مخاطرات فعلی بازار سهام، ۵ اقدام فوری را جهت کنترل وضع جاری پیشنهاد دادند.
در بخشی از این نامه آمده است: «این سطح بیسابقه از رشد ارزش بورس و مبادلات مالی آن در حالی است که نتوانسته به رشد واقعی سرمایهگذاری و تشکیل سرمایه ثابت به شکل معنیداری کمک کند. مهمتر آنکه وضعیت فعلی بورس و ادامه آن به شدت بحرانخیز و همراه با تخریب بیشتر وضعیت اقتصاد کلان خواهد بود. در نتیجۀ انتظارات شکل گرفته در بورس، تولید با سرمایهگذاری و تأمین مالیِ داخلی بیش از پیش تعطیل شده، بر نابرابری افزوده شده و بازار پول در معرض تخریب از مجرای افزایش سرعت گردش پول و تبدیل هرچه سریعتر شبه پول به پول قرار خواهد گرفت و حتی فشار درونزایی برای خلق نقدینگی و پایه پولی مضاعف ایجاد خواهد کرد.
از منظر پولی، مسئله در اینجا بیش از اینکه مقدار کمّی نقدینگی و پول باشد، تغییر در انتظارات و در نتیجه تغییر سرعت گردش پول است. بنابراین علل اصلی را باید در زمینههای تغییر انتظارات دید، تا کمیتهای پولی. پیامدِ ادامه روند فعلی بازار بورس افزایش بیشتر تورم و نرخ ارز خواهد بود. این نگاه که با هدایت نقدینگی به بورس از قدرت نقدینگی کاسته میشود، از اساس خطاست. نقدینگی قابلیت انتقال و خروج از نظام بانکی را ندارد. با تغییر انتظارات از مجرای بورس، بدون کاسته شدن از قدرت کمّیِ نقدینگی، سایر داراییها مانند ارز و مسکن دچار تغییر قیمت شده و در نهایت جهش قیمت در این بازارها خود را در بازار کالا و خدمات نیز نشان خواهد داد.»
بیشتر بخوانید:
پیشنهادات پژوهشگران مالی و اقتصادی به دولت درباره بازار سهام
***
مجلس دهم بودجه شورای نگهبان را زیاد کرد؟
بودجه سال ۹۹ به دلیل شیوع کرونا در صحن مجلس بررسی نشد و با حکم حکومتی رهبری، مصوبه کمیسیون تلفیق به ریاست غلامرضا تاجگردون بهعنوان مصوبه مجلس به شورای نگهبان ارسال و تصویب شد.
اکنون مهدی پازوکی، کارشناس اقتصادی درباره تغییراتی که در مجلس دهم در بودجه ۹۹ ایجاد شد به شرق گفت: بودجه جاری شورای نگهبان در لایحه ۱۲۵ میلیارد تومان بوده و ۱۸ میلیارد تومان هم بودجه عمرانی داشته است؛ اما مجلس بودجه شورای نگهبان را به ۱۵۰ میلیارد تومان با ۱۲ عضو رسانده و بودجه عمرانی آن را هم از ۱۸ میلیارد تومان به ۳۸ میلیارد تومان افزایش داده است. سؤال اینجاست که شورای نگهبان چه کار عمرانیای انجام میدهد؟
این کارشناس اقتصادی تأکید میکند: نکته تأملبرانگیز ردیفی است که مجلس به بودجه شورای نگهبان اضافه کرده است. یک ردیف با عنوان کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی در نظر گرفته شده و برای این منظور هم دو میلیارد تومان اعتبار پیشبینی شده است؛ یعنی شورای نگهبان میتواند به صلاحدید خود به هر فردی که بخواهد کمک کند. باز این پرسش مطرح میشود که شورای نگهبان به چه کسانی باید کمک کند؟
او تأکید میکند: نکته تأملبرانگیز دیگر این است که بودجه شورای نگهبان (نظارت بر انتخابات ۹۹) برای حدود ۳۰ نماینده باقیمانده از ۳۵ میلیارد تومان به ۷۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. به گفته پازوکی بررسی سنوات گذشته بودجه نشان میدهد بودجه شورای نگهبان از پنج میلیون تومان در سال ۶۴ به ۱۵۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.
***
انتقاد سلیمی نمین از برخورد مجلس با ظریف
عباس سلیمی نمین، تحلیلگر سیاسی اصولگرا درباره هیاهو در مجلس بههنگام سخنرانی ظریف به روزنامه ایران گفت: «من امروز در برخوردها تعقل ندیدم، هم ادبیات مناسب ندیدم، هم تدبر لازم ندیدم. اگر نظر ما خیرخواهانه است، باید روی تأثیرگذاری تأکید جدی داشته باشیم. وقتی شما ادبیات نامناسب استفاده میکنید، به این معنی است که اصلاً دنبال تأثیرگذاری نیستید...
کسی که میخواهد تأثیرگذار باشد و خیر مردم را دنبال کند، باید یک تعامل سازنده را پی بگیرد. این به این معنی نیست که انتقادات را مطرح نکنیم یا رها کنیم، بلکه انتقادات را هرچه سازندهتر دنبال کنیم. طبیعتاً یکی از الزامات سازندهتر بودن، استفاده از ادبیات فاخر است... من این رفتار را هرگز نمیپسندم و شایسته مجلس نمیدانم. مجلس باید یک الگو ارائه بدهد.
وقتی شما میخواهید الگو ارائه کنید، برچسبزنی را دنبال نمیکنید. در بین قوا، حق ندارند وقتی سلیقه متفاوت میبینند، ولو سلیقهای که آن را ناصواب میبینند، بلافاصله صاحب آن سلیقه را خائن بنامند. تشخیص خائن با جای دیگری است. در چارچوب ساختار، این آقایان باید با دولت تعامل داشته باشند و در همین ساختار وظیفه تشخیص خائن به عهده برخی ارگانها است. حتی اگر ما مدرک و سندی داشتیم دال بر اینکه کسی دارد خیانت میکند، باید به آن مراجع عرضه کنیم، والا اگر کسی به خودش جرأت دهد به محض اینکه با کسی اختلاف دارد، برچسب بزند، طبعاً راه اندیشه بسته میشود...
این کاری که روز گذشته در مجلس انجام دادند، قطعاً پمپاژ التهاب به جامعه است. جامعه احساس میکند درحالی که دچار مشکل است، این آقایان دارند با هم دعوا میکنند، درحالی که میتوانند همین اختلاف سلیقه را با متانت دنبال کنند تا جامعه چنین چیزی را احساس نکند. به نظر من این ناشی از نداشتن درک از شرایط داخلی، نداشتن درک شرایط از منطقه و نداشتن درک از شرایط بینالمللی ما است.
اگر این حضرات درک درستی داشته باشند، هرگز اجازه نمیدهند برخی آدمهای جنجالی اعتبار مجلس را زیر سؤال ببرد. متأسفانه هرچه رئیس محترم مجلس به این آقایان تذکر داد که اجازه بدهید حرف خود را بزنند، این آقایان حتی به خود مجلس هم احترام نگذاشتند. وقتی خود این آقایان حرمت مجلس را حفظ نمیکنند، انتظار دارند دیگران حرمت مجلس را حفظ کنند؟»
***
زیدآبادی: روحانی واقعیت اوضاع اقتصادی را نادیده میگیرد
احمد زیدآبادی، تحلیلگر اصلاحطلب در کانال تلگرامی خود نوشت: «تا پایان ریاست جمهوری حسن روحانی حدود یک سال باقی مانده است. او میخواهد در این یک سال چه کند؟ این پرسشی است که او کمترین علاقهای به پاسخ به آن ندارد چرا که اساساً پاسخی وجود ندارد. بنابراین، اقتصاد ایران در این دوره همچنان در سراشیبی سقوط به قعر دره پیش خواهد رفت!
این دیگر یک نگاه بدبینانه نیست، نظر تقریباً عموم کارشناسان حوزۀ اقتصاد است. روحانی و اعضای دولتاش متأسفانه این واقعیت را پنهان میکنند و اوضاع را متناسب با علایق خود جلوه میدهند. ظاهراً هدف اصلی آنها ماندن بر سر پستهای خود به بهای نابودی اقتصاد ایران است.
شاید اگر او به ناتوانی دولت خود برای ادارۀ اقتصاد ایران در این وضعیت بغرنج اعتراف کند، حداقل تحرکی برای تغییر برخی رویکردهای کلی ایجاد شود، ولی او به طرز حیرتانگیزی اصرار دارد تا وضع را کم و بیش عادی جلوه دهد و بر حقایق هولناک زندگی روزمرۀ مردم پردهپوشی کند.
در واقع، ویرانی اقتصاد یک کشور پیامدهای سیاسی و امنیتی بینهایت خطرناکی به دنبال میآورد و این خطرات از هم اکنون در افق جامعۀ ایرانی به طور هراسناکی آغاز به خودنمایی کرده است! آیا روحانی و دولتاش با شیوۀ نادیده انگاری و پنهانکاری، علاقمندند که مسئول تمام فجایع آینده شناخته شوند؟»
***
وزیر کشور: موضوع حجاب راه حل اجتماعی دارد
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، در یکصد و سی و دومین نشست شورای اجتماعی کشور، با اشاره به اینکه ذات فرهنگ، جامعیت و عمومیت است، تاکید کرد: امر فرهنگ و موضوع حجاب و عفاف موضوعی کاملاً اجتماعی است و موضوعات اجتماعی را تنها با راه حل های اجتماعی و با مشارکت عموم مردم میتوانیم پیش ببریم.
وی با تاکید بر اینکه اگر همراهی، همدلی و باور و اعتقادات مردم را در نظر نگیریم، موفق نمیشویم؛ اظهار کرد: باید از همه ظرفیتهای مردمی، چه درقالب تشکلها، سمنها، هیاتها، مساجد، و چه در قالب فردی کمک بگیریم.
رحمانی فضلی در پایان خاطرنشان کرد: مهم این است که مسیر مشخص و هدف روشن باشد، این مباحث فرهنگی و اعتقادی که زمان بر است، جای خود را پیدا خواهند کرد و مردم نیز بنا به فطرت و ذات خود و بنا به علاقه درونی به دین از این موضوع استقبال خواهند کرد، چراکه اصالت انسانها به خیر و زیبایی است و همه اینها را در تعالیم دینی مییابیم.
***
نظر زیباکلام درباره سوال از روحانی در مجلس
صادق زیباکلام درباره طرح سئوال از رئیس جمهور به نامهنیوز گفت: از اول هم مشخص بود مخالفان سرسخت روحانی بعد از کسب اکثریت کرسی های مجلس تمام تلاش خود را به کار می گیرند تا به رأی دهندگان خود بگویند «ببنید ما چقدر به آنچه گفتیم وفادار هستیم»، اما سئوال اصلی از آنها این است که نهایتا تا یک سال دیگر روحانی دولت را تحویل رئیس جمهور بعدی می دهد و رئیس جمهور بعدی هم کسی مثل آقایان احمدی نژاد، سعید جلیلی یا محمدباقر قالیباف خواهد بود، بعد از آن با مصیبت های واردشده بر سرمملکت چه کار خواهید کرد؟
وی ادامه داد: امروز کشور دیگر درآمدی ندارد چون صادراتی نیست که درآمدی باشد. واقعا سال آینده رئیس جمهور برآمده از جناح مخالف روحانی چه کار می خواهد بکند؟ بنابراین طرح سئوال از رئیس جمهور را فرمالیته می دانم چون فکر نمی کنم مقامات ارشد نظام اجازه بدهند که مجلس به دنبال برکناری روحانی برود.
این استاد دانشگاه تأکید کرد: طرح سئوال از رئیس جمهور جنبه تبلیغاتی دارد تا به طرفداران شان نشان دهند که چقدر انقلابی عمل می کنند والا حاصل دیگری نخواهد داشت.
***
چرا علت حادثه نطنز اعلام نمیشود؟
مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس به خانه ملت گفت: سوله آسیب دیده نطنز مرکز مونتاژ بعضی از ماشینهای غنیسازی ما بوده است. گمانه های مختلفی در خصوص علل این حادثه وجود دارد که در دست بررسی است البته گمانه های قویتر و علت اصلی حادثه تقریبا روشن شده اما به لحاظ امنیتی نمیتوانیم اعلام کنیم تا در زمان خودش تصمیم گیری شود.
وی افزود: شورای عالی امنیت ملی هم اعلام کرده است که علل رخداد در سایت هستهای نطنز را متوجه شدند اما در شرایط فعلی نمی توانند به لحاظ امنیتی بیان کنند.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ادامه بررسی ابعاد رخداد نطنز در کمیسیون، خاطرنشان کرد: موضوع مذکور در کمیسیون امنیت ملی مجلس مختومه نیست و بررسیهای بیشتر ادامه دارد. پیگیریها متنوع خواهد بود که دعوت از مسئولان دستگاههای امنیتی در جلسات آتی یکی از موارد است.
ذوالنوری در ادامه یادآور شد: ما همچنین از آقای ظریف برای حضور در نشست هفته آینده کمیسیون دعوت خواهیم کرد زیرا وزارت امور خارجه هم بی ربط با این موضوعات نیست.
***
دغدغههای معیشتی اولویت انتخابات ۱۴۰۰ است
علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاحطلب به جماران گفت: «متاسفانه وجود یک طیف گسترده در میان اصلاح طلبان شرایطی را ایجاد کرده که بسیاری از عملکردهای نادرست سایر مجموعه ها نیز به نوعی به پای اصلاح طلبان نوشته می شود یا به تعبیری بهتر به آنها نسبت داده می شود. فکر می کنم به این دلیل که یک دوره اقبال مردمی به خود را در مجلس تجربه کردیم و همچنین به دلیل حمایتی که مردم به خاطر اصلاح طلبان از آقای روحانی کردند، شرایط انتخابات آتی مقداری دشوار شده باشد.
اینکه بتوانیم در انتخابات آتی حرکت درستی انجام دهیم نیازمند این است که در گفتمان سازی دست بالا را داشته باشیم. آنچه مسلم است بخش عمده ای از دغدغه های مردم که در گذشته جزو دغدغه های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بوده جای خودش را به دغدغه های معیشتی و اقتصادی داده است.
طبقه متوسطی که معمولا طرفدار جریان اصلاح طلب بوده و با آن همراهی می کرده، به شدت نحیف و لاغر و در عین حال بی انگیزه شده است. مجموع این اتفاقات نشان می دهد که سرمایه های اجتماعی اصلاح طلبان دچار کاستی شده است. اما در همین راستا، اصولگرایان هم نتوانستند با اقبال عمومی مواجه شوند. انتخابات اخیر مجلس نیز مسابقه ای کاملا یک طرفه بود و نمی توان گفت به این دلیل که اکثریت کرسی های مجلس فعلی را اصولگرایان در اختیار گرفتند، اقبال مردم به سمت آنها بوده است.
طبقه فرودست جامعه که به طور سنتی متمایل به اصولگرایان بودند، طی دو سه سال اخیر به شدت نسبت به جریان های سیاسی زاویه دار شده اند. همه این ها نشان می دهد که فضای آینده کشور بیشتر در دست جریان هایی است که بتوانند با گفتمان عمومی تر و در راستای خواست افکار عمومی حرکت کنند. لذا اصلاحات هم اگر قرار باشد، حرکتی در این خصوص انجام دهد باید پوست اندازی کند.
بخش عمده ای از این پوست اندازی منوط به این است که چهره های تکراری و کسانی که به نوعی در بخش های مختلف حضور داشتند، نقش خود را نظارتی و کدخدامنشی کنند و امکان مانور بیشتری به نسل دوم و سوم جریان اصلاحات دهند. با این حساب به نظرم ممکن است بتوانند تا حدی ابتکار عمل را به دست گیرند.»