معجزه ای که اتفاق نیفتاد!

مهدی نورمحمدزاده،   3990412022 ۳۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
معجزه ای که اتفاق نیفتاد!

یادم هست در ایامی که آمار ابتلا و فوتی های کرونا  در کشورمان رو به کاهش گذاشته بود، یکی از دوستان که علاقمند است در همه اتفاقات ساده پای مقدسات و امور ماورایی را در میان ببیند، فایل صحبت وزیر بهداشت را برایم فرستاده بود که در آن دکتر نمکی کاهش سریع آمار کرونا و کنترل موفق آن را شبیه یک معجزه می دانست که در کشورمان اتفاق افتاده است! در جواب به دوستم نوشتم: «معجزه بزرگتر در چین و کره جنوبی اتفاق افتاده است که در کنترل بیماری و کاهش آمار ابتلا، وضعیت بسیار بهتری نسبت به ما دارند!».

واقعیت این است که علی رغم جانفشانی ها و ایثارهای عاشقانه کادر درمانی کشور در مقابله با کرونا، مدیریت کلان این موضوع در کشور ما همچنان محل نقد جدی است. به نظر می رسد آشفتگی در فهم ابعاد بحران، عدم اقناع کافی و آموزش عمومی مردم و تجویز راهکارهای شتاب زده و بدون توجه به شرایط واقعی، اشکالات اساسی مدیریت کلان کرونا در کشور ما است و تا این اشکالات رفع نشود، متاسفانه باید منتظر موج های بعدی و شاید شدیدتر در افزایش مبتلایان و قربانیان کرونا باشیم.

به عنوان نمونه فقط کافی است به سخنان کرونایی رییس جمهور به ترتیب تاریخ ایرادشان نگاهی دقیق و تحلیلی داشته باشیم. آقای روحانی در اوایل اسفند و پس از حدود یک هفته تعطیلات عمومی ادارات و مراکز آموزشی، اظهار نمودند که: «از تاریخ شنبه 10 اسفند، همه چیز به روال عادی برمی‌گردد!»، این اظهارنظر بازتاب انتقادی وسیعی در فضای مجازی پیدا کرد. مدتی بعد ایشان ضمن قبول شرایط تقریبا بحرانی شیوع کرونا، اظهار امیدواری کرد که انشا... تا آخر اسفندماه و آغاز سال نو، بیماری کرونا در سطح کشور به طور کامل کنترل و ریشه کن شود. سال نو هم رسید و کرونا مهار نشد، آقای رییس جمهور چندی بعد در جلسه هیات دولت اعلام نمودند که انشا... همزمان با جشن نیمه شعبان، جشن پایان کرونا را هم برگزار خواهیم کرد.

نیمه شعبان گذشت و ماه رمضان آمد، وعده ها به سمت عید فطر چرخید و باز هم کنترل و مهار اتفاق نیفتاد. در طول این ماهها، رییس جمهور چندین بار از موفقیت در مهار کرونا سخن گفت، ادعایی که بعدا توسط مسئولان بهداشتی تعدیل شد و به عبارت «مدیریت کرونا» اصلاح گردید. درنهایت نیز که آمار کرونا علی رغم چندین بار افت و خیز دوباره اوج گرفت، رییس جمهور علی رغم وعده های قبلی اش، ریشه کنی کامل کرونا را غیرممکن دانست و از مردم و مسئولان خواست که خودشان را برای یک دوره زندگی در شرایط کرونایی آماده کنند.

فارغ از نقد و تحلیل سخنان و دستورات رییس جمهور، آنچه باعث القای بی خیالی و سردرگمی میان مردم شده است، همین تشتت در تصمیم و اعلام نظرهای ضد و نقیض مسئولان کلان کشور در فرآیند مدیریت بحران کرونا است. بالاخره ما ندانستیم واقعا می خواهیم مثل کره جنوبی، ونزوئلا و چین آمار مبتلایان و فوتی ها را به سمت صفر هدایت کنیم یا دنبال همه گیری تدریجی کرونا و رسیدن به ایمنی جمعی هستیم؟! قرار است از اول مهر فعالیت مدارس و دانشگاهها مجازی باشد یا حضوری؟! و یا اینکه اصلا بازگشایی همه مشاغل و آزادی مراسمات و تجمعات گروهی و فعالیت کامل ادارات و کارخانجات که علی رغم مخالفت اولیه مسئولان بهداشتی و صرفا به خاطر رعایت شرایط ناجور اقتصادی کشور انجام گرفت، تا چه میزان در اوج گیری دوباره کرونا و افزایش آمار فوتی ها و یا حتی در شکوفایی اقتصادی کشور تاثیر داشته است؟!

این سخن هرگز به معنای چشم بستن بر زحمات کادر پزشکی و پرستاری کشور نیست. و چه بسا با تصمیمات غلط تلاش‌های آنان نیز بی اثر گردد. 

عجله داشتن برای عبور از بحران، گاهی خود عامل بحران می شود. واقعا جای سئوال است که اگر الگوی اولیه ما برای مهار کرونا موفق بود و به قول رییس جمهور، مسئولان اروپایی صف بسته بودند برای جلسه و مشاوره گرفتن از مسئولان بهداشتی ما، پس چرا همان روش درست را به دقت ادامه ندادیم؟! چرا با بازگشایی های عجولانه و شرط مبهم و شعاری  «رعایت پروتکل های بهداشتی» همه محدودیت ها و ممنوعیت های موثر در مهار کرونا را بی اثر کردیم؟! تا جایی که فعالیت قهوه خانه ها و قلیان کشیدن هم به شرط «رعایت پروتکل های بهداشتی» مجاز شناخته شد!

شکی نیست که رعایت مصالح اقتصادی هم مهم است و در هر حال چرخ اقتصاد باید بچرخد، اما به چه قیمتی؟! به قیمت از دست رفتن هزاران نفر از هم وطنان؟! یا به قیمت فرسودگی کامل کادر پزشکی و پر شدن تخت ها و اسپانیایی شدن اوضاع بیمارستانهایمان؟! یا به قیمت ایتالیایی شدن ارقام قربانیان و انگلیسی شدن تعداد مبتلایان مان؟!

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۰۶۶۴۴۰۰:۱۳:۲۱ ۱۳۹۹/۴/۱۳
متاسفانه ستاد ملی مبارزه با کرونا به ضد خودش تبدیل شد. به نظر می رسید رییس جمهور حرف هیچکسی را نمی پذیرد. ایشان در کل دوران کرونا حتی به صورت سمبلیک یک بار هم از ماسک استفاده نکردند. با این رفتار چگونه انتظار داریم مردم مراعات کنند؟
ناشناس۱۵۰۷۱۸۳۱۶:۲۲:۲۶ ۱۳۹۹/۴/۱۳
کرونا را تنها واکسن نجات می دهد. واکسن را هم اول آمریکا یا انگلیس خواهد ساخت. با این همه بد و بیراه که هر روز نثارشان می کنیم، آیا به ایران واکسن می دهند؟
ناشناس۱۵۰۷۱۸۷۱۶:۲۵:۱۶ ۱۳۹۹/۴/۱۳
سطح فکری مردم ما پایین است. سواد اجتماعی مردم ایران در حد 10- 15 درصد است. یعنی همان درصدی که از ماسک استفاده می کنند. چه عامل یا عواملی باعث این امر شده است؟
ناشناس۱۵۰۷۳۴۵۱۹:۲۴:۱۵ ۱۳۹۹/۴/۱۳
آقای وزیر دوهفته آینده کنکور ارشد ودکترا داریم .چه فکری کردید که حوزه ها کانون انتشار کرونا نشه ,لااقل حوزه ها درشهرستانها رو زیاد کنید که تراکم کمتر بشه.
ناشناس۱۵۰۶۶۵۱۰۰:۱۹:۴۲ ۱۳۹۹/۴/۱۳
در کشوری که ستاد پیشگیری از کرونا مرعوب سخرانیهای عده ای .. میشه جطور انتظار دارین که کرونا کنترل بشه
شهروند۱۵۰۶۶۶۰۰۰:۳۲:۱۳ ۱۳۹۹/۴/۱۳
آقايان به فكر جيب و موقعيتشانند تا آمار كرونا!
ناشناس۱۵۰۶۶۷۴۰۰:۴۶:۲۷ ۱۳۹۹/۴/۱۳
شما که خودت پنجاه بار خبر زدی کرونا الکیه دیگه حرف نزن
ناشناس۱۵۰۶۶۸۹۰۱:۰۴:۳۸ ۱۳۹۹/۴/۱۳
قرنطینه کامل رو اجرا کنید
ناشناس۱۵۰۶۶۹۲۰۱:۱۹:۰۹ ۱۳۹۹/۴/۱۳
کنترل به روش ونزوئلا !!!!!!!
نادر۱۵۰۶۶۹۸۰۱:۳۲:۵۴ ۱۳۹۹/۴/۱۳
اگر پروتکل های بهداشتی مثل شستن سی ثانیه ای دست ، استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی رعایت شود قطعا" نتیجه خوبی عایدمان خواهد شد .‌منتهی مردم و مسئولین درست نمی توانند با همدیگر ارتباط برقرار کنند و همین امر باعث شده تا آمار بالا برود .
ناشناس۱۵۰۶۷۰۸۰۲:۰۲:۵۱ ۱۳۹۹/۴/۱۳
این وضعیت در تمام سالهای این کشور بوده و در تمام امور و تمام مسؤولان. ما در هیچ زمینه ای سیاست مشخصی نداشته و نداریم. و مدام مسئولین ما دم از پیروزی قریب الوقوع میزنند!
ناشناس۱۵۰۶۷۳۶۰۴:۰۹:۲۹ ۱۳۹۹/۴/۱۳
این اقای رییس جمهور از این افاضات کم ندارد . الان هم کمتر از یکسال مانده به پایان کارش, برای حل معضل مسکن میخواهد زمین ارزان قیمت تخصیص بدهد تا در آن شهرک بسازند ! ..
ناشناس۱۵۰۶۷۴۴۰۴:۵۶:۵۶ ۱۳۹۹/۴/۱۳
# کرونا _ ما _ را _ شکست _ داد
ناشناس۱۵۰۶۷۴۵۰۴:۵۹:۴۱ ۱۳۹۹/۴/۱۳
توی ایران فقط تورم و گرانی و .. معجزه میکند !
ناشناس۱۵۰۶۷۵۰۰۵:۱۱:۵۰ ۱۳۹۹/۴/۱۳
در کل دنیا ، پیک دوم کرونا ، فقط در ایران اتفاق افتاده
ناشناس۱۵۰۶۷۵۲۰۵:۲۱:۴۱ ۱۳۹۹/۴/۱۳
در حال حاضر تنها کشوری که از کرونا شکست خورده فقط ایرانه . همه کشورها کنترل کردن کرونا را
مهدی۱۵۰۷۳۲۵۱۸:۵۷:۲۵ ۱۳۹۹/۴/۱۳
تاریخ زندگی افراد و جوامع پر است از تجربیات و عبرت ها. یا عبرت می گیریم یا مایه عبرت می شویم.انتخاب با ما و دیگرانی است که ما را مشاهده می کنند
ناشناس۱۵۰۷۳۵۱۱۹:۳۶:۰۲ ۱۳۹۹/۴/۱۳
نکنه شما آمریکا، روسیه، برزیل و.. رو کشور نمیدونید؟
داریوش۱۵۰۶۷۵۶۰۵:۴۴:۰۵ ۱۳۹۹/۴/۱۳
سلام. شاید ایده خیلی ها این باشد که بالاتر از سیاهی رنگی نیست . بردار من مشکل کشور ما با تمام کشورهای دنیا فرق دارد . کشور ما داری مردمانی هست با عاطفه بسیار بالا نسبت به خانواده و فرزند .هیچ پدر ومادر ی در ایران طاقت گرسنگی فرزندش را ندارد .در بسیاری از خانواده ها جوان ۳۵ ساله هنوز سر سفره پدرش هست .گاهی طرف متاهل شده ولی هنوز خرجش را پدر میدهد . علت گسترش بیماری را میتوان در بیکاری جوانان .نداشتن درآمد کافی اکثر خانواده ها .گرانی اجناس .عدم رسیدگی دولت به اقشار آسیب پذیر و مواردی از اینچنینی دانست . ای کاش گزارشگران صدا و سیما به داخل مردم میرفتند و علت خروجشان از خانه را می پرسیدند. هیچ کس از جان خودش سیر نشده است واز استراحت هم کسی بدش نمی آید. این احتیاج ونیاز است که انسان مجبور است از خانه بیرون زده و..‌‌
حسن۱۵۰۶۷۵۷۰۶:۱۱:۰۳ ۱۳۹۹/۴/۱۳
ای بابا جون مردم کی برای آقایان اهمیتی داشته؟ وقتی فکری به حال خودرو و بیمارستانها کردن، اونوقت کرونا هم چاره میشه.
ناشناس۱۵۰۶۷۶۲۰۶:۳۳:۴۲ ۱۳۹۹/۴/۱۳
سفرها را اگر کنترل میکردند شاهد شیوع گسترده نبودیم
ناشناس۱۵۰۶۷۶۷۰۶:۵۴:۰۱ ۱۳۹۹/۴/۱۳
همه مردم و مسئولان و مشاغل باید بدانند که تعطیلی و قرنطینه کامل مساوی است با خسارات اقتصادی بزرگ، درمان هم که ندارد،، پس تنها راه این است که آقا جان همه قبول کنند که سبک زندگی را تا مدتی باید تغییر دهیم و ماسک و فاصله گیری و ضدعفونی کردن را خیلی رعایت کنیم. و رعایت نکردن ماسک باید بازداشت و حبس داشته باشد
ناشناس۱۵۰۶۷۷۲۰۷:۲۸:۰۷ ۱۳۹۹/۴/۱۳
دروغ ما را بیچاره کرد . اگر از اول امار کرونا رو به مردم راست میگفتن شرایط فرق میکرد .. حداقل بگم امار درمانگاهها رو هیچ وقت نمیگن .
ناشناس۱۵۰۶۸۰۹۰۸:۵۶:۱۷ ۱۳۹۹/۴/۱۳
اقای رییس جمهور فقط وعده میده وچیز دیگه ای برای گفتن نداره ۷ سال داره وعده میده انگار تو این مملکت زندگی نمیکنه.
ناشناس۱۵۰۶۸۳۶۰۹:۴۰:۴۵ ۱۳۹۹/۴/۱۳
معجزه چیه؟ هر چیزی راهکاری علمی داره که اگه به ان بی توجه باشیم نتیجه نمیگیریم.
ناشناس۱۵۰۶۸۵۴۱۰:۰۰:۵۷ ۱۳۹۹/۴/۱۳
این آخریه رو خراب کردی .
ناشناس۱۵۰۶۸۵۵۱۰:۰۷:۱۷ ۱۳۹۹/۴/۱۳
ما هم نفهمیدیم بالاخره از نظر شما شرایط اقتصادی هم مهم هست یا نه!؟!؟ از یه طرف میگی شکی نیست که مصالح اقتصادی مهمه و چرخ اقتصاد باید بچرخه از یه طرف میگی چرا راه قبلی رو ادامه ندادیم!؟ خب هردو باهم که نمیشه برادر!!!
ناشناس۱۵۰۶۸۶۹۱۰:۲۲:۲۶ ۱۳۹۹/۴/۱۳
ادرس غلط ندهید، قرنطینه سراسری منوط به جیره و مساعده مالی سراسری هم هست که از عهده بی ارزش ترین ارز جهان بر نمی آید
علی 671۱۵۰۶۹۱۰۱۱:۱۱:۳۷ ۱۳۹۹/۴/۱۳
خدا وکیلی ظرف این هفت سال روحانی کی حرف درستی زده که عمل شده باشد .سیب و گلابی که یادتان است تا به حال درختش هم کاشته نشده چه رسد به میوه اش .باید صبر کرد .
ناشناس۱۵۰۶۹۱۲۱۱:۱۳:۲۲ ۱۳۹۹/۴/۱۳
چقدر مردم بی خیالند برای سرکار فتن سوار مترو میشوند و حداقل هشت ساعت کار در مکان عمومی میکنند و بعد با مترو برمیگردند و باید روزی حداقل یک ماسک حداق 2500 تومانی بخرند!ای مردم همیشه مقصر
فرهاد۱۵۰۶۹۲۷۱۱:۲۴:۱۰ ۱۳۹۹/۴/۱۳
دولت فشل!!
ناشناس۱۵۰۶۹۵۹۱۱:۵۰:۲۹ ۱۳۹۹/۴/۱۳
متاسفانه مردم برگزاری جشن ها و میهمانی ها را شروع کرده اند و اصرار دارند که همه شرکت کنند مردم هم از ترس ناراحت شدن دعوت کننده و دیگر معذورات اجتماعی شرکت می کنند باید دولت بطور محکم و قاطع اعلام کند که کرونا پایان نیافته و برگزاری جشن و میهمانی و دورهمی فامیلی خطرناک است
حقگو.۱۵۰۷۲۹۷۱۸:۳۰:۰۶ ۱۳۹۹/۴/۱۳
فقط منظور وقت کشی و چند روز بیشتر مدیریت کردن واز مواهب آن استفاده کردن است هیچ برنامه ای ندارند
ناشناس۱۵۰۷۴۳۱۲۱:۱۴:۳۲ ۱۳۹۹/۴/۱۳
یکی پاسخ بده چرا کره ی شمالی توانست از ورود کرونا کاملا جلوگیری کنه و ما نتوانستیم!!!!!!!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین