جهانپور: تلاش می‌کنیم سلامت رنگ و بوی سیاست نگیرد/ خطر پیک مجدد بیماری در تهران

گروه اجتماعی الف،   3990118119

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: تمام تلاش ما این بوده که سلامت را به سیاست پیوند نزنیم و حوزه سلامت رنگ و بوی سیاسی به خود نگیرد که این به معنی بلد نبودن سیاست نیست، بلکه تلاش می‌کنیم وارد این حوزه نشویم و ماموریت خودمان تحت الشعاع قرار نگیرد.

جهانپور: تلاش می‌کنیم سلامت رنگ و بوی سیاست نگیرد/ خطر پیک مجدد بیماری در تهران

به گزارش ایرنا، کیانوش جهانپور روز دوشنبه در نشست خبری ویدیو کنفرانس درباره واکنش‌ها به صحبت‌های روز گذشته او درباره مباحث علمی مطرح شده در مورد آمارها و اطلاعات کشور چین در زمینه کرونا افزود: حوزه اجتماعی حوزه‌ای است که برخی افراد به دنبال تعبیرهای سیاسی حتی از گزاره‌های پزشکی و علمی هستند. به هر حال نمی‌توانیم جلوی تعابیر و تفاسیر دیگران را بگیریم.

وی ادامه داد: البته باید نیمه پر لیوان را هم دید. حداقل سودمندی این موضوع، این بود که همه ما به نتیجه رسیدیم که باید اصول دیپلماسی را رعایت کنیم و به آن احترام بگذاریم. البته ما تلاش می‌کنیم این موضوع را رعایت کنیم و افرادی که این را به ما توصیه کردند، بیشتر از قبل این موضوع را رعایت خواهند کرد و در کنار دولت جمهوری اسلامی ایران خواهند بود.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا اظهار کرد: در همه روزهای گذشته خیلی روشن گفتیم ملتی نیستیم که قدردان تلاش‌ها و زحمت‌ها در راستای خواست ملت ایران نباشیم. همزمان حافظه تاریخی ملت ما هرگز ظلم و ستمی مثل تحریم‌ها را فراموش نخواهد کرد. همزمان که استقلال خودمان را حفظ می‌کنیم و برای هویت نظام جمهوری اسلامی احترام قائل هستیم، ممکن است به رویه برخی کشورها در حوزه سلامت نقد داشته باشیم و در عین حال نمی‌توانیم با توجه به روحیه خودمان، اقدامات و تلاش‌های کشورهایی که در سخت‌ترین شرایط در کنار ما قرار گرفته‌اند را فراموش کنیم. چین در هفته‌های گذشته بیشترین پشتیبانی را از مردم ایران کرده است و نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت. از آن طرف تحریم‌های دارویی و تجهیزات پزشکی آمریکا را هم فراموش نمی‌کنیم. استقلال ما حکم می‌کند همه این‌ها را با هم ببینم.

مصرف لوزارتان در بیمارانی که به کرونا هم مبتلا هستند

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره توصیه‌هایی مبنی بر قطع داروی لوزارتان در بیمارانی که مبتلا به کرونا هم هستند، اظهار کرد: درباره داروهایی مثل لوزارتان مباحثی در این زمینه مطرح بود، اما مقالاتی که وجود داشت ضد و نقیض بود. در نهایت می‌توان گفت که قطع مصرف داروهایی مثل لوزارتان در بیماران توصیه نمی‌شود. هیچ مرکزی تاکنون چنین چیزی را توصیه نکرده و عوارض قطع داروها برای این بیماران ممکن است، بیشتر باشد.

وی ادامه داد: در علوم تجربی باید بر اساس شواهد موجود صحبت کرد و این موارد ممکن است در روزهای آتی تغییر پیدا کند.

تفاوت بیماری زایی و مرگ بین آنفلوآنزا و کرونا

وی بیان کرد: یافته‌های قبلی در دنیا مبنی بر این بود که آنفلوآنزا تیپ A ممکن است مرگ بارتر از کرونا باشد، اما این ویروس سریع الانتشارتر است. آنچه امروز می‌بینیم بعد از ۴۵ روز این است که علاوه بر سریع الانتشارتر بودن کرونا، بیماری‌زایی بیشتری در کشور ایجاد کرده و موارد فوت هم بیشتر بوده است. از این جمع تعداد بیشتری نسبت به آنفلوآنزا H۱N۱ فوت کرده‌اند. در نتیجه یافته‌های ما این است که رفتار ویروس کرونا در ایران هم بیماری‌زایی بیشتری نسبت به آنفلوآنزا داشته و هم سریع الانتشارتر است.

جهانپور افزود: در ایالات متحده حداقل ۳۱۰ هزار بستری و ۳۲ میلیون مبتلا و ۱۸ هزار فوت ناشی از آنفلوآنزا تا ۲۲ فوریه ۲۰۲۰ داشته است. با توجه به رشد سریع و موارد سریع ابتلا به ویروس کرونا باید ببینیم که آیا همین رفتار که از ویروس کرونا در ایران دیدیم، در آمریکا هم دیده می‌شود یا خیر.

افزایش حجم ترافیک در تهران

وی در پاسخ به سوالی درباره شلوغی و ترافیک روزهای اخیر در تهران اظهار کرد: ترافیکی که در روزهای اخیر مشاهده می‌شود ارتباطی به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا ندارد و هرچه در ۸ فروردین تصویب و ابلاغ شد، تا ۲۳ فروردین هم به قوت خود باقی است. آنچه در تهران مشاهده شده احتمالا رفتاری است که برخی شهروندان اتخاذ کرده و به خیابان‌ها آمده‌اند و بخش عمده آن ارتباطی به سر کار رفتن ندارد. اگر این روند در پیش گرفته شود، ظرف ۷ تا ۱۰ روز آینده با پیک مجدد بیماری در تهران مواجه خواهیم شد و این به شدت نگران کننده است.

مردم و دولت چین بیشترین همراهی را با ایرانیان داشته‌اند

جهانپور اظهار کرد: همچنان که امروز در دستگاه دیپلماسی اعلام شد و این مشخص است که تحریم‌ها در دیدگان جهان باعث ظلم زیادی به مردم ایران شده است. کشورهایی در این میان در کنار مردم ایران ایستادند. دولت و ملت چین بیشترین همکاری و همراهی را با مردم ایران در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی و انتقال تجربه داشته‌اند و این واقعیت هم باید گفته شود.

وی افزود: همان طور که در برابر ظلم باید ایستاد، باید قدردان پشتیبانی و همراهی دولت‌های دوست باشیم.

اجرای فاصله گذاری هوشمند با همکاری مردم

رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: از ابتدای اجرای فاصله گذاری اجتماعی یا فیزیکی از همان هفته اول اسفند مباحث مختلفی مطرح شد و افراد تلاش می‌کردند موضوع قرنطینه کامل را مطرح کنند. این سیاست و تدابیر اثربخشی خود را نشان داد و گزارش‌های زیادی از کشورهای دیگر داریم که قرنطینه اجباری، کارایی خود را نتوانسته اثبات کند.

وی ادامه داد: حالا مباحث به این سمت رفته که فاز سوم که به نوعی خلاقیت ایران است را تحت الشعاع قرار بدهند. همان طور که مرحله اول فاصله گذاری اجتماعی یا فیزیکی موفق بود و همان طور که مرحله دوم هم موثر واقع شد و امروز همه دنیا به تاثیر آن پی بردند، مرحله سوم یا فاصله گذاری هوشمند هم با تدابیر کارشناسان بهداشت موثر خواهد بود. تمام تلاش دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت این است که فاصله گذاری اجتماعی یا فیزیکی را در مرحله هوشمند هم به بهترین شکل پیش ببریم. با جلب مشارکت عمومی و حمایت بین بخشی که در دو مرحله قبلی حاصل شد، گام بلندی در تداوم مدیریت و کنترل و مهار بیماری بر خواهیم داشت.

ضد عفونی ناوگان حمل و نقل عمومی

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره ضد عفونی کردن ناوگان حمل و نقل عمومی اظهار کرد: این کار از طرف شهرداری‌ها انجام می‌شود. البته تاریخ انقضای جایی که ضد عفونی می‌شود تا زمانی است که اولین گروه وارد آن شوند. این اتفاق که بعد از استفاده هر گروهی از واگن مترو، آن واگن دوباره و بلافاصله ضد عفونی شود، هم امکان پذیر نیست.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین