مطهری: اگر رئیسی رأی آورده بود شاید FATF به اینجا نمی‌رسید

گروه سیاسی الف،   3990103061 ۲۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

علی مطهری در گفتگو با ویژه نامه نوروزی روزنامه سازندگی گفت: تغییر نظارت استصوابی از دست مجلس خارج است چون هر تغییری را شورای نگهبان رد می‌کند.   

مطهری:  اگر رئیسی رأی آورده بود شاید FATF به اینجا نمی‌رسید

بخش هایی از این گفتگو را در ادامه بخوانید؛

*در همین دوره انتخابات مجلس بسیاری از نمایندگان اصولگرا را هم صرفاً به دلیل اظهار نظر رد صلاحیت کردند. بنابراین به نظر می‌رسد یک دور کاذبی ایجاد شده؛ یعنی اگر چنین رییس مجلس یا رییس جمهوری بخواهد روی کار بیاید از ابتدا شورای نگهبان جلوی آن را می‌گیرد و اگر چنین رؤسای جمهور و یا مجلسی روی کار نیایند روند موجود ادامه خواهد یافت. لذا خیلی چشم‌انداز روشنی دیده نمی‌شود.

اصلاح طلبان را در جایگاه امثال اسرائیل و آمریکا قرار داده و از آنها لولو درست کرده اند
*من فکر می‌کنم ترسی که اینها از افراد مستقل و یا اصلاح‌طلب دارند باید از بین برود. روشی که الان به کار گرفته می‌شود ناشی از ترسی است که از افراد مستقل و اصلاح‌طلبان دارند. اول اینها را در جایگاه امثال اسرائیل و آمریکا قرار دادند و بعد از آنها لولو درست کرده‌اند و از ورودشان به همه جا جلوگیری می‌کنند. دنبال افراد مطیع و فرمانبر هستند، در حالی که ملاک برای ما قانون اساسی است. اگر آن را مبنا قرار دهیم این ناهماهنگی‌ها و تداخلها و حاکمیت دوگانه حل می‌شود.

*از ابتدای انقلاب نگاه‌ها این گونه بوده است که نگرشها و بینشهای مختلف بتوانند اظهارنظر کنند و در مجلس حضور داشته باشند. هیچ خطری هم از این جهت کشور را تهدید نمی‌کند. اینها ترس بی‌جایی دارند و فکر می‌کنند اگر نظر مخالفی ابراز شود اساس نظام متزلزل می‌شود. در حالی که این‌طور نیست. اوایل انقلاب و مجلس اول هم نشان داد که خطری وجود ندارد و در نهایت اکثریت با نگاه اسلامی خواهد بود.

نگاه غلطی است که نظام را یک موجود لرزان نشان می دهند
*این نگاه که عده‌ای فکر می‌کنند نظام مانند یک موجود لرزان و نهال جوانی است که با یک وزش باد جابجا می‌شود نگاه غلطی است. یک نگاه توأم با نگرانی درباره حفظ نظام در جمهوری اسلامی وجود دارد که به این دلیل فکر می‌کنند باید همیشه مخالفان را محدود کنیم و یا حتی از بین ببریم و به این وسیله نظام را حفظ کنیم. فکر می‌کنند تا به حال هم که نظام باقی مانده به دلیل کارهای آنان بوده است. در حالی که درست برعکس است. کارهای آنان نظام را تضعیف کرده است و اگر این اقدامات و برخوردها را انجام نمی‌دادند نظام حالا قویتر بود.

قتل های زنجیره ای نتیجه تعصب کور و غیرعقلایی بود
*این طرز فکر متاسفانه همیشه در جمهوری اسلامی وجود داشته است؛ کسانی که قتل‌های زنجیره‌ای را انجام دادند خودشان به صراحت گفتند ما داریوش فروهر و یا همسر ایشان را از بین بردیم برای حفظ نظام و برای اینکه بقیه روشنفکران و دگراندیشان حساب کار دستشان بیاید. این نگاه از کجا آمده؟ اسلام این اجازه را به آنها داده؟ عقل به آنها دستور می‌دهد؟ هیچ کدام از اینها نیست. بلکه تعصب کور و غیرعقلانی موجب آن شده است. نکته دردناک اینکه در دادگاه گفته بودند ما از این کارها قبلاً هم زیاد انجام داده‌ایم؛ به ما می‌گفتند سوژه فلان شخص است و می‌رفتیم و کارش را یکسره می‌کردیم؛ اما این بار نفهمیدیم چرا به دادگاه آمدیم.

تغییر نظارت استصوابی از دست مجلس خارج است
*من فکر می‌کنم تغییر نظارت استصوابی از دست مجلس خارج است چون هر تغییری را شورای نگهبان رد می‌کند. نمی‌دانم راه رفراندوم تا چه اندازه می‌تواند مؤثر باشد. رفراندوم هم باید با موافقت رهبری انجام شود و دو سوم رأی نمایندگان را لازم دارد. در اصلاح قانون انتخابات سال گذشته خود من پیشنهادی را مطرح کردم که «عدم التزام عملی نامزدها به اسلام صرفاً از طریق تجاهر به فسق ثابت می‌شود» یعنی فقط اگر کسی مشهور به فسق و فجور بود، مثلاً شارب الخمر بود و همه او را به این ویژگی می‌شناختند رد صلاحیت شود. نه اینکه به دلیل اظهار نظر او را رد کنند. یا بر اساس محکومیت قضایی درباره فساد مالی یا اخلاقی رد شود. اما شورای نگهبان آن را رد کرد و بعد هم به کمیسیون برگشت و الان در عمل بایگانی شده است. یعنی شورای نگهبان چون نمی‌خواهد دست خودش را ببندد این تغییرات را رد می کند.

*حالا اگر همین روال فعلی را هم به درستی انجام بدهند باز هم مشکل آنقدرها زیاد نخواهد بود اما همین شیوه مورد نظر خودشان را هم به درستی اجرا نمی‌کنند. چون شورای نگهبان می‌گوید علاوه بر استعلام از مراجع چهارگانه ما تحقیقات محلی هم انجام می‌دهیم. ما می‌گوییم ایرادی ندارد این تحقیقات محلی را هم انجام بدهید اما بالاخره هر سندی که قرار است بر اساس آن درباره صلاحیت نامزدها تصمیم گرفته شود باید متقن باشد، مثلاً یا حکم قضایی داشته باشد یا اقرار خود فرد باشد. نه اینکه به صرف گزارشاتی که برخی افراد به شورای نگهبان می‌دهند و آنها هم از همسایه‌ها و اطرافیان آن کاندیدا به دست آورده‌اند و معلوم نیست تا چه میزان واقعی و چقدر غرض‌ورزی است افرادی را رد صلاحیت کنند. خیلی موارد بوده که فرد شوخی کرده و اینها آن را به عنوان عدم التزام به اسلام در نظر گرفته‌اند. از این بالاتر مسئله اظهارنظرها را هم وارد کرده‌اند. فردی اظهار نظری متفاوت با نظر رسمی کشور داشته و او را رد کرده‌اند. در مورد خود من فقط همین اظهار نظرها را به عنوان مستند ارائه کردند. به من می‌گفتند در فلان مورد به جای اینکه این حرف را بزنی باید این حرف را می‌گفتی! و این یعنی اختناق.

به عارف گفتم خوب نیست به کدخدایی رأی بدهیم اما...
* درباره انتخاب آقای کدخدایی من به آقای عارف گفتم آقای کدخدایی امتحان خودش را داده است و خوب نیست به او رأی بدهیم. اما آقای عارف گفت او در انتخابات مجلس دهم کمک زیادی به ما کرده است. درباره برخی افراد دیگر هم ما گفتیم که مناسب نیستند و رأی ندهیم اما آقای عارف و چند نفر دیگر با همین توجیه اصرار داشتند که گزینه‌های خوبی هستند. به نظر من نگاه ساده‌انگارانه و عدم درک پیچیدگی‌های سیاست باعث حمایت ایشان و فراکسیون امید از ورود این افراد به شورای نگهبان شد.

اگر رئیسی رأی اورده بود شاید FATF به اینجا نمی رسید
*{در پاسخ به این سوال که واقعاً فکر می‌کنید اگر سال ۹۶ ابراهیم رییسی رأی آورده بود، الان تا این اندازه اوضاع بحرانی نبود؟}: به نظرم این همه مشکل نداشتیم. مطمئن باشید شاید به مذاکره با آمریکا هم رسیده بودیم و FATF هم به اینجا نمی رسید. یعنی خیلی از مشکلات را حل می کردند. این ها فقط از لج آقای روحانی و اصلاح‌طلبان کارشکنی می‌کنند. اما اگر کار را به دست خودشان بدهید چون دیگر مسئول تأمین گوشت و نان و معیشت مردم هستند اول از همه می‌روند سراغ احیای برجام تا تکلیف آن را روشن کنند و بعدبه فکر می‌افتند وضع روابط مالی و بانکی ما را درست کنند. در نتیجه با FATF هم کنار می‌آیند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۸۳۳۷۸۱۵:۱۶:۲۳ ۱۳۹۹/۱/۳
درود بر مطهری که تمام حرفهایی زد راست است
ناشناس۱۳۸۳۳۸۳۱۵:۱۹:۲۷ ۱۳۹۹/۱/۳
به امید نجات مردم ایران و ظهور امام زمان صلوات
دانشجو۱۳۸۳۳۹۲۱۵:۲۷:۴۵ ۱۳۹۹/۱/۳
برای علی مطهری از صمیم قلب متأسفم که گفته هایش نشان می دهد که اصول انقلاب و قانون اساسی را متوجه نشده.
ناشناس۱۳۸۳۳۹۴۱۵:۳۲:۳۹ ۱۳۹۹/۱/۳
خدا عاقبت همه ما رو ختم به خیر بکنه..
ناشناس۱۳۸۳۴۰۶۱۵:۴۱:۵۹ ۱۳۹۹/۱/۳
گل گفتی جناب دکتر مطهری
ناشناس۱۳۸۳۴۲۹۱۵:۵۷:۰۶ ۱۳۹۹/۱/۳
منافع ملی قربانی منافع اصولگرایان
ناشناس۱۳۸۳۴۵۳۱۶:۱۸:۲۰ ۱۳۹۹/۱/۳
شما غیرت پذیرفتن مسولیت و شکست هاتون را ندارید. مرد باشید شکست هاتون را گردن بقیه نندازید.
ناشناس۱۳۸۳۴۷۰۱۶:۳۴:۵۴ ۱۳۹۹/۱/۳
آقای مطهری نمونه یک سیاستمدار ساده لوح
ناشناس۱۳۸۳۵۰۵۱۷:۰۶:۵۵ ۱۳۹۹/۱/۳
هنوز بر طبل باطل خود می کوبد!
ناشناس۱۳۸۳۵۰۷۱۷:۰۷:۵۲ ۱۳۹۹/۱/۳
رییسی یا فلان و بهمان هیچ تغییری در رویکرد ایران ایجاد نمی کند.خودتون گول نزنید
ناشناس۱۳۸۳۵۷۷۱۸:۰۳:۴۶ ۱۳۹۹/۱/۳
چه پاسخ های ساده لوحانه ای
ناشناس۱۳۸۳۵۸۵۱۸:۰۸:۵۲ ۱۳۹۹/۱/۳
درود بر آقای مطهری
ناشناس۱۳۸۳۷۰۳۱۹:۵۳:۰۴ ۱۳۹۹/۱/۳
توجیه 4 سال کار نکردن برای مردم!!!
ناشناس۱۳۸۳۷۱۶۲۰:۰۲:۳۴ ۱۳۹۹/۱/۳
حرف حساب. حیف که این آقا در مجلس نیست و امثال قالیباف هستند!
ناشناس۱۳۸۳۸۰۸۲۱:۴۰:۱۵ ۱۳۹۹/۱/۳
آقای رییسی فقط بفکر مردم و نظام هست
ناشناس۱۳۸۳۸۲۶۲۲:۰۷:۲۰ ۱۳۹۹/۱/۳
دقیقا، کاش رئیسی رای اورده بود
ناشناس۱۳۸۳۸۳۸۲۲:۳۶:۱۲ ۱۳۹۹/۱/۳
این بیچاره هنوز داره سر گور برجام گریه میکنه.
ناشناس۱۳۸۳۸۳۹۲۲:۳۷:۳۵ ۱۳۹۹/۱/۳
خیلی مطمئن نباش
ناشناس۱۳۸۳۹۲۲۰۰:۴۷:۰۱ ۱۳۹۹/۱/۴
این که دیگه نماینده مردم نیست واسه کی حرف میزنه؟تو این چند سال چه کار مثبتی کرده؟
ناشناس۱۳۸۳۹۲۸۰۰:۵۲:۴۲ ۱۳۹۹/۱/۴
اینم سوزنش تو fatf گیرکرده چرا نمیگی مانع سفر بشید کرونا تموم بشه
ناشناس۱۳۸۴۰۳۴۰۸:۰۵:۳۱ ۱۳۹۹/۱/۴
اصلاح طلبان ترس ندارند،اگر اینها هم میترسند دراشتباهند زیرا اصلاح طلبان خنثی بودن وانفعال خودرا چندین بار ثابت کرده اند.ضمنا این سیستم نیز ثابت کرده که هیچ اصلاحی را نمی پذیرد.
ناشناس۱۳۸۴۰۴۵۰۸:۳۳:۵۶ ۱۳۹۹/۱/۴
خدا آخرو عاقبت مملکت رو با ابن فرهیختگان سیاسی حفظ کنه
علی 671۱۳۸۴۱۳۲۱۰:۳۱:۱۰ ۱۳۹۹/۱/۴
باید افسوس بخوریم به حال خودمان که نماینده مجلسمان این طرز فکر را دارد
ناشناس۱۳۸۴۱۵۶۱۰:۵۲:۰۷ ۱۳۹۹/۱/۴
جناب مطهري همين حرفهاي حق را زدي كه رد صلاحيت شدي وخودت ميداني كه حرف حق تلخ است وممكن است كار دستت بدهد
ناشناس۱۳۸۴۱۷۳۱۱:۰۷:۳۷ ۱۳۹۹/۱/۴
بسیار عالی! تمام مشکلات کشور به زبانی ساده در این مصاحبه آمده است. واقعا برای درک این مسایل نیاز نیست هوش بالایی داشته باشیم.
توپانی۱۳۸۴۲۳۳۱۱:۵۲:۰۲ ۱۳۹۹/۱/۴
آقای مطهری الان عصبانی هستیدفعلاوقت این حرفهانیست.
ناشناس۱۳۸۴۶۰۰۱۶:۱۱:۱۶ ۱۳۹۹/۱/۴
یعنی سیاست خارجی فغلی با وجود آقای رئیسی تغییر می
ناشناس۱۳۸۴۸۱۶۱۹:۲۳:۴۸ ۱۳۹۹/۱/۴
جناب آقای مطهری جان! شما که این طور فکر می کنید و می گویید اگر بر سر کار باشید اوضاع را به هم میریزند و وضعیت زندگی مردم خراب می شود و رقیب همه چیز حتی برجام و FATF را بر هم می زند پس اصرار شما و دوستانتان برای حضور در قدرت که به گفته خودتان برخلاف منافع و مصالح مردم و کشور است را چگونه باید برداشت کرد؟
ناشناس۱۳۸۴۹۳۵۲۱:۱۸:۰۴ ۱۳۹۹/۱/۴
شما که این را می دانستید چرا دانسته و عامداً خلاف مصالح مردم عمل کردید و به مردم وعده و وعید دادید و گفتید به ما رای بدهید که برایتان چنین و چنان کنیم؟ به راستی چرا؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  19. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  20. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  21. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  22. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  23. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  24. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

  25. گزارش سازمان برنامه از کاهش تورم سالانه: وارد کانال ۳۰ درصد شدیم

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  11. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  12. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  13. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  16. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  17. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  18. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  19. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  22. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  23. یک سیلی برای تنبیه

  24. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

  25. همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

آخرین عناوین