یک رسم فرهنگی غرب/ "ولنتاین" را سیاسی و تبدیل به ضدفرهنگ نکنیم

حمید مقیمی، گروه تعاملی الف،   3981127059 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
یک رسم فرهنگی غرب/ "ولنتاین" را سیاسی و تبدیل به ضدفرهنگ نکنیم

با گسترش شبکه‌های اجتماعی، ماهواره‌ای و سرازیر شدن موج تولیدات فرهنگی رنگارنگ به ویژه از سوی کشورهای غربی دارای فناوری و ابزار، برخی از رسوم آنها در کشورهای شرقی از جمله ایران بازتولید و توسط گروه‌هایی از مردم استقبال شده است. در کل چنین روندی تا حدود طبیعی و در همه جوامع مشاهده می‌شود، از جمله ولنتاین برابر یک آمار به جز کشورهایی در قاره امریکا در 14 کشور آسیایی و 9 کشور اروپایی جشن گرفته می‌شود. اما در جامعه ما و در مورد چنین پدیده‌هایی دو چالش عمده وجود دارد. اول این روش برخورد مناسب چیست و چه نهاد یا مرکزی متولی تحلیل و دادن راهکار در مورد آنها است.

ما هر حفره را که نتوانیم پر کنیم یا نیازی را که نتوانیم پاسخ دهیم، به ناچار صاحب نیاز آن را از منبع دیگری دریافت خواهد کرد. نمی‌توان با حذف صورت مساله و بدون داشتن بدیل مناسبت انتظار داشت که صرفا با تقبیح و ممنوعیت، فرهنگ ملی از گزند آفات مصون بماند. این اتفاق در مورد زبان هم صادق است. وقتی کلمه‌ای مناسب و درخور یافتیم شبیه به شناور، فضاپیما، هواپیما، رزم ناو، رزمایش و ... این کلمات در زبان گفتاری و نوشتاری مردم پرکاربرد و نقش اصلی را پیدا می‌کنند ولی اگر به موقع و مناسب نساختیم، پیتزا، تلویزیون، اینترنت، کامپیوتر، بلیط، پلاستیک، پودر و ... وارد فرهنگ لغات ما می‌شوند. پس لازم است همانند امر واژه گزینی، تحولات فرهنگی در جامعه رصد و جامعه شناسان و مردم شناسان نظریه پردازی و در پی آن مراکز فرهنگی و نهادهای تاثیرگزار الگوسازی و هنجار سازی کنند. باید توجه داشت که قرنطینه کردن و ممانعت شدید صرفا در برخی نابهنجاری های حاد مثل ظهور و بروز گروههای شیطانی لازم و کارساز است ولی در بسیاری موارد، پیش گیری و آگاه سازی درست مانند تلقیح واکسن مانع از خودباختگی و استحاله فرهنگی شده و گاهی برخورد و هضم پدیده های فرهنگی بیگانه می‌تواند پویندگی و سلامت فرهنگ جامعه را تامین کند. 

چالش دوم سیاسی کردن پدیده‌های فرهنگی غربی است. وقتی که با چنین مواردی توسط نهادهای حکومتی برخورد می‌شود، این برخورد در درجه اول و صرفا شامل حوزه‌هایی است که ماموران حکومتی می‌توانند حضور داشته باشند اما شبکه‌های مجازی با تاثیرگذاری گسترده، شبکه‌های ماهواره‌ای و گروه‌های اجتماعی همچنان راه خود را می‌روند. در درجه دوم و یه تدریج یک پدیده فرهنگی به نمادی برای نشان دادن مخالفت با دین یا نظام تبدیل می‌شود به گونه‌ای که خیلی از افرادی که هیچ رویکرد سیاسی یا مخالفتی ندارند ناخودآگاه در جمع مخالفان قرار داده می‌شوند. وقتی بخش‌های بزرگی در شبکه‌های اجتماعی درباره ولنتاین بگویند در حالی که می‌دانیم فلان مسئول یا نهاد با آن مخالفت کرده یا خواستار ممنوعیت آن شده، ناخودآگاه جامعه را به سمتی سوق دادیم که گویی سخن یا نظر آن نهاد یا مسئول مورد پذیرش و قبول نیست. همان کاری که به گونه‌ای دیگر فیلتر کردن تلگرام و بعد ادامه استفاده از آن در جامعه انجام داد. لذا باید پرسید فایده کدام رویکرد به هزینه آن برتری دارد.

این درست است که متولیان فرهنگی و دستگاه‌های نظارتی و حکومتی باید نگران ورود عناصر ناهمگون و ناهمخوان با فرهنگ ایرانی-اسلامی ما باشند اما همانطور که گفته شد صرف برخورد و نفی در شرایطی که بخش مهمی از فرهنگ و برهمکنش جامعه -شبیه به کوه یخ - در لایه‌های زیرین و در سال‌های اخیر، شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ای پنهان شده است، نمی‌تواند لزوما نتیجه دلخواه را برآورده کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۳۳۱۱۴۱۱:۰۷:۵۳ ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
دستگاه های نظارتی اول باید ببینند که یک رویداد ناهمگون و ناهمخوان است یا نه و آیا به کسی ضرر می رساند یا نه . نه اینکه صرفا چون مال اون طرف مرز هست باهاش مخالفت کنند . دوم اینکه این رویداد مربوط به بخش خصوصی زندگی مردم هست پس خودشون تشخیص میدن که برگذار کنند یا نه ..
ناشناس۱۳۳۳۲۰۳۱۲:۱۵:۳۰ ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
وقتی جامعه ای از .. سنت ها، باورها و ارزش ها تهی شه آیا انتظار دارین در برابر فرهنگ غرب مقاوم باشه
ناشناس۱۳۳۳۲۰۹۱۲:۲۲:۳۵ ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
فقط فرهنگ غلط غربی وارد کشور شده که به این مرحله رسیدیم ولی چرا خوبهاشون را وارد نمی کنیم؟ این ولنتاین هم از بد های این فرهنگشون است که ریشه خرابی دارد
ناشناس۱۳۳۳۲۵۶۱۳:۰۱:۲۵ ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
ما همه این جشن ها و بزرگداشت ها رو از دوران باستان در کشورمون داشتیم اما اجرا نکردیم و بهشون بها ندادیم، در چنین شرایطی وقتی جایگزینش وارد میشه خب چه انتظاری دارید؟ مشکل خیلی عمیق تر از پاک کردن صورت مسئله ست، اصلا آقایون نمیخوان صورت مسئله رو ببینند
ناشناس۱۳۳۳۵۳۳۱۷:۳۳:۱۱ ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
این درست است که متولیان فرهنگی و دستگاه‌های نظارتی و حکومتی باید نگران ورود عناصر ناهمگون و ناهمخوان با فرهنگ ایرانی-اسلامی ما باشند .. مردم خودشون عقل و قدرت تصمیم گیری دارن. من شخصا ولنتاین را جشن نمیگیرم ولی مشکلی هم در وجودش نمیبینم همونطور که مراسم مذهبی را هم قبول ندارم ولی به نظر مردم احترام میذارم. واقعا عجیبه که هنوز شخص ترین مسائل مردم باعث بحران میشه در کشور ما. یک روز ویدئو .. یک روز نوار کاست و اهنگ یک روز شطرنج و حالا هم حجاب و ولنتاین..
ناشناس۱۳۳۳۵۷۶۱۸:۴۷:۰۳ ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
متاسفانه آنچه از دید بسیاری از مسئولین در مواجهه با غرب پنهان می‌ماند، مسائل اقتصادی مربوطه می‌باشد. بعنوان مثال، در فردای روز ولنتاین کارشناسان اقتصادی بسیاری در اغلب کانال‌های تلویزیونی امریکا مشغول تحلیل مسائل اقتصادی جشن ولنتاین شامل میزان فروش گل و شکلات در خرده فروشی‌ها و .. یا مالیات پرداخت شده بابت هزینه‌های مربوطه و امثالهم می‌باشند. یعنی تبلیغات فرهنگی آن ها هم در راستای مسائل اقتصادی است!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین