هیل:ترور قاسم سیلمانی چه هزینه‌ای برای آمریکا داشت؟ 

گروه سیاسی الف،   3981121142 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

رسانه آمریکایی هیل در تحلیلی درباره پیامدهای ترور شهید قاسم سلیمانی نوشت : هزینه های این ترور برای آمریکا سنگین و دراز مدت خواهد بود.

هیل:ترور قاسم سیلمانی چه هزینه‌ای برای آمریکا داشت؟ 

 

 به گزارش الف این روزنامه در تحلیل پیامدهای این ترور نوشت : 


1- درست است ایرانی‌‌ها استاد کنترل تنش‌زایی هستند اما در ارزیابی واکنش ایران به ترور سلیمانی (محدود کردن آن به حمله عین‌الاسد) ، به پیامدهای خزنده‌ی این حمله و تاثیر آن بر تحولات منطقه‌ای توجهی نشده است، پیامدهایی که تضعیف کننده‌ی‌‌ برتری‌های راهبردی و جایگاه منطقه‌ای آمریکا بوده و به مجموعه‌ای از گام‌های نویدبخش در رسیدن به تنش‌زدایی آسیب زده است. 


2. در عراق، محل وقوع ترور، نقض حاکمیت این کشور روابط آمریکا با بغداد را به نقطه‌ی پایانی رسانده است. دولت و مردم عراق خواهان خروج نیروهای آمریکایی از کشورشان هستند، همان هدفی که سلیمانی پیش از مرگش به دنبال آن بود. با توجه به تلاش‌های داعش برای بازخیزش، خروج آمریکا از عراق و توقف جنگ با داعش می‌تواند فرصت چشمگیری برای این سازمان تروریستی و زیانی هنگفت برای امنیت آمریکا باشد. 


3. ترور سلیمانی باعث شد اعتراض‌های عراق که نفوذ ایران در حکومت و سیاست بغداد را هدف گرفته بود، به مخالفت با حضور پرمخاطره‌ی ایالات متحده در این کشور تغییر جهت دهد. در واقع این ترور فرصت مناسبی شد تا موج اعتراضات سراسری در منطقه (عراق، لبنان و حتی ایران) که با هدف تضعیف تهران به راه افتاده بود، سیاست‌های منطقه‌ای آمریکا را هدف بگیرد. گرچه این فرجه کوتاه‌مدت بود و زمان آن با سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین به پایان رسید اما سودمندی آن در اشاره به دشمنی دوردست ادامه دارد و این امکان را برای تهران فراهم کرده است که توجهات را از کاستی‌های خود دور کند. 


4. تلاش‌های منطقه‌ای برای کاهش تنش‌ها بین کشورهای عربی خلیج فارس و ایران نیز ضربه‌ی چشمگیری خورد. در یمن، یکی از صحنه‌های اصلی جنگ نیابتی منطقه، تلاش‌های پشت پرده برای صلح که روندی آرام اما نوید بخش را طی می‌کرد طی هفته‌های اخیر به سکون رسیده، چرا که اشتیاق ایران و عربستان برای تشویق نیابتی‌هایشان به پیگیری صلح کاملا از بین رفته است. 


5. همچنین امیدها برای این که گفتگوهای غیرمستقیم بین ریاض و تهران تنش‌ها را کاهش و امنیت را در منطقه افزایش دهد، ناپدید شده است. اکنون به نظر می‌رسد که تهران در پی ابزارهایی برای ایجاد دوباره‌ی بازدارندگی و توان‌افکنی در برابر پراهمیت‌ترین ترور تاریخ کشور است. با توجه به این روند، چشم‌انداز امیدبخشی برای صلح در منطقه دیده نمی‌شود. 


6. بنابراین می‌توان گفت که ترور سلیمانی ارزان و بی‌هزینه نبوده است. از بیروت تا بغداد، این ترور به قیمت تضعیف تمام تلاش‌هایی بوده که آمریکا در راستای کاهش نفوذ ایران در منطقه، کاهش ریسک جنگ، پایان دادن به منازعه یمن و حمایت از حکومت‌های شایسته به عنوان پادزهری در برابر فساد و ناامنی، انجام داده است.  


7. این در حالی است که آمریکا دستاورد چشمگیری نداشته است. گرچه ایرانی‌ها پاسخ تهاجمی چندان شدیدی به این ترور ندادند، اما این بدان معنا نیست که آنها میدان نبرد را ترک کرده اند. این که ایران اجازه داده آتش منازعه فروکش کند نشان می‌دهد که آنها به روش راهبردی خود در بکارگیری عملیات‌های نیابتی بازگشته‌اند تا ردپای مشارکت مستقیمشان در اقدامات تلافی‌جویانه را گم کنند. ایران با برخورداری از مزیت شکیبایی چه‌بسا به دنبال از سرگیری راهکارهایی است که در ماه‌های پیش از ترور استفاده می‌کرد. بنابراین عمر مزایای فوری و تاکتیکی ترور سلیمانی کوتاه و هزینه‌های آن سنگین و بلندمدت خواهد بود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۲۷۹۹۸۰۷:۰۶:۰۹ ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
ترامپ می گوید آمریکا ایمن تر شد مردم ناآگاه هم دست میزنند.
نقی۱۳۲۸۰۳۱۰۸:۱۶:۱۵ ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
۱۰۰ تا حالامرگ خفیف مغزی داشتن!! شدید نبوده؟؟
ناشناس۱۳۲۸۲۰۷۱۱:۱۶:۴۵ ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
این تازه اول کار است تا نابودی شما این کار زار اد امه دارد سیلی ها در راه است
رضا۱۳۲۸۲۷۰۱۲:۱۷:۴۶ ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
نکته جالب در این تحلیل و تحلیل های مشابه ان است که مدعی هستند عکس العمل مستقیم ایران در برابر این ترور چندان شدید نبوده است که این امر برای من عجیب است.اگر چه سردار ما بسیار گرامی و ارزشمند بوده اند اما ما به تقاص ترور یک فرمانده ارشد نظامی و چند محافظش دو پایگاه بزرگ شیطان را به کلی ویران کردیم و به گفته خودشان متجاوز از ۱۰۰ سرباز انها را دچار ضایعه کردیم مگر قرار بود در مقابل چنین تروری دیگر چه کاری انجام دهیم؟این ادبیات صرفا برای حفظ غرور ‌کاذب ابرقدرتی شیطان است که حتی در یک مقاله به ظاهر انتقادی هم دست از آن بر نمی دارند و یا اینکه داخل کردن فاجعه سقوط هواپیما که بصورت غیر مستقیم عامل ان هم تنش افرینی توسط امریکا بوده است چه ربطی به اصل این تقابل داشته و اگر هم داشته باشد سبب نفرت بیشتر مردم از تنش افرینان است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین