۱۰ میراث ریاست «ولی الله سیف» بر بانک مرکزی

احسان سلطانی ،   3981007055 ۴۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
۱۰ میراث ریاست «ولی الله سیف» بر بانک مرکزی

دوره ریاست ولی الله سیف بر بانک مرکزی (شهریور ۱۳۹۲ تا تیر ۱۳۹۷) که البته در اصل اداره بانک مرکزی توسط نئولیبرال های متحد دولت بود را می توان چه از نظر کارشناسی و فنی و چه اجرایی تاریک ترین دوره فعالیت بانک مرکزی ایران دانست که در این خصوص نکات زیر مطرح می گردد:

(۱) افزایش بیش از ۳ برابری نرخ ارز از ۳۱۰۰ به ۱۰ هزار تومان

(۲) سیاست مخرب آزادسازی نرخ سود بانکی
در دورانی که نرخ سودهای بانکی در جهان به پایین ترین میزان تاریخی خود کاهش یافت و نرخ تورم در جهان و ایران به شدت پایین آمد، بالاترین نرخ های سود بانکی در تاریخ ایران رقم خورد. میزان سود پرداختی به سپرده های بانکی در دوره سیف حدود نیمی از حجم نقدینگی است.

پرداخت سودهای بالای بانکی به سپرده ها بدون کسب هر گونه کسب عایدی (ما به ازا) در بخش حقیقی (مولد) اقتصاد، شکل گرفت. سیاست پرداخت سودهای بالای بانکی، تبعات مخرب متعددی شامل تضعیف بخش خصوصی واقعی و بنگاه های کوچک و متوسط، استمرار رکود در بخش خصوصی، تضعیف و تحدید بخش مولد، خروج سرمایه ها از بخش تولید، تقویت فعالیت های نامولد سفته بازی و سوداگری، کاهش قدرت رقابت پذیری تولیدکنندگان داخلی، تنزل سرمایه گذاری، تشکیل طبقه جدید نزولخوران رسمی، بی انگیزگی دست اندرکاران فعالیت های اقتصادی و تقویت بخش شبه دولتی (خصولتی) را به همراه داشت.

هزینه بالا و نامتعارف پول موجب شد که بنگاه های کوچک و متوسط با حاشیه سود پایین از دسترسی به سرمایه محروم و دچار رکود و پسرفت شوند و در سوی دیگر بنگاه های خصولتی-رانتی و بخش های نامولد با حاشیه سود بالا سرمایه ها را جذب و رشد کنند. 

از دیگر تبعات مخرب افزایش سود سپرده ها، تضعیف و کاهش قدرت رقابت بخش خصوصی در مناطق خارج از استان تهران بود، که خروج سرمایه ها از دیگر استانها را به همراه داشت. در دوره سیف ۳۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی از ۳۰ استان کشور توسط بانکها خارج گردید و اقتصاد این استان¬ها دچار کمبود نقدینگی و رکود شدند.

(۳) کاهش سهم بخش های مولد صنعتی و کشاورزی از مانده تسهیلات بانکی

(۴) خلق بیش از دو-سوم حجم نقدینگی کشور

(۵) ترکیب بی کیفیت نقدینگی

سهم پول از حجم نقدینگی خلق شده در دولت یازدهم ۱۱ درصد می باشد که نشان می دهد نقدینگی در اثر عملیات سیستم بانکی و نه رشد بخش حقیقی اقتصاد ایجاد شده است.

(۶) خلق نقدینگی توسط بانکهای خصوصی

خلق نقدینگی به واسطه رشد ۳۰۰۰ درصدی استقراض بانک های خصوصی از بانک مرکزی (معادل ۷۲ درصد رشد پایه پولی) و افزایش ضریب فزاینده خلق نقدینگی

(۷) رشد ۴۰ درصدی ضریب فزاینده نقدینگی (قدرت خلق نقدینگی توسط بانکها)

افزایش ضریب فزاینده نقدینگی از ۵.۱ به ۷.۲ که کنترل آن توسط بانک مرکزی را سخت کرده است. 

(۸) استمرار فعالیت بانکهای ورشکسته

بانک مرکزی با پشتیبانی از فعالیت بانکهای خصوصی بـــد که با توجه به «سرمایه های منجمد شده در املاک و بنگاه داری» و «فساد بانکی و به تبع آن اتلاف منابع» دچار مشکل ترازنامه ای شده بودند، بحران سیستم بانکی را به حدی تشدید کرد که خروج از آن به سختی امکان دارد. 
(۹) افزایش ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی بدهی خالص بانکها به مردم و بخش خصوصی

(۱۰) استقراض دولت از بانکها

حسن روحانی بارها با افتخار گفته که از دست در جیب بانک مرکزی نکرده است، اما در دوره سیف بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی ۱۷۷ درصد افزایش یافت.

دولت به جای استقراض مستقیم از بانک مرکزی از بانکها استقراض کرد و در عوض به بانکها اجازه داد تا با کاهش نسبت قانونی سپرده های بانکی یا استقراض از بانک مرکزی منابع مالی را تامین کنند. این اقدام که تحت عنوان فریبنده تامین مالی نقدینگی تولید انجام شد، نه تنها منجر تامین مالی نقدینگی تولید نگردید که سه ایراد و اشکال جدی و بزرگ در مقایسه با استقراض مستقیم از بانک مرکزی داشت: (۱) بدهکار شدن دولت به بانکها، (۲) پرداخت سودهای بانکی بالا توسط دولت و (۳) افزایش ضریب فزاینده نقدینگی

چالش و مانع بزرگ بر سر اصلاح و بازسازی نظام در هم فرو ریخته بانکی ایران این است که همان تیم مشاوره و کارشناسی نئولیبرال با درک و فهم ایدئولوژیک و سطحی و گزینشی از علم اقتصاد و بدتر از آن اقتصاد ایران که نتیجه عملکرد آنها در ۶ سال گذشته بر همگان روشن و واضح است، هم اکنون نیز سکان سیاست گذاری بانک مرکزی را در دست دارد. شرایط اقتصاد سیاسی ایران و سلطه نئولیبرالیسم بر نظام تصمیم گیری مالی و پولی، همچنان مانع از آن خواهد بود که بانک مرکزی بتواند در جهت اصلاح ساختاری و اساسی نظام بانکی ایران اقدام کند.
 
 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۵۸۹۶۱۱۲:۴۲:۴۱ ۱۳۹۸/۱۰/۷
چرا ایشون محاکمه و بازخواست نمیشن
ناشناس۱۲۵۹۱۰۹۱۳:۴۶:۴۱ ۱۳۹۸/۱۰/۷
چندین سال بود نمایندگان بدنبال طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی بودند تا بالاخره در اردیبهشت 98 این طرح در صحن مجلس تصویب شده است ولی باز هم عواملی در مجلس نمی گذارند این طرح عملیاتی شود از ریاست قوه قضاییه درخواست رسیدگی به این امر مهم را داریم
mostafa.kamali95@yahoo.com۱۲۵۹۱۳۷۱۴:۰۲:۲۷ ۱۳۹۸/۱۰/۷
چرا بایدمدیران بانکی علاوه بر دریافت حقوق های کلان پاداش های کلان معادل 6 ماه حقوق هر مدیر در هر سال بابت تراز زیان بیش از 15 هزار میلیارد تومانی بگیرند و وام های از 400 تا 500 میلیون تومان در زمان دلار 3 هزار تومانی با سود 2 درصد در کنار بیش از 100 نوع مناسبتی در طی سال و سهام های ترجیحی نجومی به هنگام خصوصی سازی دریافت کنند لطفا یک دستگاه نظارتی رسیدگی کند
ناشناس۱۲۵۹۶۶۸۱۹:۵۰:۱۰ ۱۳۹۸/۱۰/۷
این نوع اقتصاد و امور بانکی را که با وجود زیان سنگین نجومی باز هم پاداش گرفتند به عنوان تز و دکترین و پایان نامه به دانشکده های اقتصاد دانشگاه های مهم از جمله ..،.. معرفی کرد و تقاضای نوبل اقتصادی برای آنها کرد
ناشناس۱۲۵۹۲۱۹۱۴:۳۵:۵۵ ۱۳۹۸/۱۰/۷
هر وقت بهمنی شد ایشون هم میشه . افزایش نرخ ارز ربطی به بانک مرکزی نداره علت نبود دلار چون نفتی فروش نمیره
ناشناس۱۲۵۹۳۰۳۱۵:۱۶:۴۱ ۱۳۹۸/۱۰/۷
سیف فقط یک فرامانبر ساده بود!
ناشناس۱۲۵۹۳۲۶۱۵:۳۰:۵۶ ۱۳۹۸/۱۰/۷
جالبه که این قدر دفاع از تعصبات جاهلی خودتون می کنید. یعنی چه وقتی بهمنی محاکمه شد سیف هم می شود؟؟ شما خیلی راست می گویی برو مستندات خلاف های بهمنی را به دادگاه بده سیف دقیقا خلاف قانون اقدام کرده است در حالی که بهمنی قانونی را نقض نکرد در آن زمان عرضه دلار به بازار ممنوع نشده بود
ناشناس۱۲۵۹۸۹۴۲۳:۲۳:۴۱ ۱۳۹۸/۱۰/۷
وقتی دلار نیست باید عرضه آن به بازار قطع شود
ناشناس۱۲۵۹۹۰۶۲۳:۳۰:۳۰ ۱۳۹۸/۱۰/۷
زمان بهمنی دلار ۱۲۰چ تومنی شد ۳۱۰۰ تومن
ناشناس۱۲۵۹۲۳۱۱۴:۴۱:۵۲ ۱۳۹۸/۱۰/۷
مگر کسانی که دلار ۷ تومان کرد ۳۰۰۰ تومان محاکمه شدن
حمیدیان۱۲۵۹۲۵۹۱۴:۵۵:۵۵ ۱۳۹۸/۱۰/۷
بهتر است بگویی میراث کل دولت روحانی برای آینده فرزندان ما
ناشناس۱۲۵۹۳۳۶۱۵:۳۷:۴۷ ۱۳۹۸/۱۰/۷
دولت محمود رو هم دیدیم
ناشناس۱۲۵۹۴۰۱۱۶:۱۷:۱۰ ۱۳۹۸/۱۰/۷
حاج محمود زبر دست
پشیمون تهرونی۱۲۵۹۴۷۳۱۷:۰۹:۳۵ ۱۳۹۸/۱۰/۷
به خدا شرف داشت به این .. ها
ناشناس۱۲۵۸۹۸۲۱۲:۵۴:۰۷ ۱۳۹۸/۱۰/۷
تا 1404 قراره کشور اول منطقه باشیم خیر سرمون با همین دست فرمون مطمئنا ته دره ایم به عمل کار بیاید به سخنرانی نیست ولی مسئولین ما متخصص شعار وسخنرانی هستند چون چیز دیگه ای بهشون یاد ندادند
کاشفی۱۲۵۹۱۱۶۱۳:۵۰:۱۳ ۱۳۹۸/۱۰/۷
دادگاه ریاست سابق بانک مرکزی و معاون ارزی و معاون نظارتی ایشان به خاطر بر باد دادن بیش از 18 میلیارد دلار و چندین تن ذخایر طلای بانک مرکزی باید هرچه سریعتر تشکیل شود ظاهرا این امر دارد مشمول مرور زمان میشود و از یادها میرود
هاشمی۱۲۵۹۰۳۳۱۳:۱۶:۵۹ ۱۳۹۸/۱۰/۷
بر فرض اینکه اقای سیف مقصر باشد سوال این است آیا کسی که هنگام انتصاب وی به ریاست بانک مرکزی به هشدارها و تذکرها بی توجه بود، امروز نباید برای انتصاب منجر به اشتباهاتش نه محاکمه بلکه فقط پاسخگو باشد ایا نباید از مردم حداقل عذرخواهی کند. بدانیم که برای یک اتفاق هیچ گاه و هیچ گاه یک عامل وجود ندارد البته برخی عوامل اصلی و جدی هستند. موفق باشید
رضوی۱۲۵۹۰۳۴۱۳:۱۷:۱۱ ۱۳۹۸/۱۰/۷
چرا با این همه اسیب و ضرر که مدیریت ایشون به کشور وارد نکرد مجازات و بازخواست نشوند؟؟
ناشناس۱۲۵۹۱۲۳۱۳:۵۳:۳۰ ۱۳۹۸/۱۰/۷
علاوه بر موسسات مالی تخلفات بسیار گسترده ای توسط مدیران بانکی در زمان تصدی ایشان صورت گرفته است که باید طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی و بانک های تحت پوشش صورت گیرد تا تمامی مفسدین . منافذ فسادهای صورت گرفته مشخص شود
omid۱۲۵۹۱۶۵۱۴:۱۱:۴۱ ۱۳۹۸/۱۰/۷
ایشان نباید بازخواست شوند، بلکه کسی که ایشان را به این سمت گذاشت باید محاکمه شود،سیف حتی بصورت اسمی هم دانش آموخته رشته اقتصاد نبود ،ایشان ظاهرا حسابداری خوانده اند،همه جای دنیا بهترین اقتصاد دان را به ریاست بانک مرکز ی می گذارند ،آنوقت در دولت تدبیر وامید.. واقعا جای تاسف دارد ، حتی یک زمانی وزیر اقتصاد ، کرباسیان بود که ایشان هم مدرک بازرگانی داشتند نه اقتصاد.اینها بود تدبیر دولت تدبیر وامید که میتوان بعنوان نادر ترین نوع مدیریت(تدبیر) در کتاب گینس ثبت کرد.
ناشناس۱۲۵۹۲۳۹۱۴:۴۷:۰۰ ۱۳۹۸/۱۰/۷
فعلا در فدراسیون ورزشهای زورخانه ای و پهلوانی مشغول خدمت هستند
ناشناس۱۲۵۹۰۴۶۱۳:۲۲:۳۹ ۱۳۹۸/۱۰/۷
لازم است پس از دوران مدیریتی هر کس، در تمامی زمینه های مدیریتی دادگاه منصفی نسبت عملکرد مدیر تشکیل و در صورت اثبات خیانت و یا سوء مدیریت ایشان حکم صادر گردد.
ناشناس۱۲۵۹۱۳۲۱۴:۰۱:۱۴ ۱۳۹۸/۱۰/۷
اونوقت کسی جرات قبول مسئولیت را نخواهد داشت.
ناشناس۱۲۵۹۵۸۷۱۸:۲۴:۱۵ ۱۳۹۸/۱۰/۷
کسی نمیتونه کار کنه خوب قبول نکنه.
جعفر۱۲۵۹۳۵۰۱۵:۴۶:۱۶ ۱۳۹۸/۱۰/۷
الان الزام کردند مدیران زیر ۱۰ میلیون بگیرند کی میاد با این پول این همه مسولیت را قبول کنه. الان یه مکانیک یا صافکار خوب ماهی ۲۰ تومان درآمد داره و هیچ مسئولیتی هم ندارد. باید برای جذب مدیران خوب محدودیت حقوق نباشد.
ناشناس۱۲۵۹۹۶۵۰۰:۵۸:۰۷ ۱۳۹۸/۱۰/۸
کجای کاری؟ماهی20میلیون درآمد یه صافکاره
بازنشسته۱۲۵۹۱۰۵۱۳:۴۵:۱۹ ۱۳۹۸/۱۰/۷
مقاله شما فقط انتقادی بود وهیچ راهکاری هم ندادیدارزش پول دردولت روحانی شدیدترین نزول تاریخ رو داشت وهرشخصی که پولش رو بجای بانک دربازارهای دلالی گذاشت ارزش پولش ۴۰۰درصدرشد کرد من نمیدونم مقاله شماباچه پشتوانه کارشناسی میگه سودپرداختی بانکها به سپرده های مردم بالا بوده حتما از دفتر کارت بیرون نرفتی جناب کارشناس!
مانی۱۲۵۹۱۳۶۱۴:۰۲:۲۶ ۱۳۹۸/۱۰/۷
هیچکدام از افرادی که از ابتدای انقلاب تا به حال سکان بانک مرکزی را بدست گرفته - به جز مرحوم نوربخش اندکی - تحصیلات و تجربه و کفایت لازم و اختیار و استقلال تصمیم گیری برای تصدی ریاست بانک مرکزی را نداشته است.محاکمه و .. بهتر است به این فکر کنیم فردی با تحصیلات و تجربه اجرایی قوی از دانشگاههای برتر دنیا پیدا کنیم و برای این منصب بگماریم.وگرنه همیشه درب بر همین پاشنه می چرخد.
ناشناس۱۲۵۹۱۵۹۱۴:۱۰:۴۱ ۱۳۹۸/۱۰/۷
فعلا با این افزایش نرخ ارز طی یکماهه اخیر گویا سیف در بانک مرکزی سمت گرفته و شده مشاور همتی!!!!! برادر چه فرقی میکنه همه روسای بانک مرکزی عملکردشان همین است . اولش که نصب میشوند کمی ارزش پول ملی را اهمیت می دهند ولی بعد از یکی دو ماه روز از تو روزی از نو میشود. همین اقای همتی ابتدا ارز را تا یازده هزار پائین اورد و.لی فوری متوجهش کردن ایشان هم جلوی ترمز را ول کرد تو یکماهه اخیر سیزده هزار و ششصد تومان . همین طور پیش بره قدر مطلقش از دوره سیف هم می زنه جلو .و رکورد دار میشه. برای همینه که عادلی و قاسمی و بهمنی و سیف و همتی همگی گویا مشاور همدیگرند.اگر قرار به محاکمه هست همشون باید تو صف انتظار بایستند.
محسن۱۲۵۹۲۰۳۱۴:۳۰:۳۰ ۱۳۹۸/۱۰/۷
دقیقا مثل زمان ریاست آقای بهمنی در دولت احمدی نژاد
ناشناس۱۲۵۹۲۲۶۱۴:۳۹:۰۷ ۱۳۹۸/۱۰/۷
همه چیز رو گردن رییس بانک مرکزی انداختن خیلی راحت 1- نفتی فروش نمیره 2- حمله مردم برای خرید دلار و طلا از ترس تحریم ها 3- اقتصاد بیمار عدم حرکت سرمایه به سمت تولید و نبود تکنولوژی روز تولید برای صادرات زمان بهمنی هم ارز 3.5 برابر شد
کارمند ساده۱۲۵۹۲۳۶۱۴:۴۵:۵۱ ۱۳۹۸/۱۰/۷
درود ؛ اگر همه این چیز ها درست است که باید این شخص را به هزاران بار اعدام محکوم کنیم درست مثل آقای اخوندی که 300 صنعت مربوط به ساختمان را برا ساس تئوری سرایی هایش ، فشل کرد و هزاران نفر را بیکار و این موتور پیش برنده اقتصاد مقاومتی را فلج کرد و مثل دیگر اعضای هیات دولت..
ناشناس۱۲۵۹۲۴۹۱۴:۵۱:۳۰ ۱۳۹۸/۱۰/۷
حراج 62 تن طلا و 18 میلیارد دلار ذخائر بانک مرکزی هم در زمان تصدی سیف صورت گرفت.
ناشناس۱۲۵۹۳۳۸۱۵:۳۹:۰۴ ۱۳۹۸/۱۰/۷
همه جای دنیا وقتی ارز میره بالا بانک مرکزی باید با فروش ارز و طلا جلوی افزایش قیمت ها بگیرید
farshadgholipoor1362@gmail.com۱۲۵۹۲۹۶۱۵:۱۴:۰۷ ۱۳۹۸/۱۰/۷
همه رسانها ترسو اند موقعی که طرف تو قدرت هست هیچ کس جرات نمیکنه حرف بزنه موقعی که دیگه تو قدرت نیست .تمامی دوزدیها و اختلاسها شون را رو میکنند کلا دارم میگم شرق سرمایه هامون را از کشور خارج کرده حرف میزنیم همین الان هم میتونیم که چه کارهای داره میشه؟
باهر۱۲۵۹۳۰۱۱۵:۱۶:۲۵ ۱۳۹۸/۱۰/۷
فکرنمی کنم فقط سیف مقصر باشد حتما به او دستور داده اند و ایشان هم بدون چون و چرا اجرا کرده است.باید همه مقصران محاکمه شوند نه فقط یک نفر فدای اصلی های پشت پرده گردد.
رضوی۱۲۵۹۵۹۲۱۸:۲۶:۱۰ ۱۳۹۸/۱۰/۷
پس نقشِ سیاست گذاری یک مدیر کجاست؟ همه دست بگیر هستند؟ اینها بهانه ایی برای فرار از مسئولیت است
ناشناس۱۲۵۹۳۵۹۱۵:۵۱:۴۴ ۱۳۹۸/۱۰/۷
" نرخ تورم در جهان و ایران به شدت پایین آمد، " شما توضیح بده نرخ تورم جهان رو چطوری حساب میکنند ؟ ما هم بدانیم چیز جدیدی هست در اقتصاد
ناسر۱۲۵۹۴۵۶۱۶:۵۵:۱۴ ۱۳۹۸/۱۰/۷
.. .. میدانیداقای طیب نیا وزیر اقتصاد چرا نماند چون سیف را عنصری مخرب برای اقتصاد میدانست واین اقای روحانی بود که سیف را ترجیح داد غارت ۱۸ میلیاردی وچند تن طلا این مملکت نتیجه همین بی کفایتی و.. هاست همین نحوه افزایش قیمت بنزین که این همه هزینه مالی وجانی و سیاسی رو دست نظام گذاشت واقعا نمیشد تدبیری کرد این همه خسارت بار نباشد با کتمان و .. پرت گفتن صدا سیما نمیشه این بدبختی که به ملت وارد شده نادیده گرفت کفش تنگ را به زور پاشنه کش نمیشه اندازه پا کرد امیدوارم خداوند یکتا نظری براین مردم ومملکت بیاندازد
معلم اقتصاد سیاسی۱۲۵۹۵۲۹۱۷:۴۳:۴۶ ۱۳۹۸/۱۰/۷
منتقدین دولت مثل اینکه در ایران زندگی نمی کنند و از دنیا بی خبرند. اقتصاد ایران وابسته به فروش و قیمت نفت است. نوسانات اقتصادی ایران همچنین تابع شرایط سیاسی است
ناشناس۱۲۵۹۵۷۶۱۸:۱۳:۰۶ ۱۳۹۸/۱۰/۷
وقتي به حجم نقدينگي كشور از سال ٥٨ تا امروز نگاه ميكنيم يك روند هميشگي طي اینهمه سال بوده است و ربطي به اين دولت نداشته و ندارد چاپ و عرضه پول بدون پشتوانه و يا چاپ اسكناس در مقابل ارز نفتي كه همه آنها تاثير تورمي شديد بر كشور داشته است در زمان احمدي نژاد حجم نقدينگي ٤ برابر شد در دولتهاي قبل نيز افزايش چند برابري داشت و فقط يك سال و يا دوسال دولت سرعت تورم را كاهش داد كه در برابر ٣٨ سال افزايش تورم و تورم هاي شديد هيچ چيزي نبوده است . راه و روش اقتصاد كشورمان .. غلط بوده و غلط است ضمنا مدیران كشور نيز توانايي و فهمي از مبارزه وًجلوگيري از مفاسد نداشتن كه نتيجه اي كه بدست مي آيد عبارت است از : ١- نقص سواد و مديريت و نابلدي امور اقتصاد و حفاظت از ثروت كشور و بيت المال ملت ٢- حلقه مدیریتی خودش يا حداقل قسمتي از آن مفسد اقتصادي و يا شريك مفسدين بوده است .
ناشناس۱۲۵۹۵۷۹۱۸:۱۶:۲۴ ۱۳۹۸/۱۰/۷
خدا حکمش کنه انشاا..
ناشناس۱۲۵۹۶۲۵۱۹:۱۱:۳۴ ۱۳۹۸/۱۰/۷
ایشون پهلووون هستند شب می خوابیدند صبح یک درصد از میزان تورم کم می کردند تا جایی که تورم را تک رقمی کردند و البته جرات نکرد ادامه دهد.‌ باز پهلووون بود و .. فریاد زد که جلوی کاهش قیمت دلار را می‌گیرد و ارزش آن را به سقف آسمون می رساند که رساند ..
ناشناس۱۲۵۹۶۷۲۱۹:۵۴:۳۴ ۱۳۹۸/۱۰/۷
چرا دولتها طي اين سالها خطا و اشتباه مي كنند ولي دولتهاي بعدي اصلاح نمي كنند اشتباهات را ؟چرا نهاد هاي نظارتي كه كم هم نيستندخطاهاي دولتها قبل ادامه و وقوع اصلاح نمي كنند ؟و چرا وچرا ؟
مصطفي۱۲۵۹۶۸۴۲۰:۰۸:۰۷ ۱۳۹۸/۱۰/۷
آیا اين ده مورد سهواً انجام شده؟ يا كاملا بر اساس طراحي هاي نفوذي ها در اقتصاد كشور؟!
تاواریش۱۲۵۹۶۸۶۲۰:۰۹:۰۳ ۱۳۹۸/۱۰/۷
خانه از پای بست ..
ناشناس۱۲۵۹۷۱۴۲۰:۴۸:۰۸ ۱۳۹۸/۱۰/۷
١٠ ميراث جناب ولي الله سيف بر بانك مركزي ! تيتر -------- پس با اين حساب و با اين ١٠ ميراثي كه اين جناب در بانك مركزي به جا گذاشته ، در واقع ايشان براي بانك مركزي # ولي الله # نبوده و يك # سيف # واقعي بوده !!! و ..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  11. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  12. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  13. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  16. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  17. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  18. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  19. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  20. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  21. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  22. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  23. یک سیلی برای تنبیه

  24. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

  25. همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

آخرین عناوین