جهانگیری: تفاوت ما با دولت قبل در مبارزه با فساد است؛ هیچ خط قرمزی نداریم/ مردم باید باور داشته باشند که قوه قضائیه پاک است

گروه اقتصادی الف،   3980918057 ۷۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه مردم باید باور داشته باشند که قوه قضائیه خودش پاک پاک است و با هر فسادی بدون هیچ شائبه سیاسی برخورد می‌کند گفت: آن‌چه ما از ابتدای دولت اعلام کردیم و تا امروز هم روی آن ایستاده‌ایم این بوده که دولت هیچ خط قرمزی برای مبارزه با فساد ندارد و هر کس در هر رده‌ای فساد کرد باید با او برخورد شود. این نخستین تفاوت ما با دولت قبل است.

جهانگیری: تفاوت ما با دولت قبل در مبارزه با فساد است؛ هیچ خط قرمزی نداریم/ مردم باید باور داشته باشند که قوه قضائیه پاک است

روزنامه اطلاعات نوشت: در آخرین ساعات یک روز کاری پاییزی ملاقات کردیم. با لبخند و صمیمی وارد شد و حرفی از خستگی نزد، با آن‌که ناگفته معلوم بود. بی‌گلایه از ناملایمات و نامهربانی‌ها، از مشکلات گفت و از آن‌چه دولت برای رویارویی با آن‌ها در توان دارد. در این روزها سخن گفتن از مبارزه با فساد دشوار است و مردم را چندان قانع نمی‎کند. او هم انکار نکرد، پنهان نکرد، ساده و صمیمی سخن گفت، بخشی از موانع پیش‌رو را برشمرد و از امیدهایش برای از سر راه برداشتن آن‌ها حرف زد.  

با سپاس از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید، ارزیابی شما از وضعیت کنونی مبارزه با فساد در ایران چیست؟

من از شما سپاسگزارم که به یک موضوع فوق‌العاده مهم در کشور پرداخته‌اید. فساد، مسأله‌ای اساسی به شمار می‌رود که آرمان همه حکومت‌ها و دولت‎ها داشتن جامعه‌ای بدون آن است. حساسیت مردم نسبت به فساد بالاست، زیرا می‌تواند زمینه‌ساز مشکلات دیگر شود. فساد، مهم‌ترین بیماری اقتصاد است که تبعات بسیار دارد، ازجمله این‌که مانع توسعه می‌شود، برخی افراد حس می‌کنند برای رسیدن به ثروت می‌توانند میان‌بر فساد را در پیش بگیرند، مردم از این‎که یک عده یک‌شبه راهی طولانی می‌روند احساس تبعیض و عقب‌افتادگی می‌کنند، امید به آینده را از دست می‎دهند و به مسئولان بدبین می‌شوند. در نتیجه سرمایه اجتماعی از بین می‌رود و شکاف دولت و ملت زیاد می‌شود. البته فساد فقط در حوزه اقتصاد اتفاق نمی‌افتد و می‎تواند در حوزه سیاست و در انتخاب‌ها و تأیید یا رد صلاحیت‌ها هم وجود داشته باشد. در هر حوزه که فساد اتفاق بیفتد، مانع توسعه می‌شود، برای همین است که همه حکومت‌ها می‌خواهند با آن مبارزه کنند.

از آن‌جا که حکومت ما با آرمان‌های دینی و هدف رفع تبعیض و فقر روی کار آمد، از ابتدا در تضاد جدی با فساد بود و در آن فرد فاسد همیشه به‌عنوان نمادی ضد ارزشی شناخته می‌شد.

مقام معظم رهبری در سال 1380 فرمانی صادر کردند و در آن به سران سه قوه مأموریت دادند که بدون محدودیت همه دستگاه‌ها، حتی دستگاه‌های زیرنظر رهبری را مشمول بررسی قرار بدهند و سازوکارهایی طراحی کنند تا فساد در آن‌ها از بین برود. از طرف دیگر به مرور اعداد و ارقامی نجومی به‌عنوان فساد در کشور اعلام شد.

من همیشه تأکید داشته‌ام یکی از دلایلی که علی‌رغم جدی بودن اراده مبارزه با فساد، باعث شده در این زمینه توفیق حاصل نشود این است که آسیب‌شناسی دقیقی از مبارزه با فساد انجام نداده‌ایم. همه باید معتقد باشند که بدون درنظر گرفتن مصلحت‌های خاص برای افراد، جریان‌ها و جناح‌های مختلف باید با فساد مبارزه کرد. در غیر این صورت مردم حس می‎کنند مبارزه با فساد جدی نیست و دامنه فساد هم وسیع‎تر شده است.

من معتقدم ما در زمینه مبارزه با فساد چندان موفق نبوده‌ایم و کارنامه درخشانی نداشته‌ایم و این نکته بسیار تکان‌دهنده‌ای است. باید در این زمینه عزمی عمومی شکل بگیرد و همه بسیج شوند. راه مبارزه با فساد راهی علمی و عملی است و باید بدون تبعیض و جهت‌گیری‌های سیاسی انجام شود.

به‌نظر می‌رسد یکی از مشکلات ما این است که مبارزه با فساد فقط شامل مبارزه با مصادیق فساد بوده و ساختارهای فسادزا کماکان اصلاح نشده‌اند.

مشکلی که قبل از انقلاب هم وجود داشته این بوده که ساختار اقتصاد بسیار دولتی بود. مشکل دیگر آن بود که دولت به‌شدت متکی به منابع نفتی و بی‎نیاز از همیاری اقتصادی مردم بود، در نتیجه خود را موظف به پاسخگویی به مردم نمی‌دانست و از نظارت مردم هم بی‌نیاز به نظر می‌رسید.

بعد از انقلاب، دولتی بودن اقتصاد پررنگ‌تر شد، حتی بخشی از اموال خصوصی مصادره شد و در اختیار دولت قرار گرفت و دولت نقش بنگاه‌دار را پیدا کرد. علاوه بر این‌ها سازوکارهای نظارتی هم تدوین نشد.

تجربه نشان داده است که رابطه بین فساد و دولتی بودن اقتصاد، یک رابطه یک‌به‌یک است و هرچه اقتصاد دولتی‌تر باشد فساد هم بیشتر است.

ما یک دوره طولانی تلاش کردیم تا ثابت کنیم قانون اساسی ما مخالف بخش خصوصی نیست و نقش آن نباید صرفا مکمل فعالیت‌های دولتی باشد. مقام معظم رهبری باتوجه به این‌که اصول قانون اساسی و اصل 44 باید منجر به پیشرفت کشور شوند، تصمیم شجاعانه‌ای گرفتند و با رهنمودهای خود موانع خصوصی‌سازی را از بین بردند.  بخشی از دلایل عدم اصلاح ساختارها نیز فرهنگی است، زیرا ما هنوز نتوانسته‌ایم از نظر فرهنگی، مؤثر بودن بخش خصوصی را جا بیندازیم.

بعضی نهادها در مقابل هیچ‌کس پاسخگو نیستند و این عدم پاسخگویی خود را یک امتیاز و حتی افتخار تلقی می‎کنند اما این وضعیت به زیان ملت است. رسانه‎ها نماد ملت هستند که می‌توانند روی مخفی‌گاه‌های فساد، نورافکن بیندازند و فعل و انفعالات پشت پرده را معلوم کنند.

اشاره شما به نقش رسانه‌ها این پرسش را ایجاد می‎کند که آیا ما رسانه آزاد و مستقلی داریم که بتواند بدون دردسر به بیان مسائل بپردازد، درحالی‌که مثلا وقتی خبرنگاری درباره املاک نجومی اطلاع‌رسانی می‌کند، خودش پیش از همه به دردسر می‎افتد؟

همان‌طور که قبلا هم اشاره کردم ما در مبارزه با فساد موفق نبودیم و علاوه بر سایر ساختارها در حوزه رسانه‌ هم مشکل داریم. هنوز نپذیرفته‌ایم که افکار عمومی مهم است و رسانه‌ها می‌خواهند افکار عمومی را نمایندگی کنند. البته کار رسانه‌ها فقط بیان و اعلام فساد نیست، زیرا این کار را افراد عادی هم می‌‌توانند با بیان تجربه خود در سازمان‌ها انجام بدهند. نقش رسانه فراتر از این‌هاست و باید میان اجزای مختلف جامعه ارتباط برقرار کنند.

حکومت، نخبگان و مردم باید راجع به مسایل مختلف گفتگو کنند و به نتیجه برسند. در این میان رسانه‌ها می‌توانند حلقه واسط باشند و با اطلاع‌رسانی‌هایشان این ارتباط را برقرار کنند. ما نتوانسته‌ایم حتی راجع به موضوع مهمی مانند فساد اتفاق‌نظر پیدا کنیم، زیرا در گفتگو موفق نبوده‌ایم.

عملکرد قوه قضاییه را در مبارزه با فساد چگونه ارزیابی می‌کنید؟ به‌نظر می‌رسد با وجود برخوردهای اخیر قوه قضائیه با پرونده‌های فساد، مردم هنوز به این باور نرسیده‌اند که مبارزه با فساد (و نه صرفا مصادیق آن) جدی است.

هزینه فساد در کشور باید بالا برود و یکی از اقداماتی که می‌تواند هزینه فساد را بالا ببرد مبارزه با مصادیق آن است. بنابراین قوه قضائیه به‌عنوان نقطه اصلی مبارزه با فساد باید در این زمینه آن‌چنان قاطع عمل کند که هیچ‌کس تصور نکند می‌تواند به‌نحوی از دست قانون قسر در برود.

مردم باید باور داشته باشند که قوه قضائیه خودش پاک پاک است و با هر فسادی بدون هیچ شائبه سیاسی برخورد می‌کند. در دوره اخیر که قوه قضائیه اختیارات ویژه‌ای پیدا کرد و روی برخی پرونده‌ها متمرکز شد، فکر کرد تنها راه اقناع افکار عمومی پخش دادگاه‌هاست؛ آن هم به‎صورتی که مواردی که خودشان می‎خواهند از دادگاه منعکس شود. به‌نظر من باید از دادگاه‌هایی که طی یک‌سال اخیر برگزار و در آن‌ها احکام اعدام و حبس طولانی‎مدت نیز صادر شده، آسیب‌شناسی دقیقی صورت بگیرد تا معلوم شود مردم –نه فقط یک گروه از سیاسیون- عامه مردم، از این شیوه مبارزه راضی هستند؟ آیا اطلاعات دیگری نباید به مردم داده می‌شد؟

در دوران برگزاری دادگاه بابک زنجانی، من در مورد آن بسیار صحبت کردم. این پرونده بزرگ‌ترین پرونده فساد در دوران جمهوری اسلامی است و دست‌کم در دولت ما مشابه آن اتفاق نخواهد افتاد که یک نفر 7/2میلیارد دلار پول و نفت را از بیت‌المال بگیرد و مسئولان دولتی هم در جریان باشند! پرونده بابک زنجانی با همه پرونده های فساد دیگر فرق دارد یعنی اینطور نبوده که وی برود و از سیستم بانکی وام بگیرد و نپردازد،‌ بلکه پول و نفت از دولت گرفته و پس نمی دهد.

در وهله اول این مبلغ قابل‌توجه حتما باید به بیت‌المال برگردد؛ آن‌چه برگشته ناچیز بوده و بیشتر شامل املاکی است که در آن هم حرف و حدیث زیاد وجود دارد.

بحث دوم این است که پشت پرده مسأله باید شفاف و روشن شود تا دریابیم چه اتفاقی می‌افتد که یک‌نفر در چنین سطحی با مسئولان ارتباط می‌گیرد که یک مقام بلندپایه دولتی وسط جلسه بیرون می‌آید و با او ملاقات می‌کند؟ چه اتفاقاتی می‌افتد که دولت تا این حد به یک‌نفر اعتماد پیدا می‎کند که به او چنین مبالغی می‌پردازد؟

اگر پاسخ این پرسش‌ها روشن شود معلوم می‌شود در کجاها ایراد داشته‌ایم و با تغییر چه چیزهایی می‌توانیم وضعیت را اصلاح کنیم.

قوه قضاییه باید چنین پرونده‌هایی را آسیب‌شناسی کند. در پرونده مه‌آفرید خسروی باید دید چه می‌شود که یک‌نفر ظرف سه‌سال به چنان نقطه‌ای می‌رسد، درحالی که صنعتگران بسیار بزرگی داشتیم که سه نسل در صنعت کشور فعالیت دارند حتی نتوانستند وام بگیرند.

در یک پرونده دیگر شخصی دائم از رئیس شعبه یک بانک، ضمانت‌نامه‌های صوری می‌گرفت و با وجود نظارت رئیس بانک و بازرسان و مأموران حراست و اطلاعات و غیره این کار را بارها تکرار کرده بود. البته در نهایت دستگیر شد اما باید طی همان دو، سه بار اولی که این کار را انجام داده بود متوجه کارش می‌شدند.

اگر بخواهید عملکرد دولت خودتان را با دولت قبلی مقایسه کنید به چه نتیجه‌ای می‌رسید؟

آن‌چه ما از ابتدای دولت اعلام کردیم و تا امروز هم روی آن ایستاده‌ایم این بوده که دولت هیچ خط قرمزی برای مبارزه با فساد ندارد و هر کس در هر رده‌ای فساد کرد باید با او برخورد شود. این نخستین تفاوت ما با دولت قبل است.

دوم آن‌که ما برای خودمان هم سازوکاری طراحی کردیم که گلوگاه‌های فسادخیز داخل دولت را شناسایی کنیم و بسیاری از آن‌ها برطرف شدند.

سوم تلاش برای ایجاد سامانه‌هایی است که بتوانیم از هر حرکت اقتصادی که می‌تواند منجر به فساد شود به‌موقع اطلاع داشته باشیم. مثلا خانمی در یکی از شعبات یکی از بانک‌ها در یکی از شهرهای کشور هزار حساب بانکی داشت که توسط این سامانه شناسایی شد. همه سازمان‌ها به‌تدریج به این سامانه وصل می‌شوند، کمااین‌که گمرک به این سامانه وصل شده و پرونده نظام سلامت اداری نیز تقریبا کامل شده است.

به‌طور کلی مجموعه اقدامات اخیر مانند بهادادن به شفافیت اقتصادی می‌تواند تاحد زیادی در مبارزه با فساد کمک‌کننده باشد. یکی از نخستین تصمیمات در دولت آقای روحانی، تشکیل کارگروهی با مسئولیت معاون اول رئیس‌جمهور بود که از همه سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها بخواهد گلوگاه‌های فساد را در دستگاه خود مشخص و برای ازبین بردن آن‌ها برنامه‌ریزی کنند.

به‌عنوان مثال در دوره ای که من در دولت آقای خاتمی وزیر صنعت و معدن شدم، «مُهر عدم ساخت»، یک گلوگاه منجر به فساد بود. به این ترتیب که هر واردکننده‌ای باید به وزارت صنایع و معادن مراجعه می‎کرد و مهر تأیید می‎گرفت که آن کالا در داخل کشور ساخته نمی‌شود. در آن بین کارشناسانی بودند که می‎دیدند واردات فلان کالا فلان مقدار سود دارد، درحالی‌که حقوق خودشان کم بود. طبیعی است که ممکن بود وسوسه شوند و فسادی شکل بگیرد.

وقتی ما خواستیم این وضعیت را اصلاح کنیم برخی کارشناسان دلسوز گفتند با این کار، تولید و صنعت نابود می‌شود اما ما این کار را انجام دادیم و چیزی هم نابود نشد. بنابراین گاهی مسأله این است که مدیران را از اصلاحات اساسی می‌ترسانند.

در دولت فعلی سه لایحه تصویب و به مجلس فرستاده شد. اولین لایحه درباره شفافیت در حوزه اقتصادی است. پیش از این قانون دسترسی آزاد به اطلاعات وجود داشت اما هنوز برای کاربردی شدنش فکری نشده بود.

دوم لایحه تعارض منافع است که مطابق آن هیچ‌کس نمی‌تواند در مسند تصمیم‌‌گیری‌هایی قرار بگیرد که خودش در آن‌ها منافعی داشته باشد و اگر قرار گرفت و اعلام نکرد، جرم تلقی می‌شود.

سوم لایحه مربوط به ارتقای سلامت نظام اداری کشور است که در کنار دو لایحه دیگر، سه ضلع پیشگیری از فساد  را تشکیل می‌دهد.

این لایحه‌ها در دولت تصویب شده و ممکن است قبل از تصویب در مجلس، به‌صورت داوطلبانه در دولت اجرا شود. ما می‌خواهیم مبارزه با فساد، مبارزه همه‌جانبه و مؤثری باشد و مردم مطمئن شوند که دولت با عزمی جدی وارد این حوزه شده است. به همین منظور از آغاز این دولت، جلسات دائمی ستاد مبارزه با فساد با حضور معاونان اول و مقامات ارشد سه قوه و دستگاه‌های نظارتی برگزار شده است و هر سه قوه در این زمینه عزم و اراده  جدی دارند؛ درحالی‎که جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در دولت قبل تشکیل نمی‎شد. من خودم با رئیس وقت قوه قضاییه ملاقات کردم و گفتم می‌خواهیم جلسات ستاد را فعال کنیم که ایشان گفت چون برخی مسئولان دولت وقت، خود سوژه مبارزه با فساد ما هستند ما چطور در جلسات شرکت کنیم؟

کارهایی وجود دارد که دیگران باید برای مبارزه با فساد انجام می‌دادند و ندادند اما ما آن‌ها را پیگیری می‎کنیم و امیدواریم این لکه ننگ از دامن جمهوری اسلامی حذف شود. مهم این است که ما با فضایی که در افکار عمومی ایجاد می‌کنیم به یکدیگر کمک کنیم تا در حل مشکل فساد که دغدغه بزرگ دولت است موفق عمل شود.

دیدگاه کاربران

مهران۱۲۳۱۳۹۰۱۰:۵۰:۲۱ ۱۳۹۸/۹/۱۸
خواهشا تو دم از مبارزه با فساد نزن که هنوز پرونده برادرت باز هست و شما برای فشار به قوه قضاییه اون رو با اینکه متهم سنگین مالی هست در جلسات مهم شرکت میدید
ناشناس۱۲۳۱۷۸۲۱۳:۳۴:۲۶ ۱۳۹۸/۹/۱۸
آقای جهانگیری شما حتی نتوانستید بنزین را مثل دولت قبل سهمیه بندی کنید.
ناشناس۱۲۳۲۷۶۴۲۳:۴۸:۳۰ ۱۳۹۸/۹/۱۸
آقای جهانگیری با احداث یک کارخانه در عسلویه توسط مدیران گاز عنوان شده که ما صادر کننده ماده بودار کننده گاز طبیعی شدیم آیا می‌توانید بگویید راستی آزمایی شود شما چه مقدار صادر که پیشکش ..چه مقدار اصلا تولید داشته آید آمار پا درهوا همین است کو تفحص و تحقیق پول صرف میشود اما عایدی ندارد
ناشناس۱۲۳۱۸۵۱۱۳:۵۰:۱۹ ۱۳۹۸/۹/۱۸
مرغ پخته هم به این حرف های اسحاق می خندد!!!
بیژنگ۱۲۳۲۴۷۲۱۹:۳۷:۰۸ ۱۳۹۸/۹/۱۸
جناب جهانگیری شما قاچ زین را بچسب، سواری پیشکشتان. این دولت خودش .. چطور میخواهد با فساد مبارزه کند. کدامیک از شما حضرات دولت تدبیر و امید فامیل و اقوامتان آلوده به فساد نیست لطفاً برای نمونه یکی را نام ببرید بعد دم از مبارزه با فساد بزنید
ناشناس۱۲۳۲۷۷۴۰۰:۰۶:۰۸ ۱۳۹۸/۹/۱۹
شما از دولت و بستگان مفسد خود صحبت کن نه از قوه قضاییه
ناشناس۱۲۳۱۴۰۰۱۰:۵۴:۳۲ ۱۳۹۸/۹/۱۸
افعال معکوس استفاده شده؟
ناشناس۱۲۳۳۹۲۵۱۶:۰۵:۳۰ ۱۳۹۸/۹/۱۹
آره طرف شهروند برره است.خخخ
رضا۱۲۳۱۴۱۱۱۰:۵۸:۰۸ ۱۳۹۸/۹/۱۸
مهدی جهانگیری ؟!؟!
ناشناس۱۲۳۱۴۲۱۱۱:۰۲:۲۷ ۱۳۹۸/۹/۱۸
مطمئنی در ایران زندگی میکنی ؟؟؟؟؟
شهاب۱۲۳۱۴۲۳۱۱:۰۲:۵۴ ۱۳۹۸/۹/۱۸
و صد البته ایجاد فساد!جناب معاون! فقط فساد ارز ۴۲۰۰تومنی حضرتعالی به اندازه کل فساد دولت قبله،بگذریم از چندین برابر شدن قاچاق سوخت و هزینه های میلیارد دلاری حذف و احیای کارت سوخت و لغو طرح شبنم و....
ناشناس۱۲۳۱۴۳۳۱۱:۰۷:۱۷ ۱۳۹۸/۹/۱۸
هر موقع فرزندان مسولین که بدهی های میلیاردی به سیستم بانکی دارند دستگیر شدند می شود این حرفها را باورکرد.
ناشناس۱۲۳۱۴۳۹۱۱:۱۰:۰۳ ۱۳۹۸/۹/۱۸
جوک روزه واقعا
اقتصاددان۱۲۳۱۴۵۰۱۱:۱۴:۰۹ ۱۳۹۸/۹/۱۸
آقای جهانگیری تفاوت شما با تمام دولتها این است که قشنگ حرف میزنید اما عمل نمیکنید مبارزه با فساد فقط در حد شعار مانده است ،بیایید ببینید در استانهای غربی کشور همه چیز را یکجا یک گروه خاص با لابی و باند و بنام خود کرده اند.مناطق ویژه اقتصادی در انحصار این افراد،مجوز خوراک پتروشیمی بدون داشتن اهلیت بنام این افراد که چند هزار میلیارد تومان ارزش دارد تجارت در مرزها بصورت انحصاری در اختیار این افراد آقای جهانگیری ایجاد انحصار یک رانت بزرگ است.چرا باید تمام امورات اقتصادی یک استان بدست چند نفر خاص در بخش خصوصی باشد؟خواهشا اگر اعتقاد دارید دستور بررسی در تمام استانها بدهید ببینید امتیازات اقتصادی در دست چه کسانی است و بر اساس چه ضابطه ای صورت گرفته است. با سپاس
ناشناس۱۲۳۱۴۷۴۱۱:۲۳:۵۴ ۱۳۹۸/۹/۱۸
کمی از برادر عزیز تان هم میگفتید
ناشناس۱۲۳۱۴۸۶۱۱:۲۸:۴۹ ۱۳۹۸/۹/۱۸
بهتر نیست بگید پسرتون مشغول به چه کاری هستن ؟
ناشناس۱۲۳۱۴۸۸۱۱:۲۹:۴۳ ۱۳۹۸/۹/۱۸
شما اصلاح طلبان جلوی مردم فقط خوب حرف می زنید ولی در پشت 180درجه حرف و عملتون فرق می کند
ناشناس۱۲۳۱۴۹۶۱۱:۳۱:۳۳ ۱۳۹۸/۹/۱۸
شما 20 میلیارد دلار از این پول مملکت را با دلار 4200 دود هوا کردید و رفت و بعد از 6 سال هنوز هم درباره دولت قبل صحبت میکنید . مردم را بی شعور فرض کرده اید . از کارهای خوب خودتان صحبت کنید از دسته گل های بیشمار خودتان که پدر این مردم را در آورده اید صحبت کنید . شما را قسم می دهم به کسی که دوست دارید دولت قبلی را بی خیال شوید .
ناشناس۱۲۳۱۴۹۷۱۱:۳۲:۰۳ ۱۳۹۸/۹/۱۸
راست میگه تفاوتشون مبارزه با کساییه که میخوان با فساد مبارزه کنن
ناشناس۱۲۳۱۵۰۶۱۱:۳۴:۱۹ ۱۳۹۸/۹/۱۸
رکود و تورم سفره ملت را خالی کرده است. ان وقت این بابا در تخیل دولت قبل است
ناشناس۱۲۳۱۵۰۸۱۱:۳۴:۳۵ ۱۳۹۸/۹/۱۸
کاش اینجا هم با امثال حسین فریدون ها ,مهدی جهانگیری ها ،پیوندیها نعمت زاده ها ی حامی دار مسئول که صدهاو هزاران میلیارد تومان پول نامشروع از فساد به جیب زده‌اند هم قاطعانه نه فقط با یک زندان پنج ساله مشمول عفو در آینده برخورد می‌شد در کشورهای منطقه ما ظاهرا تا با فریاد عدالت را برای مبارزه با مفسدان در گوش مسئولان نرسانی امثال.. ها براحتی از مجازات واقعی .. میگریزند از کیسه مردم کسی نباید بخشید .. ..
ناشناس۱۲۳۱۵۲۱۱۱:۳۷:۱۹ ۱۳۹۸/۹/۱۸
بزرگترین فسادها در همین دولت بود. اینو همه میدونند
مجتبی۱۲۳۱۵۲۷۱۱:۳۹:۲۸ ۱۳۹۸/۹/۱۸
مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید
هوشیار۱۲۳۱۵۳۰۱۱:۴۰:۱۵ ۱۳۹۸/۹/۱۸
بله مبارزه با فساد . شما تو مناظره از دختر مظلوم وزیر دفاع کردین بعد میگی مبارزه با فساد؟؟؟
امیر۱۲۳۱۵۳۵۱۱:۴۰:۴۵ ۱۳۹۸/۹/۱۸
والا من اگه روی شما رو داشتم دنیا رو فتح میکردم
رضا محمدی۱۲۳۱۵۴۴۱۱:۴۳:۴۲ ۱۳۹۸/۹/۱۸
بازداشت حسین فریدون و اخوی محترم و اقوام نعمت زاده و شریعتمداری و آخوندی از مصادیق بارز پاک بودن دولت شماست.
یوسف۱۲۳۲۳۱۲۱۷:۳۱:۵۰ ۱۳۹۸/۹/۱۸
دختر مظلوم وزیر رو هم اضافه کنید. سیف رو هم اضافه کنید عراقچی معاون بانک مرکزی اختلاس میلیادی در صندوق ذخیره فرهنگیان راستی جنابعالی این همه ثروت را از کجا آورده ای! شما که از صبح تا شب توی محل کار، داری به مردم خدمت میکنی
ناشناس۱۲۳۱۵۵۱۱۱:۴۵:۰۷ ۱۳۹۸/۹/۱۸
فساد سیستماتیک به این راحتی ریشه کن نمیشود و مثل سرطان به شیمی درمانی نیاز دارد که اول باید بیمار حاضر به پذیرش باشد.
بازنشسته۱۲۳۱۵۷۳۱۱:۵۰:۳۲ ۱۳۹۸/۹/۱۸
آقای معاون اول تمام فرمایشات شما باعملکرددولت متفاوت است چون شما و تیم اقتصادی دولت ما حقوق بگیران وطبقه متوسط رو زیرپاهاتون له کردین درحالی که بیشترین رای رو همین طبقه متوسط به روحانی داده بودن بخدا پشیمانیم ..!
ناشناس۱۲۳۱۵۸۶۱۱:۵۳:۲۶ ۱۳۹۸/۹/۱۸
واقعا دم خروس رو باور کنیم یا قسم حضرت عباس رو!
امید۱۲۳۱۵۸۹۱۱:۵۴:۱۰ ۱۳۹۸/۹/۱۸
بسم الله الرحمن الرحیم عجیب تر از روحانی و جهانگیری انسان روی کره زمین هست ؟
ناشناس۱۲۳۱۶۰۳۱۱:۵۸:۴۳ ۱۳۹۸/۹/۱۸
آقاي جهانگيري قبل عدد 12 ميشه 11 ها. دولت يازدهم هم دولت خودت بوده ها.
ناشناس۱۲۳۱۶۲۲۱۲:۰۹:۳۱ ۱۳۹۸/۹/۱۸
ما که هرچه سردمداران بگویند چشم بسته قبول می کنیم باور کنید
حمید۱۲۳۱۶۲۴۱۲:۰۹:۵۷ ۱۳۹۸/۹/۱۸
والا برادر شما متهم به فسادست وپرونده در حال رسیدگی. برادر رییس جمهور هم زندانی به عنوان مفسد. بزرگترین اختلاس رسمی در دولت شما (صندوق فرهنگیان) وزیر با ثروت هزار میلیاردی در دولت شما. خونه دهها میلیاردی رییس جمهور در ولنجک همینها کافیه یا بازم بگم؟ کدام یک از این ها در دولت احمدی نژاد بود؟
ناشناس۱۲۳۱۶۴۰۱۲:۲۲:۴۴ ۱۳۹۸/۹/۱۸
پرونده مهدی جهانگیری به کجا رسید ؟!
ناشناس۱۲۳۱۶۴۴۱۲:۲۳:۵۲ ۱۳۹۸/۹/۱۸
رکورد اختلاس با رقم بی سابقه 15 هزار میلیارد تومان در صندوق ذخیره فرهنگیان در دولت یازدهم شکسته شد.
SMAH1۱۲۳۱۶۴۵۱۲:۲۴:۵۵ ۱۳۹۸/۹/۱۸
اگر منظور از دولت قبل همان دولت یازدهم است که عرض کنم «هیچ فرقی نمی کنید».اما اگر منظور دولت نهم و دهم است،باز هم عرض کنم که در آن دولت هم ،برادر رئیس جمهور نماینده ویژه ایشان شد ولی به محض دیدن انحراف،از رئیس جمهور جدا شد.اما در این دولت برادر رئیس دولت و معاون اول ایشان (و ایضا برخی از وزرا و رئیسان و مدیرکل ها) بعضا خودشان عامل فسادند (محاکمه شده یا متهم شده اند و پرورنده در جریان است) و بعد ادعای ..خلاصه با دستمال کثیف شیشه پاک نمی شود.
ناشناس۱۲۳۱۶۵۰۱۲:۲۵:۵۰ ۱۳۹۸/۹/۱۸
پرداخت 18 میلیارد دلار 4200 تومانی به واردکنندگان(آقا زاده ها) بخش کوچکی از مفاسد دولت است.
حمید۱۲۳۱۶۵۵۱۲:۲۸:۱۳ ۱۳۹۸/۹/۱۸
شما ی سامانه حقوق و مزایا ی کارمندان دولت رو حاضر نیستید تکمیل کنید و مشخص بشه چقدر حقوق میگیرید اونوقت دم از شفافیت و مبارزه با فساد میز نید .دلار 4200 تومنی تصویب میکنید ولی یک نفر تو دولت حاضر نیست بگه کار من بود و همش گردن یک دیگه میندازید بعد دم از شفافیت میزنید ؟؟ تو مناظر ات از قاچاق لباس دختر وزیر دفاع میکنید بعد دم از پاکدستی میزنید ؟؟
ناشناس۱۲۳۱۶۶۹۱۲:۳۳:۲۴ ۱۳۹۸/۹/۱۸
شاید شما فساد نداشته باشید ولی فساد و سوء استفاده آقازاده ها و خویشاوندان به پایتان نوشته میشود در همه دنیا همینطور است البته یک فرق با همه دنیا در این است که اگر وابسته یا فرزند کسی از مسئولان در کشورهای دیگر مرتکب فساد شود باید آن مسئول استعفاء دهد که در ایران اینگونه نیست
گنجی۱۲۳۱۶۷۸۱۲:۳۹:۳۹ ۱۳۹۸/۹/۱۸
دروغ هر چقدر بزرگتر ، گفتنش آسانتر "دکتر گوبلز رئیس گشتاپوی هیتلر"
الف ر۱۲۳۱۶۹۴۱۲:۴۹:۰۴ ۱۳۹۸/۹/۱۸
مسئولین اینگونه القاء میکنند فساد فقط اختلاس است در صورتیکه .. در صد کارها تو ادارات ، سازمانها یا باید رشوه بدهی یا پارتی داشته باشی که بتونی حل کنی یک شرکت دولتی 250 نفر نیرو دارد تو منطقه ما حتی یک نفر با ضابطه سر کار نیست همه با واسطه یا رانت هستند تو این کشور گوشی شنوا به اعتراض ها نیست؟
مرادی۱۲۳۱۷۰۲۱۲:۵۲:۰۲ ۱۳۹۸/۹/۱۸
تو خودت نقل و نباتی..شکلاتی شکلاتی
ناشناس۱۲۳۱۷۳۷۱۳:۱۷:۱۶ ۱۳۹۸/۹/۱۸
هیچ خط قرمزی برای مبارزه با فساد ندارد/این کلام زر نوشت از کسی صادر شده که وقتی برادرش را گرفتند آنچنان جیغی زد که گوشهای نزدیکان را کر کرد و یادش رفته که در تبلیغات انتخاباتی چه گفت !
نجوا۱۲۳۱۷۵۸۱۳:۲۵:۵۴ ۱۳۹۸/۹/۱۸
گيريم که پدر تو بود فاضل از فضل پدر تو را چه حاصل گيريم که قوه قضائيه با فساد مبارزه کنه (احسنت و خداقوت ) دولت چه نقشي داره که معاونش مياد تبليغات ميکنه و براي هزارمين بار دولت قبل رو مورد اتهام قرار ميده
حسینی۱۲۳۱۷۷۷۱۳:۳۲:۳۵ ۱۳۹۸/۹/۱۸
به من کارمند دولت نمیخواد دروغ بگی عملکردتون رو پرده هست. تابحال با کدوم مفسد مبارزه کردید؟ دقیقا کی؟ نه اینکه قوه قضاییه هم برخورد کنه میگید با بگیر ببند درست نمیشه؟
ناشناس۱۲۳۱۸۰۸۱۳:۳۹:۴۳ ۱۳۹۸/۹/۱۸
آقای جهانگیری : تفاوت شما با دولت قبل اینه که بیشتر تو فساد غرقید. یا واقعا خبر نداری یا خودتون زدید به اون راه.
محی الدین۱۲۳۱۸۴۰۱۳:۴۸:۱۲ ۱۳۹۸/۹/۱۸
جناب اقای جهانگیری رانت ایجاد شده ارز 4200 را چگونه می خواهد پاسخ دهید هزاران تصمیم است که در سیستم کشور گرفته می شود و باعث رانت می شود و در اکثر مواقع آقازاده و نماینده ها و مدیرکل ها و معاونین وزرا و ... از این رانت استفاده می کنند البته این رانت فقط رانت اقتصادی نیست رانت تحصیلی رانت اطلاعاتی رانت امنیتی و ...
حمیدا۱۲۳۱۸۴۵۱۳:۴۸:۵۵ ۱۳۹۸/۹/۱۸
خدائیش از تعداد جاسوسها و رانت خوارها و دزدان متصل به کابینه آقای روحانی که توسط قوه قضائیه بازداشت شدن معلومه چقدر این دولت در برخورد بافساد جدددییییییییییه خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
ناشناس۱۲۳۱۸۶۱۱۳:۵۴:۰۱ ۱۳۹۸/۹/۱۸
بزودی به حساب و کتاب جنابعالی رسیدگی خواهد شد جناب آقای رئیسی منتظریم..
ناشناس۱۲۳۱۸۷۸۱۴:۰۲:۴۴ ۱۳۹۸/۹/۱۸
رد پای این آقا را در شرکت هفت تپه دنبال کنید
سید۱۲۳۱۸۹۰۱۴:۰۵:۴۸ ۱۳۹۸/۹/۱۸
آقای جهانگیری یه خورده به نظرات مردم که توی این صفحه در مورد صحبتهات گذاشتن توجه کن ببین چی میگن.
ناشناس۱۲۳۱۹۰۵۱۴:۱۱:۰۴ ۱۳۹۸/۹/۱۸
متاسفانه باید گفت دولت فعلی دراین زمینه اگر از دولت قبلی جلوتر نباشد قطعا عقبت تر هم نیست *بدانید که مردم بهترین قاضی هستند ونیازی به قضاوت شما نیست عزیز دل برادر
علی۱۲۳۱۹۸۳۱۴:۴۱:۰۹ ۱۳۹۸/۹/۱۸
اول از برادرت مهدی جهانگیری شروع کن بعد حرف بزن !!!!!!@@
ناشناس۱۲۳۲۰۱۰۱۴:۵۷:۵۷ ۱۳۹۸/۹/۱۸
راستی از داداش رییس جمهور و اخوی خودت چه خبر؟
ناشناس۱۲۳۲۰۳۶۱۵:۰۶:۲۶ ۱۳۹۸/۹/۱۸
هر موقع كم مى ياره اعضاى دولت، به زنجانى پيله مى كنند....٦ ساله كارشون همينه..يك كار مثبت به نفع مردم انجام ندادند.. همش شعار پوچ
ناشناس۱۲۳۲۲۵۴۱۷:۰۷:۱۸ ۱۳۹۸/۹/۱۸
به اخوی ! مهدی جهانگیری سلام برسان ایضا به اخوی رییس جمهور حسین فریدون !
ناشناس۱۲۳۲۲۶۱۱۷:۱۰:۴۹ ۱۳۹۸/۹/۱۸
دو تا جمله تیتر کهگفتی هر دو عالی بودند به لحاظ طنز !
ناشناس۱۲۳۲۳۸۱۱۸:۱۵:۴۳ ۱۳۹۸/۹/۱۸
جناب آقای جهانگیری فساد فعلی به مراتب بیش از دولت قبلی است بهتر است نظر مردم را از نزدیک بشنوید و در رویا سیرو سلوک نکنید.
ناشناس۱۲۳۲۴۲۴۱۸:۵۶:۳۸ ۱۳۹۸/۹/۱۸
آقای جهانگیری اگر برای دروغ گفتن برای هر فرد ( سهمیه ) اختصاص بدهند ، شما و دوستانتان چه خواهید کرد
ناشناس۱۲۳۲۵۳۶۲۰:۱۷:۱۴ ۱۳۹۸/۹/۱۸
هیچی ، سهمیه آزاد میخرند ، سه برابر قیمت..
ناشناس۱۲۳۲۴۹۶۱۹:۵۰:۵۴ ۱۳۹۸/۹/۱۸
خسته نشديد آقايان روحانى، جهانگيرى و زنگنه مرتب از مشكلات دولت قبل و زنجانى گفتيد؟ به جاى جنجال، منحرف كردن خبرنگارها و افكار عمومى بفرماييد خودتان چه كارهاى مثبتى به نفع مردم انجام داديد! اين دوره داره به اتمام میرسه و همچنان شما داريد به دوره قبل و امثال زنجانى كه با آنها كار كرده اند، انتقاد مى كنيد! كارى كه براى مردم نمى كنيد، حداقل يك مقدار به چانه مباركتان استراحت بدهيد!
ناشناس۱۲۳۲۵۰۰۱۹:۵۳:۴۲ ۱۳۹۸/۹/۱۸
جناب آقای رئیسی لطفا به خسارات وارده توسط ایشان و دوستانشان به کشور و ملت رسیدگی فرمائید ملت بی صبرانه منتظرند.
علی671۱۲۳۲۵۱۲۲۰:۰۲:۱۲ ۱۳۹۸/۹/۱۸
وقتی دروغ پایه صحبت باشد و مطلعی رو در روی طرف نباشد ..تعجب کردم از کلام جهانگیری که راجع به فساد و نبودن آن در دولت صحبت کرد جایی که به نظر تمام کارشناسان و خود دولتی ها بیشترین فساد ها در این دولت صورت گرفته که در تاریخ بی نظیر است که از برادر خودش گرفته تا برادر رئیس جمهور و وزرا و بعضا فک و فامیل وزرا و دختران و داماد های وزرا .آنوقت غیبت دولت های گذشته را می کنند .اینها همه باید پای میز محاکمه کشیده شوند تا مشخص شود که چکاره بوده اند .
ناشناس۱۲۳۲۵۳۴۲۰:۱۵:۵۳ ۱۳۹۸/۹/۱۸
قضیه بانک گردشگری و برادر محترم شما چی شد؟ برادر روحانی هنوز زندانه یا مرخصی آمده باز شما یاد مبارزه با فساد افتادید ؟ هرچی که در تبلیغات انتخاباتی گفتید برعکس شد. دولت شما دولتی هستش اغلب دامادها و دخترها و پسرهای وزرا شون. رو مدام باید این دادگاه و اون دادگاه مبارزه با فساد جمع کرد . چقدر دولت احمدی نژاد رو میکوبیدید اون اصلا فاسد ، شما چی ؟ فسادهای دولتی بیداد میکنه.
ناشناس۱۲۳۲۶۷۳۲۲:۱۱:۵۸ ۱۳۹۸/۹/۱۸
.. بگو خودت چه .. کردی این سالها, فرمانده اقتصاد مقاومتی!!!!
معلم۱۲۳۲۶۸۵۲۲:۲۲:۵۴ ۱۳۹۸/۹/۱۸
برادرتودریاب،جناب معاون اول، خوابی؟!!!!!
ناشناس۱۲۳۲۶۹۵۲۲:۲۹:۰۹ ۱۳۹۸/۹/۱۸
واقعا خسته شدیم از این همه اظهار فضل تو رو خدا بسه دیگه!
ناشناس۱۲۳۲۷۰۱۲۲:۳۱:۲۱ ۱۳۹۸/۹/۱۸
هر کسی حتی یک بار دادگاه رفته باشه میفهمه وضعیت چیه
ناشناس۱۲۳۲۷۰۳۲۲:۳۳:۴۳ ۱۳۹۸/۹/۱۸
تعجب از این است که می گوید دولت ما و از اول هدفمان مبارزه با فساد بوده . خدا رحم کرده هدف مبارزه با فساد بوده که مملکت به این روز افتاده وای به حال آنروز که هدف مبارزه با فساد نبوده باشد . واقعا شانس آوردیم که از روز اول هدف مبارزه با فساد بوده است .
ناشناس۱۲۳۲۷۵۲۲۳:۳۵:۱۵ ۱۳۹۸/۹/۱۸
زحمت کشیدید!! معلومه که قوه قضائیه رو به اصلاحه و پاره ای مردم را خوش بین میکنه، اما قوه مجریه؟! اگر فاقد خط قرمز بود تا حالا داداش تو و داش فریدون را زندان کرده بود، نه اینکه حسن بگه دست به داداشش بزنند ..بعد از این هم‌..
هم وطن۱۲۳۲۸۴۴۰۲:۵۰:۰۹ ۱۳۹۸/۹/۱۹
جهانگیری بین برخی مسئولین دروغگو هست دروغ یعنی ناپاکی ،پس شما از چی حرف میزنی
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین