دو قطبی ایرانی- اسلامی، فرصت یا چالش؟

دکتر علی طاهری،   3980814045 ۴۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
دو قطبی ایرانی- اسلامی، فرصت یا چالش؟

مشکل دوقطبی شدن هویت ایرانی و هویت اسلامی عدم احترام به سلایق قشری از جامعه و خالی گذاشتن میدان برای قشر مخالف نظام است.

هرگز درک نکرده و نمی‌کنم که چرا برخی حاضر نیستند به هویت ملی ایران باستان احترام بگذارند و آن را به رسمیت بشناسند، در حالی که می‌توان به بسیاری از اقدامات نظام اسلامی کمی رنگ و بوی ایرانی داد و حتی برعکس به بسیاری از علایق ملی ایران بوی آیینی و دینی داد، سرعت جذب و رویش حداکثری دوچندان می‌شود و این فضای دوقطبی شکسته شده و وحدت و تقریب قلوب بیشتر می‌شود.

به عنوان سه مثال :

۱-  بر اساس برخی تفاسیر ممکن است کورش واقعا ذوالقرنین نبی( ع) باشد، پس اگر نظام دینی کشور احترام به یک پیامبر مقتدر را رسالت خود می‌دانست و حتی ۸آبان ماه را به عنوان روز گرامیداشت اولین حکومت الهی اعلام می‌کرد، دیگر این روز برای ضربه زدن به نظام به عنوان یک ابزار در دست مخالف و معاند باقی نمی‌ماند. ضمن اینکه با این کار قشر علاقه مند به هویت ملی باستانی ایران نیز به اردوی جمهوری اسلامی دعوت شده بود. 

۲- مراسم چهارشنبه آخر سال یک مراسم هیجانی و مورد علاقه نوجوانان و جوانان بوده و هست و همه تلاشها برای حذف آن بی نتیجه ماند و حتی مشاهده شده که گاهی به عنوان صحنه نبرد نیروی انتظامی و مردم تبدیل شده است. از اواسط دهه هفتاد به بعد نظام بدون آنکه این روز را به رسمیت بشناسد در برابر خواست مردم کوتاه آمد و حتی برای برگزاری کم خطر تر آن تمهیداتی اندیشه کرد.

با این درایت جنگ بین جوانان وپلیس در این روز به حداقل رسید و جریانهای مخالف هم کمتر توانستند از این روز سو استفاده کنند.

به علاوه بر اساس برخی تحقیقات (به آرشیو مجله انتظار یا اینجاhttp://old.alef.ir/vdccp1qix2bqeo8.ala2.html?263950 مراجعه شود) این روز و این سور در واقع آیین گرامیداشت معجزه سرد شدن آتش بر حضرت ابراهیم (ع) است. و چه حیف که نظام علی رغم اینکه می‌توانست با تمسک به این واقعه تاریخی این آیین شکوهمند الهی را جشن بگیرد، ولی با انفعال کامل فرصت های زیادی را برای افزایش بار دینی نوجوانان و جوانان علاقه مند به این روز را از دست داده است.

۳- بعد از پیدایش داعش و حضور نیروهای سپاه در سوریه و عراق واژه #مدافع_حرم برای تهیج قشر مذهبی انتخاب شد. این واژه اگر چه در قشر مذهبی ارزش خود را دارد ولی در بخشی دیگر به یک ضد ارزش تبدیل شد. به شکلی که جریان ضد جمهوری اسلامی حداکثر بهره‌برداری را  از آن کرد . ولی بعد از این اتفاقات نامیمون نظام با انتخاب واژه صحیح #مدافع_وطن و توضیح اینکه اگر در سوریه و عراق با داعش نمی‌جنگیدیم باید در داخل خاکهای ایران با تروریست‌ روبرو می‌شدیم، چرایی حضور نیروهای سپاه در خارج از مرزهای ایران را به درستی برای قشر علاقه مند به هویت ملی تبیین نمود.

در پایان تکرار می‌شود اگر به بسیاری از اقدامات نظام اسلامی کمی رنگ و بوی ایرانی داد و حتی برعکس به بسیاری از علایق ملی ایران بوی آیینی و دینی داد، این همه دو قطبی ایرانی و اسلامی ایجاد نمی‌شود و اقتدار نظام در سایه وحدت و تقریب قلوب اقشار مختلف دو چندان می‌شود.

به امید عزت روز افزون ایران اسلامی.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۵۷۸۶۱۰۰:۱۳:۵۷ ۱۳۹۸/۸/۱۶
والا چی بگم...
ناشناس۱۱۵۷۸۷۴۰۰:۳۶:۴۰ ۱۳۹۸/۸/۱۶
قطعا فرصت است. تاریخ باستان ما قسمتی از هویت ماست و هیچ تناقضی با مسلمانی ما نداره، نگذارید فرصت طلبان ایرانیت و اسلامیت را در مقابل هم قرار دهند که این دو جدا از هم نیستند.
ناشناس۱۱۵۷۸۷۵۰۰:۴۳:۴۵ ۱۳۹۸/۸/۱۶
1. در زمان هخامنشیان تمام مردان محاسن داشتند بر خلاف یونانیان. 2. در زمان هخامنشیان زنان حجاب داشتند و عفیف بودند بر خلاف یونانیان. 3. در زمان هخامنشیان ایرانیان خدای یگانه را قبول داشتند بر خلاف زئوس افسانه ای یونانیان. پی نوشت: ما و غرب همیشه دو رقیب جدی بودیم، پس سلطنت طلبان بی عرضه پهلوی و قاجار که جلوی غرب ذلیل بودند نمیتونن خودشون رو بچسبانند به تاریخ باستان.
ناشناس۱۱۵۹۲۶۶۱۵:۰۸:۰۰ ۱۳۹۸/۸/۱۷
بی مطالعه حرف نزن اون پوشش روی سر زنان هخامنشی نشان اشراف زاده بودن و برای تزیین است حجاب در ایران قبل از صفویه اجباری نبوده
ناشناس۱۱۵۹۳۷۰۱۷:۱۲:۰۷ ۱۳۹۸/۸/۱۷
تزیین؟! زنان ایرانی عفیف و با پوشش بودند ... میتونی تاریخ تمدن ویل دورانت رو بخونی.
ناشناس۱۱۵۹۳۷۳۱۷:۱۳:۴۴ ۱۳۹۸/۸/۱۷
محاسن مردان هم برای تزیین بوده؟؟؟
ناشناس۱۱۵۹۳۷۵۱۷:۱۵:۳۸ ۱۳۹۸/۸/۱۷
حجاب الزامی است و نه اجباری. این قبل از صفویه را از کدام کتب تاریخی آوردی؟ منابعت رو بگو؟
ناشناس۱۱۵۹۲۷۶۱۵:۱۶:۲۶ ۱۳۹۸/۸/۱۷
در تخت جمشید سنگ نگاره هایی هستند که زنان شنل دارند شبیه به چادر امروزی. ویل دورانت در کتاب تاریخ تمدن به حجاب زنان ایران باستان اشاره کرده است.
ناشناس۱۱۵۹۹۸۹۱۲:۱۰:۰۸ ۱۳۹۸/۸/۱۸
پوشش و ظاهر افراد امری عرفی و وابسته به شرایط و اقتضائات هر جامعه و زمان تعیین می‌شود. اگر اینطور نبود الان باید زنان مثل زمان قاجاریه برقع می پوشیدند. نه برقع پوشیدن ارزش است و نه نپوشیدن برقع ضد ارزش. پوشش هر جامعه و ظاهر افراد بسته به شرایط تعیین میشه.
مهندس محمد جواد ذکائی۱۱۵۷۸۸۳۰۰:۵۶:۵۴ ۱۳۹۸/۸/۱۶
مطلبی حاصل از تفکری پخته، قلمی قوی در راستای همگرایی ایرانی_اسلامی و تقرب قلوب و وحدت که بارها موکدا در کلام مقام معظم رهبری آورده شده و بر دل و جان ما نشسته امید است در گام دوم انقلاب شاهد نشر بیشتری از نوشته هایی اینچنین و نوشته های بیشتری از شخص جناب دکتر طاهری در رسانه های مردمی همچون سایت الف باشیم که مبین التزام عملی به ولایت فقیه است عرض خسته نباشید و سپاس از نویسنده و سایت محبوب الف
همیشه امیدوار۱۱۵۷۸۸۴۰۱:۰۲:۲۵ ۱۳۹۸/۸/۱۶
درود بر تو ای نویسنده بزرگوار .صحبت قانع کننده و دندان شکنی بود قابل توجه امثال اون تحلیل گری که پست تربیون ها عربده می کشید
ناشناس۱۱۵۷۸۹۳۰۱:۳۳:۳۱ ۱۳۹۸/۸/۱۶
رادیکالیسم هیچ سودی برای کشور نداره چه ایرانی چه اسلامی
ناشناس۱۱۵۷۹۰۲۰۲:۰۲:۳۶ ۱۳۹۸/۸/۱۶
دیگه برای این حرفها خیلی دیر شده.
ناشناس۱۱۵۷۹۰۴۰۲:۱۱:۰۴ ۱۳۹۸/۸/۱۶
احسنت حرف حساب که جواب نداره مشکل مذهبیون همینه که هرچه را خوب می پندارن دیگران هم باید انجام دهند حالا چه با زور چه با ...
ناشناس۱۱۵۹۷۷۹۰۹:۲۴:۴۹ ۱۳۹۸/۸/۱۸
البته همه مذهبی ها این طور نیستند
ناشناس۱۱۵۷۹۴۰۰۶:۱۶:۲۶ ۱۳۹۸/۸/۱۶
متاسفانه برخی اقشار مذهبی با تعریف حداقلی از دین تصور می کنند تعریف و تصدیق هر چیزی که مستقیما رنگ دینی نداشته باشد یعنی مخالفت با آن و تراشیدن رقیب در حالی که در نگاه حداکثری هر نیک و خوبی را می توان نوعی نیایش و نوعی گرایش به دین دانست. در مورد فرهنگ ایرانی هم به جای یافتن رنگ دین و ایمان در آن از جمله تلاشی که در مورد دید و بازدید و ایام نوروز صورت گرفت، میشد بسیاری از خیرها و نیکی ها را همراه کرد میشد به دنبال رگه های خداپرستی کوروش و دینداری ایران باستان رفت ..
عليرضا۱۱۵۷۹۴۱۰۶:۱۸:۰۰ ۱۳۹۸/۸/۱۶
داداش شما كه خودت از دوقطبي ايراني اسلامي داري مينالي، حتي حاضر نيستي بگي چهارشنبه سوري، به جاش داري از كلمه چهارشنبه آخر سال استفاده ميكني. بخدا چهارشنبه سوري كلمه ركيكي نيست!!!
ناشناس۱۱۵۹۷۸۳۰۹:۲۹:۴۵ ۱۳۹۸/۸/۱۸
دقیقا در جایی از متن نوشته شده است : "این روز و این سور " . نوشتن واژه چهارشنبه سوری یا چهارشنبه آخر سال دال بر قبول یا رد موضوع ندارد. خوانندگان دقیق، مغز صحبت را متوجه شده اند و از دعوای عنب و انگور پرهیز میکنند.
ناشناس۱۱۵۷۹۴۲۰۶:۲۵:۰۴ ۱۳۹۸/۸/۱۶
در یکسال اخیر بعد از تحریمها و تهدیدهای ترامپ جریان اسلامی ایرانی به هم پیوند خورده اند و هر دو به مفید بودن جریان مقابل برای آینده کشور پی برده اند. زمانی سلطنت طلب ها جریان ایرانی را مصادر کرده بودند ولی الان این جریان به جریان اسلامی پیوند عمیق خورده است.
ناشناس۱۱۵۹۷۸۵۰۹:۳۲:۰۴ ۱۳۹۸/۸/۱۸
این اتفاق به تحریم ها هیچ ربطی ندارد و موضوع الگوی ایرانی - اسلامی از حدود ده سال پیش در سطح کلان نظام مطرح بود. اتفاقات اخیر اجتماعی توجه عموم و مسئولین را به خود بیشتر جلب کرده و به اهمیت موضوع بیشتر تز پیش پی برده اند
ناشناس۱۱۵۷۹۵۳۰۷:۳۰:۳۲ ۱۳۹۸/۸/۱۶
اسلام یک روش و راه زندگی خوب انسانی است برای کسانی که می خواهند با این روش زندگی کنند ولی برای اونهائی که می خواهند با روش خودشون زندگی کنند و تحمیل می شود یک تحکم می شود.
ناشناس۱۱۵۷۹۷۷۰۸:۲۱:۴۷ ۱۳۹۸/۸/۱۶
این چه اهمیتی دارد که کجا به دنیا آمده ایم و در هنگام تولد مادرمان مار رو چه خاکی بدنیا آورد آیا این چیز غیر اختیاری اصلا ارزش و اهمیت دارد؟ اگر ایران به ایرانی بودن افتخار میکند پس آنگولایی هم باید به آنگولایی بودن خودش افتخار کند و ساکن جیبوتی هم باید به خاکش افتخار کند واقعا معنای افتخار کردن به خاک را نمی فهمم بله انسان بودن. افتخار دارد مومن بودن افتخار دارد دزد نبودن افتخار دارد منصف بودن افتخار دارد تمام صفاتی که اختیاری است و انسان برای به دست آوردنش تلاش میکند افتخار دارد
ناشناس۱۱۵۷۹۸۳۰۸:۲۶:۲۲ ۱۳۹۸/۸/۱۶
چالش این دو در تضاد هستند
ناشناس۱۱۵۷۹۸۶۰۸:۳۳:۴۱ ۱۳۹۸/۸/۱۶
وقتی کانالهای ماهواره ای سریال سلطان سلیمان را پخش می کرد که در بین مردم ما بسیار مورد استقبال بود من تحقیقات مفصلی در مورد این فرد کردم و متوجه شدم سلطان سلیمان یک فرد خونخوار وحشی و شهوتران بوده که حتی به فرزندانش رحم نمی کرده در حالی که ترکیه این فرد را انسانی شریف با طبع لطیف شاعرانه و بسیار دوستدار هنر و فرهنگ معرفی کرد ! کشور کره هم در سریالهایش برای خود پیشینه ی افتخار آمیز جعل می کند و متعجب شدم که چرا ما مفاخر خود را خوار و ذلیل می کنیم و تمدن و فرهنگ غنی آثار باستانی که در کل جهان منتسب به ما می دانند را انکار می کنیم ؟؟ به کجا می خوایم برسیم با این کار ؟؟ افرادی که این کار را دانسته انجام می دهند باید به جرم تخریب هویت ایرانی محاکمه و مجازات بشن
ناشناس۱۱۵۷۹۸۸۰۸:۳۷:۰۶ ۱۳۹۸/۸/۱۶
روز کوروش هفتم آبان است نه هشتم.
ناشناس۱۱۵۸۰۲۹۰۹:۱۸:۱۲ ۱۳۹۸/۸/۱۶
متاسفانه دشمن در همه جا نفوذ کرده و شور بختانه برخی از نیروهای خادم داخلی هم به سادگی به دام آن ها افتاده اند و بر طبل دوقطبی سازی می کوبند وبر این باورند که با این کار به اسلام و نظام خدمت می کنند در حالی که ناخواسته در حال خیانت به نظام و وطن و اسلام هستند
مصطفی۱۱۵۸۰۴۱۰۹:۳۷:۵۰ ۱۳۹۸/۸/۱۶
اگر چه ذوالقرنین یکی از بندگان صالح خداوند بوده اما پیامبر نبوده است
ناشناس۱۱۵۸۰۴۳۰۹:۴۵:۰۶ ۱۳۹۸/۸/۱۶
تا وقتی نگاه به مردم نگاه به کودکانی نا آگاه است که هیچ چیز را نمیدانند و ما فقط قیم آنهاییم و هرچه گفتیم باید بگویند چشم وضع همین است . شما اول به آقایان بگو تاریخ را آنطور که بوده بدون گزینش و تقطیع بپذیرند و بیان کنند ، بقیه مسائل قابل حل است ..
رضا۱۱۵۸۰۶۹۱۰:۱۲:۲۸ ۱۳۹۸/۸/۱۶
اشتباه اينه كه مليت و دين را دارين روبروي هم قرار ميدين .
فرناز۱۱۵۸۰۷۷۱۰:۲۰:۲۵ ۱۳۹۸/۸/۱۶
مقاله منصفانه و خوبی بود. مثلا" این جمله " هرگز درک نکرده و نمی‌کنم که چرا برخی حاضر نیستند به هویت ملی ایران باستان احترام بگذارند. "
علي۱۱۵۸۱۱۱۱۰:۴۹:۰۰ ۱۳۹۸/۸/۱۶
موافقم زياد
نقی۱۱۵۸۱۱۲۱۰:۴۹:۳۲ ۱۳۹۸/۸/۱۶
دو قطبی سازی درست نیست. همان هایی که به آرامگاه کورش سر می زنند بسیاری شان به پیاده روی اربعین هم میروند. بسیاری شان در هییت های محرم شرکت می کنند. مردم ما هم تاریخ و گذشته شان را دوست دارند و هم دین شان را.
ناشناس۱۱۵۸۱۳۰۱۱:۱۱:۳۳ ۱۳۹۸/۸/۱۶
مقاله خوب و منطقی بود بی حرمتی و امنیتی کردن علایق مردم نه تنها سودی برای ما ندارد بلکه باعث تقابل بین نظام و مردم میگردد در غالب هویت ملی میتوان به وحدت ملی رسید و از ظرفیت های آن جهت ایجاد گفتمان تمدن ایرانی ، اسلامی استفاده نمود .
ناشناس۱۱۵۸۱۳۶۱۱:۱۶:۳۲ ۱۳۹۸/۸/۱۶
این دوقطبی حاصل دشمنان خارجی و افراطی ها یا بهتر بگم انقلابی نماهایی هست که تیشه به ریشه انقلاب گرفتند.
ناشناس۱۱۵۸۱۴۱۱۱:۳۱:۵۶ ۱۳۹۸/۸/۱۶
تضاد بین سنت و مدرنیسم در همه جای دنیا هست. سنت باعث پیوستگی جامعه میشه و مدرنیسم جامعه رو به جلو میبره. حتی در آمریکا هم جمهوریخواهان نماینده سنت و مذهب هستند و دمکراتها لیبرال. در آمریکا تضاد بین سنت و مدرنیسم به شکل دمکراتیک حل میشه. مثلا وقتی اوباما زیاد در لیبرالیسم تندروی کرد، یک رییس جمهوری مثل ترامپ اومد سر کار. اما متاسفانه از زمان رضاشاه با حمله به مذهب و مثلا برداشتن اجباری حجاب، این تضاد بصورت دشمنی درآمد. حالا هم یک عده میخوان با تندروی مشکل رو حل کنند. میشه مذهبی ها و غیرمذهبی ها وجود هم رو بپذیرند و با هم کنار بیان و به شکل صلح آمیز و با کمک انتخابات تضادها رو حل کنند.
ناشناس۱۱۵۹۳۸۶۱۷:۳۰:۲۹ ۱۳۹۸/۸/۱۷
لیبرالیسم دمکرات ها در کشتن کسی است که فرمان لغو برده داری داد.آبراهام لینکن در حمله به ویتنام است.جان اف کندی در حمایت وساخت کرد تروریستی داعش.اوباما این پیشرفت داعشی را هرگز نمی خواهیم
امید۱۱۵۸۱۹۳۱۱:۵۹:۴۷ ۱۳۹۸/۸/۱۶
بسم الله الرحمن الرحیم کوروش یک موحد بوده و با دین خداوند عز و جل زندگی می کرده است و اگر با همان طرز تفکر الان بود حتما اسلام را که تکمیل شده همان دین است برای زندگی انتخاب می کرد و باید این برای مردم تبیین شود .
ناشناس۱۱۶۰۰۱۱۱۲:۳۲:۵۳ ۱۳۹۸/۸/۱۸
تا از این کورش نکشیم بیرون و هر کس دنبال کار خود نرود همین بدبختی وجود دارد.
محسن۱۱۵۸۲۰۰۱۲:۰۱:۴۴ ۱۳۹۸/۸/۱۶
این مشکل شماست که اسیرحصار ناسیونالیسم هستی ومیخواهی هرچه مربوط به ایران قدیم است مقدس بدانی و برایش دنبال روایتی ازانبیا میگردی ، بی جهت شان مدافعان حرم را با عنوان مدافع وطن پایین نیاورید بخشی از آنها برادران عزیزافغانی بودند که وطن خودشان گرفتار آمریکا وطالبان است اما برای حفظ حرم اهل بیت پیامبربه سوریه وعراق رفتند پس این حرفها را دوربریزید همه آنها ایرانی و غیرایرانی خودشان رامدافع حرم میدانستند شما برایشان ام تعیین نکنید
ناشناس۱۱۵۸۳۰۵۱۳:۲۸:۲۷ ۱۳۹۸/۸/۱۶
مطلب قشنگی بود
ناشناس۱۱۵۸۳۱۹۱۳:۴۲:۱۳ ۱۳۹۸/۸/۱۶
دو قطبی در مسائل هم خانواده معنی میده دین یک چیزه ملیت یک چیز دیگه ست اصلا در یک زمینه نیستند که بخواهند دو قطبی تشکیل دهند
ناشناس۱۱۵۸۳۲۲۱۳:۴۳:۴۶ ۱۳۹۸/۸/۱۶
اگر حضرت ابراهیم مثل شما فکر میکرد وارد بتخانه نمیشد و بتها را نمیشکست
ناشناس۱۱۵۸۳۵۲۱۴:۲۷:۱۲ ۱۳۹۸/۸/۱۶
موافق نیستم وقتی یک تمدن بالا برده می شود سایر تمدن ها نادیده گرفته می شود و باعث دل آزردگی سایر اقوام مثل آذری ها یا ترک ها ( روی همین دو کلمه بحث های زیادی وجود دارد ) می شود . نه اینکه مخالف تمدن پرشیا باشند. اینها نگران نادیده گرفته شدن تمدن خودشان هستند اگر همه تمدن ها دیده شوند هم خطری کشور را تهدید میکند ، و ان هم تکه تکه شدن کشور از نظر سیاسی و اجتماعی هست
ناشناس۱۱۵۸۳۶۲۱۴:۴۰:۳۲ ۱۳۹۸/۸/۱۶
جامعه ما باید بپذیره که همه یکجور فکر نمیکنند. مخصوصا اینکه بخشی از مردم مذهبی هستند و بخشی نیستند. بالاخره یا باید با هم درگیری داشته باشیم یا سعی کنیم راه منصفانه پیدا کنیم که نه سیخ بسوزه نه کباب!
مهدی۱۱۵۸۴۷۲۱۷:۳۰:۲۱ ۱۳۹۸/۸/۱۶
ضمن عرض سلام پدیده های کلان اجتماعی نیاز به مطالعات عمیق و روش تحقیق خاص داره خصوصا در رابطه با علوم انسانی متاسفانه هیچ وقت نگاه علمی به مسائل نبوده و روش حل دیدگاه عرفی و شبیه به اون بوده
بهلول۱۱۵۸۶۳۷۲۲:۰۶:۵۴ ۱۳۹۸/۸/۱۶
این نظریه .. مذهب وملیت لازم نیست حتما با هم قاطی شوند.می توانند در کنار هم باشند.
ناشناس۱۱۵۸۹۶۹۱۰:۱۷:۱۲ ۱۳۹۸/۸/۱۷
البته مشکل بزرگتر اینه که یک جریان نژادگرا در کشور به راه افتاده که ایرانی ها رو به دو‌ دسته ایرانی اصیل و غیر اصیل تقسیم بندی کرده.
سیاوش۱۱۵۹۰۱۶۱۱:۰۰:۱۳ ۱۳۹۸/۸/۱۷
.. چطور میتوان به فرهنگ ایران باستان رنگ و بوی اسلامی داد؟؟ چطور میتوان به آداب اسلامی رنگ و بوی ایرانی آن هم از نوع باستانیش بخشید؟؟ اساسا این دو فرهنگ اگر نگوییم هیچ سنخیتی با هم ندارند با اغماض زیاد میشود گفت کمترین شباهت را با هم دارند. برای جلوگیری از تنش و برخورد بین دوسلیقه موجود در هر جامعه تنها راه به رسمیت شناختن عقاید طرفین و احترام به افکار طرف مقابل است. تا مادامیکه تفکر حاکم بر هر جامعه ای (..) تنها میخواهد همه امورات را در ید قدرت و کنترل خود داشته باشد و در برابر جمع کثیری از مردم واکنشی قهر آمیز از خود نشان دهد و یا به دنبال منفعل کردن اندیشه مخالف خود است این نبرد ادامه خواهد داشت و البته علاوه بر هزینه های زیادی که بر هر کشوری تحمیل میشود باعث شکاف بیشتر در بین جامعه خواهد شد.
ناشناس۱۱۵۹۸۵۵۱۰:۳۶:۵۷ ۱۳۹۸/۸/۱۸
جانم فدای ایران
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین