انتقاد نمایندگان مجلس نسبت به طرح مسکن مشارکتی  بررسی ایرادات ساخت مسکن به شیوۀ مشارکت با بخش خصوصی 

گروه اقتصادی الف،   3980801167 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

ساخت مسکن به شیوۀ مشارکتی در طرح اقدام ملی، با انتقادات فراوانی از سوی نمایندگان مجلس و کارشناسان روبرو بوده که لزوم بازنگری در آن را نشان می‌دهد. 

بررسی ایرادات ساخت مسکن به شیوۀ مشارکت با بخش خصوصی 

به گزارش الف  وزارت راه و شهرسازی اخیرا از ساخت 400هزار واحد مسکونی تا پایان سال 1400 تحت عنوان طرح اقدام ملی، خبر داده است. نحوه توزیع واحد های مسکونی در طرح اقدام ملی به نحویست که 100هزار واحد آن در بافت فرسوده شهری، 200هزار واحد در شهرهای جدید و 100هزار واحد دیگر در شهرهای زیر 25هزار نفر ساخته می‌شود. قرار است نیمی از واحدهای مسکونی این طرح به شیو‌ۀ مسکن مشارکتی ساخته شود.

در این شیوۀ ساخت ، دولت زمین را در اختیار انبوه‌ساز قرار می‌دهد، انبوه‌ساز نیز هزینه ساخت خانه را تامین می‌کند. در نهایت نیز به نسبت آورده اولیه دولت و انبوه‌ساز، مالکیت واحدهای ساخته شده در اختیار هر بخش قرار می‌گیرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد، شیوۀ اتخاذی دارای مشکلات عدیده‌ای است که اهداف مورد نظر را تایید نمی‌کند. موضوعی که تعدادی از نمایندگان مجلس هم به آن اشاره کرده و خواستار بازنگری در این طرح شده‌اند.  


مالکیت انبوه‌ساز در مسکن مشارکتی، محل اشکال است 


سید احسن علوی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس ، ضمن بیان این نکته که قراردادهای مسکن مشارکتی، مواردی همچون نحوه عرضه واحدهای مسکونی، ارزش زمین، سرمایه‌گذاری دولت و انبوه‌ساز، سود طرفین و ابزارهای نظارتی بر پروژه‌ها باید با دقت مورد بررسی قرار گیرد، گفت : اینکه ۵۰ درصد واحدها در اختیار انبوه‌ساز قرار می‌گیرد، محل اشکال است. چراکه افزایش قیمت سالانه زمین که دولت آن را می‌آورد، خیلی بیش‌تر از افزایش قیمت مصالح ساختمانی و سایر نهاده‌‌های تولید است. 


تولید مسکن به شیوۀ مشارکتی زمینه‌ساز رانت است 


علی اکبر کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با بیان اینکه مدل ساخت مسکن به شیوه مشارکتی ایرادهای اساسی دارد، گفت : «دادن زمین به انبوه ساز و ساخت مسکن به شکل مشارکتی، موجب می شود هیچ نظارتی بر قیمت عرضه و مدت زمان ساخت وجود نداشته باشد.» 
وی افزود:« واحدهایی که در اختیار دولت قرار خواهد گرفت، اگر با قیمتی پایین تر از قیمت روز عرضه شود، زمینه ساز رانتی برای عرضه این واحدها خواهد شد.» 


واحدهای مسکن مشارکتی با قیمت مناسب عرضه نخواهد شد 


مجید کیانپور، عضو کمیسیون عمران مجلس نیز ضمن بیان اینکه طرح‌های تولید انبوه مسکن، باید به نحوی مدیریت شود تا واحد مسکونی با قیمت مناسب به دست مصرف کننده نهایی برسد، گفت: در مسکن مشارکتی نحوه قیمت‌گذاری در بهترین حالت بر مبنای قیمت روز و قیمتی است که انبوه‌ساز تعیین می‌کند. درنتیجه مسکن با قیمت مناسب در اختیار متقاضی قرار نخواهد گرفت. 


کیانپور در ارتباط با هدف طرح اقدام ملی افزود: باید دید، طرح اقدام ملی تا چه اندازه بر بازار مسکن اثر گذار است. آیا تنها تولید 400هزار واحد مسکونی هدف است؟ در حقیقت علاوه بر تولید مسکن، باید توجه کرد که قرار است، چه تعداد از این واحدها به دست مصرف کننده نهایی برسد. 


بی‌توجهی دولت به سوداگری در طرح اقدام ملی 


هادی بهادری، نائب رئیس دوم کمسیون عمران مجلس، با بیان این نکته که در طرح اقدام ملی تنها عرضه مسکن لحاظ شده است، گفت: متاسفانه دولت در بحث سوداگری نگاه منفعلانه دارد. به نظر میرسد وزارت راه و شهرسازی، تمرکز خود را بر روی افزایش عرضه گذاشته است. درحالیکه با وضع مالیات‌های تنظیمی مثل مالیات بر خانه‌ها خالی می‌توان 5/2 میلیون واحد مسکونی خالی و 9/2میلیون واحد دو مسکنی را روانه بازار کرد و شرایط عرضه را بهبود بخشید. در واقع مسئله امروز مسکن مسئله سوداگری است. 


در این راستا مجیدکیانپور، ضمن اشاره به اینکه مالکیت انبوه‌ساز بر اکثریت واحدها، ممکن است زمینه‌های سوداگری را فراهم آورد گفت: در تولید انبوه مسکن، انبوه‌ساز باید مکلف شود، ظرف مدت ساخت معلوم، زمان مشخص برای فروش و همچنین فروش به متقاضی که دولت صلاحیت آن را تایید می‌کند در این طرح وارد شود. درحقیقت باید نحوه ی تامین زمین افراد واجد شرایط تسهیلات و زمانی که مسکن به دست مردم میرسد مورد بازنگری قرار داده شود و این طرح جای کار کارشناسی بیشتری دارد. 


توزیع نامناسب واحدهای مسکونی در طرح اقدام ملی 


هادی بهادری، ضمن بیان جزئیات طرح اقدام ملی گفت: توزیع این طرح نامناسب است. درحقیقت مشخص نیست آیا 200هزار واحدی که قرار است در شهرهای جدید ساخته شود، چه تناسبی با تقاضای مسکن در این شهرها دارد. 


مجید کیانپور نیز با اشاره به اینکه ساخت مسکن در مناطق مختلف باید براساس نیاز موجود در منطقه باشد، گفت: نباید نحوه توزیع واحدهای مسکونی بر اساس اینکه "کجا زمین داریم" باشد. در برخی از استان ها می بینم، که هیچ کاری در زمینه ساخت مسکن انجام نشده درحالیکه، در برخی دیگر بیش از نیاز تقاضای مسکن، شاهد ساخت واحد مسکونی هستیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۴۲۹۳۶۰۹:۵۰:۲۳ ۱۳۹۸/۸/۳
باید پروژه های مسکن سازی فقط و فقط در شهرهای کوچک و روستاها صورت گیرد تا باعث مهاجرت معکوس افراد به زادگاه خود شود. اجرای هر گونه پروژه مسکن سازی در کلان شهرها و حاشیه آنها، بنزین بر روی آتش ریختن است.
ناشناس۱۱۴۲۹۴۷۱۰:۰۶:۴۲ ۱۳۹۸/۸/۳
بهترین کار ساخت خانه به منظور اجاره هست. زمین از دولت و ساخت از بخش خصوصی. اجاره این خانه ها به مدت بیست تا پنجاه سال داری سقف خاصی می شود. این خانه ها به افرادی که از نظر درآمدی واجد شرایط باشند اجاره داده می شود.
ناشناس۱۱۴۳۰۴۷۱۲:۲۴:۴۴ ۱۳۹۸/۸/۳
می خوایید کلا همه چیز را دولتی کنید مشکلات حل شود؟ همه دنیا اقتصاد را دادن دست بخش خصوصی و مردم بعد متاسفانه در کشور ما خیلی از مشکلات که دلایلش چیز دیگس را میشکنند سر بخش خصوصی
ناشناس۱۱۴۳۰۶۹۱۳:۰۳:۵۶ ۱۳۹۸/۸/۳
هر کجا دست بخش خصوصی باز گذاشته شده زمینه چپاول مردم توسط انها باز گذاشته شده است.
ناشناس۱۱۴۳۱۲۹۱۴:۴۶:۳۲ ۱۳۹۸/۸/۳
رانت ، پورسانت ، دلال بازی و در نهایت افزایش قیمت آپارتمان هایی در عمق بیابان بدون حداقل امکانات شهری و رفاهی ووو ... همچنان اجاره نشینی زوج های جوان در انتظار مسکن با قیمت و امکانات مناسب .
ناشناس۱۱۴۳۲۰۴۱۷:۵۹:۰۶ ۱۳۹۸/۸/۳
بحث اینکه افزایش قیمت سالانه زمین که دولت آن را می‌آورد، خیلی بیش‌تر از افزایش قیمت مصالح ساختمانی و سایر نهاده‌‌های تولید است نمی تواند مبنای صحیحی برای تصمیم گیری باشد زیرا قبل از قرارداد آورده دو طرف ارزیابی و توافق میشود. پیش بینی آینده جنبه قطعیت ندارد.
ناشناس۱۱۴۳۲۰۶۱۸:۰۳:۱۱ ۱۳۹۸/۸/۳
منظور از مسکن با قیمت مناسب قطعا نه تنها نمی تواند ضرر به سازنده وارد کند بلکه باید سود معقولی هم برای سازنده در نظر گرفت. با توجه به ناپایداری ارزش ریال صرفا تکیه بر ارزش دلاری آورده و سود باید مدنظر باشد زیرا درغیر اینصورت هیچ فردی ریسک سرمایه گذاری را نمی پذیرد.
ناشناس۱۱۴۳۲۰۹۱۸:۱۰:۰۴ ۱۳۹۸/۸/۳
طرح موضوع دو مسکنی ایراد اساسی دارد زیرا اولا برحی افراد یک مسکنی ارزش مسکن شان شاید صدها یا هزاران برابر افراد دارای دو مسکن باشد که با اجاره دادن مسکن دوم گذران زندگی میکنند، ثانیا داده های در دست دولت خام است و اشکالات زیادی دارد که میتواند حتی جنبه تهمت زنی به افراد و تحت فشار قرارداد افراد داشته باشد، ثالثا تا زمانیکه مطالعات دقیق و فاقد نقص انجام نشود نباید حتی در این موارد اظهار نظر کرد.
ناشناس۱۱۴۳۲۱۲۱۸:۱۱:۴۱ ۱۳۹۸/۸/۳
در دیدگاههای مطروحه صرفا نظریه ساخت مسکن در مناطق مختلف باید براساس نیاز موجود در منطقه باشد صحیح است و سایر دیدگاه ایراد اساسی حقوقی دارد.
ناشناس۱۱۴۳۲۱۴۱۸:۱۲:۴۰ ۱۳۹۸/۸/۳
استفاده از لفظ انبوه ساز به نظر صحیح نیست و لفظ سازنده صحیح است.
محسن۱۱۴۳۲۶۳۱۹:۵۴:۰۴ ۱۳۹۸/۸/۳
به هر حال خیلی بهتر از شکل تعاونی است که مسکن مهر را به زمین زد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین