سی ان ان: سلاح های آمریکایی علیه متحدان واشنگتن در یمن

گروه جهان الف،   3980727083 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

یافته های میدانی شبکه سی ان ان حاکی است سلاح های آمریکایی که برای مقابله با حوثی های یمن به متحدان آمریکا در این کشور عربی فروخته شده بود، اکنون علیه متحدان واشنگتن از جمله دولت تحت الحمایه عربستان در یمن استفاده می شود.

سی ان ان: سلاح های آمریکایی علیه متحدان واشنگتن در یمن

به گزارش الف، بر اساس تحقیقات جدید سی ان ان، جدایی طلبان تحت الحمایه امارات عربی متحده در جنوب یمن، از جمله گروه های شبه نظامی هستند که این سلاح ها را در اختیار دارند. این در حالی است که توزیع سلاح های آمریکایی بین این گروه ها، برخلاف توافقات نظامی بین واشنگتن و متحدان آن است. این جدایی طلبان هم اکنون از سلاح های آمریکایی برای مبارزه با نیروهای تحت الحمایه عربستان استفاه می کنند.  این نیروها نیز خود مجهز به سلاح های آمریکایی هستند.

سی ان ان در ماه فوریه نیز در تحقیقاتی اختصاصی دریافته بود که تجهیزات آمریکایی فروخته شده به امارات و عربستان، به نیروهای غیردولتی در یمن از جمله مبارزان القاعده، شبه نظامیان سلفی و حوثی های تحت الحمایه ایران منتقل شده است. 

وزارت دفاع آمریکا – پنتاگون – به دنبال نخستین تحقیقات سی ان ان گفت رسیدگی به این مساله را آغاز می کند اما به گزارش سی ان ان، بیش از یک و نیم سال پس از آن، اوضاع ظاهرا بدتر شده است. 

عربستان سعودی با مشارکت نزدیک امارات و چندین گروه شبه نظامی، از سال 2015 تاکنون هدایت یک ائتلاف را علیه یمن برعهده دارد اما از رسیدن به اهداف خود در این جنگ نابرابر ناکام مانده است. امارات در ماه ژولای اعلام کرد نیروهایش را در یمن کاهش می دهد و به دنبال آن جنگ بین جدایی طلبان و نیروهای تحت الحمایه عربستان تشدید شده است. جدایی طلبان ماه گذشته اعلام کردند کنترل شهر استراتژیک  عدن را در اختیار گرفته اند. گزارش ها حاکی است نیروهای تحت الحمایه عربستان کنترل این شهر را مجددا در دست گرفته اند و مذاکرات برای پایان دادن به جنگ قدرت ادامه دارد.  

با تشدید درگیری ها در جنوب یمن، داعش در این کشور حیات مجدد گرفته است. این گروه مسئولیت یک سری حملات به شهر عدن را در آگوست برعهده گرفت؛ این حملات نخستین مورد از خشونت های داعش پس از یک سال بود و این نگرانی را ایجاد کرده است که جنگ در حال ایجاد خلاء برای احیاء گروه های تندرو است. 

در همین حال قانونگذراران آمریکایی از یافته های جدید سی ان ان ابراز خشم کرده اند. سناتور الیزابت وارن از پیش رانان حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 آمریکا می گوید: "یک گزارش درباره انتقال تجهیزات آمریکایی به دشمنان دردسرساز است. دو گزارش در این خصوص بسیار نگران کننده است."

وی گفت در نظر دارد این مساله را با دولت ترامپ پیگیری کند و افزود: "وزارت دفاع و امور خارجه هنوز به سوالاتی که در فوریه مطرح کردم، پاسخ نداده اند." 

سی ان ان می افزاید توانسته است از تعداد زیادی تجهیزات ضد مین موسوم به MRAP که جدایی طلبان از آن استفاده می کردند، تصویربردار کند. خودروی زرهی BAE Caiman نیز از جمله دیگر تجهیزات آمریکایی است که در جنگ جدایی طلبان برای کنترل منطقه شبوه در جنوب یمن در ماه اگوست، علیه نیروهای تحت الحمایه عربستان استفاده شد.سابقه این تجهیزات به خرید تسلیحاتی 2.5  میلیارد دلاری بین آمریکا و امارات در سال 2014 بازمی گردد و انتقال آن به جدایی طلبان نقض آن توافق است. 

سی ان ان می افزاید تجزیه و تحلیل ساعت ها ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی نشان می دهد گروه های شبه نظامی از جمله سلفی ها – که شاخه ای تندرو از تروریست های القاعده محسوب می شوند – از تجهیزات نظامی آمریکایی استفاده می کنند. 

چندی پیش یک مقام اماراتی گفته بود سلفی های یمن تحت نظارت مستقیم امارات هستند و به جدایی طلبان علیه نیروهای تحت الحمایه عربستان پیوسته اند.

یک شبکه تلویزیونی لبنانی به تازگی تصاویری از تجهیزات ساخت آمریکا را منتشر کرده است که از کشتی های امارات در یک بندر یمنی تخلیه می شوند. 

سی ان ان می افزاید با تشدید جنگ در یمن و نقش تسلیحات آمریکایی که به آن دامن می زند، بحران انسانی یمن روز به روز تشدید می شود. 

قانونگذاران آمریکایی در ماه های اخیر بارها تلاش کرده اند به کمک های نظامی و مالی آمریکا در جنگ یمن پایان دهند اما در این امر ناکام بوده اند. 

چند روز پیش 100 نفر از رهبران برجسته مسیحی آمریکایی از 50 ایالت نامه ای سرگشاده به کنگره آمریکا نوشتند و خواستار توقف فروش تسلیحات به عربستان و امارات شدند تا به گفته آنها به "بدترین بحران انسانی جهان" پایان داده شود. 

سازمان ملل نیز ماه گذشته اعلام کرد کشورهایی که به گروه های درگیر در جنگ یمن سلاح می دهند، احتمالا به خاطر جنایات جنگی مقصر هستند. 

کارشناسان یک کمیسیون وابسته به سازمان ملل در گزارشی از آمریکا، انگلیس و فرانسه خواستند از فروش سلاح به یمن خودداری کنند.  

نهادهای حقوق بشری هم بارها سیاست این سه کشور را برای تداوم فروش تسلیحات به عربستان و متحدانش محکوم کرده اند. 

جنگ یمن در سال 2015 با تهاجم عربستان و متحدانش به این کشور عربی و به بهانه مقابله با انصارالله یمن آغاز شد.  سازمان ملل در آوریل گذشته اعلام کرد تعداد کشته شدگان جنگ تا پایان 2019 از 230 هزار نفر فراتر خواهد رفت. میلیون های یمنی هم در این جنگ آواره شده اند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۳۶۵۴۰۱۸:۳۸:۰۵ ۱۳۹۸/۷/۲۷
اگه سلاح های امریکایی دست اونا بود که عدن رو به عربستان تحویل نمیدادن
ناشناس۱۱۳۶۵۴۲۱۸:۴۰:۱۱ ۱۳۹۸/۷/۲۷
عدن افتاد دست عربستان برای همین حوثی ها دارن عجله میکنن برای مذاکره
ناشناس۱۱۳۶۵۴۵۱۸:۴۵:۱۰ ۱۳۹۸/۷/۲۷
خواهشا اگه صحبت از سلاح های ساخت امریکا میکنید ، عکس 4 تا سلاح آمریکایی رو بندازید . اونا سلاح هاشون هم ابهت داره این عکس چیه گذاشتید ؟!!!!! این سلاح ها بیشتر شبیه سلاح های روسی در جنگ جهانی دوم است .
ناشناس۱۱۳۶۵۴۷۱۸:۴۹:۰۲ ۱۳۹۸/۷/۲۷
در هر کجای دنیا هر کشور یا گروه یا شبه گروه و یا جنبش اگر به سلاح آمریکایی دسترسی داشته باشه ، بدون شک پیروز اون جنگه . با این مطالب منتشر شده شما مخالفم 100%
اردشير۱۱۳۶۶۰۸۲۰:۴۳:۲۴ ۱۳۹۸/۷/۲۷
خدا لعنت کنه هر کی که باعث و بانی جنگ و کشتار مردم بیگناه هست.
ناشناس۱۱۳۶۶۷۴۰۱:۲۴:۳۲ ۱۳۹۸/۷/۲۸
هم تباران یمنی،دل رحمی ومهربانی بس است.لطفادُبی وابوظبی راهم بزنیدوبمباران کنید.
ناشناس۱۱۳۶۷۷۶۰۹:۰۱:۴۹ ۱۳۹۸/۷/۲۸
واقعا به این عمل چی میشه گفت به دو گروه (مسلمان) سلاح بدی بگی بیاین با هم بجنگین و بکشید همو تا جیب من پر بشه.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین