هفته پرفراز و نشیب بازارها؛ از بورس تا خودرو

گروه اقتصادی الف،   3980726033

در هفته گذشته بازار بورس نوسانات زیادی داشت. روند بازار سکه و طلا آرام و با اندکی کاهش قیمت همراه بود و قیمت‌ها در بازار خودرو نیز کاهش یافت.

هفته پرفراز و نشیب بازارها؛ از بورس تا خودرو
 

ایرنا: بازار سرمایه که مهرماه را با رشد چشمگیر شروع کرده بود، سومین هفته این ماه را با یک درصد افت به پایان رساند.

در این هفته این بازار نوسانات زیادی داشت. در یک روز ۹ درصد رشد کرد و در روز دیگر، شاخص بورس ۱۰ هزار و ۸۰۰ واحد فروریخت.

در حالی‌که بازار در روز یکشنبه در آستانه ورود به کانال ۳۳۰ هزار واحدی قرار گرفته بود، در روز سه‌شنبه بیش از ۱۰ هزار واحد افت برابر با ۳.۴ درصد را تجربه کرد.

در نهایت شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه (۲۴ مهر ماه) به عدد ۳۰۹ هزار و ۶۰۶ واحد رسید که در مقایسه با پایان هفته گذشته حدود یک درصد افت داشت.

در پنج روز معاملات هفته‌ای که گذشت شاخص بورس سه هزار و ۴۴۲ واحد کاهش داشت، شاخص کل در پایان روز چهارشنبه (۱۷ مهر ماه) با عدد ۳۱۳ هزار و ۴۸ واحد به معاملات پایان داد که این رقم در روز چهارشنبه (۲۴ مهر ماه) به عدد ۳۰۹ هزار و ۶۰۶ واحد رسید.

ارزش بورس تهران در هفته ای که گذشت ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بود که در مقایسه با هفته گذشته چهار درصد کاهش را تجربه کرد، همچنین ارزش فرابورس در مدت ذکر شده سه هزار و ۱۰۹ میلیارد بود که نسبت به مدت مشابه هفته گذشته با کاهش ۶ درصدی همراه شد.

البته «فرهاد دژپسند» وزیر امور اقتصاد و دارایی روز چهارشنبه در حاشیه نشست هیات دولت گفت: «در زمان شد شاخص بورس برخی صاحبنظران ابراز نگرانی داشتند که روند رشد شاخص بورس، خیلی سریع، تند و حبابی است، اما به نظر ما حباب نبود. سعی کردیم با عرضه سهام عمق بازار سرمایه را افزایش دهیم، این روند پس از مدت کوتاهی به ثبات خواهد رسید.»

سکه در کانال ۳ میلیون و ۹۰۰هزار تومانی

قیمت هر سکه بهار آزادی در پایان معاملات این هفته نسبت به هفته گذشته، نزدیک به ۴۰ هزار تومان کاهش یافت.

سکه هفته دوم مهر ماه را در کانال ۴ میلیون تومانی به پایان رسانده بود اما طی هفته سوم مهر ماه، به کانال ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی رسید.

در آخرین روز معاملاتی این هفته، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران امروز (پنجشنبه) با کاهش پنج هزار تومانی قیمت به بهای سه میلیون و ۹۶۵ هزار تومان به فروش رسید. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با همین قیمت فروخته شد.

همچنین نیم سکه ۲ میلیون و ۳۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۲۲۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۸۲۰ هزار تومان داد و ستد شد.

علاوه براین در بازار آزاد تهران هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۴۰۴ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز یک میلیون و ۷۵۲ هزار تومان به فروش رسید.

نرخ اونس طلا در بازارهای جهانی نیز بالا رفت و به رقم یک هزار و ۴۸۹ دلار رسید.

ثبات قیمت دلار و افزایش قیمت پوند

حدود یک ماه است که قیمت دلار در محدوده ۱۱ هزار و ۳۵۰ تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان ثابت بوده‌است. دلار هفته سوم مهرماه را نیز در همین محدوده و با قیمت ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان به پایان رساند.

یورو نیز در آخرین روز معاملی این هفته به قیمت ۱۲ هزار و ۵۹۶ تومان رسید و نسبت به هفته قبل با قیمت ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان، تقریبا ثابت باقی ماند.

به اعتقاد تحلیل‌گران، افزایش عرضه ارز صادراتی در بازار و کاهش تقاضا و کنترل بانک مرکزی بر بازار از مهم‌ترین دلایل ثبات نرخ ارز به شمار می‌رود.

«عبدالناصر همتی» رئیس کل بانک مرکزی نیز روز گذشته در صفحه اینستاگرامی خود از پیشی گرفتن عرضه ارز در نیما نسبت به تقاضا خبر داد و گفت: «وضعیت سامانه نیما و پیشی گرفتن عرضه ارز بر تقاضای آن که نقش مهمی در ثبات این روزهای بازار ارز دارد نشانه خوبی است که اتخاذ سیاست‌های درست صادراتی و ارزی می‌تواند این روند را بهبود ببخشد.»

اما قیمت پوند در ایران نیز مانند دیگر کشورهای جهان افزایش یافت. انگلستان مسئله برگزیت و خروج از اتحادیه اروپا را پیش رو دارد، به همین دلیل قیمت ارز این کشور در بازارهای جهانی افزایش یافته‌است.

 در آخرین روز معاملات این هفته نیز هر پوند انگلیس در بازار ایران با قیمت ۱۴ هزار و ۸۹۶ تومان معامله شد که بالاترین سطح در سه ماه اخیر است. البته قیمت پوند انگلیس از ابتدای سال جاری با افت ۱۴ درصدی همراه بوده و از ۱۷ هزار تومان به سطح ۱۴ هزار تومان رسیده است. بیشترین قیمت پوند در بازار آزاد مربوط به اردیبهشت ماه امسال بوده که معادل ۲۰ هزار تومان بوده است.

کاهش قیمت خودرو

قیمت بسیاری از محصولات بازار خودرو این هفته کاهش یافت. بر همین اساس، گفته می‌شود که حباب بازار خودرو تا حدودی تخلیه شده‌است. این در حالی است که در اوایل مهرماه قیمت خودرو با افزایش مواجه شده بود اما طی هفته گذشته، قیمت برخی از مدل‌ها کاهش یافت.

در حال حاضر در میان‌ مدل‌های پراید سایپا، پراید ۱۱۱ با قیمت ۴۷ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ با قیمت ۴۲ میلیون تومان و پراید ۱۳۲ نیز با قیمت ۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

در بازار محصولات ایران‌خودرو، سمند LX با قیمت ۷۶ میلیون تومان معامله می‌شود. پژو ۲۰۷ با گیربکس ساده، ۱۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان  و با گیربکس اتوماتیک ۱۶۰ میلیون تومان فروخته می‌شود.  پژو ۲۰۶ تیپ ۲، ۷۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و تیپ ۵ نیز ۹۳ میلیون تومان در بازار موجود است.

طی هفته گذشته، در بازار خودروهای مونتاژی نیز، سراتو ۲۸۱ میلیون تومان در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. دانگ‌فنگ H۳۰، ۱۳۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۰۸ نیز از سوی فروشندگان با قیمت ۳۰۰ میلیون تومان به خریداران عرضه شد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین