شوخی با علی دایی مجاز است یا خیر؟

گروه ورزشی الف،   3980725030 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

«علی دایی بالاتر از شوخی‌کردن نیست. شاید بخش عمده‌ای از شوخی مجری تلویزیونی هم ساده‌تر از این بود که واکنش دایی این قدر سنگین باشد اما کاش مجری تلویزیونی بداند که طنز با ظرافت همراه است و وقتی روی آنتن است، در جمع دوستانش نیست که اولین جمله‌ای را که به ذهنش می‌رسد، برای یک موج خنده بگوید و دو دقیقه بعد جمع فراموش کند.»

افشین خماند در فضای مجازی نوشت: «علی دایی دلخور است. این را از تک‌تک کلماتی که در مصاحبه‌ای در واکنش به شوخی مجری تلویزیونی انجام داده است - این اولین بار نیست که علی دایی از شوخی‌هایی از این دست ناراحت می‌شود، می‌توان یافت. پیش از این هم در مواردی چون تقلید صدا و ادا توسط سامان گوران چنین واکنشی را از او شاهد بودیم. سوال اصلی این است که آیا شوخی با علی دایی مجاز است یا خیر؟

در جواب به این پرسش چندین واکنش را شاهد بودیم که همه بخشی از واقعیت را برداشته بودند. مثلا واکنشی از این دست که «علی دایی باید جنبه‌اش را بالا ببرد» داشتیم تا این که شوخی با یک سرمایه ملی را تخریب می‌دانستند؛ یعنی از صفر تا صد اما خب آیا علی دایی در قرنطینه طنز قرار دارد؟ هیچکس حق ندارد با او شوخی کند؟ لطفا این نگاه را به هیچکس نداشته باشید! شوخی در همه تاریخ نوعی وسیله بیان بوده برای تلطیف چیزی که شاید نتوان به زبان جدی بر زبان آورد.

آیا جنس شوخی مجری تلویزیونی درست بوده؟ از نگاه من نه! این مجری تلویزیونی متاسفانه جنس شوخی‌هایی دارد که همواره دو برنامه‌ای است. بار اول حرفی می‌زند و بار دوم عذرخواهی می‌کند. مثل همان شوخی با لوگوی استقلال؛ چراکه فاصله میان طنز و هجو را نمی‌داند، شوخی‌هایش بیشتر به جوک‌های محافل دوستانه و تمسخر طعنه می‌زند و برمی‌خورد. طنز این نیست. طنز نوعی شوخی قائل به هدف است، نه خنداندن صرف به هر وسیله.

می‌گویند در غرب این مدل شوخی‌ها رواج دارد و مجریان بدترش را هم می‌گویند. اینجاست که باید بحث تفاوت فرهنگی را تذکر دهیم. اگر تهیه‌کننده برنامه اعلام کرد که ما فقط یک برنامه هجو می‌سازیم و فقط می‌خواهیم بخندایم، نیت برنامه مشخص است. هیچ تهیه‌کننده‌ای در ایران این را نمی‌گوید چون همان تفاوت فرهنگی را شاهد هستیم. ما «دیس» نمی‌کنیم چون در ذات فرهنگ‌مان احترام حتی به شکل نمایشی رواج دارد.

علی دایی بالاتر از شوخی‌کردن نیست. شاید بخش عمده‌ای از شوخی مجری تلویزیونی هم ساده‌تر از این بود که واکنش دایی این قدر سنگین باشد اما کاش مجری تلویزیونی بداند که طنز با ظرافت همراه است و وقتی روی آنتن است، در جمع دوستانش نیست که اولین جمله‌ای را که به ذهنش می‌رسد، برای یک موج خنده بگوید و دو دقیقه بعد جمع فراموش کند.

راستی جمله شوخی بود، هیچگاه از بار شوخی دم‌دستی نمی‌کاهد. طرف خودش می‌داند شوخی است. از شوخی شما ناراحت شده…»

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۳۴۷۹۴۱۰:۵۷:۰۰ ۱۳۹۸/۷/۲۵
علی دایی ترکه و غیرتی . او اهل شوخی و اینطور چیزها نیست. سر به سرش نگذارید یهو همه رو بهم میزنه ها.
ناشناس۱۱۳۴۸۱۵۱۱:۱۱:۲۵ ۱۳۹۸/۷/۲۵
در ایران خیلی ها حکم خدا دارن البته با خدا و رسول خدا میشه شوخی کرد ولی با بعضی ها نمیشه
ناشناس۱۱۳۴۸۳۶۱۱:۴۵:۲۹ ۱۳۹۸/۷/۲۵
لطفا حد و مرز شوخی و توهين را مشخص کنيد.
ناشناس۱۱۳۴۹۶۸۱۳:۵۸:۱۸ ۱۳۹۸/۷/۲۵
میشه مفهوم سرمایه ملی رو دقیقا تعریف کنین ؟ امثال دایی و کریمی و مهدوی کیا دقیقا چه نوع سرمایه ای حساب میشن ؟ ایران سه بار قهرمان جام ملتهای آسیا شده و همه اون قهرمانیها مال وقتیه که این سرمایه ها هنوز به دنیا نیومده بودن یا توی نعنو بودن ! اینها پزشک بزرگی هستن ؟ مهندس بزرگی هستن ؟ کاری برای مملکت کردن ؟ باری از دوش ملت برداشتند ؟بجز یک مشت حاشیه ؟ چند فوتبالیست که فقط جلوی مالدیو و نپال تبدیل به اسطوره میشن و طی بیست سال حضور سفارشی در تیم ملی حتی نتونستن یک بار این تیم رو به قهرمانی آسیا برسونن ! دست بردارین از این بازیهای عامیانه عوام پسند . تو این مملکت هیچ حرمتی سر جای خودش نمونده بعد شماها نگران دلخوری یک فوتبالیست هستین ؟؟؟
ناشناس۱۱۳۵۱۳۳۱۷:۰۰:۱۸ ۱۳۹۸/۷/۲۵
وقتی طرف شوخی راضی نیست چه معنی داره شوخی کردن
هوادار فوتبال ایران۱۱۳۵۲۲۸۱۹:۳۴:۰۰ ۱۳۹۸/۷/۲۵
علی دایی که گلهاشو باتعصب وغیرت وعشق برای تیم ملی وشادی مردم زده با طحال پاره تادم مرگ رفته وبرگشته وهر افتخاری که به دست آورده برای نام ایران بوده واقعا ناجوانمردانه است در صداوسیما مورد تحقیروتوهین قرار بگیره اسمش هم بذارن شوخی، این توهین به شعور مردمه،البته علی دایی روکسانی که اصلا نمیدونن فوتبال ۹۰ دقیقه و۱۱ نفره دوستش دارن ،رکورد نداشته باشه چی از دست میده؟محبوبیت بین مردم با رکورد و پول به دست نمیاد خداوند افراد .. وحسودو بی نزاکت رو شفا بده
ناشناس۱۱۳۵۲۹۴۲۱:۰۱:۵۰ ۱۳۹۸/۷/۲۵
شوخی عیب نداره ولی توهین و مسخره کردن تو تلویزیون ملی چرا
ناشناس۱۱۳۵۳۰۳۲۱:۱۲:۳۵ ۱۳۹۸/۷/۲۵
بستگی داره کی و کجا شوخی میکنه تلویزیونی که فردوسی پور رو بیکار و مزدک میرزایی رو فراری میکنه اصلا حق نداره به شوخی یا جدی درباره فوتبال و فوتبالیست اظهار نظر بکنه
ناشناس۱۱۳۵۳۶۲۲۲:۴۳:۲۳ ۱۳۹۸/۷/۲۵
شما یک مصاحبه از علی دایی بعد از هر بازی نشون بدید که از داور و زمین و زمان ایراد نگیره همیشه ادعا داشته داور علیه تیمش ه. حتی برنامه نود کوچکترین انتقادی ازش میکرد تحمل نمی کرد و می گفتند علی دایی تحمل انتقاد نداره و نباید زیاد بهش انتقاد کرد موقعی هم که مربی تیم ملی بود رفتار با خبرنگار خارجی رو هم دیدیم. آیا علی دایی بالاتر از امثال - فرانتس بکن‌باوئر -هستند و یا بالاتر از رونالدو و مسی؟
ناشناس۱۱۳۵۳۸۱۲۲:۵۷:۰۳ ۱۳۹۸/۷/۲۵
شوخی و طنز ممنوع نیست. ولی تخریب و ادابازی,قطعا محکومه. بحث سرمایه ملی یاغیرملی مطرح نیست مهم آن است که ما فقط با کسانی شوخی,زننده و رفتار تخریبی انجام میدهیم که در خط خودمان نباشند. کاش بقیه هم تلویزیون داشتند تا هر کس را که دوست ندارند بکوبند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین