رئیس سازمان هواپیمایی از کار تعلیق شد

گروه اقتصادی الف،   3980724101

یک منبع آگاه از تعلیق از کار رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با حکم دادگاه مرتبط با سانحه سقوط هواپیمای مسافری در یاسوج خبر داد.

رئیس سازمان هواپیمایی از کار تعلیق شد
مهر نوشت: امروز در یکی از روزنامه های همسو با دولت، به نقل از یکی از ممیزان سازمان هواپیمایی کشوری از صدور حکم تعلیق از ریاست سازمان هواپیمایی کشوری از سوی دادگاه رسیدگی کننده به پرونده سانحه سقوط هواپیمای یاسوج، انتقاد شده بود.

پرواز شماره ۳۷۰۴ هواپیمائی آسمان در تاریخ ۲۹ بهمن ۹۶ با تعداد ۶ نفر خدمه پروازی (خلبان، کمک خلبان، ۲ نفر مهماندار و ۲ نفر نیروی امنیت پرواز) و ۶۰ نفر مسافر(۵۹ نفر بزرگسال و یک کودک) برابر برنامه پروازی از فرودگاه مهرآباد تهران در ساعت ۰۸:۰۵  به پرواز درآمد و پس از گذشت حدود یک ساعت و ۲۵ دقیقه از آغاز پرواز، مکالمه مابین خلبان هواپیما و برج مراقبت فرودگاه یاسوج قطع گردید و هواپیما در حوالی ۹ مایلی شمال فرودگاه یاسوج دچار سانحه شد.

براین اساس شنیده شده که دادگاه بدوی، حکم تعلیق از کار برای علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری را صادر کرده است.

یک منبع آگاه در گفت وگو با مهر با تأیید صدور حکم تعلیق برای معاون وزیر راه و شهرسازی در دادگاه بدوی رسیدگی به سانحه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج در زمستان سال ۹۶، علت آن را تشخیص مقصر بودن سازمان هواپیمایی کشوری در صدور مجوز پرواز برای این هواپیما دانسته است.

در گزارشی که سه کارشناس رسمی دادگستری در حوزه هوانوردی تهیه کرده اند، مجموع سهم تقصیراتی که سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت هواپیمایی آسمان از این سانحه داشته اند را ۸۰ درصد و سهم کروی پروازی را ۵ درصد تعیین کرده است.

این در حالی است که در گزارشی که از اسفندماه سال ۹۶ از سوی سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص سانحه سقوط پرواز تهران-یاسوج تهیه شده بود، علت اصلی سانحه اشتباه خلبان و عامل انسانی اعلام شده بود. 

مدرس خلبانی: عامل سانحه یخ زدگی هواپیما بوده نه عامل انسانی

با این حال کاپیتان عین الله اردشیری، خلبان بازنشسته، مدرس باسابقه خلبانی و یکی از اعضای تیم بررسی سوانح هوایی در گفت وگویی که ۱ اسفند ۹۶ بلافاصله پس از سانحه در خصوص علت سانحه سقوط هواپیمای تهران یاسوج داشت،  در پاسخ به این سوال که «آیا ممکن است، خلبان بدلیل خطای انسانی ارتفاع هواپیما را کم کرده باشد؟» توضیح داد: کاهش ارتفاع هواپیما، الزاما ناشی از اشتباه خلبان نبوده و دلایل مختلفی می تواند عامل کاهش ارتفاع هواپیما باشد که «برخی» از این دلایل به این شرح است: ممکن است هواپیما در داخل ابرها با مشکلاتی مواجه شده و اصطلاحا به شرایط «STALL» یا «واماندگی» رسیده و با خارج شدن از کنترل، هواپیما به کوه برخورده کرده است. ممکن است سیستم ضدیخ هواپیما از کار افتاده باشد که در این صورت در عرض چند دقیقه، بدنه هواپیما از چندین تن یخ پوشیده می شود و هواپیما سنگین شده و نمی تواند ارتفاع را حفظ کند.  ممکن است از کار افتادن یکی از موتورهای هواپیما نیز منجر به کاهش ارتفاع شده باشد.

این تفاوت فاحش در نتایج به دست آمده از دو مرجع قانونی در خصوص سوانح هوایی نشان می دهد که باید هر چه سریع تر مرجع مستقلی برای تهیه گزارشات سوانح هوایی تشکیل شده و سازمانی که خود مرجع صدور مجوز پروازهاست، نمی تواند در خصوص سوانح نیز تصمیم گیری کند.

جدول ذیل برگرفته از گزارش تهیه شده برای دادگاه رسیدگی به سانحه سقوط هواپیما یاسوج است

عناوین مرتبط

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. تجربه‌ای برای آیندگان تا دیگر ماشه‌ای را علیه ما نچکانند!...

  2. آیا جهان، ایران را در نقطه اتخاذ «تصمیم بزرگ» قرار خواهد داد؟

  3. از مذاکره به بهانه «سایه جنگ» تا مذاکره به دلیل «شرایط جنگی»...

  4. انتقاد حسین شریعتمداری از ظریف؛ وزیر خارجهِ کدام ایران؟!

  5. آیا مدیرعامل فراری نیسان، کپی ژاپنی محمود رضا خاوری است؟!

  6. آقای روحانی! از این حرفها چه باید بفهمیم؟ 

  7. ایران و «توافق ترامپ» که قاسم سلیمانی به آن اشاره کرده بود

  8. «بلد نبودن» یا «نخواستن»؛ آقای روحانی، مسئله این است!

  9. احمد توکلی خواستار پاسخگویی مدیرعامل بانک کشاورزی به مردم و مسئولان شد

  10. علت عجیب ردصلاحیت علی مطهری/ جلسه خاتمی و ناطق با روحانی؛ از تکذیب تا تایید/کرباسچی: مردم و تاریخ درباره زندگی بدون تشریفات مرحوم هاشمی قضاوت خواهند کرد

  11. حسابرسی نهادهای تحت پوشش دفتر رهبری و زیرمجموعه های آنها / نظر محمد قوچانی درباره برنامه‌های شبکه افق/ تعیین جایزه برای قتل ترامپ از تریبون مجلس

  12. ماجرای مخالفت رئیس صداوسیما با درخواست عجیب روحانی/ اعمال فشار حداکثری دولت به علی‌عسکری

  13. ماجرای کاخ مرمر که مرحوم هاشمی رفسنجانی در آن مستقر بودند

  14. معاون فرمانده کل سپاه: در حمله به عین الاسد ۱۳۴ نفر کشته و ۲۴۵ نفر زخمی شده‌اند

  15. "شیر" را از سبد غذایی حذف نکنید/ تکذیب ادعاهای یک کارشناس

  16. واکنش ترامپ به سخنان ظریف درباره مذاکره با آمریکا: نه مرسی!

  17. زمستان سخت دروغ و روسیاهی دشمنان مردم ایران

  18. اوضاع را شیر تو شیر نکنیم!..

  19. روایت شاهدان عینی سقوط هواپیمای اوکراینی + عکس

  20. نامه خصوصی محسن هاشمی به فتاح درباره آیت‌الله هاشمی و ماجرای کاخ مرمر

  21. بلایی که ویروس کرونا بر سر اقتصاد چین می‌آورد

  22. اعتراف آمریکا: شمار تلفات انتقام موشکی ایران افزایش پیدا کرده است

  23. استدلال‌های جالب برای نقد سخنان علی مطهری/ ظریف اروپا را به خروج ایران از NPT تهدید کرد/ سکوت رسانه‌ای درباره محرومیت باشگاهها از میزبانی قابل پذیرش نیست

  24. کنفدراسیون فوتبال آسیا از تصمیم ضدایرانی خود عقب‌نشینی کرد + جزئیات

  25. جهان‌آرا، عصرانه و ثریا دیگر «زنده» نخواهند بود

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نامه دوم متخصصان علوم اقتصادی به رئیس جمهور: با این ۱۰ راهکار، ورود به کسب و کار را تسهیل کنید

    2. همتی: عملیات بازار باز برای پیش‌بینی‌پذیر کردن بازار پول است/ کسی نمی‌تواند در بازار ارز تأثیر جدی بگذارد

    3. برای کشیدن کارت سوخت عجله نکنید/ اعلام نحوه صحیح سوخت‌گیری

    4. پیشنهاد پرداخت یارانه ۷۵ هزار تومانی به تمامی مردم

    5. امسال کارکنان چقدر عیدی می‌گیرند؟ + جدول

    6. مردم نگران مرغ و گوشت برای شب عید نباشند

    7. اخطار دیده‌بان شفافیت و عدالت به عدم حمایت وزارت نفت از تولید داخلی لوله‌های ترش

    8. چرا مشکلات تولید حل نمی‌شود؟

    9. چرا ایرانی‌ها در ترکیه خانه می‌خرند؟

    10. نقدی بر نگاه روحانی به اثر روابط خارجی بر اقتصاد/ مذاکره وقتی گرفتار سرگیجه استراتژیک هستید توصیه پذیر نیست

    11. فتاح: کار آزادراه تهران شمال تمام شده است/ کاخ مرمر به موزه تبدیل می‌شود/ مالیات پرداخت می‌کنیم

    12. خیز دوباره قیمت، وام جدید مسکن را خنثی کرد

    13. راه های قوی شدن اقتصاد ایران

    14. انتشار دومین گزارش مقدماتی بررسی سانحه هواپیمای اوکراینی + جزییات پرواز و جدیدترین یافته‌ها

    آخرین عناوین