ظریف: هرگز نگفتم امضای کری سند است/ طرف دعوای من داخلی‌ها نیستند

گروه سیاسی الف،   3980723139 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر امور خارجه با بیان اینکه من هرگز نگفتم امضای کری سند است، گفت: من در مدت مذاکرات از این لاطائلات زیاد شنیدم و جواب ندادم چراکه طرف دعوای من داخلی‌ها نبودند، بلکه امثال کری بودند.

ظریف: هرگز نگفتم امضای کری سند است/ طرف دعوای من داخلی‌ها نیستند

به گزارش مهر، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان عصر امروز(سه‌شنبه) در جمع فعالان فضای مجازی با بیان اینکه سخنان من در دانشگاه تهران درخصوص توان نظامی آمریکا توسط یکی از خبرگزاری‌ها تحریف شد، اظهار کرد: من در آن سخنرانی گفتم آمریکا از نظر تکنولوژی نظامی می‌تواند به ما حمله کند اما چرا نمی‌کند؟ چون از مردم ایران می‌ترسد. گفتم چون از فرهنگ ایثار و شهادت ما می‌ترسد. آیا شما فکر می‌کنید این ابزار نظامی است که کشور ما را حفظ کرده است؟

وی افزود: همان که باعث شده تا ما موشک بسازیم، فرهنگ ایثار و شهادت ما بوده است. در جلسه‌ای سردار جعفری فرمانده وقت سپاه پاسداران نشسته بود و رئیس خبرگزاری فارس هم حضور داشت. من خطاب به سردار جعفری گفتم من چنین چیزی در دانشگاه تهران گفتم؛ بعد آقای جعفری خطاب به رئیس خبرگزای گفت ظریف که حرف ما را می‌زند، پس چرا بخشی از سخن او را منتشر کردید؟

وزیر امور خارجه با بیان اینکه من کِی گفتم امضای جان کری سند است؟ تاکید کرد: امکان ندارد بتوانید نقل قولی از من بیاورید که من گفته باشم امضای کری سند است. برخی این جمله را به نقل از من ساخته‌اند و خودشان هم به من حمله کردند. حتی آقای عراقچی هم نگفتند امضای کری سند است. من در مدت مذاکرات از این لاطائلات زیاد شنیدم و جواب ندادم چراکه طرف دعوای من داخلی‌ها نبودند، بلکه امثال کری بودند.

ظریف تاکید کرد: در یک جلسه جان کری به من گفت «ما می‌توانیم فردو را بزنیم، خیال نکنید فردو جایی است که ما نمی‌توانیم بزنیم»، گفتم خب به فرض فردو را زدید، بعد چه می‌شود؟ شما مردم ویتنام را نابود کردید، چه بدست آوردید؟ در عراق و افغانستان چه چیزی بدست آوردید؟ شما می‌دانید که مردم ایران فرق می‌کنند. بعد کری گفت برای همین است که نمی‌خواهیم وارد دعوا شویم.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه به من دستور دادند اول باید آقای اوباما امضا کند تحریم‌ها را برداشته است و سپس شما اقداماتتان را انجام دهید، گفت: دستوری که به من دادند این بود که امضا بگیرید و من هم گرفتم! دستور به من این نبوده که دختر اوباما را گروگان بگیرم تا اجرا بکند! ر روابط خارجی چیزی غیر از امضا نیست که من بتوانم بگیرم. من نمی‌دانم در برجام چه می‌توانستم بگیرم که نگرفتم.

وزیر امور خارجه گفت: وقتی ترامپ از INF بیرون رفت چه کاری توانستند بکنند؟ وقتی ترامپ از یونسکو بیرون رفت و سهمیه سازمان ملل نداد چه کاری توانستند بکنند؟ خب برخی بگویند که من چه باید می‌گرفتم که نگرفتم.

ظریف گفت: مذاکره با آمریکا یک ضرورت بود نه یک انتخاب، ضرورت آن هم این بود که دیگران ما را مجبور کرده بودند که برای خروج از قطعنامه های شورای امنیت با آمریکا مذاکره کنیم. کسانی که دوست دارند مجددا دوباره قطعنامه ها برگردد یعنی دوباره نسخه یک مذاکره ضروری و مجدد با آمریکا را می‌پیچند.

ظریف گفت: مذاکره با آمریکا یک ضرورت بود نه یک انتخاب، ضرورت آن هم این بود که دیگران ما را مجبور کرده بودند که برای خروج از قطعنامه های شورای امنیت با آمریکا مذاکره کنیم. کسانی که دوست دارند مجددا دوباره قطعنامه ها برگردد یعنی دوباره نسخه یک مذاکره ضروری و مجدد با آمریکا را می‌پیچند.

وی در ادامه با اشاره به ماجرای استعفای خود پس از حضور بشار اسد به ایران، گفت: به من می‌گویند چرا آن شب استعفا دادی؟ تلاش من حفظ برند ایران بود، در ان شب من به این نتیجه رسیدم که دیگر من برند ایران نیستم. اگر من می‌خواستم برند ظریف باشم، جایزه صلح نوبل گرفته بودم.

وزیر امور خارجه گفت: آن شبی که قرار بود جایزه نوبل را اعلام بکنند، یک خارجی به من زنگ زد و گفت سخنرانی‌ات را نوشته‌ای؟ به او گفتم خیالت راحت باشد که به من جایزه صلح نوبل را نخواهند داد. دو سال متوالی بالاترین امتیاز جایزه نوبل را بنده و جان کری داشتیم. حتی آن بنده خدا[جان کری] هم پاسوز ما شد! خانم موگرینی هم پاسوز من شد.

ظریف گفت: قرار من این نبود که بِرند یک فرد را دنبال کنم، قرار ما این بود که بِرند ایران را دنبال کنیم. در آن شب[زمان حضور بشار اسد در ایران] دنیا تصور کرد که ظریف نماینده سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نیست بلکه نماینده یک دیدگاه است، دیدگاهی که قابل حذف است. من در آن شب اصلا عصبانی نبودم، البته خیلی دلخور بودم چون نه در دوران وزارتم بلکه در تمام عمر کاری‌ام در سیاست خارجی تمام تلاشم این بوده است که بگویم سیاست خارجی ایران یک واحد است.

وی تاکید کرد: تفاوت وزارت خارجه با سایر وزارتخانه ها این است که آنها از عملکرد خوشان دفاع می کنند ولی وزارت خارجه موظف است از عملکرد کسانی دفاع کند که بیشترین حمله را به او می کنند. من باید از عملکرد سازندگان گاندو دفاع کنم. من نماینده ظریف نیستم. من نماینده جمهوری اسلامی هستم.

ظریف گفت: سیاست خارجی وجه المصالحه دعواهای جناحی نیست، اگر بگویم برجام شکست خورده نتیجه اش این می‌شود که مردم اعتمادشان را به اقتصاد و نظام از دست می‌دهند، چرا به مردم غرور، امید و اعتماد به نفس ندهیم و چرا تزریق ناامیدی کنیم و چه منفعتی دارد که غرور ملی مردم شکست بخورد؟

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: چرا باورمان شده آمریکا مهم است؟ همانطور که پهپادش از ما شکست می‌خورد سیاست خارجی اش هم شکست می‌خورد، چرا شکست پهپاد را می‌بینیم و سیاست خارجی را نمی‌بینیم؟ بله، امید به دیگری داشتن سم مهلک است، اما آیا درست است که بگوییم اگر با خارجی حرف بزنی حتما کلاه سرت می‌رود؟

وی افزود: این همه پیشرفت کشور به رغم تحریم به دست آمده، این بد است که تلاش شود تحریم کم شود؟

وزیر امور خارجه با بیان این که برجام یکی از برجسته‌ترین تجربیات جمهوری اسلامی ایران است، گفت: من مدافع برجام نیستم من مدافع جمهوری اسلامی ایران هستم، اگر از منافع برجام دفاع کنم باید امتیاز بدهم، اما وقتی از منافع جمهوری اسلامی دفاع می‌کنم می‌توانیم از قدرت خارجی امتیاز بگیریم.

ظریف افزود: برند ایران باید حفظ شود، وظیفه ما در وزارت خارجه حفظ برند ایران است نه یک فرد، تفکر یا دستگاه.

وزیر امور خارجه گفت: اینکه می‌گویید برجام یک جسد است، این جسد را خاک کنید، شش قطعنامه شورای امنیت را داشته باشید. آقای ترامپ هم برای شما جشن می‌گیرد و هیچ مشکلی ندارد.

ظریف همچنین افزود: خبرنگار روس را نباید می‌گرفتند مثل برخی دیگر که نباید می‌گرفتند، مشکل این خبرنگار واقعا روادید بود.

وی همچنین با بیان اینکه به من اتهام نزنید، گفت: من هیچگاه نگفتم امضای جان کری سند است؛ ما سکوت کردیم، چون طرف دعوای ما در داخل نیست طرف دعوای ما کری است.

ظریف افزود: اعتقاد دارم وزارت خارجه باید بالاتر از سیاست داخلی عمل کند، اما متاسفانه ما را وارد سیاست داخلی کردند و این به ضرر کشور است.

وی گفت: کسانی که در فضای مجازی به من می‌گویند «دروغگو» فقط از آلبانی نیستند بلکه برخی از داخل هم این زحمت را می‌کشند.

وزیر امور خارجه با بیان این که «سیاست خارجی وجه‌المصالحه دعواها نیست»، افزود: ورود ما به سیاست داخلی به ضرر کشور است.

وی با بیان اینکه علت موفقیت ایران این است که روی پای خودش ایستاده است، تاکید کرد: مذاکره با آمریکا در برجام یک ضرورت بود نه انتخاب.

ظریف افزود: دلیل مذاکره با آمریکا در برجام، خروج از قطعنامه‌های شورای امنیت بود، برای خروج از ۶ قطعنامه شورای امنیت باید با اعضای دائم این شورا مذاکره کرد.

وی گفت: وزارت خارجه بعد از برجام ۸۰ میلیارد دلار سرمایه جذب کرد، اما کمتر از ۵ میلیارد دلار آن عملیاتی شد که مسئول این وضعیت، وزارت خارجه نبود.

وزیر خارجه افزود: اگر ۸۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در ایران عملیاتی می‌شد ترامپ و پدرجد ترامپ هم نمی‌توانست از برجام خارج شود.

وی همچنین سفر مقام عالی امارات به ایران را تکذیب کرد.

وزیر امور خارجه گفت: بیشترین حملات به وزارت خارجه از طرف افرادی صورت می‌گیرد که معتقدند آمریکا اشتباه نمی‌کند.

ظریف افزود: همانطوری که پهپاد آمریکا را می‌زنیم سیاست خارجی ایران هم می‌تواند سیاست خارجی آمریکا را بزند.

وی با بیان اینکه چرا باید به مردم تزریق خودکم‌بینی و ناامیدی کنیم؟ گفت: چه کسی در دنیا دوست دارد جای عربستان باشد که ترامپ درباره او اینگونه می‌گوید.

وزیر خارجه افزود: من مدافع برجام نیستم، مدافع جمهوری اسلامی هستم، باید از منافع ایران در برجام دفاع کنم نه از منافع برجام در ایران.

وزیر خارجه درپاسخ به سوالی درباره دیپلماسی اقتصادی گفت: ما به عنوان وزارت خارجه نمی‌توانیم با کسی قرارداد ببندیم، ما می‌توانیم ظرفیت‌های داخلی را شناسایی و به خارجی‌ها معرفی و برعکس انجام دهیم. الان معاونت دیپلماسی وزارت خارجه بیشترین تمرکزش روی تهاتر و ترانزیت کالا و ... است. وزارت خارجه ۱۲۰۰ دیپلمات دارد و یکی از فقیرترین دستگاه‌های کشور است.

وی درباره اینکه رسانه‌های داخلی نسبت به خارجی‌ها در خبررسانی عقب هستند، به اخبار منتشر شده درباره سفر مقام اماراتی به تهران افزود: سفر مقام عالی اماراتی به ایران دروغ بود.

ظریف با طرح این سوال که چرا ما مجبور شدیم با آمریکا مذاکره کنیم؟ گفت: مذاکره با اعضای دائم شورای امنیت برای بیرون آمدن از قطعنامه شورای امنیت غیرقابل اجتناب است، چون هر کدام‌شان می‌توانند خارج شدن شما را وتو کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه ما هیچ کاری نکردیم مگر آنکه آمریکا قبل از آن کاری را کرده باشد، افزود: همواره می‌گویند نقد داده‌ایم و نسیه گرفته‌ایم، اما آقای ترامپ چه می‌گوید؟ آقای ترامپ می‌گوید ۱۵۰ میلیارد دلار نقد به ایران دادیم، اما نسیه گرفته‌ایم. این حرف ترامپ است. من به شما می‌گویم ما هیچ اقدامی را انجام ندادیم مگر آنکه آمریکا قبلش تعهد خود را انجام داده باشد.

ظریف با بیان اینکه قبل از آنکه اوباما امضا نکرده باشد ما یک پیچ از نطنز را باز نکردیم، گفت: او کار دیگری نمی‌توانست بکند. ما چه کار می‌توانستیم بکنیم. آیا من می‌توانستم دختر اوباما را اینجا گروگان بگیرم؟ چه کار می‌توانستیم که ما انجام ندادیم؟ من همان زمان هم می‌دانستم آمریکا بدعهد است وگرنه بند ۳۶ و ۳۷ برجام با عبارت عدم تعهد طرف مقابل شروع نمی‌شد.

وی افزود: بند ۳۶ برجام اول می‌گوید اگر ایران معترض به عدم پایبندی طرف مقابل شد می‌تواند اقداماتی را انجام دهد که ما هم‌اینک آن کارها را می‌کنیم. آیا ما براساس اعتماد مذاکره کردیم که این دو بند را در داخل برجام قرار داده‌ایم که اگر آن‌ها به تعهداتشان عمل نکردند، ما می‌توانیم این کارها را بکنیم و تعهداتمان را انجام ندهیم؟

وزیر امور خارجه گفت: اما چرا ناگزیر به این کار شدیم؟ چون شش قطعنامه شورای امنیت علیه ما گرفته بودند و ما ناچار بودیم برای آنکه بتوانیم این قطعنامه‌ها را برداریم صحبت کنیم. این کار خیلی خوشایند من نیست. شما فکر می‌کنید دل من لک زده بود که با طرف آمریکایی صحبت کنم؟ دلم لک زده بود که با آن بنده خدا در خیابان راه بروم تا در هر تظاهرات و راهپیمایی که در ایران می‌روم از این خیابان بیایم و از خیابان بعدی بیرون بروم به خاطر آنکه برادران بلافاصله تابلوهایشان را که عکس من و یک گرگ در حال راه رفتن در یک خیابان هستیم، دست نگیرند.

دیدگاه کاربران

عباس اکبری۱۱۳۳۰۰۱۱۹:۴۷:۱۱ ۱۳۹۸/۷/۲۳
دکتر ظریف چرا اعلام نمی کنید من بودم مذاکره کردم امضا زدم شما نقصر نبودیم ما توهم زدیم شما یکی از صاحب نظران هستی من وزیرامورخارجه بودم
ناشناس۱۱۳۳۰۱۳۱۹:۵۳:۰۲ ۱۳۹۸/۷/۲۳
برجامم که کار شما نبود کار جلیلی بود حتما... رهبری هم به برجام اسرار داشتن نه روحانی... بگید راحت باشید طرفداراتون هستن
سهیل۱۱۳۳۰۲۱۱۹:۵۹:۴۰ ۱۳۹۸/۷/۲۳
مثل رئیست که گفت من کی گفتم صدروزه مشکلات را حل میکنم زد زیرش تو هم بزن زیرش
ناشناس۱۱۳۳۰۳۸۲۰:۱۵:۲۹ ۱۳۹۸/۷/۲۳
فقط خدا می داند روز قیامت بابت تهمت ها و دروغ هایی که به ظریف زده شده چه در انتظارشان است. پناه بر همان خدایی که در کتابش فرمود:" حرف حق را بزنید حتی اگر برخلاف خویشانتان باشد"....
ناشناس۱۱۳۳۰۸۷۲۱:۰۴:۱۱ ۱۳۹۸/۷/۲۳
بعد شما استعفا دادید و خبر مهمترین دستاورد مقاومت رو به حاشیه بردید، برند ایران حفظ شد؟ باید باور کنیم؟
ناشناس۱۱۳۳۱۰۰۲۱:۲۹:۱۶ ۱۳۹۸/۷/۲۳
آقای ظریف اگر این مطلب را گفته اند چرا تکذیب می کنند ، اگر هم نگفته اند که تکذیب کردن ندارد .
ناشناس۱۱۳۳۲۴۱۰۰:۳۶:۵۲ ۱۳۹۸/۷/۲۴
قربون دیوار حاشات برم که از همه اونای دیگه بلند تره
ناشناس۱۱۳۳۲۴۲۰۰:۳۷:۳۹ ۱۳۹۸/۷/۲۴
جماعت اصولگرا اینقدر حرف دروغ خودشون رو تکرار میکنند تا خودشون هم باورشون بشه طرف این حرف رو زده
ناشناس۱۱۳۳۲۴۹۰۰:۵۳:۳۵ ۱۳۹۸/۷/۲۴
واقعا در مملکت ما همیشه همینطوره که از خارج گود می گن خاکش کن ولی خودمون هیچ عرضه ای نداریم
ناشناس۱۱۳۳۳۶۰۰۷:۵۵:۳۳ ۱۳۹۸/۷/۲۴
شما هرگز چیزی نگفته اید شما هرگز برجام را امضا نکرده اید بقول شیخ الریس برجام را خدا اورد !!!
ناشناس۱۱۳۳۳۷۲۰۸:۰۴:۵۴ ۱۳۹۸/۷/۲۴
چه کسانی باعث شدند شش قطعنامه شورای امنیت بر علیه ایران تصویب شود؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین