قرقاش: به دنبال مسیر دیپلماتیک و عملی برای کاهش تنش‌ها با ایران هستیم

گروه جهان الف،   3980707201

وزیر مشاور در امور خارجه امارات روز یکشنبه طی یادداشتی در یک روزنامه آمریکایی گفت که این کشور به دنبال مسیری دیپلماتیک و عملی برای کاهش تنش‌ها با تهران است.

به گزارش فارس، «انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه امارات روز یکشنبه در یادداشتی در روزنامه آمریکایی «فایننشال تایمز» از بیانیه هفته پیش سه کشور اروپایی علیه ایران درباره حملات به تأسیسات نفتی آرامکوی عربستان سعودی حمایت کرد.

«بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه و «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان دوشنبه گذشته در بیانیه‌ای مشترک ایران را مسئول حملات به تاسیسات نفتی آرامکوی سعودی در «بقیق» معرفی کردند. این سه کشور اروپایی همچنین خواستار گفت‌وگوهای فراگیر درباره برنامه هسته‌ای ایران و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران شدند.

قرقاش در ادامه مقاله خود نوشت: «امارات متحده عربی از این ابتکار اروپایی‌ها استقبال می‌کند و با مسئول قرار دادن ایران، کشورهای اروپایی می‌توانند مانع از انجام هرگونه حملات در آینده شوند.»

وی در این مقاله نوشت: «حرکت به سوی روابط مثمر ثمر با ایران نیازمند بررسی رفتارهای بی‌ثبات و نگران کننده این کشور است. ایران باید باید به صورت دائمی پیگیری تسلیحات هسته‌ای را کنار گذاشته و توسعه و پخش موشک‌های بالستیک و دیگر انواع موشک‌ها را متوقف کرده و به حمایت از گروه‌های متخاصم وابسته به خود پایان دهد و به حق حاکمیت دیگر کشورها احترام بگذارد.»

قرقاش در ادامه نوشت:«برای ما، عناصر اساسی برای هرگونه مذاکرات در زمینه توافق جدید و ارتقا یافته وجود دارد. این مذاکرات باید فراتر از برجام بوده و شامل کشورهای حاشیه خلیج فارس که سهم بسیار زیادی دارند، باشد. ما معتقدیم که گشایشی برای ایران برای دستیابی به درک جدید با همسایگان خود و جهان وجود دارد. تهران باید ببیند که توافق جدید می‌تواند به این کشور فضا، اعتماد و منابعی را پیشنهاد دهد تا تمرکز مجددی بر روی مردم خود بجای تمرکز بر روی گروها‌ی خارجی وابسته انجام دهد. این توافق بلیطی برای ورود مجدد به سیستم تجارت جهانی، ایجاد موفقیت و توسعه فرصت‌ها خواهد بود. این توافق طرحی برای نظم منطقه‌ای جدید و با ثبات‌تر خواهد بود.»

 

 

وزیر مشاور در امور خارجه امارات اضافه کرد: «چنین ثباتی هدف اصلی سیاست خارجی امارات است. برای تشویق ایران به عادی بودن، ما به صورت تاریخی با ایران در زمینه تجارت و بازرگانی، مدیریت انرژی،‌دریانوردی و حقوق هوانوردی در منطقه در تعامل هستیم. ما همواره شاهد پتانسیل عظیمی در روابط بوده و معتقدیم که هیچ کشوری به جز خود ایران نمی‌تواند منفعت بیشتری برای خود به همراه داشته باشد.»

قرقاش در ادامه یادداشت خود در فایننشال تایمز نوشت: «در هر برهه‌ای،‌ امارات از درگیری با ایران خودداری کرده است. ما تمامی اقدامات برای از بین بردن تنش‌ها و کاهش پتانسیل خصومت‌ها را اتخاذ خواهیم کرد و هر زمان نیز ضرورت داشت آماده اقدام برای دفاع از خود هستیم اما همیشه این اقدام را به صورت متناسب، معقول و خویشتندارانه انجام خواهیم داد. ما به دنبال مسیر دیپلماتیک و عملگرا برای کاهش تنش‌ها و ایجاد گفت‌وگویی باز و معنادار هستیم.»

وزیر مشاور در امور خارجه اضافه کرد: «هدف ما پایان دادن به این بحران همیشگی است. امارات متحده عربی، ایران و دیگر کشورها می‌توانند در خلیج (فارس) به عنوان همسایگان عادی و اگر نه به عنوان بهترین دوستان، مشارکت داشته باشند. مسیر طولانی در پیش است اما تعامل اروپایی‌ها به موقع بوده و گامی است که در مسیر صحیح قرار دارد و از آن استقبال می‌شود.»

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین