رویارویی ایران و آمریکا در نیویورک/ آیا ترامپ با «پیشنهاد بیشتر در برابر بیشتر» موافقت می‌کند؟

گروه جهان الف،   3980702036 ۴۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

بن بست بین آمریکا و ایران در قضیه برجام که در پی خروج واشنگتن از توافق و اعمال سیاست فشار حداکثری رخ داده منجر به مقاومت حداکثری و کاهش تعهدات از سوی تهران شده است. محمدجواد ظریف دیروز برای از بین بردن این بن بست پیشنهاد تصویب پروتکل الحاقی را در مجلس در ازای رفع تحریم های ایران در کنگره به ترامپ ارائه داد.

 رویارویی ایران و آمریکا در نیویورک/ آیا ترامپ با «پیشنهاد بیشتر در برابر بیشتر» موافقت می‌کند؟

به گزارش الف، دیروز کریستین امان‌پور، خبرنگار شبکه سی.ان.ان، بعد از گفت و گو با محمدجواد ظریف دو پیام توییتری منتشر کرد و از پیشنهاد جدید وزیر خارجه ایران به آمریکا رونمایی کرد.

امان پور نوشت: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران امروز به من گفت که روحانی، رئیس جمهور ایران حاضر است با ترامپ، رئیس‌جمهور[آمریکا] این هفته در نیویورک دیدار کند، «به شرط این که رئیس جمهور ترامپ آماده باشد کاری را که لازم است انجام بدهد»،[که آن] لغو تحریم‌ها در ازای «نظارت دائمی بر تاسیسات[هسته‌ای] ایران است».

محمدجواد ظریف همچنین در پاسخ به سوال الف درباره صحت و سقم ادعای امانپور نوشت: ایران پیشنهاد دو تعهد متقابل 2023 را در برجام داده است، یعنی تصویب پروتکل الحاقی در ایران و لغو تحریم‌ها در  مجلس آمریکا. به گفته ظریف در صورت اجرای فوری تعهد توسط ایالات متحده دیداری در چارچوب 1+5 صورت خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید:

توضیح ظریف درباره توییت کریستین امان‌پور و پیشنهاد جدید ایران

اواخر تیرماه امسال گاردین هم مدعی شده بود که محمدجواد ظریف در سفر به آمریکا و در جمع گروهی از خبرنگاران در نیویورک عنوان کرده ایران حاضر است در ازای رفع دائمی تحریم‌های ایالات متحده، بازرسی‌های ارتقاء یافته و دائمی از برنامه هسته‌ای خود را بپذیرد.

ظریف در جمع خبرنگاران گفته است: اگر ترامپ بیشتر در برابر بیشتر را می‌خواهد، در آن صورت ما می‌توانیم پروتکل الحاقی را تصویب کنیم و او هم می‌تواند تحریم‌هایی را که وضع کرده بردارد. او گفته است که هر اقدامی را به کنگره می‌برد. خوب است. تحریم‌ها را بردارید، در آن صورت پروتکل الحاقی را زودتر از ۲۰۲۳ دارید.

گاردین همان زمان گزارش داده بود که پیشنهاد ظریف به «پیشنهاد بیشتر در برابر بیشتر» معروف شده است.

بیشتر بخوانید:

ادعای گاردین درباره پیشنهاد «قابل توجه» ظریف به آمریکا

بر اساس توافق هسته ای ایران باید در سال ۲۰۲۳ پروتکل الحاقی را در مجلس به تصویب برساند و همزمان کنگره آمریکا تحریم‌های ایران را لغو کند. بر اساس پیشنهادی که ظریف ارائه داده ایران آمادگی این را دارد که این اقدام متقابل در حال حاضر انجام دهد.

دیروز امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه که در ماه های اخیر برای وساطت بین ایران و آمریکا تلاش داشته به لوموند گفت: «ایرانی‌ها در زمینه شرط و شروط انعطاف دارند اما در مورد زمان‌بندی نه. آنها معتقدند که [مذاکره] تنها باید بعد از این روند [لغو تحریم‌ها] انجام شود. این در حالی است که هدف ایالات متحده این است که جلسه [مذاکره] در آینده نزدیک برگزار شود».

پروتکل الحاقی از کشورهای عضو چه می خواهد؟

پروتکل الحاقی در سال 1993 توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی تدوین شد و در سال 1997 به تصویب شورای حکام رسید. با تصویب پروتکل الحاقی، اجازه قانونی برای بازرسی گسترده و سرزده از کشورهای عضو پیمان عدم اشاعه سلاح هسته‌ای(NPT) فراهم می شود. همچنین کشورهای عضو موظف می شوند اطلاعات بیشتری درباره فعالیت های هسته ای خود به آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه دهند.

بر اساس پروتکل الحاقی، بازرسان آژانس می توانند در بازدیدهای سرزده خود صرفاً دو ساعت قبل از بازدید به کشور مقصد اطلاع دهند و آن دولت موظف است زمینه مسافرت بازرسان را فراهم نماید تا از مکانی که در نظر دارند بازید داشته باشند. همچنین جهت نظارت، بازرسان می توانند هم نمونه برداری کنند و هم اینکه تجهیزات نظارتی که به صورت آنلاین چک می شود را نصب کنند.

همچنین ممکن است بازرسان بدون اطلاع قبلی به یک سایت وارد شوند. انجام این اقدام هم منوط به این است که از بازرسان ویزایی درخواست نشود.  

ایران در مهرماه سال 1382 زمانی که حسن روحانی، دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی بود  و درگیر مذاکره با سه کشور اروپایی بود برای حسن نیت و اعتمادسازی تصمیم گرفت پروتکل الحاقی را  اجرا کند. اما در سال 1384 اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی بدلیل بدعهدی اروپایی ها متوقف شد.

سرانجام پیشنهاد ظریف چه خواهد شد؟

در حال حاضر مشخص نیست پاسخ آمریکا و اروپا به «پیشنهاد بیشتر در برابر بیشتر»  ظریف چه خواهد بود. اما آمریکا قبلاً 12 شرط به عنوان دستور کار مذاکره جدید به نقل از مایک پمپئو اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی ایران با آن مخالفت کرده بود. وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده بود ایران باید در سیاست خارجی خود تغییرات جدی اعمال کند و از حمایت حزب الله، حماس، انصارالله یمن دست بردارد، از توسعه موشک های بالستیک را کنار بگذارد، غنی سازی اورانیوم را به طور کامل کنار بگذارد، دسترسی کامل به آژانس برای بازرسی از تمامی سایت‌ها را فراهم کند و ....

سیاست آمریکا از زمانی که دونالد ترامپ به ریاست جمهوری رسیده مبتنی بر سیاست فشار حداکثری برای عقب نشینی و از بین بردن مولفه های قدرت ایران بوده است. اما دیروز عباس عراقچی، معاون ظریف در گفت‌وگو با ایندیپندنت انگلیس عنوان کرد تحریم‌های حداکثری آمریکا منجر به مقاومت حداکثری ایران شده و اگر ترامپ فشار حداکثری را کنار بگذارد، درهای مذاکره باز خواهند شد.

آمریکا تا کنون نشان داده به تحمیل تعهداتی به ایران فراتر از برجام نظر دارد و به همین دلیل از نظر تحلیل گران اگر برای آمریکا در همچنان بر همان پاشنه بچرخد احتمال پذیرش پیشنهاد جدید ایران چندان بالا نیست. از سوی دیگر بعد از خروج آمریکا از توافق هسته ای علاوه بر آمریکا برخی کشورهای اروپایی مانند انگلیس نیز خواستار تغییر برجام و محدودتر شدن قدرت ایران شده بودند. لا این حال مخمصه ای که ترامپ در آن قرار دارد ممکن است او را تشویق به رفتاری غیر قابل پیش بینی کند ..

به گزارش الف، توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 در تیر 1394 بدست آمد. ایران اگر چه بعد از اجرایی شدن برجام از روند آن و نتایج حاصله رضایت نداشت اما دونالد ترامپ بعد از روی کار آمدن، در تاریخ 8 می 2018(18 اردیبهشت 1397 از برجام خارج شد و تحریم هایی را که به موجب برجام تعلیق شده بود دوباره عملیاتی کرد. اصلی ترین تحریم ها نیز به فروش نفت، نقل و انتقالات بانکی، کشترانی، بیمه، خودرو و طلا و ... بوده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۰۵۷۲۶۱۰:۰۰:۱۴ ۱۳۹۸/۷/۲
باز هم گول نخوری روحانی؟!
ناشناس۱۱۰۵۷۹۰۱۰:۳۵:۲۸ ۱۳۹۸/۷/۲
زمان به سود آمریکا پیش می رود. حادثه آرامکو باعث شد تا آمریکا کشورها را بیشتر به سمت خود جذب کرده و از این نظر کفه ترازویش سنگین تر شود.
ناشناس۱۱۰۵۸۰۴۱۰:۴۳:۰۹ ۱۳۹۸/۷/۲
خدا کنه گول بخوره کمر مردم خم شده زیر بار گرونی و تورم هیچکس هم به فکر این مردم بدبخت نیست .
ناشناس۱۱۰۵۸۸۵۱۱:۲۷:۲۰ ۱۳۹۸/۷/۲
خیلی ساده ای اگر فکر کنی مشکلات مردم با برجام و مذاکره حل می شه! غرب فقط امتیاز نقد میگیرد و قول نسیه می دهد. مشکل مردم را باید در بی دردی و بی کفایتی مسئولین جستجو کرد.
سیدرضا۱۱۰۶۰۰۴۱۲:۳۷:۳۳ ۱۳۹۸/۷/۲
با سلام، حق با شماست تمامی مشکلات مربوط به تحریم ها نیست وبخش مدیریتی کشور بسیار ضعیف عمل کرده است. لیکن موارد زیر مربوط به تحریم است ورفع آن گشایشی در مشکلات مردم است. -ثبات وکاهش قیمت ارز و بدنبال آن کاهش تنش در بازار -فروش حداقل سه میلیون بشکه نفت در روز و کسب درآمد آن (حدود 180میلیون دلار در روز) -تامین منابع مالی دولت برای آغاز پروژه های زیربنای آب ،برق ،راه وبدنبال آن ایجاد اشتغال ورغع بخشی از بیکاری جوانان- -درحال حاضر بدلیل تحریم هابخش توسعه کشور بدلیل تحریم ها مختل شده وبسیاری از کارخانجات وصنایع ایران درحال تعطیلی است.(بخشی از مشکلات صنایع نظیر خودرو سازان، هپکو-هفت تپه بی ارتباط با تحریم نیست) - امکان تامین دارو برای بیماران خاص و کاهش قیمت دارو- -آرامش روانی جامعه بدلیل کاهش تنش های بین المللی -کاهش سیل مهاجرت نخبگان از کشور
ناشناس۱۱۰۶۱۹۵۱۴:۳۶:۰۲ ۱۳۹۸/۷/۲
برداشتن تحریم به از حلوای نسیه
1۱۱۰۵۹۳۰۱۱:۵۲:۳۱ ۱۳۹۸/۷/۲
دشمن به شما امان می دهد تا مقاومت شما را بشکند . وقتی که تسلیم شدید گردن شما را خواهد شکست. چه بسیارند عبرت ها و چه ناچیزند عبرت گیرندگان.
کریم۱۱۰۶۳۳۷۱۶:۰۳:۴۷ ۱۳۹۸/۷/۲
چه توافق بشود وچه نشود، هیچ سودی نصیب مردم نمیشود.تنها نچیزی که نصیب مردم می شود، دلخوشی ورویای دستیابی به یک آینده بهتر خواهد بود .همین وبس .
ناشناس۱۱۰۵۸۵۷۱۱:۱۱:۳۴ ۱۳۹۸/۷/۲
انگار روحانی رفته که دوباره گول بخورد و دوباره باغ گلابی دیگری را بر روی ملت باز کند. خیلی عجیب است در داخل می گوید هیچ مذاکره ای نخواهیم کرد بعد خودش دنبال مذاکره است آن هم مذاکره ای که یک بار طعم تلخ آن را در برجام چشیده!
ناشناس۱۱۰۶۴۴۴۱۷:۰۵:۵۹ ۱۳۹۸/۷/۲
هند، پاکستان، ترکمنستان، ترکیه و ..صدها کشور دیگه در کنار آمریکا با آرامش و پیشرفت زندگی میکنند فقط جماعتی در ایران خواب خوش بهتر بودن با نابودی کردن کشورو زندگی مردم را میبینند!
ناشناس۱۱۰۵۷۳۰۱۰:۰۵:۳۶ ۱۳۹۸/۷/۲
نه هسته ای میخوایم نه موشک با برد بیش از 1000 کیلومتر. اول باید صنایع پایه ای کشورمون مثل نفت و خودرو و هوافضا جون بگیره بعدا پنجاه شصت سال دیگه نوبت اتمی میشه. حتی از مرکز کشور میشه با موشک 1000 کیلومتری مرزها رو حراست کرد برد بیشتر حساسیت زاست
ناشناس۱۱۰۵۸۱۱۱۰:۴۷:۰۶ ۱۳۹۸/۷/۲
برجام ثابت کرد که هسته ای و موشکی بهانه است اصل نظام نشانه است .
ناشناس۱۱۰۵۸۱۸۱۰:۵۰:۳۵ ۱۳۹۸/۷/۲
وقتی با برجام و بی برجام تحریم هستیم همان بهتر که بمب اتم بسازیم و برد موشک هایمان را به خاک امریکا برسانیم تا حداقل سایه جنگ از سر کشور دور بشود.
ناشناس۱۱۰۵۸۳۸۱۱:۰۲:۰۱ ۱۳۹۸/۷/۲
اوه یس پس بگو چرا الان چین را تحریم می کنند چون که اول رفتند به سمت قدرت اقتصادی!!!! عمو برو بذار باد بیاد
ناشناس۱۱۰۶۱۱۷۱۳:۳۸:۳۹ ۱۳۹۸/۷/۲
چین تحریم نشده . از یک ایرانی بعید است معنای تحریم را نداند ؟
ناشناس۱۱۰۶۵۳۵۱۸:۵۱:۲۰ ۱۳۹۸/۷/۲
بعنوان مثال عرض میکنم امریکا شرکت معروف هواوی چین رو تحریم کرده است و البته نتیجه ای هم از تحریم نگرفته است.
ناشناس۱۱۰۵۸۴۹۱۱:۰۸:۱۵ ۱۳۹۸/۷/۲
صنایع پایه شکل گرفته ساعت خواب عزیزم و فقط در مورد هایی اقایان دوست دارند وابسته کنند ان را در ضمن چه ربطی به صنایع هسته ای و موشکی و نظامی داشت جناب جو زده؟ اگر عرضه داشتید ان ها را هم مثل ان رشد بدهید نه اینکه ان صنایع را پایین بکشید از تفکرات جهات سومی نمی خواهید بیرون بیایید ؟
ناشناس۱۱۰۵۸۵۲۱۱:۱۰:۰۰ ۱۳۹۸/۷/۲
1- موشک برد بلند و صنایع هسته ای جزو ابرتکنولوژی هایی هستند که میتوانند به بسیاری از صنایع ما تسری پیدا کنند وآنها را پیشرفت دهند. 2- تعطیلی کارخانجات و فشل بودن صنایع پایه ای هیچ ربطی به صنایع موشکی ندارد تا با تعطیلی آن رونق پیدا کنند، بلکه توان و تلاش مدیران را می طلبد 3- مهمترین عنصر برای شکوفایی اقتصاد، وجود امنیت است که وجود صنایع پیشرفته موشکی لازمه آن است. 4- در حال حاضر دشمن علاوه بر داخل مرزها در خارج از مرزها نیز بر علیه ما فعالیت دارد مثلا خودشان اعتراف کردند که داعش را برای ما درست کرده بودند، چگونه شما حفظ امنیت را در محدوده مرزی کافی میدانید. 5- آیا شما می فرمایید ما کلا بله قربان گوی غرب باشیم و برد موشکهایمان را بر اساس فرمایشات آنها تنظیم کنیم و تا ابد نوکر آنها باشیم؟
ناشناس۱۱۰۶۰۸۸۱۳:۲۲:۱۷ ۱۳۹۸/۷/۲
دستی که به سمت موشک دراز بشه باید قطع بشه مثله امنیت دمکراسی بردار نیست
ناشناس۱۱۱۱۰۷۹۱۱:۵۶:۳۰ ۱۳۹۸/۷/۶
شما در جایگاهی نیستید که از طرف همه حرف بزنید. موقعی که انواع تسلیحات به کشور های اطراف صادر می شود ولی ما تحریم تسلیحاتی هستیم چرا نباید انواع تسلیحات رو خودمون بسازیم در شرایطی که علم و توانش را داریم؟! شما فکر کردید اگر همین موشکها و تسلیحات بومی نبود عربستان به ما رحم می کرد؟قطعا تجربه جنگ با صدام دوباره تکرار می شد. شما حاضر هستید از طرف همه ...
ناشناس۱۱۰۵۷۴۶۱۰:۱۷:۳۱ ۱۳۹۸/۷/۲
تشدید تحریم ها و فشار حداکثری دشمن نتیجه برجام است هرچه بیشتر امتیاز بدهیم و هرچه بیشتر کوتاه بیائیم فشارها بیشتر و دشمن گستاخ تر می شود.
ناشناس۱۱۰۵۸۵۰۱۱:۰۹:۰۹ ۱۳۹۸/۷/۲
اگر برجام شکل نگرفته بود الان اوضاعمان اینقدر سینوسی نبود
ناشناس۱۱۰۵۸۹۰۱۱:۳۲:۵۴ ۱۳۹۸/۷/۲
سینوسی نبود ولی در قعر تحریمها بود
ناشناس۱۱۰۵۹۰۲۱۱:۳۹:۲۳ ۱۳۹۸/۷/۲
شما اصلا حافظه داری ؟؟ پرونده ی ایران رفته بود شورای امنیت تحریم هم بودیم برجام نبود چندین سال پیش می رسیدیم به فلاکتی که الان داریم
ناشناس۱۱۰۵۹۴۲۱۲:۰۰:۳۴ ۱۳۹۸/۷/۲
جناب حافظه یک کمی در اخبار و امارهای قبل از برجام سیر بفرمایید و ببینید یکی دوسال بعد از تحریم ایران بازار ارامش گرفته بود و تورم به زیر ۱۵ درصد رسیده بود در مورد شورای امنیت جهت اطلاع شما کره شمالی هم در شورای امنیت محکوم است ولی الان وجود دارد!!! در ضمن کسی که از تاریخ درس نگیرد محکوم به شکست است
ناشناس۱۱۰۶۵۴۱۱۸:۵۳:۱۴ ۱۳۹۸/۷/۲
به قول خود جان کری اگر برجام نبود دیوار تحریم های ضد ایرانی فرو ریخته بود (الف جان لطفا"منتشربفرما)
من۱۱۰۵۷۵۰۱۰:۱۸:۲۲ ۱۳۹۸/۷/۲
چرا مسئولين ما داخل كشور يه حرف ميزنند و در امريكا خلاف ان ؟ عكس نميگيرم در اينجا بدنبال مذاكره در انجا !!!!
ناشناس۱۱۰۵۹۰۹۱۱:۴۱:۳۳ ۱۳۹۸/۷/۲
بعضی حرفها فقط مصرف داخلی داره شما نگران نباش
ناشناس۱۱۰۵۷۷۰۱۰:۲۷:۳۹ ۱۳۹۸/۷/۲
دولتی که تمام تعهدات خود را یکطرفه و نقدا"انجام داده حالا حالاها باید برای لغو تحریم ها و اجرای تعهدات طرف مقابل التماس بکند زیرا امتیازات نقد داده و وعده نسیه گرفته است .
علی۱۱۰۵۸۲۱۱۰:۵۲:۰۷ ۱۳۹۸/۷/۲
با توجه به بیانیه ای که سه کشور اروپایی منتشر کردند یه بچه هم میفهمه اونا این بار به کم قانع نیستند و در صورت انجام هر گونه مذاکره یه لقمه بزرگ میخوان.هر گونه مذاکره بی ثمر است.
ناشناس۱۱۰۵۸۴۰۱۱:۰۳:۳۱ ۱۳۹۸/۷/۲
خیانت در قبال کشور ان هم با تعهد بیشتر از یک کشور عادی عضو اژانس هر چیز دیگری بگویید ول معطلید وسلام
ناشناس۱۱۰۵۸۶۱۱۱:۱۳:۴۳ ۱۳۹۸/۷/۲
مذاکره با کدخدا، به معنی خداحافظی با روحانی و این دولت خواهد بود. مردم ذلت بیشتر و خسارت مجدد را دیگر نمی پذیرند.
ناشناس۱۱۰۵۹۰۳۱۱:۳۹:۳۳ ۱۳۹۸/۷/۲
پیشنهاد ماکرون یک نقطه عطف تاریخی در کشور بود و بانپذیرفتن ان اشتباه بزرگی رخ داد
ناشناس۱۱۰۵۹۴۴۱۲:۰۲:۱۲ ۱۳۹۸/۷/۲
نقطه عطف؟ خخخخه همه فهمیدن می خواهند سرتان را کلاه بگذارند ولی شما ...
حسینيّ۱۱۰۵۹۲۱۱۱:۴۸:۲۱ ۱۳۹۸/۷/۲
از مجموع این مذاکرات پنهان و آشکار جریان فکری به اصطلاح اصلاح‌طلبی مشخص شده است که جلب نظر و همکاری نظام حکومتی ایالات متحده آمریکا سنگی بسیار بزرگ است که آن‌ها قادر به برداشتن آن نیستند و صرفا عرض خود می‌دارند و زحمت ملت ایران را زیاد می‌کنند.
ناشناس۱۱۰۶۰۴۰۱۲:۵۴:۳۸ ۱۳۹۸/۷/۲
امیدوارم ترامپ قبول نکنه مسخره است ایران تن به چنین بازرسی هایی بده کاش ایران بگه یا برجام رو اجرا میکنید یا از برجام که هیچ یا معاهده منع گسترش سلاحهای هسته ای میام بیرون چیزی نمونده که تحریم نکرده باشند حمله هم اگر بخواهند بکنند مرگ یکبار شیون یکبار بجنگیم یا پیروز میشیم یا یک جا نابود میشیم بهتر از این ذلت ویا زجرکش شدن تدریجی
ناشناس۱۱۰۶۰۸۹۱۳:۲۳:۵۰ ۱۳۹۸/۷/۲
فقط باید بمب اتم بسازیم اروپا هم نیت واقعی خودشو نشون داد
ناشناس۱۱۰۶۳۴۵۱۶:۰۸:۳۳ ۱۳۹۸/۷/۲
فتوای آقا را داری زير پا ميگذاری.
علی۱۱۰۶۸۷۲۰۱:۳۱:۵۱ ۱۳۹۸/۷/۳
آقا صحبت‌های دیگه هم دارند. مثلا: مذاکره ممنوع است. مذاکره سم است. و ... .
ناشناس۱۱۰۶۱۰۵۱۳:۳۱:۴۶ ۱۳۹۸/۷/۲
دیگه نقطه ضعفمون رو نشون دادیم. هر روز به یه بهونه ای تحریم خواهند کرد حتی اگه چندصباحی کنگره آمریکا تحریمهای ایران رو برداره دوباره سر یه موضوع جدید همشو بر میگردونن. دوباره روز از نو روزی از نو
ناشناس۱۱۰۶۳۳۲۱۶:۰۲:۱۱ ۱۳۹۸/۷/۲
اگر قرار است روحانی نوزاد نامشروع دیگری مثل برجام برایمان بیاورد، در همان نیویورک پناهنده شود بهتر است...
ناشناس۱۱۰۶۴۱۱۱۶:۴۵:۵۸ ۱۳۹۸/۷/۲
یعنی بیشتر در برابر هیچ تر؟! مار گزیده ....
ناشناس۱۱۰۷۸۳۰۱۴:۳۲:۱۵ ۱۳۹۸/۷/۳
نه تحریم نه سازش نبرد با امریکا
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین