خانه تا ۳۰ درصد ارزان می‌شود

گروه اقتصادی الف،   3980701115 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

نایب رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران گفت: بازار مسکن در پاییز و زمستان روند نزولی پیدا می کند و حتی ممکن است بیش از قبل هم شاهد کاهش قیمت مسکن باشیم.

خانه تا ۳۰ درصد ارزان می‌شود

حسام عقبایی نایب رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران در مصاحبه با خبرنگار عصر ایران با بیان اینکه قیمت مسکن در سال ۹۸ افزایش نزدیک به ۱۲۰ درصدی داشته است گفت: به خاطر این افزایش قیمت قدرت خرید مردم کم شد و شاهد کاهش تقاضا بودیم و معاملات مسکن روند نزولی پیدا کرد. در تابستان ۹۸ کاهش معاملات مسکن در خرید و فروش به مرز ۸۰ درصد رسید که این عدد بسیار چشمگیر است به طوری که در ۲۵ سال گذشته چنین چیزی را تجربه نکرده بودیم.

عقبایی در ادامه گفت: بازار سرمایه ای هم با این شرایط وارد معاملات مسکن نشد و آن ۲۰ درصد معاملات هم توسط مصرف کننده های واقعی که بیشتر به شهرهای حاشیه ای مهاجرت کرده بودند انجام شد.

وی با اشاره به ادامه روند کاهش معاملات تا پایان تابستان و شکسته شدن قیمت ها گفت: ما پیش بینی کرده بودیم که این کاهش قیمت تا پایان تابستان در واحدهای بالای ۱۵۰ متری ۳۰ درصد باشد که در نیمه تابستان شاهد این اتفاق و حتی بیش از ۳۰ درصد بودیم. پیش بینی ما از شروع کاهش قیمت در واحدهای کوچک متراژ از اواخر شهریور بود که آن هم از اوایل شهریور اتفاق افتاد و شاهد کاهش قیمت در شهر تهران تا ۳۰ درصد هم بودیم.

عقبایی در ادامه گفت: ما پیش بینی می کنیم بازار مسکن در پاییز و زمستان هم روند نزولی تا ۳۰ درصد پیدا کند و حتی ممکن است بیش از قبل هم شاهد کاهش قیمت باشیم. فرضیه افزایش قیمت هم فرضیه بسته ای است و احتمالش خیلی ضعیف است و پیش بینی ما این است که تا پایان سال این روند نزولی ادامه خواهد داشت.

وی افزود: میزان معاملات مسکن با توجه به کاهش قیمت ها به نظر نمی رسد افزایش پیدا کند و ما پیش بینی می کنیم بازار مسکن تا پایان سال وارد یک رکود عمیق می شود.

نایب رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران با پیش بینی اینکه در پاییز و زمستان اجاره بها ۵ تا ۱۵ درصد کاهش پیدا می کند، گفت: به دلیل کاهش تقاضا و افزایش عرضه و اینکه در سال های گذشته هم در این دو فصل شاهد کاهش اجاره بها بوده ایم، این روند هم امسال ادامه دار خواهد بود.

وی در خصوص افزایش تسهیلات مسکن گفت: من همواره جز موافقین افزایش تسهیلات بانکی برای مسکن بوده ام. اما مهم تر از افزایش وام مسکن، تولید مسکن است. چون تولید مسکن در کشور ما متوازن نیست. ما سالانه بین یک تا ۱.۲ میلیون واحد مسکونی نیاز داریم که ۳۰۰ هزار واحد هم تولید نمی کنیم. لذا بازار تولید ما به نسبت نیاز ما عقب است. به همین دلیل باید روش های دیگر جایگزین شود و به همین دلیل من موافق افزایش تسهیلات بانکی هستم.

عقبایی با بیان اینکه تسهیلات مسکن در ایران شرایط مناسبی برای مردم ندارد اظهار داشت: من موافق تسهیلات بانکی هستم اما نه وامی که سود آن ۱۸ درصد است. باید سیاست های پولی و بانکی ما در حوزه مسکن اصلاح شود و بانک های توسعه ای ایجاد کنیم و اساسنامه بانک مسکن تغییر کند.

وی ادامه داد: تسهیلات بانکی باید تا حداقل ۵۰ درصد قیمت مسکن را در شهرهای بزرگ تامین کند که الان زیر ۱۵ درصد است. مدت بازپرداخت وام های مسکن مثل کشورهای توسعه یافته باید به ۴ دهه برسد. در چنین شرایطی تسهیلات بانکی می تواند موثر باشد.

عقبایی افزود: تسهیلات بانکی را مستقیم باید به انبوه ساز بدهند اما چون ظرفیت انبوه سازی در ایران ضعیف است و ۸۵ درصد تولید به صورت سنتی انجام می شود، این امر تحقق پیدا نمی کند.

نایب رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران با اشاره به اینکه ارائه تسهیلات مسکن به مردم تورم زا نیست گفت: در دولت نهم و دهم جلوی تسهیلات بانکی مسکن را گرفتند و اعتقاد داشتند ارائه تسهیلات بانکی ایجاد تورم می کند اما دیدیم در سال ۹۱ در همین شهر تهران قیمت مسکن صد در صد افزایش پیدا کرد. پس عدم ارائه تسهیلات بانکی از موجبات کنترل قیمت مسکن نبوده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۰۴۷۷۵۱۴:۴۴:۰۲ ۱۳۹۸/۷/۱
بشین تا بشه :))
ناشناس۱۱۰۴۸۵۹۱۵:۳۶:۴۱ ۱۳۹۸/۷/۱
اصلا پایان سال 98 خانه رایگان میشه! سال 99 فروشنده علاوه بر خانه رایگان یک عدد خودرو هم تقدیم خریدار میکنه!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین