مقامات ایرانی در سازمان ملل ؛ از تصویر ماندگار شهید رجایی و سخنرانی رهبری تا حضور جنجالی احمدی نژاد

گروه سیاسی الف،   3980631194 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد محلی برای بیان دیدگاه های کشورهای عضو است که در ماه های سپتامبر و اکتبر(شهریور و مهر) برگزار می شود. از ایران تاکنون نخست وزیران و روسای جمهوری مانند محمدعلی رجایی، حضرت آیت الله خامنه ای، محمد خاتمی، محمود احمدی نژاد و حسن روحانی در این نشست شرکت کرده اند.

مقامات ایرانی در سازمان ملل ؛ از تصویر ماندگار شهید رجایی و سخنرانی رهبری تا حضور جنجالی احمدی نژاد

هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد از ۲۶ شهریور آغاز به کار کرده است. حسن روحانی، رئیس جمهور ایران اسلامی روز دوشنبه به نیویورک سفر کرد و قرار است تا روز پنج شنبه در آمریکا باشد. روحانی قرار است روز سوم مهرماه طبق روال سال های اخیر در هفتاد و چهارمین دوره مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند.

سازمان ملل در بیانیه ای اعلام کرد هدف اجلاس امسال صلح جهانی، سلامت، رشد پایدار و تغییرات اقلیمی است.

گفتنی است سازمان ملل متحد دارای ۶ رکن است که یکی از ارکان آن مجمع عمومی می باشد. دیگر ارکان سازمان ملل متشکل از شورای امنیت، دبیرخانه، شورای اقتصادی- اجتماعی و دیوان بین‌الملل دادگستری است. رکن اجرایی سازمان ملل، شورای امنیت است و می توان گفت مجمع بیشتر مکانی برای بحث و تبادل نظر سران کشورهای عضو است.

در مجمع عمومی کلیه کشورهای عضو سازمان ملل حضور دارند و هر کدام از کشورها یک حق رای دارند. مجمع، سالانه یک اجلاس در سپتامبر و اکتبر برگزار می کند که سران کشورها در آن به بیان دیدگاه ها و نظرات خود می پردازند.

مقامات ایران بعد از انقلاب اسلامی حضور فعالی در جلسات مجمع عمومی سازمان داشته اند. اولین مقامی که بعد از انقلاب اسلامی در جلسات مجمع شرکت کرد شهید محمدعلی رجایی بود و بعد از وی، آیت‌الله خامنه‌ای، سیدمحمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی هم در جلسات مجمع عمومی سخنرانی کرده اند. هاشمی رفسنجانی هیچ‌گاه در جلسات مجمع شرکت نکرد و در زمان وی، وزیر امور خارجه در سازمان ملل حضور می یافت.

اولین حضور؛ شهید رجایی

اولین حضور ایران بعد از انقلاب اسلامی در سازمان ملل به شرکت محمد‌علی رجایی در قامت نخست‌وزیر و به مهر سال ۱۳۵۹  باز می‌گردد.

شهید رجایی در نشست مجمع سخنرانی خود را با آیه «لایحب الله الجهر بالسوء من القول الامن ظلم: خداوند دوست ندارد کسی سخن درشت را فریاد بکشد مگر وقتی که مورد ستم قرار گرفته باشد»، از جایگاه هیات ایرانی آغاز کرد و از نظام حاکم بر کشورهای جهان سخن گفت و به موضوعاتی مانند جنگ سرد، درگیری های آمریکا و شوروی، حمله عراق به ایران و انفعال نهادهای بین المللی پرداخت. محمدعلی رجایی عنوان کرد کشورهای غربی با حمایت از صدام حسین در پی از بین بردن انقلاب اسلامی هستند. تصویری که از آن زمان به یادگار مانده و همان موقع سر و صدای فراوانی ایجاد کرد نشان دادن کف پا توسط شهید رجایی بود که آثار شکنجه ساواک بر آن مشهود بود. این عکس بعدها به یکی از ماندگارترین تصاویر حضور هئیت های ایرانی در مجمع عمومی سازمان ملل تبدیل شد.

 آیت الله خامنه ای و تشبیه صدام به هیتلر

بعد از شهید رجایی، علی اکبر ولایتی به مدت ۷ سال و به عنوان وزیر امور خارجه در جلسات مجمع عمومی سازمان ملل شرکت می کرد. این دوران مصادف با جنگ تحمیلی بود و به همین دلیل نیز موضوع اصلی سخنرانی های ولایتی، به دفاع مقدس و کمک کشورهای غربی به صدام حسین بر می گشت.

در ۳۰ شهریور ۱۳۶۶ آیت الله خامنه ای به عنوان رئیس جمهور ایران اسلامی در چهل و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد شرکت کرد. حضرت آیت الله خامنه ای در سخنرانی خود با اشاره به جنگ تحمیلی اعلام داشتند که ملت ایران در پی تنبیه متجاوز است. ایشان همچنین از کمک کشورهای غربی به رژیم صدام حسین انتقاد کرد و وی را با هیتلر مقایسه کرد و در ادامه از رویکرد تبعیض آمیز سازمان ملل سخن گفت. رئیس جمهور آن روز ایران اسلامی نسبت به حق وتو و عضویت دائم برخی کشورهای در شورای امنیت هم انتقاد کردند و صراحتاً عنوان شد این سازمان ها نسبت به تخلفات کشورهای غربی از مقررات بین المللی واکنشی نشان نمی دهند.   

در دوران ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی، علی اکبر ولایتی، وزیر امور خارجه به نمایندگی از ایران در جلسات مجمع عمومی سازمان ملل شرکت می‌کرد.

سیدمحمد خاتمی و گفت و گوی تمدن ها

سیدمحمد خاتمی، رئیس جمهور ایران در سال های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ دو بار در جلسات مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کرد. خاتمی در اولین حضور خود و در شهریور ۱۳۷۷ در سخنرانی که ایراد کرد ایده گفتگوی تمدن‌ها را مطرح کرد که مورد استقبال گرفت و سال ۲۰۰۱ به نام سال گفت وگوی تمدن‌ها نام‌گذاری شد.

 این سخنرانی مصادف با دوران بیل کلینتون در آمریکا بود و از این زمان بود که زمزمه هایی مبنی بر احتمال دیدار روسای جمهوری آمریکا و ایران توسط رسانه ها مطرح  شد.

سیدمحمد خاتمی در سال ۱۳۷۹ نیز در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کرد و از ایده گفت و گوی تمدن های خود دفاع کرد اما با سر کار آمدن جورج بوش پسر توجهی به چنین ایده هایی نمی شد و در سال ۲۰۰۱ با حمله به برج های دوقلوی تجارت جهانی، نومحافظه کاران آمریکا به افغانستان و عراق لشکرکشی کردند.

محمود احمدی نژاد و حضور هر ساله در نیویورک

محمود احمدی‌نژاد در دوره هشت ساله ریاست جمهوری هر سال به نیویورک رفت و در مجمع عمومی سازمان ملل به سخنرانی پرداخت. اما اولین و آخرین حضورهای وی بسیار جنجالی و پر سر و صدا شد. در اولین باری که محمود احمدی نژاد به سازمان ملل رفت بعد از بازگشت عنوان کرد که هنگام سخنرانی هاله ای از نور در اطراف او وجود داشته و حاضرین جلسه نیز آن قدر مشتاق سخنان وی بوده اند که پلک نزده اند.

در سال ۱۳۹۰ نیز تعداد هیات ایرانی شرکت کننده در سازمان ملل جنجال برانگیز شده بود. این سفر بیشتر از آن که سفر یک هئیت دیپلماتیک باشد به سفری خانوادگی تشبیه شد.

احمدی‌نژاد در هشت سالی که در سازمان ملل شرکت کرد از هولوکاست، ساختار نامناسب نهادهای بین المللی، حق وتو، حق ایران در برنامه هسته ای، لزوم تشکیل کمیته حقیقت یاب پیرامون ۱۱ سپتامبر و ... سخن گفت.  

حسن روحانی و حضوری پررنگ مانند احمدی نژاد

حجت الاسلام حسن روحانی نیز تا کنون در شش دوره اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کرده است. اولین بار حسن روحانی در سال ۱۳۹۲ و در اجلاس شصت و هشتم به نیویورک رفت. رئیس جمهور ایران در آن سال به ارائه طرح« جهان علیه خشونت و افراطی گری» و « ائتلاف برای صلح پایدار» پرداخت. روحانی همچنین در سخنرانی خود به تحریم های غیرعادلانه علیه ایران، نفی خشونت و تعامل سازنده بر اساس احترام متقابل اشاره داشت.

حسن روحانی در سال ۱۳۹۳ و در اجلاس شصت و نهم مجمع سازمان ملل به افراطی‌گری و خشونت، اسلام هراسی و تروریسم در منطقه جنوب غرب آسیا پرداخت. روحانی همچنین از فرصت تاریخی برای دست یابی به توافق هسته ای از طریق مذاکره و تعامل با همسایگان سخن گفت.

حسن روحانی در سال ۱۳۹۴ به توضیح فاجعه منا و سهل انگار عربستان سعودی اشاره کرد و به جنگ سوریه، عراق، یمن و خسارت های تروریسم در منطقه پرداخت. رئیس جمهور ایران همچنین از برجام سخن گفت و اینکه ایران آمادگی لازم برای تحقق توسعه در سایه تعامل اقتصادی را دارد.

روحانی در هفتاد و یکمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۱۳۹۵ به پدیده تروریسم بدون مرز اشاره کرد و خواستار عدم حمایت از گروه های تروریستی، پرهیز از فرقه گرایی و دامن زدن به اختلافات مذهبی شد. روحانی امضای برجام را بازی برد-برد دانست و بر دوری از افراط گرایی و خشونت و تاکید بر صلح طلبی پافشاری کرد.

حسن روحانی با پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری دور دوم، در سال ۱۳۹۶ به نیویورک رفت تا در هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد شرکت کند. روحانی در این سخنرانی از منشور حقوق شهروندی و صلح طلبی ایرانیان گفت. روحانی توافق هسته ای را به عنوان یک ابزار نو در مناسبات جهانی معرفی کرد و صراحتاً اعلام کرد ایران به برجام پایبند است ولی در مواجهه با نقض آن عکس العمل قاطع نشان خواهد داد.

حسن روحانی سال گذشته و در هفتادو سومین نشست مجمع عمومی سازمان نیز حضور داشت و در سخنرانی خود از خروج آمریکا از برجام انتقاد کرد و گزارش های آژانس بین المللی انرژی هسته ای را دال بر پایبندی کامل ایران به تعهداتش دانست. روحانی همچنین از بی توجهی به نهادها و اصول بین المللی انتقاد کرد و آن را خطری جدی برای صلح جهانی معرفی کرد. روحانی خواستار بازگشت آمریکا به برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد شد.

امسال نیز حسن روحانی به نیویورک رفته تا در هفتاد و چهارمین نشست مجمع شرکت کند. قبل از سفر مشکلاتی برای ویزای سفر هئیت ایرانی بوجود آمده بود و زمزمه هایی مبنی بر احتمال لغو سفر شنیده می شد. انتظار می رود روحانی در سخنرانی خود از سیاست تهاجمی آمریکا در اعمال تحریم ها و جنگ افروزی در خلیج فارس سخن بگوید و همچنین از اروپایی ها بخواهد  به تعهدات خودشان در برجام پایبند باشند و آن ها را اجرایی کنند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۰۴۵۵۴۱۲:۲۲:۲۲ ۱۳۹۸/۷/۱
" در اولین باری که محمود احمدی نژاد به سازمان ملل رفت بعد از بازگشت عنوان کرد که هنگام سخنرانی هاله ای از نور در اطراف او وجود داشته و حاضرین جلسه نیز آن قدر مشتاق سخنان وی بوده اند که پلک نزده اند." - آری چقدر با آب وتاب از آن سفر صحبت می کرد آن معجزه هزاره سوم ؛ از نوع اسکورت با ماشین های سیاه و صف استقبال کنندگان و هاله نور و پلک نزدن مستمعین( صندلی های خالی) و...
ناشناس۱۱۰۴۵۵۸۱۲:۲۳:۱۰ ۱۳۹۸/۷/۱
خدایی هیچ حضوری مثل حضور خاتمی نبود و پیشنهاد گفتگوی تمدن ها
ناشناس۱۱۰۴۶۷۴۱۳:۳۸:۲۹ ۱۳۹۸/۷/۱
دیگه هم بگور ببریم دوران بنزین ۸۰ تومنی و دلار ۸۰۰ تومنی رو ببینم اونم تازه زمانی که نفت بشکه ای ۱۱ دلار بود!
ناشناس۱۱۰۴۷۶۷۱۴:۴۱:۰۸ ۱۳۹۸/۷/۱
باعث بانی این تحریم رو خدا لعنت کنه که داخلی هستن
سرباز۱۱۰۴۹۷۰۱۶:۴۵:۱۲ ۱۳۹۸/۷/۱
آخه آدم ناآگاه... دلار زمان رفسنجانی 300 تومن بود که زمان خاتمی شد 800.... دلار تو هر دوره ای حدود سه برابر افزایش داشته... این ذات اقتصاده... ربطی به هاشمی و خاتمی و روحانی و احمدی نژاد نداره
ناشناس۱۱۰۵۰۲۷۱۷:۱۷:۳۷ ۱۳۹۸/۷/۱
خاتمی دلار 1200 کرد
ناشناس۱۱۰۴۷۴۳۱۴:۲۰:۱۱ ۱۳۹۸/۷/۱
خداییش آره از دوره خاتمی بود محور شرارت شدیم
ناشناس۱۱۰۴۷۶۴۱۴:۳۶:۴۳ ۱۳۹۸/۷/۱
خاتمی .... نظریه گفتگوی تمدنهای روژه گارودی .... جرج بوش ..... ایران محور شرارت ....
ناشناس۱۱۰۵۲۵۰۲۰:۵۱:۱۹ ۱۳۹۸/۷/۱
زمان خاتمی تاسیسات اتمی افشا شد و همه ی این مشکلات از دوران ضعیف وزارت اطلاعات دولت ایشان هست. قتل های زنجیره ای و ... اتفاقات بد دیگر!
لر۱۱۰۵۶۷۳۰۹:۲۲:۰۸ ۱۳۹۸/۷/۲
اره ایران محور شرارت شد در دوران شیخ فتنه
ناشناس۱۱۰۴۶۸۶۱۳:۴۶:۲۰ ۱۳۹۸/۷/۱
نتیجشم شد محور شرارت
ناشناس۱۱۰۴۷۶۶۱۴:۳۹:۳۹ ۱۳۹۸/۷/۱
هیجان انگیزترین حضور با اختلاف مال احمدی نژاده. هم درام توش بود هم کمدی هم تراژدی. بچه کوچولوهایی که توی نیویورک به اسپانیایی محمود رو صدا می زدن. دانشگاه کلمبیا و داد و قال و فریاد! ... کلا محمود پدیده ای بود. فکر کنم خیلی با ترامپ فرقی نداره
ناشناس۱۱۰۴۹۰۱۱۶:۰۵:۴۱ ۱۳۹۸/۷/۱
یک سوال: تاثیر این همه حرف که در مجمع حرف زده شده چیست؟ حضور حسن روحانی در نیویورک چه فایده ای برای کشور دارد؟
علی۱۱۰۵۱۱۵۱۸:۲۳:۲۷ ۱۳۹۸/۷/۱
درود بر رییس جمهور مردمی ایران دکتر احمدی نژاد. همیشه پاینده باشی برادر
ناشناس۱۱۰۵۳۲۲۲۲:۰۱:۳۱ ۱۳۹۸/۷/۱
خاتمی مورداحترام ومحبوب اکثریت جوامع بشری بود
نخود هر آش !!!۱۱۰۵۴۶۴۰۱:۴۸:۴۱ ۱۳۹۸/۷/۲
پيش خودمون باشه ، نه كه حالا زبانم لال كينه كسي به دل داشته باشم ،... نه بخدا !! اما نميدانم چرا سخن ها و سخنراني هاي جناب رو حاني چند مدتي است به دلم نمينشينه !! دلم حرفاش را قبول نميكنه ، هر چه بخواهم توجيه كنم كه به دلم بيفته دلم eror ميده !! ... پس ميزنه !!درست گفت كسي كه گفت : سخن كز دل بر آيد لاجرم بر دل نشيند !! ... چه كار كنم برادر ، دست خودم ودست دلم نيست !! ... بازهم عرض ميكنم كه پيش خودمون باشه !! ... البته ملتفت هستم كه چهار سال دوم با چهار سال اول هر رئيس دولتي توفير داره !! ، بايد طبيعي باشه !! البته چهار سال دوم ملاك و معيار بهتري است براي قول ها و وعده ها ... به عنوان مثال آن كسي كه وعده پول نفت براي سر سفره من داد و از يك سفره سنگين و رنگين داد سخن داد ، چهار سال اول خدمتش بود ، !! اما وقتي نون يارانه ها را در سفره من گذاشت و نانم را آجركرد و هنوز هم به گرفتن ٤٥ هزار تومن يارانه اش مفتخرم ، در چهار سال دوم ، اين خدمت در حق من كرد !!! !! اما خب !... از اين مقوله بگذريم ، گذشته ها گذشته ، به قول قدما ديگه نبايد كاه كهنه را به باد داد !! به هر حال من براي جناب روحاني از ته دل برايش آرزوي موفقيت مي كنم ، بخصوص در سازمان ملل ... جلو دوست و دشمن !!! ... مگه نه ؟!!!
ناشناس۱۱۰۵۶۲۱۰۸:۵۳:۱۳ ۱۳۹۸/۷/۲
خاتمی 8 سال با طرح مزخرف گفتگوی تمدن ها ملت رو سرکار گذاشته بود و روحانی هم با برجام سرکارمون گذاشته است .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  13. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  14. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  15. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  16. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  17. به تنهایی نمی توانست

  18. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  19. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  20. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  21. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  22. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  23. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  24. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  25. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

آخرین عناوین