آیت‌الله مصباح یزدی: چرا تلاش نمی‌کنیم همانند کشور سوئیس شویم؟

گروه سیاسی الف،   3980606030 ۸۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پاسخ به این سوال که چرا انقلاب اسلامی ایران را به وجود آورده‌ایم؟ گفت: علیرغم پیشرفت‌های جامعه بعد از پیروزی انقلاب، هنوز در پاسخ به این سوال، جواب ساده، روشن، قانع کننده و دلپذیر مناسبی نداده‌ایم؛ همه نام کشور سوئیس را شنیده‌اند که کشوری امن بوده و این سوال وجود دارد که چه اشکال دارد که ما هم همانند آنان کشوری امن ساخته و کشوری امن برای پول و سرمایه دیگر کشورها باشیم؟

آیت‌الله مصباح یزدی: چرا تلاش نمی‌کنیم همانند کشور سوئیس شویم؟

خبرگزاری حوزه نوشت: آیت الله محمد تقی مصباح یزدی اظهار داشت: مهمترین محوری که برای بحث و گفتگو در چنین محفلی باید در نظر گرفت، استفاده از بیانیه گام دوم انقلاب است که در آن رهنمودهای ارزنده و کارسازی وجود داشته و برای شکر نعمت و ادای وظیفه باید در جهت اهداف مورد اشاره در این بیانیه فعالیت کنیم.

او افزود: معنای این جمله که ما موظفیم در مقابل این بیانیه وظیفه خود را ادا کنیم، اختصاص به علمای قم ندارد؛ بلکه تمام حوزه‌های علمیه باید این بیانیه را مدنظر داشته و در راستای آن عمل کنند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان ساخت: این بیانیه همچنین اختصاص به علما و روحانیون هم ندارد؛ بلکه تمام مردم باید از این رهنمودها استفاده کرده و برنامه‌های متناسب با آن را اجرا کنند و حتی می‌توان گفت فقط به مسلمانان ایران اختصاص ندارد؛ بلکه به تمام کسانی که به مسائل بشریت می اندیشند نیز مرتبط است و باید از آن بهره ببرند.

* خصوصیت بیانیه گام دوم انقلاب

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: سوال اول این است که این بیانیه چه خصوصیتی دارد که علمای قم در این جلسه شرکت کرده و از این بیانیه استفاده کنند؟ جامعه از اصناف، قشرها و گرایش‌های گوناگونی تشکیل شده است و همه موظف به استفاده از آن هستند؛ پس چه خصوصیتی دارد که مجمع طلاب قم از این بیانیه استفاده کند؟ همانطور که می دانیم هر جامعه از اقشار مختلفی تشکیل می شود که کارهای اجتماعی را میان خود تقسیم کرده و هر گروهی متصدی بخشی از کارها می شود و طلاب و فضلا نیز از این قضیه مستثنی نبوده و وظیفه دارند.

آیت الله مصباح یزدی بیان داشت: ممکن است کسی تصور کند که یکی از تقسیمات و گروه‌های اجتماعی، تقسیمات بر اساس جغرافیا و شهرهاست و ما نیز یکی از این تقسیمات هستیم و در این شهر سکونت داریم و محور اجتماع ما، امر مشترک جغرافیایی است؛ اما باید گفت که اگر این مسئله ملاک باشد، سایر اصناف نیز چنین ملاکی را دارند و این موضوع اختصاص به جامعه اسلامی هم ندارد و به سایر جوامع نیز مرتبط خواهد شد؛ البته این کار معقولی است که بر اساس تقسیمات جغرافیایی دور هم جمع شوند؛ اما فکر می کنم آنچه الهام گرفته از منشور روحانیت و از این بیانیه مقام معظم رهبری است، مسئله‌ای بیش از آن است.

او ادامه داد: اولا تقسیمات گروه‌های اجتماعی به این معنا نیست که تمام گروه ها در یک سطح هستند؛ آنچه وظیفه هر گروهی را تعیین کرده و ارزش فعالیت‌های آنان را مشخص می‌کند، ارزش هدف نهایی آن فعالیت‌هاست؛ آنچه در همه جوامع به عنوان هدف نهایی برای این تشکیلات در نظر گرفته می شود، رفاه زندگی و آسایش و آرامش است؛ اما آیا اجتماع ما هم از همین قبیل است؟ آیا جمع شده ایم که مسائلمان تأمین شود؟ یا مسئله‌ای بیش از این است؟

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ابراز داشت: ما به عنوان گروهی از کسانی که در قبال انقلاب اسلامی مسئولیت دارند، دور هم جمع شده تا درباره این بیانیه صحبت کرده و آن را عملیاتی کنیم.

* چرا تلاش نمی‌کنیم همانند کشور سوئیس شویم؟

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پاسخ به این سوال که چرا انقلاب اسلامی ایران را به وجود آورده‌ایم؟ خاطرنشان کرد: علیرغم پیشرفت‌های فکری، روحی و معنوی جامعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، هنوز در پاسخ به این سوال، جواب ساده، روشن، قانع کننده و دلپذیر مناسبی نداده‌ایم؛ همه نام کشور سوئیس را شنیده‌اند که کشوری امن بوده و این سوال وجود دارد که چه اشکال دارد که ما هم همانند آنان کشوری امن برای خود ساخته و پیشرفت علمی داشته و کشوری امن برای پول و سرمایه دیگر کشورها باشیم؟ چرا باید این همه جنگ و نزاع اطراف ما باشد؟ ما چه جوابی برای این سوال داریم؟

آیت الله مصباح یزدی تصریح کرد: جواب نهایی برای این سؤال در این است که فلسفه نهایی وجود انسان بر روی زمین را بیابیم؛ آیا آفریده شدیم که آسوده بخوریم و بخوابیم و در آخر از دنیا برویم؟ برخی اینگونه فکر می‌کنند که بهترین شکل این زندگی در نهایت همانند کندوی زنبور عسل است که یک عده حیوان دور هم زندگی کرده و بر روی معطرترین گل‌ها بوده و شیرین ترین مواد غذایی را تولید کرده و در نهایت هم بمیریم.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار داشت: ما در هیچ زمانی همانند امروز شاهد توسعه عوامل فساد به این راحتی نبوده‌ایم و آثار سوء آن را نیز در جامعه خود مشاهده می کنیم و در هیچ زمانی برای یک کشور اسلامی اینهمه دشمن قسم خورده وجود نداشته است؛ آیا در این شرایط می‌توانیم به راحتی به فکر زندگی بوده و سوئیس جدیدی به وجود آوریم؟  

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز داشت: آیا خدا ما را آفریده که این مشکلات و فسادها را در عالم ببینیم و بعد از آن بمیریم؟ آیا اینگونه زیستن عبث نیست؟ آیا نباید این احتمال را بدهیم که دنیای دیگری نیز غیر از این دنیا وجود دارد؟ منطق قرآن اینگونه القاء می‌کند که غیر از اینکه فکر کنیم شکم خود را سیر کرده و به غرائض خود پاسخ دهیم، باید هدفمان این باشد که این مسائل را نیز به نحوی انجام دهیم که نتیجه مطلوبی برای بی نهایت داشته باشیم. همه اینها باید وسیله و ابزار برای ما باشد.

آیت الله مصباح یزدی خاطرنشان ساخت: اگر اینگونه فکر کنیم، معنای انقلاب اسلامی را متوجه خواهیم شد؛ انقلاب اسلامی یعنی اینکه ما همانند حیوانات نیستیم که فقط به فکر شکم و مباحث دیگر باشیم. ما امکان این را داریم که خلیفه الله شده و تمام فرشتگان در مقابل ما خضوع کنند. حتی به خدمتگذاری به ما افتخار کنند. ما برای این مسئله آفریده شده ایم.

او تصریح کرد: انبیاء الهی آمده‌اند تا بشر را از غفلت‌ها دور کنند؛ آمده‌اند تا پایین تر از حیوانات نشویم؛ آمده‌اند تا مصداق «اولئک هم الغافلون» نشویم. این آیات، هشداری برای ماست تا جزو غافلین نشویم.

* سه وظیفه ملت نسبت به انقلاب اسلامی ایران

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان داشت: ضمانتی وجود ندارد پس از آمدن انبیاء، مردم از غفلت دور شوند و یا بعد از ایجاد انقلاب اسلامی، حتما این انقلاب بماند؛ اولین وظیفه عقلی و نقلی ما نسبت به این انقلاب آن است که آنچه امام راحل و شهدا به آن رسیده‌اند، ما نیز رسیده و زحمات آنان را باطل نکنیم و آن را محفوظ نگاه داریم. همچنین وظیفه دوم ما این است که این میراث را سالم به نسل بعد برسانیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: بنده بر روی کلمه «سالم» تأکید می‌کنم چراکه امروز دست‌های مرموز، قوی و باتجربه‌ای در کار است که اهداف انقلاب و برنامه‌های اصلی و راهبردهای آن را تحریف کند؛ باید تلاش کنیم که این اهداف و راهبردها سالم به نسل بعد برسد.

مصباح یزدی ابراز داشت: وظیفه سوم ما این است که به این دستاوردها اضافه کنیم. اینکه سر سفره گذشتگان نشسته و خدا را شکر کنیم کافی نیست. باید در این راه تلاش کرد.

او خاطرنشان کرد: صدور بیانیه گام دوم انقلاب، از یک طرف، هشداری است که دستاوردهای گذشته از بین نرود و از طرف دیگر، رهنمودی برای نگاه داشتن دستاوردهای موجود و تلاش برای ارتقاء آن است.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: شاید نام «گام دوم» برای این بیانیه، به این دلیل انتخاب شده که معمولا گام اول، گام ساده‌تری است و گام‌های بعدی سخت‌تر و نیازمند تلاش بیشتر است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: روحانیت در مقابل سایر گروه‌ها همان امتیازی را دارد که انبیاء نسبت به سایر گروه‌ها داشته‌اند؛ جامعه امروز نیازمند گروه‌های گوناگون هست اما نیاز به قشری دارد که نقش انبیاء را ایفا کند و این وظیفه بر دوش علما و روحانیت است.

آیت الله مصباح یزدی اظهار کرد: جوانان طلبه ما در این عصر باید به این موضوع فکر کنند که تمام اهداف مادی که عقلای عالم به آن رسیده‌اند، مقدمه‌ای برای هدف نهایی است و باید از آن مقدمات برای رسیدن به هدف اصلی استفاده کند؛ البته عالم موجود، عالم کمال مطلق نیست و خیر و شر باهم وجود دارد؛ پس تلاش ما باید این باشد که با زبان و روش قابل فهم و پذیرش، مسائل اسلامی را به دیگران منتقل کنیم.

او ادامه داد: باید از تعبیرات سنگین دوری کرد و مطابق با مخاطب، با آنان سخن گفت؛ باید زبان عامیانه را مدنظر قرار داد و بر اساس فهم مخاطب سخن گفت.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۶۹۱۳۹۰۹:۴۱:۳۸ ۱۳۹۸/۶/۶
ماآرزوی سویس شدن نداریم خدا کنه افغانستان نشیم
ناشناس۱۰۶۹۲۸۷۱۰:۴۶:۱۹ ۱۳۹۸/۶/۶
چه عیبی دارد هم سویس شویم و هم آخرت را داشته باشیم در سویس بیشتر مسائل به همه پرسی مردم گذاشته می شود و ایران خود مقامات از قول ملت تصمیم و اجرا می کند که به این روز افتادیم!
ناشناس۱۰۶۹۶۱۷۱۲:۴۷:۵۲ ۱۳۹۸/۶/۶
تو مطمئنی که ما آخرت رو داریم با این عملکردمون . ؟؟؟ از کجا معلوم که وضع اونا بهتر از ما نباشه ؟؟
مرتضی۱۰۶۹۳۲۹۱۱:۰۵:۰۴ ۱۳۹۸/۶/۶
از کامت ها به خوبی مشخص است که هیچ کس متن را نخوانده فقط تیتر را دیده اند نظر داده اند آقای مصباح نمیفرمایند چرا کشور به سمت سوئیس شدن نمیرود بلکه میگوید هدف از آفرینش انسان چیزی غیر از بخور و بخواب است.
ناشناس۱۰۶۹۳۸۴۱۱:۲۱:۲۸ ۱۳۹۸/۶/۶
ما زمانی آرزوی سوئیس شدن رو داشتیم! الان دیگه خیر، البته به همت مسئولین!
ناشناس۱۰۶۹۳۹۴۱۱:۲۴:۲۶ ۱۳۹۸/۶/۶
پولمان که خیلی عقب افتاده از افغانستان
ناشناس۱۰۶۹۴۵۲۱۱:۴۴:۰۰ ۱۳۹۸/۶/۶
مقاله را نخواندی. در آن توضیح داده می شود که چگونه سویس کشور آدم های بی درد است. وقتی سوییس بانکدار تروریست جهانی است، صدالبته که افغانستان شرف دارد به چنان کشوری.
000۱۰۶۹۵۳۱۱۲:۱۴:۳۰ ۱۳۹۸/۶/۶
شما شاخص هاي يك جامعه و حكومت اسلامي را مشخص كنيد و ببينيد چقدر با اهداف نزديكيم كاري كنيد سوييس آرزو كند مثل شما باشد
ناصر۱۰۶۹۱۴۶۰۹:۴۶:۵۰ ۱۳۹۸/۶/۶
شما به سنگاپور و اندونزی و مالزی نزدیک بشو،
ناشناس۱۰۶۹۲۳۳۱۰:۲۰:۴۱ ۱۳۹۸/۶/۶
دوست عزیز سنگاپور کشور بینهایت پیشرفت با درامد سرانه بسیار بالا هست.
علی اکبر۱۰۶۹۸۴۹۱۴:۲۱:۰۳ ۱۳۹۸/۶/۶
فکر کنم منظورشون این بود که اینا که مسلمونند. برای الگو پس بدک نیستند
ناشناس۱۰۶۹۲۴۹۱۰:۲۸:۵۰ ۱۳۹۸/۶/۶
چند وقته دیگه باید به افغانستان غبطه بخوریم،همین الانشون پول ملیشون از ما بالاتره
ناشناس۱۰۶۹۳۹۸۱۱:۲۵:۴۸ ۱۳۹۸/۶/۶
شما این کشورها رو دست کم گرفتی، اونا هم چیزی از سوئیس کم ندارن. لااقل می گفتی لبنان!
ناشناس۱۰۶۹۸۶۱۱۴:۲۷:۴۶ ۱۳۹۸/۶/۶
فعلاً که آنها در همه زمینه‌ها از ما جلوتر هستند
ناشناس۱۰۶۹۱۷۵۱۰:۰۰:۳۱ ۱۳۹۸/۶/۶
الناس علی دین ملوکهم یعنی مردم به دین حاکمانشان هستند کجای مدیران ما شبیه سویس هست؟ سویس پیشکش! مالزی هم میشدیم خوب بود
ناشناس۱۰۷۰۱۳۲۱۶:۳۱:۵۱ ۱۳۹۸/۶/۶
کاملا واضحه که مقاله رو نخوندی. صرفا بر اساس تیتر اظهارنظر می کنی.
ناشناس۱۰۶۹۱۸۵۱۰:۰۳:۵۷ ۱۳۹۸/۶/۶
ببخشید اصلا ایدئولوژی شماها با این سیستم جور در نمیاد چرا نداره!
ناشناس۱۰۶۹۶۳۸۱۲:۵۷:۲۷ ۱۳۹۸/۶/۶
شما متن را بخون . ایشون هم همینو می گه. می گه ما نیاز نداریم مثل سویس بشیم ما به فکر آخرتیم!
ناشناس۱۰۶۹۱۸۸۱۰:۰۴:۵۴ ۱۳۹۸/۶/۶
ببخشید؟
مهندس جنت شهری۱۰۶۹۱۹۱۱۰:۰۶:۰۹ ۱۳۹۸/۶/۶
بنام خدا...لطفا برای سوئیس شدن از خودتان شروع کنید...ریز تمام بودجه هایی که از دولتها گرفته اید و چگونگی هزینه کرد انرا شفاف اعلام فرمایید و نتایج ان هزینه ها را در جامعه بیان فرمایید..با تشکر
ناشناس۱۰۶۹۱۹۵۱۰:۰۷:۱۳ ۱۳۹۸/۶/۶
شما فعلا سعی کنید ونزوئلا نشیم بقیش پیشکش!
جعفری۱۰۶۹۱۹۶۱۰:۰۷:۲۰ ۱۳۹۸/۶/۶
سلام. همه ما این مفاهیم را چندین بار در کتاب های مدرسه ودانشگاه ،منابر مسجد و حسینیه و.... رسانه های عمومی و.....خوانده و شنیده ایم اما در مقام عمل گویا ......
امیر۱۰۶۹۲۱۰۱۰:۱۲:۴۸ ۱۳۹۸/۶/۶
یاحق اولا اینکه شبیه سوییس شویم، نیاز به تغییر تفکر بنیادین دارد. سوییس در اوج نا آرامی های اروپا در جنگ جهانی دوم با یک رویکرد درست و سیاست منطقی توانست از آن جنگ مصون بماند. دوما اگر مرحوم هاشمی رفسنجانی چنین حرفی میزد تندروها چنان برداشتهایی میکردن که ایشان همانند ضدانقلاب بنظر برسند.
ناشناس۱۰۶۹۵۲۰۱۲:۰۹:۵۲ ۱۳۹۸/۶/۶
ظاهرا فقط تیتر را دیده اید. یک نگاهی هم به متن بیاندازید!
ناشناس۱۰۶۹۲۲۶۱۰:۱۸:۴۰ ۱۳۹۸/۶/۶
فکر کنم الان با این ثروت شدیم بنگلادش
ناشناس۱۰۶۹۲۳۱۱۰:۱۹:۵۴ ۱۳۹۸/۶/۶
اگر راست ميگوييد قانون شفاف كنيد و با شايسته سالاري و شفافيت قانوني مي توان از سويس هم جلو زد . اراده اي براي اينكه ما به سويس تبديل شويم وجود ندارد
ناشناس۱۰۶۹۵۸۴۱۲:۳۷:۳۸ ۱۳۹۸/۶/۶
قانون رو مصباح نمیتونه ،پزشکیان باید انجام بده که اونم سخت مخالف شفاف سازیه اونم به بهانه های واهی
پرتو۱۰۷۰۲۱۹۱۷:۳۹:۵۲ ۱۳۹۸/۶/۶
فتوی می تونن بدن؟
ناشناس۱۰۶۹۲۳۹۱۰:۲۳:۵۷ ۱۳۹۸/۶/۶
ما كه نميتونيم مثل سوئيس بشيم ولي ميشه سوئيس رو مثل اينجا كرد.
ناشناس۱۰۶۹۲۵۱۱۰:۲۹:۴۱ ۱۳۹۸/۶/۶
قبل از انقلاب میخواستیم بشیم سویس. بعد از انقلاب قرار شد بشیم ژاپن اسلامی
ناشناس۱۰۶۹۲۵۴۱۰:۳۲:۱۲ ۱۳۹۸/۶/۶
متن رو درست نخوندید. ایشون نگفته ما سوییس بشیم. ایشان گفته نمی خوایم سوییس بشیم و مثل زنبور عسل در جای خوب و گلهای معطر زندگی کنیم ولی اطرافمان جنگ، حق کشی و فساد و دوری از خدا باشه. تیتر را درست انتخاب نکردی
ناشناس۱۰۶۹۷۷۷۱۳:۵۵:۱۶ ۱۳۹۸/۶/۶
اینکه بدتر شد!!!!
ناشناس۱۰۷۱۰۰۱۰۹:۵۳:۱۸ ۱۳۹۸/۶/۷
بله مي فرمايند چه فايده كه ما در اسايش باشيم و بقيه در فساد، فساد رو بياريد داخل كه ما هم بقيه رو درك كنيم
کند ذهن۱۰۶۹۲۵۸۱۰:۳۳:۴۹ ۱۳۹۸/۶/۶
سلام . ....... و دیگر هیچ
علی۱۰۶۹۲۶۴۱۰:۳۶:۳۶ ۱۳۹۸/۶/۶
درود خدا بر عالم مجاهد حضرت آیت الله مصباح.
ناشناس۱۰۶۹۲۸۱۱۰:۴۳:۰۶ ۱۳۹۸/۶/۶
راه سعادت اخروی از دنیا میگذره یا شیخ.در ضمن اون دنیا هم همه صحبت حوری و شراب و لذت دنیوی هست.
ناشناس۱۰۶۹۲۸۵۱۰:۴۴:۳۴ ۱۳۹۸/۶/۶
در سویس فساد.دروغ .تهمت.بیعدالتی اجتماعی.اختلاس دزدی..... خیلی کم ویا وجود ندارد..
ناشناس۱۰۶۹۲۹۲۱۰:۴۸:۰۹ ۱۳۹۸/۶/۶
اگر مسولین اسلام را رعایت می کردند بهتر از سوئیس می شد.
ناشناس۱۰۶۹۲۹۵۱۰:۴۹:۲۵ ۱۳۹۸/۶/۶
در سوییس تنها رفاه مردم مطرح نیست بلکه توزیع عادلانه ثروت و اخذ مالیات و محیط زیست سالم و شایسته سالاری و دموکراسی هم داره. البته که انسان برای این دنیا آفریده نشده و هدف سرای باقی است اما نمی توان به صرف فانی بودن این دنیا همه کژی ها و اختلاس ها و سوء مدیریت ها را نادیده گرفت و اقدامی نکرد.
بیژن۱۰۶۹۳۰۶۱۰:۵۵:۴۹ ۱۳۹۸/۶/۶
ایشان نفرمودند که مثل سوییس بشیم. اتفاقا اونها رو متهم کردن به آبادکردن دنیاشون, شکمبارگی و غفلت از آخرت. فقط از کجا متوجه شدن که سوییسی ها یه مشت آدم بی اعتقاد و بیخیال نسبت به آخرت هستن, خدا عالمه
ناشناس۱۰۶۹۳۱۶۱۱:۰۱:۴۰ ۱۳۹۸/۶/۶
اسلاحات مانع پیشرفت ایران است
ناشناس۱۰۶۹۳۲۱۱۱:۰۲:۴۶ ۱۳۹۸/۶/۶
خیلی حرف قشنگی زدین پس لطفا لیست تمام اموال و دارایی های خودتو و خانوادتونو منتشر کنین
ناشناس۱۰۶۹۳۲۴۱۱:۰۳:۵۷ ۱۳۹۸/۶/۶
دوستان لطفا متن رو بخونيد بعد نظر بديد. قضيه اصلا چيز ديگه‌اي هست...
ناشناس۱۰۶۹۶۹۶۱۳:۲۴:۰۳ ۱۳۹۸/۶/۶
قضیه اینه که اونا حیوانند وما انسانیم اونا آخرش می میرند ولی متوجه نشدم که ما هم می میریم یا نه
ناشناس۱۰۶۹۳۶۸۱۱:۱۷:۳۷ ۱۳۹۸/۶/۶
هدف از خلقت انسان هم به زعم اقایون اینه مه یه عده تو رنج و محنت زندگی کنند و اقازاده ها به جای انها تفریح و خوشگذرانی
ناشناس۱۰۶۹۳۶۹۱۱:۱۷:۵۲ ۱۳۹۸/۶/۶
شما سیر تاریخی تحول کشورهای اروپایی را در چند صد سال اخیر مطالعه کنید تا دریابید علل تبدیل آنها به وضعیت حاضر چیست و ضمنا محاسن و معایب وضع فعلی آنها با توجه به معیارهای اسلامی مشخص گردد . و اینکه چرا ما نمی توانیم ( اصلا قرار هم نیست ) مثل آنها شویم . هر ملتی " خودش " است و نسخه ملتی را برای ملت دیگر نمی توان پیچید .
مصطفی۱۰۶۹۳۷۹۱۱:۲۰:۲۰ ۱۳۹۸/۶/۶
دوستان مثل اینکه متن را نخوندید، ایشون داره میگه نباید آرزو کنیم مثل سوییس بشیم چون اونجا اجتماعی از حیوانات هست که با آسودگی زندگی میکنند!!!!
ناشناس۱۰۶۹۴۷۴۱۱:۴۹:۴۹ ۱۳۹۸/۶/۶
سوییس اجتماعی از حیوانات هست؟
ماری۱۰۷۰۵۱۷۲۱:۲۰:۴۰ ۱۳۹۸/۶/۶
دقیقا منظورشان همین بوده آقای مصباح.
سعيد۱۰۶۹۳۹۳۱۱:۲۴:۲۴ ۱۳۹۸/۶/۶
متأسفانه ما فكر مي كنيم هرجاي دنيا كه ارامش داره و مردمش دارن راحت زندگي مي كنن هيچ دغدغه و فعاليتي ندارن و مثل زنبور و كندو و حيوانات هستن. به نظر من هدف نهايي دين و عقل هم تلاش و فعاليت درست و درنهايت آرامش فكري و روحيه. عمدتا جاهايي كه درگيري و جنگ هست ناشي از ضعف فكر و عقل و بينش و ... ضد الهيه
ناشناس۱۰۶۹۳۹۵۱۱:۲۴:۲۹ ۱۳۹۸/۶/۶
چون سیستم برداشتی شما از اسلام شیفت دادن موفقیت به اون دنیاست
ناشناس۱۰۶۹۳۹۷۱۱:۲۵:۴۳ ۱۳۹۸/۶/۶
همه روی تیتر نظر گذاشتن جناب آیت الله شاکی نیستن که چرا سویس نمی شیم میفزمایند اصلا قرار نیست بشیم
ناشناس۱۰۶۹۵۸۶۱۲:۳۷:۵۲ ۱۳۹۸/۶/۶
جناب آیت الله سوئیس یک شبه سوئیس نشده سوئیس ماحصل مبارزه با فساد، رشوه، رانتخواری، ریا، دزدی و .... هستش نه نمودار دنیا دوستی. مبارزه با فساد و بی عدالتی که اطرافمونو گرفته بدون اصلاح خودمون غیر ممکنه
ناشناس۱۰۶۹۸۰۱۱۴:۰۲:۱۱ ۱۳۹۸/۶/۶
مگه می تونیم سوییس بشیم؟
ناشناس۱۰۶۹۴۱۴۱۱:۳۰:۰۶ ۱۳۹۸/۶/۶
چون اگر مثل سوئیس بشویم نون خیلی مفسدان و آقازادهها اجر میشود .
ناشناس۱۰۶۹۶۱۹۱۲:۴۸:۱۳ ۱۳۹۸/۶/۶
سوئیس پناهگاه بیشتر دزدان و قاچاقچی های دنیا است و تمام پولهای کثیف دنیا در آنجا جمع شده
ناشناس۱۰۶۹۴۸۲۱۱:۵۱:۴۵ ۱۳۹۸/۶/۶
بله. استاد درست می گویند. خداوند ما را آفریده که مثل حیوانات، بدون استفاده از قوه تعقل، هر چیزی که یک عده اقلیت گفتند، همان کار را انجام بدهیم و تقلید کنیم و گوش به حرف باشیم. نه اینکه هر کدام در حد توان خودمان، راه و روش زندگی مان را انتخاب کنیم و در قبال کارهایمان پاسخگو باشیم.
ناشناس۱۰۶۹۴۸۶۱۱:۵۲:۵۱ ۱۳۹۸/۶/۶
از نظر مصباح یزدی تو سویس مردم مثل حیوان زندگی میکن کاش ایران سویس بشه
نوری۱۰۶۹۵۴۰۱۲:۱۸:۲۲ ۱۳۹۸/۶/۶
از کسی که این تیتر را انتخاب کرده تعجب می کنم.آیه الله مصباح به این سئوال پاسخ داده است نه اینکه خودش این سئوال را مطرح کرده باشد. این چه جور تیتر زدنی است
حسین۱۰۶۹۵۶۴۱۲:۲۹:۵۸ ۱۳۹۸/۶/۶
ایشون می فرمایند: «انقلاب اسلامی یعنی اینکه ما همانند حیوانات نیستیم که فقط به فکر شکم و مباحث دیگر باشیم. ما امکان این را داریم که خلیفه الله شده و تمام فرشتگان در مقابل ما خضوع کنند. حتی به خدمتگذاری به ما افتخار کنند. ما برای این مسئله آفریده شده ایم.» والله ما که هر چی نگاه می‌کنیم با این سیستم، نه تنها ایرانیان به مقام خلیفةاللهی نمی‌رسن بلکه روز به روز شاهد افولِ اخلاق و انصاف و شرافت در کشور هستیم.
عجایب شهر۱۰۷۰۰۳۸۱۵:۴۷:۰۹ ۱۳۹۸/۶/۶
بله هر چه از انقلاب اسلامی فاصله بگیریم شاهد افول اخلاق و انصاف و شرافت در کشور هستیم.
ناشناس۱۰۶۹۵۶۸۱۲:۳۰:۵۱ ۱۳۹۸/۶/۶
به همه خوانندگان و جناب مصباح گرامی عرض کنم که نگران نباشید ایران هرگز سوئیس نخواهد شد زیرا سوئیسی ها مسلمان اند و ما نامسلمان. ما خسره الدنیا و الآخره هستیم. ما کجا و سوئیس کجا. مطمئن باشید آقای مصباح چیز زیادی از سوئیس نمی داند.
محسن۱۰۶۹۵۸۷۱۲:۳۸:۲۹ ۱۳۹۸/۶/۶
ما در وحله اول باید شرایطی را فراهم کنیم که مردم ایران هم دنیا را داشته باشند و هم آخرت با فساد در درون کشور مبارزه کنید ، بویژه مفاسد اقتصادی مفاسد اقتصادی به دین و نظام ضربه می زند
ناشناس۱۰۶۹۶۱۰۱۲:۴۵:۳۳ ۱۳۹۸/۶/۶
دوستان و خودی ها الان برای خودشان در همین مملکت سوئیس ساخته اند فقط نخودی ها و بی خودی ها را در جهنم گرفتار کرده اند !!!!!!!!!!
آيت الله مکارم شیرازی۱۰۶۹۶۱۴۱۲:۴۶:۳۸ ۱۳۹۸/۶/۶
راه حل ایستادگی ، مقاومت و درخواست مردم در گام دوم انقلاب و کشور : می بایستی تمامی آقازاده ها،اقوام و خانوداه های منافق خیانتکار فاسد،اختلاسگر و رانت خوار و رشوه خوار ظالم در حق ملت ، مردم ،انقلاب و نظام در طول این ۳ دهه بعد از جنگ تحمیلی از سوی صدام جنایتکار در صورت حضور در مسند قدرت ،پایین آورده شده، عادلانه ، علنی و بدون هیچ گونه تبعیض ،بی عدالتی، ملاحظه و مصلحت اندیشی کلیشه ای محاکمه شوند. تا برخلاف رژیم ظالم شاهنشاهی ساقط شده ملعون که نتوانست راه خود را از درباریان و خانواده های فاسد و غارتگر شاه و اطرافیانش جدا کند. اعتماد مردم ترمیم گردیده ، پشتوانه و حمایت مردمی نظام احیا شده و ارزش ها و باورهای دینی-سیاسی-اجتماعی نظام را ارزش ها و باورهای خود بدانند.
ناشناس۱۰۶۹۶۲۱۱۲:۴۹:۱۱ ۱۳۹۸/۶/۶
متاسفنه اکثر کسانی که کامنت گذاشته اند مطلب را نخوانده و فقط به تیتر جواب داده اند.
محسن۱۰۷۰۵۳۰۲۱:۳۴:۱۹ ۱۳۹۸/۶/۶
خوب تیتر اشتباه است. من هم اولش همین فکر را کردم. بعد متن را خواندم دیدم قضیه برعکس است.
ناشناس۱۰۶۹۶۲۴۱۲:۴۹:۵۷ ۱۳۹۸/۶/۶
اینا رو از خودتون میگین یا نظر مردم رو هم پرسیدین؟؟
بیژنگ۱۰۶۹۶۳۷۱۲:۵۷:۰۷ ۱۳۹۸/۶/۶
جناب آیت الله مصباح یزدی ضمن احترام و اعتقاد به بخش بزرگی از فرمایشات شما باید عرض کنم که یک جامعه بیشتر از آنکه از افعال انسانی ساخته شود، از افکار آدمی ساخته می شود چرا که افعال، حاصل افکار است. مادامی که در جامعه افکار مریض و مسموم اثرگذار باشند، سوئیس شدن که هیچ! سودان شدن محتملتر است
ناشناس۱۰۷۰۱۶۶۱۶:۵۵:۵۸ ۱۳۹۸/۶/۶
صد در صد موافقم
ناشناس۱۰۶۹۶۴۸۱۳:۰۳:۵۶ ۱۳۹۸/۶/۶
سوییس شدن ازپایه فرهنگ سوییس می خاد.
عباس۱۰۶۹۶۵۷۱۳:۰۹:۴۹ ۱۳۹۸/۶/۶
یکی از علمای طراز اول کشور به سوئیس رفته بود و گفت: در آنجا اسلام را دیدم ولی مسلمان ندیدم، در کشور خودمان مسلمان زیاد داریم و میبینیم ولی اسلام را نمی بینم.
جاوید۱۰۶۹۶۹۹۱۳:۲۵:۰۷ ۱۳۹۸/۶/۶
از طلا گشتن پشیمان گشته ایم ، مرحمت فرموده ما را مس کنید
ناشناس۱۰۶۹۷۱۲۱۳:۲۸:۲۱ ۱۳۹۸/۶/۶
واقعا نا امید شدم اکثر کسانی که نظر گذاشتن اصلا متن رو نخوندن و فقط از روی تیتر قضاوت و تحلیل ارائه دادن ببین با کیا شدیم هشتاد میلیون خدا خودش رحم کنه
ناشناس۱۰۶۹۷۱۴۱۳:۲۹:۲۸ ۱۳۹۸/۶/۶
98% متن را نخوانده، از خودشون نظر در کردن!
ناشناس۱۰۶۹۷۶۴۱۳:۴۷:۲۹ ۱۳۹۸/۶/۶
اولین قدم برای سویس شدن رجوع به افکار عمومی است ایا اولین قدم برداشته میشود؟
ناشناس۱۰۶۹۷۹۵۱۴:۰۰:۵۸ ۱۳۹۸/۶/۶
آقای مصباح مردم سوییس خداشناس هستمد یا مردم افغانستان .مگر نه این است که پیامبر فرمودند که : کادالفقر ان یکون کفرا .
ناشناس۱۰۶۹۹۷۶۱۵:۲۰:۱۷ ۱۳۹۸/۶/۶
تا انجا كه اطلاع داريم مردم سوييس خيلي بيشتر به قوانين اسلام عمل مي كنند تا ما مسلمانها بقول جما الدين أسد آبادي اسلام در شرق ولي مسلمان در اروپا مشاهده كرده بود چون مردم اروپا اعمالشان با اسلام بيشتر مطابقت دارد تا مردم شرق كه مهد اسلام است
ناشناس۱۰۷۰۰۰۳۱۵:۳۱:۱۶ ۱۳۹۸/۶/۶
به خدا آرزومه ثبات اقتصادی افغانستانو داشته باشیم. سویس نخواستیم!
ناشناس۱۰۷۰۰۴۵۱۵:۵۲:۰۰ ۱۳۹۸/۶/۶
اگه میشه آمریکا بشیم لطفا. سوئیس زیاد جالب نیست
محسن۱۰۷۰۰۵۳۱۵:۵۴:۳۰ ۱۳۹۸/۶/۶
قبل انقلاب قرار بود فرانسه بشیم. بعد یه مدت شد ژاپن اسلامی! حالا می‌فرمایند انقلاب نکردیم که زندگی خوب داشته باشیم!
ناشناس۱۰۷۰۱۹۲۱۷:۲۷:۳۶ ۱۳۹۸/۶/۶
مگه از سوئیس بدتریم؟؟؟
ناشناس۱۰۷۰۴۱۴۱۹:۴۸:۵۲ ۱۳۹۸/۶/۶
فکر کنم بزودی فتوای حرام بودن زندگی خوب صادر شود
ناشناس۱۰۷۰۴۶۱۲۰:۳۳:۵۸ ۱۳۹۸/۶/۶
ازطلا گشتن پشیمان گشته ایم مرحمت فرموده ما را مس کنید
ناشناس۱۰۷۰۵۳۲۲۱:۳۵:۰۶ ۱۳۹۸/۶/۶
سویس همون کشوریه که یه نفر رفت توش و چادرشو باد برد .. البته بعدا گفت توجمع محرم هاش اونم تو پارک بوده
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    10. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    11. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

    14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

    15. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

    16. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

    17. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

    18. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

    19. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

    20. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

    21. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

    22. یک سیلی برای تنبیه

    23. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

    24. همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

    25. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

    آخرین عناوین