صدایش را در نیاورید، مصلحت نیست!

محمدصادق کلبادی، گروه سیاسی،   3980526120 ۳۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
صدایش را در نیاورید، مصلحت نیست!

حال و روز نقد در سرزمین ما خوب نیست. نقد که نه، بیشتر نق است تا آن نقد راستین.  نقد خوب است اما برای دیگری ! کور خود هستیم و بینای دیگران ! خدا نکند سریال و برنامه یا مستندی ساخته شود و بخشی از حقیقت را به تصویر بکشد آن وقت است که صدای رسانه های حامی یک جریان بلند می‌شود و به زبان طعنه و کنایه و همان هجو گویی های معروف ما ایرانیان نقد نقاد را به سخره می گیرند و با تیغ خصم بر آن می تازند از سوی دیگر سخنگویان جریان نقد شده از پس و پیش با همان ادبیات، فقط کمی فاخرتر شروع به تکذیب و تخریب نقد و ناقد می‌کنند یا در بهترین حالت ناقدان را به رعایت مصلحت و سکوت دعوت می‌کنند حال آنکه به قول  شریعتی « هیچ مصلحتی بالاتر از حقیقت نیست». یا به قول شهید بهشتی که از چهره های برجسته مکتبی و انقلابی و فقاهت شیعه بود: «هیچ حکومتی تحت هیچ عنوانی، شرایط فوق العاده و غیرعادی و... حق ندارد آزادی انتقاد از رهبران را از مردم بگیرد، این دگم است...»

بر رسانه‌ها و مطبوعه‌های حامی جریان ها که حرجی نیست... اگرچه آنها نیز همچون مسولان و بسیاری از صاحبان قلم و تریبون خود را مدافع نقد می نامند اما به واقع نقد خوب است ولی برای جناح رقیب. سالها است که به بهانه های مختلف همچون مصلحت نیست و منافع ملی در خطر است و مسائلی از این دست چشم بر بسیاری حقایق بستیم و از قضا نتیجه ای حاصل نشد جز آنکه امروز شاهد باز شدن زخم ها و دمل هایی باشیم از فساد و رانت و سر بر آوردن آقازاده های رانتی و دادگاه های رسیدگی به مفاسد آنها. نام‌هایشان یکی پس از دیگری افشا می شود و دادگاه هایشان تیتر یک رسانه ها . شهرک ها و ویلاهای اشرافی چون باستی هیلز لواسان و پروژه های عظیم اقتصادی و ملکی را با همان روش های مرسوم رانتی می سازند و تصاحب می کنند و این روزها در دادگاه ها در کنار متهمان دیگر که لباس زندان به تن دارند حاضر می شوند اما با کت و شلوار و لباس رسمی! آیا نقد درون گفتمانی و نقد خود و جریان خود خلاف مصلحت است یا رویش قارچ گونه مفاسد و آقازاده های رانتی زیر چتر سکوت مصلحت آمیز؟ گویی برای بسیاری از این جریان ها  منافع فردی، گروهی و جناحی ارجح است بر هزینه ریزش سرمایه های اجتماعی نظام و حتی جناح سیاسی منسوب به آن.

هرچند نمیتوان یک سویه به قاضی رفت و شیوه و آداب نقد و نقادی را از یاد برد . چه بسیارند نقد هایی که به واقع نق هستند و آمیخته با اغراض جناحی و حتی فردی. تعریف نقد اصیل خود منظومه ای بلند را می طلبد و بحثی جدا اما هیچ نقدی صادقانه تر از آن نیست که انسان در برابر آینه بایستد و خود بر خویشتن خویش نظاره کند و پیش از دیگری خود به حال خویش نظر افکند هرچند به اینجا که می‌رسم می‌بینم انسان اگر دچار نارسیسیت و خود حق پنداری و خودشیفتگی باشد آنچه در آیینه می بیند چیزی نیست جز حسن و زیبایی؛ کمی واقع بین باشد از آینه ایراد می‌گیرد و از کنارش عبور می‌کند یا احتمالا آن را می‌شکند.

عده ای همه چیز را با خط کش های جناحی می‌سنجند و با نگاه صفر و صدی به مسائل نظر می‌کنند. قریب به یک ماه از پخش یک سریال جنجالی از صداوسیما گذشته است و مطمئنا بسیاری از مسولان منتقد آن را ندیده اند و همچنین اهالی رسانه، چرا که مشغله کاری مجالی برای تماشای سریال برای آنها باقی نمی گذارد. اما همچنان برای کنایه و طعنه به رقیب سیاسی از نام آن استفاده می‌کنند حال آنکه نه می شود منکر وجود حوادثی شد که آنجا روایت شد و نه می شود مهر تایید زد بر هرآنچه که روایت شد. البته پای منافع فردی که در میان باشد یعنی همان فامیل زادگانی که به لطف رشد زیر سایه رانت و خانواده ای با ژن خوب صاحب مناصب و پست های حتی من در آوردی شده باشند، شاید حمله مناسب ترین دفاع باشد.

هرچه در اطراف خود و رسانه های به ظاهر مستقل نظر می اندازیم استقلال به معنای واقعی را نمی بینیم. باز  هم گلی به گوشه جمال آن ها که جهت گیری سیاسی خود را انکار نمی کنند. همه چیز آمیخته با درصدی وابستگی است، خواه وابستگی جناحی باشد خواه منافع فردی . در این شرایط نه کسی نقادی دیگری را بر می‌تابد و نه نقد از خود را . مسولان هم که خود با همین فرهنگ نقادی موجود رشد کرده اند؛ در عمل نقد را پس می زنند و در حرف آن را پیش می کشند و به استقبالش می روند. و اینگونه است که ما بجای بزرگداشت و نکوداشت فعالان سیاسی و اقتصادی باید شاهد برگزاری دادگاه رسیدگی به تخلفاتشان باشیم! 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۵۵۵۴۲۰۶:۴۶:۰۳ ۱۳۹۸/۵/۲۸
همین شلوغ نکردن و صدایش را در می‌آورید و ....پدر این کشور را در بخش فساد دراورده ...در دنیا یکی از اهرم های قوی مبارزه با فساد رسانه ها هستند ...
ناشناس۱۰۵۵۸۲۰۱۰:۱۰:۲۹ ۱۳۹۸/۵/۲۸
هر کس به هر نحو مانع انتقاد شود باید فورا انفصال دائمی از مشاغل دولتی شاملش شود و بعد محاکمه شود. ظرف دو سال کشور گلستان میشه. به همین راحتی.
پویا۱۰۵۵۹۱۲۱۰:۵۱:۱۲ ۱۳۹۸/۵/۲۸
اهرم مبارزه با "فساد رسانه ها" چه کسانی هستند؟
ناشناس۱۰۵۶۰۶۶۱۱:۴۷:۱۳ ۱۳۹۸/۵/۲۸
خود رسانه ها همه که فاسد نیستند
علی۱۰۵۶۲۱۳۱۲:۵۳:۴۰ ۱۳۹۸/۵/۲۸
خود رسانه ها و قوانین ضد تراست که از جمع شدن منابع خبری در دست یک گروه خاص جلوگیری می کنه
ناشناس۱۰۵۶۲۱۹۱۲:۵۵:۰۵ ۱۳۹۸/۵/۲۸
بازار آزاد، رسانه دورغ گو رفته رفته طرفداراش کم می شه! خیلی راحت!
ناشناس۱۰۵۵۶۱۷۰۸:۱۸:۲۷ ۱۳۹۸/۵/۲۸
وقتی پای منافع مادی در میان باشد، چشم ها کور، گوش ها کر و زبان ها لال می شوند.
آریابان۱۰۵۶۰۵۵۱۱:۴۴:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۲۸
" همه برابرند ، بعضی ها برابر ترند " !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۱۰۵۵۶۴۸۰۸:۳۵:۱۶ ۱۳۹۸/۵/۲۸
مطلب منو یاد بستن ۲۳ روزنامه توسط مرتضوی انداخت که صدای هیچ کس هم ذر نیومد.
ناشناس۱۰۵۵۷۹۷۰۹:۵۷:۵۳ ۱۳۹۸/۵/۲۸
دستور بود! برای اینکه صاحبان قدرت و صد البته ثروت احساس خطر کردند.
ناشناس۱۰۵۵۹۷۳۱۱:۱۲:۱۶ ۱۳۹۸/۵/۲۸
تنها کار درستش همون بود - بیت المال را از دست مشتی مفت خور نجات داد
ناشناس۱۰۵۶۰۴۸۱۱:۴۲:۵۱ ۱۳۹۸/۵/۲۸
اره یا بستن مطبوعات بیت المال و البته ۱۰۰۰ برابر بیشتر به جیب یک سری آقازاده ریخته شد.
ناشناس۱۰۵۵۶۸۲۰۸:۵۴:۲۴ ۱۳۹۸/۵/۲۸
قانون اساسی یک بازنگری اساسی لازم داره.
ناشناس۱۰۵۵۸۵۴۱۰:۲۳:۰۲ ۱۳۹۸/۵/۲۸
قانون فعلی واقعا ناکارا است
ناشناس۱۰۵۶۱۸۴۱۲:۴۰:۳۱ ۱۳۹۸/۵/۲۸
قانون اساسی مشکل نداره دوست عزیز..مجری قانون مشکل داره ک اجرا نمیکنه
ناشناس۱۰۵۶۳۷۶۱۴:۱۲:۳۸ ۱۳۹۸/۵/۲۸
عزیزم قانون ما تو خیلی زمینه ها مشکل داره تا اصلاح نشه همین هست.
ناشناس۱۰۵۵۶۹۰۰۸:۵۷:۱۹ ۱۳۹۸/۵/۲۸
به قول شهید بهشتی که از چهره های برجسته مکتبی و انقلابی و فقاهت شیعه بود: «هیچ حکومتی تحت هیچ عنوانی، شرایط فوق العاده و غیرعادی و... حق ندارد آزادی انتقاد از رهبران را از مردم بگیرد، این دگم است...»
علی 671۱۰۵۵۷۲۶۰۹:۱۸:۴۵ ۱۳۹۸/۵/۲۸
تا همین چند سال پیش ما دادگاه را برای دزدها از مغازه ها یا خانه ها یا فوقش دعوا های خانوادگی یا قلدری می دیدیم .مسائل بیشتر تجاوز و حق خوری بود آن هم در گروه کوچک و دیدگاه قاضی هم به همین ها ختم می شد یا اختلاف خانوادگی یا دعوا و کتک کاری یا برادری حق خواهرانش را از ارث پدری خورده بود .ولی در این شش سال یک دفعه ورق چنان برگشت که آن مسائل به قدر کوچک شده اند که در دادگاه ها راجع به آنها دیگر صحبتی نمی شود و رسانه ها همش از اختلاس های میلیاردی از کله گنده ها و حاکمان و نفوذی ها می گویند .دیگر کلاس دادگاه های ما خیلی خیلی بالا رفته بطوریکه قاضی اگر پرونده ای خانوادگی جلوش قرار گیرد فوری دستور سازش صادر کرده و طرفین به دنبال حل کار خود می روند و قاضی انتظار پرونده مایه دار می گردد
کریم۱۰۵۶۰۹۶۱۲:۰۶:۱۶ ۱۳۹۸/۵/۲۸
شک نداشته باش که این فسادها از سالیان قبل وجود داشته ولی اجازه بیان آنها به هیچکس داده نمی شد. این چیزی که الان سر برآورده حاصل سالها فساد پنهانه. ولی هرگاه کسی خواسته حرفی بزند به نام مصلحت نظام، تودهنی خورده.
ناشناس۱۰۵۵۷۴۳۰۹:۲۵:۲۳ ۱۳۹۸/۵/۲۸
اینکه همه جناحی برخورد می کنند رو خوب گفتی، مثلا همین متن که تیکه میندازه به دولتی ها به خاطر اظهاراتشون در باره سریال گاندو!!!! همونطور که تو متن گفته شد انتقاد خوبه ولی از حناح دیگه!!!!!!
ناشناس۱۰۵۵۷۷۲۰۹:۴۳:۰۲ ۱۳۹۸/۵/۲۸
نمونه اش اقای لاریجانی و اقای یزدی هر کدام دیگری را به سکوت دعوت میکنه که اگر مخزن الاسرارشون وا شه خطر ناک میشه آقایون چی میدونن پنهون میکنن در حالی که کارشون بازگویی حقیقه؟ مردم کجای این کشور هستن چقدر میتونن برای جلوگیری از فساد و رانت فریاد بزنن با چه تریبون و رسانه ای کجا صاحبان قدرت به مردم جواب پس دادن میلیاردها تون بیت المال را با یه لیوان اب سر میکشن اخرش یا راهی فرنگ میشن یا در دادگاه جریمه معلوم نیست سرمایه بر باد رفته چطوری به مردم بر میگرده
س.علی۱۰۵۶۱۹۲۱۲:۴۳:۱۸ ۱۳۹۸/۵/۲۸
خیلی جالبه که آقای لاریجانی ده سال رییس قوه قضاییه بوده و تخلفات آقایون رو فقط توی سینه نگه داشته،وای برما.
محسن۱۰۵۵۸۰۵۱۰:۰۲:۳۲ ۱۳۹۸/۵/۲۸
باید مانند کشورهای موفق برای مبارزه با فساد برنامه ریزی و اجرا داشته باشیم مانند بازرسی و نظارت موثر عکس العمل سریع به نتایج بازرسی ها و نظارت ها شفافیت و آزادی رسانه ها حمایت و تقدیر از افشاء کنندگان فساد اقتصادی از بیت المال برخورد قضایی شدید و سریع برخورد قضایی شدید و سریع با ذی نفعان (خانواده مفسد) و مطلعان از فساد اقتصادی
ناشناس۱۰۵۵۸۴۷۱۰:۲۰:۴۷ ۱۳۹۸/۵/۲۸
عکسی که گذاشتی رو خیلی دوست دارم.
علی۱۰۵۵۸۵۸۱۰:۲۴:۲۶ ۱۳۹۸/۵/۲۸
قانون هست. کسی عمل نمی کند . همه به دنبال منافع خودشان هستند . قانون را با تبانی با پول و رشوه با ... دور می زنند
ناشناس۱۰۵۶۲۴۰۱۳:۰۱:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۲۸
قانون اجرا نمیشه چون قانون اساسی ناکارآمد هست. قوه ی قضاییه هم شاکی هست، هم قاضی، هم مسئول زندان، هم مسئول رسیدگی به خودش! قوه ی مجریه هیچ ابزار کنترلی ندارد.
ناشناس۱۰۵۵۸۷۴۱۰:۳۱:۳۴ ۱۳۹۸/۵/۲۸
قوه قضاييه در دوره رياست قبلي إفشاء گر فساد را محكوم به زندان كرد نمونه اش إفشاء گري در مورد شهر داري وزمينهاي نجومي كه افشاگرش به زندان افتادولي رياست فعلي مي گويد به إفشاء گر فساد پاداش هم بدهيدحاكميت بايد ضامن ازادي مردم باشد
ناشناس۱۰۵۵۸۸۵۱۰:۳۷:۲۰ ۱۳۹۸/۵/۲۸
دو چیز دشمن فساد و مفسد است: ١- شفافیت ٢- افشاگری هر کس که با این دو در هر پوششی مشکل دارد، ریگی در کفش دارد.
کریم۱۰۵۶۱۰۵۱۲:۰۸:۵۷ ۱۳۹۸/۵/۲۸
هرگاه مصلحت مردم و مملکت برهمه مصلحت ها پیشی بگیرد، آنوقت می توان شاهد کشوری عزیز و بدور از فسادهای اینگونه بود.
ناشناس۱۰۵۶۲۵۱۱۳:۰۷:۵۳ ۱۳۹۸/۵/۲۸
جمله 《 صدایش را در نیاورید ، مصلحت نیست ! 》 اصلی ترین علت گسترش وحشتناک ‌فساد اقصادی و اجتماعی و ارتشاء و رانت و ............... در تمام این سالها ( بوده ، هست ، خواهد بود )
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین