وعده دوباره پلیس برای توقف شماره گذاری خودروی پراید/ آیا این بار هم پیروزی از آن خودروسازان خواهد بود؟

گروه اقتصادی الف،   3980519184 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

پلیس راهنمایی و رانندگی در 7 سال اخیر بارها از عدم استاندارد بودن خودرو پراید، لزوم توقف شماره گذاری آن سخن گفته اما هیچگاه به این وعده خودعمل نکرده است. باید دید این بار قرار است چه اتفاقی رخ دهد و آیا وعده جدید پلیس مبنی بر عدم شماره گذاری پراید در سال آینده محقق خواهد شد یا خیر؟

وعده دوباره پلیس برای توقف شماره گذاری خودروی پراید/ آیا این بار هم پیروزی از آن خودروسازان خواهد بود؟

به گزارش الف، تولید محصول پراید از سال 1372 در ایران و توسط شرکت سایپا آغاز شد.  شاید آن زمان هیچ کس تصور نمی کرد تولید خودروی پراید در مدل های مختلف سریعاً به پرفروش ترین خودروی داخلی در دهه های بعد تبدیل شود و در عین حال سهم بالایی از جان باختگان تصادفات جاده ای را به خود اختصاص دهد.در حال حاضر از خودروی پراید به عنوان نمادی از عدم توسعه و پیشرفت صنعت خودروسازی کشور شاهد مثال آورده می شود.

توقف شماره گذاری پراید در سال های اخیر بارها از سوی مسئولان نیروی انتظامی مطرح شده اما هیچ گاه این خبر رنگ واقعیت به خود نگرفته است. در نهایت نیز همه توپ را به زمین رانندگان می اندازند که می باید «بیشتر موارد و نکات ایمنی را به خصوص هنگام رانندگی در جاده‌ها رعایت کنند».

البته در طول این سال ها، شرکت سایپا تلاش کرد تا با انجام برخی تغییرات از جمله قرار دادن ایربگ و ... به افزایش ایمنی آن کمک کند اما مشکل اصلی به عدم استحکام سقف و بدنه پراید برمی گردد که در طول دو دهه گذشته هیچ فکری برای آن نشده است.

دیروز سید نواب حسینی‌منش، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران اعلام کرد: خودرو پراید رتبه نخست را در انحراف فرمان و گازهای آلاینده دارد. وی دلیل آمار بالای جان‌باختگان و مجروحان حوادث رانندگی سوار بر خودروی پراید را بیشتر به دلیل نقص انحراف فرمان و ترمز دانست که در کوچک‌ترین واکنش، فرمان خودرو از دست راننده خارج می‌شود. بر اساس آماری که نیروی انتظامی چند روز قبل منتشر کرد 34 درصد جانباختگان تصادفات مربوط به خودروی پراید بوده است.

در این بین دقیقاً مشخص نیست چرا پلیس اصرار دارد هر سال وعده عدم شماره گذاری خودروهای بی کیفیت علی الخصوص پراید را به مردم اعلام کند اما هنگام فرارسیدن عمل به وعده از گفته های خود عقب نشینی کند. بدون شک چنین وعده هایی می تواند به کمرنگ شدن اعتماد مردم به نهاد پلیس منجر شود. البته ممکن است کارشکنی هایی نیز جهت ادامه فعالیت خط تولید پراید وجود داشته باشد (مثلاً  فشارهای شرکت سایپا بدلیل سودآوری آن)که ضرورت دارد پلیس صراحتا و آشکارا اعلام کند کدام سازمان یا نهاد اصرار به ادامه تولید خودروی بی کیفیت پراید دارد.

برخی اظهارنظرهای مسئولان پلیس راهنمایی و رانندگی و پلیس راهور را در این باره بخوانید:

*سردار کمال هادیانفر، رئیس‌پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی روز 16 مرداد ماه 1398 در نشستی در اصفهان با اشاره به جان باختن 17 هزار و 138 نفر و معلول و مجروح شدن بیش از 365 هزار نفر بر اثر تصادف در سال گذشته، خودروی پراید را از وسایط نقلیه ناایمن در جاده های کشور دانست و تاکید کرد:  پلیس راهور ناجا در مکاتباتی خواستار توقف تولید پراید از اواخر سال 98 تا 99 شد.

*سردار هادیانفر در 19 تیرماه 1398 در رزمایش بزرگ گشت‌های نامحسوس در دانشگاه علوم انتظامی امین نیز با اشاره به تعداد بالای کشته ها و مصدومان تصادفات رانندگی اظهار کرد: امروز سهم خودروساز‌ها کم نیست، ارابه مرگ تولید می‌کنند، پراید و پژو RD نباید در جاده‌های کشور تردد کرده و خودروساز‌ها باید خودروی ایمن تولید کنند.

*سردار محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ روز 26 تیرماه 1398 در تلویزیون در پاسخ به این سؤال که چرا پلیس راهور نظر مشورتی خود را در خصوص ناایمن بودن خودروی پراید به سازمان‌های ذیربط ارائه نمی‌دهد، اظهار داشت: واقعیت این است که چند اشکال در این خصوص وجود دارد؛ وقتی چنین خودرویی با این امکانات و در این سطح ایمنی وجود دارد باید خودروسازان واقعیت را به مردم بگویند و نباید بگویند که سایپا مطمئن است؛ برای خودرویی مثل بنز نیز مطرح می‌شود که مطمئن است اما نمی‌شود که پراید مثل بنز برود.

سردار مهماندار به اشکال مختلف خودروی پراید که در کشور تولید می‌شود پرداخت و گفت: هر وقت که من در مورد پراید صحبت می‌کنم دوستان می‌گویند که آن خودرو پراید نیست؛ مثلاً تیباست با اینکه هیچ فرقی نکرده و فقط چراغش گرد و مستطیل شده است؛ همه اینها پراید است و باید رانندگان حواسشان باشد.

* سردار موسی امیری، جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در تاریخ 11 مهر 1393 با اشاره به شماره‌گذاری پراید و نیسان اظهار کرد: پراید و نیسان با توجه به اینکه مجوز جدید استاندارد را دریافت نکرده‌اند، فعلا شماره‌گذاری‌شان متوقف شده تا مجوز جدید را برای ادامه شماره‌گذاری از این سازمان دریافت کنند.
*سردار اسكندر مومني، رييس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي 28 خرداد ماه 1390 از مهلت يك ماهه به خودروي پرايد براي نصب كيسه هوا خبر داد و گفت: در صورتي كه شركت خودروساز تا يكماه آينده نسبت به نصب كيسه هوا بر روي خودرو پرايد اقدام نكند، از شماره‌گذاري اين خودرو جلوگيري مي‌كنيم.
*سردار اسکندر مومنی، رییس پلیس راهور کشور 1 شهریور 1391 گفت: ما این موضوع را به شرکت خودروسازی سایپا اعلام کرده‌ایم و خواستار تجهیز خودروی پراید به کیسه هوا برای سرنشینان جلو شده‌ایم. در صورتی که پراید تا آخر شهریور ماه به کیسه هوا مجهز نشود دیگر شماره‌گذاری نخواهد شد.

*سردار اسکندر مومنی، رییس پلیس راهور ناجا 8 آذر 1393 در نشست خبری گفت: پراید و وانت نیسان دیگر نباید شماره‌گذاری شوند و بارها برای رفع نواقص فرصت داده شده است.
البته در این بین می توان به موضع دو گانه سازمان استاندارد نیز اشاره کرد که به عنوان مثال نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران 27 مهر سال 1395 عنوان کرده بود: در راستای برنامه‌ای که براساس قانون توقف تولید خودروهایی با بیش از 10 سال تولید را در خود دیده است، خودروهایی مانند پراید یا پژو 405 نیز از خط تولید خودروسازان داخلی خارج خواهد شد.

اما پیروز بخت در 15 اردیبهشت 1398 نظر متفاوتی ابراز کرده بود و در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا تولید پراید در سال جاری متوقف می‌شود یا خیر، اظهار کرد: این مسأله در دست بررسی است و نتیجه قطعی آن مشخص نشده است.

بنا به گفته سید نواب حسینی‌منش، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران، اولین خودروی پراید در سال 1988 در شرکت فورد آمریکا تولید شد که پس از یک سال به دلیل غیراستاندارد بودن، خط تولید آن به کره فروخته شد. آن‌ها نیز دو سال پس از تولید باز هم به دلیل غیراستاندارد بودن این خودرو، خط تولیدش را به ایران فروختند اما خودرویی که در کشورهای آمریکا و کره تنها سه سال تولیدشده، در کشور ما به‌رغم تمام اظهارات کارشناسی در غیراستاندارد بودن این خودرو بیش از 30 سال است که تولید می‌شود و تولیدکننده قصد توقف تولید آن را نیز ندارد.

به گزارش الف،تعرفه بالای واردات و وجود انحصار در بازار خودرو موجب شده که خیال خودروسازان از قبضه بازار آسوده باشد و هیچ تلاشی جهت ارتقای کیفیت و افزایش ایمنی خودروهای خود نداشته باشند. البته با توجه به وعده های مداوم مسئولان این انتظار ایجاد شده که خودروی پراید در پایان سال جاری بالاخره از رده خارج شود و کلاً برنامه ای اساسی از سوی خودروسازها برای ارتقای محصولات تولیدی شان پیش بینی و اجرایی شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۴۸۴۳۱۰۱:۰۷:۵۴ ۱۳۹۸/۵/۲۳
صد درصد یه شو تبلیغاتیه... محاله چنین اتفاقی بیوفته
ناشناس۱۰۴۸۶۵۸۰۹:۳۹:۰۵ ۱۳۹۸/۵/۲۳
خط تولید پراید تبدیل به خط تولید تیبا و ساینا می شود!!!!!
ناشناس۱۰۴۸۴۴۵۰۱:۳۸:۰۸ ۱۳۹۸/۵/۲۳
ما گلویمان را پاره میکنیم که ساده انگارانه نرخ ارز وبهره وبنزین را بدون مقدمه افزایش ندهید شما توجهی نمی کنیدهم به نفع نظام هم مردم وهم کشور است وهم مقاومت با هم حالا شما که اکراه دارید ما الزام نمیکنیم وشما نتیجه انرا امید وارم مشاهده نکنید ولی چاره ای نیست خود دانید
ناشناس۱۰۴۸۴۵۹۰۲:۲۴:۱۱ ۱۳۹۸/۵/۲۳
یک بار برای همیشه این پراید سازی را جمع کنید. بگذارید با آمار ببینیم سایپا چقدر سبب عقب افتادگیمان شده است: عربستان سعودی سالانه ۱.۳ میلیارد دلار صادرات خودرو دارد، ترکیه سالانه ۲۱ میلیارد دلار صادرات خودرو دارد، حالا ما ببین چقدر عقب هستیم.
ناشناس۱۰۴۸۹۲۳۱۱:۴۰:۵۸ ۱۳۹۸/۵/۲۳
سیب زمینی را که صادر کردند وضعیت شد این ...
ناشناس۱۰۴۸۴۶۲۰۲:۵۰:۵۳ ۱۳۹۸/۵/۲۳
پیشنهاد میکنم سایت الف هر هفته خبری درباره پیشرفتهای خودرو سازی در دنیا با آمار ارائه دهد بلکه این مسئولین سایپا و ایران خودرو یک حرکتی کردند. مثلا در آسیا بغیر از ژاپن و کره جنوبی چه کشورهایی صادرات خودرو دارند؟ تایلند با ۱۱ میلیارد دلار سوم است، چین ۷ میلیارد، هند ۶ میلیارد، اندونزی ۳ میلیارد و تایوان ۱ میلیارد ، عربستان سعودی ۱ میلیارد ، حتی لبنان سال گذشته ۶۰۰ میلیون دلار صادرات خودرو داشته است.
پرویز۱۰۴۸۴۷۷۰۳:۵۳:۵۸ ۱۳۹۸/۵/۲۳
پلیس فقط شعار میده اگه اقتدار داشت (که دارد و در این قضیه کوتاه اومده ) نمیگذاشت تا حالا اینهمه جان و مال مردم با داشتن ای فرغون پراید به خطر بیافته اینهمه خودرو با کیفیت در جا های دیگه دنیا تولید میشود حتی در ارزبری بسیار پائین تر از این فرغون ما هنوز متوسل به این آشغال هستیم .
ناشناس۱۰۴۸۵۲۲۰۷:۲۴:۲۵ ۱۳۹۸/۵/۲۳
خودرو پراید برای داخل شهر خوب است اما تردد آن بین استان و در جاده ها باید ممنوع شود که آمار تلفات کشوری پایین بیاید
ناشناس۱۰۴۸۹۲۲۱۱:۴۰:۴۸ ۱۳۹۸/۵/۲۳
بدرد داخل شهر هم نمی خورد.
ناشناس۱۰۴۸۵۲۸۰۷:۳۸:۴۲ ۱۳۹۸/۵/۲۳
قانون مثل تار عنکبوت فقط حشرات کوچیک رو میگیره نه پرندگان رو
ناشناس۱۰۴۸۵۵۴۰۸:۱۵:۴۰ ۱۳۹۸/۵/۲۳
پشت گوشتون رو دیدید، توقف تولید پراید رو ببینید
ناشناس۱۰۴۸۵۶۴۰۸:۲۸:۱۰ ۱۳۹۸/۵/۲۳
بازم مثل همیشه سایپا برنده میشه. هر رییس جدیدی که میاد میخواد یه چهره مردمی از خودش نشون بده و بس
ناشناس۱۰۴۸۵۷۱۰۸:۳۴:۳۸ ۱۳۹۸/۵/۲۳
چون سایپا چند تا وعده آبکی به پلیس میده پلیس هم عقب نشینی میکنه . باز هم عقب نشینی خواهد کرد ، حالا ببینید
ناشناس۱۰۴۸۶۱۰۰۹:۰۶:۰۳ ۱۳۹۸/۵/۲۳
پراید هرگز تولیدش متوقف نمی شود. چون کجای دنیا خودرویی با 5 میلیون تومان تولید می شود و پنجاه میلیون تومان می فروشند. پراید مرزهای سوددهی رو جابجا کرده. علاوه بر خودروسازان سازمان ها و موسسات دیگری از محل فروش این ارابه ارتزاق می کنند. اگر قصدی بر توقف آن بود در دهه هشتاد این اتفاق افتاده بود
ناشناس۱۰۴۸۶۱۱۰۹:۰۶:۵۶ ۱۳۹۸/۵/۲۳
وعده پوچی است. خارج کردن پراید از خط تولید کار بسیار راحتی است اما مساله جایگزین کردن آن است با توجه به کاهش شدید درآمد دهکهای پایین جامعه چه خودرویی با این قیمت میتواند جایگزین پراید شود؟ یک نگاه به لیست قیمت خودروهای هم قیمت پراید بیاندازید که البته فقط در هند و چین تولید میشوند به سادگی میبینید کیفیت پراید به مراتب از آنها بالاتر است.
ناشناس۱۰۴۸۶۳۳۰۹:۱۴:۵۷ ۱۳۹۸/۵/۲۳
تمام ایرادات به پراید وارد است ولی اقایون نیروی انتظامی گواهی نامه ها گواهی نامه نیست توی اروپا حد اقل یک سال کامل طرف باید مطالعه بکنه تا بتونه فقط ائین نامه رو امتحان بده ۱۴۰۰ تست رو باید بتونه صحیح بزنه تا بتونه تازه توشهری رو امتحان بده مدیریت مملکت واقعا اشکال داره دکتر قلابی مهندس قلابی قاضی قلابی وگواهی نامه قلابی و قلابی های دیگر
ناشناس۱۰۴۸۶۷۹۰۹:۵۳:۳۸ ۱۳۹۸/۵/۲۳
دارند نقشه میریزند پراید را خارج کنند با این حرف ها و ممنوع و یک لگن دیگر را جایگزین تا کارخانه کار کند و بیکار نشود
ناشناس۱۰۴۸۷۵۵۱۰:۳۴:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۲۳
متاسفانه به این صحبت‌ها به هیچ وجه نمیشود دلخوش بود ، مثل همیشه عاقبت با هم کنار میایند
ناشناس۱۰۴۸۸۹۲۱۱:۲۹:۰۲ ۱۳۹۸/۵/۲۳
تا سال 2030 تولید خودروی بنزینی در آمریکا متوقف می شود و ما هنوز در حال مجادله بر سر پرایدیم
ناشناس۱۰۴۸۹۲۴۱۱:۴۱:۱۱ ۱۳۹۸/۵/۲۳
دفعه پیش سایپا بهشون مگان داد قضیه ماست مالی شد! الانم حتما سراتو میده دوباره چند سالی قضیه ماست مالی میشه!
ناشناس۱۰۴۸۹۴۸۱۱:۵۱:۳۰ ۱۳۹۸/۵/۲۳
با این تحریمها، نه تنها خودروی جایگزین نداریم ، بلکه تولید همین پراید هم با هزار سلام و صلواته .
ناشناس۱۰۴۹۰۱۵۱۲:۲۶:۲۱ ۱۳۹۸/۵/۲۳
متاسفانه در ایران زور قانون به خودروساز نمی رسد دولت باید به ساز خودروساز برقصد
ناشناس۱۰۴۹۰۲۱۱۲:۲۸:۱۸ ۱۳۹۸/۵/۲۳
خداییش با همین هزینه که سایپا می‌کنه دقیقا با همین هزینه میشه خودرویی در تیراژ انبوه ساخت که خیلی خیلی بیشتر از اینها ایمن باشه.
عجایب شهر۱۰۴۹۰۳۰۱۲:۳۱:۲۴ ۱۳۹۸/۵/۲۳
آقا یک سوال: اگر پراید متوقف شود من جوان با درآمد 2-3 تومن چه ماشینی می توانم بخرم؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین