شاه‌کلید مبارزه با زمین‌خواری چيست؟ 

  3980430036 ۳۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان برای حل معضلاتی مانند زمین‌خواری و تغییر کاربری اراضی کشاورزی باید به سمت بی‌اعتباری اسناد غیررسمی و افزایش اعتبار اسناد رسمی حرکت کرد.

 شاه‌کلید مبارزه با زمین‌خواری چيست؟ 

به گزارش الف صاحب‌نظران، شاه‌کلید حل معضل زمین‌خواری را بی‌اعتباری اسناد غیررسمی می‌دانند که این امر  با اصلاح قانون قدیمی ثبت مصوب 1310 امکان پذیر است.

زمین به عنوان عرصه برای سرمایه‌گذاری، نقش بسیار مهمی در رونق اقتصادی دارد. زیرا از ابتدایی‌ترین نیازهای سرمایه‌گذار برای ساخت یک واحد تولیدی یا ساخت واحدهای مسکونی، زمین است. اگر سرمایه‌گذار نسبت به مالکیت خود در مورد زمین اطمینان نداشته باشد، نمی‌تواند با خیالی آسوده وارد فعالیت‌های اقتصادی شود.

در بخش کشاورزی نیز مانند دیگر بخش‌های اقتصادی برای رونق یافتن نیاز است تا عرصه آن دارای امنیت باشد نه اینکه عده‌‌ای برای سودجویی خود بتوانند به راحتی زمین‌های کشاورزی را قطعه‌قطعه کرده و برای ویلا سازی و مانند آن به فروش برسانند. در واقع نباید اجازه داد، به راحتی در زمین‌های کشاورزی تغییر کاربری رخ دهد که نتیجه‌ای جز دست‌درازی به زمین‌های کشاورزی و زمین‌های ملی نخواهدداشت.

در سال‌های اخیر در منطقه ماریان مشهد، عده‌ای سودجو 150 هکتار از زمین‌های کشاورزی مشهد را به قطعات هزار و دو هزار متری تقسیم و از طریق معاملات غیررسمی (قولنامه‌ای) به مردم فروخته‌اند.

 محمدجواد رنجبر مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی دراین باره می گوید: «حدود 630 فقره اقدام به ساخت‌وساز و دیوارکشی غیرمجاز و تغییر کاربری در این 150 هکتار انجام‌شده بود که با دستور دادستان مشهد و شورای حفظ حقوق بیت‌المال در استان در هشتم فروردین‌ماه، بیش از 500 فقره آن قلع‌وقمع شد».

در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر رفع تصرف از یک هزار و ۲۲۹ مترمربع اراضی ملی به ارزش ۱۳ میلیارد ریال در شهرستان عسلویه استان بوشهر منتشر شد. خبرهایی از این دست به طور متناوب در رسانه‌ها منتشر می‌شود. سؤال این است که راه‌حل این معضلات چیست؟ آیا برخوردهای شدید قضائی می‌تواند این مشکل  را حل کند؟

برخوردهای بدون تبعیض قضائی، راه‌حل معضل زمین‌خواری

برخی معتقدند مواردی مانند زمین‌خواری، ریشه در سهل‌انگاری دستگاه‌های متولی دارد و برخوردهای قاطعانه در دستگاه‌های متولی مانند قوه قضائیه می‌تواند، مانع اقداماتی ازاین‌دست شود. 

علی صالحی رئیس‌کل دادگستری استان هرمزگان می گوید:« تغییر کاربری اراضی کشاورزی، موضوع مهمی است و باید با برخورد قاطعانه، جلوی اقدامات غیرقانونی فرصت‌طلبان گرفته شود. دستگاه قضایی در جهت حفظ عرصه‌های طبیعی و اراضی کشاورزی به عنوان سرمایه‌های نظام و تحویل آن به نسل‌های آینده به صورت شبانه‌روزی آماده همکاری با دستگاه‌های متولی است».

بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس نیز معتقد است:«باید رسیدگی به پرونده‌های زمین‌خواری در قوه قضائیه تسریع شود و بدون مماشات اشد مجازات برای متخلفان در نظر گرفته شود البته برگشت منابع طبیعی باید در دستور کار قرار گیرد؛ اگر برخوردها جدی و بدون مماشات و تخفیف انجام شود و همه در مقابل قانون یکسان باشند دست‌اندازی به طبیعت کاهش و دست متجاوزان به اراضی ملی قطع می‌شود».

برخوردهای محکم و بدون تبعیض قوه قضائیه در این موارد تأثیرگذار است اما زمانی که دستگاه قضائی خود یک ابزار قانونی در اختیار زمین‌خواران قرار می‌دهد، آیا دیگر برخوردهای قضائی کافی است؟ یا باید قانون را اصلاح کرد؟

اسناد غیررسمی، ابزار قانونی زمین‌خواران

قانون ثبت اسناد و املاک کشور در ماده 22 به صراحت فقط مالکیت افرادی را به رسمیت می‌شناسد که دارای سند رسمی برای ملک مورد ادعا باشند. با این حال  به دلیل رد این ماده از سوی شورای نگهبان، معاملات و اسناد غیررسمی (قولنامه‌ای) نیز در حال حاضر دارای اعتبار هستند. اعتباری که در موارد بسیاری به ابطال اسناد رسمی در محاکم قضائی می‌انجامد از آن جا که این اسناد فارغ از هرگونه نظارت حاکمیتی هستند و قابلیت استعلام ندارند، افراد سودجو می‌توانند به راحتی املاک مدنظرخود مانند اراضی ملی را قطعه‌قطعه کرده و به چندین نفر بفروشند.

از همین رو گروه دیگری از کارشناسان معتقدند ریشه معضلات مطرح شده در اعتبار اسناد غیررسمی (قولنامه‌ای) است.

 رضا شیران عضو کمیسیون اجتماعی مجلس معتقد است: «زمین‌خواران پس‌ازآن که زمین‌های منابع طبیعی را به تصرف درمی‌آورند برای فرار از مقررات و ممنوعیت‌های قانونی با استفاده از اسناد غیررسمی (قولنامه‌ای)، این اراضی را به مردم واگذار می‌کنند و بدین‌وسیله منابع طبیعی را که متعلق به همه مردم و خصوصاً نسل‌های آینده است را به تاراج می‌برند»

 ابوترابی نماینده نجف‌آباد نیز اسناد غیررسمی را علت اصلی زمین خواری می داند و می گوید :«ما نباید فراموش کنیم در سال ۱۳۹۷ دو برابر جزیره‌ی قشم یعنی بیش از ۹۷ هزار هکتار زمین‌خواری به خاطر اسناد غیررسمی (قولنامه‌ای) داشتیم. به این صورت که زمین روستاها یا شهرها را قطعه‌قطعه می‌کنند و با سند عادی می‌فروشند ولی زمین مال دولت است».

در واقع زمین‌خواران به دلیل وجود اعتبار معاملات و اسناد غیررسمی است که می‌توانند به راحتی اقدام به تصاحب زمین‌های ملی یا تغییر کاربری اراضی کشاورزی کنند. به همین دلیل کارشناسان معتقدند برای حل معضلات فوق باید به سمت بی‌اعتباری اسناد غیررسمی و افزایش اعتبار اسناد رسمی حرکت کنیم. 

خدائیان، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می گوید: « سازمان ثبت قصد دارد لوایح و طرح‌هایی را به تصویب برساند تا استفاده از اسناد غیررسمی به این طریق محدود شود ».

رئیس سازمان ثبت در ادامه یادآوری می کند :« از دیگر اقدامات در دستور کار، توسعه اعتبار اسناد رسمی است. سند رسمی در قانون ثبت از جایگاه خاصی برخوردار است و درصورتی‌که در جامعه رواج داشته باشد از بسیاری از مفاسد جلوگیری می‌شود».

باید دید عزم مسئولان سازمان ثبت اسناد و املاک برای حل ریشه‌ای معضل زمین‌خواری از طریق اصلاح قانون 88 ساله‌ ثبت چقدر جدی است. آیا در دوران جدید قوه قضائیه شاهد حل این معضل خواهیم بود؟

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۱۹۹۱۰۰۰:۵۲:۲۵ ۱۳۹۸/۵/۴
فقط اعدام
ناشناس۱۰۲۰۷۱۱۲۳:۱۵:۰۴ ۱۳۹۸/۵/۴
مالکین این زمین ها کشاورزان فقیرند که در مشکلات زندگی با فقر مواجه هستند و ناگزیرند زمین خود را بفروشند تا زنده بمانند یا فکری به حال تحصیل بچه ها و ازدواج و مسکن آنها کنند آنهایی که صورت مسئله را پاک می کنند به ( حقیقت خواری مسئولین از چرایی فروش زمین ) را ریشه یابی کنند
ناشناس۱۰۲۰۹۱۰۰۷:۴۷:۱۷ ۱۳۹۸/۵/۵
مردم باید کمپینی تشکیل دهند و به آن مناطق عازم شوند و خواستار تخریب شوند و یا اینکه خود مردم دست بکار شوند . چرا که ذره ذره خاک آن متعلق به همه مردم است و هر کسی حق خود را بستاند . فقط باید مردم ورود کنند . اینرا دیگر نمی توان اسمش را اخلال و شورش بگذارند .
ناشناس۱۰۱۹۹۲۹۰۱:۲۶:۲۳ ۱۳۹۸/۵/۴
اعدام چند نفر از گردن کلفت‌های وابسته به مسئولین قطعاً چاره‌ساز است مماشات و رئفت و چشمپوشی و تخفیف و مدارا با مسئولان و مدیران رانتخوار کار را به فاجعه و انفجار کشانده این مقوله فقط مختار میخواهد محاکمه‌‌ی علنی و بی‌رحمانه و اعدام یالَثاراتِ‌الحسین(ع)
ناشناس۱۰۱۹۹۵۲۰۳:۴۷:۲۶ ۱۳۹۸/۵/۴
ابتدا به ثبت اسناد مراجعه شود و مشخص شود صاحبان اصلی زمینها چه کسانی بوده اند و به چه طریق سلب مالکیت شده و دلالان از کجا به وجود چنین زمین هایی پی برده اند که براحتی توانسته اند زمینها تغییر کاربری داده و در اختیار ویلاسازان و انبوه سازان قرار داده اند .
ناشناس۱۰۱۹۹۵۳۰۳:۴۷:۵۹ ۱۳۹۸/۵/۴
شاه کلید مبارزه با تغییر کاربری اراضی ، رسیدگی سریع به تخلفات اعضای شوراهای اسلامی روستاها ، دهیاران ، بخشداران ، فرمانداران ، سازمان جهاد کشاورزی ، بنیاد مسکن است .
ناشناس۱۰۲۰۰۰۶۰۷:۴۸:۴۳ ۱۳۹۸/۵/۴
دیگر زمینی باقی نمانده. همه خورده شدند. برای هر اقدامی دیر شده است.
ناشناس۱۰۲۰۰۱۹۰۸:۳۰:۳۱ ۱۳۹۸/۵/۴
یکی دیگه از معظلات و مشکلاتی که به پرونده های قضایی میافزاید میدونید چیه؟ اینکه متاسفانه طرح های هادی روستاها طبق قانون هر ده سال باید نقشه برداری و بررسی بشه تا با توجه به افزایش جمعیت مجددا برای ده سال پیش رو به محدوده روستا افزایش داده بشه اما متاسفانه بخاطر هزینه بر بودن و پروسه اداری یا عدم اختصاص زمین کافی برای افزایش محدوده طرح هادی در بسیاری از روستاها به کمتر از پنج سال نرسیده زمین های اضافه شده به طرح هادی پر شده و مردم ناچار به ساخت و ساز در محدوده خارج از طرح هادی میشن که این خود مشکلات زیادی برای اهالی روستا از جمله اینکه هر کسی به هر میزان و به دلخواه حود مجبور به ساختن منزل مسکونی برای خود خارج از محدوده طرح هادی میشه. همه چیز را گردن مردم نندازید لطفا بی پولی و عدم اختصاص اعتبار کافی برای بررسی مجدد طرحهای هادی بزرگترین معزل در روستاها و تخریب زمین های کشاورزی شده شما توقع دارید زوج جوان روستایی بخاطر عدم اختصاص زمین کافی از طرف جهاد کشاورزی و بنیاد مسکن و... خونه زندگیشو ولکنه و از روستا بره؟
ناشناس۱۰۲۰۰۲۱۰۸:۳۶:۳۹ ۱۳۹۸/۵/۴
شاه کلید مبارزه با زمین خواری و سایر مفاسد گسترده در کشورمان ؛ خروج از حالت درهم و بر هم این کشور است
ناشناس۱۰۲۰۰۲۹۰۸:۵۱:۰۳ ۱۳۹۸/۵/۴
علت اصلی زمین خواری تکثیر و زاد و ولد بی رویه فقرا و مهاجرت به شهرهای بزرگ و در نتیجه به حاشیه رانده شدن ثروتمندان است و ممکن است در پنجاه سال آینده ثروتمندان مجبور به اقامت در دامنه های دماوند شوند
ناشناس۱۰۲۰۳۷۲۱۴:۲۶:۱۸ ۱۳۹۸/۵/۴
همین وجود شما ها شده سم مهلکی در جامعه که وضعیت مملکت شده این فقط دوست دارم بگی این ثروت رو از کجا آوردی که این چنین باد بر غبغب میندازی و به فقرا میتازی؟ با این تکبر و دیدگاهی که دارید هر لحظه نفس کشیدن تون هم هدر دادن و حیف و میل کردن اکسیژن است
اكبر۱۰۲۰۰۳۲۰۸:۵۴:۱۲ ۱۳۹۸/۵/۴
ريشه اصلي اين فساد در ميان مديران و كارشناسان در سه مركز سازمان امور اراضي و منايع طبيعي و شهرداريها هست.
ناشناس۱۰۲۰۰۶۸۰۹:۴۵:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۴
اگر فقرا دست از زادو ولد بی رویه بردارند شهرها گسترش پیدا نمی کنند و معضل زمین خواری با کمترین هزینه حل می شود
ناشناس۱۰۲۰۳۸۳۱۴:۴۵:۱۹ ۱۳۹۸/۵/۴
اگر ثروتمندان املاک بزرگ نداشته باشند و فساد و دزدی توشون زیاد نباشه به همه خانه و زمین به اندازه کافی میرسه!
ناشناس۱۰۲۰۰۸۳۱۰:۰۷:۳۸ ۱۳۹۸/۵/۴
شناسایی زمینهای غیر کشاورزی برای ساخت مسکن ویلایی میتونه جلوی تخریب خاک با ارزش رو بگیره
تبریزی۱۰۲۰۰۹۹۱۰:۱۸:۳۱ ۱۳۹۸/۵/۴
تنها راه اینه که ما زمین رو بخوریم تا زمینی برای زمین خواران باقی نمونه.
ناشناس۱۰۲۰۱۱۷۱۰:۳۸:۲۹ ۱۳۹۸/۵/۴
زمین خوارها مردم عادی نیستند وصل هستند به اصحاب ثروت و قدرت
ناشناس۱۰۲۰۱۳۱۱۰:۵۴:۲۹ ۱۳۹۸/۵/۴
پشت همه زمین خواری ها ادمهای قدرتمندی قرار دارند. مردم عادی نمی توانند زمین خواری کنند
مهدی۱۰۲۰۱۵۸۱۱:۳۲:۵۷ ۱۳۹۸/۵/۴
شاه‌کلید مبارزه با زمین‌خواری چيست؟ اعدام ابر زمین خواران . اسامی چند نفر از گردن کلفتهای زمین خوار که اختلاسگر هم هستند و وامهای چند هزار میلیاردی هم گرفته اند و پس نداده اند را اعلام و بعد با افتخار آنها را اعدام کنید, خواهید دید که این پدیده فساد آور بکلی نیست و نابود خواهد شد.
ناشناس۱۰۲۰۱۸۸۱۲:۰۹:۱۳ ۱۳۹۸/۵/۴
ا ولا بسیاری افراد بابضاعت پایین نظیر کشاورزان املاکی دارند که سند عادی دارند باید اول دولت بدون کاغذ فکری به حال انها کند ویک شبه نمیتوان گفت این اسناد بی اعتبار هست دوم افرادی که زمین خوار هستند به مقامات وصل هستند والا مردم عادی زمین خواری که هیچ حتی چند سانت منابع طبیعی نمی توانند بگیرند
ناشناس۱۰۲۰۱۹۱۱۲:۱۱:۰۸ ۱۳۹۸/۵/۴
بسیاری از این زمینها اسناد رسمی دارند ,در شهرکهای اطراف دماوند با مشارکت شهرداری وزمین شهری وزارتخانه ,زمینها و کوهها را قطعه قطعه کرده و با قیمتهای میلیاردی میفروشند ,حتی برخی مسوولین ازجناحهای مختلف آنجا ویلا دارند .
ناشناس۱۰۲۰۲۳۴۱۲:۴۱:۴۲ ۱۳۹۸/۵/۴
خواستن
سید۱۰۲۰۳۴۳۱۳:۵۲:۰۷ ۱۳۹۸/۵/۴
تغییر نگاه حکومت به مالکیت تنها راه ویژه خواری است
ناشناس۱۰۲۰۳۶۸۱۴:۲۰:۳۶ ۱۳۹۸/۵/۴
شاه کلید اینه که مردم به خودی و غیرخودی تقسیم نشند تا خودیها هرکای خواستند رو راحتتر بتونن بکنن
ناشناسnashenas۱۰۲۰۴۷۸۱۶:۳۸:۱۱ ۱۳۹۸/۵/۴
هزاران میلیاردتومان پول دراختیار کسانی قرار گرفته که نه تولید کننده هستند ونه ارزش افزوده ایجاد میکنند همه برج ساز شدنددر کوچه سه چهار متری بلندمرتبه سازی کردند اپارتمان از متری 100 هزار تومان به 13 میلیون رسید نشان میدهد چرا تولید کننده می نالد وهم کارگر وهم کارفرما مشکل دارند وصندوقهای باز نشستگی رو به ور شکستگی رفته اند ببینید در اطراف چقدر عایدی سرمایه ای از زمین ومسکن حاصل شده است در حالی که در تولید ناخالص ملی هیچ اتفاقی نیافتاده است می بینید که شهر ها وحومه شهر ها چه وضعیتی پیدا کرده مگر اعجازی رخ دهد که تولید رشد 8درصدی کند درحالی که واردات وصادرات بدین شکل ادامه داشته باشد بنابراین زمین ومسکن وواردات انحصاری ومنافع حاصل از ان همه منابع را بسمت خود برد ونرخ های باز دهی بالایی ایجاد کرد که به تنزیل پروزه های سرمایه گذاری تبدیل شد وپی وی این پروره ها منفی شد وکسی به کار تولیدی نپردازد دووسه میلیون در ایران هستند که تقاصای بالا وقوی دارند وزمین فلان منطقه را داشتند که خرید وفروش وتجارت کردند وبه درامد های بالایی رسیدندمادام قیمتها را بالا بردیم تا جایی که کسی نتواند بخرد البته در جاهای لوکس تغییر کاربری ها تغییر اراضی تخریب جاهای خوش اب وهوا منابع کار میکند اگر مناطق میانی تهران نشد به مناطق بالای شهر می روند اگر دراین مناطق نشد به مناطق پشت کوه می روند انجا نشد به حومه شهر های بزرگ وسواحل ومزارع و.. می روند وکار خودشان را می کنند مدام جابجایی هایی می شود که در امد های هنگفتی نصیب کسانی میکند که عامل تولید نیستند در امد که از اسمان نمی بارد باید از سهم عوامل تولید کم شود اما باز هم توجه نکردیم وسرمایه های بانکها را اضافه کردیم بازار اوراق بدهی راه انداختیم و...عده ای هم هستند که ماهانه یک تا سه میلیون میگیرند وبرای جفت وجور کردن مابقی کار اضافی ورشوه می گیرند وکم کاری وبی انگیزگی دارند
باهر۱۰۲۰۵۲۸۱۷:۵۶:۱۵ ۱۳۹۸/۵/۴
بنده شخصا به بعضی از این باغ شهرهای اطراف شیرازکه از تصرف منابع طبیعی و کشاورزی ایجاد کرده اند مراجعه کرده ام که بخرم خصوصا آنهایی که اطلاعیه برای فروش زده اند.وقتی ازآنها پرسیده ام که شما اهل کجا هستید اکثرا گفته اند اهل استانهای دیگر هستند.باز وقتی پرسیده ام آنجا کجا، اینجا کجا ،چطوری آمده ای اینجا در استان فارس باغ شهرایجادکرده ای و یا خریده ای؟ گفنه اند ما کارمند فلان اداره درشیراز هستیم یا بوده ایم. این نشان میدهد که چون از ادارات مختلف در این باغ شهرها هستند با اعمال نفوذ آنها براحتی این باغ شهرها دارای گاز ،چاههای آب، برق و کدپستی و دیگر خدمات شده اند.لذا مشکل اصلی وجود کارمندان متخلف ادارات مختلف هست که باعث شده این مصیبتها برای محیط زیست و مردم و مملکت ایجاد گردد.باید فکری بحال این افراد همدست زمین خواران کرد!!!!!
ناشناس۱۰۲۰۵۴۱۱۸:۱۵:۲۱ ۱۳۹۸/۵/۴
شفافیت اقتصادی وسازمان مالیاتی قوی دقیق چاره کاره!
هموطن۱۰۲۰۸۳۸۰۶:۱۸:۵۰ ۱۳۹۸/۵/۵
زمین های ایران قانون ندارد بیشتر زمین های مشهد را عراقی خریده اند . زمین های شمالی ها را تهرانی ها خریده اند !!!!!!!!! هر نقطه ایران از سوی گروهی دیگر اشغال شده در حالیکه زمین بصورت موقت متعلق است به انسانهایی که در آنجا بدنیا امده و آن نقطه را آباد کرده اند و پس از فوت باز هم زمین یک ثروت الهی ملی است
ناشناس۱۰۲۱۰۰۶۰۸:۵۳:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۵
تغییر قانون اساسی است
ناشناس۱۰۲۱۱۲۴۰۹:۴۴:۲۶ ۱۳۹۸/۵/۵
شاه کلیدی وجود ندارد. همینی که بوده و هست و خواهد بود با این قوانین...
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

  4. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  5. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  6. چرا این همه بد اخلاقی؟

  7. درباره توبه تتلو

  8. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  9. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  10. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  11. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  12. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  13. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  14. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  15. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  16. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  17. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  18. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  19. تنوری که هنوز سرد است...

  20. ایثارگران را بدنام نکنید !

  21. تضادی عجیب و پر ابهام!

  22. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  23. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  24. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

  25. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

پربحث‌های هفته

  1. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  2. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  3. تضادی عجیب و پر ابهام!

  4. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

  5. امیر تتلو در مدح امام علی (ع) شعر سرود

  6. رادان: برهنگی و عریانی از دسیسه‌های دشمن برای نابود کردن خانواده‌هاست

  7. اعلام جرم دادستانی علیه برخی خبرنگاران در پرونده نیکا شاکرمی

  8. واکنش چمران به ودیعه میلیاردی به برخی مدیران شهرداری تهران

  9. ورود بانوان به ورزشگاه تصمیم نظام بوده است

  10. جزئیات تقسیم تهران به استان‌های شرقی و غربی

  11. یک دزدی ۱۰ میلیاردی از متروی تهران/ سارقان چه چیزهایی از مترو می‌دزدیدند؟

  12. دستورالعمل دادستانی کل کشور درباره طرح نور به زودی ابلاغ می‌شود

  13. دادستان کل کشور: لازمه فسادزدایی نظارت هوشمند است

  14. خبری خوش درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

  15. غذارسانی به حیوانات محبت در حق آنها نیست

  16. سردار رادان: دشمن به دنبال کارزارهای خیابانی است

  17. جزئیات دستگیری دو عامل ربایش یسنا کوچولو/ دختربچه ۴ ساله، ۵ روز اسیر آدم‌ربایان بود

  18. رتبه‌بندی برترین دانشگاه‌های آسیا منتشر شد/ جایگاه ایران کجاست؟

  19. بازگشت قطارهای تندرو به خط ۵ مترو/ دردسر ته سیگار مسافران

آخرین عناوین