الف در گفت‌وگو با کارشناسان بررسی کرد؛ چرا قیمت دلار در اوج خصومت غرب با ایران پایین آمد؟

گروه اقتصادی الف،   3980429144 ۴۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

این روزها که ایران در اوج تنش سیاسی با غرب بر سر پرونده هسته ای به سر می برد بر خلاف گذشته ای نه چندان دور که کوچکترین تنشی در این روابط، بازار ارز و به خصوص دلار را از خود متاثر می کرد، شاهد ثبات نسبی در این حوزه هستیم.

چرا قیمت دلار در اوج خصومت غرب با ایران پایین آمد؟

به گزارش الف، دلار در هفته اخیر  حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ تا ۱۲ هزار تومان نوسان داشت که به گفته کارشناسان علت این کاهش تلاطم ها و تثبیت نسبی در دو عامل اطمینان خاطر روانی ناشی از تقویت بنیه دفاعی کشور و  مدیریت صحیح بانک مرکزی نهفته است.

مجید شاکری پژوهشگر اقتصادی در این باره معتقد است: «يكسال قبل اگر چنين حجم فشرده اى از وقايع امنيتى ظرف ٢٤ ساعت رخ مي داد، جهش قيمت ارز آزاد يك واقعه حتمى بود. اكنون با توجه به زحمات ستودنى بانك مركزى و رسيدن ميوه اقتصادى برنامه دفاعى ايران از طرف ديگر ، نرخ بازار آزاد تقريبا نسبت به تحولات سياسي رخ داده تا كنون بى تفاوت است.»

عامل دیگر، موفقیت نسبی عبدالناصر همتی در ساختمان شیشه‌ای میرداماد است .  هر چند دلار در ایام ریاست وی در  برخی روزها روند افزایش به خود گرفت، اما بانک مرکزی با ابزار‌های خود توانست مانع افزیش شدید قیمت ارز شود. در فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری نیز قیمت ارز که در محدوده ۱۳هزار تومان بود، با افزایش قیمتی حتی به حدود ۱۶ هزار تومان رسید ولی باز هم به کانال ۱۳ و ۱۴ هزار تومانی وارد شد.

براساس این گزارش قیمت ارز در یک ماه اخیر روند کاهش به خود گرفت و از کانال ۱۳ هزار تومانی به کانال ۱۱ هزار تومان سقوط کرد و امروز نرخ هر دلار آمریکا به عنوان ارز شاخص بازار در صرافی های مجاز به ۱۱۶۵۰تومان رسید، کاهش نرخ ارز باعث کاهش قیمت‌ها در بازار سکه و طلا هم شد که بعد از مدت‌ها قیمت هر قطعه سکه به زیر ۴ میلیون تومان رسید، اما چرا با توجه به تنش‌هایی سیاسی نرخ‌ها در بازار ارز کاهش یافت؟، این روند تا چه زمانی ادامه خواهد یافت؟ نقش بانک مرکزی چه بود؟

* چهار عامل  کاهش نرخ ارز

سید حمید میرمعینی کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار الف، با بیان اینکه چهار عامل باعث کاهش قیمت ارز شد، اظهار کرد: مهم‌ترین علت، مدیریت خوب بانک مرکزی بود که با مکانیزم‌ها و ابزارهایی که در اختیار داشت، اطلاع رسانی‌ها و تزریق به موقع ارز و دخالت در بازار توانست هیجانات در بازار را کنترل کند به طوری که حتی در تنش‌های سیاسی هم که در گذشته باعث التهاب در بازار ارز می‌شد، در این دروه تاثر گذار نباشد و نشد؛ از سوی دیگر شاهد بازگشایی صرافی‌ها بودیم که این امر هم موثر واقع شد.

وی با بیان اینکه دومین عامل ورود درآمدها و منابع ارزی شرکت‌ها صادرات بود که با مکانیزم‌هایی مجبور شدند ارز خود را  وارد بازار کنند؛ این موضوع باعث پوشش تقاضای ارز و ایجاد تعادل در جریان عرضه و تقاضا شد، افزود: رسیدن قیمت ارز نیمایی و سامانه سنا به قیمت بازار سومین عامل تاثر گذار  در کاهش نرخ دلار است، به طوری‌که دارندگان این ارزها (شرکت‌های صادراتی) به دلیل اختلاف قیمت نیمایی با بازار، ارز خود را عرضه نمی‌کردند، با حذف این اختلاف قیمت، دلارهای خود را وارد بازار کردند.

این کارشناس اقتصادی، راه‌اندازی بازار ثانویه (بازار متشکل ارزی) را چهارمین علت کاهش نرخ در عنوان و بیان کرد: این بازار علیرغم اینکه هنوز تشکیل نشده است، ولی اثر خود را گذاشت که نشان می‌دهد که اقدام سیستماتک متشکل و سازماندهی شده است که در آینده می‌تواند محل عرضه و تقاضای دارندگان ارز باشد و با حاکم شدن مکانیزم‌های بازار بر آن، کشف قیمت عادلانه هم رخ دهد. این بازار  به معنای بورس ارز است که باعث شفاف‌تر شدن بازار خواهد شد.

* اثرات تحریمی تقریبا کمرنگ‌تر شده است

به گفته وی، اگر تنش خاص سیاسی رخ ندهد و جریان ورودی ارز به همین روند کنونی ادامه یا اینکه ورودی ارزی ناشی از کاهش تنش‌ها افزایش یابد قیمت‌ها را می‌تواند در همین محدوده فعلی ۱۱ هزار تومان کنترل کرد که می‌توان آینده اقتصادی خوب، افزایش صادرات و رقابت تولید داخل با وادرات را در صورت کنترل نرخ ارز مشاهده کنیم.

میرمعینی با بیان اینکه ثبات در بازار ارز باعث افزایش و جذابیت سرمایه گذاری خارجی خواهد شد، گفت: افزایش قیمت ارز اثر خود را بر روی کالا گذاشته است. از سوی دیگر اثرات تحریمی تقریبا کمرنگ‌تر شده ، هر چند روی جریان درآمد ارزی تاثیر گذار بود، ولی حداقل ارز مورد نیاز کشور در سال حدود ۴۰ میلیار دلار است که با این روند فعلی نیاز ارزی تامین می‌شود؛ البته نیازمند سرمایه گذاری ارزی هستیم، زیرا ممکن است سال‌های بعد با افزایش رشد نرخ بیکاری و...  مواجه شویم که برای اقتصاد ایران مشکل ساز می‌شود.

* بانک مرکزی ریسک بازار ارز را بالا برد

آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی و استادیار د انشگاه تهران هم در پاسخ به این سوال خبرنگار الف که چرا نرخ ارزی روند کاهشی به خود گرفته است، گفت: متولی بازار ارز، بانک مرکز است  که در چند روز متوالی قیمت فروش ارز را به صرافی‌ها را کاهش داد که با این اقدام ریسک نگهداری دلار را افزایش داد. این اقدام باعث شد آن‌هایی که دلار دارند، ارزها خود را روانه بازار کنند و امروز فروشنده شدند که امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی در حال حاضر وظیفه‌ای که چند سال است فراموش شده را اجرا می‌کند، یعنی مدیریت بازار ارز به سمت نرخی که مورد نظرش است، تاکید کرد: کاهش نرخ دلار به دلیل ایجاد ریسک در بازار است که در این مواقع معمولا آن‌هایی که ارز دارند، احساس خطر کرده و فروشنده می‌شوند و آنهایی هم که خریدارند، وارد نمی‌شوند.

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۱۱۷۵۸۰۹:۴۴:۰۱ ۱۳۹۸/۴/۳۰
سیاست های درست آقای دکتر همتی باعث پایین آمدن قیمت ارز شده است. اگر از اول هم به جای سیف، دکتر همتی رییس کل بانک مرکزی شده بودند، هیچوقت نرخ ارز دچار بحران نمی شد.
ناشناس۱۰۱۱۸۱۰۱۰:۱۶:۲۵ ۱۳۹۸/۴/۳۰
دلار بشه 1 ریال چه فایده داره وقتی مدام اجناس حتی دولتی با ارز 4200 تومانی هم گران میشه..آرامش قبل از طوفانه..
ناشناس۱۰۱۱۹۳۰۱۱:۰۵:۱۴ ۱۳۹۸/۴/۳۰
من مییییدونم نمیشه من میییدونم !!!
شایان۱۰۱۲۳۳۵۱۴:۲۱:۴۲ ۱۳۹۸/۴/۳۰
سیاستهای درست همتی؟؟؟! یعنی دلار ۱۵هزار توی یکسال گذشته درست بود؟ وقتی پهباد را زدیم و از برجام داریم خارج میشیم و امارات کوتاه اومد چرا ناگهان دلار پایین اومد؟ چرا اقدامات دفاعی را پای دولت مینویسی؟ چرا آدرس غلط میدی؟
ناشناس۱۰۱۲۰۱۹۱۲:۰۵:۱۴ ۱۳۹۸/۴/۳۰
2 روز بیشتر دوام نیاورد خنده داره داره میره بالا الان شد 12400
ناشناس۱۰۱۲۰۵۷۱۲:۲۷:۰۳ ۱۳۹۸/۴/۳۰
دلال ارزی؟؟
ناشناس۱۰۱۲۰۸۶۱۲:۴۱:۱۸ ۱۳۹۸/۴/۳۰
فرض کنیم ایشان دلال ارزی باشه ایا دروغ گفته دلار امروز بالای 12 تومان است چکار داری به شغل مردم مملکت درست کنید این همه سلطان اعدام و زندانی کردی چرا اجناس ارزان نشده
ناشناس۱۰۱۲۲۰۵۱۳:۲۶:۱۲ ۱۳۹۸/۴/۳۰
برای اینکه یک مشت ...به این سادگی حاضر به از دست دادن منافعشان نیستند. حتی به قیمت بدبختی عامه مردم.
ناشناس۱۰۱۲۲۴۵۱۳:۳۷:۳۶ ۱۳۹۸/۴/۳۰
دلیل آن این هست دلالان واردات از وابستگان مقامات هستند
ناشناس۱۰۱۲۳۰۵۱۴:۰۵:۳۷ ۱۳۹۸/۴/۳۰
نه عزیز نیستم. تو به من بگو کی الان زندگیش به دلار بستگی نداره ها؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۰۱۲۰۵۲۱۲:۲۵:۱۷ ۱۳۹۸/۴/۳۰
میره بالا چون نقدینگی چهار برابر شده دلار هم چهار برابر میشه الان تولید نقدینگی روزی هزارمیلیاردتومن هست منتظر افرایش دلار باشید
ناشناس۱۰۱۲۱۵۱۱۳:۰۹:۳۲ ۱۳۹۸/۴/۳۰
دلار چاره ای جز صعود ندارد.
omid۱۰۱۲۲۹۶۱۴:۰۰:۱۱ ۱۳۹۸/۴/۳۰
سیف یکی از شاهکارهای تدبیر و امید بود ، نمی دانم کجای دنیا یک نفر که حسابداری خوانده را رییس بانک مرکزی میکنند،کسی که سیاستهای پولی را نمی شناسد،من اعتقاد ندارم که همه کاهارهای اقای همتی درست است ولی لا اقل میداند چکار میکند،مثل یک شطرنج باز میداند هر حرکتی که انجام میدهد نتیجه اش چیست ، بهر حال دانش آموخته رشته اقتصاد است،کشور در زمان سیف بزرگترین ضربه اقتصادی را خورد. راستی قرار بود سیف محاکمه شود،خبری نشد...؟
ناشناس۱۰۱۱۷۶۷۰۹:۵۳:۳۰ ۱۳۹۸/۴/۳۰
جریانی زنجیره ای در کشور مدام تبلیغ می کرد که هر گونه واکنش به طرف مقابل ، اقتصاد را نابود می کند و ملت را می ترساند تا هزینه اقدام متقابل ایران بالا باشد..تا در سایه‌ صبر ایران ، تحریم ها به مرور زمان سفت و محکم شود و اینها هم میوه انتخاباتی تحریم را بچینند.. در حالی که اقدام متقابل ، غرب را دست به عصاتر می کند ..
علی 671۱۰۱۱۷۹۵۱۰:۰۷:۵۸ ۱۳۹۸/۴/۳۰
خوب خدا را شکر که دارد پایین تر هم می آید .شاید به مرور زمان وقتی تثبیت شد به ثمره اش اجناس هم کم کم شروع کنند به پایین آمدن که به نفع کشور و اقتصاد کشور است و تودهنی به آمریکا که به هدفش نرسیده که این کار خداوند است که خودش فرموده یاری می کنم .
ناشناس۱۰۱۱۷۹۶۱۰:۰۸:۱۶ ۱۳۹۸/۴/۳۰
انهایی که میلیونها دلار در کاخشان در باستی هیلز دارند مقداری را روانه بازار کردند تا مردم حس کنند بحران یعنی رفاه
ناشناس۱۰۱۱۸۱۱۱۰:۱۷:۲۱ ۱۳۹۸/۴/۳۰
چون همه چیز در دست دولت هست
حمید۱۰۱۱۸۲۱۱۰:۲۱:۰۰ ۱۳۹۸/۴/۳۰
گرچه کاهش نرخ ارز کار مثبتی است ولی باید منتظر تاثیر آن در زندگی توده ما مردم بود. البته این وسط جناب روحانی به قدرت مانورشون اضافه میشه ولی ازشون باید پرسید افزایش نرخ خرید مسکن تا 3 برابر که نتیجه دستپخت دولت فخیمه ایشان است با بی کفایتی عباس آخوندی( مزخرف) که تکیه کلامش در مورد مسکن مهر بود. خودرو و سایر اقلام چه میکنند
ناشناس۱۰۱۱۸۲۴۱۰:۲۱:۲۹ ۱۳۹۸/۴/۳۰
تمام اینها دستوریه شما از قیمت اجناس می تونین متوجه بشین دلار چنده! الان لوازم کامپیوتر خود لپتاب بعضا با ارز 35 تومن محاسبه میشن! اگر قیمت این نیست تعزیرات چرا کاری نداره؟
ناشناس۱۰۱۱۸۵۴۱۰:۳۱:۰۴ ۱۳۹۸/۴/۳۰
مارا بيچاره كرديد
ناشناس۱۰۱۱۸۵۷۱۰:۳۱:۳۳ ۱۳۹۸/۴/۳۰
هنوز گران است، قیمت واقعی دلار بین هشت تا نه هزار تومان است.
ناشناس۱۰۱۱۹۴۶۱۱:۱۶:۵۵ ۱۳۹۸/۴/۳۰
لطفا بگو چطور حساب کردی قیمت واقعی تا مردم یاد بگیرن
ناشناس۱۰۱۲۰۳۷۱۲:۱۹:۰۶ ۱۳۹۸/۴/۳۰
دلار هزار تومن هم گرونه. دلار در همه دنیا در حال سقوط آزاده.
میلاد۱۰۱۱۸۶۸۱۰:۳۶:۴۵ ۱۳۹۸/۴/۳۰
گرونی ها ادامه داره.حتی با پایین اومدن قیمت دلار.شاید در اینده نزدیک دچار قحطی تو برخی کالاهای مخصوصا از نوع وارداتی بشیم.
ناشناس۱۰۱۱۸۷۳۱۰:۳۹:۵۸ ۱۳۹۸/۴/۳۰
عجله نکنید تو این کشور هرچیزی بالا رفت پایین امدن ان غیر ممکن است ارز هم خواهید دید چه خواهد شد عجله کار شیطانه.
ناشناس۱۰۱۱۸۹۳۱۰:۴۶:۵۴ ۱۳۹۸/۴/۳۰
يكي از عوامل مهم آن نخريدن دلار توسط خريداران و فروش دلار خانگي است آن هم به سبب احتمال صلح وتعامل است
ناشناسnashenas۱۰۱۱۹۲۵۱۱:۰۳:۳۷ ۱۳۹۸/۴/۳۰
گاهی گفتن برخی ایده ها چندان هم خوشایند صاحب ایده نیست ولی ناگزیراینکه علت کاهش نسبی ارز باید ازدید کارشناسان اقتصاد سیاسی وعموم مردم نیز مورد توجه قرار گیرد تقدم رتبه ای اقتصاد کلان نسبت (به خرد(تثبیت فعلی نسبی قیمت ارز) نباید فراموش شود بنظر میرسد ثبات سیاسی در دیبلماسی خارجی متاثر از مقاومت فعال خارجی (مهار تهدید خارجی) سهم کلیدی برای استفاده از فرصت داخلی برای تولیدداشته است ضمن اینکه تقدم رتبه ای سطح توسعه نسبت به اقتصاد کلان نیز مهم است که مخالفت با افزایش قیمت بنزین وکارت سوخت در این مقطع فعلی با شیوه مرسوم این ثبات اقتصاد کلان وخرد ایجاد شده را مختل میکند وتوصیه نمی شودحذف یارانه ها به موازات توسعه وپیشرفت ورونق واقعی تولید تدریجا باید انجام گیرد شوک درمانی به روش گذشته هزینه مضاعفی به فقرا وارد میکند منافع یارانه ای درخوری ندارد وهزینه مضاعف تری از لحاظ هزینه مصرف و هزینه سرمایه گذاری به دولتها وارد میکند به قولی دویاسه برابر ننسبت به توده مردم که مضرات ان به مردم برمیگردد به این جهت است که روز به روز وسال به سال سهم اموزش وسلامت کاهش یافته و می یابد زیرا قبلا هزینه دولتها از طریق شوک درمانیها افزایش یافته وقادر به جبران هزینه های اضافی بخش های حیاتی نمی گردند ومنافع زود گذر چندانی هم برای دولتها ناخواسته وخواسته ندارد و نا برابری را افزایش می دهد
ناشناس۱۰۱۱۹۲۸۱۱:۰۴:۱۲ ۱۳۹۸/۴/۳۰
دولت روحانی درست برخورد نکرد حرام هفتاد تن طلا حرام پانزده میلیارد ارز جهانگیری حراج هزاران دستگاه خودرو به دلالان و عدم واکنش به تحریم های امریکا ولی مثل اینکه دارن بیدار میشن
ناشناس۱۰۱۱۹۳۱۱۱:۰۶:۴۸ ۱۳۹۸/۴/۳۰
آیه یاس یک عده نق زن حرفه ای در کامنت ها مشهود است چون همواره نیمه خالی لیوان را می بینند
ناشناس۱۰۱۲۰۰۸۱۲:۰۰:۱۴ ۱۳۹۸/۴/۳۰
تا الان اتفاقی خوب افتاده از نیمه پر لیوان؟ من به ده 4 زندگیم رسیدم همش تو بدبختی بودم اونم فقط و فقط بخاطر این مسئولین
ناشناس۱۰۱۱۹۵۰۱۱:۱۹:۰۶ ۱۳۹۸/۴/۳۰
علت واضح است تزریق ارز از سوی بانک مرکزی
ناشناس۱۰۱۱۹۶۴۱۱:۳۰:۲۰ ۱۳۹۸/۴/۳۰
مهم‌ترین از سقوط قیمت ثبات قیمت و کاهش نوسانات شدید است تا بازار متعادل ‌و سفته بازی بی اثر شود ودر نتیجه رونق و گردش کار جریان یابد
ناشناس۱۰۱۲۰۱۲۱۲:۰۱:۴۹ ۱۳۹۸/۴/۳۰
اقتصاد همه کارش با کندی پیش میرود شما یه چند ماه صبر کن اگر این روند ادامه دار بود بشین برای خودت فلسفه بباف انشالله که ادامه دار است ولی تحلیل این اتفاق با این سرعت به دور از منطق اقتصاد است
ناشناس۱۰۱۲۰۳۰۱۲:۱۶:۱۸ ۱۳۹۸/۴/۳۰
علتش اینه که مردم دیگه سرمایه نقد ندارن که برای حفظ ارزش اون رو تبدیل به سکه و دلارو ماشین بکنن کسری بودجه روهمکه سیف جونش با افزایش قیمت دلار جبران کرد دیگه همتی میخواد چیکار بکنه ؟
ناشناس۱۰۱۲۰۳۱۱۲:۱۶:۲۱ ۱۳۹۸/۴/۳۰
از توهم خارج بشید الان دلار چند شده؟
ناشناس۱۰۱۲۰۴۱۱۲:۲۰:۱۹ ۱۳۹۸/۴/۳۰
آدام اسمیت میگه دست نامرئی اقتصاد رو جهت میده ؛ منظور ایشون همان عرضه و تقاضا مردم یک جامعه هست ؛ اما در ایران دولت هست که عرضه و تقاضا ( بواسطه سیطره بر نقاط حساس اقتصاد ) رو بهم می ریزه ( شما نگاه کنید به بازار مسکن ، بازار کار ، بازار ماشین و ....)
ناشناس۱۰۱۲۰۶۰۱۲:۲۷:۳۶ ۱۳۹۸/۴/۳۰
قیمت امروزو یه نگاه میکردی بعد این مقاله رو منتشر میکیردی
ناشناس۱۰۱۲۰۸۹۱۲:۴۴:۰۷ ۱۳۹۸/۴/۳۰
اون چیزی که برای عمده مردم مهمه نرخ کالا و خدمات هست که معمولا با اندک تغییری در نرخ ارز تغییر میکند پایین اومدن نرخ ارز به شکل فعلی که تاثیری در زندگی روزمره مردم نداشته باشه فایده ای نداره
ناشناس۱۰۱۲۰۹۰۱۲:۴۴:۵۳ ۱۳۹۸/۴/۳۰
نقدینگی از سال ۹۲ تا ۹۸ بیش از ۴.۵ برابر شد. اما نرخ ارز تقریبا ثابت بود و همان ۳۲۰۰ تا ۳۷۰۰ ثابت شده بود و متعاقبا تورم پایین بود البته بصورت مصنوعی.حال که حجم پول از ۹۲ تا ۹۷ حدود ۴ برابر شده بود نرخ ارز و تورم بصورت جهشی خود را تسویه کردند. لهذا قیمت ارز از ۳.۵ هزار به حدود ۱۲ هزار تا ۱۵ هزار رسید که حدودا همان ۴.۵ برابر شد. این تساوی ۴.۵ برابر شدن نرخ ارز و ۴.۵ برابر شدن حجم پول اتفاقی نیست . اسما قاعده مقداری پول است. ربطی به سیاست جدید یا رییس بانک مرکزی ندارد وقتی همتی آمد ارز ۱۰ هزار بود و تقریبا گذار کرده بود. تا ۲ تا ۳ سال آینده نرخ ارز حدود ۱۵ هزار خواهد بود اما حجم پول همچنان سالی ۲۵ درصد زیاد میشود که نتیجه اش جهش ارزی بعدی است. ۵۰ سال است که وضع اقتصاد ایران همین است بعد میایید قصه های هزار و یک شب مینویسی.
ناشناس۱۰۱۲۱۱۷۱۲:۵۴:۱۱ ۱۳۹۸/۴/۳۰
باید برای خرید و فروش ارز هم مانند سکه مالیات گذاشت یعنی حاشیه سود آن را کم کرد. خرید بیش از ۲۰۰۰ دلار ۵% و بیش از ۵۰۰۰ دلار ۱۰% و بیش از ۱۰۰۰۰ دلار ۲۰% مالیات باید بدهی. البته دلالان ارز را باید جمع آوری کرد. اصولا دلال یعنی خطر بالقوه برای اقتصاد.
مهران۱۰۱۲۱۴۷۱۳:۰۷:۰۲ ۱۳۹۸/۴/۳۰
چون تحریم ها نهایتا سی درصد در اقتصاد ایران تاثیر گذار هست اما دولتی ها برای پوشاندن خرابکاریشون و توجیه مسائل مختلف مثل برجام در ذهن مردم انداختن که تحریم همه چیز هست در حالی که خود اوباما در سخنرانی رسمی گفت اگر برجام رو نمیبستیم ساختار تحریم های امریکا در دنیا میپاشید یعنی دیگر تحریم ها ذره ای بر ایران اثر نداشت
ناشناس۱۰۱۲۲۹۷۱۴:۰۱:۳۲ ۱۳۹۸/۴/۳۰
دوستان همگی بخاطر داشته باشیم که انتخابات نزدیکه و ... صبر کنیم قدری از انتخابات بگذره اونوقت ببینیم دلار باز هم همینطور می مونه یا خیر.
ناشناس۱۰۱۲۳۰۲۱۴:۰۳:۴۶ ۱۳۹۸/۴/۳۰
چون دروازه های مملکت رو کامل مسدود کردیم و ثبت سفارش برای هیچ کالایی بجز دارو و غذا انجام نمیشه نتیجتا کاهش تقاضا باعث کاهش بهای ارز شده
ناشناس۱۰۱۲۳۴۱۱۴:۲۳:۲۲ ۱۳۹۸/۴/۳۰
اقتدار سبب امنیت مردم می شود لذا مردم وقتی می بینند نیروهای مسلح قادر به حفاظت هستند چرا باید بترسند و دلار بخرنند
ناشناس۱۰۱۲۳۸۳۱۴:۴۱:۵۴ ۱۳۹۸/۴/۳۰
این همش تقصیر دولت قبل است آقای روحانی کارش خوب بلد ماشا الله به این کلید دیپلماسی عالی الان دنیا مبهوت کاردانی نخبگان این دولت مانده همه با هم من که هوا ندارم اما هوات دارم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین