انتقاد اندیشکده آمریکایی از تهدیدهای خصمانه آمریکا علیه ایران

گروه ترجمه الف،   3980426130 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

اندیشکده مطالعات سیاسی مستقر در واشنگتن با اشاره به تشدید تنش میان ایران و آمریکا می نویسد، این آمریکاست که علیه ایران به اقدامات تجاوزکارانه روی آورده است، نه ایران.

انتقاد اندیشکده آمریکایی از  تهدیدهای خصمانه آمریکا علیه ایران

این اندیشکده در گزارشی به قلم " کوری پیترسن اسمیت" با اشاره به ادعای دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مبنی بر آنکه ایران ناقض برجام است، نوشت مقامات دولت ترامپ از جمله " برایان هوک"  نماینده ی ویژه آن در امور ایران و "جان بولتون" مشاور امنیت ملی آمریکا این دیدگاه را پیش می برند که ایران با تهدیدی جدید در حال "آزمایش عزم آمریکا و متحدانش" است. گویی که ایران کشوری متجاوز است و اقداماتی انجام می دهد که به تشدید تنش در خاورمیانه منجر می شود.

اسمیت با اشاره به اتهام آمریکا مبنی بر حمله ایران به دو کشتی تجاری در خلیج عمان در ماه ژوئن – ادعایی که از جانب کاپیتان یکی از کشتی ها رد شد – اقدام ایران در سرنگون کردن یک فروند پهباد آمریکایی و تشدید مناقشه بین دو کشور، نوشت با وجود این فراز و فرودها، ترامپ، وزیر خارجه اش و سایر مقامات این عبارت را که "ما جنگ  با ایران را نمی خواهیم" تکرار کرده اند.

وی افزود: اگر این مساله صحت داشته باشد که آمریکا خواستار خودداری از جنگ است، حتی اگر ایران به ظاهر آرایش جنگی بگیرد و به صورت یکجانبه تنش ها را تشدید کند، در این صورت بی ثباتی و بی کفایتی دولت ترامپ قطعا نگران کننده است. به همین دلیل، منتقدان در رسانه ها، کنگره و حتی نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری به دولت هشدار می دهند که آمریکا می تواند"به یک جنگ سوق داده شود."

اما مقامات هرچه بگویند، یک نکته کاملا آشکار است: " این آمریکاست که به صورت خصمانه ایران را تهید می کند، و نه برعکس. اگر جنگی رخ  دهد، به این دلیل نیست که دولت به سوی آن "سوق داده شده است."

این دولت آمریکا بود که از توافق هسته ای ایران خارج شد، در حالی که تهران کاملا به آن پایبند بود. این اقدام نگرانی های دولت آمریکا را درخصوص سطوح کنونی غنی سازی در ایران کاملا بی معنا می کند.

این آمریکا بود که رزم ناو "یو اس اس آبراهام لینکلن" را راهی خلیج عمان کرد، یعی دقیقا در سواحل ایران. تصور کنید اگر ایران کشتی های جنگی خود را به سواحل کالیفرنیا می فرستاد، واکنش آمریکایی ها چه بود. و این آمریکاست که جنگنده های B-52 خود را که قابلیت حمل بمب اتمی دارند، روانه ی منطقه کرده است.

ترامپ در ماه می اعلام کرد که ۱۵۰۰ نظامی در خاورمیانه مستقر می کند، این تعداد علاوه بر هزاران نیرویی است که هم اکنون در منطقه حضور دارند. علاوه بر آن، آمریکا کارکنان دیپلماتیک خود را از عراق خارج کرد، تا در صورت بروز رویارویی نظامی، آنها در منطقه ی پرخطر نباشند. در ماه ژوئن، مقامات از استقرار هزار سرباز دیگر در منطقه خبر دادند. در حالی که آمریکا کشتی ها، ملوان ها، و تفنگداران دریایی خود را به سمت ایران قرار داده، خاورمیانه اکنون محل استقرار بیشترین تعداد از نظامیان دریایی آمریکا است.

هوک و مایک پومپئو، وزیر خارجه ی آمریکا پس از زمینه سازی برای عملیات نظامی، به خاورمیانه و اروپا سفر کردند تا ایران را منزوی و دیگران را همراه خود کنند.

همه ی این اقدامات به دنبال تحریم هایی آمریکا علیه ایران صورت گرفته است که براثر آن نفت، فولاد و سایر صنایع ایران را هدف قرار داده و اقتصاد کشور را از نظام های مالی سراسر دنیا جدا کرده است. اینها باعث شده است ارزش پول ایران سقوط کند، که خود به کاهش قدرت خرید مردم عادی انجامیده است.

آمریکا با بی رحمی با مردم عادی ایران برخورد می کند و هم زمان اقدامات و لفاظی های آن نیز به سمت یک رویاروی جدید نظامی پیش می رود. با این وجود، رسانه های آمریکایی برای آنچه که راهکار غیرکافی دولت ترامپ می نامند، بیش از پیش ابراز نگرانی می کنند.

نشریه ی تایمز یک ماه پیش نوشته بود:" نبودن راهکار منسجم درقبال ایران به یک سری پیام های متناقض انجامیده است که همه ی آنها حس وقوع حادثه ای بد و همچنین به احساس غیرقابل پیش بینی بودن، منتهی می شود."

ولی ما باید بیش از حرافی ها، به اقدامات عملی دولت توجه کنیم. در حقیقیت، لفاظی ها در مخالفت با جنگ، همزمان با اقداماتی که موید جنگ است، ظاهرا رسم دولت ترامپ مقامات آن و همچنین مقاله نویسان در رسانه هایی است که مشوق حمله به ایران هستند.

شاید بتوان گفت "برت استفنز" ستون نویس تایمز بهتر از هر کس دیگری مبین این شیوه ی متناقض است: " هیچ کس جنگ با ایران را نمی خواهد"، اما خاطرنشان می کند که آمریکا پیشتر نیروی دریایی ایران را غرق کرده است و اینکه "تهران باید توجه کند که ما آماده ایم و قادریم این کار را باز هم انجام دهیم."

این که گفته می شود آمریکا – یا دستکم دولت تندروی آن – جنگ با ایران را نمی خواهند، کاملا دروغ است. شاید سخنان سیاستمداران و تحلیل گران به درستی بیان نمی شود، ولی ما باید شفاف باشیم: دولت تا همین جا هم با تحریم ها در حال نابودی ایران است و برای شرایط بدتر زمینه سازی می کند. ما باید برای توقف آن، هرکاری بکنیم.

دیدگاه کاربران

علی 671۱۰۰۷۳۰۳۰۹:۵۵:۵۳ ۱۳۹۸/۴/۲۷
ابلهانه فکر کردن یعنی همین .درست است که از نظر اقتصادی در مضیقه قرار گرفته ایم که از بی کفایتی مدیران و دولت است که راهکار بلد نیستند و فقط حرف می زنند اما شما و دنیا بدانید که ایران بیدی نیست که با وزش ها بلرزد و نابود شود .ایران تکرار حوادث ها دیده و آبدیده شده است و از کوره ی هشت سال جنگ دنیا با این کشور از کوره سر بلند بیرون امده و این دفعه نیز با اراده و هدایت رهبر بزرگ خویش و حمایت همه ی مردم و دلاور مردان سپاه و ارتش دلیرش سر بلند و پیروز بیرون می آید .انشا الله وآن کشوری که نابود و گیج ومنگ می شود .اسرائیل،آمریکا و گاوان شیرده آنها خواهد بود .با دم شیر بازی نکنید و ایران بزرگ را دست کم نگیرید که بازی را از قبل باخته اید .برای خودتان و خلیج خوک ها شما قلدرید نه برای کشور بزرگی مثل ایران .ایران نه احتیاج به دلسوزی شما دارد و نه احتیاج به جنگتان ولی اگر کوچکترین غلطی کردید.باید اول فکر سفارش هزاران تابوت برای سربازانتان باشید که از دریا می گیرید .
ناشناس۱۰۰۷۳۲۸۱۰:۰۸:۵۱ ۱۳۹۸/۴/۲۷
باید هر تهدیدی به فرصت تبدیل شود.
ناشناس۱۰۰۷۳۳۲۱۰:۰۹:۵۳ ۱۳۹۸/۴/۲۷
هرگز یک ایرانی را تهدید نکنید.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین