نماینده پارلمان اروپا: هر اقدامی برای تضعیف دلار خوب است

گروه جهان الف،   3980326181

نمایندگی فرانسوی پارلمان اتحادیه اروپا گفت دلار فرصتی قانونی و شرایطی غیرقانوی و مجرمانه را برای دخالت آمریکا در امورات مختلف بین المللی فراهم کرده است.

به گزارش فارس؛ به نقل از اسپوتنیک، تیری ماریانی، نمایندگی فرانسوی پارلمان اتحادیه اروپا، گفت این اتحادیه و روسیه نیازی به بستن قرارداد برای استفاده حداکثری از یورو در مبادلات تجاری خود ندارند.

وی تاکید کرد هر اقدامی که به هژمونی دلار در جهان پایان دهد اقدام مثبتی است.

ماریانی گفت همواره برای من عجیب بوده است که چرا کشورهای بزرگ از جمله اروپایی ها و روسیه از دلار در مبادلات تجاری خود استفاده می کنند.

این ارز یک ابزار یا سلاح قانونی و اقتصادی برای آمریکاست چراکه آمریکایی‌ها معتقدند اگر ارز این کشور مورد استفاده قرار گیرد  حق آن را دارند که در راستای این مسئله اقدام و مداخله کند.

این سیاستمدار فرانسوی مدعی شده است که دلار در حال فراهم کردن شرایط قانونی و یا حتی فرصت‌های مجرمانه برای دخالت آمریکا در امورات مختلف بین المللی و جهان است.

نماینده پارلمان اروپا می‌گوید یکی از اصلی‌ترین مشکلات امروز اعمال فرا حاکمیتی و فرامرزی قوانین آمریکاست. خصوصاً استفاده از ارز دلار فرصتی قانونی و یا مجرمانه را برای برای آمریکایی ها در راستای دخالت در امورات زیادی را ایجاد کرده است. از جمله قربانیان این مسئله بانک های فرانسوی بودند که جریمه شده و هزینه آن را پرداخت کردند. من متوجه نمی شوم که چرا علی رغم اعمال تحریم های گوناگون از سوی آمریکا و مخاطرات موجود در استفاده از دلار ما استفاده از دیگر ارزهای بین الملل را شروع نمی کنیم.

این مقام فرانسوی افزود: اگر توافق روسیه و اتحادیه اروپا در استفاده از روبل و یورو به جای دلار در مبادلات تجاری دوجانبه اجرایی شود این مسئله می تواند تاثیر مثبتی بر شرایط بگذارد اما فکر می‌کنم که این توافق هنوز در حد یک خواسته است و مکانیزمی برای آن تعریف نشده است.

در عین حال الیویرا نابیولینا، رئیس کل بانک مرکزی روسیه، اعلام کرده است دلیل استفاده از دلار در مبادلات تجاری اتحادیه اروپا و روسیه این است که بخش قابل توجهی از صادرات روسیه به کشورهای اروپایی شامل کالاهای اساسی می شود و به همین دلیل تغییر ارز پرداختی آن را به ارزی غیر از دلار امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: اما می توان انتظار داشت که به صورت تدریجی تغییر در این روند اتفاق افتاده و به سمت استفاده از دیگر ارزهای بین‌المللی از جمله ارزهای ملی کشورها برویم.

وی در سخنانی در کنفرانس دانشجویی روسیه-اتحادیه اروپا گفت در حقیقت شاهد ایده های روز افزونی در این زمینه هستیم و سوال اینجاست که چرا مبادلات تجاری با اتحادیه اروپا به دلار و نه ارز‌های ملی یورو یا روبل انجام می‌شود؟

نابیولینا معتقد است استفاده از ارزهای ملی و یورو نسبت به دلار بسیار مناسب‌تر و قابل اعتمادتر است چرا که در کنار برخی مشکلات استفاده از دلار، محدودیت های زیادی در استفاده از آن اعمال شده که ناشی از مخاطرات و تهدیدات ژئوپلیتیک هستند. 

روز گذشته، رسانه‌های متعدد روسی، به نقل از سخنگوی وزارت بازرگانی روسیه گزارش دادند که این وزارت‌خانه و معاون کمیسیون اروپایی در اتحادیه انرژی، توافق کرده‌اند تا با تشکیل کارگروهی، موضوع استفاده از روبل و یورو به جای دلار در مبادلات تجاری دوکشور را مورد بررسی قرار دهند. 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین