بررسی ابعاد حقوقی تذکر راننده اسنپ و اقدام مسافر در هتک حیثیت راننده/ خودرو حریم شخصی و خصوصی نیست

دکتر محمدمهدی توکلی*،   3980321045 ۱۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
بررسی ابعاد حقوقی تذکر راننده اسنپ و اقدام مسافر در هتک حیثیت راننده/ خودرو حریم شخصی و خصوصی نیست

در روزهای اخیر اقدام یک مسافر اسنپ در انتشار عکس و مشخصات یک راننده اسنپ و تحریک مردم به ایجاد مزاحمت برای راننده مزبور از طریق توییتر، خبر داغی بود که واکنش های احساسی و عمدتاً غیرحقوقی را برانگیخت. در این نوشتار قصد آن را داریم که از منظر صرفاً حقوقی و بدون آلودن بحث به موضع گیری های بغض آلود، این رویداد و حواشی آن را بررسی کنیم.

اقدام راننده اسنپ:

در آژانس، تاکسی‌های اینترنتی و سایر خودروهای در اختیار و دربستی، این شرط ضمنی و توافق نانوشته وجود دارد که خودرو در چارچوب هدف قرارداد که همان رسیدن به مقصد باشد، در اختیار مسافر است. بنابراین راننده نمی‌تواند هر موسیقی یا صوت دلخواه خود را با هر درجه صدا که بخواهد در خودرو پخش کند، نمی‌تواند توقف بیجا در طول مسیر داشته باشد و نمی‌تواند در طول مسیر مسافر دیگری سوار کند. اما این در اختیار بودن فقط در چارچوب هدف قرارداد تعریف می‌شود. از همین رو مسافر هم نمی‌تواند تحت این عنوان در خودروی متعلق به راننده، اقدامات مجرمانه مانند شرب خمر، کشف حجاب یا ... را مرتکب شود. اقدام راننده اسنپ در تذکر به مسافر از دو منظر کاملاً موجه است:

یکی از جهت حقوق خصوصی راننده که خودروی شخصی آن راننده، فضای متعلق به اوست و مسافر نمی‌تواند در خودروی متعلق به دیگری اقدامات مجرمانه را مرتکب شود و احیاناً موجبات جریمه شدن آن راننده را فراهم کند و دیگری از این جهت که اقدام راننده، انجام تکلیف شرعی و مستند به اصل ۸ قانون اساسی بوده است.

توضیحاً اینکه در حقوق اسلامی که حقوقی هم حق محور و هم تکلیف محور است، امر به معروف و نهی از منکر، نه تنها حق اشخاص، که حتی تکلیف آنهاست و این امر در اصل ۸ قانون اساسی به صراحت آمده که امر به معروف و نهی از منکر تکلیفی سه ضلعی است برای مردم نسبت به یکدیگر، مردم نسبت به دولت و دولت نسبت به مردم.

از سوی دیگر برخلاف برخی سخنان بدون مستند و ادعاهای موهوم که بعضاً در فضاهای زرد مجازی ترویج و توسعه می‌یابد، خودرو نه منطقاً و نه قانوناً حریم خصوصی تلقی نمی‌شود. در تبصره ماده ۵ قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر که در این خصوص آخرین اراده قانونگذار است و هیچ قانون دیگری آن را نسخ نکرده، آمده است که: «اماکنی که بدون تجسس در معرض دید عموم قرار می‌گیرند، مانند قسمت‌های مشترک آپارتمان‌ها، هتل‌ها، بیمارستان‌ها و نیز وسایل نقلیه، مشمول حریم خصوصی نیست.»

طبیعی است که اگر فضایی خصوصی در معرض دید عموم باشد، هرچند که از حیث مالکیت، خصوصی است و بدون اجازه مالک نمی‌توان در آن تصرف کرد؛ اما حریم خصوصی تلقی نمی‌شود و مالک یا متصرف آن فضا، نمی‌تواند در آن فضا اقدامات مجرمانه در معرض دید دیگران مرتکب شود.

بنابراین راننده اسنپ نسبت به اقدامی که هم خلاف شرع و هم طبق تبصره ماده ۱۴۱ قانون تعزیرات (ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی)،  مجرمانه بوده است، در خودروی خود که از یک سو در مالکیت و تصرف خودش بوده و از سوی دیگر به دلیل قابلیت رؤیت عمومی، حریم شخصی و خصوصی محسوب نمی‌شده، اقدام به تذکر زبانی نموده که طبق نصوص شرعی و اصل ۸ قانون اساسی و ماده ۴ قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، وظیفه‌ای همگانی است.

اقدام مسافر:

اقدام مسافر از دو جنبه قابل بررسی است. از حیث انتشار عکس و مشخصات راننده در فضای مجازی (توییتر) و دعوت دیگران به ایجاد مزاحمت برای او، مشمول ماده ۱۷ قانون جرایم رایانه‌ای است که بیان داشته: «هركس به وسيله سيستم‎هاي رايانه‎اي يا مخابراتي صوت يا تصوير يا فيلم خصوصي يا خانوادگي يا اسرار ديگري را بدون رضايت او منتشر كند يا در دسترس ديگران قرار دهد، به نحوي كه منجر به ضرر يا عرفاً موجب هتك حيثيت او شود، به حبس از نود و يك روز تا دو سال يا جزاي نقدي از پنج تا چهل ميليون ريال يا هر دو مجازات محكوم خواهد شد.»

از سوی دیگر با توجه به آنکه این جرم مسافر در ابعاد وسیع و در شبکه‌ای با مخاطبان عمده ارتکاب یافته است مشمول بند «ه» ماده ۲۶ قانون مزبور نیز می‌باشد؛ درنتیجه از این حیث در صورت شکایت راننده متضرر از جرم، به بيش از دوسوم حداكثر مجازات قانونی (مجازات مقرر در ماده ۱۷ قانون جرایم رایانه‌ای) محکوم می‌شود.

از سوی دیگر اقدام مسافر در بی‌حجابی و سپس ترویج آن، حداقل مشمول تبصره ماده ۱۴۱ قانون تعزیرات (ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی) است که البته با توجه به ترویج این امر در فضای مجازی و ایجاد تجرّی و تجاهر به فساد، اگر مشمول عنوان ترویج فساد تلقی گردد، مشمول بند «ب» ماده ۱۴۲ قانون تعزیرات (ماده ۶۳۹ قانون مجازات اسلامی) خواهد بود که بیان داشته است:

«افراد زیر به حبس از یک تا ده سال محکوم می‌شوند:

...

ب - کسی که مردم را به فساد یا فحشا تشویق نموده یا موجبات آن را فراهم نماید.»

این مورد در خصوص سایر اشخاصی نیز که با انتشار عکس یا فیلم در فضای مجازی نسبت به آمرین به معروف و ناهیان از منکر، اقدام به هتک حیثیت و ایجاد مزاحمت می‌نمایند، حاکم است.

اقدام شرکت اسنپ:

اگر شرکت اسنپ یا سایر شرکت‌های تاکسی اینترنتی با تصویب دستورالعمل داخلی، رانندگان را از تذکر در امور حجاب بازدارند یا تذکر راننده به مسافر در زمینه بی‌حجابی یا سایر جرایم و منکرات را محدود کنند یا از موجبات امتیاز منفی و کاهش ارجاع مسافر به راننده قرار دهند، مورد مشمول ماده ۹ قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر است که بیان داشته است:

«اشخاص حقیقی یا حقوقی حق ندارند در برابر اجرای امر به معروف و نهی از منکر مانع ایجاد کنند. ایجاد هر نوع مانع و مزاحمت که به موجب قانون جرم شناخته شده است؛ علاوه بر مجازات مقرر، موجب محکومیت به حبس تعزیری یا جزای نقدی درجه هفت می گردد.»

امید است همه صاحبان قلم و تریبون با کنار گذاشتن موضع‌گیری‌های بغض‌آلود و کینه‌توزانه، به جای نفرت پراکنی‌های کاسب کارانه و سیاست ورزانه، بکوشند تا با پیوند حقوق و اخلاق، فرهنگ عمومی جامعه را ارتقا دهند.

 

*وکیل پایه یک دادگستری و مدرس دانشگاه و حقوقدان

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۴۶۸۵۱۱۰:۲۷:۱۱ ۱۳۹۸/۳/۲۱
مسئله اصلی اینجا حجاب است. من اگر جای آن خانم بودم. از ماشین پیاده می شدم و با ماشین دیگری می رفتم.
ناشناس۹۴۶۹۰۶۱۰:۴۸:۳۰ ۱۳۹۸/۳/۲۱
من اگه بودم میپریدم روی کاپوت
ناشناس۹۴۷۰۹۲۱۱:۵۷:۲۷ ۱۳۹۸/۳/۲۱
برخورد محترمانه تر این راننده می تونست این باشه که با دیدن این خانم و وضعیت حجابشون بهشون تذکر بده و بعد هم از ایشون معذرت خواهی کنه و سفر رو لغو کنه. اینکه مسافر رو با خودت ببری و وسط مسیر پیادش کنی قطعا ریشه خیرخواهانه و اصلاح نداشته بیشتر قصد ادب کردن توش دیده میشه
پویا۹۴۷۳۴۰۱۳:۵۱:۴۲ ۱۳۹۸/۳/۲۱
نکته اینکه دقت نکردی راننده اسنپ، مسافر را با خود نبرده بلکه چند متر آن طرف تر خود مسافر پیاده شده است.
ناشناس۹۴۷۳۶۵۱۴:۰۳:۰۹ ۱۳۹۸/۳/۲۱
خب باید دید آیا کار غیرقانونی اون خانم هم قبل از شروع حرکت صورت گرفته یا در وسط راه اقدام به این کار کرده است. اگه ابتدا مشکل نداشت و بعداً وسط راه پوشش رو کنار گذاشته باشه، طبیعی است که راننده حق داشته.!
ناشناس۹۴۷۴۷۰۱۵:۰۲:۱۹ ۱۳۹۸/۳/۲۱
کجا وسط راه همش 50 متر رفتن بودن
ناشناس۹۴۶۹۲۵۱۰:۵۷:۲۲ ۱۳۹۸/۳/۲۱
حالا همه چیز توی مملکت ما درسته و سر جاشه و فقط مونده بود که این خانم سر خودش رو بپوشونه اینهمه سگ گردی وسط خیابون اینهمه روزه خواری علنی کجایند مسئولان مربوطه ؟
مهران۹۴۷۰۱۹۱۱:۳۳:۴۸ ۱۳۹۸/۳/۲۱
با ماشین دیگری هم بروید حتی اگر راننده هم خوشحال باشه که شما روسریتون رو بردارید بازهم خلاف قانون عمل کردید فرقی نمیکنه
علی۹۴۷۲۷۳۱۳:۰۹:۰۶ ۱۳۹۸/۳/۲۱
هر قانونی نمیتواند درست باشد.
ناشناس۹۴۷۳۳۸۱۳:۵۱:۳۰ ۱۳۹۸/۳/۲۱
بی قانونی از قانون بد بدتره
علی۹۴۷۷۰۹۱۷:۴۰:۳۳ ۱۳۹۸/۳/۲۱
خیر، قانون بد منجر به شورش میشود.
پیما۹۴۸۲۲۲۰۴:۱۹:۵۶ ۱۳۹۸/۳/۲۲
درستیش رو تو باید مشخص کنی؟
ناشناس۹۴۸۳۶۳۰۸:۱۶:۳۴ ۱۳۹۸/۳/۲۲
تا قانون تغییر نکرده باید از آن تبعیت کرد بقیه حرفها حاشیه است البته ما مردمی هستیم که راهنما نمیزنیم بقیه قوانین که جای خود دارد
ناشناس۹۴۷۰۳۴۱۱:۳۸:۱۷ ۱۳۹۸/۳/۲۱
مسئله قانون است . اینکه رانتخواران و چپاولگران بیت المال و حرامخواران که شمکشان از مال حرام پر شده ، خودشان را از هر قانونی فراتر میدانند ؛ چه قوانین جامعه و چه قانون خدا
حسن صالحی۹۴۷۱۰۷۱۲:۰۳:۳۱ ۱۳۹۸/۳/۲۱
همین کار را کرده. من هم اگر جای راننده اسنپ بودم همین کاری را میکردم که این راننده انجام داده
ناشناس۹۴۶۸۵۴۱۰:۲۸:۴۷ ۱۳۹۸/۳/۲۱
این مسایل فقط در ایران اتفاق می افتد!!
ناشناس۹۴۸۲۴۰۰۵:۴۳:۲۹ ۱۳۹۸/۳/۲۲
به خاطر همین هم هست که آمار فاسد جنسی در ایران از بسیاری کشورهای غربی به مراتب کمتر است (طبق آمار رسمی خود کشورهای غربی)
ناشناس۹۴۶۸۶۰۱۰:۳۰:۳۱ ۱۳۹۸/۳/۲۱
برای همین است که تقاضا برای خرید ماشین زیاد است چون مردم اختیارش را دارند!!
حسن۹۴۷۱۱۳۱۲:۰۴:۳۴ ۱۳۹۸/۳/۲۱
در ماشین شخصی هم کسی حق ارتکاب جرم در منظر عموم مردم را ندارد
ناشناس۹۴۷۱۵۴۱۲:۱۷:۳۶ ۱۳۹۸/۳/۲۱
نشون میده که اصلا مقاله رو نخوندی، کلی در این مقاله از نظر حقوقی توضیح داده شده که اتفاقا شما اختیار انجام دادن هر کاری رو در ماشین خودت نداری، چون بدون تجسس داخل آن قابل رویت است.
ناشناس۹۴۶۸۶۱۱۰:۳۱:۳۵ ۱۳۹۸/۳/۲۱
مقاله ی خیلی خوبی بود. ممنون
آریابان۹۴۷۰۱۶۱۱:۳۳:۱۷ ۱۳۹۸/۳/۲۱
اما یک نکته کاربردی که در این مقاله مورد بی توجهی قرار گرفته (هر چند که از ماهیتی انتزاعی و غیر حقوقی برخورداره) اینست که چنانچه کار به این گستردگی نمیرسید و مسافر فقط به این بسنده میکرد که پس از رسیدن به مقصد گلایه و نارضایتی خود از راننده را نزد اسنپ مطرح کند و ..... آیا اسنپ واقعا پاسخ های راننده را باور میکرد ؟!؟!؟!؟!؟ آیا اگر از این پس ، هر راننده ای در پاسخ به هر گلایه و شکایتی از نحوه ارائه خدماتش به یک مسافر خانم مدعی ول-حجابی مسافر شود ، آیا اسنپ همه ی ادعا ها را باید باور کند ؟!؟!؟!؟!؟
ناشناس۹۴۶۸۶۲۱۰:۳۲:۳۹ ۱۳۹۸/۳/۲۱
وقتی راننده مسافری را سوار کرد باید مطیع او باشد.
ناشناس۹۴۶۹۶۵۱۱:۰۷:۰۴ ۱۳۹۸/۳/۲۱
راننده باید مطیع خدا و رسول او باشد
ناشناس۹۴۷۰۴۸۱۱:۴۵:۱۱ ۱۳۹۸/۳/۲۱
تو هستی؟
ناشناس۹۴۷۴۵۳۱۴:۵۳:۴۱ ۱۳۹۸/۳/۲۱
بله. هستم که میگم و اون راننده هم بوده و با کارش نشون داده. شما هم باش و هنجارهای جامعه رو رعایت کن
ناشناس۹۴۷۱۷۰۱۲:۲۳:۴۳ ۱۳۹۸/۳/۲۱
ممکن است بفرمایید رسول خدا با بدحجابان چگونه رفتار میکرد ؟
ناشناس۹۴۷۴۵۱۱۴:۵۱:۵۲ ۱۳۹۸/۳/۲۱
برو آیات و احادیث و روایات رو بخون و ببین که خیلی بدتر از اینی که الان هست رفتار میکرد
ناشناس۹۴۷۶۲۰۱۶:۴۰:۱۴ ۱۳۹۸/۳/۲۱
افکار و اوهام خودت را به پیامبر نسبت نده دروغ نگو
ناشناس۹۴۷۶۴۳۱۶:۵۳:۱۲ ۱۳۹۸/۳/۲۱
اگر بخواهیم قوانین آن زمان را اجرا کنیم استفاده از ماشین جایز نیست و باید با شتر اینور وانور برویم
ناشناس۹۴۷۶۹۴۱۷:۳۲:۵۸ ۱۳۹۸/۳/۲۱
معلومه که خودت نخوندی.حکم حجاب کجای قران هست که ادعا میکنی؟!!!
ناشناس۹۴۷۷۲۰۱۷:۴۷:۱۰ ۱۳۹۸/۳/۲۱
با ذکر منبع چند مورد از برخورد پیامبر با بدحجابی را ذکر کنید
مهران۹۴۷۰۲۴۱۱:۳۴:۴۷ ۱۳۹۸/۳/۲۱
حالت خوبه موضوع رو خود خانم اول مطرح کردن اصلا راننده مطرح نکرده بود
ناشناس۹۴۷۰۴۹۱۱:۴۵:۱۳ ۱۳۹۸/۳/۲۱
این قانون که میفرمایید مربوط به راننده های خصوصی اشراف است و یا دوران کرایه کردن اسب است ، والاً رانند اسب نیست که مطیع حضرتعالی باشد. هم راننده و هم مسافر باید مطیع قانون باشند
ناشناس۹۴۷۲۸۸۱۳:۱۸:۳۵ ۱۳۹۸/۳/۲۱
همیشه حق با مشتری است.
ناشناس۹۴۷۳۴۶۱۳:۵۳:۳۳ ۱۳۹۸/۳/۲۱
همیشه حق با قانون است
علیرضا۹۴۷۰۸۸۱۱:۵۵:۵۵ ۱۳۹۸/۳/۲۱
سلام ارباب اگه امری دارین در خدمتم
ناشناس۹۴۷۳۱۰۱۳:۳۱:۱۱ ۱۳۹۸/۳/۲۱
شرعا" و عرفا" و اخلاقا" مهمان باید مطیع میزبان باشه و میزبان احترامشو نگه داره و خوشرو باشه. مسافر اگه حد و حدود خودش و خواسته اشو نگه داره قطعا" احترام و خوشرویی میبینه. مطمئنا" جواب های، هویه. اگه راننده جوابتو نمیده از طبع بلند و بزرگیه خودشه
عمو تام۹۴۸۶۹۲۱۱:۱۵:۵۷ ۱۳۹۸/۳/۲۲
مطیع باشه؟ مگه دوران برده داریه؟
ناشناس۹۴۶۸۶۷۱۰:۳۴:۲۸ ۱۳۹۸/۳/۲۱
چرا هیچکس حرف این خانم رو هم منتشر نمی کنه شاید موضوع اینطور که راننده تعریف کرده نبود چقدر زود قضاوت می کنیم
ناشناس۹۴۷۱۲۵۱۲:۰۸:۱۲ ۱۳۹۸/۳/۲۱
خودش حرفش را منتشر کرده ولی بعد که فهمیده تو اوت زده ، عذرخواهی کرده
ناشناس۹۴۶۸۶۹۱۰:۳۴:۵۵ ۱۳۹۸/۳/۲۱
ولنگاری برخی زنان و دختران در سطح شهر بسیار زیاد شده و متاسفانه با اینکه برخوردهای سلبی هم اکنون انجام نمیشود، این افراد خودشان از فضای آزاد بوجود آمده سواستفاده میکنند و باعث تکرار برخوردهای خشن و سلبی خواهند شد، خوب وقتی آزادی نسبی وجود دارد خودتان رعایت کنید تا دوباره برخوردهای خشن و سلبی تکرار نشود، حالا چه اصراری دارید که شلواره کوتاه بپوشید یا روسریتان را از سر بیاندازید وقتی در کشورتان قانون حجاب وجود دارد.
ناشناس۹۴۶۹۵۶۱۱:۰۴:۵۲ ۱۳۹۸/۳/۲۱
تا مردهای هوسباز ایرانی هستند از این مدل خانم ها هم تولید میشه....
ناشناس۹۴۷۱۳۲۱۲:۱۱:۰۹ ۱۳۹۸/۳/۲۱
چه ربطی داشت آخه
ناشناس۹۴۶۸۷۰۱۰:۳۵:۴۷ ۱۳۹۸/۳/۲۱
بابا توره خدا اینقدر سوپرمن سازی نکنید . راننده خودش در 20 و 30 گفت از ترس جریمه شدن 200 هزار تومنی توسط پلیس ؛ به اون خانم گفته روسری رو بندازه روی سرش . حالا از همه ارگان ها دارن میرن خونه راننده و بهش تبریک و تهنیت میگن !!!!!
ناشناس۹۴۷۱۱۱۱۲:۰۴:۲۹ ۱۳۹۸/۳/۲۱
سوپر من سازی میکنیم علی برکت الله
ناشناس۹۴۷۱۳۴۱۲:۱۱:۳۳ ۱۳۹۸/۳/۲۱
خوب عزیزم ! اینکه یک انسان قانونمند در برابر یک قانون شکن ، اصرار به اجرای قانون داشته باشه جای تشکر داره
علی۹۴۸۰۳۰۲۲:۰۵:۲۱ ۱۳۹۸/۳/۲۱
تبعیض نژادی بین سیاهان و سفید پوستان در آمریکا قانون بود که توسط شیرزنی بنام رزا پارکس نقض و منجر به اعتصاب سراسری سیاهان و نهایتا ابطال این قانون ضد بشری شد. هر قانونی نمیتواند درست باشد.
ناشناس۹۴۷۳۶۶۱۴:۰۵:۴۴ ۱۳۹۸/۳/۲۱
کلا بعضی ها خیلی جوگیر هستند. بعلاوه وقتی برای مشکلات اساسی مملکت نمی توانند کاری انجام دهند بالاخره باید به بهانه های مختلفی حواسشان را پرت کنند .
مصطفی۹۴۶۸۷۳۱۰:۳۶:۲۶ ۱۳۹۸/۳/۲۱
این جماعت لیبرال انقدر بی منطق هستن که شما هزار سال هم واسشون توضیح بدی که جامعه حریم خصوصی نیست حالیشون نمیشه! هی میگن کل دنیا اینجوری کل دنیا اونجوری! منظورشون از کل دنیا کشورهای زیر سلطه آمریکاست.
ناشناس۹۴۷۰۰۶۱۱:۲۷:۵۰ ۱۳۹۸/۳/۲۱
شما نمی تونی برای همیشه مردم را مجبور به رعایت سلیقه ی خودت بکنی حجاب اجباری سلیقه ی شماست خدا و پیامبر هم حجاب را اجباری نکردند حجاب در قران فقط به همسران پیامبر و زنان مومن توصیه شده کشورهای اسلامی دیگه دقیقا دارن به دستور خدا عمل می کنند زنان مومن آنها حجاب حداکثری دارند و در جامعه کاملا شناخته می شوند ما با این قانون حجاب اجباری صنعت توریسم کشور را عملا پنچر کرده ایم و با اعمال محدودیت و تفکیک جنسیتی مداوم مردان را حریص تر و.. تحمیل یک قانون بی منطق بس نیست ؟؟
ناشناس۹۴۷۱۲۷۱۲:۰۸:۴۹ ۱۳۹۸/۳/۲۱
اگر جامعه حریم خصوصی نیست پس چطور شما هر طور دلت میخاد می تونی لباس بپوشی و توش بگردی؟ منم دوست ندارم شما ریش بزاری بیایی تو خیابون. مگه خیابون حریم شخصیه که توش مطابق میلتون ریش بزارید؟
ناشناس۹۴۷۳۶۲۱۴:۰۱:۴۰ ۱۳۹۸/۳/۲۱
موضوع نوع آراستگی نیست عزیزم ؛ موضوع نوع پوششه ؛ نه مرد نه زن حق نباید با پوشش نامناسب و نامتعارف در اجتماع حاضر شود، همه باید به قوانین اجتماعی احترام بگذارند
ناشناس۹۴۷۴۶۸۱۵:۰۱:۰۲ ۱۳۹۸/۳/۲۱
قطعا اون خانم لخت نبوده و قطعا موضوع نوع آراستگی خانم بوده.
پیمان۹۴۷۹۲۷۲۰:۳۳:۳۸ ۱۳۹۸/۳/۲۱
اول اینکه من ریش ندارم. چرا فکر میکنی هرکس مخالف فساده حتما ریش داره و بسیجی هست ؟ حداقل نوع پوشش هم قانون مشخص میکنه نه من و شما.
ناشناس۹۴۷۲۲۹۱۲:۵۲:۴۵ ۱۳۹۸/۳/۲۱
حریم خصوصی نیست ، اما چه کسی تعیین می کند که درست و غلط چیست ؟ دولت فرانسه هم می گوید جامعه محیط خصوصی نیست و نباید با ظاهر اسلامی به خیابان یا مدرسه بیایید ، در حالی که ما می گوییم این مخالف آزادی هایی است که آنها مدعی اش هستند ،
ناشناس۹۴۶۸۷۸۱۰:۳۷:۴۰ ۱۳۹۸/۳/۲۱
پس سیگار کشیدن هم ممنوع شود مسافر بعدی چه گناهی کرده بوی بد سیگار قبلی رو باید تحمل کند؟
فرزند یک راننده تاکسی بازنشسته۹۴۶۹۶۳۱۱:۰۶:۰۵ ۱۳۹۸/۳/۲۱
بد نیست بدانید که سالهاست که ممنوع است! اگر در یک تاکسی دیدی، به تاکسیرانی شکایت کن!
ناشناس۹۴۷۰۶۴۱۱:۴۸:۲۸ ۱۳۹۸/۳/۲۱
یادمه یه بار رفتم تاکسیرانی شکایت کنم اینقدر بی محلی دیدم که پشیمان شدم ... اومدم از طریق سامانه شکایت کنم اونم اینقدر مسخره بود که هنوز که هنوزه کسی بهم زنگ نزده بگه کجا چه اتفاقی افتاد
ناشناس۹۴۶۹۸۱۱۱:۱۶:۴۲ ۱۳۹۸/۳/۲۱
نحوه ی سیگار کشیدن رابطه ی مستقیم داره به شعور فرد همسایه ی پایینی ما از صبح تا شب زن و شوهر مثل لوکوموتیو دود می کنند مدام از سرویس بهداشتی دود وارد منزل ما می شد و کل خانه را پر می کرد عصر که ما از سر کار برمی گشتیم در صورت خاموش بودن تهویه ی سرویسها هوای منزل ما و همسایه های بالاتر طوسی بود و پرده ها و فرش و رختخواب به وضوح بوی سیگار می داد تذکرهای مکرر ما هم نتیجه نداشت و طرف می گفت چهاردیواری اختیاری! خلاصه ما لوله ی تهویه را به سمت پایین کور کردیم و دود سیگار در منزل خودشان جمع می شد و مدام از مدیر ساختمان درخواست می کردند که از همسایه ها بخواهد کانال را باز کنند و کسی توجه نکرد الان هر دو تا نصف هیکل خود از پنجره آویزان می شوند تا سیگار بکشند و باز هم دود سیگارشان یک راست وارد منزل ما و دیگر همسایه ها می شود ما حتی درز پنجره ها را هم بسته ایم خدا شما را گرفتار آدم خودخواه بی شعور نکند که خیلی سخته
ناشناس۹۴۶۸۸۱۱۰:۳۷:۵۸ ۱۳۹۸/۳/۲۱
خيلي داريد به موضوع اهميت ميدين اينقدر مهم نيست
ناشناس۹۴۶۸۹۱۱۰:۴۲:۴۳ ۱۳۹۸/۳/۲۱
راننده فرمایشی نداشتیم برای خبر سازی انهم جور شد به بطف خدا
ناشناس۹۴۷۴۱۶۱۴:۳۶:۴۷ ۱۳۹۸/۳/۲۱
ما همه ساندیس خور و فرمایشی هستیم، ولی پولی نژاد ها رو سرجاشون مینشونیم.
ناشناس۹۴۶۸۹۸۱۰:۴۶:۵۹ ۱۳۹۸/۳/۲۱
جناب «وکیل پایه یک دادگستری و مدرس دانشگاه و حقوقدان» در قسمت اول مشخص نفرمودند که آیا راننده اسنپ حق داشت مسافری که خلاف میکند را هر جایی پیاده کند؟ چطور اگر کسی ماشین را جلوی پارکینگ منزل پارک میکند حق پنچر نداریم و باید به پلیس زنگ بزنیم؟ در این مورد هم (که جناب وکیل عمدا یا سهوا مسکوت گذاشته اند) به نظر میرسد طبق قانون وظیفه راننده (پس از تذکر لسانی) رساندن مسافر به مقصد و سپس اقدام برای شکایت از مسافر در مراجع ذیصلاح بوده باشد. لذا اگر پیاده کردن مسافر صحیح باشد، به نظر میرسد در این مورد مسافر میتواند شاکی باشد. خوهشمند است وکیل محترم شفاف سازی کند.
ناشناس۹۴۷۴۷۴۱۵:۰۵:۲۱ ۱۳۹۸/۳/۲۱
۱. وقتی تاکسی اینترنتی هست در هر جایی میتونی تاکسی بگیری ۲. تو برهوت که پیاده نشده تو شهر بوده تازه برای همچون خانمی قطعا مشکلی از بابت ترس از غریبه و غیره نیست ۳. به مقصدش برسونه که چی ؟ که طرف به هدفش برسه و راننده جریمه که شد دیگه چه کاریه که بخواد تذکر بده؟! ۴. وقتی در خودرویی بی حجابی انجام بشه ماشین رو میبرن پارکینگ. پس راننده بهترین کار رو کرده که همونجا طرف رو پیاده کرده تازه به نظر میاد خود خانم پیاده شده
حسام۹۴۶۹۰۸۱۰:۴۹:۴۱ ۱۳۹۸/۳/۲۱
اگر خودرو حریم شخصی و خصوصی نیست ، پس چرا راننده باید تذکر دهد ؟ در مکانهای عمومی وظیفه ی نیروهای دیگر است که تذکر دهند ... چرا باید با این کار مردم را به جان هم انداخت ؟
ناشناس۹۴۷۵۲۴۱۵:۳۹:۳۴ ۱۳۹۸/۳/۲۱
امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همه است
ناشناس۹۴۷۸۳۵۱۹:۰۶:۵۵ ۱۳۹۸/۳/۲۱
نه نیست قرآن صریحا میگوید باید گروهی از مسلمانان این کار را انجام دهند نه همه مسلمانان در واقع یعنی فقط نیروی آموزش دیده مثل پلیس این حق رو داره
مهر ورز۹۴۶۹۱۳۱۰:۵۲:۰۲ ۱۳۹۸/۳/۲۱
مقاله خوبی بود اما این نکته که آن خانم مسافر به عنوان یک شهروند حتی غیر مسلمان حقوقی داشته و اگر درست باشد که راننده ایشان را وسط اتوبان پیاده کرده کار درستی نبوده واین رفتار راننده محترم تاثیر نهی ازمنکر را خنثی می کند
ناشناس۹۴۶۹۲۴۱۰:۵۶:۲۱ ۱۳۹۸/۳/۲۱
به نظر من این موضوع اگر منجر به اصلاح قانون شود پرداختن به اون خوب است. ولی طرفداری از این و اون فایده ندارد. این مطالب و هجمه ها هم به مظلومیت مسافر اضافه میکند.
ناشناس۹۴۶۹۸۶۱۱:۱۹:۴۵ ۱۳۹۸/۳/۲۱
اگر قرار بر نهی از منکر باشه که منکرهای خیلی بزرگتری وجود دارد
حسن۹۴۷۰۶۵۱۱:۴۸:۳۰ ۱۳۹۸/۳/۲۱
جالبه که با این توجیه و شعار فریبنده سالهاست که هر نهی از منکری را تعطیل کردیم
ناشناس۹۴۶۹۹۸۱۱:۲۴:۳۵ ۱۳۹۸/۳/۲۱
جنالب وکیل لطف کنند یک مقاله بنویسند و در ان فرض بر این بگیرند که وکیل آن خانم هستند . لطفا دفاعیات خود را بنویسید .
محرابی۹۴۷۰۸۳۱۱:۵۳:۴۰ ۱۳۹۸/۳/۲۱
باید دید کدام طرف مبلغ بیشتری به جناب وکیل می پردازد، راننده و یا مسافر ؟
ناشناس۹۴۷۲۱۳۱۲:۴۵:۴۷ ۱۳۹۸/۳/۲۱
خوبه بدونی که از این‌ موضوعات برای یک وکیل پول درنمیاد
محرابی۹۴۷۷۲۱۱۷:۴۷:۱۳ ۱۳۹۸/۳/۲۱
شاید خبر نداشته باشی، خوبم پول در می آید، احتمالا شما راهش رو بلد نیستی
ناشناس۹۴۷۰۰۳۱۱:۲۶:۳۱ ۱۳۹۸/۳/۲۱
اتفاق بین راننده و مسافر نمونه ای از فرهنگ این کشور است . متاسفانه آنقدر بخاطر کسب رای به جوانان توهم آفرینی کردند که کثرتی از مردم آزادی را به معنای برهنگی و هرزگی و بی بندو باری و تجاوز به حقوق دیگران معنی می کنند در خیابان ها مواردی را شاهد هستیم که در فیلمهای فاسد هالیوودی میتوان دید . این ادای حق خون شهداست؟ هدف از انقلاب این بود؟ زمانی فرزندان امضای والدین را جعل میکردند برای حضور در جبهه که از خاک و ناموس ...اما الان..مردانی هستند که با ناموس خود را در خیابانها درحالی قدم میزنند که آن پوشش فقط مناسب اتاق خواب است . این است غیرت ایرانی؟ کسی هم که میخواهد متذکر بشود یا مجروح میشود و یا کشته و یا مورد توهین قرار می گیرد . من جای پدر آن دختر بودم آن راننده را پاداش میدادم . اگر وظیفه پدری را بداند .
ناشناس۹۴۷۰۰۸۱۱:۲۹:۴۳ ۱۳۹۸/۳/۲۱
پیاده کردن مسافر در اتوبان هم جزیی از امر به معروف محسوب میشود؟
ناشناس۹۴۷۰۴۷۱۱:۴۵:۱۰ ۱۳۹۸/۳/۲۱
راننده تنها حق داشته بگوید که رعایت کند و نه بیشتر! حالا خواست رعایت می کند نخواست نمی کند و به راننده ربطی ندارد
ناشناس۹۴۷۰۶۷۱۱:۴۸:۵۲ ۱۳۹۸/۳/۲۱
وقتی اجرای قانون شخصی و سلیقه ای شود سنگ روی سنگ بند نمیشود ، چه تضمینی است راننده ای عرف پوشش معقول را به تشخیص خود بی حجابی تلقی کند و به واسطه اختیار عمل هر رفتاری که بخواهد را انجام دهد ، عملا هیچ تضمینی وجود ندارد .
حسن۹۴۷۰۷۶۱۱:۵۱:۳۲ ۱۳۹۸/۳/۲۱
جالبه جماعت لیبرال چون اقدام هتاکانه آن زن به ضررشان تمام شده و مایه بی آبرویی بیشتر براشون شده میگن دیگه کافیه به این موضوع نپردازید
ناشناس۹۴۷۱۸۲۱۲:۲۸:۳۵ ۱۳۹۸/۳/۲۱
برای ما معنای ابرو با شما فرق می کند ...
ناشناس۹۴۷۳۵۰۱۳:۵۵:۲۰ ۱۳۹۸/۳/۲۱
پیامد های منفی دو قطبی سازی جامعه و قرار دادن مردم مقابل یکدیگر بسیار بیشتر است .کاش از این منظر هم به قضیه نگاه میکردید .
شمال۹۴۷۰۸۵۱۱:۵۴:۲۷ ۱۳۹۸/۳/۲۱
وقتی تفکرات افراطگری برجامعه غالب باشد وقتی فرع براصل ترجیح داده شود وقتی بیت المال را مهم جلوه ندهند وقتی دزدان بیت المال براحتی دستان را تا آرنج درخزانه بیت المال فروببرند وقتی رباخواری بانکها بیداد کند ومسئولان افراطیون خموش باشند آنوقت برای سرگرمی مردم راننده اسنپ میشود قهرمان وتیتر اول جراید قرارمیگیرد..
محمد کیخسروی۹۴۷۰۹۷۱۱:۵۸:۲۸ ۱۳۹۸/۳/۲۱
اقدام راننده تابوشکنی از ارشاد مردم توسط یکدیگر و امر به معروف و نهی از منکر بود که سالهاست در جامعه ما تعطیل شده به همین دلیل شایسته تقدیر است. آفرین به قلم این وکیل که به جای خدمت به سکولاریسم در راستای ترویج الگوهای شرعی قلم زده است
ناشناس۹۴۷۲۶۷۱۳:۰۳:۴۷ ۱۳۹۸/۳/۲۱
امر به معروف مردم به مردم تابو هست و سالهاست تعطیل شده؟؟؟؟!!!!! شما برو از صفحه اینستاگرام مسیح علی نژاد دیدن کن و ببین امر به معروف در کشور اجرا میشه. البته به ندرت و پاسخ کافی هم دریافت می کنن
ناشناس۹۴۷۶۴۶۱۶:۵۵:۰۱ ۱۳۹۸/۳/۲۱
پاسخ کافی؟ نخندون منو الکی بادتون کردند هیچکس این زنها رو کاری نداره عکس چک رو نشونشون بدین به غلط کردن میفتن و ننه من غریبم بازی و به همین قانون این مملکت متوسل میشن! برخی زنان خیلی باحال شدن از یک طرف میگن ما شجاعیم از طرف دیگه هنوز اون مصونیت جامعه سنتی که دست نباید رو زن بلند کرد و مظلوم نمایی رو هم میخوان.یادتونه .. کلا بساط دختران خیابون انقلاب جمع شد!
ناشناس۹۴۷۱۰۹۱۲:۰۳:۵۹ ۱۳۹۸/۳/۲۱
آن خانم بیجا کرد تو مملکت اسلامی کشف حجاب کرده. اینقدر شل گرفتن و مماشات کردن و اجرای احکام خداوند رو درگیر بازیهای کثیف سیاسی قرار دادند تا این جماعت پرروتر از روز قبل بشوند. اون خانوم به جرم کشف حجاب باید تحت پیگرد قرار بگیره و 74 ضربه شلاق به عنوان حد بر او جاری شود. شما رسانه ها و مثلا خبرنگاران هم آخرت خود را به دنیای قمر در عقرب انسانهای معلوم الحال نفروشید.
ناشناس۹۴۷۱۳۵۱۲:۱۲:۰۷ ۱۳۹۸/۳/۲۱
قانون میگذارید برای ساده کردن زندگی مردم یا برای بجان هم انداختن آنها؟
ناشناس۹۴۷۱۳۶۱۲:۱۲:۴۴ ۱۳۹۸/۳/۲۱
اگر راننده عملی افتخار امیز که به استناد مطالب مورد تایید شما ومنتشر شده انجام داده انتشار آن باعث کسب اعتبار و ابرو و حیثیت بیشتر برای راننده محترم است و نه مصداق هتک حیثیت
ناشناس۹۴۷۱۵۰۱۲:۱۵:۵۶ ۱۳۹۸/۳/۲۱
بزرگترین امر بمعروف و نهی از منکر، امر بمعروف و نهی از منکر حاکمان است که متاسفانه در کشور ما کلا تعطیل است و نهی از منکر خلاصه شده به بدحجابی
ناشناس۹۴۷۲۱۴۱۲:۴۶:۳۷ ۱۳۹۸/۳/۲۱
راجع به بدحجابی هم ندیدیم نهی از منکر بشه
ناشناس۹۴۷۱۹۳۱۲:۳۳:۲۱ ۱۳۹۸/۳/۲۱
چرا کسی از حجاب دختر نوبخت ایراد نمی‌گیرد؟ چون تو آمریکا هست حلاله؟ پولی که بابا جونش میگیره چی؟
ناشناس۹۴۷۲۰۵۱۲:۴۰:۱۳ ۱۳۹۸/۳/۲۱
این بیشتر شبیه متن کیفرخواست علیه مسافر بود تا ابعاد حقوقی موضوع. از نظر حقوقی سوال اینه که آیا راننده می تواند مسافر را به دلیل عدم رعایت حجاب وسط راه پیاده کند؟ توجه کنید که راننده هم تعهداتی دارد. اصولا احساس مسئولیت در برابر وظیفه ای که به عهده گرفته ایم چقدر برای قانون گذار مهم است؟
ناشناس۹۴۷۲۱۵۱۲:۴۷:۱۲ ۱۳۹۸/۳/۲۱
موضوع اصلا این نیست ، مشکل اینجاست که فردای این ماجرا ، توئیت آن خانم باعث شد افرادی که ارتباطی هم به ماجرا نداشتند وارد ماجرا شوند و آن را بزرگ کنند ، چرا باید برخورد درست یا غلطی که بین دو شهروند رخ داده را اینطور به عرصه یارکشی سیاسی تبدیل کنیم ؟ آیا آن کسانی که به منزل راننده رفته و از او تقدیر کردند یا بیانیه شرکت ، باعث بدتر شدن اوضاع نشد ، واقعیت این است که هنوز مسئولان امر ، قدرت فضای مجازی را نادیده می گیرند ، این اتفاق اگر ده سال پیش افتاده بود کسی خبردار نمی شد ولی اقدام آن خانم باعث به هم خوردن معادله سنتی شد ،
ناشناس۹۴۷۲۶۲۱۳:۰۲:۲۶ ۱۳۹۸/۳/۲۱
اختلاسهاي ميلياردي را چگونه بايد نهي از منكر نمود؟
ناشناس۹۴۷۶۸۳۱۷:۲۵:۵۲ ۱۳۹۸/۳/۲۱
بادرست رای دادن
محمد۹۴۷۲۹۵۱۳:۲۳:۰۶ ۱۳۹۸/۳/۲۱
آقای وکیل توضیح می داد وسط اتوبان یه خانم تنها ول کنی بری چه جرمی داره؟ اگر بلایی سر این خانم میآمد چی؟ اینکه چقدر ترس نگرانی برای یک خانم تنها تومسیر و تو اتوبان پیش آمده، منکر و زشت نیست؟
ناشناس۹۴۷۳۰۶۱۳:۲۹:۱۷ ۱۳۹۸/۳/۲۱
در ایران اساسا اینکه چه کاری معروف است جای مناقشه است. معروف ار دیده عده ای عین منکر است و منکر عین معروف .
هیچکس۹۴۷۳۶۹۱۴:۰۷:۳۱ ۱۳۹۸/۳/۲۱
تصور کنید اگر این رفتار با یک توریست خارجی انجام میشد برخورد مردم و مسئولین چگونه بود؟ اگر ما هم پول مفت نفت را نداشتیم و باید از توریسم و تولید و خدمات هزینه اداره کشور را می دادیم
ناشناس۹۴۷۶۲۹۱۶:۴۶:۰۱ ۱۳۹۸/۳/۲۱
همین نفت ملت ما را بد بخت کرده اگر نفت نداشتیم ما هم مثل ترکیه مجبور بودیم با صنعت توریسم مملکت را از بیچارگی نجات دهیم و اینقدر از روی شکم سیری مخالف با تمام دنیا قانون تصویب نمی کردیم و صنعت توریسم را پنچر نمی کردیم
ناشناس۹۴۷۴۱۳۱۴:۳۳:۳۳ ۱۳۹۸/۳/۲۱
حجاب بايد خود خواسته باشد
ناشناس۹۴۷۴۴۶۱۴:۴۵:۲۰ ۱۳۹۸/۳/۲۱
اکثر مردم (حتی افرادی مذهبی مثل خودم) به اجباری بودن حجاب اعتراض دارند. و به هر نحوی شده این مساله رو بیان میکنند. بهتره که دولت .. خودشو در برابر مردم قرار نده و در این مورد (و موارد دیگه) نظر مردم رو درنظر بگیره مثلا با همه پرسی.
ناشناس۹۴۷۵۴۷۱۵:۵۱:۴۴ ۱۳۹۸/۳/۲۱
"خودرو حریم شخصی و خصوصی نیست" مطابق این قانون من میخوام برم بشینم تو خودروی نماینده مجلس یا رئیس جمهور
ناشناس۹۴۷۷۸۸۱۸:۲۳:۴۷ ۱۳۹۸/۳/۲۱
در مالکیت خصوصی هست اما حریم خصوصی نیست
مصطفی۹۴۸۰۳۳۲۲:۰۶:۲۱ ۱۳۹۸/۳/۲۱
تفکر همتون همینقدر سطحی و مسخره است.
ناشناس۹۴۸۱۷۷۰۰:۵۷:۰۸ ۱۳۹۸/۳/۲۲
چرا خودت رو به نادونی می زنی دوست عزیز؟ تو متن هم نوشته خودرو مالکیت شخصی است و کسی نمی تواند بدون اجازه مالک در آن تصرف کند اما حریم خصوصی نیست چون رویت داخل آن برای عموم ممکن است.سرچ کن به انگلیسی و محدوه حریم خصوصی رو در حقوق آمریکا و سایر کشورها هم ببین
ناشناس۹۴۸۳۸۶۰۸:۳۴:۴۹ ۱۳۹۸/۳/۲۲
نشستن هیچی، من به دیدن داخل ماشین این برادران هم راضی هستم. نه اینکه شیشه ها همه دودی باشد و از آن پشت ما رو ببینند و نظرسنجی کنند اما ما نتونیم آنها را دیده و نظرسنجی کنیم
ناشناس۹۴۷۵۶۳۱۶:۰۱:۳۱ ۱۳۹۸/۳/۲۱
حریم خصوصی بی معناست. مگر اینها از نعمات جامعه اسلامی بهره مند نمیشوند؟ آیا باید به بهانه حریم خصوصی در سایه امنیتی که نظام به آنها ارزانی داشته دست به گناه بزنند؟
ناشناس۹۴۷۵۷۴۱۶:۱۲:۰۲ ۱۳۹۸/۳/۲۱
قانون کردن حجاب اشتباه محض.مشابه قانون کردن کشف حجاب
ناشناس۹۴۷۶۹۳۱۷:۳۲:۱۱ ۱۳۹۸/۳/۲۱
این تیپ کارها فقط فاصله مردم را از.. مذهب بیشتر میکنه. متاسفانه نمونه های فراوانی هم دیدیم در سالهای اخیر. از ممنوعیت شطرنج و ویدئو و موسیقی و نمایش ساز و چیزهایی که قطعا روزی به جز چند سطر تاریخ نخواهند بود و البته تعجب آیندگان.
ناشناس۹۴۷۷۲۵۱۷:۴۸:۱۴ ۱۳۹۸/۳/۲۱
باید علمای قم نظرشان را اعلام نمایند
ناشناس۹۴۸۲۰۱۰۲:۰۲:۳۳ ۱۳۹۸/۳/۲۲
الان می خوام بدونم اون خانم متنبه شده؟ازین ببعد حجابشو سفت و سخت رعایت می کنه یا لجبازتر میشه؟این کار از اردوگاه بدحجابان و بی حجابان کسی رو جذب می کنه یا بدتر کینه و بغض میاره؟
حمیدرضا۹۴۸۳۱۹۰۷:۵۴:۱۹ ۱۳۹۸/۳/۲۲
مهم اینه که من و کل اطرافیانم اسنپ رو از گوشی هامون حذف کردیم.
دختر شمالی۹۴۸۳۵۷۰۸:۱۳:۰۸ ۱۳۹۸/۳/۲۲
قشنگ مردم را گذاشتند سر کار. خدایا خودت بهمون کمک کن.
ناشناس۹۴۸۷۱۵۱۱:۲۷:۰۴ ۱۳۹۸/۳/۲۲
طرح و پیگیری این موضوعات بیشتر برای انحراف افکار جامعه از شرایط موجود اقتصادی هستش .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

آخرین عناوین