رئیس سازمان بازرسی کشور: عواملی باعث شد نتوانیم قیمت خودرو را کنترل کنیم

گروه اقتصادی الف،   3980313114 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: پدیده گرانی هیچ ارتباطی با سازمان بازرسی کل کشور ندارد و به سازمان تعزیرات و دیگر سازمان‌ها مربوط می‌شود.

رئیس سازمان بازرسی کشور: عواملی باعث شد نتوانیم قیمت خودرو را کنترل کنیم

به گزارش صداوسیما، ناصر سراج با بیان اینکه سازمان بازرسی کل کشور در دو سال گذشته گزارش‌های زیادی تهیه و به مسئولان سه قوه ارسال کرده است، گفت: متأسفانه عواملی باعث شد که نتوانیم آنطور که باید و شاید قیمت خودروها را کنترل کنیم. البته پدیده گرانی هیچ ارتباطی با سازمان بازرسی کل کشور ندارد و به سازمان تعزیرات و دیگر سازمان‌ها مربوط می‌شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور عنوان کرد: به مصوبه شورای عالی اقتصادی در سال ۹۷ اشاره کرد و افزود: بر اساس این مصوبه شورای رقابت از گردونه قیمت گذاری خارج شد در حالی که این شورا باید در مواردی که ضد روابط انحصاری است ورود کند و تصمیم بگیرد.

وی بیان کرد: آن زمان بیش از ۹۵ درصد خودروهایی که مشمول قیمت گذاری شورای رقابت می‌شد خودروهای تا ۴۵ میلیون تومان بود و این شورا بر اساس فرمولی قیمت‌ها را تغییر می‌داد و ما از مراجع مختلفی از جمله بانک مرکزی استعلام می‌کردیم و تورم بخشی بررسی و در داخل آن فرمول قیمت‌ها استخراج می‌شد و بر اساس آن قیمت‌ها نه تولید کننده و نه مصرف کننده متضرر نمی‌شدند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: البته مصوبه شورای عالی اقتصادی این نبود که شورای رقابت از گردونه خارج شود، اما وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان، شورای رقابت را به استناد آن مصوبه از گردونه قیمت گذاری خارج و آن را به ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان واگذار کردند.

سراج گفت: متأسفانه مدتی قیمت گذاری نمی‌شد و متولی آن هم مشخص نبود و در آن مصوبه تصویب کردند که ۲۰ درصد از محصولات تولیدی ایران خودرو و سایپا خارج از قیمت‌های مصوب به صورت عرضه مستقیم به بازار تزریق شود و طبق قیمت حاشیه بازار به فروش برسد که بعد وزارت صنعت، معدن و تجارت این را تغییر داد و پنج درصد زیر حاشیه بازار را به خودروسازان ابلاغ کرد.

وی افزود: گاهی هم نمایندگی‌ها یا خودروسازان، قیمت‌ها را در سایت‌های مختلف از جمله دیوار تعیین می‌کردند و هر قیمتی که مایل بودند می‌زدند و فردا بر اساس آن، قیمت را تعیین می‌کردند و پنج درصد زیر قیمت بازار به فروش می‌رساندند و این کار باعث شد قیمت‌ها به نحوی بالا رود که قابل کنترل نباشد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: متأسفانه قیمت‌ها به صورت صعودی بالا رفت و مهم‌ترین علت این مشکل سو مدیریت بود و ما مکرر تذکر و هشدار به مقامات ذی‌صلاح دادیم که مدیران متخصص مدیریت خودروسازی‌ها را به عهده گیرند، اما توجهی به هشدارهای ما نشد.

سراج افزود: به طور میانگین در یکی از خودروسازی‌ها هر هفت ماه یک‌بار یک مدیرعامل تغییر می‌کرد و در این شرایط تا مدیری می‌خواست از وضع کارخانه، کارگران و انباشت بدهی‌ها اطلاعاتی کسب کند تغییر می‌کرد. قطعاً در برنامه‌هایمان به گونه‌ای عمل خواهیم کرد تا قیمت‌ها واقعی‌تر شود و مصرف کننده واقعی بتواند از این خودروها استفاده کند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا معاون اول رئیس جمهور پاسخ نامه اخیر شما را در خصوص برگشتن شورای رقابت به بحث قیمت گذاری داده است؟ افزود: هنوز دیر نشده است و قطعاً جواب خواهد داد و ما البته در بحث خودروسازان اقدامات دیگری هم انجام دادیم.

وی به مشکلات نقدینگی خودروسازان اشاره کرد و گفت: در همین ارتباط با مصوبه شورای پول و اعتبار چهار هزار میلیارد تومان به خودروسازان و قطعه سازمان پرداخت شد و ما در تماس با ۱۱ بانک آن‌ها را موظف کردیم این تسهیلات را پرداخت کنند که خوشبختانه این مبلغ به قطعه سازان و خودروسازان داده شد.

سراج افزود: یکی دیگر از مشکلات انباشت قطعات خودرو در چابهار و ترخیص نشدن تعداد زیادی کانتینر به بهانه‌های مختلف بود که با پیگیری‌های صورت گرفته، قطعات یدکی ترخیص و روانه بازار شد، اما آنچه که ما در خصوص ارزانی خودرو و یا واقعی شدن قیمت‌ها انتظار داشتیم حاصل نشده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به اینکه شرکت‌های خودروسازی اضافه بر سقف سازمانی خود کارگر به کار گرفته‌اند، گفت: برخی‌ها از جاهای مختلف این کارگران را به خودروسازان تحمیل کرده‌اند و اکنون علت اصلی بخش اعظمی از زیان انباشته خودروسازان به علت همین پرداختی‌ها است و این مبلغ چهار هزار میلیارد تومانی هم که تزریق شد صرف پرداخت بدهی‌های قبلی خودروسازان شد و این مبلغ به خودروسازان و قطعه سازان واقعی نرسید و ما در حال پیگیری هستیم تا بازار به گونه‌ای بهبود پیدا کند تا مردم از این گرانی‌ها خلاص شوند.

سراج در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پیشنهاد سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر توقف فروش فوری خودرو منجر به افزایش قیمت خودرو نخواهد شد؟ افزود: تعداد زیادی از مشتریان پشت نوبت هستند و مجوزی که خودروسازان در بخش پیش فروش خودرو داشتند حدود ۳۰۰ هزار خودرو بیشتر نبود در حالی که بیش از یک میلیون خودرو پیش فروش کرده‌اند.

وی گفت: پیشنهاد دادیم شورای رقابت مانند گذشته طبق ماده ۵۸ سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی قیمت گذاری کند و اگر این پیشنهاد ما عملی شود قطعاً وضع بهتر خواهد شد و خریدار بر اساس مصوبه‌ای ملزم می‌شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سازمان بر روند ثبت نام الکترونیکی پیش فروش خودرو که هر از چند گاهی در خودروسازی‌ها انجام می‌شود و امکان ثبت نام آن برای مردم بسیار سخت است، ورود کرده است؟ افزود: متأسفانه ثبت نام لحظه‌ای انجام و در یک لحظه سایت بسته می‌شود و ما حتی در زمان برخی ثبت نام‌ها، حضور فیزیکی داشته‌ایم و اعتقاد داریم تا خودروهای مشتریانی که پشت نوبت هستند تحویل داده نشود نباید پیش فروش صورت گیرد و در این خصوص مکاتباتی هم داشته‌ایم.

سراج در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه علت انباشتگی نزدیک به ۱۷۰ هزار خودرو در کارخانه‌ها چیست؟ گفت: مهمترین علت کمبود قطعات یدکی است که ما خواسته‌ایم اگر برخی از این کمبودها در سلامت خودرو اثر نمی‌گذارد خودرو را تحویل دهند تا وضع بازار بهبود پیدا کند.

وی افزود: اختلافات شدیدی میان خودروسازان و قطعه سازان به ویژه قطعه سازان بزرگ وجود دارد که فشارش روی مصرف کننده واقعی است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: چند سال پیش که موضوع آتش سوزی خودروی پژو را بررسی می‌کردم از مدیرعامل وقت آن خودروسازی پرسیدم که چطور با تحریم‌ها مقابله می‌کنید که آن زمان به من پاسخ دادند غیر از یک قطعه پژو ۲۰۶ هیچ کمبودی در قطعات ندارند، اما اکنون نمی‌دانم چرا ما در بحث قطعه سازی همچنان مشکل داریم و قطعاً تحریم‌های کنونی یک شبه نبوده و ادامه تحریم‌های قبلی است.

وی مهمترین علت این مشکلات را سو مدیریت‌ها خواند و افزود: مثلاً هیئت مدیره‌های دو خودروساز مشترک و ذینفع واحد هستند و ما مثلاً شرکتی داریم که هم در سایپا و هم در ایران خودرو دنبال سهام بودند و صندلی را اشغال می‌کردند.

سراج تصریح کرد: برخی خودروسازان دنبال این هستند که به دلایلی کل خودروسازان را بگیرند و مبلغ بدهی شأن هم بسیار سنگین است و از آن طرف خودروسازان از یک قطعه ساز عمده میلیاردها طلب دارند و به دنبال وصول طلبشان نمی‌روند.

وی ادامه داد: همه چیز را نباید گردن تحریم انداخت؛ اگر تحریم نبود چه می‌گفتند؟ به خودروسازان چه ربطی دارد که املاک می‌خرند؟ چرا بانک تشکیل می‌دهند؟ چرا بنگاه داری می‌کنند؟ چرا تیم فوتبال تشکیل می‌دهند؟ مگر خودروساز وظیفه‌ای بجز خودروسازی دارد؟

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: این‌ها دلشان برای خودرو نمی‌سوزد و فقط دنبال منافع خود یا شرکت‌هایی هستند که تکمیل قطعه یا خودرو می‌کنند.

قاضی سراج افزود: رئیس جمهور چندین بار تاکید کرد که هم خودروسازان و هم بانک‌ها از بنگاه داری خارج شوند، اما متأسفانه توجهی نمی‌کنند و البته ما پیگیریم که در مجلس قانونی وضع شود که خوشبختانه مجلس به میدان آمده است و اقداماتی انجام خواهیم داد تا خودروسازان را منحصر به خودروسازی کنیم.

وی گفت: چرا شرکت‌های خودروسازی میلیاردها تومان تبلیغات می‌کنند؟ کسی تبلیغ می‌کند که مشتری نداشته باشد؛ شما صد برابر تولیداتتان مشتری دارید چرا هزینه تبلیغاتی می‌کند؟

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: ما روی این مسائل کار کردیم و پرونده‌های متعددی تشکیل داده‌ایم و اگر تمکین نکنند از طریق کیفری وارد می‌شویم و از بنگاه داری آن‌ها که خارج از حدود وظایفشان است، جلوگیری خواهیم کرد.

سراج در پاسخ به سوالی در باره مهمترین تخلف شرکت‌های قطعه سازی گفت: قرار بود قطعه سازان، قطعات را در داخل بسازند و مدت‌های مدیدی این کار انجام می‌شد و قطعات تولیدی در داخل از مشابه چینی با کیفیت‌تر بود، اما متأسفانه برخی قطعه سازان برای انباشت سرمایه، به کشورهای چین و دیگر کشورها سفارش دادند تا برایشان قطعه بسازند، اما وقتی موضوع تحریم مطرح شد نتوانستند سفارش‌هایشان را تحویل بگیرند.

وی گفت: همین موضوع باعث شد قطعه سازان اصیل ما بیکار شوند و از این بابت شاهد بیکاری بسیاری از کارگران بودیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در خصوص تخلفات قطعه سازان ورود کرده‌اید؟ افزود: البته ما طبق قانون در خصوص بخش خصوصی نمی‌توانیم ورود کنیم، اما در مورد دولتی‌ها ورود کرده‌ایم و قطعه سازان قول داده‌اند به وظایفشان عمل کنند.

قاضی سراج گفت: البته در نمایشگاهی که اخیراً برگزار شد مقرر شد قطعه سازان واقعی شروع به کار کنند و کارگران سر کار بیایند و باید به قطعه ساز داخلی بها داد.

دیدگاه کاربران

کمالی۹۳۵۴۹۲۱۳:۳۰:۲۱ ۱۳۹۸/۳/۱۳
مهمترین عامل گرانیها ، مماشات قضاییه و بازرسی در دوره قبل است . الان از رییس جدید قوه قضاییه انتظار داریم اول مسئولان خاطی .. را عزل کند و مسئولان قوی برگزیند بعد بدون رحم با مدیران دولتی خودروسازان خاطی برخورد کند
ناشناس۹۳۵۵۲۷۱۳:۴۴:۵۸ ۱۳۹۸/۳/۱۳
پس شما چه کاره بودی؟؟؟
ناشناس۹۳۵۵۲۹۱۳:۴۶:۱۰ ۱۳۹۸/۳/۱۳
استعفا بده برادر ،تقریبا از حقوقهای نجومی تا امروز نقش سازمان بازرسی در حد کم بوده است
محمد مهدی۹۳۵۶۳۹۱۴:۲۷:۱۹ ۱۳۹۸/۳/۱۳
خودرو سازان تا قبل از تحریم ها قطعاتی از خودرو را که در داخل هم تولید میشد از قطعه سازان داخلی خرید نمی کردند و تمایل عجیبی به خرید خارجی داشتند . از آن دسته از قطعه سازان داخلی هم که خرید می کردند نسیه و با تاخیر های مکرر و پیگیری بیشمار توسط قطعه ساز تسویه میشد در حالی که همان قطعه مشابه را در همان زمان از شرکت خارجی نقد خرید میکردند . حالا که خارجی ها تحویلشون نمی گیرند یادشون افتاده قطعه ساز داخلی هم هست . بعد از سالها بی مهری و بد عهدی با قطعه سازان حالا یادشون افتاده دست نیاز به سمت داخلی ها دراز کنند از کجا معلوم با عوض شدن شرایط دوباره سراغ خارجی ها نروند و دست قطعه ساز را در پوست گردو نگذارند ؟
ناشناس۹۳۵۶۵۱۱۴:۳۰:۵۴ ۱۳۹۸/۳/۱۳
.. اینهمه سازمان و چه و چه و این وضعمونه.... حق ما همینه
نعمت الله جوکارنامیوندی۹۳۵۶۹۸۱۴:۴۸:۱۶ ۱۳۹۸/۳/۱۳
طوری عوامل را برشمرده وگفتید که به این دلایل نتوانستیم‌قیمت خودروراکنترل کنیم که مخاطب تصورمی کند درکنترل قیمت سایر اقلام‌موفق وتوانا بوده اید!؟ لطف کنید دقیقا بفرمایید درکنترل قیمت چه چیزی موفق وتوانا بوده اید !؟ ..
ناشناس۹۳۵۸۰۶۱۵:۱۶:۱۴ ۱۳۹۸/۳/۱۳
آقای سراج خود دولت گران میکنه تعزیرات هم که باز دولته چه انتظاری داشتید
ناشناس۹۳۵۸۱۷۱۵:۱۹:۰۹ ۱۳۹۸/۳/۱۳
ای بابا
ناشناس۹۳۵۹۵۷۱۶:۱۳:۵۵ ۱۳۹۸/۳/۱۳
تاکید رئیس جمهور بر خروج خودروسازان و بانک‌ها از بنگاهداری مثل یه جوک گریه‌داره!!!!!!! نزدیکترین اعضای فامیل و گروه و جناح و دوستان ایشون در راس مافیای اقتصادند اسحاق هم از این حرفها زیاد میزنه ، اما همزمان ، داره..
ناشناس۹۳۶۰۲۰۱۶:۴۳:۵۵ ۱۳۹۸/۳/۱۳
عوامل مورد بحث برای تمام کالاها وجود دارد؟
اصفهانی۹۳۶۰۲۷۱۶:۴۶:۰۹ ۱۳۹۸/۳/۱۳
آقای سراج مردم باید انفعال شماراباورکنند ویاعده ای نمیگذارند شما قیمت خودرو راکنترل کنید؟ مگر این افراد کی هاهستند اینقدر.. نفوذ دارند؟ واین افراد چه کسانی هستند که درورزش اتفاق میفتتد وزیرمیگوید عده ای نگذاشتند وزیرصمت موفق به کنترل کالاهای اساسی وگوشت ومرغ و... نمیشود میگوید عده ای نمیگذارند کشورتحریم میشود به لبه جنگ پیش میرود میگویند عده ای نمیگذارند حقوق کارمندان دولت برابرباتورم افزایش پیدا نمیکند میگویند مجلس میگوید نمیگذارند وووو الان مگر شمارییس بازرسی کشورنیستید؟ این افراد چه کسانی هستند چرا برخورد ودستگیرشاان نمیکنید؟..
ناشناس۹۳۶۰۵۳۱۶:۵۵:۰۰ ۱۳۹۸/۳/۱۳
کلا .. همه چیز به دیگران به خصوص مردم مربوط میشه. دیگه همه می دونند
ناشناس۹۳۶۱۸۳۱۷:۴۸:۳۰ ۱۳۹۸/۳/۱۳
برادر عزیز شما چیه چیزی رو کنترل کردی پیاز ، دام ، سکه ، سیب زمینی اجاره بها ..الان فقط احساس می کنید خودرو قیمتش کنترل نشده
محمد۹۳۶۱۹۹۱۷:۵۴:۰۰ ۱۳۹۸/۳/۱۳
رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: پدیده گرانی هیچ ارتباطی با سازمان بازرسی کل کشور ندارد وای به حال ما ملت ..
ناشناس۹۳۶۳۲۹۱۹:۲۸:۱۱ ۱۳۹۸/۳/۱۳
..شما چیو تونستید کنترل کنید اونوبگید.
ناشناس۹۳۸۰۲۱۱۴:۱۱:۴۲ ۱۳۹۸/۳/۱۵
گرانی را .. مسئولان پاس می دهد، به آن یکی، و آخرش میگن مردم مقصرند؟؟؟؟؟؟؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین