در آئین رونمایی از «مناجات‌الغافلین» عنوان شد سیدمهدی شجاعی: ورود به عرصه طنز راه رفتن روی لبه تیز تیغ است

بخش فرهنگی الف،   3980312118

سید مهدی شجاعی گفت: ورود به عرصه طنز در وجه معرفتی و اعتقادی، کار بسیار دشواری است و راه رفتن روی لبه تیز تیغ است، که در«مناجات‌الغافلین» رسولی خیلی خوب از عهده آن بر آمده است

سیدمهدی شجاعی: ورود به عرصه طنز راه رفتن روی لبه تیز تیغ است

 شب گذشته طی مراسمی در باغ کتاب تهران، تازه‌ترین اثر محمد مهدی رسولی که مجموعه مناجات و نیایش‌های طنزگونه با خداوند است، با عنوان «مناجات الغافلین» همراه با نسخه صوتی این کتاب با صدای محمدرضا علیمردانی توسط نشر جام‌جم رونمایی شد.
 
در این مراسم که با اجرای نجمه جودکی همراه بود، سید مهدی شجاعی که مقدمه تازه‌ترین اثر رسولی را نوشته است، ضمن اشاره به آشنایی۳۰ ساله خود با نویسنده کتاب «مناجات الغافلین»، بیان کرد: رسولی هنرمندی ذی‌وجوه است که کار تصویرگری، نگارش داستان، نمایشنامه، فیلمنامه و... را در کارنامه خود دارد و از همه این عرصه‌هایی که وارد شده هم موفق بیرون آمده است. 
 
شجاعی در ادامه به کتاب «مناجات الغافلین» پرداخت و گفت: ورود به عرصه طنز در وجه معرفتی و اعتقادی، کار بسیار دشواری است و راه رفتن روی لبه تیز تیغ است، که در این کار رسولی خیلی خوب از عهده آن بر آمده است. از یک طرف در این کتاب آدم‌ها خودشان را می‌بینند و به نوعی نقد اجتماعی است و از طرف دیگر، حس صمیمیتی که با خدا در این اثر وجود دارد، راحت بودن و در عین حال رگه‌های مرئی و نامرئی طنز در اثر، مجموعه را به مجموعه متفاوتی تبدیل کرده است. تصویرگری کار هم که بر عهده خود رسولی است، فوق‌العاده است. علاوه بر این فخامت کار بسیار مهم است، که مجموعه دوستان در نشر جام‌جم هم سنگ تمام گذاشته و روی همه جزئیات آن دقت داشته‌اند.
 
نویسنده کتاب «کشتی پهلو گرفته» در پایان ضمن تبریک به رسولی به دلیل کار ارجمندش، از حضور محمدرضا علیمردانی به عنوان گوینده کتاب صوتی این اثر، ابراز خوشحالی کرد و گفت: خداوند نبوغ فوق‌العاده‌ای به علیمردانی داده و انصافاً بی‌نظیر است. در مجموع همه چیز دست به دست هم داده و یک کار فاخر ارجمند و ماندگار ارائه شده است.
 
در «مناجات الغافلین» خودم را ترسیم کرده‌ام
در ادامه محمد‌مهدی رسولی، نویسنده و تصویرگر کتاب «مناجات الغافلین» در جایگاه قرار گرفت و ضمن اشاره به آشنایی ۳۰ ساله خود با سیدمهدی شجاعی، رابطه خود با او را یک رابطه شاگرد و استادی خواند و افزود: اتفاق بهجت اثر این است که الان شجاعی بر مشق بنده مقدمه می‌نویسد و به نحوی دیگر به بنده روحیه می‌دهد.
 
وی در ادامه ضمن اشاره به انتقاداتی که ممکن است به نوع نیایش‌های «مناجات الغافلین» وارد شود، عنوان کرد: حدود ۹ سال پیش کتاب دیگری به نام «آمین» کار کردم. در آن کتاب آدم‌هایی هستند که به طور طبیعی با خداوند مناجات می‌کنند و به قول معروف خواسته‌های خود را مثل بچه آدم با خدا در میان می‌گذارند، اما هر چیزی یک آفتی دارد، نیایش ناب و خلّص هم امکان آفت‌ زدن دارد، که آفت آن می‌تواند ریاکاری، نفاق، عدم صداقت و از این قبیل موارد باشد؛ اما یکی از مهم‌ترین خصیصه‌های آدم‌هایی که در «مناجات الغافلین» هستند، این است که خیلی مودب به آداب گفت‌وگو با حضرت باری نیستند و همین باعث تمایز آن‌ها شده است.

 ادبیات تادیبی ما «ادب از بی ادبان آموختن» است
وی ادامه داد: در این کتاب به گونه‌ای خودم را ترسیم کرده‌ام و یک‌جور نقد و نقل حال است. از قبل هم دو دست تسلیم را بالا می‌آورم و می‌گویم که این فرد خودم هستم. به همین دلیل هم صادقانه در پوستر رونمایی کار در آخرین جمله اعلام کردیم: «لطفاً این کتاب را نخوانید!»، که این یک جمله تبلیغی نیست، بلکه خاستگاهی است که من به آن پایبند هستم؛ چرا که این همه نیایش خوب و به‌درد‌بخور برای خواندن هست؛ اما باید در نظر هم داشت که بخشی از ادبیات تادیبی ما همین است؛ یعنی یک جور «ادب از بی ادبان آموختن» است.
 
در بخش دیگری از این مراسم محمدرضا علیمردانی که همه بیشتر او را با انیمیشن طنز «دیرین دیرین» به خاطر دارند و خوانش کتاب صوتی «مناجات‌الغافلین» را بر عهد داشته، بخش‌هایی از کتاب «مناجات‌العافلین» را قرائت و اجرا کرد و در ادامه درباره چگونگی آشنایی خود با محمدمهدی رسولی گفت: سال ۷۷ افتخار آشنایی با رسولی را پیدا کردم و در مجموعه «صد سال به این سال‌ها» با هم همکاری کردیم و از آن‌جا دوست شدیم. سال بعد برای مجموعه «اکسیژن» که آن زمان خیلی مجموعه خلاقانه‌ای بود، دعوت شدم، آن برنامه اولین حضور شهاب حسینی در تلویزیون به عنوان مجری بود و آن‌جا با معروف‌ترین قصه‌های دنیا شوخی کردیم.
 
علیمردانی در ادامه ضمن اشاره به کتاب «مناجات الغافلین» گفت: این کتاب برای غافلینی است که خود ما هم جزو آن‌ها هستیم و بعضی وقت‌ها می‌خواهیم خدا را دور بزنیم. شاید یک مقدار زمان ببرد تا تمام این اثر درک شود؛ اینکه چه نوع طنزی است و چه کنایه‌های عمیقی درون آن است و چقدر به درد همه ما می‌خورد.
 
تمرکز نشر جام جم روی کتاب الکترونیک و دیجیتال است
در ادامه این مراسم، قاسم صفایی‌نژاد، مدیر نشر جام جم گفت: نشر جام جم بعد از چند سال تعطیلی، از حدود یک سال گذشته، دوباره احیا شده است. طی این مدت یک مسابقه داستان بلند برای نوقلمان برگزار کردیم، که حدود ۱ ماه قبل اختتامیه آن برگزار شد و در نتیجه آن ۲۰ داستان‌نویس جدید به کشور معرفی شدند و ۲۲۰ داستان‌نویس دیگر هم در حال آموزش هستند که پرورش پیدا کنند و به نویسنده تبدیل شوند.
 
او ادامه داد: همچنین نوروز امسال یک برند کتاب صوتی به نام «قناری» رونمایی کردیم و تا الان 42 کتاب از آن منتشر شده، که از این تعداد، ۴۰ کتاب صوتی شعر با صدای شاعر و کتاب «سه کاهن» مجید قیصری از دیگر تولیدات صوتی ما است. تازه‌ترین آن هم کتاب «مناجات الغافلین» است، که امروز رونمایی می‌شود. علاوه بر این برنامه‌ریزی کرده‌ایم که تا پایان سال هم کتاب‌های صوتی دیگری در حد چند ده یا چند صد کتاب عرضه کنیم. در ادامه این روند سال آینده هم چند مسابقه داستان بلند، داستان کوتاه، فیلمنامه‌نویسی و تولید کتاب صوتی داریم.
  
مدیر نشر جام جم ضمن بیان اینکه تمرکز ما در نشر جام جم روی کتاب الکترونیک و کتاب دیجیتال است و خیلی بر کتاب چاپی تمرکز نداریم، عنوان کرد: بیست درصد فعالیت‌های ما در حوزه کتاب چاپی است، که سعی می‌کنیم در این ۲۰ درصد، گزیده و فاخر عمل کنیم و کارهای کیفی در اختیار مردم قرار دهیم. خوشبختانه آقای رسولی به ما اعتماد کردند و یکی از کتاب‌هایشان را در اختیار ما قرار دادند، که به «مناجات الغافلین» تبدیل شد. مقدمه سیدمهدی شجاعی بر این کتاب کار را تکمیل کرد و محمدرضا علیمردانی هم زحمت تولید کتاب صوتی  اثر را کشید، که کاری واقعا شنیدنی است.
 
صفائی‌نژاد در پایان گفت: ما در نشر جام جم سعی کردیم همه اتفاقی که درباره کتاب «مناجات الغافلین» می‌افتد، حتی کیفیت چاپ، جلد و کیفیت جلد سی‌دی، همه چیز درجه یک باشد، که مردم از آن لذت ببرند، ما هم به این پایبند باشیم که در مورد آثار چاپی، کیفیت برای ما بسیار مهم است و قرار نیست هر کتابی منتشر کنیم؛ هر چند که در مورد آثار و کتاب‌های الکترونیک، کمیت برای ما مهم است و در آنجا دوست داریم مردم تولید محتوا کنند و با ما مشارکت داشته باشد.
  
این مراسم با امضای تابلوی یادبود کتاب «مناجات الغافلین» و جشن امضای کتاب توسط محمدمهدی رسولی و محمدرضا علیمردانی پایان یافت.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین