هم‌معنایی "کار" با "فروش"، نتیجه‌ی غلبه‌ی "بازار" بر "صنعت" / قسمت اول به بهانه‌ی بیلبورد سازمان فنی‌حرفه‌ای در فرودگاه یزد

کمیل سوهانی،   3980304139 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

هفته‌ی دوم اردیبهشت ماه سفر دو روزه‌ای به شهر یزد داشتم. در هنگام بازگشت در فرودگاه شهید صدوقی بیلبوردی دیدم که شیرینیِ سفر به شهر قنات و قنوت و قناعت را از کامم زدود و تلخی یک درد تاریخی را جایگزین آن کرد.

به بهانه‌ی بیلبورد سازمان فنی‌حرفه‌ای در فرودگاه یزد

هفته‌ی دوم اردیبهشت ماه سفر دو روزه‌ای به شهر یزد داشتم. در هنگام بازگشت در فرودگاه شهید صدوقی بیلبوردی دیدم که شیرینیِ سفر به شهر قنات و قنوت و قناعت را از کامم زدود و تلخی یک درد تاریخی را جایگزین آن کرد.

روی بیلبورد بزرگی در محوطه‌ی بیرونی فرودگاه نوشته شده بود:

"مدرسه کسب و کار"
"بزرگمهر به یزد آمد"
"تحول در مدیریت فروش و بازاریابی"

در زیر این بیلبورد هم سه لوگو از "وزارت علوم، تحقیقات و فناوری"، "سازمان آموزش فنی‌حرفه‌ای کشور" و "بنیاد نخبگانِ تجارت" دیده می‌شد.

تلخیِ این تبلیغ تنها به خاطر سه خط متنِ به ظاهر معمولیِ آن نیست، بلکه به دلیل فرامتنی است که در مسیر سلسله توجهاتِ نگارنده به مساله‌ی همنشینی و هم‌معناییِ مفهوم "کار" با "فروش" در ایرانِ امروز دارد.

از چه زمانی فروش و تجارت و بازار مهمترین وجوه مفهومِ "کار" در ایران شدند؟ آیا در همیشه‌ی تاریخِ ایران این دو مفهوم معادل یکدیگر بوده‌اند؟ اینکه سازمانِ فنی و حرفه‌ایِ کشور به عنوان مسئول آموزشِ مهارت‌های کار، "فروش" را سرلوحه‌ی آموزش‌های خود قرار می‌دهد به چه معناست؟

 این بیلبورد برای من ادامه‌ی داستانِ تلخِ ارجمندیِ بانکداران، شاپینگ‌مال‌سازان، بسازبفروش‌ها، واردکنندگان و خام‌فروشان و خواری و ناکامیِ تولیدکنندگان و صنعتگرانِ این سرزمین است.

داستان تلخی که ریشه‌های تاریخی آن به زمان‌هایی برمی‌گردد که به تدریج "خام‌فروشی" و "پخته‌خری" در ذائقه‌ی انسان ایرانی خوش نشست.

نوشیروانی در کتابِ "سرآغاز تجاری شدن کشاورزی در ایران" ص ۲۲۱ می‌نویسد:

"در پی رواج مبادلات تجاری پولی (زودبازده) در قرن نوزدهم، اقتصاد روستایی از راه مناسبات بازرگانی به بازار گسترده‌تر ناحیه‌ای، مملکتی و در نهایت، به بازار جهانی پیوند خورد. در نتیجه‌ی این تحول، جنبشی در تولید محصولات کشاورزی به وجود آمد که آن را بیشتر به سمت تولید محصولات تجاری سوق می‌داد".

 اولین صادرات ایران به هند، روسیه و اروپا شامل پشم، کرک، ابریشم، تنباکو و تریاک بود. خیلی زود پنبه به این اقلام صادراتی اضافه شد و کِشت گسترده‌ی آن در مزارع استان‌های مختلف به منظور صادرات رواج یافت.

امیرکبیر در زمان خود با هوشمندی متوجه این مساله شده و برای جلوگیری از این روند خانمان‌سوز قدم‌هایی برداشت، فریدون آدمیت در کتاب "امیرکبیر و ایران" ص ۴۰۲ می‌نویسد:

بیش از این دانستیم که محور سیاست امیر را حمایت اقتصاد ملی می‌ساخت. جوهر اندیشه‌ی اقتصادی او این بود که صنعت داخلی ترقی پذیرد، صادرات ایران افزایش گیرد، و بازار کالای فرنگی محدود شود. وگرنه ایران همچنان کشور مصرف‌کننده‌ی متاع خارجی باقی می‌ماند، نه بنيه اقتصاديی می‌یافت، و نه در نتیجه از نظر سیاسی می‌توانست روی پای خود بایستد. پس جهت عمومی سیاست‌ حمایت اقتصادی میرزا‌ تقی‌خان علیه نظام رقابت اقتصادی و آزادی تجارت روس و انگلیس بود... انگلستان به موجب عهدنامه ۱۲۵۷ و اصل "دولتهای كاملة الوداد"، حق آزادی تجارت را بزور گرفت...تجارت ایران و انگلیس مطلقا موازنه‌ای نداشت؛ انگلیس خریدار هیچ متاع ایرانی نبود و حال آنکه ایران بازار فروش کالاهای مصرفی انگلیس بود... اگر میرزا تقی خان زورش می‌رسید قانون آزادی تجارت با روس و انگلیس و مأخذ حقوق گمرکی پنج درصد را یکسره برهم میزد، ورود کالای فرنگی را بسیار محدود می‌ساخت و حقوق گمرکی را بالا می‌برد. چنانکه به امضای قرارداد بین ایران و فرانسه که طرح آن در زمان محمدشاه تنظیم شده بود تن در نداد، سفیر فرانسه قهر کرد و از ایران رفت اما امیر آن قرارداد را نبست، اما از عهده‌ی امیر و ایران برنمی‌آمد که قرارداد با انگلیس و روسیه را لغو نمایند..."

عادت به صادراتِ خام و واردات پخته مقدمه‌ای شد برای میزبانیِ جامعه‌ی ایرانی از بیماری اقتصادیِ "آزار هلندی" با کشف نفت.

 در همه‌ی این سال‌های پر حادثه، گاهی کمتر و گاهی بیشتر، صنعت و تولید زیر سایه‌ی سنگین بازار و فروش بوده است.

 شاید آخرین پاگرد این داستان پرماجرا را بتوان سیاست‌های تعدیل اقتصادی و مالی‌سازی اقتصاد پس از جنگ هشت ساله‌ی تحمیلی دانست که به صنعت‌زدایی و رونق و ترک‌تازیِ بانک‌های خصوصی و موسسات مالی و اعتباری در اقتصاد کشور در سال‌های اخیر منجر شده است.

آری هم‌معناییِ "کار" با "فروش" داستانِ تلخِ دیروز و امروز کشوری است که به "خام‌فروشی" و "پخته‌خری" عادت کرده است.

این حجم از آموزش‌های بازاریابی و فروش در این وضعیتِ تولید در ایران کارکردی جز یافتنِ بازار برای اجناس خارجی در داخل کشور و یافتنِ بازار برای صادرات مواد خام معدنی و نفت و گاز به خارج از کشور ندارد.

ادامه دارد...

دیدگاه کاربران

امید۹۲۱۶۲۰۱۶:۳۰:۱۰ ۱۳۹۸/۳/۴
این حجم از بیسوادی نویسنده مایه شرمساری هست!
ناشناس۹۲۲۳۶۳۰۴:۲۳:۴۲ ۱۳۹۸/۳/۵
باسواد بنویس
بی نام!۹۲۱۶۵۰۱۶:۴۰:۲۶ ۱۳۹۸/۳/۴
بالاخره هر تولید کننده ای در نهایت باید محصول و خدمات خود را بازاریابی کند و به فروش برساند! فقط دلالها و واسطه گرها که فروشنده نیستند ....
ناشناس۹۲۲۱۴۰۲۲:۴۹:۵۹ ۱۳۹۸/۳/۴
بله ولی اول تولید باید باشه والا میشه همون دلالی که باید تخمش بخشکه
ناشناس۹۲۱۶۷۸۱۶:۵۲:۱۶ ۱۳۹۸/۳/۴
جناب نویسنده: مهمترین حلقه در گردش کار اقتصادی فروش کالا یا خدمت است، به شخصه هیچ توانایی و تخصصی در فروش ندارم، در حالیکه طراح و تولید کننده موفقی در مصنوعات دکوری هستم و به دلیل عدم توانایی کافی در فروش از بازاریاب کمک میگیرم.
ناشناس۹۲۱۷۰۸۱۷:۱۰:۲۵ ۱۳۹۸/۳/۴
نگارنده به این نکته توجه نداشته است که هدف از هر کسب و کاری فروش بیشتر است ، چه بسا کسب و کارهای مفید و بومی که به واسطه ضعف در بازاریابی و فروش نتوانسته اند دوام بیاورند .
ناشناس۹۲۱۸۶۷۱۸:۴۶:۰۰ ۱۳۹۸/۳/۴
آفرین
ناشناس۹۲۱۹۱۸۱۹:۲۱:۱۷ ۱۳۹۸/۳/۴
نویسنده محترم این را بدان تا """فروش"""" نباشد تولید نیست تا فروش نباشد صادراتی نیست تا فروش نباشد رونقی برای تولید و صادرات نیست...مهمترین مسئله همین فروش است.
ناشناس۹۲۲۰۲۹۲۱:۰۷:۰۱ ۱۳۹۸/۳/۴
بنظر من نويسنده خيلي شكم سير تشريف دارند
ناشناس۹۲۲۰۴۷۲۱:۲۲:۴۲ ۱۳۹۸/۳/۴
نویسنده اصلا نمیداند بازاریابی آخرین حلقه و جزو مهمترین ارکان تولید است!!! الف این نویسند‌ه‌های بیسواد را از کجا میاری؟
سعید۹۲۲۱۶۲۲۳:۰۹:۵۲ ۱۳۹۸/۳/۴
نبوغ یعنی این یعنی متن را باید 2 و سه بارترجمه کرد تا بشه خوندش چه ربطی داشت این موارد بهم اخه ؟؟؟
ناشناس۹۲۲۳۹۶۰۶:۰۱:۲۰ ۱۳۹۸/۳/۵
آخه چه ربطي داره تا فروش رو ياد نگيري براي كي ميخواي توليد كني ؟ كامت تلخ شد ؟؟ تو رو به خدا التماس دانش آموزي
نانشناس۹۲۲۴۵۱۰۸:۲۰:۵۹ ۱۳۹۸/۳/۵
چه گیرایی میدین بیخودی
ناشناس۹۲۲۴۸۶۰۸:۴۵:۱۶ ۱۳۹۸/۳/۵
کسب و کار ترجمه لغت انگلیسی business می باشد که بازاریابی و فروش جزو شاخه های اصلی این رشته هستند، واقعا چرا همش دنبال ایراد گرفتنیم، خوب یه خرده سوادتون روبیشتر کنید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین