• پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

    پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

    محمدکاظم انبارلویی،
  • اشتهای خوانده شدن!

    اشتهای خوانده شدن!

    احمد راسخی لنگرودی،

      نیمه‌های شب است. سکوت در این حوالی موج می‌زند. خواب از سرم پریده. در این جور مواقع پناه می‌آورم به کتابخانه. یعنی خودم را می‌رسانم به همین آثاری که برخی‌شان در سکوت نیمه‌های شب توسط نویسندگان شب‌بیدار نوشته شده‌اند

  • مراسم باشکوه کتابخوران!

    مراسم باشکوه کتابخوران!

    احمد راسخی لنگرودی،

    خانه‌ای قدیمی بود، خیلی قدیمی. از آن خانه‌هایی که از همان درِ ورودی بوی نا می‌دهند. دارای چند زیرزمین که بزرگترینش کتابخانه بود. صاحبخانه می‌خواست کتابخانه را برچیند تا موش‌زدایی کند. می‌گفت داخل کتابخانه موش‌بازار است؛ بس که موش دارد. هوا که تاریک می‌شود این جانوارهای موذی می‌ریزند بیرون برای برپایی مراسم باشکوه کتابخوران!

  • این موجودات نازنین

    این موجودات نازنین

    احمد راسخی لنگرودی،

    هر روز که از پی روزی می‌رسد ده‌ها عنوان کتاب در بازار نشرِ کشور ما از راه می‌رسند؛ در بازار جهانی میلیون‌ها عنوان کتاب شاید. ورود این نورسیدگان کاغذی شایسته خوشآمدگویی‌اند. اگر خوشآمدشان نگوییم کاری برای ذهن خود نکرده‌ایم و ذهنمان را از شیرین‌ترین لذت‌ها محروم ساخته‌ایم. خاصه که چند تا از این نورسیدگان کاغذی حرفی برای گفتن داشته باشند و شوق خواندن را در ما برانگیزند. 

  • پاتوق عشاق کتاب باز در کتابفروشی عباس آقا

    پاتوق عشاق کتاب باز در کتابفروشی عباس آقا

    احمد راسخی لنگرودی،

    این عباس‌آقای ما هم برای خودش بازاری دارد؛ صبح‌ها یکی دو ساعت پیش از ظهر کرکره کتابفروشی را بالا می‌کشد، چراغ‌ها را روشن می‌کند. دستی بر سر و روی کتابفروشی می‌کشد. بعد یکراست می‌رود سر اصل مطلب، یعنی سراغ همان کتاب‌های دست دوم قدیمی که گوشه کتابفروشی روی هم انباشته‌ شده‌اند .

  • آنهایی که نمی‌نوشتند

    آنهایی که نمی‌نوشتند

    احمد راسخی لنگرودی،

    سقراط نمی‌نوشت. هیچ میانه‌ای با نوشتن نداشت. از نوشتن دوری می‌گزید. هیچ‌گاه هم چیزی ننوشت. به همین‌رو، عنوان فیلسوف شفاهی برازنده اوست. آنچه از او گفته می‌شود بیشتر به قلم شاگرد معروف او افلاطون و اندکی هم دیگران است.

  • هر روز ساعت هشت در ایستگاه

    هر روز ساعت هشت در ایستگاه

    احمد راسخی لنگرودی،

    من همیشه صبح‌ها این جوان را می‌بینم؛ به گمانم سی و دو سه ساله. با گیسوانی بلند، خرمایی رنگ و یک قبضه ریش به همین رنگ. کتاب در دست بر روی یکی از صندلی‌های ایستگاه مترو نشسته و خودش را با سطرهای کتاب مشغول می‌دارد. توبره‌ای هم با خود به همراه دارد که بر روی صندلی کناری‌اش می‌خواباند؛ پُر است از کتاب و اندکی مواد غذایی. چهره دلنشینی دارد؛ مثل چهره‌های آدمیان دیرنشین.

  • ارسال یادداشت دوم ایران به آمریکا برای پیگیری پرونده شهید سلیمانی

    ارسال یادداشت دوم ایران به آمریکا برای پیگیری پرونده شهید سلیمانی

    رییس مرکز امور حقوقی و بین‌الملل ریاست‌جمهوری گفت: بعد از عدم پاسخ آمریکا در مورد یادداشت مذاکره در ارتباط با پرونده شهید سلیمانی بر اساس کنوانسیون ۱۹۷۳، وزارت امور خارجه یادداشت دومی را برای درخواست داوری بین دو طرف برای آمریکایی‌ها ارسال کرده است.

  • پس از ۱۰ سال کشمکش؛‌ سرانجام یادداشت‌های جلال آل احمد منتشر می‌شود

    پس از ۱۰ سال کشمکش؛‌ سرانجام یادداشت‌های جلال آل احمد منتشر می‌شود

    خواهرزاده جلال از انتشار یادداشت‌های آل‌احمد پس از ۱۰ سال کشمکش توسط روزنامه اطلاعات خبر داد.

  • یادداشت مدیرعامل بانک صادرات ایران درباره گذار به بانکداری هوشمند

    یادداشت مدیرعامل بانک صادرات ایران درباره گذار به بانکداری هوشمند

    ​محسن سیفی، مدیرعامل بانک صادرات ایران در یادداشتی در روزنامه ایران به تشریح الزامات گذار از بانکداری سنتی به هوشمند پرداخته و توسعه زیرساخت‌های اجتماعی، فرهنگی، امنیتی، فراهم کردن ابزارها، ایجاد فضای مناسب و درک درست شرایط برای تهیه قوانین لازم را از جمله انتظارات شبکه بانکی از حکمران پولی برشمرده است.

  • یادْکتاب‏های یک نویسنده!

    «یادداشت‌های یک کتاب‌باز!»؛ احمد راسخی لنگرودی؛ نشر همرخیادْکتاب‏های یک نویسنده!

    پروانه عزیزی،

    در این روزگار وانفسای کتاب چشممان به جمال کتاب «یادداشت‌های یک کتاب باز» از انتشارات همرخ روشن شد، حقا که شیفته کتاب و کتابخوانی است این نویسنده کتاب‌باز! هر چه به قلمش رفت از کتاب و کتاب بود. دلمان به درد آمد. یادْکتابهای نویسنده کتاب احمد راسخی لنگرودی- البته اگر این ترکیب را بپذیریم- هم خواندنی بود،

  • یادداشت لاریجانی در نقد موضع هابرماس درباره جنگ غزه

    یادداشت لاریجانی در نقد موضع هابرماس درباره جنگ غزه

    محمدجواد لاریجانی در نقد بیانیه یورگن هابرماس و همراهان دربارۀ جنگ غزه نوشت: هابرماس در بیانیه خود هیچ اشاره‌ای به حقوق طرف مقابل صهیونیست‌ها، یعنی مردم فلسطین و غزّه مظلوم ندارد و ظاهراً در این صحنه فقط یک بازیگر محور بحث است!

  • یادداشت ۱۰۰ دیپلمات آمریکایی علیه سیاست‌های جو بایدن در جنگ غزه

    یادداشت ۱۰۰ دیپلمات آمریکایی علیه سیاست‌های جو بایدن در جنگ غزه

    گروه جهان الف،

    یک دیپلمات وزارت خارجه آمریکا در یادداشتی که به امضای ۱۰۰ دیپلمات این کشور رسیده، دولت آمریکا را به اشاعه اخبار جعلی درباره جنگ اسرائیل و حماس متهم کرده است.

  •    کوچ یار دیرین پدر

    به یاد سید جواد رحمانی کوچ یار دیرین پدر

    فرهاد طاهری*،

    در غروب  سرد پائیزی چهارشنبه (١٧ آبان ١۴٠٢) در تاکستان، تصویر بسیار پُر تشخص و احترام انگیزِ زنده یاد سید جواد رحمانی بر اعلامیهٔ مجلس  سوک یادش، مرا به  غمی عمیق و به  گذشته های دورم برد. او از دوستان دیرین  و گرمابه و گلستان ِ پدرم بود. یادم هست که پدر در دوران کودکی ام، تنها یک بار با دوستانش به سفر ِ جنوب و خوزستان  رفت.

  • چرا در این خیابان کتابفروشی پیدا نمی‌شود؟! 

     «یادداشت‌های یک کتاب‌باز!»؛ احمد راسخی لنگرودی؛ نشر همرخچرا در این خیابان کتابفروشی پیدا نمی‌شود؟! 

    کاظم مفیدی،

    در دنیای امروز که فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در تمام زوایای زندگی ما نفوذ کرده و می-رود چون لشکری قدرتمند همه ذهن و ضمیر ما را در اشغال خود درآورد، داشتن دغدغه‌ای به نام کتاب کاغذی شاید برای برخی شگفت‌انگیز هم باشد.

  • یادداشت حسین شریعتمداری؛ با پوزش از همه حیوانات!

    یادداشت حسین شریعتمداری؛ با پوزش از همه حیوانات!

    با توجه به این ادعای صهیونیست‌ها (و نه یهودیان‌) که سایر نژادها را اساساً در شمار انسان تلقی نمی‌کنند! آیا ضمن پوزش از همه حیوانات نباید گفت؛ سران تمامی دولت‌هایی که اسرائیل را به رسمیت می‌شناسند و یا با این رژیم پلید در پی ایجاد رابطه سیاسی و تجاری و... هستند، چه بدانند و بخواهند و چه ندانند و نخواهند، خود را در شمار حیوانات قرار داده‌اند؟!

  • نگاهی به سریال‌های تازه شبکه نمایش خانگی؛ از «نیسان آبی ۲» تا «دفترچه یادداشت» و «هفت»

    نگاهی به سریال‌های تازه شبکه نمایش خانگی؛ از «نیسان آبی ۲» تا «دفترچه یادداشت» و «هفت»

    «دفتر یادداشت» رضا عطاران همراه با «نیسان آبی» جدید و چند اثر دیگر شبکه نمایش‌خانگی قرار است در پاییز و زمستان با هم به رقابت بپردازند.

  • یادداشت «تهمینه میلانی» برای داریوش مهرجویی و همسرش

    یادداشت «تهمینه میلانی» برای داریوش مهرجویی و همسرش

    «تهمینه میلانی» کارگردان مشهور سینمای ایران در یادداشتی برای درگذشت «داریوش مهرجویی» و همسرش نوشت: «حتی اگر آقای مهرجویی به مرگ طبیعی از میان ما می رفت، شوک بزرگی به هنر سینما وارد می شد، چه برسد به این قتل فجیع.»

  • چشم انتظاری در ستون انتظار!

    چشم انتظاری در ستون انتظار!

    احمد راسخی لنگرودی،

    این همه کتاب‌های نخوانده ریخته روی میزم. هر یک در نوبت بازشدن. اما کو آن مجال و وقت. در چنین شرایطی یادم باشد آن که از همه مهمتر است بخوانم. ولی در حال حاضر مهمتری در میان‌شان من نمی‌بینم. همه به نظرم مهم‌ می‌آیند.

  • اینجا همه جمعند؛ از هگل تا رزا منتظمی!

    جمعه بازار کتاب خیابان انقلاباینجا همه جمعند؛ از هگل تا رزا منتظمی!

    احمد راسخی لنگرودی،

    اگر می‌خواهید عصر آدینه‌ای متفاوت را تجربه کنید بد نیست سری به جلوی دانشگاه تهران در خیابان انقلاب بزنید. منظره متفاوتی را در آنجا شاهد خواهید بود. این منظره در نوع خود جذاب و دیدنی است. در این غروب دلگیر به یک بار دیدنش می‌ارزد. 

  • درگذشت روحانی بی آزار و اهل مطالعه

    چند سطری به یاد زنده یاد حجت الاسلام شیخ اسحاق محقق درگذشت روحانی بی آزار و اهل مطالعه

    فرهاد طاهری*،

    حجت الاسلام حاج اسحاق محقق اصالتا زادهٔ یکی از روستاهای اطراف تاکستان و  در میان  بیشتر مردم شهر  و بر سرِ زبان آنان، تنها  «محقق» بود. بسیار بندرت شنیده بودم که  در غیاب او، با عنوان آخوند محقق یا حاج آقا محقق از او یاد شود .  «محقق» صدا زدن او البته نه از سرِ بی اعتنایی، یا به  نیت اسائه ادب  به او بود بلکه نشانه صمیمت مردم با او ونیز احترامی بود که تقریبا همه به او می گذاشتند.

  • عرض ادب به ساحت سن سن!

    عرض ادب به ساحت سن سن!

    احمد راسخی لنگرودی،

    یکی از موضوعات جذاب و خواندنی که در دنیای کتاب به چشم می‌خورد موضوع سفرنامه‌هاست که توسط شخصیت‌های خارجی در باره ایران نوشته شده‌اند. شخصیت‌هایی که تحت عناوین مختلف همچون: سفیر، مامور، رایزن فرهنگی، جهانگرد، تاجر و بازرگان، محقق و پژوهشگر مدتی راهی سرزمین ایران شده و به گشت و گذار پرداخته‌اند

  • از پاتوق­داری تا قصر­نشینی 

    از پاتوق­داری تا قصر­نشینی 

    احمد راسخی لنگرودی،

    ابراهیم گلستان، نویسنده‌ای که یک قرن زیست و با خلق آثار قلمی و هنری خود شهره شد. روزگاری برای خود یکی از صدرنشینان حوزه روشنفکری به شمار می‌آمد. مثل روشنفکران زمان خود اهل پاتوق‌نشینی بود. البته بیشتر پاتوق‌دار بود تا پاتوق‌نشین کافه‌های روشنفکری. در آن زمان که در تهران بود خانه‌اش را در محله دروس پاتوق اهالی قلم و ارباب هنر کرده بود

  • روزگاری؛ نسخه‌‌های خطی  

    روزگاری؛ نسخه‌‌های خطی  

    احمد راسخی لنگرودی،

       در زمان‌‌های گذشته چاپ و چاپخانه نبود؛ کتاب‌‌ها به صورت نسخه‌‌های خطی تکثیر می‌‌شد؛ آنهم از چند نسخه تجاوز نمی‌‌کرد. نسخه‌‌هایی محدود در اینجا و آنجا که اگر به خوبی مراقبت نمی‌‌شد برای همیشه نیست و نابود می‌‌شد.

  •  تبارنامۀ مضامین و مفاهیم در دانش های بشری

     تبارنامۀ مضامین و مفاهیم در دانش های بشری

    دکتر مهدی سالاری نسب،

    هر حرفی، پیشینه و تباری دارد، اگر فعلا  آن را نمی دانیم یعنی هنوز به منابع آن گذرمان نیفتاده است.  پژوهشگران حتی ریشه های انقلابی ترین نظریات علمی قرون اخیر را در آثار قدما نشانی می دهند. 

  • قطارخوانی!

    قطارخوانی!

    احمد راسخی لنگرودی،

    چقدر دیدنی است در داخل قطار شهری میان آن‌همه مسافر کسی پیدا شود، نشسته یا ایستاده، در حال کتاب ‌خواندن باشد. از این نظر می‌گویم که متاسفانه اینروزها کتابخوانی در چنین جاهایی یک پدیده نادر و استثنایی می‌آید؛ اگر نگویم فوق‌العاده استثنایی. همیشه همین استثناء بودن است که به چشم می‌آید و چشم‌ها را خیره خود می‌کند. 

  • مجمع الجزوات!

    مجمع الجزوات!

    احمد راسخی لنگرودی،

    احمد آرام، این نویسنده و مترجم پُرکار در کتاب «گوهر عمر» که گفتگویی است شفاهی با پرویز سیار، نقل می‌کند: آن زمان که دانش‌آموز مدرسه دارالفنون بوده، کتاب درسی به این معنا که امروزه در مدارس و دانشگاه‌ها رسم است نبود

  • یادداشت سخنگوی دولت؛ آنچه بود، آنچه هست

    یادداشت سخنگوی دولت؛ آنچه بود، آنچه هست

    سخنگوی دولت با استناد به شواهد عملکرد دولت در دو سال اخیر نوشت: «ما می‌توانیم» «ایران قوی» را بسازیم و «آینده‌ای روشن» رقم بزنیم.

  • روایت امیرعبداللهیان از تاکید رهبری در سیاست خارجی/ واکنش مهاجرانی به یادداشت ظریف

    روایت امیرعبداللهیان از تاکید رهبری در سیاست خارجی/ واکنش مهاجرانی به یادداشت ظریف

    هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها ـ حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند ـ کار دشواری است. بسته خبری ـ تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

  • پایان یک کتابفروشی، همان قصه دراز و همیشگی!

    پایان یک کتابفروشی، همان قصه دراز و همیشگی!

    احمد راسخی لنگرودی،

    خبر بس کوتاه بود. آنچنان کوتاه که کم مانده بود نبینمش، اما آنچنان سنگین که یک آن پشتم لرزید: «پایان فعالیت کاری انتشارات هاشمی»!

  • گم شدن در روزهای از دست رفته

    «یادداشتهایی درباره زندگی»؛ اورهان پاموک؛ ترجمه بهاره فریس آبادی؛ نشر چشمهگم شدن در روزهای از دست رفته

    حمیدرضا امیدی‌سرور،

    روزگاری وقتی صحبت از ادبیات ترک زبان می‌شد مخاطبان عام کتابخوانی ذهنشان می رفت پیش عزیز نسین، آنها هم که کمی جدی‌تر به ادبیات نگاه می کردند، دست روی آثار یاشار کمال  نویسنده ترک زبانِ کرد تبار می‌گذاشتند

  • یادداشت شریعتمداری با عنوان محترمانه با آقای خسروپناه

    یادداشت شریعتمداری با عنوان محترمانه با آقای خسروپناه

    شریعتمداری با اشاره به لایحه حجاب نوشت: در حالی که حمایت تلویحی رسانه‌های بیگانه و سایت‌ها و کانال‌های وابسته به دشمنان تابلودار نظام از لایحه یاد شده، دور از انتظار نبود، برخی از برادرانی که بعضاً دارای مسئولیت رسمی نیز هستند به حمایت از لایحه مورد ‌اشاره پرداخته و درباره آن اظهاراتی داشته‌اند که متاسفانه با واقعیت و آنچه در متن لایحه مورد ‌اشاره آمده است فاصله فراوانی دارد.

  • آغاز یک پایان! 

    در حاشیه نمایشگاه بین المللی کتابآغاز یک پایان! 

    احمد راسخی لنگرودی،

       پرونده سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب هم با تمام حاشیه­‌ها و حرف و حدیث­‌هایش بسته شد. برگزاری نمایشگاه کتاب هر ساله بهانه خوبی است برای پرداختن به سوانح کتاب و آنچه که پیرامون دنیای چاپ و نشر می­‌گذرد. گفتنی‌­ها را در این رابطه دیگران گفته­‌اند. اما ذکر یکی دو نکته در این مجال شاید خالی از لطف نباشد

  • كامتان را شيرين كنيد!

    به مناسبت نمایشگاه بین المللی کتابكامتان را شيرين كنيد!

    احمد راسخی لنگرودی،

    ... فردي چهل و پنج ساله به نظر مي‌­آمد، با سر و صورتی نسبتا آراسته. کتاب­ها و مقداری خرت و پرت را بارِ چرخ دستی خود كرده بود و با حالتي حق به جانب وارد واگن قطار شد. در جايي قرار گرفت

  • «ایستا»، روستایی نشسته در سنت

    «ایستا»، روستایی نشسته در سنت

    احمد راسخی لنگرودی،

    قریب چهل کیلومتر از جاده پرپیچ و خم طالقان را که طی می‌‌کنی به روستایی برمی‌‌خوری که بدور از هیاهوی مدرنیسم هنوز در سپهر سنت توان می‌‌آزماید. چندان که ارابه این آبادی را توگویی بسته‌‌اند به تخته‌‌بند سنت

  • یادداشت «ولایتی» درباره سریال «جیران»

    یادداشت «ولایتی» درباره سریال «جیران»

    علی‌اکبر ولایتی رئیس کمیته فرهنگ و تمدن اسلامی شورای عالی انقلاب فرهنگی از منظر تاریخی و ملی یادداشتی درباره سریال نمایش‌خانگی «جیران» نوشت.