در دیدار جمعی از شاعران و استادان زبان و ادب پارسی؛ رهبر انقلاب: راجع به زبان فارسی نگرانم؛ نگذارید فرسوده و ویران شود/ از صداوسیما گله‌مندم؛ بجای زبان معیار گاهی تعابیر غلط و فرنگی را ترویج می‌کنند

گروه سیاسی الف،   3980231005 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

رهبر انقلاب با بیان اینکه راجع به زبان فارسی حقیقتاً نگرانم زیرا در جریان عمومی، زبان فارسی در حال فرسایش است، افزودند: من از صداوسیما گله‌مندم، به دلیل اینکه به جای ترویج زبان صحیح و معیار و زبان صیقل‌خورده و درست، گاهی زبان بی‌هویت و تعابیر غلط و بدتر از همه تعابیر خارجی را ترویج می‌کند. انتشار فلان لغت فرنگی یک مترجم یا نویسنده از تلویزیون، موجب عمومی شدن آن لغت و آلوده شدن زبان به زوائد مضرّ می‌شود.

رهبر انقلاب: راجع به زبان فارسی نگرانم؛ نگذارید فرسوده و ویران شود/ از صداوسیما گله‌مندم؛ بجای زبان معیار گاهی تعابیر غلط و فرنگی را ترویج می‌کنند

به گزارش الف، در شب ولادت با سعادت کریم اهل‌بیت حضرت امام حسن مجتبی (علیه‌السلام) جمعی از استادان زبان و ادب پارسی و شاعران جوان و پیشکسوت با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در این دیدار، حرکت و پیشرفت جریان شعر انقلاب را امیدوارکننده دانستند و گفتند: البته جریانهای شعری دیگری نیز وجود دارد اما این جریان شعر انقلاب است که از لحاظ مضمون، نوآوری در مضامین و صیقل‌یافتگیِ الفاظ پیشرفت بسیار چشمگیری داشته است.

رهبر انقلاب اسلامی، بیان و پدیده شعر را از معجزات آفرینش خواندند و افزودند: شعر از جنبه‌ی جمال و زیبایی برخوردار است و این امتیاز، شعر را به یک رسانه اثرگذار و مسئولیت‌آور تبدیل می‌کند که باید این تعهد را در خدمت جریان روشنگری و هدایت قرار داد.

ایشان با اشاره به یک مغالطه ناشیانه که شعر را به «شعر هنری» و «شعر متعهد» تقسیم می‌کند و می‌کوشد با شعار قلمداد کردن شعر متعهد، از آن ارزش‌زدایی کند، خاطرنشان کردند: اشعار بزرگان و قله‌های شعر فارسی همچون حافظ، سعدی، فردوسی و مولوی آکنده از اخلاق، تعلیم، تعهد، حکمت، عرفان، معنویت و اسلام ناب است، بنابراین تفکیک جنبه هنری و زیباشناختی شعر از جنبه رسالت و تعهد آن، مغالطه‌ای واضح و ناشی از غفلت یا کم‌سوادی است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای قرار دادن شعر در خدمت معارف توحیدی، فضائل اهل‌بیت علیهم‌السلام، انقلاب و حوادث مهم کشور و مسائل گوناگون دنیای اسلام را موجب اعتلاء شعر دانستند و افزودند: در اشعار خود زیبایی‌های رفتاری ملت همانند حماسه زیبا و پر شکوه حضور فداکارانه مردم در کمک‌رسانی به سیل‌زدگان را به تصویر بکشید، زیرا این کار، شعر شما را به پرچم هویت ملت تبدیل می‌کند.

ایشان تأکید کردند: حفظ هویت ملت بسیار مهم است، چرا که ملتی که هویت خود را گم کند، در مشت بیگانگان آب می‌شود و از بین می‌رود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانشان، در خصوص زبان فارسی ابراز نگرانی کردند و گفتند: من راجع به زبان فارسی حقیقتاً نگرانم زیرا در جریان عمومی، زبان فارسی در حال فرسایش است.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: من از صداوسیما گله‌مندم، به دلیل اینکه به جای ترویج زبان صحیح و معیار و زبان صیقل‌خورده و درست، گاهی زبان بی‌هویت و تعابیر غلط و بدتر از همه تعابیر خارجی را ترویج می‌کند. انتشار فلان لغت فرنگی یک مترجم یا نویسنده از تلویزیون، موجب عمومی شدن آن لغت و آلوده شدن زبان به زوائد مضرّ می‌شود.

ایشان با تقبیح استفاده فراوان از لغات بیگانه در رسانه‌ها، خطاب به مسئولان تأکید کردند: نگذارید زبان فارسی دچار فرسودگی و ویرانی شود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای همچنین از ولنگاری زبانی و ساخت لفظی بسیار نازل برخی ترانه‌ها و پخش آنها از صداوسیما در سریالها نیز انتقاد کردند و گفتند: زبان فارسی قرنهای متمادی است که عمدتاً بوسیله شاعران بزرگ حفظ شده و اینگونه سالم و فصیح به دست ما رسیده است، بنابراین ما باید حرمت زبان را حفظ کنیم و اجازه نداریم با بی‌مبالاتی آن را به دست فلان ترانه‌سرای بی‌هنر بدهیم که الفاظ را خراب کند و بعد نیز با پول بیت‌المال در صداوسیما و دستگاههای دولتی و غیردولتی پخش شود.

در این دیدار ۲۹ تن از شاعران جوان و پیشکسوت اشعار خود را در حضور رهبر انقلاب اسلامی قرائت کردند.

پیش از نماز مغرب و عشاء نیز تعدادی از شاعران از نزدیک با رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو و آثار خود را به ایشان تقدیم کردند.

دیدگاه کاربران

کوری که در خشت خام میدید۹۱۵۳۸۸۰۱:۴۲:۲۴ ۱۳۹۸/۲/۳۱
صدا و سیما که به فرموده امام خمینی باید دانشگاه باشد شده اگهی های تبلیغاتی مصرفی با استفاده ابزاری از زنان بزک کرده و یک پسر و یک دختر کوچولو و خوشگل در حالی که واقعیت های کشور چیزهای دیگری است
تبریزی۹۱۵۶۰۴۰۹:۳۵:۰۶ ۱۳۹۸/۲/۳۱
اون وقت زبان ما چی که .. خودمون هم داریم فراموش می کنیم چطوری صحبت کنیم؟ آدم وقتی شبکه آذربایجان رو نگاه می کنه رنگش سبز می شه. از هر 10 کلمه ای که مسئولین آذری تو مصاحبه ها ازش استفاده می کنن 7 تاش فارسیه دیگه ..
ناشناس۹۱۶۳۸۷۱۶:۵۰:۱۶ ۱۳۹۸/۲/۳۱
صدا و سیما همش از کلمات عربی استفاده می کند
ناشناس۹۱۵۳۹۳۰۱:۴۷:۴۰ ۱۳۹۸/۲/۳۱
بنویسم صدا و سیما بخوانیم ستاره مربع
ناشناس۹۱۶۱۳۱۱۴:۲۹:۵۹ ۱۳۹۸/۲/۳۱
صحبت از زبان فازسی بود. یکی گوشی را به دست ایشان بدهد.
ناشناس۹۱۵۴۱۲۰۲:۳۰:۵۰ ۱۳۹۸/۲/۳۱
ميدان صدا وسيما از خون دل خوردگان ادب وهنر زبان فارسي وتاريخ كهن ايران عزيز خالي وعرصه يكه تازي سطحي نگرهاومجيزگويان وكم فروشان بي هنر وبي دغدغه شده است نگراني بجا ئيست كه گله چاره آن نيست اقدامي اساسي تر لازم است
ناشناس۹۱۵۴۴۶۰۳:۵۶:۲۱ ۱۳۹۸/۲/۳۱
چقدر به برنامه های ورزشی پیامک زدیم که بابا اینقدر اصطلاحات انگلیسی را تکرار نکنید. باید در گام دوم انقلاب فکری اساسی برای صدا و سیما کرد ...
ناشناس۹۱۵۴۷۱۰۵:۱۵:۱۱ ۱۳۹۸/۲/۳۱
صدا و سیما با وجود برخی مجریان و سریالها مروج سبک و اصطلاحات غربی است زیرا قشری خاص و ساکن مناطقی خاص از تهران در آن جولان می کنند.
ناشناس۹۱۵۵۰۰۰۷:۴۶:۵۳ ۱۳۹۸/۲/۳۱
رهبر معظم انقلاب بايد در انتخاب روساي سازمان دقت بيشتري مبذول بفرمايند. انتخاب انسان هاي فرهنگ مدار و مستقل مي تواند بسياري از اين دغدغه ها را پوشش دهد. متاسفانه در يكي دو دوره اخير اينگونه نبوده است.
ناشناس۹۱۶۸۳۹۰۶:۰۰:۲۲ ۱۳۹۸/۳/۱
ایشون خودشون فرمودند که من فقط رئیس رو تعیین می کنم..
ناشناس۹۱۵۵۰۲۰۷:۵۰:۲۷ ۱۳۹۸/۲/۳۱
اگر تنها یک چیز باشد که من در رهبری دوست داشته باشم همانا توجه ویژه ایشان به زبان و ادبیات پارسی است.
مهدی۹۱۵۵۲۵۰۸:۳۰:۲۴ ۱۳۹۸/۲/۳۱
بنام خدا- تذکر کاملا بجایی است. متاسفانه عامیانه نوشتن و خواندن و گفتن در بین بزرگان هم متعارف شده است. اصطلاحاتی که گفتن معادل و مشابه آنها در سایر کشورها فقط در طبقه خاصی از جامعه رواج دارد، در ایران نقل و نبات مجلات و برنامه های کودکان و نوجوان است. حتی مجری نوجوانی که برای برنامه های شبکه نهال صحبت می کند همین عبارات و کلمات را بکار می برد و به نظر برنامه سازان با این شیرین زبانی ، مستقیم با فرزندان ما ارتباط برقرار می کند. زمانی در نشریاتی که برای عامه مردم منتشر می شد( مثل مجلات گل آقا) نوشتن عبارتی که قید و فعل درست نداشت، جایز نبود ولی امروز فقط این شیوه نوشتن موجب ارتباط با خواننده می شود و در مواقعی وقتی استادان ادب فارسی به شیوه درست صحبت می کنند متاسفانه ریشخند می شوند. خیلی دیر شده ولی امروز هم شروع کنیم بهتر از فردا است. اصلاح متن مورد استفاده و شیوه بیان مجریان شبکه نهال و پویا به نظر من در اولویت است. وقتی بچه بودیم خانم رضایی و خامنه با چه وضوح و دقتی عبارات را کنار هم می چیدند ( ...!)، امروز حتی اشتباهات گفتاری مجریان نوجوان این شبکه ها را به عنوان پشت صحنه پخش می کنند تا بچه های ما بخندند و همین کلمات در ذهنشان نقش ببندد.
ناشناس۹۱۵۵۴۲۰۸:۴۷:۱۱ ۱۳۹۸/۲/۳۱
یادش به خیر یه زمانی از تلویزیون «فارسی را پاس بداریم» پخش می‌شد. الان دیگه ول شده هر کی هر چی می‌خواد می‌گه کسی هم نظارتی بر این سازمان نداره.
ناشناس۹۱۵۵۶۰۰۹:۰۳:۴۶ ۱۳۹۸/۲/۳۱
در حالیکه چندین معادل برای لغت آیتم داریم اما صدا و سیما البته از برنامه نود هم شروع شد این لغت را وارد زبان روز مره کرده .
سعید تمر۹۱۵۵۸۴۰۹:۱۸:۵۷ ۱۳۹۸/۲/۳۱
در این کشور و جامعه، یا همه زبان های ایران پویا می شوند یا هیچ زبانی قوام لازم را پیدا نمی کند.
ناشناس۹۱۵۵۹۷۰۹:۲۸:۴۵ ۱۳۹۸/۲/۳۱
تاسف زمانی است که نماینده یکی از شهرها در تلویزیون رسمی ایران حاضر به خواندن چند بیت از حافظ نمی شود و میگوید من فارسی ام ضعیف است
میثم۹۱۵۶۸۳۱۰:۳۲:۰۹ ۱۳۹۸/۲/۳۱
از صدا سیمایی که با حذف نود عملا خودزنی میکنه، میشه بیش از این انتظار داشت، حقیقتا شرم آوره
ناشناس۹۱۶۱۳۶۱۴:۳۲:۴۹ ۱۳۹۸/۲/۳۱
الآن صحبت از زبان فارسی است شما این وسط نرخ تعیین می کنی؟
ناشناس۹۱۶۸۶۹۰۷:۱۹:۳۲ ۱۳۹۸/۳/۱
همان برنامه نود یکی از برنامه‌هایی بود که بسیار نسبت به فرهنگ و ادب پارسی بی‌توجه بود و آسیب رساند
ناشناس۹۱۵۹۵۰۱۳:۰۱:۴۱ ۱۳۹۸/۲/۳۱
پاسداشت زبان و ادب پارسی فقط حذف لغات و اصطلاحات انگلیسی و فرانسه و غیره نیست. باید نسبت به لغات و الفاظ عربی هم که خیلی خیلی وارد زبان ما شده حساس باشیم و آنها را کم کنیم. مثل نوشته بنده که از کلمات عربی زیاد استفاده کردم و واقعا راضی نیستم.
رضا۹۱۶۲۷۴۱۵:۴۸:۵۴ ۱۳۹۸/۲/۳۱
زبانها از یکدیگر تاثیر می پذیرند و بسیاری از آنها ریشه های مشترک دارند نمیتوان جلوی تغییر زبان را گرفت زبان فارسی صد سال پیش با امروز متفاوت است و این تفاوت ها پیوسته ادامه دارد واژه های جدید می آیند و یا از زبانهای دیگر وارد میشوند ویا از زبان فارسی به سایر زبانها منتقل میشوند و واژه های قدیمی تغییر می کنند.
ناشناس۹۱۶۴۳۱۱۷:۱۷:۳۵ ۱۳۹۸/۲/۳۱
صدا و سیما مشکلات متعدد دارد: تبلیغات تجارتی روز به روز خجالت آور تر و زننده تر میشود. در سریال ها، اغلب از حرام ها مباح شده. در برنامه های ماه رمضان چهره هایی را میبینیم که با دین مخالفت علنی دارند. در مورد زبان فارسی کلا هیچ تعصبی دیده نمیشود. لااقل مجری حقوق بگیر سازمان را گوشش را بگیرید. با من تماس گرفتند گفتند هفت میلیون بده فلان برنامه دعوتت کنیم! یعنی به اغلب دعوت های سازمان باید با شک نگریست.
یک دلسوز۹۱۶۵۴۰۱۹:۲۸:۵۳ ۱۳۹۸/۲/۳۱
کلا زبان فارسی زبان شعر است توصیه میکنم در مدارس و دانشگاهها دروس غیر معارف و ادبیات به زبان علمی انگلیسی باشد. حیف است که جوانهای ما و دانشجوهایمان با علم به زبان خودش تحصیل نمیکنند
محمد۹۱۶۵۶۰۱۹:۵۱:۲۳ ۱۳۹۸/۲/۳۱
الفاظ عربی هم ربطی به زبان فارسی نداره و مثل انگلیسی و فرانسه و روس خارجی است توجه به این نکته هم بد نیست و حضرت آقا هم نفرمودند صرفا انگلیسی چون من سخنرانی ایشان را گوش دادم فرمودند زبانهای خارجی از جمله اروپایی یعنی حتی اسم انگلیسی را نیاوردند
يوسف۹۱۶۹۹۱۰۹:۲۹:۵۴ ۱۳۹۸/۳/۱
فكر كنم ضربه اي كه صدا و سيما به زبان فارسي مي زند دشمن در طول انقلاب به ايران نزد.شما تبليغات صدا و سيما را توجه كنيد همش واژه هاي نامانوس و غربي بكار مي برد از قبيل: اكشن - روغن ..ا- انواع و اقسام شوينده هاي و ...
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  19. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  20. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  21. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  22. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  23. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  24. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

  25. گزارش سازمان برنامه از کاهش تورم سالانه: وارد کانال ۳۰ درصد شدیم

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  11. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  12. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  13. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  16. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  17. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  18. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  19. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  22. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  23. یک سیلی برای تنبیه

  24. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

  25. همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

آخرین عناوین