بن‌بست برجام، چالش حال و افق پیش رو

عبدالباسط انصاری، گروه تعاملی الف،   3980228004 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
بن‌بست برجام، چالش حال و افق پیش رو

بالاخره پس از یکسال از خروج آمریکا از برجام و بازگرداندن تحریم های تعلیق شده بر اساس توافق هسته ای، و ناامیدی تیم دیپلماسی دولت از تامین منافع ایران در برجام توسط اروپایی ها اولین واکنش عملی به خروج آمریکا توسط دولت روحانی صورت گرفت و طی آن فروش آب سنگین ایران متوقف و خروج مواد غنی شده افزون بر 300 کیلو، لغو و با تعیین ضرب الاجل ۶۰ روزه برای عمل سایر طرف های توافق به تعهدات، تهدید به عدم انجام بخش های دیگری از توافق کرد.

در این باره نکاتی چند قابل ذکر است:

1- نفس این اتفاق را فارغ از شکل آن باید به فال نیک گرفت. البته شکل این اقدام بسیار جای بحث دارد اما اینکه تفکر و جریانی که کاملا امیدوار به غرب برا حل مشکلات اقتصادی بود و کلید قفل اقتصاد را در توافق با غربی ها جستجو می کرد و حاضر به پذیرش خواسته های نامعقول طرف غربی و تعطیل کردن سرمایه های علمی جوانان کشور برای جلب رضایت غربی ها بر اساس تز "هر توافقی بهتر از توافق نکردن است"؛ بود و صرف توافق آن هم به این شکل را "برد-برد" می دانست حالا به نتیجه ای رسيده که رهبری دوراندیش و بصیر انقلاب در سال 92 و قبل از مذاکرات و حتی در دهه های قبل بر آن تاکید می کرد، ارزشمند است. در این موضوع به وضوح صبر استراتژیک رهبری معظم انقلاب در به تشخیص رساندن سياسيون و بعضا حامیان این جریان، به شیوه ای امام گونه و نه دستوری، مشخص شد.

2- نوع واکنش دولت روحانی در مقابل آمریکایی ها نه در این مورد که کل دوره توافق از دوران توافق اولیه در ژنو تا ادوار مختلف مذاکرات هسته ای، نشانی از دوراندیشی سیاسی و دیپلماتیک نداشت.

از توهین و تهدیدات آمریکایی ها و اروپایی ها در همان ابتدا و دم زدن از گزینه های روی میز و توهین های مکرر به ملت ایران، تا کارشکنی های متعدد در اجرای تعهدات توافق موقت ژنو تا تحمیل فکت شیت آماده ی آمریکا به متن مذاکرات، تا سنگ اندازی در مسیر اجرای برجام و قانون ویزا و تمدید تحریم داماتو و... واکنش در خوری از طرف ایران دیده نشد.

مکررا از سوی جناب ظریف و تیم وی، هر کارشکنی و سنگ اندازی آمریکا تحت عنوان "مصرف داخلی" و "توافق نقض فاحش نشده" و "می توانیم تضمین بگیریم" و... توجیه شد. و البته از این طرف تمامی تعهدات ایران در کاهش توان هسته ای و اجازه ی بازرسی ها و... سریعا و با عجله و خوش بینی انجام شد.

3- مسیری که در این مذاکرات و انجام توافقات رنگ اشتباه و خطای تحلیلی داشت.

از پیوند زدن نان و آب و هوا و اکسیژن مردم به توافق هسته ای در ایام انتخابات 92 و پس از پیروزی، تا اعلام دروغین خالی بودن خزانه کشور و سیاه نمایی مفرط درباره شرایط کشور و دولت قبل، از تلاش های رسانه ای گسترده مطبوعات و رسانه های جریان حامی دولت برای بزک آمریکا، تا دمیدن در انتظارات جامعه و ترسیم اوضاع خیالی و آرمانی از پسا توافق، از پالس فرستادن و ولع برای مذاکره و توافق به هر قیمتی و تا تضعیف و تخریب منتقدان و ظرفیت سیاسی داخل کشور، از بی توجهی به توصیه های رهبری تا مذاکرات سهل انديشانه ی خوش بینانه، از لو دادن کانال های دور زدن تحریم ها تا دادن امتیازات بزرگ در ازای تعلیق تحریم های نه چندان موثر، از نفوذ جاسوسان در تیم مذاکره کننده تا طراحی ساختار غلط برای توافق و نگرفتن تضمین و عدم واکنش مناسب در مقابل کارشکنی ها و نقض های مکرر و غیره و غیره نشان از سهل اندیشی در طی مذاکرات و پس از آن دارد.

4- افق برجام در آینده دور و نزدیک سیاه و مبهم است. زمزمه های برخی محافل و چهره های غربی مبنی بر اینکه ایران بعد از پایان مدت برجام هم حق غنی سازی ندارد و بهانه جویی ها و ادعاها و سندسازی های جدید رژیم صهیونیستی در مورد مسئله هسته ای ایران و اینکه کماکان در آمریکا صحبت از ممانعت از دسترسی ایران به بمب اتم می شود، همه نشانه هایی است از اینکه صحبت تاریخی رهبری در حدود ۱۶ سال قبل مبنی براینکه بهانه های دشمن حد یقف ندارد و پایانی برای آن نیست، صحیح بود. علاوه بر آن در طی برجام زیرساخت های هسته ای کشور بسیار آسیب دید و تضعیف شد، توان کشور در دور زدن تحریم ها کاهش پیدا کرد، اطلاعات حساسی از صنایع و تاسیسات و معادن مرتبط با هسته ای به راحتی در اختیار جاسوسان آژانس قرار گرفت و ما به ازا و منافع اقتصادی مورد انتظار نیز به دست نیامد، بلکه بی عملی و خوش بینی سبب کم کاری و رخوت و سستی در اقتصاد داخلی شده و تکانه های اقتصادی بی سابقه ای از جمله کاهش شدید ارزش پول ملی را سبب شد. افزون بر همه ی اینها بازدارندگی هسته ای کشور تا حدی از دست رفت و میدان عمل جمهوری اسلامی از حوزه هسته ای به اف ای تی اف و حوزه نظامی و موشکی کشیده شد، که از حیث استراتژیک نیز به ضرر کشور بود.

مسیر صحیح این بود و این هست هر چه سریعتر بند برجام از دست و پای صنعت هسته ای کشور باز شده و با یک واکنش محکم ابتکار عمل به دست ما باز گردد. این واکنش محکم نه نفروختن آب سنگین ممنوع الفروش است که حقیقتا حکایت روغن ریخته نذر امامزاده است نه پالس های دوگانه و با ترس مبنی بر خروج نکردن از برجام.

واکنش محکم علاوه بر خروج قطعی و کامل از برجام، می تواند تعلیق و قطع همکاری با آژانس، جمع کردن تمام دوربین های بازرسی از تاسیسات هسته ای، راه ندادن بازرسان آژانس و در مرحله بعد آغاز روند غنی سازی صنعتی در سطوح 20 درصد و بالاتر از آن و حتی خروج از معاهده ان پی تی باشد.

واقعیت آن است که آمریکا با واکنش های ضعیف نه حاضر به احترام به حقوق ایران می شود نه دست از اعمال فشار بر می دارد. از طرفی تکانه ی اقتصادی ای که بر کشور وارد شد، قاعدتا از این بدتر نمی تواند بشود، و به تعبیر مثل معروف عامه که بالاتر از سیاهی رنگی نیست، باید با شجاعت در مقابل زیاد خواهی آمریکا ایستاد و آمریکا را وادار به تغییر سیاست کرد.

تا هم در آینده پرونده جدیدی برای برنامه هسته ای ایران باز نشود و هم دندان طمع دسترسی غربی ها به اطلاعات حساس کشور از طریق اف ای تی اف و جمع کردن توان موشکی و تضعیف توان نظامی کشور، کنده شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۱۰۶۹۸۰۵:۴۰:۴۱ ۱۳۹۸/۲/۲۸
از مقام معظم رهبری تقاضا داریم نظر مبارک خود را در رابطه با معاهده FATF به صراحت بیان کنند تا کشور و ملت به خسران بزرگ دیگری مبتلا نشود .
یاری۹۱۰۹۰۰۱۰:۵۰:۵۳ ۱۳۹۸/۲/۲۸
FATF الان مشخص شد که چیزی نیست جز ذره بین ترامپ برای تحریم بانکی
ناشناس۹۱۰۹۸۴۱۱:۴۹:۰۵ ۱۳۹۸/۲/۲۸
از حسن و اسحاق ملولم و برای بد فرجامی ایشان دلواپس
ناشناس۹۱۰۷۱۹۰۷:۰۲:۰۷ ۱۳۹۸/۲/۲۸
من موندم این بندها اون همه سال باز بود چی واسه مردم داشت انقدر هسته هستی ی میکنید؟ برجام هرچی نداشت پنج سال ما ثبات اقتصادی داشتیم
ناشناس۹۱۰۹۶۳۱۱:۴۰:۵۲ ۱۳۹۸/۲/۲۸
دولت احمدی نژاد 6 سال بدون برجام و باج دادن به کدخدا نرخ ارز را ثابت نگهداشت افزایش نرخ ارز و تورم ناشی از سیاست های اقتصادی غلط دولت هاست و به عوامل خارجی مربوط نیست .
ناشناس۹۱۱۰۶۶۱۲:۳۳:۴۵ ۱۳۹۸/۲/۲۸
اون 6 سال هنوز تحریم شروع نشده بود، و وقتی شروع شد نتیجه رو دیدیم.
ناشناس۹۱۰۹۷۴۱۱:۴۶:۰۶ ۱۳۹۸/۲/۲۸
قبل برجام دلار 3 هزار تومان و گوشت 25 هزار تومان بود با برجام همه چیز 5 برابر شد.
ناشناس۹۱۱۱۹۵۱۳:۳۹:۱۱ ۱۳۹۸/۲/۲۸
اولاً رانت خواران دلار 4200 تومانی مردم نیستند دوماً برجام برای شما ثبات اقتصادی که چه عرض کنم دلار 4200 تومانی هم داشت ولی برای جماعت مردم فقط خالی شدن جیبشان را داشت
ناشناس۹۱۰۷۲۸۰۷:۵۴:۳۱ ۱۳۹۸/۲/۲۸
اگر برجام بد بود، ترامپ زیرش نمی زد.
مهربان۹۱۰۸۹۷۱۰:۴۹:۲۳ ۱۳۹۸/۲/۲۸
اگر خوب بود چرا آقای روحانی الان میگه برجام تصمیم نظام بوده؟؟!
ناشناس۹۱۰۹۶۷۱۱:۴۲:۰۷ ۱۳۹۸/۲/۲۸
قرار بود با برجام تحریم نباشد وقتی برجام هست تحریم هم هست یعنی خسارت محض .
ناشناس۹۱۰۹۷۲۱۱:۴۵:۰۹ ۱۳۹۸/۲/۲۸
قبل از برجام هم چرخ سانتریفیوژ میچرخید هم چرخ زندگی مردم اما حالا هردو پنچر شد.
ناشناس۹۱۱۱۸۸۱۳:۳۴:۰۰ ۱۳۹۸/۲/۲۸
تا قعی که ما به تعهدات عمل میکردیم خوب بود ولی نوبت آمریکا رسید بد شد کره شمالی انقدر عقل داره که تعهدات گام به گام انجام بده
ناشناس۹۱۱۲۰۴۱۳:۴۲:۲۶ ۱۳۹۸/۲/۲۸
خوب برای اینکه به دلیل یکطرفه بودن برجام آمریکا به همه خواسته هاش در برجام رسید. الآن هم نیازی به موندن در برجام نداره
ناشناس۹۱۰۷۷۰۰۸:۵۳:۰۶ ۱۳۹۸/۲/۲۸
واقعا جالبه که چرا شورای امنیت به خاطر ساختن بمب اتمی به کره شمالی حمله نمی کنه ولی ما را از لب تیغ می گذرونه !!! ، نمیدونم چون ما معاهده ان پی تی را پذیرفتیم انقدر به ما حساس هستند و یا اینکه دولت محترم مثل همیشه به ما آدرس اشتباهی میده؟؟؟
ناشناس۹۱۰۹۵۰۱۱:۳۰:۲۲ ۱۳۹۸/۲/۲۸
خوش انصاف ! ربطش به دولت چیه؟ مگر زمان احمدینژاد هم این بازیها از طرف شورای امنیت نبود؟
ناشناس۹۱۱۲۱۵۱۳:۴۷:۴۵ ۱۳۹۸/۲/۲۸
خوش انصاف زمان احمدی نژاد لااقل میلیاردها دلار تأسیسات هسته ای را نابود نکرده بودند با این حال وضع به خرابی الآن هم نبود. الآن هم تأسیسات هسته ای را نابود کردند و هم سفره مردم خالی تر شده
ناشناس۹۱۰۷۷۸۰۸:۵۷:۱۴ ۱۳۹۸/۲/۲۸
آقای ظریف باز هم لج بازی کرده و گفته ماندن در برجام به نفع ایران است. با خسارت‌های فراوان مادی و معنوی برجام برای کشور و مردم که به حالت احتضار افتادن قدرت هسته‌ای کشور یکی از این خسارت‌های جبران‌ناپذیر می‌باشد چگونه عقل سلیم می‌پذیرد که برجام به نفع کشور بوده است.
ناشناس۹۱۰۹۷۱۱۱:۴۳:۵۵ ۱۳۹۸/۲/۲۸
به قول خود ظریف قبل از برجام از الآن بیشتر نفت میفروختیم .
رضا۹۱۰۷۸۶۰۹:۰۹:۳۴ ۱۳۹۸/۲/۲۸
بر خلاف توصيه نويسنده تمام كشورهاى دوست و هم پيمان ما مثل روسيه و چين از ما خواهش ميكنند از برجام خارج نشه اما … !
ناشناس۹۱۱۲۲۵۱۳:۵۱:۱۲ ۱۳۹۸/۲/۲۸
همین دولتهای دوست هنگام تنظیم برجام به تیم مذاکره کننده ایران توصیه کردند که در تنظیم برجام تا این حد به آمریکا اعتماد نکنند ولی...
ناشناس۹۱۰۸۶۴۱۰:۲۴:۲۵ ۱۳۹۸/۲/۲۸
قطع همکاری کامل با آژانس و خروج ار ان پی تی... معلومه نه اوضاع ایران، منطقه و جهان را می شناسی نه دولت کریمه را. دم نوش گل گاوزبان را برای تمدد اعصابتان توصیه می کنم.
ناشناس۹۱۰۹۸۸۱۱:۵۲:۳۱ ۱۳۹۸/۲/۲۸
چین و روسیه مشکلات اقتصادی خود را با مذاکره حل میکنن بدون شک از انها قدرتمند تر نیستیم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. بازی با کلمات

    3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

    آخرین عناوین