حمله‌ دوجانبه‌ به «میثاقی» و «فردوسی‌پور»

میلاد نجفی،   3980121070 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

پس از تصمیم رسانه ملی مبنی‌بر اتمام پخش برنامه«نود»، حواشی زیادی به وجود آمد که بخش زیادی از آن متوجه محمدحسین میثاقی است.

حمله‌ دوجانبه‌ به «میثاقی» و «فردوسی‌پور»

در روزهای منتهی به سال جاری ناگهان خبر اتمام پخش برنامه «نود» در رسانه‌ها منتشر شد. این در حالی بود که از ماه‌ها قبل، به دلیل حواشی و اختلاف‌نظر فردوسی‌پور و مدیران تلویزیون زمزمه‌های این اتفاق به گوش رسیده بود.
 
برنامه ‌عزیزکرده

دفاع مقدس و فضای مرتبط به آن تازه تمام شده بود. درهای تلویزیون برای نسل جوان باز شد و پیرو این اتفاق شرایط کار برای تعداد معدودی جوان در تنها رسانه غالب آن زمان مهیا گردید. کسانی مثل مهران مدیری، رضا عطاران و مهران غفوریان در عرصه بازیگری و مجری جوان، لاغراندام و با یقه بسته‌ای به نام عادل فردوسی‌پور! فردوسی‌پور به مدد لحن خاص گزارش و همچنین تسلطش به زبان انگلیسی در زمان نسبتاً کوتاهی در بین مخاطبان شناخته شد. او پس از اجرای ویژه‌برنامه جام‌جهانی98 که در زمان خودش به خوبی دیده شد، حالا «نود» را که شباهت زیادی با یکی دو برنامه ورزشی آلمانی داشت به روی آنتن برد.

«نود» در ابتدا نه استودیوی جذابی داشت و نه آن‌چنان بخش‌های متنوعی که بینندگان را به طور گسترده با خود همراه کند. به همین سبب فتیله تحلیل فوتبال اندکی پایین کشیده شد و دوز کارشناسی داوری‌اش افزایش یافت. برنامه فردوسی‌پور به همین واسطه و البته به دلیل خلا برنامه‌سازان خوش‌فکر ورزشی -که البته بخشی از آن ناشی از دایره بسته تلویزیون بود- توانست به شهرت بسیاری دست پیدا کند. نکته بعدی محبوبیت و فراگیری «نود» استمرار بی‌نظیرش در پخش بود. تقریباً هیچ مجری و برنامه تلویزیونی مجال پخش مستمر در چندین سال، آن‌هم در یک شب ثابت و در طول زمان چند ساعته را نداشت. فردوسی‌پور که دیگر رگ مخاطب را به دست آورده بود به خوبی فهمید که خوب یا بد حواشی بعضاً زرد فوتبال یکی از مهم‌ترین مولفه‌های جذب بیننده است.

همین رویه البته منتقدان زیادی هم داشت و در مقاطع مختلف برخی از مشاهیر و مدیران فوتبال در مقابل این برنامه مواضعی منفی اتخاذ کردند. اما با تمام این تفاسیر همیشه برنده این دعوا «نود» و فردوسی‌پور بودند. رییس وقت شبکه پشت مجری محبوب‌اش را خالی نکرد و طوری شد که گویا «نود» دارای حصاری نامرئی در برابر انتقادات بود! البته هیچ‌یک از این مسائل که گفته شد به معنای این نیست که فردوسی‌پور به واسطه حواشی و حمایت‌های مدیران به جایگاه فعلی رسیده است. فردوسی‌پور به دلیل همان ویژگی‌هایی که در ابتدای گزارش بیان شد، ظرفیت رشد را داشت، اما انتقادات به او و برنامه‌اش هم سرجای خودش است.
 
انرژی‌تازه‌برای««نود»»

همانطور که اشاره شد «نود» در مقطعی دچار رکودی جدی شده بود. محمدحسین میثاقی وارد این برنامه شد و اگر تا پایان گزارش را دنبال کنید، به تاثیر این مجری جوان در قوت دوباره گرفتن «نود» پی خواهید برد. میثاقی مانند انرژی تازه‌ای برای خارج از استودیوی «نود» بود. او گزارش‌های متفاوتی از مسابقات تهیه کرد و توانست نسبت به گزارش‌های کاویانی، خروجی بهتری داشته باشد. دومین اقدام مهم محمدحسین میثاقی در «نود» که می‌توان آن را جزو نخستین‌های تلویزیون دانست، تور سفر فوتبالی‌اش به نقاط مختلف کشور بود.

میثاقی به شهرهای مختلف ایران سفر کرد و تاریخچه فوتبالی آن مناطق را به روی آنتن تلویزیون آورد. اتفاقات بسیار جذابی در این بین رخ داد. مجری جوان که حالا بیش از پیش محبوب شده بود باز هم آستینش را بالا زد و این بار سراغ تقویم رفت. بر اساس تقویم به اتفاقات و رویدادهای مهم فوتبالی پرداخت. با آدم‌های مختلفی که در آن اتفاق دخیل بودند مصاحبه و یادی از پیشکسوتان هم می‌کرد. این رویه مثبت و کیفی میثاقی باعث شد که رسانه‌های ورزشی از او به‌عنوان یکی از استعدادهای تلویزیون در عرصه برنامه‌های ورزشی یاد کنند.
 
فحاشی‌به‌مجری‌جوان

البته این مجری پرانرژی محدود و در انحصار «نود» نبود. او در ویژه‌برنامه المپیک توانست توان و اشرافش در رشته‌های مختلف ورزشی را به رخ بکشد. «رکورد» را با یک کیفیت مناسب تولید و اعتماد مدیران را به دست آورد. او با یوسین بولت دونده مشهور جامائیکایی مصاحبه گرفت و توانست آیتم‌های جذابی تهیه کند. برنامه «فوتبال120» پس از مدتی از پخشش که آنچنان موفق نبود، به میثاقی سپرده شد و او به کمک اجرای جذاب و همچنین آیتم‌های فان توانست این برنامه را جزء بهترین‌های سیما بکند.

تا همین چند ماه پیش بود که بسیاری از رسانه‌های تخصصی مثل آی‌اسپرت و ورزش3 و... به بهانه‌های مختلف از این مجری جوان به نیکی و او را استعدادی مهم قلمداد می‌کردند؛ تا این‌که «نود» متوقف شد! با اتمام «نود»، و از آن‌جایی که میثاقی اجرای برنامه فوتبال برتر را برعهده داشت، این گمانه‌زنی ایجاد شد که احتمالاً او جایگزین فردوسی‌پور خواهد شد. از همان موقع توپخانه رسانه‌ای برخی از نزدیکان عادل فردوسی‌پور علیه میثاقی شروع به کار کرد. حالا دیگر این مجری جوان، مثل گذشته با استعداد، پویا و پرانرژی نبود و طرفداران فردوسی‌پور او را یک نان به نرخ روز خور معرفی می‌کردند! به همین راحتی همه چیز عوض شد.

برخی از اعضای تیم برنامه‌ساز «نود» در فضای مجازی شروع به انتشار مطالبی کردند که عمدتاً فاقد هرگونه نقد و صرفاً حاوی اتهام و توهین به این مجری بود. برخی از آن‌ها طوری دراین موج تخریبی علیه تلویزیون و میثاقی فعال بودند که این شک را به وجود می‌آورد؛ مگر آن‌ها چه منافعی در «نود» داشته‌اند که حالا با تعطیلی‌اش نگرانش شده‌اند؟

در یکی از موارد اخیر، یکی از همان‌ها توییتی مبنی بر عدم حضور یکی از کارشناسان داوری در اعتراض به تعطیلی «نود»، در برنامه فوتبال برتر منتشر کرد که بعداً مشخص شد اصولاً کارشناس مذکور به این برنامه دعوت نشده بوده است!

از طرفی محمدرضا احمدی از دیگر مجریان جوان شبکه سه، پس از جایگزین شدنش در «ستاره‌ساز» به جای میثاقی در فضای مجازی نوشت: «ما مدیون تلویزیون هستیم و با افتخار به قوانین و چارچوب‌های سازمان احترام می‌گذاریم.» احتمالاً او هم باید منتظر فحاشی برخی از طرفداران فردوسی‌پور باشد! کنار گذاشتن عادل فردوسی‌پور ممکن است به‌دلیل حواشی «نود»، جام جهانی یا هرچیز دیگری باشد؛ اما به هرحال تصمیم یک سازمان است؛ همان سازمانی که خودش گفته بود فرزندش است.

محمدحسین میثاقی در عین رعایت حرمت پیشکسوت روی آنتن زنده، طبق نظر مدیران اجرای یک برنامه را برعهده گرفته است. تا به این جا هم در حد بضاعتش توانسته موفق باشد. پس از دربی میزبان برانکو بود و اخیراً علی پروین. همزمان از چند کارشناس داوری استفاده می‌کند. اتفاقات گرافیکی جدید در برنامه‌اش افتاده است. کسی نمی‌داند انتهای این ماجرا کجاست اما میثاقی و امثال او استعدادهای جوانی هستند که حق دارند با رعایت اصول سازمانی و اخلاقی راه پیشرفت را طی کنند. با بررسی واکنش‌های برخی از اطرافیان فردوسی‌پور -خصوصاً رسانه‌ای‌ها- دوستی خاله خرسه‌ای آن‌ها، به نظر می‌رسد یکی از عوامل اصلی دور شدن تلویزیون و مدیرانش از او همین‌ها هستند. کاش این دوستان کمی عادل را تنها بگذارند تا فرزند رسانه ملی به دامان خانواده‌اش برگردد. 

منبع: صبح‌نو

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۵۰۶۲۰۱۰:۵۴:۵۰ ۱۳۹۸/۱/۲۱
یک گام دیگر در پروژه برنامه ریزی شده ی زدودن عادل و تطهیر دوستان دیروز و دشمنان امروز!
rassharif۸۵۰۶۳۰۱۰:۵۹:۳۱ ۱۳۹۸/۱/۲۱
میثاقی را هم فردوسی پور آورد.
ناشناس۸۵۰۶۴۸۱۱:۱۰:۲۷ ۱۳۹۸/۱/۲۱
اگر میثاقی خیلی با استعداده چه لزومی به حذف عادل بود؟ مگر جا در تلویزیون این قدر تنگه که نمی توان دو مجری ورزشی در دو برنامه جداگانه داشت؟ حتما باید یکی را برنجانید و برنامه اش را نابود کنید تا استعدادهای دیگر رشد کنند؟
ناشناس۸۵۰۶۹۸۱۱:۳۵:۰۷ ۱۳۹۸/۱/۲۱
دلیل اصلی کوبیدن فردوسی پور در افشاگری عادل راجع به شرکت برهان مبین است.
ناشناس۸۵۰۷۱۷۱۱:۴۶:۰۲ ۱۳۹۸/۱/۲۱
عادل فردوسی پور محبوب است ولی این کار صدا و سیما باعث خواهد شد محبوبیت عادل فردوسی پور دو چندان شود
ناشناس۸۵۰۸۳۶۱۲:۳۷:۲۴ ۱۳۹۸/۱/۲۱
ریاست محترم صدا و سیما ی جمهوری اسلامی ایران سلام : اگر واقعا فردوسی پور مشکلی و یا گناهی دارد بهتر است اعلام شود و دلیل تعطیل شدن نود را اعلام کنند شاید واقعا کار درستی بوده است !. و اگر واقعا مشکلی نبوده و فقط سلیقه شخصی بوده ،واقعا باید به حال مدیران گریست
ناشناس۸۵۰۹۲۸۱۳:۰۸:۳۹ ۱۳۹۸/۱/۲۱
چرا فکر میکنید مردم چیزی بارشون نیست میثاقی زمانی که عادل بدون حتی خداحافظی حذف شد به نظرش اب از اب تکون نخورد کسی که مدیونش بود از چشم
ناشناس۸۵۰۹۴۵۱۳:۱۳:۲۴ ۱۳۹۸/۱/۲۱
چرا به شعور مردم توهین میکنید زمانی که عادل حتی بدون یک خداحافظی خذف میشه و میثاقی چنان رفتار میکنه که اتفاقی نیوفتاده کسی که خیلی به عادل مدیونه از چشم مردم افتاد
امیر۸۵۱۴۴۶۱۷:۰۸:۳۳ ۱۳۹۸/۱/۲۱
رسانه ملی
ناشناس۸۵۱۹۷۲۰۱:۴۳:۴۴ ۱۳۹۸/۱/۲۲
رسانه میلییییییییییییییییییی
ناشناس۸۵۱۹۳۴۰۰:۴۸:۲۴ ۱۳۹۸/۱/۲۲
کجای دنیا یک .....به مدیریت شبکه می رسد ؟
علی۸۵۲۰۰۳۰۳:۲۶:۲۴ ۱۳۹۸/۱/۲۲
طبیعی است که باید بی اخلاقی ... را اینگونه توجیه .. اما راه مردم خوشبختانه از این بی اخلاقیها جداست
محمد۸۵۳۷۸۲۱۸:۴۸:۰۷ ۱۳۹۸/۱/۲۳
نمک خوردن و نمک دان شکستن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  5. این صدای اقتدار ایران است ...

  6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  8. وحدت ملی با وعده صادق

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  13. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  16. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  17. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  20. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  24. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین