"سیل" به ذخایر ارزی رسید!

گروه اقتصادی الف،   3980119220 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

حادثه سیل اخیر و خسارات سنگینی که بر جای گذاشت، ظاهراً بار دیگر فضا را برای ورود به صندوق توسعه ملی و استفاده از منابع ارزی به منظور جبران هزینه، باز کرده است.

ایسنا نوشت: بارش‌های اخیر و به دنبال آن سیلابی که بخش‌هایی از کشور را تحت تاثیر قرار داد، خسارت‌های سنگینی برجای گذاشته است. گرچه تاکنون مجموع خسارت وارد شده درباره سیل از سوی دولت رسماً اعلام نشده است اما آنچه در اظهارات نمایندگان مجلس دیده می‌شود از خسارتی تا مرز ۳۰ هزار میلیارد تومان خبر می‌دهد.

این رقم قابل توجه که باید در حداقل زمان، تامین و برای ترمیم آسیب‌های ایجاد شده اختصاص یابد، مبلغی نیست که دولت آن را در بودجه و در ردیف‌های مربوط به حوادث غیرمترقبه پیش‌بینی کرده باشد و در این حالت باید از منابع دیگر تامین شود.

این در حالی است که با وجود ورود شبکه بانکی به جریان سیل اخیر برای اختصاص منابع و تسهیلات، واضح است که بانک‌ها نمی‌توانند این مبلغ را به تنهایی تامین کنند؛ از این‌رو در روزهای اخیر موضوع استفاده از منابع صندوق توسعه ملی مطرح شده و اخبار ضد و نقیضی در این رابطه وجود دارد.

با این حال صراحتی در مورد برداشت از ذخایر ارزی از سوی همتی - رئیس کل بانک مرکزی - بوده که اعلام کرده است قطعاً بودجه سال ۱۳۹۸ امکان پاسخگویی به خسارت‌های وارد شده را ندارد و در کنار تسهیلات بانکی استفاده از منابع صندوق توسعه ملی نیز ضروری است.

به دنبال آن یکی از نماینده‌های مجلس، پیشنهاد برداشت یک میلیارد دلاری از منابع صندوق را مطرح کرده و نماینده دیگر از دستور رئیس جمهور برای برداشت دو میلیارد یورویی از صندوق توسعه ملی خبر داده است.

آن‌طور که ذوالقدر مدعی شده است، رئیس جمهور در قالب نامه‌ای دستور برداشت دو میلیارد یورویی از صندوق توسعه ملی که معادل ریالی آن با توجه به نوسانات نرخ ارز حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان است را صادر کرده تا هرچه سریع‌تر این مبلغ به مناطق سیل‌زده اختصاص پیدا کند.

گرچه تاکنون دولت برداشت از صندوق توسعه ملی برای خسارت سیل را تایید نکرده و اعلام رسمی در این رابطه نداشته است، اما در مجموع به نظر می‌رسد بار دیگر صندوق توسعه ملی و ذخایر ارزی محلی برای جبران هزینه‌ها در نظر گرفته شده است و این بار باید پاسخگوی هزینه‌های ناشی از خسارات سیل باشد.

اما این بار اول نیست که با پیش آمدن یک مساله مالی، دولت یا نمایندگان مجلس، صندوق توسعه ملی را به عنوان گزینه اول انتخاب می‌کنند، آن هم در شرایطی که صندوق توسعه ملی اساسنامه‌ای دارد که در آن مصارف منابع ذخیره شده از محل نفت و فرآورده‌های آن در طول سال که به عنوان ذخیره‌ای برای نسل آینده نیز به شمار می‌رود، تعریف شده است.

از این‌رو باید برای هرگونه برداشتی خارج از اساسنامه صندوق مجوز لازم از سوی مقام معظم رهبری و یا مجلس صادر شود و اکنون باید منتظر این مجوز و برداشتی دیگر از صندوق توسعه ملی بود.

دیدگاه کاربران

علی 671۸۴۷۶۳۳۱۷:۵۴:۳۳ ۱۳۹۸/۱/۱۹
باور کنید که اگر اندکی خرج سیلاب شود بقیه به جیب آقازاده ها و نجومی بگیران ذخیره انقلاب می رود و نه جایی آباد می شود و نه تغییری .نمونه بعد از یک سال هنوز مردم در زلزله کرمانشاه در زمستان گذشته در کانکس زندگی کردند .در صورتیکه از همین خزانه برایشان برداشت شده بود .چرا کانکس.کسی پاسخگو نخواهد بود .آینده نیز چنین خواهد بود .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. بازی با کلمات

    3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

    25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    آخرین عناوین