حاشیه‌نشینی نمایندگان در تنگنای معیشتی مردم/ درباره انتصابات اخیر رهبری/ مجلس نمونه از نظر آیت الله جنتی

گروه سیاسی الف،   3971222058 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

حاشیه‌نشینی نمایندگان در تنگنای معیشتی مردم/ درباره انتصابات اخیر رهبری/ مجلس نمونه از نظر آیت الله جنتی

اعلام موجودیت یک حزب اصلاح‌طلب

اعتماد نوشت: یک حزب اصلاح‌طلب دیگر اعلام موجودیت کرد. «مجمع ایثارگران»، حزب اصلاح‌طلبی که چند سالی است در تلاش برای آغاز فعالیت‌های خود در عرصه سیاسی کشور است، حالا بالاخره، پس از طی این مسیر پر پیچ و خم، رسما اعلام ‌موجودیت کرده است... اعضای شورای مرکزی بعد از انتخاب در کنگره، جلسات خود را به‌طور منظم برگزار کرده و «جواد امام» را به عنوان دبیر کل برگزیدند.

حجت‌الاسلام محمد پروازی، معاون فرهنگی شهید همت در لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله، سردار مهدی کیانی از فرماندهان پیشکسوت در دوران دفاع مقدس، محسن ترکاشوند از فرماندهان جنگ و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، غلامرضا ظریفیان استاد دانشگاه، غلامعلی رجایی مشاور مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، علیرضا علوی‌تبار، جواد قدیمی‌ذاکر، سردار رضا جورکش و ذبیح‌الله صفایی از مسوولان سپاه و نماینده سابق مجلس، رضا تهرانی، خسرو طالب‌زاده، سعید پورعزیزی، مرشدی، سردار نصرت‌الله کاشانی قائم‌مقام بنیاد شهید، ناصر خالقی و حسین لقمانیان نمایندگان سابق مجلس، مهندس سیدحمید کلانتری، سردار عزیز محمدی، محمود عزلتی‌مقدم، حسن رباطی، مجید خورشیدوند، حسین بی‌غم و سردار عباس سقایی از اعضای مهم هیات موسس و از اعضای اصلی این حزب هستند. حزب مجمع ایثارگران با دریافت پروانه و انتخاب دبیر کل، به‌طور رسمی پا به عرصه فعالیت سیاسی در کشور گذاشته است.

این حزب  در اطلاعیه اعلام موجودیت خود تاکید کرد که برای اصلاح امور باید از تغییر تصمیم‌گیرندگان و مدیران فراتر رفت. بخشی از متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

نخستین گام، آزادی بیان و رسانه و گردش آزاد اطلاعات است. کاری که به هیچ ‌وجه با وضعیت صداوسیما به عنوان یک رسانه جناحی و مروج قهر ملی سازگار نیست... گام دیگر اصلاح ساختاری در قوه قضاییه است...

لایق نیستم جزو جانبازان جنگ شمرده شوم

سعید حجاریان در مصاحبه ای با روزنامه شرق گفت: باید میان حقوق جانبازی و سوء‌استفاده بعضی تفکیک قائل شویم... فارغ از بحث سهمیه‌ها باید بگویم با این تصور که جانبازان به‌خاطر وضعیتشان به آلاف و الوف رسیده‌اند، موافق نیستم. مطلع هستم، بنیاد شهید امکانات ضعیفی برای پوشش‌دادن به این قشر دارد. چنان‌که می‌بینیم شهرهای ایران خانه‌نشینی را به جانبازان تحمیل کرده است، زیرا امکان استفاده آنها از معابر عمومی، برخلاف کشورهای اروپایی، ممتنع است. همچنین با تغییر هنجارها و ارزش‌ها، نگاه‌ها به جانبازی تغییر کرده است.

حجاریان در ادامه می گوید: مشخص نیست من در این میانه چه‌کاره‌ام؟ نه در جنگ جانباز شده‌ام، نه دشمن به من حمله کرده است... ترور من به تعبیر یک شخصیت‌ عالی‌رتبه نظام محصول غبارآلودگی فضای کشور و خودزنی دوستان بوده است! به هر ترتیب من لایق آن نیستم تا در عداد جانبازان جنگ شمرده بشوم کما اینکه اگر مرده بودم مطابق آرای فقهی صدرالاشاره شهید محسوب نمی‌شدم. بعد از بیرون‌آمدن از کما، هیئت تعیین درصد جانبازی به سراغم آمد و آن تیم، من را جانباز اعلام کرد و چون مشکلات تعادل، گفتار، فلج دست چپ و آسیب نخاع و مخچه عوارض بسیاری به‌جای گذاشته بود، درصد جانبازی 70 درصد تعیین شد.

یکی از ارگان‌ها‌ به این حکم اعتراض کرد و گفت، چرا فلان فرد معلوم‌الحال را جانباز اعلام کرده‌اید؟! ادعای هیئت رسیدگی این بود، حجاریان به‌‌‌عنوان نایب‌رئیس شورای شهر در مقابل محل خدمت خود و در حال رسیدگی به امور ارباب‌رجوع ترور شده‌ و می‌توان او را جانباز حین خدمت قلمداد کرد؛ اما مخالفان نمی‌پذیرفتند. البته من از مزایای جانبازی هیچ استفاده‌ای نکرده‌ام جز یک عدد طرح ترافیک سالانه به‌منظور تردد به مراکز درمانی.

پیشنهاد‌هایی برای جمهوری سوم

محمدباقر خرمشاد در روزنامه فرهیختگان نوشت: سوالی که پیرامون بیانیه گام دوم مطرح است، این است که آیا ساختار قانون اساسی فعلی، کشش انجام و تحقق آن را دارد یا خیر؟ قبلا من پیشنهادی در قالب «جمهوری سوم» مطرح کردم که باید دست به تغییر در قانون اساسی جمهوری اسلامی زد با توجه به اینکه 30 سال این سازه زیر بار رفته و ضعف و قوت‌هایش آشکار شده است. به‌نظر می‌رسد اگر دست به تغییر در آن زده شود بهتر و راحت‌تر این را پیش خواهیم برد. خصوصا در بحث اقتصاد یا مثلا در بحث عدالت که درواقع مبارزه با فساد است، بروز و ظهور بیشتری پیدا می‌کند...

از سوی دیگر باید گفت نظام‌سازی انقلاب اسلامی، نظام‌سازی موفقی بوده که اگر نبود 40 سال دوام نمی‌آورد... اما سوال؛ آیا ساختارها جاودانه‌اند؟ خیر. چه دینی و چه غیردینی ساختارهای جاودانه‌ای نیستند، محصول عقل بشر هستند، خودشان می‌سازند اگر کارآمد بود نگه می‌دارند و اگر ناکارآمد بود رد می‌کنند. مثلا اگر چنانچه جاودانه بود ما نباید مجمع تشخیص مصلحت اضافه می‌کردیم چون هرچه فکر کرده بودیم در قانون اساسی از اول نوشته بودیم، ولی خب اضافه کردیم! یا نباید حذف می‌کردیم اما کلی شورا را حذف کردیم.

حالا بعد از 30 سال برمی‌گردیم به اینکه می‌خواهیم آن را کارآمد کنیم. این سازه را ساخته‌ایم، یک‌جایش بار زیاد گذاشته‌ایم، می‌بینیم نتوانسته تحمل کند. فکر می‌کردیم این‌قدر بار را تحمل می‌کند ولی نکرده و پایین رفته است و می‌خواهیم این را دوباره بازسازی کنیم؛ یک طرفش را تقویت کنیم، آن طرفش را تضعیف کنیم تا بلکه متعادل شود. کجاها باید این کار را بکنیم؟...

 ما الان انتخابات‌مان طوری است که در ریاست‌جمهوری یک‌دفعه دوهزار و 600 نفر کاندیدا می‌شوند. بعد هم دوهزار و  460 نفر را رد صلاحیت می‌کند. خب این غیرعقلایی است پس باید برای این علاج کرد. جهان به سمت نظام انتخاباتی و نظام حزبی می‌رود... مثال دیگر، مجلس ما ملی نیست، مجلس محلی است! یک نماینده‌ای که انتخاب می‌شود هم و غم اصلی او این است که برای منطقه خودش کارخانه‌ای و جاده‌ای بیاورد در حالی که باید 80 درصد ذهن‌شان ملی بیندیشد. محلی انتخاب شود ولی ملی بیندیشد، ولی نمی‌اندیشد.

عدم کارآمدی در نظام حکومتی با بگیر و ببند حل نمی‌شود

محمد جواد لاریجانی (مدیر پژوهشگاه دانش‌های بنیادی) در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به عملکرد دولت در مواجهه با مسائل اقتصادی به ویژه گرانی‌های اخیر گفت: شرایط اقتصادی ما از دو پدیده ناشی می‌شود؛ در پدیده اول با یک مساله بزرگ اقتصادی رو به رو هستیم و به عبارتی فتنه‌ای که آن طرف مرزها فرماندهی می‌شود. در واقع دشمنان برای پیشبرد هدف خود میلیون‌ها دلار خرج می‌کنند تا زیرآب آرامش اقتصادی ما را بزنند. پرچم این اقدام دست آمریکا است و کشورهای دیگر هم کمکش می‌کنند و این همان فتنه است.

مدیر پژوهشگاه دانش‌های بنیادی تصریح کرد: با فتنه باید مقابله امنیتی و قضایی کرد، لذا می‌بینید که بگیر و ببندها از افرادی که به نحوی وضعیت اقتصادی کشور را نشانه رفتند یا اختلاس‌گر هستند، صورت می‌گیرد تا این فتنه معالجه شود.

وی با اشاره به افت شدید کارآمدی گفت: پدیده دوم اما افت شدید کارآمدی است. عدم کارآمدی در نظام حکومتی ما کرونیک است این افت شدید کارآمدی سبب شده فتنه میدان پیدا کند و این مساله با بگیر و ببند حل نمی‌شود.

مدیر پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در پایان اظهار داشت: من معتقدم دولت دکتر روحانی باید این تغییر بزرگ را در نگاه مدیریت خود هرچه زودتر شکل دهد تا موفق شود، اما در هر صورت همه ما باید به ملت کمک کنیم تا  از این شرایط بگذریم.

 دست درازی به اموال مردم زیبنده کشور شهیدپرور نیست

ایرنا نوشت: حجت الاسلام مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: زیبنده جامعه شهید پرور نیست که در آن مشاهده می کنیم به اموال بیت المال دست درازی و خاطر مردم آزرده می شود.

دادستان کل کشور: متاسفانه عده‌ای اموال مردم را اختلاس می‌کنند

وی عصر چهارشنبه در کنگره بزرگ شهیدان و نکوداشت ایثارگران منطقه 21 تهران در محل مجتمع فرهنگی فدک اظهارداشت: وجود فسادهای مختلف و آلودگی های اخلاقی نشانگر ترویج نشدن فرهنگ شهدا در جامعه است. انصاری تاکید کرد: باید در دوره ای که در آستانه عید، مردم در فشار اقتصادی قرار دارند و دشمنان به دنبال شکستن مقاومت مردم هستند، پاک زندگی کنیم. 

حاشیه‌نشینی مجلس در تنگنای معیشتی مردم/نمایندگان مشغول انتخاباتند!
مهر نوشت: صف‌های دریافت گوشت و مرغ با نرخ دولتی همچنان طولانی است و دغدغه معیشتی مردم برای مایحتاج خود در آستانه سال نو در صدر خبرهای واپسین روزهای سال ۹۷ قرار دارد. علیرغم همه این مشکلات عمیق معیشتی این روزها نمایندگان خانه ملت که واپسین روزهای حضور خود در مجلس شورای اسلامی را می‌گذرانند مشغول بررسی طرحی برای اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و استانی شدن انتخابات هستند.

در این میان ورود زود هنگام مجلس به انتخابات، مشکلات معیشتی مردم را از اولویت انداخته است. این بی تفاوتی دو عامل اساسی دارد. یک، انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال ۹۸، دو به حاشیه رفتن نقش نظارتی و قانون گذاری مجلس از سوی سران قوا با تشکیل شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه...

طرح استیضاح محمود حجتی با ۴۰ امضا کلید خورد + جزئیات

اما نقش مجلس تا جایی در این زمینه کمرنگ شده و به حاشیه رفته است که غالباً وزرای اقتصادی دولت در جلسات ویژه کمیسیون‌های مجلس که با دستور کار بررسی مسائل و دغدغه‌های معیشتی مردم برگزار می‌شود، شرکت نمی‌کنند. یکی از این وزرا «سیدمحمود حجتی» وزیر جهاد کشاورزی است که طی هفته‌های اخیر در جلسات کمیسیون اقتصادی و کمیسیون صنایع و معادن، که به منظور بررسی تنظیم بازار شب عید تشکیل می‌شود، حضور نیافته و موجب ارسال نامه اعتراضی از سوی رئیس کمیسیون صنایع به رئیس مجلس شورای اسلامی شده است.

چرخ زندگی نمایندگان چطور می‌چرخد؟

 رهبری به کدام جوانان در «گام دوم انقلاب» مسئولیت سپردند؟
تسنیم نوشت: مقام معظم رهبری صبح امروز حجت‌الاسلام حبیب‌الله شعبانی موثقی را به سمت امامت جمعه همدان و نمایندگی ولی‌فقیه در این استان منصوب کردند. حجت‌الاسلام شعبانی موثقی، در سال 1356 در شهرستان بهار به دنیا آمد و به مدت ده سال است که در حوزه علمیه عالی ترین دروس حوزوی را تدریس کرده است. 

نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه همدان منصوب شد

با استعفای برخی نمایندگان ولی‌فقیه در استان‌ها که پا به سن گذاشته بودند، رهبر انقلاب که در بیانیه «گام دوم انقلاب» تاکید بسیاری بر جوانان داشتند، نمایندگان جدید ولی‌فقیه را از میان جوانان انتخاب کردند. این جوانگرایی در میان سایر نهادهای انتصابی نیز انجام شده بود. البته منظور از جوان، نسبت سنی افراد جدید با مسئول پیش از خودشان است که از این منظر افراد تازه منصوب شده فاصله سنی بسیاری با شخص قبل از خود دارند.

 امیدواریم «رئیسی» بتواند عدالت را اجرا کند و با غارت‌گران برخورد قاطع داشته باشد

آیت‌الله احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری، عصر امروز(چهارشنبه ۲۲ اسفند) در پایان ششمین اجلاس مجلس خبرگان در دور پنجم، با تبریک اعیاد ماه رجب و شعبان و ابراز تاسف از رحلت آیت‌الله مومن و آیت‌الله هاشمی شاهرودی گفت: باید به مردم علام کنیم که اگر بخواهید یک مجلس نمونه پیدا کنید که آرام بحث می‌کنند بدون جدل و درگیری، مجلس خبرگان است.

رئیس مجلس خبرگان افزود: ان‌شاءالله آقای رئیسی بتوانند عدالت را اجرا کنند و با کسانی که غارتگر اموال بیت‌المال هستند و مفسدان برخورد قاطع داشته باشد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    10. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    11. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

    14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

    15. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

    16. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

    17. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

    18. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

    19. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

    20. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

    21. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

    22. یک سیلی برای تنبیه

    23. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

    24. همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

    25. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

    آخرین عناوین