آیا رفراندوم برای اف ای تی اف کارساز است؟

محمد صفری،   3971220018 ۷۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
آیا رفراندوم برای اف ای تی اف کارساز است؟

برخی تلاش می کنند برای پیوستن یا نپیوستن ایران به اف ای تی اف رفراندوم برگزار کنند، هر چند رفراندوم ساز و کار خود را دارد که اکنون جای بحث آن در اینجا نیست.

بسیاری از مباحثی که در حکومت ها مطرح می شود تخصصی و کارشناسی است، برای آن که در باره یک موضوع مهم و تخصصی تصمیم گیری شود باید چندین نهاد و سازمان با داشتن اندیشکده‌ها و اتاق‌های فکر که از وجود افراد کارشناس، فرهیخته و متخصص تشکیل شده جلسات متعددی را برگزار کنند تا به نتیجه برسند.

نتیجه هم آن چیزی نیست که برخی قلیل و اندک در جامعه با بهره برداری از فضای رسانه ای آن را مثبت جلوه می دهند. بستگی به نظر آن نهاد و سازمانی دارد که مسئول رسیدگی و بررسی موضوع است.

منافع ملی مهمترین مسئله ای است که نظام جمهوری اسلامی ایران به آن اهمیت می‌دهد، در واقع اکثر کشورهای دنیا در صدد حفظ و حراست از منافع ملی خود هستند، برخی رژیم ها نیز وجود دارند که منافع دیگران را ترجیح می دهند.

کشورها و رژیم های وابسته، منافع ملی رژیم های قدرتمند همچون آمریکا و اروپا را بیشتر از منافع خود تامین می کنند.

کشورها و رژیم های واداده به راحتی افسار خود را به دست ارباب خود می‌سپارند.

جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب، وابستگی های سیاسی را قطع کرد و اختیار را در دست خود گرفت، تصمیم گیری‌ها به مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران واگذار شد، البته چنین سیاستی از سوی دشمنان غیر قابل تحمل بوده است.

نظام سلطه برای آن که کشورهای مستقلی همچون جمهوری اسلامی ایران را مهار کند، اقدام به ایجاد ساز و کارهایی برای این هدف کرد.

تشکیل سازمان ها و نهادهای بین المللی یکی از راه‌هایی است که نظام سلطه برای ایجاد محدودیت و نظارت بیشتر بر روی کشورهای مستقل و انقلابی در پیش گرفته است.

اکثر سازمان‌ها و نهادهای بین المللی که راه اندازی می‌شود، زیر مجموعه سازمان ملل است و یا از سوی نظام سلطه به این سازمان تحمیل شده است.

برخی از سازمان‌ها و نهادهایی که ساخته شده، مستقلاً از سوی نظام سلطه هدایت می‌شود، یکی از آن دستگاه‌هایی که سران رژیم های سلطه گر تشکیل داده اند، سازمان اف ای تی اف یا گروه ویژه اقدام مالی است.

ماهیت سازمان اف ای تی اف مهار کشورهایی است که مقابل زورگویی‌ها و زیاده خواهی های نظام سلطه سر خم نکرده است.

گروه ویژه اقدام مالی به بهانه مبارزه با تروریسم و پولشویی، قوانینی را در قالب کنوانسیون تدوین کرده تا با وادار کردن همه کشورهای دنیا به پیوستن به آن، همه مناسبات مالی کشور هدف را در اختیار داشته باشد.

قطع کمک مالی به گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی و جلوگیری از پولشویی با راهکار مقابله با قاچاق مواد مخدر، قاچاق اسلحه و قاچاق انسان و اعضای بدن آن، فرایندی است که در اف ای تی اف تعبیه شده است.

در نگاه اول اقدام در خور تقدیری است، اما با اندکی دقت می توان به اهداف آن پی برد.

نکته جالب ماجرای اف ای تی اف در این است که بیشترین رقم های پولشویی در کشورهایی وجود دارد که از بانیان تاسیس اف ای تی اف هستند و یا بیشترین حمایت ها از گروه های تروریستی در دنیا از سوی کشورهایی صورت می گیرد که نقش اصلی را در سازمان اف ای تی بازی می کنند.

رئیس سازمان اف ای تی اف مارشال بیلینگسلی یک آمریکایی به شدت ضد ایران است. مواضع او در جایگاه ریاست گروه ویژه اقدام مالی علیه جمهوری اسلامی ایران تهدید آمیز است. او بارها در سخنان خود ایران را کشوری تروریستی و حامی تروریسم معرفی کرده است و تهدید کرده که اگر ایران به گروه ویژه اقدام مالی نپیوندد مراودات و مناسبات بانکی با ایران قطع خواهد شد.

باید به این موضوع توجه داشت که هم اکنون نیز مناسبات بانکی ایران با بانک‌های بین المللی به خاطر توافق هسته‌ای قطع است.

تبلیغات و بهره بردن از رسانه های گوناگون از سوی موافقین برجام باعث شد تا نظر افکار عمومی به سوی برجام جلب شود تا جایی که توانست اکثریت افکار عمومی را با خود همراه کند. نظر سنجی‌های انجام شده در آن زمان نشان می داد که اکثریت مردم با مذاکره و توافق بر سر موضوع هسته‌ای موافق هستند. البته با تبلیغاتی هم که از دستاوردهای مذاکرات هسته‌ای شده بود، طبیعی هم بود که چنین استقبالی شود.

در کنار این رویه، مخالفین و منتقدین هم تلاش کردند تا واقعیات و حقایق مذاکره هسته‌ای را بازگو کنند، اما موفق به ترغیب افکار عمومی برای همراهی با خود نشدند.

مواضع منتقدین به حق از آب در آمد چرا که از زمان امضای برجام تاکنون هیچ یک از تعهداتی که طرف‌های مقابل در برجام به ایران داده‌اند و پای آن را امضا کرده‌اند، اجرا نشده است بلکه بر مواضع خصمانه خود علیه ایران افزوده‌اند.

اف ای تی اف و کنوانسیون های زیر مجموعه آن که از سوی دولت در قالب چهار لایحه به مجلس فرستاده شده و همچنان در مجمع تشخیص مصلحت در حال بررسی و رسیدگی است، بسیار پیچیده و کارشناسی است.

موضوع اف ای تی اف مسئله‌ای نیست که بتوان آن را به رفراندوم گذاشت چرا که قطعاً آحاد مردم از ریز محتوای آن آگاهی کافی ندارند و نمی‌توانند درباره آن نظر بدهند و تصمیم گیری کنند.

برگزاری رفراندوم برای موضوع مهمی همچون اف ای تی اف که به منافع ملی کشور ارتباط دارد، نیازمند سپری کردن یک پروسه طولانی برای آگاه سازی افکار عمومی از همه جوانب مزایا و معایب پیوستن یا نپیوستن به گروه اقدام ویژه مالی است.

بدون آگاهی بخشی درباره اف ای تی اف نمی توان آن را در معرض نظر و رای مردم گذاشت و برای آن رفراندوم برگزار کرد. حتی در این صورت نیز نمی‌توان به همه پرسی رجوع کرد.

آنهایی که اصرار بر برگزاری رفراندوم برای این منظور دارند، باز هم می‌خواهند از فضای رسانه‌ای بهره برده و افکار عمومی را با خود همراه کنند.

سازمان ها و نهادهای قانونی همچون مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان، دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام برای چنین مواقعی ساخته شده‌اند که البته شورای عالی امنیت ملی نیز فراتر از آنها می‌تواند در مواقع حساس و مهم وارد موضوع شده و تصمیم گیری کند.
بهتر است کار را به نهادها و سازمان‌های قانونی بسپاریم و از اقداماتی که باعث ایجاد شبهه و شائبه می شود بپرهیزیم.

 

منبع: سیاست روز

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۱۵۹۲۵۰۷:۱۷:۵۱ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
قطع نامه 598، پروتوکل الحاقی، تعلیق غنی سازی، تخریب کوره اراک و...... را قبول کردیم. FATF را هم قبول می کنیم چون مجبوریم.
علی۸۱۶۱۶۸۰۹:۳۴:۴۸ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
مشخصا فتف ذاتش گرانی آور است چون رانت ماندگار ارزی ایجادمیکند برای نورچشمیها حتی بعد از پایان دولت روحانی... آینده نگری یعنی این!!؟
ناشناس۸۱۶۲۵۰۱۰:۱۲:۳۹ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
تو اول برو یاد بگیر چه جوری می نویسنش بعدا" در موردش نظر بده
شایان۸۱۶۳۶۹۱۱:۱۰:۰۷ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
فتف فارسی همان fatf است جناب. اگر جواب نداری چرا بهانه می آوری؟
ناشناس۸۱۶۷۳۶۱۳:۵۱:۴۱ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
اگر مردم میتونستیم مصلحتشون رو تشخیص بدن که به این دولت فشل و غرب زده رای نمیدادن
ناشناس۸۱۶۹۶۳۱۵:۵۵:۰۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
وقتی به احمدی نژاد رای می دن یعنی مصلحتشون رو می دونن؟
ناشناس۸۱۷۰۴۱۱۶:۳۹:۲۳ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
آفرین هموطن منطقی ترین پاسخ همینه
ناشناس۸۱۶۴۱۲۱۱:۳۰:۴۱ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
دیگر از شنیدن تصویب لوایح چهارگانه خصوصا FATF حالم به هم می‌خورد. کسانی که به دنبال تصویب آن هستند از هوش سیاسی ندارند
ناشناس۸۱۶۷۰۰۱۳:۳۶:۴۳ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
به لطف دولتمردان و ژنهای برتر حالمون از اکثر چیزها بهم میخوره
ناشناس۸۱۶۲۹۰۱۰:۳۰:۱۶ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
رانت ماندگار ارزی؟؟! حالا معلوم میشود چرا رسانه های دولتی و ژن خوبها حامی امضای FATF هستند
لادن۸۱۶۳۰۶۱۰:۳۹:۰۶ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
درست است و میتوان گفت فساد آور هم هست
ناشناس۸۱۶۴۱۱۱۱:۳۰:۱۱ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
فقط بازماندگان دولت روحانی از رانت ابدی برخوردارن؟
ناشناس۸۱۶۴۷۰۱۱:۵۴:۴۷ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
ظاهرا بله چون لیست شرکتها و صرافها ژن خوب را به اروپا معرفی میکنن. الف پیگیرباش
ناشناس۸۱۶۱۹۱۰۹:۴۷:۰۳ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
اصولا عادت داریم هزینه سنگین همه چیز را پرداخت کنیم و در نهایت آن را بپذیریم مثالش موارد بالاست
مهران۸۱۶۲۳۰۱۰:۰۵:۲۸ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
اصلا هم مجبور نیستیم به خدا مشکل کشور ما ازتحریم نیست که با این چیزها حل بشه مشکل کشور ما مسئولینی ناکارامد و بعضا خائن هست که از عمد این مشکلات رو در کشور ایجاد کردن
ناشناس۸۱۶۶۰۵۱۳:۰۱:۲۵ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
در دهکده ی جهانی زندگی می کنیم و باید تابع قوانین بین المللی باشیم
ناشناس۸۱۶۸۱۴۱۴:۳۶:۵۱ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
قانون نیست تعهد 35 کشوره کمی مطالعه کن
ناشناس۸۱۵۹۳۰۰۷:۲۱:۱۹ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
وقتی در بهار متاسفانه صادرات نفت ایران از همین 800 هزار بشکه هم کمتر شد و به 400 هزار بشکه رسید همه مسایل از جمله ضرورت تبعیت محض از این لوایح و خیلی بیشتر مانند سیمان کردن اراک از ضروریات می شود و اقای ظریف یا ظریف نامی در شهرهای امریکا و اروپا خواهد گفت که بیایید این مسایل غیر ضروری را حل کنیم!
ناشناس۸۱۶۱۷۸۰۹:۴۲:۲۶ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
چند بار تا به حال این سناریو اتفاق افتاده است!
ناشناس۸۱۵۹۳۲۰۷:۲۳:۰۱ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
قبلا تبعات قطع سوئیفت را تجربه کردیم. ملحق نشدن به FATF ده ها برابر قطع سوئیفت به کشور ضربه وارد می کند.
ناشناس۸۱۶۱۸۲۰۹:۴۳:۵۷ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
سوییفت و اف ای تی اف می خواهیم چی کار؟ با چمدان دلار و یورو با خارج مبادله می کنیم!
ناشناس۸۱۶۳۳۰۱۰:۴۸:۲۱ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
چمدان جواب نمی‌ده، شما مصاحبه‌های معاون اسبق ارزی بانک مرکزی رو بخون، با قاطر دلار وارد می‌کردند.
مهران۸۱۵۹۵۱۰۷:۳۸:۴۶ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
با عرض معذرت چون خودم هم جزئی از مردم هستم اینو میگم و قصدم توهین نیست اما ببخشید مردمی که در انتخاب هاشون دقت چندانی ندارند ببخشید یه مسئله تخصصی رو چه جوری میخوان رای بدن؟ اول برای مباحثی چون یارانه و افزایشش رای گیری بشه بعد این مسائل تخصصی مثل این میمونه رفراندوم برگزار کنیم که به نظر شما درصد غنی سازی چند درصد باشه و از چه نوع سانتریفیوژی نسل چندمی استفاده کنیم و ... ، به نظر من طرح مسئله رفراندوم برای این مسائل تخصصی یه دلیل بیشتر نداره بعضی مسئولین میخوان به وسیله قدرت رسانه ای که دارن و میدونند میتوانند که ذهن مردم رو به اون جهتی که میخوان ببرن یه جورایی میخوان سیستم رو دور بزنن
ناشناس۸۱۶۲۸۴۱۰:۲۷:۲۵ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
کجای دنیا راجع به امنیت ملی یا تصمیمات کلان دولت رفراندوم برگزار میکنن ؟ الان در فرانسه ، دولت حاضره رفراندوم برگزار کنه و سرمایه بخش کمی از جامعه رو بین بقیه تقسیم کنه ؟ چیزی که خواست مردمه ؟ در امریکا چطور که خیلی از مردم ، ضد جنگ هستن و نمیخوان هزینه لشگرکشی به کشورهای دیگه رو بدن ؟ حرفشون رو گوش میکنن ؟
ناشناس۸۱۶۳۷۲۱۱:۱۰:۴۲ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
راست میگی! برگزیت رفراندوم نبود!!! ...
ناشناس۸۱۶۹۳۱۱۵:۴۳:۱۵ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
برگزیت در شرایط برابر بین انگلیس و اتحادیه اروپا برگزار شد . نه اجبار بود نه تهدید نه تحریم . فرق اینها رو با برجام و پالرمو و ... میفهمی ؟
ناشناس۸۱۶۴۵۴۱۱:۴۷:۵۱ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
برادر آنجا رسانه‌ها و شفافیت و پاسخگو بودن تصمیم گیری می کند
ناشناس۸۱۵۹۵۳۰۷:۳۹:۱۳ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
رفراندوم در مورد ماندن یا نماندن روحانی کارسازتره
امل۸۱۶۴۶۷۱۱:۵۳:۲۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
شاید برای تفکرات طیف شماها
ناشناس۸۱۵۹۵۴۰۷:۳۹:۳۵ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
مطالب این نوشتار صرفا برداشت شخص نویسنده از ماهیت این لوایح است چنانکه دولت و اکثریت مجلس که قاعدتا باید در این مورد از هر شخص و نهاد دیگر مطلع تر باشند نظر دیگری دارند.
ناشناس۸۱۵۹۵۵۰۷:۳۹:۴۶ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
موضوع اف ای تی اف مسئله‌ای نیست که بتوان آن را به رفراندوم گذاشت چرا که قطعاً آحاد مردم از ریز محتوای آن آگاهی کافی ندارند و نمی‌توانند درباره آن نظر بدهند و تصمیم گیری کنند.
ناشناس۸۱۵۹۶۷۰۷:۴۵:۵۵ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
در ایران رفراندوم خوب نیست، باید به نظرات متخصصان واقعی رجوع کرد، مردم عزیز ایران چند درصد نسبت به اصول fatf آگاهی کامل دارند؟ اکثرا اطلاعاتشون مربوط به اخبار و اطلاعات کوچه بازاری هست، پس چگونه می توان رفراندوم کرد؟
ناشناس۸۱۶۳۴۹۱۰:۵۶:۲۶ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
ایران و انگلیس نداره. الان وضعیت انگلیس بخاطر رفراندوم برگزیت هست. این که معلومه بحث تخصصی رو من و پیرزن روستایی صلاحیت نداریم در موردش نظر بدیم
ناشناس۸۱۶۵۰۷۱۲:۱۳:۳۵ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
شما الان پیر زن روستایی هستی ؟ مام باور کردیم !
مصلح۸۱۵۹۸۹۰۸:۰۱:۱۴ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
نویسنده محترم بفرمایند چه موضوعی برای رفراندم مناسب است. و این بند قانون اساسی برای چه مواقعی نوشته شده
ناشناس۸۱۶۵۲۳۱۲:۲۰:۱۶ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
درود.
ناشناس۸۱۶۷۵۸۱۳:۵۹:۰۳ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
از خروجی های انتخاب های مردم همین بس که تا حالا نتایجش همین احمدی نژاد و روحانی و نماینده مجلس هاست ، که هردفعه خودشون انتخاب می کنند و چند سال بعد مثل ... پشیمون می شن!!!
هادی۸۱۶۰۰۵۰۸:۰۹:۲۴ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
دقیقا کارسازهست . دریک کلام رفراندم راه برون رفت از بسیاری از مشکلات در کشورماست ! ازین اقدام هراس نداشته باشیم !
ناشناس۸۱۶۲۸۷۱۰:۲۸:۵۲ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
در ایران و با این مردم که میشه با ربنای شجریان و ترسوندن از دیوار وسط پیاده رو ازشون رای جمع کرد ، برگزاری رفراندوم یک جور توهین به ایران و ایرانیه
ناشناس۸۱۶۸۲۰۱۴:۳۸:۴۱ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
رفراندوم توهین است! جالب ترین نظری که در این 10 سال خوندم!
محمد۸۱۶۰۰۶۰۸:۱۱:۱۷ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
کو گوش شنوا؟ یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما ایرانی‌ها این است که نه فرهنگ اسلامی-ایرانی خودمان را درست داریم نه کامل غربی شده‌ایم.
ققنوس۸۱۶۰۱۰۰۸:۱۳:۱۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
ما که نمیتوانیم تحریم ها را لغو کنیم پس قطع شدن مراودات و مناسبات بانکی بهتر از پیدا شدن پول های مملکت در کانادا هست!!!!!!! تصویب کردن و یا رد کردن این موضوع دیگه هیچ تاثیری در زندگی مردم ندارد در هر دو صورت متاسفانه بازنده ایم!!!!!
ناشناس۸۱۶۰۲۸۰۸:۲۲:۵۳ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
اول برای خروج از برجام رفراندوم بذارن در ثانی، میتونیم پیش شرط بذاریم که هر وقت کانادا برای شفاف سازی مالی، خاوری و مرجان شیخ الاسلامی رو با اموالی که بردن و سرمایه گذاری کردن با سودش بهمون پس دادن، ما هم می تونیم در این باره بهتر تصمیم گیری کنیم
سلام۸۱۶۰۳۴۰۸:۲۶:۰۸ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
مردم سر جریان برجام فریب تبلیغات و خوردن و متاسفانه به حرف منتقدین هم گوش نکردن. نویسنده درست میگه کار باید بهدست کارسناش باشه واقعا مردم از اف ای تی اف اطلاع درستی ندارن
فرناز۸۱۶۰۵۶۰۸:۳۳:۵۵ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
به نظر شما برگزیت مسئله مهمی نبود که به همه پرسی مردم انگلیس گذاشته شد؟ اصلا" مگه همه پرسی برای مسائل خیلی مهم نیست؟! خب این هم یکی...
ناشناس۸۱۶۰۶۵۰۸:۳۵:۵۳ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
خیر چون مثل ۹۶ با ابزارهای مختلف ما را فریب میدهند و‌پشیمانی دیگر ‌و...
خرم۸۱۶۰۸۴۰۸:۴۳:۱۱ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
بله درصورتیکه مجمع‌ تشخیص اعلام کند نمیتواند تصمیم بگیرد و مجری بیطرف رفراندوم را اجرا کند این دولت اعتماد را از من گرفته
ناشناس۸۱۶۰۸۸۰۸:۴۶:۰۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
رفراندوم کار ساز است
ناشناس۸۱۶۱۰۰۰۸:۵۰:۱۴ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
هیچکس نباید رای خودشو به رای مردم ترجیح بده همه 1 رای باید به رای ملت رجوع کرد
ناشناس۸۱۶۷۶۱۱۴:۰۲:۲۹ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
کدوم مردم؟ همین ها که هر دفعه به هرکس رای میدن بعد از چند سال کلا از کرده خود پشیمون میشن !!!؟؟
ناشناس۸۱۶۱۰۸۰۸:۵۹:۲۴ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
در هر موردی همه پرسی راهگشاست زیرا مردم ولی نعمتان این انقلابند و میزان همانا رای ملت است
ناشناس۸۱۶۱۲۲۰۹:۰۷:۵۸ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
اگر بانک های ایران از لیست خاکستری کنونی در لیست سیاه وارد شوند مبادله بانکی بجز مقاصد بشر دوستانه مانند غذا و دارو بسیار سخت و غیر ممکن حتی با دوستان!!! ؟؟؟ایران مانند روس ها و چینی ها می گردد این معنایی جز خود تحریمی ندارد یا از ترس مرگ خودکشی کردن حالا چه فرقی دارد رییس این نهاد دشمن ایران باشد یا دوست ایران ؟ بی اطلاعی نویسنده از سازوکار سیستم های جهانی است
ناشناس۸۱۶۳۵۸۱۱:۰۰:۳۹ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
آخه یک بحث دیگه هم وجود داره. وقتی اروپا و آمریکا هر وقت دلشون بخواد سوئیفت رو می بندن و روابط بانکی رو قطع می کنن، شما فرض کن حالا ما پیوستیم، از کجا معلوم دوباره سر یک چیز دیگه بهونه نیارن و روابط تجاری رو قطع نکنن. مساله پیچیده است، اینقدر هم که ظریف میگه واضح نیست. البته ایشون آدم ساده لوحیه
ناشناس۸۱۶۱۲۶۰۹:۰۹:۰۶ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
بله رفراندوم کار ساز هست، زیرا کسی دیگر سلیقه ای وحزبی برای مردم تصمیم نمی گیرد
ناشناس۸۱۶۲۷۳۱۰:۲۴:۰۶ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
اتفاقا همین احزاب دوباره مردم را فریب میدهند مثل96 و نتیجعه شد وضع فعلی
حامد۸۱۶۱۵۵۰۹:۲۶:۲۸ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
سلام مردم کرفتار مسائل اقتصادی هستن، الان اگر رفراندوم برگزار کنن برا یاین همه پرسی چی میخان بگن. میخان بگن گخ اگر به اف ای تی فا پیوستیم اتفاقی نمیفته اما اگه نپیوستیم وضع وخیم میشه خوب مردم را میدن دیگه
شاهرخ۸۱۶۱۵۸۰۹:۲۷:۱۴ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
دو جناح غالب کشور نه شهامت رد ونه شهامت قبول کردنش رو دارن.......در یک کلام شهامت پذیرش مسئولیت این مهم رو ندارن
ناشناس۸۱۶۱۶۷۰۹:۳۴:۰۷ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
"باید به این موضوع توجه داشت که هم اکنون نیز مناسبات بانکی ایران با بانک‌های بین المللی به خاطر توافق هسته‌ای قطع است."؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟واقعا
ناشناس۸۱۶۲۳۱۱۰:۰۵:۳۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
رفراندوم برای چی؟ وقتی دولت و مجلس که با رای اکثریت جامعه انتخاب شده اند نظرشان موافق است نتیجه رفراندوم هم مشخص است.
ناشناس۸۱۶۲۵۱۱۰:۱۳:۵۴ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
رفراندوم باید برگزار شود مردم ممکنه تخصصی در این موضوع نداشته باشن ولی عملا مشکلات رو اونا لمس میکنن اگر تصویب لوایح معجزه نکنه ولی اوضاع رو بدتر نخواهد کرد
ناشناس۸۱۶۲۷۹۱۰:۲۵:۴۲ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
هر کاری میکنید مهم نیست و به ما ربطی نداره. ما که کشور رو به اینجا نرسوندیم که حالا از مردم نظر میپرسید! ما میخواهیم این شرایط .....درست بشه.
ناشناس۸۱۶۳۸۵۱۱:۱۷:۳۴ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
به بن بست رسیدن حالا میخان بندازنش گردن ما مردم
ناشناس۸۱۶۵۴۳۱۲:۴۱:۰۵ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
دقیق فرمودی
ناشناس۸۱۶۲۹۷۱۰:۳۵:۱۳ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
من اگر جای حاکمیت بودم هر از گاهی در یکی دو مساله رفراندوم برگزار می‌کردم تا سنجش دقیق‌تری از نظرات مردم داشته باشم.
ناشناس۸۱۶۳۲۸۱۰:۴۷:۴۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
برای مسایل مهم تر رفراندوم برگزار کنید . FATF که یک مقوله دو سر باخت است .چه قبول کنیم و چه قبول نکنیم وضعیت بدتر خواهد شد . تنها حسن برگزاری رفراندوم برای این مساله این است که مثل انتخابات ریاست جمهوری هر اتفاقی افتاد به گردن مردم بیاندازید.
ناشناس۸۱۶۳۷۳۱۱:۱۰:۴۴ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
نکته اینه که رفراندوم یک وسیله پویا برای درگیر کردن مردم در مسائل مهم مدیریت کشوره کشور سوئیس برای ساده ترین مسائل هم رفراندوم برگزار میکنه اگر پس از مشخص شدن نتایج مردم ناراضی بودند باز هم رفراندوم بگذارید و اگر مردم رای به خروج دادند خارج شوید. اتفاقا اینگونه فشار بین المللی بر روی دولت کمتر میشود چون نظر مردم مستقیما در اینگونه مسائل مهم اعمال میشود.
ناشناس۸۱۶۴۸۳۱۲:۰۱:۳۷ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
خیر اشتباه محض است چون بیشتر مردم عوام اند و رای دادن انان احساساتی و بدون تعقل و بررسی
ناشناس۸۱۶۵۶۵۱۲:۵۱:۰۵ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
اره مردم عوام هستن و شماها خواص !!!
ناشناس۸۱۶۸۲۵۱۴:۴۱:۲۲ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
بله که شماها ژن خوبید!!!
حمید۸۱۶۵۶۴۱۲:۵۱:۰۴ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
سلام برجام را خودشان اجرا کردند مسئولیتش به پای خوشان است، الان میخاهند با رفراندوم مسئولیت اف ای تی اف را به گردن مردم بیندازند بگویند خودتان خواستید
ناشناس۸۱۶۶۳۵۱۳:۱۰:۰۵ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
چرا باید این لایحه رفراندومی باشد ؟ آیا برای مواردی دیگر هم اینچنین تفکری غالب بود؟ وقتی خوردن سم مرگ را بدنبال دارد چرا عده ای خوردن آنرا مصلحت می دانند؟ باید راهی پیدا کنند که نه سم بخوریم و نه ضعیف باشیم . که راه حل آنرا رهبر فرزانه بارها ارائه دادند .
ناشناس۸۱۶۷۱۹۱۳:۴۵:۵۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
عدم پذیرش fatf مساوی با تحریم های بیشتر تحریم مساوی با سیاستهای دور زدن تحریم و این سیاست یعنی ظهور زنجانی ها و شیح السلامی ها و .. من یکی که راضی نیستم و اگر قیامتی باشد همه همه باید پاسخگو باشن حداقل به من یه نفر.
ناشناس۸۱۶۷۳۵۱۳:۵۱:۱۴ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
شماها اگه سواد داشتید وضع مملکت این نبود همون باید به رای اکثریت مردم رجوع شود
سلام۸۱۶۸۳۰۱۴:۴۴:۳۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
مشکلات ما از داخل کشوره ما چیزی کم نداریم برای این بتونیم خودمونو تامین کنیم خود تحریمی داریم.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  19. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  20. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  21. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  22. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  23. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  24. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

  25. گزارش سازمان برنامه از کاهش تورم سالانه: وارد کانال ۳۰ درصد شدیم

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  11. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  12. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  13. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  16. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  17. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  18. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  19. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  20. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  21. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  22. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  23. یک سیلی برای تنبیه

  24. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

  25. همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

آخرین عناوین