نرخ تورم و واقعیت‌ها/ میانگین هزینه خانوارهای ایرانی چقدر افزایش یافت؟

میثم مهرپور،   3971204165 ۲۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
نرخ تورم و واقعیت‌ها/ میانگین هزینه خانوارهای ایرانی چقدر افزایش یافت؟

بر اساس تازه‌ترین آماری که مرکز آمار ایران در رابطه با نرخ تورم اعلام کرده است نرخ تورم در ۱۲ ماهه منتهی به بهمن‌ماه امسال به ۲۳.۵ درصد رسیده است. این رقم در مقایسه با نرخ ۲۰.۶ درصدی دی‌ماه ( تورم ماهیانه) حدود ۲.۹ درصد افزایش داشته است که نشان دهنده سیر صعودی تورم است. دامنه تغییرات نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به بهمن ماه ۱۳۹۷ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۲۲,۵ درصد برای دهک اول تا ۲۵.۳ درصد برای دهک دهم است.

نرخ تورم و اعداد و ارقام اعلام شده زمانی نگران کننده می‌شود که علاوه بر افزایش ۲.۹ درصدی تورم ماهیانه، تورم نقطه به نقطه (تغییر شاخص نسبت به ماه مشابه سال قبل) نیز به ۴۲.۳ درصد رسیده است؛ یعنی نرخ تورم در بهمن سال جاری نسبت به بهمن ماه سال گذشته رقمی حدود ۴۲ درصد بوده است که بالاترین نرخ تورم نقطه به نقطه طی ۵ سال گذشته است.

این موضوع به این معناست که خانوارهای ایرانی به طور میانگین ۴۲.۳ درصد در بهمن‌ماه امسال نسبت به همین ماه در سال گذشته برای خرید مجموعه کالا و خدمات باید هزینه بیشتری پرداخت کنند.

مهم‌ترین دلیل رشد میانگین قیمت‌‌ها در مقیاس ۱۲ ماهه، گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات بوده است. رشد این گروه در ۱۲ ماهه منتهی به بهمن سال‌جاری تقریبا دوبرابر گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات بوده است؛ به طوری که در این بازه دوازده ماهه تورم گروه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» حدود ۶۴ درصد رشد داشته و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» در همین بازه زمانی تنها ۳۳ درصد بوده است.

این نشان می‌دهد در ۱۲ ماه گذشته بیشترین فشار را به اقشار آ‌سیب‌پذیر جامعه وارد شده است. مثلا در ماه گذشته و در جریان افزایش قیمت گوشت در بازار اثر تورمی آن قابل ملاحظه بوده است، به طوری که تورم در گروه گوشت از ۹۰ درصد گذشته است.

این تورم قدرت خرید مردم بخصوص حقوق بگیران و بازنشستگان و کارگران را به شدت کاهش داده است. در این میان و با توجه به آمارهای اعلام شده اعم از تورم سالیانه، ماهیانه و نقطه به نقطه ذکر چند نکته حایز اهمیت است:

۱- تورم نقطه به نقطه در نهایت خودش را در تورم سالیانه نشان خواهد داد، چرا که تورم‌هایی چون تورم ماهیانه و نقطه به نقطه عموما برای مراکز مطالعاتی و پژوهشی حائز اهمیت بوده و به تصمیم‌گیران قدرت پیش‌بینی می‌دهد، در حالی‌که نرخ تورم اصلی که برای سنجش وضعیت اقتصادی کشور ملاک است، نرخ تورم سالیانه است.

براساس برآورد مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در کشور از ۷درصد در فروردین‌ماه امسال با ۶برابر جهش به رقم کم‌سابقه بالای ۴۲ درصد رسیده است؛ افزایش تورم نقطه به نقطه و ماهیانه می‌تواند به عنوان هشداری برای افزایش نرخ عمومی تورم تلقی شود.

۲- عمده تورم موجود در کشور را می‌توان ناشی از افزایش افسارگسیخته و هدایت نشده نقدینگی و التهابات ارزی در سال جاری دانست. نکته نگران کننده درباره تورم‌های موجود این است که هنوز تاثیرات التهابات ارزی سال۹۷ به طور کامل خودش را در نرخ تورم نشان نداده و به قول معروف تاثیر تورمی التهابات ارزی بر تورم هنوز به طور کامل تخلیه نشده است. این تخلیه (در صورت ثبات نرخ ارز روی ارقام فعلی) در سال ۹۸ خودش را نشان خواهد داد.

۳- بخش قابل توجهی از افزایش تورم در ماه‌های اخیر به واسطه عدم هدایت نقدینگی در اقتصاد است. این نقدینگی به واسطه عدم اصلاح نظام بانکی و رفع مشکلات ساختاری همچنان مهار نشده و در حال افزایش بی‌ضابطه است، لذا جهش‌های تورمی ناشی از افزایش نقدینگی و عدم هدایت آن به سمت تولید همچنان تداوم خواهد داشت.

۴- افزایش حقوق‌ها به میزان ۲۰ درصد اگرچه موضوعی غیر قابل انکار و الزامی است، اما طبیعتا انجام صرف این اقدام، ضمن اینکه قادر به حفظ و افزایش قدرت خرید مردم نیست، یک دور تسلسل میان افزایش دریافتی حقوق بگیران و افزایش تقاضا ایجاد کرده و طبیعتا منجر به افزایش تورم خواهد شد.

به نظر می‌رسد مجموع چهار نکته فوق، سال بعد را به لحاظ تورمی به سال سختی تبدیل کند که دولت باید از هم اکنون با اعمال سیاست‌هایی به فکر کاهش آسیب به مردم علی الخصوص اقشار دارای درآمد ثابت باشد که یکی از راه‌های آن، تخصیص ارز ترجیحی به کالاهای اساسی مردم است.

متاسفانه به دلیل عدم نظارت در توزیع و ردیابی این کالاها به رغم تخصیص میزان قابل توجهی ارز ترجیحی (دلار ۴۲۰۰ تومانی) همچنان شاهد افزایش قیمت این کالاها هستیم. یکی از راه های مقابله با این روند افزایش نظارت و ردیابی واردات و مکانیسم توزیع این کالاهاست که متاسفانه چنین چیزی رخ نداد و امروز اثر آن را در قیمت کالاهای اساسی مانند گوشت و... مردم مشاهده می‌کنیم.

 

*کارشناس اقتصادی

دیدگاه کاربران

یک حساب سر انگشتی۷۸۹۴۹۹۱۷:۲۸:۳۹ ۱۳۹۷/۱۲/۴
اصلا آمار نیاز نیست برای فهم فشاری که مردم تحمل می کنند یک مثال می زنیم یکی از عادی ترین و روتین ترین غذای خانواده ایرانی قرمه سبزی است برای یک خانواده سه نفره نیم کیلو برنج ایرانی لازمه از قرار هر کیلو 24000 تومان می شه 12000 تومان 250 گرم گوشت لازمه از قرار هر کیلو 100000 تومان می شه 25000 تومان فقط 37000 تومان برنج و گوشت !! با مابقی ملزومات حدود 50000 تومان هزینه ی قرمه سبزی است فقط برای سه نفر ! اگر یک خانواده سه نفره صبحانه و شام نداشته باشند هزینه ی عادی ترین غذای ایرانی برای هر ماه می شود یک و نیم میلیون ! با این حقوقهای کذایی پیدا کنید پرتقال فروش را ! ...
ناشناس۷۸۹۵۵۹۱۸:۰۴:۵۱ ۱۳۹۷/۱۲/۴
مرکز آمار و سازمان بازرسی سیاهی لشکر شده اند اگر توان کنترل بازار ندارید بگویید تا ارگان با صلاحیت آن را انجام دهد.
ناشناس۷۸۹۵۶۸۱۸:۰۷:۵۰ ۱۳۹۷/۱۲/۴
نابودی پول ایران
ناشناس۷۸۹۶۱۱۱۸:۴۰:۲۴ ۱۳۹۷/۱۲/۴
خداشاهده ما نمیتونیم به کدخدا بچربیم پراید شد 51 تومن مذاکره کنید
محمد قاسمی۷۸۹۹۸۳۰۰:۱۷:۴۹ ۱۳۹۷/۱۲/۵
تو با این کامنتت یعنی دولتمردا بلدن و تاییدشون میکنی ولی تحریم نمیذاره بهت بگم اگر نفت نداشتیم الان مصر شدن آرزومون‌ بود
ناشناس۷۸۹۶۱۲۱۸:۴۱:۲۱ ۱۳۹۷/۱۲/۴
بابت تورم 150 درصدی که هر روزم داره بیشتر میشه
ناشناس۷۸۹۶۱۴۱۸:۴۳:۳۰ ۱۳۹۷/۱۲/۴
امنیت و آرامش من با گرونی ها به خطر افتاده
ناشناس۷۹۰۰۵۷۰۶:۱۴:۴۲ ۱۳۹۷/۱۲/۵
عوضش موشک داریم
ناشناس۷۸۹۶۱۹۱۸:۴۵:۲۱ ۱۳۹۷/۱۲/۴
تحریم ؛ اینه
رضوی۷۸۹۶۳۴۱۸:۵۱:۱۷ ۱۳۹۷/۱۲/۴
مرگ بر اینهمه تورم
مزخرف ترین موجود زنده روی کره زمین۷۸۹۶۳۶۱۸:۵۲:۱۱ ۱۳۹۷/۱۲/۴
پراید 51 میلیون علی برکت الله
ناشناس۷۸۹۶۴۷۱۸:۵۹:۱۲ ۱۳۹۷/۱۲/۴
مسئولان واقع بین باشند دنیا بر روی دلار میچرخد
رضامیرزایی۷۸۹۶۹۱۱۹:۴۵:۱۸ ۱۳۹۷/۱۲/۴
افزایش حقوق به گرد پای تورم نمی رسه .افزایش حقوق اسماَ برای جبران اثر تورم است.دیگه بعد از اینهمه از شما انتظار نداشتیم.ثانیا دامنه تغییرات ساده ترین شاخص برای پراکندگی تورم است.
رضامیرزایی۷۸۹۶۹۸۱۹:۵۶:۰۱ ۱۳۹۷/۱۲/۴
اگر بالاترین نرخ تورم 42 بوده کمترین نرخ طبق دامنه 22.2باید باشد افزایش حقوق10 درصدبوده واگر 63-33=30درصد تورم داشته ایم افزایش 10درصدی جفاست.در سال آینده حتی با تورم صفر افزایش20 باشدمنصفانه هست.نگو برادرمن نگو.بااین حقوق خودت میتونی لاستیک پراید بخری؟حالاها بدو تورم بدو.......
ناشناس۷۸۹۷۲۳۲۰:۱۶:۵۴ ۱۳۹۷/۱۲/۴
نگارنده ناراحتی از افزایش حقوق کارمندان داره که میخواهد تمام هزینه تورم را از جیب کارمندان دولت دهد!
رضا۷۹۰۴۸۶۱۰:۴۱:۵۰ ۱۳۹۷/۱۲/۵
حمایت صرف با افزایش حقوق یعنی بدبختی چون نه تنها قدرت خرید را جبران نمیکنه بلکه دور تسلسل میشه برا تورم های بعدی/ آموزش و درمان را رایگان کنن بنزین بشه ۵ تومن حقوق ها هم زیاد نشه بهتره
ناشناس۷۸۹۷۲۶۲۰:۲۰:۴۷ ۱۳۹۷/۱۲/۴
همه چیز حداقل دوبرابر شده است.حالا شما باهر فرمولی دوست دارید حسابش کنید.
ناشناس۷۸۹۷۳۵۲۰:۲۶:۳۸ ۱۳۹۷/۱۲/۴
ما نمیخواهیم حقوقمون زیاد شه حقوق روحانی و جهانگیری و داداشش و فریدون و نوبخت رو مثل بقیه مردم کنید .
ناشناس۷۸۹۷۴۶۲۰:۳۳:۱۲ ۱۳۹۷/۱۲/۴
تمام سرمایه مملکت در کشورهای مختلف هزینه شده
ناشناس۷۸۹۷۶۱۲۰:۴۴:۱۱ ۱۳۹۷/۱۲/۴
بنده که تا متلاشی شدن ؛ فقط 30 روز وقت دارم
ناشناس۷۸۹۷۸۹۲۱:۰۹:۲۰ ۱۳۹۷/۱۲/۴
هر چه موشک بیش ، تورم بیشتر
ناشناس۷۸۹۷۹۲۲۱:۱۲:۰۰ ۱۳۹۷/۱۲/۴
خوردن سیب زمینی و برنج هندی و رب گوجه و ماکارانی بی گوشت صدمه ی جدی به سطح سلامت خانواده ها خواهد زد باید منتظر سونامی سوءتغذیه و بیماری های عجیب دیگه و بخصوص چاقی شکمی و متعاقب اون سندروم متابولیک باشیم کاش اقلا حبوبات و بخصوص عدس بطور رایگان به فقرا داده می شد یا در مدارس مناطق محروم به کودکان و بخصوص نوجوانان عدسی یا خوراک لوبیا داده می شد تا کمبود آهن و پروتئین کمی جبران شود
ناشناس۷۸۹۷۹۷۲۱:۱۴:۵۶ ۱۳۹۷/۱۲/۴
ژاپن با بهبود تغذیه و ورزش مناسب نسل کوتاه قد خود را اندکی بلند قد تر کرده است با این اوضاع تغذیه در ایران معلوم نیست چه بلایی بر سر نسل نسبتا بلند قد ایران خواهد آمد نسل های بعد که از این کودکان سوء تغذیه ای به دنیا میان چطور خواهند بود ؟؟
ناشناس۷۸۹۸۶۹۲۲:۲۷:۰۷ ۱۳۹۷/۱۲/۴
مسوولین ... به فکر ملت بیفتند خدایی مردم دارند داغون میشن تا کی این دلال بازی ها باید ادامه پیدا کند به خدا نظام واسلام در خطر است بعضی از مسوولین خیانت میکنند
ناشناس۷۹۰۰۰۲۰۰:۵۲:۵۰ ۱۳۹۷/۱۲/۵
توی این مملکت اشکال ریاضیات پایه داریم اقای رئیس جمهور وقتی به خودش میده بیست مرکز امار هم نرخ تورمش میشه گوهر فشانی های بالا
ناشناس۷۹۰۰۳۲۰۲:۱۰:۱۰ ۱۳۹۷/۱۲/۵
این دولت بی کفایت است که سبب این مصیبت ها شده واقعا مجلس هم بدش را در اورده. صف گوشت و گرانی پراید را نمی بینید. پس مردم برای چی به مجلس رای داده اند. ... این دولت گرین کارتی و 4 درصدی فقط دنبال برجام 2 و 3 و FATF است. بخدا هزارتا از اینها رو امضا کنید امریکا تحریمها رو بر نمی داره. اصلا امریکا چرا باید تحریمها را با مذاکره بردارد. مگر روسیه 17 شهر ایران را با مذاکره به فتحعلی شاه پس داد؟
ناشناس۷۹۰۱۳۴۰۸:۰۸:۰۸ ۱۳۹۷/۱۲/۵
ما مردم ایران چه گناهی کردیم . تاکی باید هزینه شعارهای آقایان شکم سیر را بدهیم . گوشت که حذف شد کم کم باید سایر اقلام رو هم حذف کنیم از سفره مون .
ناشناس۷۹۰۱۹۵۰۸:۳۹:۲۴ ۱۳۹۷/۱۲/۵
خودتون رو گول نزنید دلار سه برابر شده پس همه اجناس باید سه برابر بشه :پراید و گوشت و برنج و...(دلار دولتی و نیمایی...
دلارام۷۹۰۵۶۸۱۱:۱۸:۰۱ ۱۳۹۷/۱۲/۵
من ناراحتیم اینه که ما هم باید برای انتخاب ۹۶ هموطنان ساده دل ونااگاه بسوزیم ما که میدونستیم این دولت پیرو فرتوت واشرافی وشکم سیر به فکر مردم نیست چه گناهی کردیم.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین