پورابراهیمی: پیشنهاد کمیسیون اقتصادی برای وضع عوارض پلکانی بر مصرف سوخت در سال آینده

گروه اقتصادی الف،   3971106125 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شواری اسلامی پیشنهاد این کمیسیون را برای وضع عوارض بر مصرف سوخت به صورت پلکانی در بودجه سال آینده تشریح کرد و گفت: در این روش قیمت سوخت برای حمل و نقل عمومی افزایش پیدا نمی‌کند. بنابراین اجرای این روش اثر تورمی نخواهد داشت.

پورابراهیمی: پیشنهاد کمیسیون اقتصادی برای وضع عوارض پلکانی بر مصرف سوخت در سال آینده

به گزارش ایسنا، محمدرضا پور ابراهیمی در گفت‌وگویی، اظهار کرد: پیشنهادی که کمیسیون اقتصادی برای بودجه ۹۸ ارائه کرده، وضع عوارض برای مصرف سوخت به صورت پلکانی است با توجه به اینکه موضوع افزایش قیمت آثار تورمی به دنبال دارد و افزایش قیمت خدماتی که بابت حمل و نقل ایجاد می‌شود، نگران کننده است ما گزارشی را به آقای لاریجانی ارائه کردیم و ایشان هم از کمیسیون تلفیق خواسته بررسی این پیشنهاد را در دستور کار قرار دهد.

وی اضافه کرد: هدف ما این است قیمت سوخت در سال آینده به قیمت سال ۹۷ ثابت بماند و اگر کسی از میزان متعارف بیشتر مصرف کرد، عوارض مصرف خود را بپردازد. در این روش قیمت بنزین در سال ۹۸ همان قیمت هزار تومان خواهد بود و مصرف به دو دسته تقسیم می‌شود یکی مصرف عمومی که شامل تاکسی و ناوگان حمل و نقل عمومی می‌شود و دیگر خودروهای شخصی.

پور ابراهیمی با بیان اینکه «در روش پیشنهادی کمیسیون اقتصادی حتی یک لیتر بنزین بدون شناسایی هویت کارت سوخت قابلیت برداشت ندارد»، اضافه کرد: پیشنهاد ما این است که سهمیه بین ۶۰ تا ۸۰ لیتر در ماه برای خودروهای شخصی در نظر گرفته شود که قیمت آن همان هزار تومان است اما اگر کسی خواست بیش از این میزان بنزین مصرف کند از یک جدول پلکانی تبعیت می‌کند. مثلاً اگر تا ۸۰ لیتر بنزین هزار تومان است از ۸۰ تا ۱۲۰ لیتر ۵۰ درصد تغییر قیمت خواهد داشت و از ۱۲۰ تا ۱۵۰ لیتر، صددرصد تغییر قیمت می‌یابد و به دو هزار می‌رسد و از ۱۵۰ تا ۲۵۰ لیتر سه هزار تومان می‌شود. اما اگر میزان مصرف در ماه از یک عدد منطقی بیشتر شود مثلاً ۵۰۰ لیتر در ماه باشد مشمول قیمت فوب خلیج فارس می‌شود که حدود ۵ تا ۶ هزار تومان است. در حال حاضر عوارض مصرف برق هم به این همین صورت و به شکل پلکانی دریافت می‌شود. البته اگر کسی ۱۲۰ لیتر بنزین مصرف کند ۸۰ لیتر اولیه با قیمت هزار تومان و ۴۰ لیتر بعدی با قیمت بیشتر محاسبه خواهد شد.

نماینده مردم کرمان در مجلس با بیان اینکه «طبق پیشنهاد کمیسیون اقتصادی بنزین ارائه شده در جایگاه تنها با قیمت هزار تومان خواهد بود» تاکید کرد: در این روش عوارض ناشی از میزان مصرف بیش از حد متعارف بنزین سه ماهه و به صورت یک جا پرداخت می‌شود. مثل اینکه در یک اتوبان همه عوارض یکسان می‌دهند ولی اگر کسی از سرعت مجاز تخطی کند جریمه خواهد شد و این جریمه را بعداً می‌تواند بپردازد. در مورد بنزین هم هرکس می‌تواند هر قدر که خواست بنزین بزند و آخرین حد عوارضی که می‌پردازد به قیمت فوب خلیج فارس است.

پور ابراهیمی همچنین ادامه داد: در مورد خودروهای عمومی هم به این شکل است که به میزان مصرفی که این خودروها خدمات می‌دهند بنزین مصرفی‌شان هم هزار تومان خواهد بود و نحوه محاسبه آن بر اساس جی پی اساست که روی خودروها نصب می‌شود، در حال حاضر اسنپ و تپ‌سی چنین امکانی را دارند. البته مقدار بنزینی که این خودروها مصرف می‌کنند باید به خدمات عمومی منجر شده باشد و ضابطه‌ای هم برای آن وجود دارد و طبیعتاً میزان مصرف پیش بینی شده برای خودروهای عمومی از یک حدی بیشتر نمی‌شود اگر هم کسی در حوزه خدمات عمومی بنزین زد و میزان مصرف و خدمات ارائه شده او تطابق نداشت طبیعتاً مشمول عوارض خواهد شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی همچنین یادآور شد: در این پیشنهاد پیش بینی شده عوارض هر سه ماه یکبار پرداخت شود و از یک سقف مشخص هم تجاوز نکند مثلاً اگر قیمت یک خودرو ۵۰ میلیون تومان است تا سه میلیون تومان می‌تواند عوارض ندهد ولی اضافه بر آن مثل عوارض راهنمایی و رانندگی است که خودرو باید متوقف شود.

وی با اشاره به بخش‌های دیگر این پیشنهاد گفت: در بخش گازوئیل هم شبیه این مدل را داریم. مصرف سوخت در این بخش در حوزه‌های حمل و نقل، صنعت و کشاورزی است در آن جایی که کارت واحدهای صنعتی به میزان تولید ارتباط پیدا می‌کند واحد صنعتی استان باید بگوید که تولید مورد قبول او است. بخش کشاورزی هم به میزان فعالیت در این بخش مرتبط است و در بخش خدمات هم که کامیون و اتوبوس است به حمل و نقل مربوط است. بنابراین خدمات حمل و نقل به واسطه این نحوه قیمت گذاری هیچ تاثیری نمی‌پذیرد.

پور ابراهیمی افزود: بزرگترین چالش در افزایش قیمت سوخت این بود که قیمت حمل و نقل بالا برود اما در این مدل پیشنهادی قیمت این بخش افزایش پیدا نمی‌کند و این عوارض هم مربوط به کسانی است که خدمات عمومی نمی‌دهند و از حد متعارف هم بیشتر استفاده می‌کنند. طبیعتاً باید مثل همه دنیا عوارض بدهد، پس این طرح اثر تورمی ندارد.

وی همچنین گفت: در طرح پیشنهادی ما پرداخت در جایگاه به این شکل نیست که سوخت دو نرخی یا سه نرخی شود بلکه عوارض بر اساس میزان مصرف افزایش پیدا می‌کند و قیمت بنزین در جایگاه مانند سال گذشته خواهد بود و یک ریال هم افزایش پیدا نمی‌کند. همچنین مبلغ عوارض می‌تواند در بانک پرداخت شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان گفت: بر اساس برآورد ما در صورت تصویب و اجرای این روش ۱۵ تا ۲۰ درصد صرفه‌جویی از طریق جلوگیری از قاچاق و کاهش میزان سوخت متعارف صورت می‌گیرد و می‌تواند در سال ۲۰ هزار میلیارد تومان برای دولت صرفه جویی درآمدی داشته باشد و می‌تواند به کاهش آلودگی هوا، جلوگیری از قاچاق، مصرف مطمئن و درآمد دولت کمک کنند.

دیدگاه کاربران

مهدی1001۷۴۱۸۳۷۱۴:۵۳:۵۹ ۱۳۹۷/۱۱/۶
همین خوبه!
محمدخانی۷۴۲۳۶۱۱۹:۲۲:۱۶ ۱۳۹۷/۱۱/۶
تصمیم شتابزده و بدون استخراج آمار دقیق وسایل نقلیه بخش های مختلف مصرف کننده(خصوصی ، عمومی ، دولتی ، انتظامی و نظامی و ...) و همچنین آمار موتورسیکلت ها و مصارف غیر قابل قبول و غیر متعارف ،شوک دیگری به جامعه وارد میکند که شاید قابل تحمل نباشد .
ناشناس۷۴۱۸۹۰۱۵:۱۷:۲۱ ۱۳۹۷/۱۱/۶
لطفا مالیات تصاعدی را صرف ایجاد زیرساخت ها برای تولید خودرو برقی کنید
11111۷۴۱۸۹۵۱۵:۱۸:۵۱ ۱۳۹۷/۱۱/۶
صغری کبری چیدن نداره بگید دردمون اینه میخواهیم قیمت بنزینو زیاد کنیم
ناشناس۷۴۱۹۰۶۱۵:۲۳:۴۵ ۱۳۹۷/۱۱/۶
ششماها که دغدغه اینچیزهارو ندارید حقوق و مزایاهای...چه میفهمید درد مسکن و معیشت و ...
آرش۷۴۱۹۲۳۱۵:۲۸:۱۱ ۱۳۹۷/۱۱/۶
مشکل اینجاست که درصد کمی از حمل و نقل عمومی رو تاکسی تشکیل میده و اکثر حمل و نقل عمومی بر دوش ماشین های شخصی است که در سطح شهر به صورت چرخشی کار می کنند . اونها هستند که با تغییر نرخ ، موجبات تورم رو فراهم میکنند .و البته به تبع اونها ، تاکسی ها هم تغییر نرخ می دهند . تاکسی ها هم اکثرا در اختیار سازمان ها یا سرویس مدارس و ... هستند . خیلی در تورم تاثیری نخواهند داشت .
دلسوز شما۷۴۱۹۶۵۱۵:۴۴:۲۳ ۱۳۹۷/۱۱/۶
ببینید طرح خوبیه فقط مشکل میدونید چیه؟ . شما شفاف بشید بعد از ما انتظار شفاف بودن داشته باشید . .الان دیگه نمیشه با رویه قبلی ادامه بدید.از کجا بدونیم این طرحهایی که برای مردم میذارید برای خودتونم اجرا میشه؟ چه کسی گزارش مصرف شما رو به ما میده؟
مهرداد رجبي۷۴۱۹۷۲۱۵:۴۷:۳۳ ۱۳۹۷/۱۱/۶
هدف از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها؛ اصلاح قیمت ها و بهینه کردن مصرف انرژی و آب و اقلام اساسی در طی 5 سال بود؛ نه اینکه تا قیامت یارانه نقدی پرداخت کند و جلوی رشد و توسعه و پیشرفت کشور در کشف علم و تکنولوژی و به روز رسانی همه جانبه صنعت گرفته شود و باعث ایجاد راحت طلبی شود. دو هدف اصلی آن یعنی اصلاح قیمت ها و هدفمند کردن مصرف در این طرح بسیار مهم فراموش شد. راه کار بسیار ساده برای رسیدن به اهداف این طرح عبارتند از : 1- حذف پرداخت نقدی برای همه دهک های جامعه؛ 2 -رایگان کردن قبوض آب - برق - گاز برای خانوارهایی که مصرفی در حد استاندارد تعریف شده دارند. 3- دادن 20 لیتر بنزین سیهمیه ای برای همه ایرانیان( زنده و مقیم کشور) یا واریز معادل نقدی آن برای هر لیتر بنزین به قیمت 4000 تومان 4- توزیع بنزین برای خودروهای شخصی فقط براساس کارت سوخت و پلکانی کردن قیمت آن در دامنه های 60 لیتری یعنی: الف- از 0 تا 45 لیتر قیمت واحد آن 1000 تومان؛ ب - از 45 تا 60 لیتر قیمت واحد آن 1500 تومان؛ ج- از 60 تا 75 لیتر هر لیتر به ارزش 2500 تومان؛ از 75 تا 90 لیتر هر لیتر 4000 تومان؛ د- از 90 تا 150 لیتر هر لیتر آن 6500 تومان و ر- 150 لیتر و بالاتر هر لیتر آن به ارزش 10500 تومان. کارت سوخت کلیه جایگاه داران حذف شود. در ضمن توزیع بنزین برای خودروهای عمومی ( تاکسی ها - وانت ها - سرویس ها و تاکسی های اینترنتی و ...) براساس پیمایش مسیر هفتگی با قیمت یارانه ای هر لیتر بنزین 1000 تومان صورت می گیرد. 5- کسانی که واقعا نیازمند هستند درخواست خود را به نهادهای حمایتی کمیته امداد و سازمان بهزیستی ارائه می دهند تا بعد از راستی آزمایی دقیق وضعیت خانوار؛ از مقرری مشخص نقدی به صورت ماهیانه یا کمک های غیر نقدی نظیر کالاهای اساسی برخودار شوند( کمیته امداد و بهزیستی باید به صورت ماهیانه راستی آزمایی درباره خانوارها را انجام دهند). 6- دولت برای کنترل توزیع عادلانه کالاهای اساسی( مرغ - گوشت - برنج ایرانی - پنیر - آرد و ...) و جلوگیری از قاچاق این کالاها به دیگر کشورها باید برای خانوارهای که متقاضی دریافت این کالاها هستند؛ کوپن الکترونیک براساس تعداد نفرات خانوار ارائه کند و با ایجاد شبکه منظم توزیع در سطح کشور جلوی احتکار، قاچاق و سودگری قیمت ها گرفته و عدالت اجتماعی برقرار شود. دولت( وزارت نفت) می تواند باقیمانده بنزین تولیدی روزانه را با قیمت آزاد(جهانی) به صورت ارزی به کشورهای همسایه صادر نمایید و منبع درآمد ارزی حاصل را صرف ایجاد زیر ساخت های حمل و نقل عمومی(مترو در شهرهای بزرگ، اتوبوس های تندرو گاز سوز در شهرهای کوچک و مینی بوس گاز سوز یا ون در روستاها), سرمایه گذاری در صنایع فرسوده بالادستی و پایین دستی صنعت نفت، ممیزی و فرهنگ بهینه کردن مصرف انرژی در مصارف صنعتی, تجاری و خانگی؛ و صرف مدرن کردن روش های آبیاری کشاورزی و باغداری کند. مهرداد رجبی - دکترای انرژی
valor۷۴۱۹۹۴۱۵:۵۸:۴۲ ۱۳۹۷/۱۱/۶
طرح سهمیه بندی به این صورت خیلی خوبه . بخش قابل توجه ای از معایب طرح قبلی حذف شده اما باید برای جلوگیری از سوء استفاده سرمایه دارها فکری بشه. در طرح قبلی طرف می رفت چندتا ماشین می خرید بعد از کارت سوخت چندتا ماشین برای یه ماشین استفاده می کرد. باید پمپ بنزین ها مثل پارکینگ ها و اتوبان ها به دوربین های پلاک خوان مجهز شوند تا با قرائت پلاک هر خودرو میزان بنزین دریافتی در سابقه همان خودرو درج بشه. برای مسافرکش های شخصی هم یه فکری بکنید به خدا گناه دارن.
رضا۷۴۲۴۶۴۲۰:۱۲:۴۲ ۱۳۹۷/۱۱/۶
اخه چندتا ماشین بخره برای یک کارت بی ارزش؟
ناشناس۷۴۲۵۰۹۲۰:۵۲:۲۴ ۱۳۹۷/۱۱/۶
اینجوری که از هزینه ساماندهی از محاسبه قیمت به فوب خلیج فارس هم گرونتر در میاد که! بعد به نظر شما خواندن پلاک همه خودروها و بررسی مقدار بنزینی که میزنن فقط به دلیل سوختگیری و بدون داشتن هیچ تخلفی نقض حریم خصوصی افراد نیست؟
مصلح۷۴۲۱۵۲۱۷:۳۶:۳۲ ۱۳۹۷/۱۱/۶
اگر دنبال پول گرفتن نیستید، هرچقدر بنزین تولید می کنید با قیمت 1000 تومان بین مردم تقسیم کنید مردم بین خودشان بنزین های اضافی را با قیمت توافقی ، خرید و فروش می کنند .
ناشناس۷۴۲۱۸۸۱۷:۴۸:۲۵ ۱۳۹۷/۱۱/۶
طرح جالبی نیست اول باید قیمت پایه افزایش داشته باشه حداقل 50% و بعد هم عوارض پلکانی (2 تا 6 برابر نرخ فعلی) جدید اعمال شود. چه بخواهید و چه نخواهید تمام اجناس و خدمات گران خواهد شد پس با قیمت ثابت بنزین در عمل افزایش قیمت سایر موارد هیچ تاثیری ندارد 80 لیتر در ماه هم خیلی زیاده بهتره بیشتر بررسی بشه
ناشناس۷۴۲۳۸۴۱۹:۳۱:۴۹ ۱۳۹۷/۱۱/۶
مالیات پلکانی رو برای مسکن هم بذارین این وضعیه یکی چند تا خونه داشته باشه یکی هیچی همه جای دنیا خونه بیشتر از یه دونه مالیات تصاعدی داره بنزین هم بیشتر از یک لیتر در روز برای هرنفر رو با قیمت آزاد حساب کنید از امکانات کشور فقط ثروتمندان بیشتر استفاده میکنن
ناشناس۷۴۲۵۵۹۲۱:۲۲:۵۹ ۱۳۹۷/۱۱/۶
کشتین ملت رو با این قیمت بنزین.....
ناشناس۷۴۲۵۶۱۲۱:۲۳:۴۷ ۱۳۹۷/۱۱/۶
چینی ها وقتی میخواستند باطریهای ساعت بنجل رو که رو دستشون مونده بود تو بازار بفروشند به مردم ساعت مجانی هدیه میدادند تا مردم باطری ها رو بیشتر بخرند حالا مردم بیچاره هم باید ماشینها ی پر مصرف تولید داخل رو بخرند هم بنزین گران بخرند هم صف بایستندوبخرند ؟؟؟؟
ناشناس۷۴۲۶۰۸۲۱:۵۰:۵۶ ۱۳۹۷/۱۱/۶
فرض میکنیم خوبه قربه الی الله
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. من عجله ندارم!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  6. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  7. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  8. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  9. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  10. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  11. دور باطلی که تمامی ندارد!

  12. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  13. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  14. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  15. تضادی عجیب و پر ابهام!

  16. برای این عکس شما تیتر بزنید

  17. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  18. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

  19. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  20. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  21. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  22. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

  23. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  24. سقوط در آغوش پهلوی!

  25. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

آخرین عناوین