با نهادهای موازی چه کنیم؟/ سهمیه‌ بنزین برای هر فرد در دستور کار مجلس/ فائزه هاشمی و مطالبه حقوق زنان در گفت‌وگو با بهاره رهنما!

گروه سیاسی الف،   3971030140 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

با نهادهای موازی چه کنیم؟/ سهمیه‌ بنزین برای هر فرد در دستور کار مجلس/ فائزه هاشمی و مطالبه حقوق زنان در گفت‌وگو با بهاره رهنما!

پوری حسینی ممنوع‌الخروج شد؟

ظهر امروز خبر ممنوع‌الخروجی عبدالله پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی‌سازی منتشر شد. احمد علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با فارس، گفت: میرعلی اشرف پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی‌سازی با دستور بازپرس از کشور ممنوع‌الخروج شد. 

وی افزود: به دنبال درخواست نمایندگان رئیس دستگاه قضا و دادستان کل‌ کشور برای دسترسی به رئیس سازمان خصوصی‌سازی به منظور پاسخ به سوالات و ابهامات در رابطه با روند واگذاری شرکت‌های دولتی و ارائه مدارک و مستندات متقن با دستور بازپرس رئیس سازمان خصوصی‌سازی از کشور ممنوع‌الخروج شد. 

ساعتی بعد، فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران در خصوص ممنوع الخروجی رئیس سازمان خصوصی سازی ضمن اظهاربی اطلاعی گفت: بنده از این موضوع اطلاع نداشتم؛ اما طبق گفته همکاران، این مساله تکذیب شده است.

وزیر اقتصاد: پوری حسینی ممنوع‌الخروج نیست

به‌نظر می‌رسد مطالبه افکار عمومی اولا توقف روند خصوصی‌سازی فسادآمیز در کشور و ثانیا بررسی دقیق وضعیت کارخانه‌های خصوصی‌شده است. در این میان احتمالا پای پوری حسینی هم گیر باشد و نیاز باشد در دادگاهی صالح به اتهاماتش درباره ارزانفروشی اموال عمومی پاسخ دهد.

***

سهمیه‌ بنزین برای هر فرد در دستور کار مجلس

طرح سهمیه‌بندی بنزین امروز در مجلس اعلام وصول شد. در صورت تصویب این طرح، دولت موظف است برای هر ایرانی به ازای هر روز یک لیتر سهمیه بنزین در نظر بگیرد. وزارت نفت هم موظف سامانه بورس بنزین را راه‌اندازی کند تا هر کس خواست بتواند بنزینی که نیاز ندارد را در این بازار بفروشد.

این طرح اگر تصویب شود به مصیبت دوم دولت‌ها پس از یارانه تبدیل می‌شود؛ چون توقع غلطی برای عموم مردم ایجاد می‌کند که طی آن افرادی که حتی ماشین ندارند و حتی به سن قانونی هم نرسیده‌اند سهمیه بنزین خواهند داشت.

هیچ فرد عاقلی چنین طرح غلطی را نمی‌پذیرد و توقع غلطی برای مردم ایجاد نمی‌کند. در صورت تصویب این طرح، سناریوی پرداخت یارانه‌ها درباره بنزین هم تکرار می‌شود. دور نیست آن روزی که دولت از این تصمیم پشیمان شود اما چون توقع برای مردم ایجاد شده نمی‌تواند این طرح غلط را برچیند. امیدواریم که این طرح در مجلس تغییر کند.

***

میزان محبوبیت دولت در جامعه به زیر ۱۰ درصد رسیده است

محمدرضا تاجیک، استاد علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی و از نظریه‌پردازان اصلاح‌طلب درباره وضعیت کنونی دولت و اصلاح‌طلبان به دیده‌بان ایران گفت: «افرادی نظیر آقای واعظی و نوبخت پس از روی کار آمدن دولت جدید در تلاش هستند تا این پیروزی را به پایگاه اجتماعی بلافصل خودشان ربط دهند اما بنده معتقدم این پیروزی بیش از یک توهم نیست. جریانی که از آن یاد می شود، تولد خود را با آغاز انتخابات شروع کرده است و احزابی که در پس آن عمل می کردند اساساً دارای مقبولیت اجتماعی و کنشگری های سیاسی در جامعه نبوده اند بنابراین؛ به هیچ وجه نمی توان گفت که این فضا خواستگاه اجتماعی جریانی است که با انتخابات روی کار می آید. مضاف بر این مسئله در شرایط کنونی شاهد هستیم که سرمایه اجتماعی دولت به حداقل ممکن رسیده است. برخی از آمارها زیر ۱۰ درصد را نشان می دهند که این سرمایه اجتماعی که در سال ۹۲ بالغ بر ۷۰ درصد بوده، امروزه به زیر ۱۰ درصد رسیده است.

اگر این پایگاه اجتماعی یک پایگاه اجتماعی وسیع، بدیهی و طبیعی بود، نباید به راحتی سیر نزولی خود را طی کند و به جایی برسد که در شرایط کنونی ما با بحران اجتماعی و بی اعتمادی نسبت به دولت مواجه باشیم. طبیعی است در آن شراط فضایی فراهم شد که اصلاح طلبان ترجیح دادند با کارت های خود استفاده کردند و در همین زمین بازی کردند. در این هنگام آقای خاتمی نیز سرمایه وسیع اجتماعی خود استفاده کرد تا این اتفاق افتاد...

بنده معتقدم این خطای استراتژیک برخی از اصلاح طلبان بود که در یک شرایط تاریخی تمام سرمایه اجتماعی، انسانی و حیثیتی و نمادین جریان اصلاح طلبی را در سبد یک گروه قرار دادند. اطلاح طلبان اگرچه  در تلاش هستند تا فاصله خود را با دولت به تصویر بکشند اما به تعبیر بنده این کار پاسخگو نیست چرا که کماکان اصلاحات در ذهن و یاد مردم وجود دارد.»

***

روسای قوا چقدر به افراد مختلف کمک مالی می‌کنند؟

احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس و عضو هیات رئیسه خانه ملت گفت: روسای قوا هر سال در بودجه سالانه برای کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی اعتباری را دریافت می‌کنند که این میزان در سال ۹۸ در مورد رئیس مجلس روند کاهشی داشته اما در مورد رئیس جمهور تغییری نکرده است.

روسای قوا برای کمک به اشخاص چقدر بودجه می‌گیرند؟

وی افزود: در بودجه سال ۹۸ اعتباری که برای کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی در اختیار رئیس‌جمهور قرار گرفته ۷۰ میلیارد تومان است که این میزان در سال ۹۷ هم به همین میزان بود و در لایحه بودجه سال آینده بدون تغییر مانده است اما در مورد رئیس مجلس اعتبار ۴۱ میلیاردی وی برای کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی در لایحه بودجه ۹۸ سی و یک میلیارد تومان کاهش پیدا کرده و برای این منظور در بودجه ۹۸ ده میلیارد تومان برای رئیس مجلس در نظر گرفته شده است.

***

فائزه هاشمی و مطالبه حقوق زنان در گفت‌وگو با بهاره رهنما!

در روزنامه شرق امروز گفت‌وگوی بهاره رهنما بازیگر سینما و تلویزیون با فائزه هاشمی منتشر شده است. انتخاب بهاره رهنما برای انجام مصاحبه با فائزه هاشمی جای تعجب و سوال بسیار دارد. حرف‌های فائزه در این مصاحبه حرف‌های جدیدی نیست؛ همان اصرار به حقوق زنان و نفی مردسالاری. مثلا راجع به حقوقی که زنان در هنگام ازدواج برای خود قائل طلب می‌کنند گفت: «الان پنج تا حق هست؛ حق طلاق، حق مسکن، حق حضانت بچه. حق کار و حق خروج از ایران. البته به من هم یکی را دادند؛ یعنی هرچه چانه زدم، بقیه حق‌ها را به من نداد.
خب من این را جور دیگری توضیح بدهم، اولا که کاملا موافقم؛ به نظر من دختر‌ها باید هوشیار باشند که موقع ازدواج تمامی این حقوق را بگیرند، ولی دلخوری‌ای که از این قضیه دارم این است که فکر می‌کند بزرگواری می‌کند که این حقوق را به زن می‌بخشد؛ در صورتی که اینها حق‌هایی هست که از زن گرفته شده و به این وسیله در طول زمان و با فرهنگ مردانه سلطه‌ای بر زنان پیدا کرده‌‌اند، اگر این حقوق را ‌می‌دهند برای ما یک‌‌جور امتیاز تلقی می‌شود. حق تضییع‌شده تلقی نمی‌شود.»

متاسفانه تا زمانی که چنین نگاه‌های سخیف و سطح پایینی بر فضای مطالبات زنان حاکم است، زنان هیچ‌گاه به منزلت واقعی خویش در جامعه نمی‌رسند.

***

با نهادهای موازی چه کنیم؟

عماد افروغ، جامعه‌شناس درباره نهادهای موازی به انصاف‌نیوز گفت: «به نظر من این نهادها علاه بر اینکه باید ادغام شوند بلکه آنهایی که در جامعه کارایی ندراند باید تعطیل شوند، زیرا اگر هم کارایی داشته باشند به دلیل تشکیلات موازی در واقع مصادف با اتلاف سرمایه‌های انسانی هستند. اگر این موضوع تحقق پیدا کند تحولی عظیم و ساختاری است البته دور از انتظار هم نیست و تازه به پله‌ی اول می‌رسیم...

آنهایی که می‌خواهند انگشت بر روی این نهادهای موازی بگذارند نباید انگیزه‌ی سیاسی داشته باشند، زیرا برخوردها جناحی می‌شود؛ یعنی متولیان اگر از خودشان بودند همه چیز درست است و اگر نبودند می‌گویند درست نیست.

در جلسه‌ای که با رهبری داشتیم مثلا درباره‌ی صدا و سیما ایشان گفتند، مسوولیت نظارتی را خودتان ادا کنید، من فقط رییس تعیین می‌کنم بقیه‌ی کارها با شما است. دست ما را باز گذاشت، حتی در نهادهایی که وابسته به رهبری هم هستند دست ما باز است اما برخی به اسم رهبری کم کاری‌های خود را توجیه می‌کنند و بارها رهبری گفته است که کار خود را انجام دهید.»

***

دولت باید سخنگو داشته باشد تا بتواند پاسخ کیهان را بدهد

عبدالله ناصری، فعال رسانه ای اصلاح‌طلب درباره عدم انتصاب سخنگوی دولت به خبرنگار جماران می گوید: آقای روحانی و دولت خیلی به کارکرد و حساسیت افکار عمومی و رسانه آگاهی ندارند وگرنه در این شرایط حساس دولت را بی سخنگو نمی گذاشتند. دولت یا رئیس جمهور بی سخنگو چه از نظر داخلی و چه از نظر خارجی پدیده ای بی معناست. بنابراین نداشتن سخنگو را باید به خاطر درک درست نداشتن از اهمیت رسانه و ارزش قائل نبودن برای افکار عمومی، طبیعی تلقی کرد.

این فعال رسانه ای معتقد است: آقای رحمانی فضلی در دوره کوتاهی اخبار و گزارش هایی در ارتباط با تصمیم گیری های اقتصادی سران قوا می داد، اما نقش او هم در این زمینه بسیار کمرنگ شده است. باورم این است که آقای واعظی به طور غیررسمی نقش سخنگوی دولت را ایفا می کند. دولت روحانی اساسا نسبت به کارکرد رسانه و ضرورت هماهنگی رفتار دولت برای افکار عمومی خیلی اهمیتی قائل نیست. اگر چنین نبود در همان چهار سال اول یک فرد غیررسانه ای به عنوان سخنگو انتخاب نمی شد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه می دهد: حملات و هجمه ها علیه آقای روحانی از سوی تندروها زیاد است و این دلیل مضاعفی برای آن است که دولت حتما باید سخنگو داشته باشد  تا بتواند به صورت حرفه ای با رسانه هایی مثل کیهان مقابله کند. نبود این رسانه باعث شده است که میدان برای رقبای تندرو فراخ شود. البته ممکن است برداشت حلقه آقای روحانی و نزدیکانش مظلوم نمایی از دولت باشد اما واقعیت چنین نیست. افکار عمومی شکل می گیرد و داوری درباره دولت بر اساس فشار و هجوم رسانه‌ها انجام شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۳۱۹۰۰۲۰:۴۵:۰۶ ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
با خانم هاشمی موافقم
ناشناس۷۳۱۹۲۵۲۱:۲۴:۴۰ ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
تمامی تصمیمات این مجلس در جهت ایجاد بحران در جامعه است.
ناشناس۷۳۲۲۴۰۰۳:۲۸:۴۶ ۱۳۹۷/۱۱/۱
خدایا تمام کسانی که به این ملت و کشور خیانت میکنند در هر لباسی و پست و مقامی که هستند نیست و نابود بگردان
ناشناس۷۳۱۹۳۴۲۱:۳۳:۲۳ ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
انچه همه بدان دارند,جناب روحانی یکجا داشتند.واقعا هیچچچچ کدوم از وعده ها عمل نکرد.البته هر رییس جمهوری بیاد همینه
ناشناس۷۳۱۹۳۹۲۱:۳۸:۴۰ ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
خصولتی سازی بسیار بسیار بسیار بدتر از دولتی بودن است که متاسفانه از زمان احمدی نژاد در اوجش قرارداشت
محمد۷۳۱۹۷۰۲۱:۵۹:۵۰ ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
«نهادموازی» اسم رمز دولتیها‌ برای فرار از افتضاحات و فسادهای چندسال اخیر است
ناشناس۷۳۲۲۰۹۰۱:۲۰:۵۶ ۱۳۹۷/۱۱/۱
اصلا کی برای افکار عمومی ارزش قائل میشه ؟
ناشناس۷۳۲۵۰۷۰۹:۰۹:۱۱ ۱۳۹۷/۱۱/۱
لطفا افتضاحی بنام بنزین را درست نکنید.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین