تلاش گسترده خودروسازان برای آزادسازی قیمت خودرو در بازار رها شده/ قیمت خودرو گران خواهد شد؟ نظر دولت چیست؟

گروه اقتصادی الف،   3970912172 ۴۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

این روزها خودروسازان به شدت پیگیر قانونی کردن افزایش قیمت‌ها هستند؛ خواسته آنها نزدیک کردن قیمت کارخانه‌ای خودرو به حاشیه بازار است، در حال حاضر نیز که عرضه خودرو توسط آن‌ها به شدت کاهش یافته و بازار به حال خود رها شده و مدیریتی در آن وجود ندارد؛ در سال‌های گذشته حمایت‌های بی حد و حصر و تنفس های مصنوعی به خودروسازان داخلی موجب شده آنها صرفاً به تحمیل خواسته‌های خود برای بقا و ماندگاری فکر کنند.

تلاش گسترده خودروسازان برای آزادسازی قیمت خودرو در بازار رها شده/ قیمت خودرو گران خواهد شد؟ نظر دولت چیست؟

به گزارش الف، داستان تصمیم گیری درباره درباره قیمت خودرو در ماه‌ها و هفته‌های اخیر به یکی از موضوعات مهم در میان خبرهای اقتصادی کشور تبدیل شده و نقل قول‌های متعددی از زبان خودروسازان، مسئولان دولتی، نمایندگان، کارشناسان و ... درباره سرانجام قیمت ها مطرح می شود.

محمدرضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز در گفت‌گویی در مورد اینکه آیا رئیس جمهور با افزایش قیمت خودرو مخالفت کرده است، گفت: خیر، این حرف را چه کسی زده است؟، رئیس جمهور با افزایش قیمت خودرو مخالفت نکرده و سازمان حمایت در حال انجام کار کارشناسی است. 

بنابراین گزارش، رمضانعلی سبحانی‌فر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی روز گذشته به نقل از مسئولان وزارت صنعت نقل کرده بود که رئیس جمهور با افزایش قیمت خودرو مخالفت کرده است.

قیمت خودرو از چند ماه قبل تا به امروز افزایش بی‌سابقه‌ای یافت، به طوری که قیمت پراید در چند ماه گذشته حتی به بالای ۴۰ میلیون تومان رفت و اکنون در حدود ۳۵ میلیون تومان است؛ البته عامل اصلی افزایش قیمت خودرو در بازار خود خودورسازان بودند که که متوقف کردن عرضه و به نوعی احتکار آن با توجه به تقاضای زیاد به آن دامن زدند و امروز تفاوت قیمت‌های کارخانه و بازار نیز به شدت بالا رفته و عملاً خریدار ناچار است، برای خرید خودرو قیمت دلالان را پرداخت کند. این بالا رفتن سرسام آور قیمت خودرو در حالی است که طبق معمول خبری از ارتقای کیفیت خودروهای داخلی هم نیست.

گفته می شود خودروسازان به شدت پیگیر تثبیت افزایش قیمت خودرو و قانونی کردن آن هستند. پیشنهاد آنها تعیین قیمت کارخانه ۵ درصد زیر قیمت بازار آزاد است که خود عامل افزایش بی‌سابقه قیمت بازار شدند که برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، این تعیین قیمت خودرو را برنامه ریزی شده و از روی آگاهی می دانند. چنانچه بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل نود در این باره عنوان می‌کند: افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد و در پی آن رساندن قیمت کارخانه به قیمت بازار آزاد موضوعی است که از قبل توسط خودروسازان برنامه‌ریزی شده است.

کارشناسان از دلایل گران شدن خودرو به افزایش نرخ ارز، بازگشت تحریم‌ها، کاهش شدید عرضه خودرو به بازار توسط خودروسازان و .... اشاره می‌کنند و بعد از افزایش نرخ دلار یکی از خواسته‌های خودروسازان افزایش قیمت خودرو بود که این موضوع هم‌اکنون توسط سازمان حمایت در حال کارشناسی است، البته براساس شنیده‌ها به نظر دولت با افزایش قیمت خودرو حتی با ۲۵ درصد نسبت به قیمت کنونی کارخانه موافق است اما درخواست خودروسازان رساند قیمت به حاشیه بازار است.

بازار خودرو در حال حاضر در انحصار دو خودروساز عمده قرار دارد و رقابتی نیست، بنابراین این انتظار که کیفیت خودروهای تولیدی نیز بالاتر برود امری بیهوده و واهی است. بخصوص این که تعرفه‌های سنگینی بر واردات خودروها نیز اعمال می شود.

بیشتر بخوانید:

چرا مردم باید تاوان هزینه‌های سربار خودروسازان را بدهند؟

پرداخت هزینه‌ ریخت‌و پاش و سوءمدیریت خودروسازها از جیب مردم

البته فلسفه اعمال تعرفه، نیز حمایت از تولید داخلی در مقاطع ابتدایی برای شکوفا شدن صنعت بوده که سیاستی صحیح است؛ اما متاسفانه بعد از گذشت چند دهه از اعمال این سیاست، کارنامه خودروسازان به هیچ وجه مثبت نیست و اگر این شرکت‌ها در یک بازار رقابتی فعالیت کنند، بدون شک مدت محدودی بیشتر دوام نمی‌آورند.  

در واقع بعد از چند دهه ادعای تولید خودرو ملی با یک شوک بیرونی بهانه‌ای فراهم شده تا قیمت‌ها دوباره به طور سرسام آور افزایش پیدا کند؛ در حالی که خبری از خدمات مناسب پس از فروش، فراخوان برای پس گرفتن خودرو در صورت وجود نقص و ایراد فنی، ارتقای کیفیت، جلب رضایت مشتری و ... نیست. اتفاقی که منجر به زیر پاگذاشتن حقوق مصرف کنندگان و ضایع شدن حق الناس شده است. بنا به همین دلیل است که تقریباً اجماع عمومی وجود دارد اگر شرایط بازار در حالت رقابتی قرار می‌گرفت هرگز چنین اتفاقاتی رخ نمی‌داد. اما به نظر می‌رسد حمایت‌های بی حد و حصر و تنفس‌های مصنوعی به خودروسازان داخلی عملاً موجب شده آنها همیشه و صرفاً به تحمیل خواسته‌های خود برای بقا و ماندگاری فکر کنند.  

با تمام این تفاسیر قرار است در روزهای آینده سازمان حمایت، ستاد تنظیم بازار و وزارت صمت تکلیف قیمت خودرو را مشخص کنند، اما به اعتقاد برخی کارشناسان نوع نگاه دولت به صنعت خودروسازی، ابزاری و سیاسی بوده و تا زمانی که چنین نگاهی حاکم باشد مردم زیان کننده اصلی می باشند{لینک}

در حال حاضر نیز خودروسازان با بهانه همیشگی افزایش هزینه‌های تولید و نرخ اشتغال بالا در این صنعت، خواستار گران شدن قیمت‌ها هستند. باید دید بالاخره آیا دولت به بازار خودرو که در چند ماه اخیر به طور عجیبی و غیرطبیعی رها شده وارد می‌شود یا خیر و آیا قرار است دوباره تصمیمی مقطعی گرفته شود که هزینه آن از جیب مردم و مصرف کننده پرداخت شود؟

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۶۱۹۰۹۱۳:۲۵:۲۱ ۱۳۹۷/۹/۱۳
دلار 3 برابر شده و قیمت مواد اولیه پتروشیمی ها فولاد و آهن و .. 3 برابر شده .افزایش قیمت طبیعی هست کسانی که میگن تحریم ها بی اثر باید پاسخگو باشن
ناشناس۶۶۱۹۸۶۱۳:۵۸:۰۸ ۱۳۹۷/۹/۱۳
اینها که صدها میلیون ارز بانکی گرفته اند و نهایتا منبعد ارز نیمایی بگیرند،تکلیف انهایی که یکسال است که مبالغ کلانی با ارز 3800 تومان به اینها پرداخت کرده اند تکلیفشان چیست؟من باب مثال در تیر 96 که قیمت دلار 3800 تومان بوده ایرانخودرو 60 میلیون معادل 15800 دلار از خریداران گرفته و بعد از 17 ماه هنوز تکلیف هیچکس روشن نیست.
ناشناس۶۶۲۲۵۹۱۶:۳۵:۲۰ ۱۳۹۷/۹/۱۳
گرانی مواد پتروشیمی و فولاد داخلی ربطی به دلار 3800 نداره
ناشناس۶۶۲۳۴۳۱۷:۳۳:۲۵ ۱۳۹۷/۹/۱۳
با همون پول اون موقع میشد تویوتا یاریس صفر خرید تو دبی
ناشناس۶۶۳۷۳۴۱۴:۵۲:۳۴ ۱۳۹۷/۹/۱۴
خودرو ساز ها پیش واز رفتن، خیلی هاشون آمدن ماشین هایی که باید به مردمی که پیش خرید کردن بدهند دادند به نمایندگی هاشون و اونا با قیمت بازار فروختند. بله!... اونایی که برج دوازده 96 یا برج یک و دو 97 ثبت نام کردن و موعد تحویلشون ماه ها هست گذشته چرا باید ماوتفاوت بدن؟!
ناشناس۶۶۲۰۰۶۱۴:۰۸:۲۲ ۱۳۹۷/۹/۱۳
از آب گل آلود ماهی میگیرن.الان زمانی هست که هر قیمتی دلشون بخواد برای رسیدن به ثروت میندازن. یه دوره هم زمان احمدی نژاد اینطور شد که خیلی سودجوها بار خودشون رو بستن.......
ناشناس۶۶۲۰۲۳۱۴:۱۸:۳۴ ۱۳۹۷/۹/۱۳
مواد اولیه این فرغونهای وطنی تمام داخلی است از طرفی خودروسازان مدعی داشتن علم تولید خودرو هستند.پس قیمت خودرو وطنی ربطی به دلار ندارد
ناشناس۶۶۲۱۶۵۱۵:۳۸:۳۷ ۱۳۹۷/۹/۱۳
عمو جون مواد پتروشیمی و فولاد به دلار!
ناشناس۶۶۲۹۰۵۰۱:۵۷:۲۴ ۱۳۹۷/۹/۱۴
بیخود کردند که که مواد پتروشیمی به دلاره گاز رو به یک سوم نرخ منطقه میدن به پتروشیمی اونم با تصفیه ریالی غلط میکنن محصولات رو با دلار به داخل بفروشن . بنده خودم کار کردم تو پتروشیمی هروقت محصول کیفیتش گرید آ باشه میدن برا صادرات کیفیت پایین تر میاد برا مصرف داخل
ناشناس۶۶۳۰۲۴۰۸:۴۲:۴۷ ۱۳۹۷/۹/۱۴
کدام دلار! مثل اینکه از درصد فرش اجباری شرکت ها در بورس کالا اطلاع ندارید
ناشناس۶۶۲۱۹۰۱۵:۵۶:۳۴ ۱۳۹۷/۹/۱۳
مواد اولیه وطنی ؟؟ یعنی شما میگی فولاد و مواد پتروشیمی گران نشده ؟؟؟ هر چیزی که قابل صادرات بوده 3 برابر شده
ناشناس۶۶۲۱۹۲۱۵:۵۹:۲۵ ۱۳۹۷/۹/۱۳
مواد اولیه وطنی 3 بابر شده چون قابل صادرات !
ناشناس۶۶۲۲۰۰۱۶:۰۲:۱۰ ۱۳۹۷/۹/۱۳
قیمت خودرو وطنی به دلار ربط داره چون مواد اولیه ( پتروشیمی و فولاد) قابل صادارات و گران شده
باصر۶۶۲۸۳۸۰۰:۰۵:۵۳ ۱۳۹۷/۹/۱۴
عزیزان، ظرفیت تولید پتروشیمی و فولاد و سایر مواد اولیه ابتدا برای مصرف ورفع نیاز داخلی با قیمت براساس هزینه تولید و سرباره، سودمنطقی بایستی مصرف گردد، مازاد آن براساس میانگین صادرات سه ساله 94 تا 96 صادر گردد.
ناشناس۶۶۳۶۱۲۱۴:۰۱:۳۱ ۱۳۹۷/۹/۱۴
خوب قیمت ثابت بوده ؟؟؟
ناشناس۶۶۲۸۴۷۰۰:۲۰:۱۵ ۱۳۹۷/۹/۱۴
ما گران نمیخریم
ناشناس۶۶۲۹۹۶۰۸:۱۳:۴۱ ۱۳۹۷/۹/۱۴
دلیل اصلی افزایش قیمت عدم عرضه است ولاغیر
حامد۶۶۱۹۲۲۱۳:۲۹:۵۷ ۱۳۹۷/۹/۱۳
واردات خودرو آزاد بشود تا ببینیم آقایان صاحب انحصار باز هم از قیمت گذاری در حاشیه بازار سخن می گویند یا خیر؟
ناشناس۶۶۳۲۲۲۱۰:۵۷:۲۵ ۱۳۹۷/۹/۱۴
در این صورت، خودروسازها با تبانی با دولت قیمت ارز را آنقدر بالا نگه میدارند که مردم توان خرید نداشته باشند!
بی نام۶۶۳۷۰۷۱۴:۴۳:۴۶ ۱۳۹۷/۹/۱۴
دوستان مبحثی که اشتغال بالایی را در کشور ایجاد کرده را فراموش نکنید برای همین موضوع از واردات تا جای ممکنه جلوگیری میکنند. در کشور چین واردات ممنوع هست اگر شرکتی تمایل به حضور در این کشور دارد باید حداقل مقداری که دولت تعیین کرده در اون کشور فرصت شغلی و درصد مونتاژ داشته باشد
سارا۶۶۱۹۲۸۱۳:۳۲:۱۵ ۱۳۹۷/۹/۱۳
دلار که دیگه الان قیمتش واقعیه . تعرفه رو بردارید بزارید خودرو سازها هم هر قیمتی دلشون می خواد ماشین رو بفروشن . ای بابا تاکی می خواید با انحصار و تعیین قیمت دستوری مملکت رو اداره کنید . بسه
ناشناس۶۶۲۰۱۹۱۴:۱۴:۵۵ ۱۳۹۷/۹/۱۳
صنایع خودروهم تحریم هستند.
ناشناس۶۶۳۰۹۱۰۹:۴۵:۰۵ ۱۳۹۷/۹/۱۴
حالا که تحریمه پس ورود خودرو را آزاد کنند
ناشناس۶۶۱۹۵۳۱۳:۴۱:۰۹ ۱۳۹۷/۹/۱۳
گرانی ارز و کالا به دولت ربطی ندارد.
ناشناس۶۶۱۹۶۸۱۳:۴۹:۲۲ ۱۳۹۷/۹/۱۳
تعرفه را هم بردارید.
ناشناس۶۶۲۰۲۶۱۴:۱۹:۵۶ ۱۳۹۷/۹/۱۳
آقای مسئول برخورد با خیانت در سطح ملی به داد این کشور برسید ، به داد مردم برسید ، آقا سوال ساده و روشن است ! چرا مسئولین مربوطه که آگاه بودند آمریکا در حال ستیزه جویی اقتصادی است سکه و دلار حراج کردند ؟ استدلال چه بوده؟ تصمیم گیرنده و دستور دهنده که بوده ؟ .
ناشناس۶۶۲۱۲۲۱۵:۱۵:۳۶ ۱۳۹۷/۹/۱۳
ملت نخرن درست میشه
ناشناس۶۶۲۱۹۶۱۶:۰۰:۳۲ ۱۳۹۷/۹/۱۳
با نخریدن قیمت دلار کم میشه یا مواد اولیه ؟
رضا۶۶۲۳۸۸۱۸:۰۷:۴۳ ۱۳۹۷/۹/۱۳
داداش جان بهره وری خودرو ساز زیاد میشه بدین معنا که 1-برای هر خودرو 10 نفر در ایران یکسال کار میکنن توی هیوندای 2 نفر سال 2-همچنین پاداش های نجومی مدیر ارشد 3-و چیزهایی که ما نمی دونیم که همه ی هزینه هاش رو مشتری بینوا میده
ناشناس۶۶۲۹۰۷۰۲:۰۱:۰۳ ۱۳۹۷/۹/۱۴
خودروساز باید یاد بگیره سودش رو از تیراژ بالا بدست بیاورد حاشیه سود رو کم کند افزایش تولید شرایط فروش جذاب ارایه دهد تعویض خودرو فرسوده رو اغاز کند و...
ناشناس۶۶۲۱۳۶۱۵:۲۲:۳۰ ۱۳۹۷/۹/۱۳
مگه نمیگین خودروسازها خصوصی نیستن و دولتی موندن .پس اگه دولتی هستند چرا مقابل دولت ایستادن!
ناشناس۶۶۲۲۶۶۱۶:۳۷:۱۸ ۱۳۹۷/۹/۱۳
اقتصاد مثل زنجیر به هم وصل وقتی دلار گرون میشه ارزش مواد اولیه بالا میره چون قابل صادرات همین مواد قیمت قطغات خودرو رو 2 تا 3 برابر میکنه
ناشناس۶۶۲۳۱۷۱۷:۱۰:۰۶ ۱۳۹۷/۹/۱۳
آقا یک بار این دندان لق را بکشید و مردم را از دست این خودروسازها راحت کنید.
ناشناس۶۶۲۴۱۹۱۸:۲۴:۱۱ ۱۳۹۷/۹/۱۳
ورود خودرو دست دوم بدون عوارض را آزاد کنید بزارید سایپا پراید رو بده 100 میلیون......
ناشناس۶۶۲۷۲۷۲۲:۲۰:۵۹ ۱۳۹۷/۹/۱۳
دولت هم واردات وهم قیمت خودرو را آزاد کند چرا باید مردم هم سنگ دولت وهم سنگ خودروساز را بخورند تنها کشوری هستیم در دنیا که تولید کننده باید قیمت تولیداتش را به دلخواه خودش وبدون هیچ محدودیتی تعیین کند واقعا اگر مردم مردانگی کنند ودوباره با همت بیشتر خرید را تعطیل کنند چه میشود
ناشناس۶۶۲۸۲۳۲۳:۴۹:۵۱ ۱۳۹۷/۹/۱۳
مردم کیلو چند هر کاری دوست دارید میکنید
مهدی۶۶۲۹۱۵۰۲:۵۵:۴۷ ۱۳۹۷/۹/۱۴
تعرفه ی وارادات را بردارید و واردات را آزاد کنید بعد بگذارید قیمت های خودروها (لگن ها ) را خودشان بگذارند
ناشناس۶۶۲۹۶۳۰۷:۱۹:۴۷ ۱۳۹۷/۹/۱۴
خودرو سازان به علت عدم توزیع خودرو به بازار سبب گرانی خودرو شده واکنون قصددارند خودرو را پنج درصد زیرقیمت بازار به مردم بفروشند اینکار یک دسیسه است که دولت باید درمقابل آن بایستد آیا این دولت چنین بر می آید الله واعلم !!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۶۶۳۰۸۴۰۹:۴۱:۱۵ ۱۳۹۷/۹/۱۴
آزاد سازی قیمت خودرو داخلی باید با برداشتن تعرفه خودرو خارجی و بالا رفتن کیفیت خودروهای داخلی همراه باشه...و اینکه مکانیزم کنترل قیمت بازار به چه شکل خواهد بود؟با این حساب قیمت کارخانه ها توسط دلال ها کم و زیاد خواهد شد..
رک۶۶۳۱۰۵۰۹:۴۹:۲۶ ۱۳۹۷/۹/۱۴
بهتراست دولت قیمت ها را آزاد کند وهمزمان مرزها را نیز برای واردات خودرو با عوارض وگمرک پایین باز کند تاببینیم این دشمنان داخلی ملت ایران چه میکنند
ناشناس۶۶۳۱۸۱۱۰:۲۷:۵۱ ۱۳۹۷/۹/۱۴
خودرو: قیمت جهانی ،شرایط فروش و استاندارد ایمنی داخلی!
ناشناس۶۶۳۲۲۶۱۰:۵۹:۲۲ ۱۳۹۷/۹/۱۴
دولت و خودروسازها فقط به فکر جیبشان هستند و مردم دستشان به جایی بند نیست! هر سازی که بزنند مردم باید برقصند!
ناشناس۶۶۳۲۹۳۱۱:۳۷:۳۳ ۱۳۹۷/۹/۱۴
خودرو ساز اصل دلال هستن بترسید از خشم مردم
ناشناس۶۶۳۵۴۹۱۳:۲۹:۴۳ ۱۳۹۷/۹/۱۴
کدام خشم عامو یک طرح فروش قسطی و یا وام دار می گذارند و خواهی دید چگونه مردم برای خرید صف خواهند کشید
ناشناس۶۶۳۶۳۴۱۴:۰۸:۱۹ ۱۳۹۷/۹/۱۴
نباید بیشتر از این از طریق شرکتهای دولتی که از پول بیت المال تغذیه می شوند به مردم فشار بیارند. اگر این شرکتها ضرر ده هستند درشان را ببندید. با قیمت این خودروهای ادم کش داخلی می توان بهترین ماشین خارجی خرید. تعرفه واردات و گمرکی را بردارید و ببینید.
ناشناس۶۶۳۸۶۱۱۵:۳۶:۲۲ ۱۳۹۷/۹/۱۴
قیمت کارخانه یعنی چی؟؟؟ وقتی ماشین های ثبت نام شده رو نمیدن به ملت،میرن تو بازار میفروشن. دلال و... همگی بی معنیه، خود کارخانه یک: خودرو نمیده، دوم اینکه به اسم اینکه دلال داره میفروشه تو بازار داره میندازه به ملت.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های هفته

  1. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  2. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  3. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  4. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  5. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  6. پزشک مشهدی ۱۷ میلیارد تومان جریمه شد

  7. فروش گوشت کیلویی۷۰۰ هزار تومان سودجویی است

  8. حسین شریعتمداری: این دو پیشنهاد را جدی بگیرید

  9. دستمزد ۱۴۰۳ تعیین نشد/ بررسی ها به فردا موکول شد

  10. حجم واردات گوشت بی‌سابقه است/ کمبود مراکز عرضه گوشت گرم وارداتی علت صف‌های طولانی

  11. کدام کشور بالاترین رشد اقتصادی ۲۰۲۳ را ثبت کرد؟

  12. تخصیص ارز مسافرتی قابل توجیه نیست

  13. اتمام نشست شورای عالی کار بدون نتیجه/رقم سبد معیشت همچنان محل اختلاف

  14. وزیر کار: کسی حق پرداخت دستمزد به کارگر را کمتر از مصوبه شورای عالی کار ندارد

  15. ایرانی‌ها کارت اعتباری بین‌المللی می‌گیرند

  16. وزیر نفت: بازارهای جدیدی برای نفت ایران پیدا کردیم/ ۵ طرح پتروشیمی آماده بهره‌برداری است

آخرین عناوین