دوگانه سازی‌های کاذب، امضای جان کری و اتهام زنی به منتقدان برای پیشبرد اهداف سیاسی

گروه سیاسی الف،   3970901114 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

بعد از آن که محمدجواد ظریف در تلاش برای تصویب کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم با اتهام زنی نامشخص (که اتفاقاً از نمایندگان تا رسانه ها و... بدلیل اینکه صرفاً منتقد بوده اند را می تواند در بر بگیرد) ، گفت: « جاهایی که هزاران میلیارد پولشویی می‌کنند... ده‌ها و صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی کنند»، برخی نیز عنوان کردند اگر این لایحه تصویب نشود ایران در معرض چالش های جدی قرار می گیرد.

دوگانه سازی‌های کاذب، امضای جان کری و اتهام زنی به منتقدان برای پیشبرد اهداف سیاسی

به گزارش الف، استفاده از تاکتیک قرار دادن تعمدی جامعه و نظام در مقابل دوگانه‌های ساختگی دوباره در حال تکرار است. این بار نیز ظاهراً قرار نیست بحث های کارشناسی فارغ از مسائل سیاسی موجب تصویب یا رد یک لایحه مهم شود. اتفاقی که قبلاً نیز در ماجرای برجام رخ داده بود؛ آن زمانی که منتقدان (با وجود صفت‌ها و القابی توهین آمیزی که دائماً از سوی دولت و رسانه‌های هم جهت با دولت به آنها داده می شد) خواهان گرفتن تضمین جدی از آمریکا برای انجام تعهدات و رفع تحریم‌ها شده بودند اما امضای جان کری به عنوان ضامن برجام به همه نشان داده می شد. 

هفته گذشته محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در مصاحبه با یک سایت خبری درباره لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) عنوان کرد: «بالاخره پولشویی یک واقعیت در کشور ماست و خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند. من نمی‌خواهم این پولشویی را به جایی نسبت دهم؛ اما جاهایی که هزاران میلیارد پولشویی می‌کنند حتما آنقدر توان مالی دارند که ده‌ها و صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی کنند. مجموع بودجه دلاری و ریالی وزارت امور خارجه ۱۱۰۰ میلیارد تومان است؛ یعنی کمتر از بودجه برخی دستگاه‌های فرهنگی که با ارگان‌های قدرتمند کشور ارتباط دارند و ما نمی‌توانیم با آن فضاسازی مقابله کنیم. من هیچ دستگاهی را متهم نمی‌کنم. من افرادی را که در این قضیه منافع دارند، پشت القای این تصورات می‌دانم».

به نظر می رسد گرفتن نوک پیکان حمله به سمت داخل، تاکتیکی برای فضاسازی در راستای عقب نشینی منتقدان بوده است. اما اظهار چنین سخنانی آن هم از وزیر امور خارجه بدون شک برای کشور در عرصه بین المللی بدون هزینه نخواهد بود.

همین امر موجب شد تا نسبت به این سخنان واکنش های بسیاری شود. در این ارتباط قوه قضائیه نیز با ارسال نامه ای به وزارت امور خارجه خواستار ارائه مستندات برای پولشویی شده است.

اما طنز تلخ ماجرا این جاست در حالی که وزیر امور خارجه، داخلی ها را در چنین مقطعی به پولشویی متهم می کند گاهاً کشورهای اروپایی و آمریکایی خود درگیر پرونده های بزرگ پولشویی می شوند. در آخرین مورد دانمارک، به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در مبارزه با فساد و یکی از اصلی‌ترین اعضای کارگروه ویژه اقدام مالی، FATF، درگیر رسوایی پولشویی شده است. این اتفاق  منجر به استعفای توماس بورگن، مدیر عامل بزرگترین بانک دانمارک یعنی دانسک بانک شده است. قبلاً نیز چنین ماجراهایی اتفاقاً در کشورهای پیشرفته رخ داده بوده بود که منجر به رسوایی و آبروریزی شده بود. 

با وجود چنین مسائلی اما طرفداران تصویب سی اف تی همانند زمان تصویب برجام پیگیر توجیه جدیدی برای تحمیل آن افتاده اند. بر اساس این سناریو دائما القا می شود جامعه در مقابل دو راهی معیشت یا سی اف تی قرار گرفته و چاره ای جز پذیرش آن وجود ندارد.

در این راستا یوسف مولایی استاد روابط بین الملل در روزنامه اعتماد نوشت: برای شفاف‌سازی مناسبات مالی و ایجاد اطمینان از اینکه کشوری در پروسه پولشویی و مخصوصا فاینانس کردن فعالیت‌های تروریستی فعالیت ندارد و عمل خلاف حقوق بین‌المللی انجام نمی‌دهد باید تمام ساز و کاری که در CFT پیش‌بینی شده انجام دهند. مولایی در ادامه می نویسد: ... یکی از ابزارهایی است که می‌تواند در اختیار دشمنان ایران باشد تا علیه ما از آن استفاده کنند. تصویب نشدن این کنوانسیون مثل آفت یا بیماری‌ای است که به جان کشور می‌افتد و گرفتارش می‌کند و در نهایت آسیب‌هایش را وارد می‌کند.

این گونه مقالات زمانی منتشر می شود که اتفاقاً این بار خود دولتی ها نیز تضمینی بر اینکه با تصویب سی اف تی، شرایط اقتصادی بهبود پیدا خواهد کرد نداده اند.اما این که عده ای با اتهام زنی به منتقدان در پی پیشبرد اهداف خود باشند دور از انصاف و برخلاف منافع ملی است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۴۶۳۲۱۱۵:۴۰:۵۳ ۱۳۹۷/۹/۱
ظریف جان یا خائن یا جاهل تشریف داری
ناشناس۶۴۶۳۲۹۱۵:۴۹:۵۰ ۱۳۹۷/۹/۱
درود بر ظریف .واقعیت وحشتناک تراز چیزیست که ظریف گفته است.
ناشناس۶۴۶۳۳۰۱۵:۵۰:۱۴ ۱۳۹۷/۹/۱
پولشویی در کشور قابل انکار نیست
پورامینی۶۴۶۳۴۲۱۶:۰۴:۲۱ ۱۳۹۷/۹/۱
در نظر داشتن دو نکته از اهمیت برخوردار است در حالی که خواسته اصلی مردم بخصوص در شرایط تحریم کمک وحسن همکاری متقابل مسولان ونمایندگان برای حل مشکلات است و بیان این خواسته رابرای سربلندی کشور اقتصاد ومعیشت وگذران زندگی خود واجب میدانند که خوشوقتانه چند هفته پیش در یکی از جراید منسوب به اعتدال -اصلاحات نیز بازتاب وپذیرش خوبی در محافل سیاسی داشت ایجاد شک وشبهه در مورد موضوع پولشویی بنظر می رسد دراین مقطع جای تامل داشته ولزوم حسن همکاری برای گذر از مسایل تحریم را دوباره بیش از پیش یاداوری میکند حسن همکاری دوطرفه بوده و بدیهی است ابزاری برای تحت فشار قرار دادن یک جناح بطور مثال موافق fatf بر جناح مخالف ضمنی fatf نیست بنظرمی رسد قانونمند باگفتگو امکان این وجود دارد که به حسن تفاهم در این زمینه دست پیدا کرد وبه تاکتیکی رسید که خواسته هردو را تا حدودی جوابگو باشد هر چند از لحاظ راهبردی مذموم شناخته می شود دوم اینکه مقدمتا قبل از ورودباید درک مشترکی بین جناح ها درمورد موضع مشخص سیاسیfatf در موردبطور کلی جبهه مقاومت بدست اید تا دیبلماسی خارجی برااساس ان رفتار کند لازم به ذکر است از چند هفته پیش تا کنون موفق به بیان نظراتم در جریده یاد شده نگردیده ام
ناشناس۶۴۶۳۴۷۱۶:۱۶:۴۹ ۱۳۹۷/۹/۱
هر چه از بد عهدی امریکا قبل از برجام به ظریف گفتند کار خودش را کرد. اکنون هم پس از بد عهدی امریکا به کدائی از اروپا در امده که عاقبتی بد تر از امریکا را دارد. باور غلط شیفتگان امریکا و متحجرین دو لبه قیچی هستند که حیات این ملت وکشور را دارند می برند.
پورامینی۶۴۶۳۴۸۱۶:۲۰:۴۳ ۱۳۹۷/۹/۱
در واقع در مورد برجام مادامی که حداکثر منافع ملی وارزشهای بالقوه خاص خود را در بر داشته باشد کارکردش را همانگونه که در مناسبات بین المللی تا کنون نشان داده است مانند معافیت نفتی از تحریم در صورت فقدان ان نیز نشان خواهد داد
ناشناس۶۴۶۳۵۸۱۶:۴۲:۴۲ ۱۳۹۷/۹/۱
اقای الف بالاخره در این کشور پول شویی و خلاف های عظیم مالی هست یا نیست؟همین را جواب بدهی ممنون میشوم اما احتیاجی به جواب نیست بلکه همین را درج کنی هم ممنون میشوم.
ناشناس۶۴۶۳۵۹۱۶:۴۳:۵۰ ۱۳۹۷/۹/۱
از کسی که عمرش را در غرب سپری کرده چه انتظاری دارید؟ اینها عملکردشان را در جریان برجام نشان داده اند! حالا هم در خاک ما اما در زمین دشمن و برای دشمن می جنگند.
ناشناس۶۴۶۳۷۰۱۶:۵۵:۵۲ ۱۳۹۷/۹/۱
عزیزم اینها مامورند تا فعالیت های هسته ای قدرت منطقه ای حقوق بشر غربی و سیستم پولی کشور موشکی وتوان دفاعی باید نابود بشوند این قولی که حضرات غربگرا در ایران مامورند انجام دهند
لادن۶۴۶۳۹۲۱۷:۵۱:۴۳ ۱۳۹۷/۹/۱
متاسفانه این آقایان هروقت کم می آورند میزنند زیرمیز و‌ شلوغ میکنند پاسخ دهند چرا با برجام قیمت همه چیز چندبرابر شد؟
ناشناس۶۴۶۷۷۵۰۹:۴۶:۵۴ ۱۳۹۷/۹/۲
چون افولگرایان از این وضع سود می برند هم سیاسی و هم اقتصادی
ناشناس۶۴۶۴۰۰۱۸:۰۸:۲۲ ۱۳۹۷/۹/۱
برای فرار از‌ پاسخگویی افتضاحات بهترین کار چیست؟ فرافکنی و اتهامزنی این عادت مسئولین شده است متاسفانه
ناشناس۶۴۶۴۱۰۱۸:۳۶:۰۴ ۱۳۹۷/۹/۱
مشکل مملکت ما فساد و بی کفایتی مسوولینه ، نه تصویب نشدن FATF .
ناشناس۶۴۶۴۱۳۱۸:۴۱:۲۴ ۱۳۹۷/۹/۱
اقای ظریف موضع دولت رابیان کردند ‌‌وحتم مستنداتی دارند که دوستان معصوم موافق پولشویی مایل به افشای آن نیستند
خاتم۶۴۶۴۵۰۱۹:۱۶:۴۱ ۱۳۹۷/۹/۱
دولت وعده ها و‌ خنده ها و گرانیها
ناشناس۶۴۶۵۴۳۲۱:۲۹:۳۴ ۱۳۹۷/۹/۱
کی 1400 میشه
ناشناس۶۴۶۶۰۵۲۳:۰۶:۱۴ ۱۳۹۷/۹/۱
هیاهو ضد ظریف شکست خورده
ناشناس۶۴۶۶۱۹۲۳:۳۲:۱۳ ۱۳۹۷/۹/۱
چندسال اقتصاد را معطل و تعطیل کردید تا برجام امضاشود چند سال بعد امضا هم منتظر شدیم تحریمها لغو شود الان در برجامیم اما تحریمها بیشترشد و قیمتها نجومی شرم آور است آقای ظریف
مهدی۶۴۶۶۲۲۲۳:۳۵:۱۴ ۱۳۹۷/۹/۱
اگر سرتان را از زیر برف بیرون بیاورید، خواهید دید که سخنان ظریف در مورد پولشویی درست و عین حقیقت است. مخالفان اعم از نمایندگان مجلس و نویسنگان اصولگرا و اصلاحطلب همگی میدانند که خودشان را به خواب زده اند، برای همین هم هست که نمیخواهند که بیدار شوند و حقایق جامعه را ببینند. فساد مانند پولشویی و قاچاق کالا و اختلاسهای چند هزار میلیاردی و .......در حال نابودی کشور و مردم است و شماها فقط بهم میپرید و سعی میکنید که طرف مقابل را مقصر جلوه دهید. یعنی خداوکیلی این مخالفان نمیدانند که ظریف حقیقت را میگوید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۶۴۶۶۹۴۰۲:۲۱:۰۱ ۱۳۹۷/۹/۲
واقعا شرم آوره بجای پاسخگویی بن بست برجام که اوضاع را بدتر هم کرد طلبکار هم هستند
پورامینی۶۴۶۷۵۰۰۹:۰۹:۴۹ ۱۳۹۷/۹/۲
لازم است که این نکته را هم بازگو واضافه کنم که چندی پیش بطور فردی وشخصا هرچند به چشم دیده نشود بنا بر وظیفه دینی از مسولین ونمایندگان در خواست کمک نمودم که با کمک ویاری همدیگر به حل مشکلات بپردازند چرا که دو هفته پیش از ان نسبت به قیمت افزایشی دارو واینکه در ان موقع بعلت گرانی دارو برخی دارو ها از شمول بیمه خارج شده بودند انتقادی وارد کرده بودم و بر اساس توصیه و سپس در پی رهنمودرهبری به نمایندگان ومردم در کمک به دولت اقدام نمودم این را هم عرض کنم مدت حدود هفت سال است که از طریق روزنامه یاد شده در جهت موافق با برخی عملکرد دولت یازدهم وموردی هم انتقاد سازنده داشته ام ولی چند هفته اخیر انتقاد موردی داشته ام که متاسفانه روز نامه مزبور نظر را دریافت ولی منعکس نمی کند نگرانی ام اینست که روز نامه مزبور با امتناع از انعکاس نظر در موردتوصیه قبلی بنده به مسولین ونمایندگان سو استفاده نکند واز حد میانه روی که روش شخصی ام می باشد پا فراتر نگذارد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  11. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  15. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  16. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  17. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  18. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  19. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  20. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  22. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  23. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  24. یک سیلی برای تنبیه

  25. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

آخرین عناوین