۱۰ هشدار که خبر از ضعیف شدن ریه‌ها می‌دهد

گروه سلامت الف،   3970828173

کیفیت زندگی ما همواره به میزان مراقبت از بدن مان بستگی دارد، چون ارگان های درونی از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

۱۰ هشدار که خبر از ضعیف شدن ریه‌ها می‌دهد

خسته شدن در حین بالا رفتن از پله ها، یا هنگام بازی با کودکان یا انجام کارهای منزل نشان دهنده کاهش قدرت ریه ها است. هر فرد بالغ روزانه تا بیست هزار بار نفس می کشد. با توجه به این امر، حفظ سلامت ریه ها لازم است. در اینجا علائمی که نشان می دهند ریه ها ضعیف شده اند را بیان می کنیم.

خستگی

احتمالا پیش از این، همه جا با پای پیاده رفت و آمد می کردید، به راحتی از پله ها بالا و پایین می رفتید و کارهای منزل را با سرعت و توان بیشتری انجام می دادید.

ولی اکنون تصور می کنید نمی توانید به مانند گذشته پرانرژی به کارهای روزانه برسید و با انجام کارهای ساده نیز خیلی سریع خسته می شوید. در این صورت شاید ریه هایتان دچار مشکل شده اند. بنابراین لازم است به پزشک مربوطه مراجعه کنید.

خس خس سینه

اگر حین نفس کشیدن، صدای عبور هوا از مجاری تنفسی یا همان خس خس سینه به گوش برسد، اصلا طبیعی نیست. اگر حین نفس کشیدن صدایی از ریه هایتان به گوش می رسد حتما به متخصص ریه مراجعه کنید، چون به احتمال زیاد این ارگان های مهم دچار مشکل شده اند.

سرفه ها و گریپ مداوم

در فصل زمستان سرماخوردگی و گریپ در اثر ویروس امری کاملا طبیعی است. مسئله خطرناک این است که گریپ و سرفه طولانی شده و برطرف نشود. در این صورت حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید تا وضعیت ریه هایتان بررسی شود.

خلط

ترکیب بزاق دهان و ترشحات در مجاری تنفسی، خلط را تشکیل می دهد.

نفس کم آوردنمعمولا خلط سینه در افراد سیگاری زیاد است که اغلب صبح ها آزاردهنده تر است. این مشکل باعث می شود فرد به طور مکرر نیاز به «تف کردن» و تخلیه ترشحات داشته باشد. اگر متوجه این ترشحات ناخواسته شدید، مشکل را بی اهمیت نگیرید.

اگر به سختی نفس می کشید و نفس کم می آورید، مشکلی در ریه ها وجود دارد. عمل تنفس ما به قدری طبیعی است که تقریبا متوجه آن نمی شویم. مشکل در تنفس یکی از شاخصه هایی است که نشان می دهد ریه ها قدرت خود را از دست داده اند.

فشار روی سینه

اگر در قفسه سینه احساس سنگینی، تنگی و فشار می کنید و در عین حال در زمان سرفه کردن، راه رفتن، غذا خوردن، نفس عمیق یا خم شدن احساس درد دارید، به احتمال زیاد ریه هایتان دچار مشکل شده اند. این علائم را نادیده نگرفته و به پزشک متخصص مراجعه کنید.

از دست دادن عضلات

زمانی که تبادل اکسیژن در بدن دچار مشکل شود، حجم عضلانی نیز کاهش پیدا می کند. البته کاهش حجم عضلانی به عوامل دیگری نیز بستگی دارد. اگر ذوب شدن عضلات به همراه علائم ذکر شده اتفاق بیافتد، به احتمال زیاد ریه ها دچار مشکل شده اند.

تب بی علت

طبیعی نیست که بدون علت واضحی دچار تب بشوید. تب نوعی سلاح برای دفاع از بدن است که نشان می دهد مشکلی در بدن وجود دارد و اغلب با التهاب غدد لنفاوی همراه است.

سرفه خون آلود

مشاهده خون به همراه سرفه نشان دهنده یک بیماری پیشرفته ریوی مانند آمبولی ریه یا بیماری سل است. در این صورت لازم است که به طور اورژانسی به پزشک مراجعه کنید.

کاهش اشتها

شاید به نظر بی ارتباط بیاید، اما اختلال در عملکرد ریه ها باعث بی اشتهایی می شود و عاملی برای تحلیل انرژی می باشد. اگر بی اشتهایی همراه با علائم ذکر شده باشد، مشکلات ریوی را جدی بگیرید.

توصیه هایی برای حفظ سلامت ریه ها

تغییرات و علائم ذکر شده در بالا نشان دهنده وجود مشکلی در ریه ها است که نباید آنها را نادیده گرفت. توجه به این علائم و مراجعه به پزشک باعث می شود هر نوع بیماری به موقع تشخیص داده شود و روند درمان سریع پیش برود.

سلامت بدن صرفا روی تغییرات بدنی استوار نیست و پیشگیری از اهمیت زیادی برخوردار است. برخی از کارها هستند که به تقویت ریه ها کمک کرده و از آسیب های وارده به دستگاه تنفسی جلوگیری می کنند.

توصیه می کنیم به طور منظم بدن را سم زدایی کنید. مصرف مواد غذایی کمک زیادی به این کار می کند. مصرف مواد غذایی حاوی آهن مانند شاهی، پسته و مواد غذایی سرشار از ویتامین E به سلامت ریه ها کمک می کند.برای داشتن ریه های سالم مهم ترین نکته پرهیز از سیگار کشیدن می باشد. ریه ها را قوی کنید. برای این کار تمرین های تنفسی مناسبی وجود دارد. انجام ورزش یوگا اثرات مهمی در تقویت ریه ها دارد.

از قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا بپرهیزید. البته این کار در شهرهای بزرگ سخت است. اما تلاش کنید تا حدامکان از هوای آلوده و دود سیگار دور باشید.

به جای قهوه و چای از دمنوش های گیاهی که به تمیزی ریه ها کمک می کنند استفاده کنید. پوست پرتقال، آویشن و اوکالیپتوس جزو این گیاهان می باشند.

رایج ترین بیماری ریوی

یکی از رایج ترین بیماری هایی که بیشترین آسیب را به سلامت دستگاه تنفسی می زند بیماری مزمن انسدادی ریه می باشد. این بیماری معمولا در افرادی که از سن ۲۰ سالگی سیگاری می شوند رایج تر است. البته با وجود اینکه ابتلا به این بیماری به میزان زیادی به مصرف دخانیات بستگی دارد، اما افرادی که در معرض بخارهای شیمیایی، آلودگی محیطی و گرد و غبار قرار دارند نیز در معرض ابتلا به این بیماری قرار می گیرند.

منبع:تهران‌نیوز

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

آخرین عناوین