در گفتگو با الف مطرح شد؛ تیم اقتصادی با اقدامات خود دولت را به انحراف برد/ نیلی در تشدید مشکلات اقتصادی نقش داشت و امروز به بن‌بست رسیده‌ است

گروه اقتصادی الف،   3970826106 ۲۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

کارشناسان اقتصادی و صاحبان نظران معتقدند سناریوی استعفای نیلی برنامه‌ای برای فرار از پاسخگویی است که از ماه‌ها قبل آغاز شده است و که بالاخره تمام شد.

تیم اقتصادی با اقدامات خود دولت را به انحراف برد/ نیلی در تشدید مشکلات اقتصادی نقش داشت و امروز به بن‌بست رسیده‌ است

به گزارش الف،مسعود نیلی دستیاری ویژه رییس‌جمهوری در امور اقتصادی و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت روز پنجشنبه گذشته (۲۴ آبان) از سمت خود استعفا داد و حسن روحانی، ریاست جمهوری هم با استعفا او موافقت کرد.

محمدرضا تابش عضو ناظر شورای پول و اعتبار نیز گفته بود با توجه به استعفای نیلی از سمت دستیار ویژه اقتصادی رییس‌جمهوری، او از روز سه شنبه از ادامه حضور در جلسات شورای پول و اعتبار انصراف داد و علی طیب‌نیا جایگزین او شد.

اولین بار در 12 تیرماه سال جاری با توئیت رئیس سابق اتاق بازرگانی خبر استعفای مسعود نیلی دستیار ویژه اقتصادی حسن روحانی منتشر شد. محسن جلال پور رئیس سابق اتاق بازرگانی در توئیت خود نوشته بود: امروز به واسطه یکی از دوستان دولت باخبر شدم دکتر مسعود نیلی بیش از 10 ماه است که استعفا کرده و از ابتدای امسال در هیچ نشست دولتی شرکت نکرده است. در چند هفته گذشته بارها می خواستم نظرشان را درباره سیاست گذاری های ارزی بدانم. امروز بدون آنکه با ایشان تماس بگیرم پاسخم را یافتم.

بالاخره امروز عمر همکاری مسعود نیلی و رئیس‌جمهور هم تمام شد و در روز 22 آبان 1397 دوباره خبر استعفای مسعود نیلی سوژه خبرگزاری‌ّها شد که واکنش‌های زیادی را به همراه داشت. تفکر لیبرالی که همیشه یک آفت بوده برای اسلام و انقلاب! نگاهِ اشرافی و مردم ستیز. برای همین بود که حضرت امام خمینی (ره) دلیل عزل آقای منتظری از قائم مقامی رهبری را سپردن کشور به دست لیبرال ها عنوان کرد.

کارشناسان اقتصادی و صاحبان نظران معتقدند سناریوی استعفای نیلی برنامه‌ای برای فرار از پاسخگویی است که از ماه‌ها قبل آغاز شده است و نگاهی به سوابق فعالیت‌های او، این مدعا را اثبات می‌کند.

حدوداً ۳۰ سال پیش بود که مسعود نیلی، معاون آقای روغنی زنجانی در سازمان برنامه و بودجه بود، او در دوران فعالیتش در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در دهه 60 و 70، نقش بزرگی در برنامه‌های منتسب به سیاست‌های تعدیل اقتصادی در دولت سازندگی داشت، او که یکی از حامیان اصلی این سیاست‌ها به شمار می‌رفت با مشخص شدن ناکارآمدی این سیاست‌ها و ایجاد تورم 50 درصدی و فشار شدید اقتصادی به مردم، ناگهان در سال‌های میانی دهه 70 برای ادامه تحصیل راهی انگلستان شد.

با آغاز به کار دولت اصلاحات، وی بار دیگر به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بازگشت و با توجه به نقش‌آفرینی که در نگارش برنامه‌های اول و سوم توسعه کشور داشت، مدتی ریاست موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی یا همان موسسه نیاوران را بر عهده گرفت.

در ایام انتخابات ریاست جمهوری 92 به ستاد انتخاباتی حسن روحانی رفت و برنامه اقتصادی دولت تدبیر و امید را نوشت و در نهایت با پیروزی دولت تدبیر و امید در انتخابات ریاست جمهوری 92، در دوازدهم شهریورماه همان سال مسعود نیلی با حکم روحانی رسماً مشاور اقتصادی رییس‌جمهوری شد، تا برای نقش‌آفرینی خود در تیم اقتصادی دولت وجهه رسمی ببخشد.

ابتدا اوضاع برای مسعود نیلی خوب پیش رفت، رکود اقتصادی توسط نیلی و سایر دولتمردان به گردن سیاست‌های اقتصادی دولت‌های نهم و دهم انداخته می‌شد و همه چیز باب میل آقای مشاور بود اما کم کم این رویه تغییر کرد. بسته‌های خروج از رکودی که نیلی و نهاوندیان و سایر اقتصاددانان حامی بازار آزاد طراحی کرده بودند یکی پس از دیگری با شکست روبه‌رو می‌شد.

مسعود نیلی در مقاله‌ای که در اواسط فروردین‌ماه 97 نوشت با انتقاد از پایین بودن قیمت ارز، این موضوع را به نفع تولیدکنندگان خارجی دانسته و رسماً فرمان گرانی دلار تا مرز 10 هزار تومان را صادر کرد. نمودار و آمارهای رسمی نشان می‌دهد قیمت دلار تقریباً از اواسط فروردین‌ماه امسال روند افزایشی عجیب خود را آغاز کرد.

به نظر می‌رسد که این تنها نیلی نیست که به‌دنبال فرار از پاسخگویی است بلکه نئو لیبرال‌های دولت بوی شکست را از سیاست‌های دولت روحانی به‌ویژه سیاست‌های اقتصادی حس کرده‌ و از زیر بار سیاست‌گذاری‌های خود فرار کردند حال باید دید نفر بعدی که به دلایل مشابه از دولت می‌رود چه کسی است تا پاسخگوی عملکرد ضعیف خود نباشد.

شیفتگان ساده‌سازی اقتصاد

سکوت مرشد تیم اقتصادی و پاسخ به اینکه چرا دولت هیچ‌کاری نمی‌کند؟

سید امیر سیاح کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار الف، در مورد استعفای مسعود نیلی و اینکه آیا دولت تغییر تاکتیک داده است، گفت: دولت تغییر تاکتیک نداده است، بلکه این افراد هستند که استعفاء داده‌اند. قطعا این افراد در مرتفع کردن مسایل اقتصادی به بن‌بست رسیده‌ و راه‌حلی برای آنها پیدا نکرده‌اند.

وی تاکید کرد: دولت فعلی از ابتدا در زمینه اقتصادی هیچ اقدامی انجام نداده و هویت مشخصی نداشته است. دولت خودش را اعتدال گرا و وسط ماجرا می داند اما خودش نمی‌داند چه کاری باید انجام دهد.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: معتقد هستم که این افراد با اقدامات خود دولت را به انحراف بردند، و حداقل هویتی به آن می‌بخشند، اما با وجود رفتن اینها، دولت بی هویت‌تر از گذشته شده است.

سیاح در پاسخ به این سوال که راهکار شما برای دولت در این زمینه چیست، گفت: دولت باید برای خودش هویت پیدا کند، و بداند چه کار باید انجام دهد و بایدصداقت ایجاد شود و بتواند به مسیر درستی برسد.

دیدگاه کاربران

اسفندیاری۶۳۹۳۹۷۱۶:۴۱:۵۶ ۱۳۹۷/۸/۲۶
تیم اقتصادی دولت باید توسط مدعی العموم احضار و به صورت کارشناسی پاسخگو و در صورت قصور و یا کوتاهی و یا مداخله در اموری که نابلد بوده و هم چنین ایجاد رانت برای گروه ها و اشخاص به مراجع ذیصلاح هدایت شوند
ناشناس۶۴۰۱۷۲۱۰:۳۱:۱۸ ۱۳۹۷/۸/۲۷
با توجه به قانون عدم بکار گیری بازنشستگان سالهای زیادی است که تعدادی از مدیران بازنشسته بانک تجارت برای بار دوم مجددا مشغول بکار هستند لذا باید با توجه به قانون که شامل حال انها میشود لطفا از قلم نیفتند
ناشناس۶۳۹۴۰۹۱۶:۴۷:۴۲ ۱۳۹۷/۸/۲۶
در اولین فرصت باید تحقیق و تفحص از بانک مرکزی و بانک های تحت پوشش که تا حالا چندین بار است کلید میخورد ولی عملیاتی نمی شود انجام شود فساد ها و تخلفات و زیاده خوری های بسیار کلانی از حد اقل 15 سال قبلتا حالا توسط مدیران بانک مرکزی و مدیران عامل بانک ها و مدیران میانی انها صورت گرفته که قسمت زیادی از تلاطم های اقتصادی نتیجه عملکرد انها می باشد
ناشناس۶۳۹۴۱۱۱۶:۵۰:۵۶ ۱۳۹۷/۸/۲۶
به هنگام خصوصی سازی بانک ها سهام های ترجیحی بسیار زیادی میان مدیران بانکی تقسیم شده که ریالی بابت ان هزینه پرداخت نمی شود و مبلغ اسمی سهم که 1000 ریال است از سود خود سهم تامین می شود لطفا به این زیاده خوری مدیران بانکی حتما رسیدگی کنید
ناشناس۶۳۹۴۱۹۱۶:۵۸:۱۹ ۱۳۹۷/۸/۲۶
در خبرها امده بود مدیر عامل بانکی که نماد سهامش به دلیل عدم شفافیت 23 ماه و 20 روز است در بورس بسته است و سهامداران خود را دچار مشکلات فراوانی کرده به عنوان مدیر نمونه صنعت بانکداری برگزیده شده اخر ادم از این مصبیت ها به چه کسی شکایت کند و یا پناه ببرد
ناشناس۶۳۹۴۲۱۱۶:۵۸:۳۰ ۱۳۹۷/۸/۲۶
تحریم ها همیشه بی اثر بوده تورم سالانه - 0 - درصدی در ایران مهر تاییدی است بر همین موضوع !!
ناشناس۶۳۹۴۲۷۱۷:۰۲:۳۵ ۱۳۹۷/۸/۲۶
ما خواستار محاکمه کلیه اعض تیم اقتصادی دولت و در راس انها اقایان نوبخت سیف نیلی نهاوندیان و کرباسیان هستیم
ناشناس۶۳۹۴۵۴۱۷:۲۱:۰۸ ۱۳۹۷/۸/۲۶
اوایل فکر میکردم اقتصاددان برجسته ای باید باشه . دوسه تا تحلیل هاشو خوندم . احساس کردم ایشون تو ایران زندگی نمیکنه . دانستن تئوری با داشتن علم روز و آکاهی به مسائل ومشکلات جامعه فرق دارد . گاهی وقتا درحاشیه سایت مطالبی از ایشون گذاشته میشد که از جنس مشکلات واقعی مملکت نبود . خوب شد که رفت ..........
ناشناس۶۳۹۴۵۵۱۷:۲۱:۱۷ ۱۳۹۷/۸/۲۶
این دولت و مجلس در این دوره مامور بودند برای تغییر نظام حال با خواسته و با ناخواسته الله اعلم
ناشناس۶۳۹۴۶۹۱۷:۲۷:۳۷ ۱۳۹۷/۸/۲۶
از جناب ریس جمهور محترم و تیم اقتصادی ایشان عاجزانه استدعا داریم به داد ما سهامداران بانک پاسارگاد که الان مدت 23 ماه و 20 روز است سهام بانک به علت عدم شفافیت در بورس بسته است و مدیر عامل این بانک را جایزه مدیر نمونه صنعت بانکی کشور داده اند هستیم با سپاس از عنایتی که به سهامداران ظلن دیده این بانک می فرمایید
ناشناس۶۴۰۳۳۲۱۲:۴۰:۲۳ ۱۳۹۷/۸/۲۷
کافی است تا سهامداران این بانک یک تجمع داشته باشند انگاه اوضاع بانک های خصوصی درهم تنیده خواهد شد
ناشناس۶۳۹۵۰۶۱۸:۰۷:۵۵ ۱۳۹۷/۸/۲۶
می شه بفرمایید پیرو چه نظریه ای هستید، مثلا فریز کردن قیمت ارز خوبه؟ مثلا تعیین دستوری قیمت ها خوبه؟ بعد جلوی رانت را چه طوری می خواهید بگیرید؟ با بگیر و ببند دایمی؟ چند تا اقتصاد دستوری را نمونه بیارید که تا آخر دوام آورده!
علی۶۳۹۵۲۸۱۸:۳۰:۱۳ ۱۳۹۷/۸/۲۶
شخصی با اینهمه فجایع اقتصادی چرا محاکمه نمی شود حد اقل ممنوع الخروجش کنید
ناشناس۶۳۹۵۴۷۱۸:۵۲:۰۷ ۱۳۹۷/۸/۲۶
در این مقاله هایی که علیه نیلی می نویسید، جز استفاده از انگ های کلیشه ای (مثل لیبرال و ...) ، هیچ استدلال و نقد اقتصادی ای دیده نمیشه که خواننده بر پایه اون نتیجه گیری ای بکنه. در نتیجه نوشته هاتون نه مقاله کارشناسی که بیشتر شبیه کنایه و طعنه و انگ زدن مکتوب می مونه و انگار نشستین دارین پشت سر یکی غیبت می کنین که دلتون خالی بشه. این برای الف خیلی بده و از حرفه خبرنگاری خیلی فاصله داره.
الاحقر حسینی۶۳۹۶۴۲۲۰:۰۴:۳۶ ۱۳۹۷/۸/۲۶
ولمون کن ترو خدا اصلا ما سیستم اقتصادی داشتیم یا داریم که به انحراف بره؟!!!!!! فقط توی 10 سال گذشته قدرت خرید مردم و گرفتاریهای مردم عادی چند ده برابر شده.
ناشناس۶۳۹۶۴۵۲۰:۰۹:۴۲ ۱۳۹۷/۸/۲۶
ی ملتی را بیچاره و انقلاب و نظام را تا لبه پرتگاه برده حالا به همین راحتی بره باید پاسخگو باشد
عباس۶۳۹۶۵۶۲۰:۱۸:۳۶ ۱۳۹۷/۸/۲۶
پیشنهاد کنید اقای نیلی ونهاوندیان در یک مناظره به مردم توضیح دهند که در این سی سال چه کرده اند
ناشناس۶۳۹۶۶۲۲۰:۲۹:۵۶ ۱۳۹۷/۸/۲۶
اگر راست میگی شکایت کن تا همبن دولت حمایت نکرد هرچی می خواهی بگو
ناشناس۶۳۹۶۶۸۲۰:۳۳:۵۲ ۱۳۹۷/۸/۲۶
روحانی الان به این نتیجه رسید و‌ در پایان دولت؟ بای بای
علی علوی۶۳۹۶۹۳۲۰:۵۸:۱۶ ۱۳۹۷/۸/۲۶
مگه دولت تیم اقتصادی هم داره ؟؟؟ به خدا اگه نمی داشت وضعمون بهتر بود
ناشناس۶۳۹۷۰۰۲۱:۰۷:۴۵ ۱۳۹۷/۸/۲۶
آره شما خوبی
علیرضا۶۳۹۷۶۷۲۲:۰۸:۴۸ ۱۳۹۷/۸/۲۶
من از شما نمیگذرم ، خدا هم از شما نگذرد که خیانت در امانت میکنید
ناشناس۶۳۹۸۳۸۲۳:۱۸:۵۴ ۱۳۹۷/۸/۲۶
این نتیجه اخلاق اسلامی انسانی ما مردم است. ؟ هیچکس پاسخگو نیست.
ناشناس۶۳۹۸۶۷۲۳:۴۳:۱۸ ۱۳۹۷/۸/۲۶
چرا فقط از کارشناسانی که وابستگی جناحی دارند نظر خواهی میکنید حداقل بگذارید مابقی هم نظرشان رابدهند
محمد۶۳۹۹۱۲۰۰:۲۴:۳۰ ۱۳۹۷/۸/۲۷
فقط محاکمه . . .
محمد مهدی۶۴۰۰۳۵۰۸:۰۹:۰۷ ۱۳۹۷/۸/۲۷
فقط ادعا ، اینها ادعای دانشمند بودن رادارند اما در عمل نشون دادن طبل تو خالی اند . حالا که ریال را نابود کردند و عده زیادی را به خاک نشوندند چه کسی پاسخگوست . آیا اینها مسئول عواقب کارهای خودشون هستند ؟
ناشناس۶۴۰۱۲۱۰۹:۳۳:۴۱ ۱۳۹۷/۸/۲۷
نگذارید نیلی فرار کنه و اعدامش کنید
محمد۶۴۰۱۴۳۱۰:۰۳:۰۹ ۱۳۹۷/۸/۲۷
عجب راهکاری دادن احسنت مختصر و مفید :))
بهنام۶۴۰۲۸۴۱۲:۰۳:۴۰ ۱۳۹۷/۸/۲۷
تیم اقتصادی دولت باید محاکمه بشن. + آخوندی
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین