سکوت مرشد تیم اقتصادی و پاسخ به اینکه چرا دولت هیچ‌کاری نمی‌کند؟

سید امیر سیاح،   3970619021 ۷۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
سکوت مرشد تیم اقتصادی و پاسخ به اینکه چرا دولت هیچ‌کاری نمی‌کند؟

درشرایطی که اقتصاد ایران به بی‌ثباتی کم‌سابقه‌ای افتاده و افکارعمومی و فعالان اقتصادی نگران و سردرگم درانتظار توضیح و راهکار هستند، بسیاری با حیرت می‌پرسند چرا دولت هیچ‌کاری نمی‌کند؟ اگر چوب خشک هم به‌جای این‌ها بود، حرکتی می‌کرد!

پاسخ معمای بی‌عملی دولت را شاید بتوان در پیام و رفتار دستیار اقتصادی رییس‌جمهوری و نفر اول تصمیم‌سازی اقتصادی دولت در پنج سال گذشته یافت. کسی که مدت‌هاست در رسانه‌ها و محافل اقتصادی غیبت محسوسی دارد.

آخرین حضور رسانه‌ای آقای دکتر نیلی به ۲۸‌خرداد‌۹۷ بازمی‌گردد؛ روزی که در یادداشت بسیار مهمی با عنوان «راه‌حل سیاسی یا راه‌حل سیاستی؛ کدام دشوارتر، کدام مهم‌تر؟» نوشتند، در شرایط فعلی سیاست‌گذاری اقتصادی دیگر جواب نمی‌دهد و سیاست خارجی باید راه را برای اقتصاد بازکند. 

سکوت طولانی ایشان در این دوره پرتلاطم بعد از آن یادداشت، به جامعه اقتصادی کشور پیام می‌دهد که ظاهراً قصد دارند آموزه و محتوای آن نوشته را در عمل هم اجراکنند.

آقای نیلی به‌عنوان مرشد تیم اقتصادی دولت و یکی از موثرترین نظریه‌پردازان اقتصاد جمهوری اسلامی، مریدان و هواداران زیادی در روزنامه نگاران و مسوولان اقتصادی کشور دارند، به‌گونه‌ای که بعد از آن یادداشت، برخی روزنامه نگاران‌ «بن‌بست درسیاست‌گذاری اقتصادی» را تفسیر و ترویج کردند و تیم اقتصادی دولت نیز با بی‌عملی و انفعال نسبت به تحولات بازار، ظاهراً نظر دکترنیلی را درعمل اجرا کرده و می‌کند.

برای سکوت و انفعال دولت در برابر تحولات بازارها احتمالاً دلیل بهتری نتوان یافت.

مدت‌ها پیش از یادداشت تاریخی دکتر نیلی، عده‌ای از اقتصاددانان نخبه و بی‌ادعا، بدون قراردادهای میلیاردی پژوهشی، تحقیق و همفکری برای پیشگیری از بی‌ثباتی موجود و عبور از تحریم‌های ترامپ را شروع کرده‌اند و از اوایل تابستان به‌تدریج راهکارهای فعالانه ضدتحریم را تدوین و به دولت و مجلس ارائه کرده‌اند.

اجرای این راهکارها که با مشورت متخصصان و خبرگان اجرایی تهیه شده، هم می‌توانست از بروز بی‌ثباتی فعلی پیش‌گیری کند و هم می‌تواند اقتصاد ایران را تاحد زیادی از آسیب تحریم‌های پیش رو مصون ‌نگه دارد و حتی بیش از این‌ها، این راهکارها شامل جراحی‌هایی است که در شرایط عادی نمی‌توان در اقتصاد ایران انجام داد اما با اجرای آن‌ها در این فرصت، می‌توان بیماری‌های مزمن اقتصاد ایران را نیز علاج کرد.

دولت محترم تقریباً هیچ‌کدام از راهکارهای پیشنهادی را اجرا نکرده و کلاً خود را به بی‌خیالی و بی‌عملی زده است. احتمالاً به تبعیت از نظر دکتر نیلی درباره بن‌بست بودن سیاست‌گذاری اقتصادی در شرایط فعلی.

ای کاش آقای دکتر نیلی و همکاران‌شان در دولت با اقتصاددانانی که مشفقانه و بی‌توقع، راهکارهای عبور اقتصاد ایران از مشکلات موجود را ارائه کرده‌اند، دور یک میز بنشینند، دلایل‌شان را ارائه کنند و به تفاهم برسند یا همدیگر را قانع کنند.

چه بهتر که این جلسه در معرض افکار عمومی باشد و جامعه کارشناسی کشور قضاوت کند که آیا واقعاً سیاست‌گذاری اقتصادی در بن‌بست است یا خیر؟

 

منبع: صبح نو

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۴۰۷۵۱۰۷:۳۴:۳۴ ۱۳۹۷/۶/۱۹
چرا دولت هیچ کاری نمیکنه ؟ دولت تمام کارهایی که باید بکنه رو کرده و حالا منتظره تا نتایجش رو ببینه ! دولت موظف بود حداکثر سود رو برای اسپانسرها و رفقای خودش ، یعنی بنگاهها و ..فراهم کنه که کرد . دولت .. مردم زیر فشار اقتصادی له بشن تا تئوریهای سیاسی ...رو مبنی بر باج دادن به غرب بپذیرن ، که داره همین اتفاق میفته . دولت دیگه چیکار باید بکنه که نکرده ؟
ناشناس۵۴۰۹۹۹۱۰:۱۹:۰۱ ۱۳۹۷/۶/۱۹
ما خواهان مجازات سیف نهاوندیان نوبخت نیلی و کرباسیان هستیم اینها باید سریعا ممنوع الخروج و توسط مدعی العموم به دادگاهای ویژه معرفی تا سریعا محاکمه و مجازات شوند
ناشناس۵۴۱۱۳۵۱۱:۲۸:۴۳ ۱۳۹۷/۶/۱۹
تعجب میکنم از کسانیکه بحران اقتصادی بوجود آمده را به گردن سیاست های اقتصادی دولت میگذارند . مثال میزنم شما بنگاهی اقتصادی دارید که دارد کارش را میکند ناگهان عده ای درب بنگاه شما را میبندند و مانع کارتان میشوند راه حل را در مدیریت میبینید یا رفع مزاحمت .
ناشناس۵۴۲۰۴۱۱۷:۰۸:۱۹ ۱۳۹۷/۶/۱۹
شاخص ها میگن که وقتی رشد اقتصادی شما 3 درصد است رشد نقدینگی باید متناسب با آن باشد نه حدود 30 درصد، این جرم وقتی سنگین تر میشه که تورم موجود را 4 سال سرکوب کنی و یک دفعه سیل راه بیندازی. آدم تعجب می کند مجلس چرا غافل بوده؟
ناشناس۵۴۲۳۹۲۲۲:۰۵:۳۵ ۱۳۹۷/۶/۱۹
یک نگاه به بازار خودرو و مسکن بنداز تا بفهمی چقدر حرفت غلطه
ناشناس۵۴۲۶۴۶۰۷:۵۱:۱۷ ۱۳۹۷/۶/۲۰
عاقبت مدیریت ضعیف همینه
ناشناس۵۴۱۲۶۴۱۲:۲۲:۰۸ ۱۳۹۷/۶/۱۹
دلت خوشه توام خواهان باش عزیزم خواهان
ناشناس۵۴۱۶۸۳۱۵:۰۳:۰۵ ۱۳۹۷/۶/۱۹
هر دو مستوجب عقاب هستند
ناشناس۵۴۲۰۸۹۱۷:۴۲:۴۹ ۱۳۹۷/۶/۱۹
مطالبه ی جدی و بحقی نیست؟ دادخواهی یک وظیفه است مهم این است که عموم باور کنند دیر وزود دارد ولی سوخت و سوز ندارد
ناشناس۵۴۱۴۴۹۱۳:۲۴:۴۲ ۱۳۹۷/۶/۱۹
ما هم خواهان مجازات تیم اقتصادی زمان احمدی نژآد هستیم . اگر راست میگید اول بهمنی رو بگیرید
ناشناس۵۴۱۷۳۲۱۵:۲۱:۲۳ ۱۳۹۷/۶/۱۹
هر کی باعث تورم بوده چه فرق داره
ناشناس۵۴۲۶۵۰۰۷:۵۳:۵۸ ۱۳۹۷/۶/۲۰
فرق نداره هرکی که درست عمل نکرده قطعا هیچ کدوم دوست نداریم دست تو جیبمون بکنن. شما دوست دارین؟
ناشناس۵۴۲۶۵۲۰۷:۵۴:۳۰ ۱۳۹۷/۶/۲۰
تعریف تورم: دست دولت در جیب مردم
ناشناس۵۴۱۸۰۰۱۵:۳۷:۵۱ ۱۳۹۷/۶/۱۹
همتی رییس جدید بانک مرکزی را هم به لیست اضافه کنید که باافاضاتشان ابتدا دلار را به عدد ۱۵ رساند و دیروز در شرایط کاهش سریع دلار در نرخ ۱۲۳۰۰ فورا اطلاعیه دلار ۱۲۶۰۰ برای مسافران را دادند که مانع برگشت نرخها شوند که موفق هم شدند!!! هیچ کسی قرار نیست الان برخوردی بکند؟!!!
محمد۵۴۱۳۳۰۱۲:۴۸:۳۳ ۱۳۹۷/۶/۱۹
یکی از یکی بی کفایت تر ، دیگه حالم داره از این دولت و اصحابش به هم میخوره ، آقای روحانی غلط کردیم به شما رای دادیم ، اگر خدا را قبول داری و مسلمان هستی ، حالا که توانایی اداره کرده امور را نداری استعفا بده .
رضا۵۴۱۹۷۰۱۶:۲۷:۲۸ ۱۳۹۷/۶/۱۹
میشه بگی اگر بهش رای نمی دادی به کی رای می دادی؟کینز یا ادام اسمیت؟
مهران۵۴۲۸۹۰۱۰:۳۹:۰۳ ۱۳۹۷/۶/۲۰
شما که 4 سال اول دوره روحانی رو دیده بودید که هیچ کاری نکرد و به اسم برجام 4 سال کشور رو خوابوند و رکود سنگین رو ایجاد کرد و همش میگفت بعد از برجام شروع میکنیم خب میذاشتی یکی دیگه بیاد اونم امتحان کنی مثل این میمونه شما یه بار با یه راننده سفر کرده باشی و با چشم خودت دیدی رانندگی بلد نیست و تصادف کردی حالا میخواهی با یه راننده دیگه سفر کنی با خودت میگی از کجا یکی دیگه هم راننده بشه تصادف نکنیم؟ و با همین منطق دوباره با اون راننده اول که رانندگی بلد نیست سفر میکنی؟
بهنام۵۴۰۷۵۷۰۷:۳۹:۴۴ ۱۳۹۷/۶/۱۹
مهم این نیست که آقای نیلی چی گفتن مهم اینکه فساد در گوشت و پوست برخی مدیران و ...رخنه کرده. این آشکارترین چیزی که میشه لمس کرد. مناقصه سوری . امضاء طلایی. رئیس و عضو هیئت رئیسه چند ده شرکت. نان قرض دادن ویا گرو گرفتن میان .... اینا مهم هستش که باید ریشه کن بشن.
ناشناس۵۴۰۷۶۰۰۷:۴۳:۵۲ ۱۳۹۷/۶/۱۹
فعلا حواسشون پرته کی ...آ ..
ناشناس۵۴۰۷۶۳۰۷:۴۵:۲۶ ۱۳۹۷/۶/۱۹
همه ماشاالله خوب بلدند حرف بزنند و سخنرانی کنند. اما پای عمل که پیش می آید،بد می زنند!!
الف ر۵۴۰۷۸۰۰۸:۰۵:۲۱ ۱۳۹۷/۶/۱۹
ایا ماشینی که نه کلاج دارد نه فرمان دارد نه ترمز دارد قهرمان فرمول یک جهان هم باشد نمیتونه این ماشین را براند با کمبود منابع ارزی و مخارج ارزی بالا و همچنین با بودن رانت که دست هیچکس به آنها نمیرسه میشه با اعمال سیاست های پولی راهی به جائی برد؟؟
ناشناس۵۴۱۰۷۹۱۱:۰۱:۴۱ ۱۳۹۷/۶/۱۹
چطور موقع انتخابات این ماشین ترمز و کلاچ ....هم چی داشت و مسئولین محترم وعدهای انچنانی میدادند حالا فهمیدین ترمز کلاچ نداره و هیچ کاری نمیشه کرد
ناشناس۵۴۰۷۸۳۰۸:۰۶:۲۲ ۱۳۹۷/۶/۱۹
اگر ...دبستان سده اصفهان مسول اقتصاد کشور کرده بودیم بهتر بود
ناشناس۵۴۰۷۸۴۰۸:۰۷:۳۳ ۱۳۹۷/۶/۱۹
باید کمیته های مجازات برای مسولان اقتصادی کشور در نظر گرفت
ناشناس۵۴۱۶۷۷۱۵:۰۰:۳۹ ۱۳۹۷/۶/۱۹
باید کمیته های مجازات خیابانی مثل زمان نواب صفوی شکل بگیرند وگرنه قانون زورش به این ها نمی رسه
ناشناس۵۴۲۶۵۸۰۷:۵۶:۴۷ ۱۳۹۷/۶/۲۰
مثلا تبعید بشن کانادا
ناشناس۵۴۰۷۸۹۰۸:۰۹:۲۷ ۱۳۹۷/۶/۱۹
چه جالب همیشه فکر میکردم اقتصاددانها به بن بست نمی خورند وبرای هر مشکلی راه حل هست اما اینکه یکی بن بست رو به عنوان راه پیشنهاد کنه فکر کنم فقط از اقایون ساختست
ناشناس۵۴۰۸۱۱۰۸:۳۴:۰۸ ۱۳۹۷/۶/۱۹
مشکل کشوراقتصادی نیست کاملاًسیاسی میباشد نه اینکه اقتصاد مشکل ندارد ولی مسئله فعلاً سیاسیه اگر سیاست خارجی را درست کنیم واز تنش در روابط با امریکا کم کنیم بعد مشکلات اقتصادی را که منشا داخلی دارد به راحتی میشه حل کرد الان بازارهاملتهب اند .. اوضاع بدتر خواهد شد در مورد ترکیه یه تعرفه برای فولاد والومینیم چقدر در اقتصاد شان تاثیر گذاشت را دیدیم اقتصاد ایران در برابر غول تحریمها انهم تحریم نفتی نمیتونه مقاومت کنه وقتی صادرات تک محصولی وبه نفت متکی باشد نتیجه ای غیر از این نخواهد داشت اصلاح ساختار اقتصادی باید در طول چهل سال انجام میشد نه الان که امکان ندارد
ح۵۴۰۹۹۴۱۰:۱۷:۴۲ ۱۳۹۷/۶/۱۹
از نظر کی امکان نداره وطن پرستان یا کدخدا پرستان این ها باهم متفاوتند
ناشناس۵۴۱۱۴۴۱۱:۳۳:۳۳ ۱۳۹۷/۶/۱۹
استاد بزرگ توی قضیه برجام هم همینکار رو کردیم ، مذاکره کردیم و توافق کردیم تا مثلاتنش با آمریکا رو بیاریم پایین ، نتیجه اش چی شد!!؟پس چرا امروز وضعمون اینجوریه؟اگر این نسخه ای که شما میپیچین شفا بخش باشه که الان وضعمون باید خیلی بهتر از قبل از توافق باشه پس چرا بد تر شده؟ آزموده را دوباره آزمودن خطاست مطمئن باش اگه به این امید بشینی که با باج دادن به غرب می تونی از فشار اونها کم کنی و وضع مملکت درست بشه زهی خیال باطله،این هم توی کشور خودمون تجربه شده و هم تو کشودهای دیگه برو مطالعه کن
ناشناس۵۴۲۷۰۰۰۸:۳۳:۴۸ ۱۳۹۷/۶/۲۰
چرا از چهل سال پیش شروع نکردند.از اول هم که همینها مدیر بودند....می گویند و فکر می کنند کسی نمی فهمد.اینها خودشان را اقتصاد دان می دانند اما فقط اقتصاد خوان بوده اند. و چون در کتابهاییکه خوانده اند(منابع غربی)همه در قالب سرمایه داری بوده اینها کم آورده اند.مشکل اینه که اقتصاد دان نداریم....
استاد اقتصاد سیاسی۵۴۰۸۱۶۰۸:۳۹:۰۱ ۱۳۹۷/۶/۱۹
باید قبول کنید که راهکارهای اقتصادی و سیاسی بهم گره خورده اند. در شرایط امروز ایران باید عوامل فرهنگی و اجتماعی را به ان اضافه کرد. وقتی .. دیگر چه انتظاری است.
ناشناس۵۴۲۲۹۹۲۰:۰۹:۱۵ ۱۳۹۷/۶/۱۹
استاد جان .. کسی ازشون دعوت نکرد وقتی علمش و عرضه اش را ندارن بیان وسط.... قبل انقلاب یک فرمانده نیرو در خرید هلیکوپتر از ایتالیا یه مقداری رشوه گرفت که نصفش را هم برای اسفالت روستائی در بوشهر خرج کرد. اما خلع لباس و درجه و از نیرو اخراج شد.
ناشناس۵۴۰۸۱۹۰۸:۴۰:۴۹ ۱۳۹۷/۶/۱۹
مرد لبخند
ناشناس۵۴۰۸۳۳۰۸:۵۳:۱۱ ۱۳۹۷/۶/۱۹
نطر دکتر نیلی درست هست
ناشناس۵۴۱۰۸۷۱۱:۰۹:۵۱ ۱۳۹۷/۶/۱۹
یک سوال از دکتر نیلی: بسته خروج از رکود که در سال 93 تهیه و اجرا کردید، جز خسارت به مردم و پر کردن جیب خودروسازان چه دستاوردی برای مردم داشت؟
ناشناس۵۴۰۸۴۸۰۸:۵۸:۰۸ ۱۳۹۷/۶/۱۹
در شرایط جنگ اقتصادی هیچ کس نمی تواند برای کشور کاری انجام دهد. کشورهای روسیه، ترکیه ، ایران و ... در جنگ اقتصادی با آمریکا هستند و همه آنها تاوان سختی پرداخت می کنند
ناشناس۵۴۰۹۶۳۱۰:۰۴:۲۰ ۱۳۹۷/۶/۱۹
لطفا جو نده ایران 35 ساله که تحریمه این موضوع تازه ای نیست ولی ی عده خائن وطن فروش دارن جنگ روانی راه میندازن دوم اینکه بله ترکیه به هم میریزه چون تا حالا تحریم نبوده خوب گیج گیج میزنه بی تجربه است حالا از ایران یاد میگرن چطور باج ندن و تحریم را تحمل کنن
ناشناس۵۴۱۱۵۷۱۱:۳۸:۵۱ ۱۳۹۷/۶/۱۹
تحمل کنه که چی بشه ؟
ناشناس۵۴۱۱۹۱۱۱:۴۶:۱۰ ۱۳۹۷/۶/۱۹
جنگ اقتصادی هم جنگه و بالاخره هر جنگی سختیها خسارات و تاوان خودش رو داره اما باید برا دفاع از کشور در مقابل دشمن و رسیدن به اهداف این سختیها و خسارات رو تحمل کرد
ناشناس۵۴۱۴۲۹۱۳:۱۸:۳۰ ۱۳۹۷/۶/۱۹
جیب ما مثل شما پر نیست
ناشناس۵۴۳۸۴۸۱۷:۰۰:۰۷ ۱۳۹۷/۶/۲۰
من با مقاومت موافقم, اما به شرطی که مسئولین و مردم هر دو مقاومت کنند, هر روز عکس تفاخر بعضی ها پخش نشه, برای یه جلسه ی کاری هزینه چندین میلیونی نشه, به بعضیا حقوق کل سنوات کاری یه کارگر رو ندن, تجربه دوران جنگ میگه مردم با مسئولی که خوب کار کنه همکاری میکنن. ضمنا من به عنوان یه ایرانی از هر کسی که عمدا به این شرایط دامن میزنه نمیگذرم.
آشنا۵۴۰۸۵۷۰۹:۰۴:۱۵ ۱۳۹۷/۶/۱۹
مشکلات اقتصادی ایران باید در یک شورای اقتصادی بررسی و حل شود در غیر اینصورت باطناب یک نفر به گودال سقوط پرتاب می شویم .
ناشناس۵۴۰۸۵۹۰۹:۰۵:۳۷ ۱۳۹۷/۶/۱۹
من یک پژوهشگر اقتصاد و خلاصه اقتصاد خوانده هستم و تا حدودی با مطالعه و تحقیق سعی در آسیب شناسی و اصلاح ساختار اقتصادی کشور از سالها پیش مشغول به فعالیتم و به شخصه و در طی جلسات متعددی که با برخی از همین نخبگان اقتصادی کشور داشته ایم، این علامت سوال بسیار بزرگ ذهن ما را بسیار آزار میدهد که واقعا چرا و چرا و چرا در این برهه این همه انفعال در عملکرد دولت وجود دارد؟ واقعا یعنی چه که مردم در شرایط بدتر گرفتار شوند تا شاید علاوه بر سوء استفاده رانتی و اختلاسی و احتکار عده ای، برخی دیگر هم به احتمال قوی در پی سیاستهای مشکوک اقتصادی کشور را به بن بست ترین بن بست ها بکشانند؟ واقعا اقتصاد و ساختار ما نیاز به اصلاح جدی دارد ولی ایا اکنون که زمینه همفکری برای برون رفت از این مشکلات به دلیل نارضایتی شدید مردم هم بیشتر از گذشته به وجود امده واقعا چرا این همه کوته بینی و انفعال؟ چرا و واقعا چرا آیا این چیزی جز بی خیالی و حس نکردن و درک نکردن وضعیت واقعی مردم و وجود برخی دعواها و دخالت های سیاسی که خود منشا بسیاری از نابسامانی های کنونی است، میتواند تعبیر شود؟
ناشناس۵۴۰۸۶۶۰۹:۱۱:۰۲ ۱۳۹۷/۶/۱۹
لطفا درک کنید! ایشون از مدعی ترین اساتید اقتصاد لیبرال در دانشگاه شریف هستند و نباید ایشون .. دانشجوهاشون ...!!!!! بدبخت اون دانشجوها...
ثریا۵۴۰۹۰۰۰۹:۲۶:۱۰ ۱۳۹۷/۶/۱۹
کاش خودمان را گول نزنیم و به بهانه امنیتی مانع از خود-نقدی نشویم. اظهر من الشمس است که کالبد ایران به کلیه مُسکِن های مقطعی مقاوم شده و آستانه تحریک غیرت هم در این کشور به دلیل استفاده بی رویه از آن در مقاطع مختلف (و خیلی وقتها نالزوم) بالا رفته. به نظر میرسد دیگر منطق فازی اثر نداشته و باید مدتی با قانون صفر-یک عمل کرد!
ناشناس۵۴۰۹۴۶۰۹:۵۵:۱۶ ۱۳۹۷/۶/۱۹
اینکه دولت هیچ کاری نمی کند برای همه کاملا روشن است. هیچ راهی جز کنار گذاشتن این دولت و حامیانش برای ما نمانده است.
ناشناس۵۴۱۰۶۱۱۰:۵۱:۴۱ ۱۳۹۷/۶/۱۹
حامیانش چرا ؟!
ناشناس۵۴۲۳۹۴۲۲:۰۸:۲۰ ۱۳۹۷/۶/۱۹
عجب
ناشناس۵۴۱۰۴۰۱۰:۴۰:۵۵ ۱۳۹۷/۶/۱۹
دکترنیلی درست میگه مابایدباتمام دنیارابطه خوب داشته باشیم واثرات روانی تحریم که باعث هجوم نقدینگی به بازار وامیدبه اینده روازبین برده کم کنیم همانطورکه درسال۹۲باانتخاب روحانی ومذاکره بادنیابازارهافروریخت وسکه از۱۵۰۰به۹۰۰تومان سقوط کرد من بازنشسته دیگه توان مالی اداره زندگی روندارم
ناشناس۵۴۱۲۱۳۱۱:۵۴:۲۱ ۱۳۹۷/۶/۱۹
روحانی که سال 92 انتخاب شد که هنوز رئیس جمهوره پس چرا بازارها فرو نمیریزه و سکه هم پنج برابر شده
سید حسام۵۴۱۲۴۸۱۲:۱۳:۱۴ ۱۳۹۷/۶/۱۹
ما با همه دنیا رابطه خوب داریم جز آمریکا و اسرائیل. اگر دوستی با دنیا منظور آمریکاست که وضعیت اقتصادی الان نشان دهنده نتیجه 5 سال دوستی و اطاعت محض از آمریکا توسط دولت روحانیه. هر کار آمریکا خواست، مو به مو انجام داد.
ناشناس۵۴۱۰۹۳۱۱:۱۱:۰۳ ۱۳۹۷/۶/۱۹
برای درک کنه تفکر نئولیبرالها کتاب اقتصاد و عدالت دکتر نیلی و موسی غنی نژاد رو بخونید. اونجا علنا میگند سودجویی مردم به عدالت و اخلاق منجر میشه!
ناشناس۵۴۱۱۴۳۱۱:۳۳:۲۳ ۱۳۹۷/۶/۱۹
ارزش پول ملی را دولت بخواست بانک ها انجام داده .لذا دولت و بانک ها باید اختلاف کاهش قدرت خرید مردم را پرداخت کنند
ناشناس۵۴۱۱۶۰۱۱:۳۹:۳۱ ۱۳۹۷/۶/۱۹
اسلاحتلبا معمار اقتصاد و فرهنگ مریض ایران هستن انتظار نداری که علیه خودشون حرف بزنن
ناشناس۵۴۱۲۲۳۱۱:۵۹:۱۵ ۱۳۹۷/۶/۱۹
شما که به ادم ها این قدر گیر میدید . میشه بفرمایید که سیف رفت و همتی امد . ایا تاثیری در اقتصاد داشت . به جز این که دلار از ده هزار به سیزده هزار وپانصد تومان افزایش پیدا کردن .....
ناشناس۵۴۱۴۹۷۱۳:۴۰:۱۵ ۱۳۹۷/۶/۱۹
گیر بخاطر خروجی کار نیست سر میز وصندلیه
ناشناس۵۴۱۲۸۷۱۲:۳۴:۲۰ ۱۳۹۷/۶/۱۹
وقتی ملاک نخبه بودن میشه درس خوانده یا استاد شریف بودن، تهش میشه همین!
ناشناس۵۴۱۳۲۳۱۲:۴۵:۱۲ ۱۳۹۷/۶/۱۹
دولت هیچ اراده و توانایی و رغبتی برای کنترل بازار ندارد و تنها کار او به هم زدن بازار و نظاره از بالاست تنها راه حل فعلی این است که دولت از پشت پرده نرخ ارز دولتی و مبادله ای بیرون بیاد و به عنوان اصلی ترین دلال ارز ارز را با نرخ آزاد فعلی ( امروز 13000) تومان بفروشد و در عوض شروع به توضیع یارانه و کپن و بن بین اقشار کم درآمد و مواد غذایی اساسی نماید متاسفانه در شرایط فعلی تنها را بازگشت به دوران کپنی است
ناشناس۵۴۱۳۵۷۱۲:۵۸:۵۳ ۱۳۹۷/۶/۱۹
در اقتصاد بسته تولیدی وجود ندارد کل مواد اولیه کالاها از چین- اروپا و هند وارد کشور میشه در شرایط تحریم نه تکنولوژی تولید هست نه مواد اولیه تولید
ناشناس۵۴۱۳۵۸۱۲:۵۹:۴۶ ۱۳۹۷/۶/۱۹
ارزش پول ترکیه و روسیه هم بعد تحریم های امریکا سقوط کرد تحلیل خود را بفرمایید !!!
ناشناس۵۴۲۲۷۴۱۹:۴۸:۰۵ ۱۳۹۷/۶/۱۹
این که تحت تاثیر عواملی ارزش پول به طور *موقت و محدود *پایین بیاد چیزی طبیعی است ولی این که همواره یک پول در حال سقوط باشد فقط نشان از بی عرضگی بانک مرکزی است
ناشناس۵۴۱۵۰۳۱۳:۴۳:۵۰ ۱۳۹۷/۶/۱۹
دولت منتظر یه هجمه از طرف یک کشورخارجی بود تا بتونه مشکل نقدینگی بالا، بدهی به بانکها و بدهی به پیمانکاران را از طریق کم ارزش کردن ارزش ریال پاسخگو باشه..به خواسته اش هم رسیده و به جای تشکر از آمریکا و ترامپ داره سیاه بازی درمیاره !!!!
ناشناس۵۴۱۵۸۹۱۴:۳۰:۴۷ ۱۳۹۷/۶/۱۹
احسنت! باهات موافقم. اما یه نکته. فکر نمیکنی اصلا اقدامات ترامپ در حمایت از اینا بود و اتفاقی این کا را نکرد. ؟ بزودی معلوم میشه.
بهرام۵۴۱۵۱۸۱۳:۵۱:۳۷ ۱۳۹۷/۶/۱۹
چندین سال است این افراد در سیستم نظام و دولت جا خشک کردند و هر چند سالی شغل عوض میکنند و تاکنون راهکارهای اقتصاد ......ی جواب نداده است و باز متاسفانه مدارک تحصیلی انها که اکثرا با سفارش صادر شده اسم اش دکتر وو.....هستند ولی اندازه شش کلاس سواد ندارند و تجارب شان بدرد ... نمی خورد
ناشناس۵۴۱۵۳۸۱۴:۰۳:۰۱ ۱۳۹۷/۶/۱۹
...........خلاصه حرف من اینه که: افراد دولت ما ناتوان هستندو نمی توانند جلو فساد و ... غیره را بگیرند اونوقت فقط بلدن قبض های نجومی که هیچ مصرفی نداشتی و جریمه!رو بهت متحمل کنن!به بهانه های مختلف! فقط اینو بدونن با این کارها نمیشه کسری بودجه و اقتصاد ضعیفو بهتر کرد! ما که راضی نیستیم خدا هم از شما مسئولین نگذره!
مختاری۵۴۱۵۷۶۱۴:۲۲:۵۹ ۱۳۹۷/۶/۱۹
به نظر من دولت باید بطور فوری واردات بدون انتقال را آزاد کند تا اینکه در بازار کالا به وفور پیدا بشه و در نتیجه قیمتها نیز رقابتی خواهد شد. . اگر وارد کننده حتی با دلار 16هزار تومان نیز کالا وارد کند بازم هم قیمت ها کمتر از 50 درصد امروز بدست مصرف کننده خواهد رسید.
ناشناس۵۴۱۵۹۸۱۴:۳۴:۴۸ ۱۳۹۷/۶/۱۹
دیده بان! اگر واقعا میخوای ته و توی قضیه را برای مردم روشن کنی در خواست بده به دادستان تا ترانز اکشن های بانکی افرادی مانند همین آقایان.....و تیمشان از آغاز سال گذشته بررسی بشه. مطمئنا سر نخی چه در جهت رفع سوء ظن مردم یا تائید آن پیدا خواهد شد.
ناشناس۵۴۱۶۷۰۱۴:۵۸:۵۱ ۱۳۹۷/۶/۱۹
سکوت دولت................علتش:باید کدخدا بگوید چکار کنیم...............
مهدی۵۴۱۶۷۴۱۴:۵۹:۴۰ ۱۳۹۷/۶/۱۹
نیلی تحصیل کرده انگلیس !!! تا کی باید تحصیل کرده های انگلیس به این مملکت حکومت کنند؟
فرهاد۵۴۱۷۴۹۱۵:۲۵:۵۴ ۱۳۹۷/۶/۱۹
با وجود این تحریم ها تمام اقتصاددان های نوبلیست جهان هم جمع بشوند هیچ کاری نمیتوانند بکنند این بحران علت سیاسی دارد و راهکاری اگر داشته باشد سیاسی است
ف.خ۵۴۲۰۰۸۱۶:۴۷:۱۹ ۱۳۹۷/۶/۱۹
باز که دارید دولت را تخریب می کنید و همه کاسه کوزه ها را روحانی می شکنید. مگر دولت چقدر اختیار دارد. این نتیجه سال ها بی تدبیری همه جانبه و از همه مهمتر دشمنی دیرینه آمریکا با جمهوری اسلامی است.
ناشناس۵۴۲۰۶۹۱۷:۲۷:۱۶ ۱۳۹۷/۶/۱۹
این نیلی نفوذی ست .در زمان رباست جمهوری هاشمی هم در سازمان برنامه بود وبا نظرباتش موجب تورم وحشتناک سالهای ابتدای دهه 70 شد .
ناشناس۵۴۲۱۱۸۱۸:۰۷:۴۰ ۱۳۹۷/۶/۱۹
از نویسنده استدعا دارم تا لطفا نام سه نفر از این ;اقتصاددانان نخبه بی ادعا ; را به همراه مدرک تحصیلی و دانشگاه محل اخذ بالاترین مدرک تحصیلی و سال فارغ التحصیلی ذکر کند. بسیار متشکر خواهم بود.
ناشناس۵۴۲۱۸۹۱۸:۴۲:۲۷ ۱۳۹۷/۶/۱۹
قول میدهم اگر روابط با دنیا بهبود پیدا کند همه چیز حل خواهد شد و فساد هم کنترل میشود.
رضا تقی پور۵۴۲۴۱۲۲۲:۲۵:۵۷ ۱۳۹۷/۶/۱۹
بهترین راه حل اینه : دولت ارز را به قیمت سامانه نیما به مسافران . دانشجویان . بیماران . تجار بدهند . با این کار شاید نیاز باشه دولت چند میلیون دلار به سامانه واریز کنه . اما این داستان قطعا باعث میشه تقاضای واقعی در بازار نباشه در نتیجه تمام دلالانی که میلیاردها دلار خریده تا بعد از گران شدن هر چه بیشتر بفروشند . به بازار هجوم آورده که ارز خود را بفروشند آن زمان است که دلار سیر سقوط خود را شروع میکند . اما بدبختی ما اینه که شاید اصلا اراده ایی جهت کاهش نرخ دلار وجود نداشته باشد .
جلال۵۴۲۴۴۲۲۲:۴۸:۵۶ ۱۳۹۷/۶/۱۹
دولت کارهاش کرده ..... الک آویخته دولت منتظره تا نون اقوام و دوستان خوب روغنی بشه .... بخور بخوری بیا ببین
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین