در گفتگو با الف مطرح شد؛ تیم اقتصادی با اقدامات خود دولت را به انحراف برد/ نیلی در تشدید مشکلات اقتصادی نقش داشت و امروز به بن‌بست رسیده‌ است

گروه اقتصادی الف،   3970826106 ۲۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

کارشناسان اقتصادی و صاحبان نظران معتقدند سناریوی استعفای نیلی برنامه‌ای برای فرار از پاسخگویی است که از ماه‌ها قبل آغاز شده است و که بالاخره تمام شد.

تیم اقتصادی با اقدامات خود دولت را به انحراف برد/ نیلی در تشدید مشکلات اقتصادی نقش داشت و امروز به بن‌بست رسیده‌ است

به گزارش الف،مسعود نیلی دستیاری ویژه رییس‌جمهوری در امور اقتصادی و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت روز پنجشنبه گذشته (۲۴ آبان) از سمت خود استعفا داد و حسن روحانی، ریاست جمهوری هم با استعفا او موافقت کرد.

محمدرضا تابش عضو ناظر شورای پول و اعتبار نیز گفته بود با توجه به استعفای نیلی از سمت دستیار ویژه اقتصادی رییس‌جمهوری، او از روز سه شنبه از ادامه حضور در جلسات شورای پول و اعتبار انصراف داد و علی طیب‌نیا جایگزین او شد.

اولین بار در 12 تیرماه سال جاری با توئیت رئیس سابق اتاق بازرگانی خبر استعفای مسعود نیلی دستیار ویژه اقتصادی حسن روحانی منتشر شد. محسن جلال پور رئیس سابق اتاق بازرگانی در توئیت خود نوشته بود: امروز به واسطه یکی از دوستان دولت باخبر شدم دکتر مسعود نیلی بیش از 10 ماه است که استعفا کرده و از ابتدای امسال در هیچ نشست دولتی شرکت نکرده است. در چند هفته گذشته بارها می خواستم نظرشان را درباره سیاست گذاری های ارزی بدانم. امروز بدون آنکه با ایشان تماس بگیرم پاسخم را یافتم.

بالاخره امروز عمر همکاری مسعود نیلی و رئیس‌جمهور هم تمام شد و در روز 22 آبان 1397 دوباره خبر استعفای مسعود نیلی سوژه خبرگزاری‌ّها شد که واکنش‌های زیادی را به همراه داشت. تفکر لیبرالی که همیشه یک آفت بوده برای اسلام و انقلاب! نگاهِ اشرافی و مردم ستیز. برای همین بود که حضرت امام خمینی (ره) دلیل عزل آقای منتظری از قائم مقامی رهبری را سپردن کشور به دست لیبرال ها عنوان کرد.

کارشناسان اقتصادی و صاحبان نظران معتقدند سناریوی استعفای نیلی برنامه‌ای برای فرار از پاسخگویی است که از ماه‌ها قبل آغاز شده است و نگاهی به سوابق فعالیت‌های او، این مدعا را اثبات می‌کند.

حدوداً ۳۰ سال پیش بود که مسعود نیلی، معاون آقای روغنی زنجانی در سازمان برنامه و بودجه بود، او در دوران فعالیتش در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در دهه 60 و 70، نقش بزرگی در برنامه‌های منتسب به سیاست‌های تعدیل اقتصادی در دولت سازندگی داشت، او که یکی از حامیان اصلی این سیاست‌ها به شمار می‌رفت با مشخص شدن ناکارآمدی این سیاست‌ها و ایجاد تورم 50 درصدی و فشار شدید اقتصادی به مردم، ناگهان در سال‌های میانی دهه 70 برای ادامه تحصیل راهی انگلستان شد.

با آغاز به کار دولت اصلاحات، وی بار دیگر به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بازگشت و با توجه به نقش‌آفرینی که در نگارش برنامه‌های اول و سوم توسعه کشور داشت، مدتی ریاست موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی یا همان موسسه نیاوران را بر عهده گرفت.

در ایام انتخابات ریاست جمهوری 92 به ستاد انتخاباتی حسن روحانی رفت و برنامه اقتصادی دولت تدبیر و امید را نوشت و در نهایت با پیروزی دولت تدبیر و امید در انتخابات ریاست جمهوری 92، در دوازدهم شهریورماه همان سال مسعود نیلی با حکم روحانی رسماً مشاور اقتصادی رییس‌جمهوری شد، تا برای نقش‌آفرینی خود در تیم اقتصادی دولت وجهه رسمی ببخشد.

ابتدا اوضاع برای مسعود نیلی خوب پیش رفت، رکود اقتصادی توسط نیلی و سایر دولتمردان به گردن سیاست‌های اقتصادی دولت‌های نهم و دهم انداخته می‌شد و همه چیز باب میل آقای مشاور بود اما کم کم این رویه تغییر کرد. بسته‌های خروج از رکودی که نیلی و نهاوندیان و سایر اقتصاددانان حامی بازار آزاد طراحی کرده بودند یکی پس از دیگری با شکست روبه‌رو می‌شد.

مسعود نیلی در مقاله‌ای که در اواسط فروردین‌ماه 97 نوشت با انتقاد از پایین بودن قیمت ارز، این موضوع را به نفع تولیدکنندگان خارجی دانسته و رسماً فرمان گرانی دلار تا مرز 10 هزار تومان را صادر کرد. نمودار و آمارهای رسمی نشان می‌دهد قیمت دلار تقریباً از اواسط فروردین‌ماه امسال روند افزایشی عجیب خود را آغاز کرد.

به نظر می‌رسد که این تنها نیلی نیست که به‌دنبال فرار از پاسخگویی است بلکه نئو لیبرال‌های دولت بوی شکست را از سیاست‌های دولت روحانی به‌ویژه سیاست‌های اقتصادی حس کرده‌ و از زیر بار سیاست‌گذاری‌های خود فرار کردند حال باید دید نفر بعدی که به دلایل مشابه از دولت می‌رود چه کسی است تا پاسخگوی عملکرد ضعیف خود نباشد.

شیفتگان ساده‌سازی اقتصاد

سکوت مرشد تیم اقتصادی و پاسخ به اینکه چرا دولت هیچ‌کاری نمی‌کند؟

سید امیر سیاح کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار الف، در مورد استعفای مسعود نیلی و اینکه آیا دولت تغییر تاکتیک داده است، گفت: دولت تغییر تاکتیک نداده است، بلکه این افراد هستند که استعفاء داده‌اند. قطعا این افراد در مرتفع کردن مسایل اقتصادی به بن‌بست رسیده‌ و راه‌حلی برای آنها پیدا نکرده‌اند.

وی تاکید کرد: دولت فعلی از ابتدا در زمینه اقتصادی هیچ اقدامی انجام نداده و هویت مشخصی نداشته است. دولت خودش را اعتدال گرا و وسط ماجرا می داند اما خودش نمی‌داند چه کاری باید انجام دهد.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: معتقد هستم که این افراد با اقدامات خود دولت را به انحراف بردند، و حداقل هویتی به آن می‌بخشند، اما با وجود رفتن اینها، دولت بی هویت‌تر از گذشته شده است.

سیاح در پاسخ به این سوال که راهکار شما برای دولت در این زمینه چیست، گفت: دولت باید برای خودش هویت پیدا کند، و بداند چه کار باید انجام دهد و بایدصداقت ایجاد شود و بتواند به مسیر درستی برسد.