اعدام سلطان سکه آغاز راه است/ مطالبه‌ای از دستگاه قضا

مهدی حسن زاده،   3970826084 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
اعدام سلطان سکه آغاز راه است/ مطالبه‌ای از دستگاه قضا

سحرگاه چهارشنبه ۲۳ آبان ماه، سرانجام وحید مظلومین معروف به سلطان سکه و همدست اصلی اش محمد اسماعیل قاسمی معروف به محمد سالم به دار مجازات آویخته شدند تا برخورد با عوامل دخیل در التهابات ارزی وارد مرحله اجرایی شود.

این برخورد البته با برخی واکنش ها و اظهارنظرها در فضای مجازی همراه بود. اظهارنظرهایی که بعضا سعی دارد، اهمیت این اقدام دستگاه قضایی را کم رنگ جلوه دهد. برای ارزیابی این اقدام قاطع قضایی لازم است، به بازخوانی اتفاقاتی بپردازیم که پس از التهابات ارزی در ابتدای سال رخ داد.

پس از جهش نرخ ارز و همزمان سیاست توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی، نشانه های وقوع فساد در توزیع ارز آشکار شد. اگر به تنش‌های مقطعی بازار ارز در سال گذشته و دیگر دوره‌ها از جمله سال های ۹۰ و ۹۱ نگاهی بیندازیم می بینیم که نحوه توزیع ارز در بازار همواره یکی از چالش های اساسی بوده است.

به ویژه در شرایطی که بازار دو یا چند نرخی ارز شکل می گیرد و دولت ها معمولا در ابتدا به سمت توزیع ارز با قیمت پایین تر از بازار برای شکستن قیمت حرکت می کنند، افراد و مجموعه هایی که ارز ارزان را دریافت می کنند در معرض رانتی بزرگ قرار می گیرند و عموما سعی می کنند از مابه التفاوت نرخ ارز بهره مند شوند.

با این حال گزارش‌های دستگاه قضایی و روند رسیدگی به پرونده‌های اخلال ارزی در ماه های اخیر نشان می دهد همچنان در این بخش نبود شفافیت سوال برانگیزی وجود دارد و مشخص نیست که عوامل دریافت کننده ارز چگونه انتخاب می شوند.

این مسئله زمانی سوال برانگیزتر می شود که بدانیم بخشی از ارز بانک مرکزی نه از طریق صرافی ها و بانک ها، بلکه از طریق دلالان خیابانی به بازار عرضه می شد که خود این نحوه توزیع غیرشفاف منشا مفاسد ارزی متعددی بود.

این فسادها در کنار مفاسد توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات و انحراف این منابع ارزی، موجب شکل گیری مطالبات گسترده از رهبری انقلاب تا عموم مردم و از مراجع تقلید تا دیگر نخبگان و کارشناسان اقتصادی برای برخورد با فساد در این زمینه شد.

در این میان رئیس دستگاه قضایی با ارسال نامه ای به رهبر انقلاب خواستار اعطای برخی اختیارات قانونی برای برخورد سریع تر و قاطع تر با این موارد شد و در نهایت با دستگیری متهمان و تکمیل پرونده قضایی برخی از آن ها روند محاکمه مفسدان ارزی سرعت گرفت.

مروری بر کیفرخواست وحید مظلومین و همدست وی نیز نشان می دهد وی چگونه به تشکیل شبکه ای از عوامل خرید و فروش ارز و سکه اقدام کرده بود.در بخشی از کیفرخواست با اشاره به این که سلطان سکه از طریق شرکا و عوامل خود از جمله محمد اسماعیل قاسمی بدون این که خودش در بازار حضور و فعالیت داشته باشد، کارش را پیش می‌برده، آمده بود: «او ۱۵ میلیارد در یک روز عایدش شده است، ۱۷۰ هزار تراکنش در گروه او صورت گرفته که گردش آن ۱۴ هزار میلیارد تومان است و در این بین کمترین تراکنش‌ها برای حساب‌های خودش است.

مظلومین با این که مجوز خرید و فروش سکه و ارز را نداشت اما با ایجاد یک باند سازمان یافته بزرگ‌ترین شبکه اخلال ارزی و خرید و فروش بدون مجوز سکه را تشکیل داده و محمد اسماعیل قاسمی معروف به محمد سالم نیز یکی از اعضای این شبکه بوده است.

همچنین تراکنش مالی شخص محمد اسماعیل قاسمی در این شبکه چهار هزار و ۸۳۴ میلیارد تومان بوده است. از جمله ویژگی های فعالیت مجرمانه این گروه رد و بدل کردن غیر واقعی و صرفا شفاهی قیمت ارز و سکه بوده است که نقش به سزایی در افزایش قیمت داشته است. شبکه مظلومین با خرید و فروش عمده و کلان کاغذی و معاملات فردایی، بازار ارز و سکه را ملتهب کرده است و از اقدامات غیر مجاز دیگر این شبکه خروج منابع مالی به صورت غیر قانونی از کشور بوده است.»

همین بخش های کیفرخواست نشان می دهد که وی چگونه در تشدید التهاب بازار ارز نقش داشته است. التهاباتی که معلوم نیست چند میلیون نفر را به زیر خط فقر برده باشد، چه تعداد خانواده را به دلیل مشکلات اقتصادی به  طلاق کشانده باشد، چند نفر را به اعتیاد نزدیک کرده باشد و ... اگر کمی به آثار اجتماعی اتفاقاتی که این افراد در وقوع آن موثر بودند فکر کنیم اصلا شک نمی کنیم که این‌ها از قاتلی که با چاقو یک نفر را می کشد مستحق تر به اعدام هستند.

صد البته که بحران ارزی ماه های گذشته ناشی از عوامل اقتصادی و سیاسی مهم دیگری نیز بوده است که اعدام وحید مظلومین و محمد سالم نافی آن نیست. علاوه بر این نقش عوامل دولتی زمینه ساز از جمله در بانک مرکزی نیز در ماجرا نادیده گرفته نشده و به گفته سخنگوی قوه قضاییه، پرونده رئیس کل سابق بانک مرکزی و معاون ارزی اش در مرحله رسیدگی است و اعدام دو اخلالگر ارزی به منزله اتمام پرونده فسادهای ارزی نیست.

اگرچه طرح این مطالبه از دستگاه قضا و اطلاع رسانی مردان قضایی از روند رسیدگی به این پرونده می تواند در سرعت عمل بیشتر و محاکمه عوامل دولتی دخیل در این فساد موثر باشد.

در هر صورت فساد ارزی که رخ داده، تبعات منفی زیادی بر اعتماد مردم داشته است و ترمیم این بی اعتمادی جز از طریق برخورد قاطع و شفاف با همه عوامل فساد و اطلاع رسانی صحیح و ایجاد اطمینان از کور شدن منافذ فساد میسر نیست و باید به جای تشکیک های بی مورد و بهانه های بنی اسرائیلی درباره برخورد با دو اخلالگر ارزی، ضمن مطالبه برای تسریع در ادامه برخورد با دیگر عوامل فسادهای ارزی، از دستگاه قضایی که در برخورد با این مفاسد گامی بلند برداشته است، تقدیر شود.

 

منبع: خراسان

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۳۸۷۶۱۱۱:۰۱:۲۱ ۱۳۹۷/۸/۲۶
عدالت وقتی شیرینه که برای همه یکسان باشه، مردم انتظار دارن از نتیجه پرونده حسین فریدون، مهدی جهانگیری، و افرادی از این دست شفاف مطلع باشن. انتظار دارن محاکمه ی دهنده ها و اون هایی که زمینه چنین فسادی رو ایجاد کردن رو هم با همین سرعت عمل ببینن.
ناشناس۶۳۹۱۷۶۱۴:۴۶:۰۹ ۱۳۹۷/۸/۲۶
دولت کریمه احمدی نژاد هم یادت نره دلار ۹۰۰ تومان کرد ۳۵۰۰
ناشناس۶۳۹۳۶۶۱۶:۱۴:۲۳ ۱۳۹۷/۸/۲۶
اون هر گندی زد الان رفته و شش ساله که اینها دارن بدتر از اون رو سر مردم میارن و هرکی هم اعتراض میکنه مثل نوار ، حرفی شبیه جنابعالی میزنن ! بعد هم اگر اون قیمت دلار رو به گفته شما چهار برابر کرد ، اینها که شش برابر کردن و همه قبلیها رو روسفید !
ناشناس۶۳۹۵۹۷۱۹:۳۴:۱۲ ۱۳۹۷/۸/۲۶
احمدی نژاد سنگ بنای بی قانونی رو گذاشت.درست کردن که هیچی برگردوندن سرجای اولش هم کار حضرت فیله.
ناشناس۶۳۹۲۳۶۱۵:۱۴:۲۳ ۱۳۹۷/۸/۲۶
مردم در زمان انتخابات در خصوص منتخبان خود خوب تحقیق و بررسی کنند و سعی جوگیر نشن و انرژی و انتظار کشیدنشون رو بذارن برای امور مهمتر!
ناشناس۶۳۸۸۱۰۱۱:۲۹:۱۸ ۱۳۹۷/۸/۲۶
آقا مطالبه اصلی مردم اینه که پولهایی که این افراد با رانت بدست میارن ، به چرخه اقتصاد مملکت برگرده ... الان این بابا اعدام شد ، خب تکلیف میلیاردها میلیارد پول چی شد ؟!؟!؟! نکنه به حساب نورچشمی ها و نهادهای خاص رفته ؟!؟!؟! اصل قضیه اینه ، و مطمئن باش اگه پولها رو از این افراد پس بگیرن ، اثرش در سایر رانت خواران بسیار بیشتر از اعدام خواهد بود ... هیچ عاقلی موافق اعدام نیست ، مهم اینه که پول مملکت برگرده ... الان سوال اصلی ما مردم عادی اینه : تکلیف پولهای اینها چی میشه ؟؟؟؟ قوه قضاییه باید شفاف و با سند و مدرک این قضیه رو روشن کنه ....
ناشناس۶۳۸۸۳۵۱۱:۵۰:۱۲ ۱۳۹۷/۸/۲۶
۲۵۰ هزار سکه مصادره شد این اعدامی ها بحساب کی رفته
ناشناس۶۳۹۳۳۲۱۵:۵۲:۳۴ ۱۳۹۷/۸/۲۶
دومیلیون پانصد هزار صحیح است برابر با دوتن
ناشناس۶۳۹۸۴۲۲۳:۲۰:۱۵ ۱۳۹۷/۸/۲۶
2 تن تقریبا 250000 سکه تمام میشود
ناشناس۶۳۸۸۵۱۱۱:۵۷:۳۹ ۱۳۹۷/۸/۲۶
مقصر سیاست دولت ناکارمدی دولت مردان است که باعث چنین جو ی می شود
ناشناس۶۳۹۲۳۸۱۵:۱۴:۲۸ ۱۳۹۷/۸/۲۶
و البته فساد دولتمردان و اطرافیان اونها !
ناشناس۶۳۹۵۹۹۱۹:۳۷:۱۸ ۱۳۹۷/۸/۲۶
متاسفانه این اوضاع از سال 84 شروع شده
نوید۶۳۸۸۶۹۱۲:۱۱:۵۷ ۱۳۹۷/۸/۲۶
خیلی زود اعدامش کردند خیلی از واقعیت های پرونده هنوز مشخص نیست
ناشناس۶۳۸۹۱۲۱۲:۳۴:۰۰ ۱۳۹۷/۸/۲۶
مطالبه باید شفاف باشد اولین وظیفه قوه قضاییه روشن کردن ۲۵۰ هزار سکه مصادره شده است کجا است
ناشناس۶۳۹۰۳۸۱۳:۳۷:۱۹ ۱۳۹۷/۸/۲۶
تا در ایران چیزی به نام دلال (زالویی که خون مردم را می مکد) وجود دارد هیچ جای اقتصاد سر و سامان نخواهد گرفت
ناشناس۶۳۹۲۴۱۱۵:۱۵:۵۰ ۱۳۹۷/۸/۲۶
مشکل اینجاست که متاسفانه دولت و مجلس و شوراها ، دوست دلالها و بنگاههای معاملاتی هستن و هیچ ارزشی برای مردم قائل نیستن .
ناشناس۶۳۹۱۹۰۱۴:۵۲:۳۳ ۱۳۹۷/۸/۲۶
15 هزار میلیارد تومان از وحید مظلومین و 4 هزار 834 میلیارد تومان از محمد سالم توسط دولت بلوکه و بحساب دولت واریز شد که فقط با پول مظلومین میشه 125000 واحد مسکونی به مبلغ هرکدام 120 میلیون تومن برای زلزله زدگان کرمانشااه خونه ساخت.
ناشناس۶۳۹۲۴۰۱۵:۱۵:۲۳ ۱۳۹۷/۸/۲۶
جزایری ها هاشمی ها جهانگیری ها چرا مجازات اعدام ندارند ؟
ناشناس۶۳۹۴۱۵۱۶:۵۵:۱۳ ۱۳۹۷/۸/۲۶
ابوالفضل میرعلی چرا اعدام نشد؟
امیذ۶۳۹۳۱۹۱۵:۴۲:۱۵ ۱۳۹۷/۸/۲۶
ایا این استدلال شامل سلاطین خودرو هم میشود ؟
ناشناس۶۳۹۳۷۸۱۶:۲۳:۰۵ ۱۳۹۷/۸/۲۶
هروقت جهانگیری ها و امکثال اون رو اعدام کردند اعتماد مردم برمیگرده وگرنه یه بدبخت رو پیدا کنند و اعدام کنند فایده ای نداره
ناشناس۶۳۹۴۰۷۱۶:۴۵:۰۲ ۱۳۹۷/۸/۲۶
10000 نفر هم اعدام شوند سکه 1 میلیون نمیشه اقتصاد با بگیر و ببند درست نمیشه
ناشناس۶۳۹۴۱۶۱۶:۵۵:۳۰ ۱۳۹۷/۸/۲۶
تا زمانی که دلار به اندازه نیاز مردم و برای همیشه تو بازار نباشه و دولت بصورت مداوم دلار رو به بازار تزریق نکنه هزار نفر هم اعدام بکنید ،همین آشه و همین کاسه ،،،، این بازار امنیتی هم دوامی نداره ، خواهید دید ، منفجر میشه جان من یعنی من اینو میدونم اما دولت نمیدونه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۶۳۹۶۵۹۲۰:۲۴:۰۰ ۱۳۹۷/۸/۲۶
مظلومین میشه اعدام .سیف میشه معاون ریس جمهور چه دنیایی عجیبیه
پورامینی۶۳۹۷۹۰۲۲:۳۰:۱۳ ۱۳۹۷/۸/۲۶
متاسفانه چندان اشتیاقی برای اشاعه و انتشار بایسته راه کارهایی که اقتصاددانان معتقد به توسعه همه جانبه اقتصادی به معنای واقعی ارایه میکنند دیده نمی شود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    10. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    11. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

    14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

    15. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

    16. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

    17. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

    18. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

    19. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

    20. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

    21. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

    22. یک سیلی برای تنبیه

    23. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

    24. همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

    25. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

    آخرین عناوین