بازار خودرو و فرصتی بی‌نظیر برای وزارت صنعت/ قیمت بازاری خودرو سقوط خواهد کرد؟

سیدامیر سیاح،   3970826019 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
بازار خودرو و فرصتی بی‌نظیر برای وزارت صنعت/ قیمت بازاری خودرو سقوط خواهد کرد؟

پس از چندین ماه رهاسازی مطلق بازار خودرو، هفته پیش وزارت صمت اعلام کرد این هفته قیمت خودرو را افزایش خواهد داد؛ اعلامی که هرچند تکراری بود، اما طبق معمول اثر افزایشی خود را در قیمت خودرو گذاشت.

از نظر مسوولان وزارت صمت، جمله فوق یعنی «قیمت کارخانه»‌ای خودرو را بالا خواهند برد. البته همین جمله در بازار معمولاً اشتباه برداشت شده و سوداگران و دلالان به مصرف‌کنندگان بینوا چنین تلقین کرده‌اند که «قیمت بازاری» خودرو قرار است افزایش پیداکند! مردمی هم که از شدت طمع، حاضرند برای خرید خودروی نامعلوم، با نرخ نامعلوم و زمان تحویل نامعلوم پول بدهند، تعجبی ندارد این شایعه را هم باورکند.

در ماه‌های اخیر، اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودرو به‌طور بی‌سابقه‌ای بالارفته و سرمایه‌های سرگردان فراوانی را به‌صورت «تقاضای سوداگری» روانه بازار خودرو کرده است. از سوی دیگر، قیمت‌های پایین تعیین شده توسط شورای رقابت (موسوم به قیمت کارخانه) هم انگیزه‌ای برای خودروسازان برای عرضه به بازار باقی نگذاشته و در غیاب شفافیت و نظارت، خودروسازان را به عرضه قطره‌چکانی سوق داده است.

درنتیجه سیاست‌گذاری اشتباه فعلی در قیمت کارخانه، عرضه خیلی کم و تقاضا خیلی زیاد شده است. هم خودروسازان ضرر می‌کنند و گلایه‌مندند و هم خودرو به قیمت بسیاربالا به دست مصرف‌کننده واقعی می‌رسد و آن‌ها هم سخت ناراضی‌اند.

این وسط فقط کسانی که به «رانت کارخانه-بازار» دسترسی دارند، راضی هستند. یعنی پیش‌خریدکننده‌های ماه‌های اخیر و برخی کارکنان فاسدشده در چرخه فروش خودروسازان.

حالا که شورای رقابت به تکالیف قانونی خود برای مدیریت بازار انحصاری خودرو عمل نکرده و به‌خاطر این بی‌کفایتی، توسط جلسه ویژه سران قوا، از چرخه قیمت‌گذاری خودرو کنارگذاشته شده، وزارت صمت می‌تواند با سیاست‌گذاری هوشمندانه، هم تولیدکنندگان خودرو را خوشحال کند و هم مصرف‌کنندگان آن.

برای این هدف، کافی است به خودروسازان اجازه دهد بخشی‌ (مثلاً نیمی) از تولیدشان را به‌طور کاملاً شفاف به قیمت حاشیه بازار عرضه کنند. در این صورت، وضع فعلی برعکس می‌شود، یعنی تقاضای سوداگری خودرو از بازار خارج می‌شود‌؛ چون دیگر رانتی وجود ندارد و عرضه خودرو هم زیاد می‌شود، چون فروش به نرخ حاشیه بازار، به نفع خودروسازان است. با کاهش تقاضا و افزایش عرضه، قیمت بازاری خودرو هم قطعاً سقوط خواهد  کرد.

این تصمیم وزارت صمت، مصرف‌کننده‌ها و تولیدکننده‌های خودرو را خوشحال و راضی خواهد کرد اما دو گروه متضرر خواهند شد؛ همان دو گروهی که از اوضاع ناهنجار و به‌شدت فاسد و رانتی ماه‌های اخیر، ذی‌نفع بوده‌اند: کسانی که در پیش‌فروش‌های مفتضح اخیر موفق به ثبت نام شده‌اند و کسانی که از سامانه‌های فروش خودروسازان، سوءاستفاده می‌کنند.

کاهش قیمت بازاری خودرو با سیاست‌های مکمل می‌تواند ادامه یابد و تضمین شود، مانند تدوین و تصویب و اجرای قانون مالیات بر خودروی دوم هرخانواده، قانون مالیات بر معاملات مکرر خودرو و قانون مالیات بر عایدی سرمایه در خودرو. این قوانین در همه اقتصادهای سالم وجود دارند به همین دلیل هم در آن کشورها خودرو کالای سرمایه‌ای نیست و کسی برای تجارت و سود بردن، خودرو نمی‌خرد.

در شرایط فعلی حتی زمزمه تدوین و اجرای این قوانین هم کافی است تا عرضه را در بازار خودروی دست‌دوم به‌شدت افزایش دهد و قیمت خودروی دست‌دوم هم که در ماه‌های اخیر به‌طور فجیعی بالارفته، سقوط کند. وزیر صمت با اتخاذ همین چند تصمیم ساده می‌تواند قهرمان شود و شیرینی سیاست‌گذاری هوشمندانه را به مردم بچشاند. هم آقای رحمانی به چنین شوکی نیاز دارد تا به همه تصویر کارآمدی از خود نشان دهد و هم مردمی که سال‌هاست طعم سیاست‌گذاری صحیح را در بازار خودرو نچشیده‌اند مستحق و تشنه این تصمیم درست‌اند.

البته رانت‌خواران شامل نمایندگی‌های متخلف و پیش‌خریدکننده‌ها به فروش خودرو به قیمت حاشیه بازار، اعتراض خواهند کرد اما کاهش قیمت خودرو چنان در ذائقه عموم شیرین خواهد بود که اعتراض آن‌ها توجهی جلب نخواهدکرد.

دولت آقای روحانی در پنج سال اخیر بر اساس القائات اشتباه دستیار اقتصادی مستعفی رییس‌جمهوری، از سیاست‌گذاری غافل مانده است. هفته گذشته بانک مرکزی بعد از مدت‌ها دربازار ارز فعالانه و هوشمند سیاست‌گذاری کرد و نتیجه‌اش را به‌صورت کاهشی شدن بازار ارز و طلا دیدیم، چرا وزیر صمت در بازارخودرو سیاست‌گذاری هوشمند نکند؟

 

منبع: صبح نو

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۳۸۵۱۳۰۷:۱۱:۰۴ ۱۳۹۷/۸/۲۶
چند میگیری تا حمایت کنی؟
ناشناس۶۳۸۸۱۸۱۱:۳۶:۰۹ ۱۳۹۷/۸/۲۶
گران نمیخریم....
ناشناس۶۳۸۵۲۷۰۷:۳۰:۲۹ ۱۳۹۷/۸/۲۶
دلتان خوشه.. ده روز است که برای خرید بلیط دیدار پرسپولیس و کاشیما از حساب بانکی ما پول برداشت کردتد. بعد از دو روز پیامک امد که خرید شما ناموفق بوده و اگر از حساب شما پول برداشت شده بانک عامل ان را به حساب شما بر می گرداند. نشان به ان نشان که هنوز هیچ پولی بر نگشته و هیچ جا نیست که پاسخ ما را بدهد. اسم ایکار چیست ؟ انوقت شما انتظار دارید از سود دهها میلیونی هر ماشین بگذرند.
ناشناس۶۳۸۵۲۹۰۷:۳۳:۲۰ ۱۳۹۷/۸/۲۶
بزارید خودرو روز دنیا مانند همه جا با همین دلار بالای ده هزار تومن و ۲۰ درصد هوارض وارد بشود و بعد اجازه دهید خودرو سازها اصلا پراید را یک میایارد بفروشند. ما را گرفتید ها
محمد.س۶۳۸۵۵۳۰۸:۰۳:۴۲ ۱۳۹۷/۸/۲۶
یعنی تنها راه کاهش قیمت بازاری خودرو ، افزایش قیمت کارخونه ای اونه ؟ فقط تو ایران دو دو تا میشه بیست و پنج تا.
ناشناس۶۳۸۵۶۷۰۸:۱۹:۳۵ ۱۳۹۷/۸/۲۶
جانبدارانه بود
ناشناس۶۳۸۵۶۹۰۸:۲۱:۱۹ ۱۳۹۷/۸/۲۶
همه ی مواردی که فرمودید درست ، ولی اینها معلول است و نه علت !! سیستم سال هاست که بجای شناسایی ورفع علت ها با معلول برخورد می کند و نتیجه اش هم اظهر من الشمس ، یک مجموعه مشخص وظیفه دارد ارزش پول ملی ، سرمایه و حاصل دست رنج مردم و قدرت خریدشان را حفظ کند تا این اتفاق نیفتد هر کس به هر طریقی ناچار به دفاع از سرمایه و درآمد خود خواهد بود : سکه / ارز / خودرو / ملک ...
ناشناس۶۳۸۶۱۶۰۸:۵۶:۵۱ ۱۳۹۷/۸/۲۶
مردم کی روی ارامش را خواهند دید؟
ناشناس۶۳۸۸۱۴۱۱:۳۲:۵۷ ۱۳۹۷/۸/۲۶
بعد مردن انشاء الله
علی۶۳۸۶۶۳۰۹:۳۱:۲۸ ۱۳۹۷/۸/۲۶
با سلام برادر کدوم رانت کدوم نفع پیش خردار اگر پارسال اشغال می خریدم الان شده بود 3 برابر این پول که ارزششو از دست داده نفعی در کار نیست
ناشناس۶۳۸۶۷۴۰۹:۳۸:۱۱ ۱۳۹۷/۸/۲۶
به نظر میاد که خودروهای دپو شده رو میخواهند با طمطراق و سیاست رندانه ای وارد بازار کنند و اسمش رو بگذارند : عملکرد به نفع مشتری !!!!
ناشناس۶۴۰۰۴۴۰۸:۲۲:۳۷ ۱۳۹۷/۸/۲۷
این خودروهای دپو شده به بهانه کمبود لوازم یدکی فردا صبح که قیمتها بالا رفت با قیمت جدید به ثبت نام کندگان تحویل میشند
روزبه۶۳۸۷۳۵۱۰:۳۸:۴۸ ۱۳۹۷/۸/۲۶
واقعا شما راجب فهم و شعور مردم چه فکری میکنید.؟دیدگاه تون اشتباه هست.سکوت مردم در بیشتر موارد و مشکلاتی که توی این مدت برای شون پیش اومده از رضایت نیست بلکه از ناچاریه البته این مسئله رو همه مسئولین خوب میدونند ولی فکر میکنن با تغافل زدن خودشان مردم را زمان طولانی تری ساکت نگه می دارند.که این سخت و بد فکر اشتباهیه که همه مسئولین دامنگیرش شدن.زمان نخرید و مردم را ......فرض نکنید.
ناشناس۶۳۸۸۲۰۱۱:۳۸:۵۸ ۱۳۹۷/۸/۲۶
برای کاهش قیمت خودرو مهمترین راهش اعدام مدیران دلال صفت خودروساز و باندهای رانتخوارشون هست. ولی اونا لابی ها و حامیان فاسد قدرتمندی دارن
ناشناس۶۳۸۹۹۹۱۳:۱۹:۰۱ ۱۳۹۷/۸/۲۶
مگر با مدیر عامل قبلی سایپا برخورد قانونی صورت گرفت؟ نگویید مگر چه کرده که ناراحت میشه . مگر چیزی از وارد کنندگان خودرو و گمرک کم داره ؟
ناشناس۶۳۹۱۳۲۱۴:۲۳:۲۰ ۱۳۹۷/۸/۲۶
برای ارزان شدن خودرو مهمترین راهش نخریدنه ...
ناشناس۶۳۸۸۹۵۱۲:۲۴:۲۶ ۱۳۹۷/۸/۲۶
کارخانه سود ببره در قیمت حاشیه بازار که چی دلال سود نبره و همه اش را دولت تاراج کند و اونوقت تکلیف من مصرف کننده چیه چه دلال بخوره چه دولت یا همان خودرو ساز بازنده فقط ما مصرف کنندگانیم صد افسوس.
ناشناس۶۳۸۹۰۵۱۲:۲۸:۰۰ ۱۳۹۷/۸/۲۶
ماکه چندوقته میخواهیم خودروبخریم وتواین بازارگیرکردیم چه کنیم؟
ناشناس۶۳۸۹۵۱۱۲:۵۹:۱۷ ۱۳۹۷/۸/۲۶
اگر راست می گید بیایئد تعرفه واردات رو بردارید قیمتها سقوط آزاد می کنند دیگه کسی نمیاد 30 40 میلیون بده پراید
ایران دوست۶۳۸۹۷۷۱۳:۱۰:۵۴ ۱۳۹۷/۸/۲۶
کاملا غلط گفتید و به نفع کارخانه دار و دلال ها بود.... تنها را تعدیل قیمت آزاد سازی واردات خودرو برای عموم درخواست کنندگان و ایجاد رقابت برای خودرو فروش ها و حق انتخاب برای مردم است.... واردات کاملا آزاد بی هیچ قیدی...
ناشناس۶۳۹۱۵۶۱۴:۳۴:۱۷ ۱۳۹۷/۸/۲۶
مشکل اصلی این روزها قیمت دلار هست . یه اشتباهی در بین مردم رایج هست که فکر میکنند ، قیمت خودرو در دنیا خیلی ارزان هست و در ایران خیلی گران . بله قبلا با دلار 1000 تومن و 3000 تومن ماشین تو ایران خیلی گرون بود اما با دلار 15 تومن اصلا، خواهشمندم یه سرچ کوچیک در اینترنت بکنید ببینید ماشین ( صفر کیلومتر) زیر 10هزار دلار پیدا می کنید یا نه؟ ارزانترین ماشینهای صفر دنیا رو هم با این نرخ دلار باید 150 میلیون پول بدیم. و صد البته که با کیفیت هستن ، ولی کیا ماشین 150 تومنی سوار میشن؟
ناشناس۶۳۹۸۳۱۲۳:۱۱:۰۴ ۱۳۹۷/۸/۲۶
مگر شما به دلار حقوق میگیرید؟ در دنیا البته!
ناشناس۶۳۹۲۰۰۱۴:۵۵:۵۹ ۱۳۹۷/۸/۲۶
قیمت پراید ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار اول قیمت دلار تثبیت کنید بعدا قیمت ها اعلام کنید ایران جزیره وسط اقیانوس نیست ایران یکی از کشورها جهان و با جهان مراوده دارد
ناشناس۶۳۹۸۶۲۲۳:۳۸:۴۵ ۱۳۹۷/۸/۲۶
حاشیه بازار دقیقن یعنی چی ؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین