یورونیوز گزارش داد؛ ماجرای خاشقچی و طرح تشکیل ناتوی عربی/ آرزویی که محال و دست نیافتنی برای آمریکا و متحدانش در منطقه شد

گروه جهان الف،   3970818048

یورونیوز در گزارشی با استناد به برخی مطالب منتشره از سوی رویترز به بررسی شکست طرح تشکیل ناتوی عربی برای مقابله با ایران پرداخت.

ماجرای خاشقچی و طرح تشکیل ناتوی عربی/ آرزویی که محال و دست نیافتنی برای آمریکا و متحدانش در منطقه شد

یورونیوز در گزارشی نوشت: پیش از آن که ماجرای قتل خاشقچی طرح اتحاد کشورهای عربی به پشتیبانی آمریکا برای رویارویی با ایران را دچار مشکل کند، طرح تشکیل ناتوی عربی با مشکل مواجه شده بود.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی در دولت آمریکا نوشت راهبرد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر مهار قدرت ایران در خاورمیانه از طریق ایجاد اتحاد اعراب یا «ناتوی عربی» به پشتیبانی آمریکا، پیش از این هم در سال گذشته به مشکل جدی برخورد کرده بود.

قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول در دهم مهر گذشته، موجی از واکنش‌های منفی کشورهای جهان علیه پادشاهی ریاض و به ویژه ولیعهد این کشور محمد بن سلمان را به دنبال داشت. برخی مقام‌های عالی‌رتبه آمریکا و ترکیه عملا و علنا ولیعهد عربستان را به دست داشتن در ترور خاشقچی متهم کردند.

«اتحادیه راهبردی برای خاورمیانه» یا MESA به این هدف تشکیل شد که دولت‌های عرب منطقه یعنی عربستان، امارات، کویت، قطر، عمان، بحرین، مصر و اردن را در چهارچوب یک پیمان امنیتی، سیاسی و اقتصادی به رهبری آمریکا علیه ایران متحد سازد. اما اختلاف شدیدی که میان خود این کشورها در گرفت، کار را برای آمریکا پیچیده کرد، اختلافی که سال گذشته به تحریم اقتصادی و سیاسی قطر از سوی عربستان و چند کشور دیگر متحد آن انجامید.

بنا بر اطلاعاتی که سه منبع رویترز ذکر می‌کنند، دونالد ترامپ قرار بوده که در ماه ژانویه آینده با سران کشورهای عرب متحد خود در آمریکا دیدار و پیش‌نویس اتحاد ضد ایرانی را با آنها امضا کند. اما با شرایط پیچیده موجود چنین برنامه و دیداری نامحتمل به نظر می‌رسد.

دردسر ماجرای خاشقچی
در واقع ماجرای خاشقچی نیل به چنین توافقی را به غایت دشوار کرده و بنابراین ایده تشکیل «ناتوی عربی» را دست کم در شرایط فعلی تحقق‌ناپذیر ساخته است. اکنون فشار افکار عمومی آمریکا و جهان مانع از آن می‌شود که واشنگتن بتواند به راحتی محمد بن سلمان را به نشستی برای امضای پیمان‌نامه دعوت کند. منبع مورد استناد رویترز دعوت از بن سلمان برای چنین امری را «امکان‌ناپذیر» می‌داند.

عربستان دخیل بودن محمد بن سلمان در قتل خاشقچی را کتمان می‌کند و مدعی است که مشغول تحقیق درباره این رویداد است.

رابرت مالی، رئیس «گروه بحران‌های بین‌المللی» و مشاور ارشد خاورمیانه در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما می‌گوید: «با اتفاقاتی که افتاده و حساسیت‌هایی که به وجود آمده، برای شخص محمد بن سلمان نیز بسیار دشوار خواهد بود که بتواند در چنین نشستی در ماه ژانویه شرکت کند.»

با این حال خوش‌بینی‌های کمی هم برای آمریکا وجود دارد. یک ژنرال بازنشسته آمریکایی به نام آنتونی زینی که از مذاکره‌کنندگان «اتحادیه راهبردی برای خاورمیانه» است، می‌گوید: «این ابتکار عمل آغاز شده و در حال انجام است، گر چه تاثیر احتمالی ماجرای مرگ خاشقچی بر آن هنوز روشن نیست.»

هیچ یک از هشت عضو بالقوه «اتحادیه راهبردی برای خاورمیانه» هنوز در این زمینه اظهار نظر رسمی نکرده‌اند.

دردسرهای پیش از خاشقچی
رویترز اعلام کرده است به دو مدرک طبقه‌بندی شده از کاخ سفید دست یافته که نشان می‌دهد دولت آمریکا پیش از ماجرای خاشقچی به دنبال راهی بوده تا به نزاع موجود میان کشورهای عرب خلیج فارس پایان داده و به این ترتیب در جهت مهار ایران و کم کردن نفوذ چین و روسیه در منطقه قدمی بردارد.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا اواخر تابستان گذشته پیش از مرگ خاشقچی در نامه‌ای به مایک پمپئو، وزیر امور خارجه و جیمز متیس، وزیر دفاع این کشور نوشته بود: «متحدان منطقه‌ای ما روز به روز بیشتر با هم رقابت می‌کنند و در موضوع قطر وارد یک رقابت مستقیم با یکدیگر شده‌اند، رقابتی که به زیان منافع آمریکا و به نفع ایران، روسیه و چین است.»

به نوشته رویترز در این مدرک که در تاریخ شنبه ۱۲ خرداد خطاب به متیس و پمپئو نوشته شده، همچنین آمده است: «برای پایان دادن به این رویه منفی باید محاسبات راهبردی شرکای خود را عوض کنیم.»

سه مقام رسمی آمریکایی مورد استناد رویترز که خواسته‌اند نامشان فاش نشود گفته‌اند در درون حاکمیت آمریکا بحثی بر سر این در گرفته بود که چگونه می‌توان متحدان عرب را به کنار نهادن اختلافات متقاعد کرد، بحثی که جان بولتون شخصا آن را پیگیری می‌کرد.

مقام آمریکایی دیگری به رویترز گفته است که اهداف کلی «اتحادیه راهبردی برای خاورمیانه» مورد موافقت همگان در درون حاکمیت آمریکا بوده، اما بحث‌ها برای دستیابی به بهترین شیوه اجرای آن جریان داشته است.

بر اساس یکی دیگر از مدارکی که رویترز به آن دست یافته و تاریخ آن متعلق به پیش از ماجرای خاشقچی است، دونالد ترامپ به سران عربستان و سایر اعضای شورای همکاری خلیج فارس و نیز مصر هشدار داده است که اگر اختلافات خود را کنار نگذارند، آمریکا «وضعیت را تحمل نکرده» و «دیگر برای تامین امنیت در خاورمیانه سرمایه‌گذاری نخواهد کرد».

دولت واشنگتن هواپیما و ناو جنگی در اختیار کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس قرار داده و ۳۰ هزار نیروی نظامی در پایگاه‌های این کشورها مستقر کرده است. با این حال نشانه‌ای مبنی بر این که آمریکا در شرایط کنونی قصد تعلیق این کمک‌ها را داشته باشد، در دست نیست.

بنابر شواهد موجود چنین می‌توان نتیجه گرفت که طرح تشکیل ناتوی عربی برای مقابله با ایران آرزویی محال و دست نیافتنی برای آمریکا و متحدان عربش در منطقه خواهد بود.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین